menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Pet Shop Boys! Op de handvol artiesten na die ik direct van mijn ouders meegekregen heb (zie enkele eerdere Greatest Hits edities) begon ik me vanaf 1993 serieus met muziek bezig te houden. Toen Go West in de Top-40 stond was dat mijn kennismaking en het was, zullen we maar zeggen, liefde op het eerste gehoor. Bij de eerste pakweg 10 cd's die ik gekocht heb zaten ook Very en Discography en het zijn van die pakweg 10 ook de meest aannemelijke die, wat god verhoede, bij eventuele brand / diefstal van de collectie als eerste opnieuw aangeschaft zullen worden. Enigszins merkwaardig is dan dat aanschaf van de rest vervolgens erg lang op zich liet wachten: pas tussen 2006 en begin dit jaar zijn de andere albums in huize Casartelli gekomen. Inmiddels compleet qua regulier werk.

Dat gezegd zijnd, kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat dit een uitgesproken teleurstellende eindlijst is. Niet minder dan 13 nummers van de Discography-verzamelaar (oftewel: hits uit de periode 1986-1990). Of er in de startlijst nog niet genoeg stonden, waren er ook van de vijf nominaties nog eens twee hiervan afkomstig. Met voorts nog 4xVery, 2xYes en curiositeit Paninaro wordt een aanzienlijk deel van de bandgeschiedenis volkomen genegeerd. En waar zijn de diverse puike albumtracks gebleven? Het Greatest Hits is hier door startlijst + deelnemersveld wel bijzonder letterlijk genomen. Zelf doe ik alleen aan dit spelletje mee als ik minimaal een redelijke affiniteit met de artiest in kwestie heb. Maar affiniteit is niet het eerste woord wat bij me opkomt als ik dit eindresultaat zie.

Goed, genoeg gemopperd weer. In het licht van voorgaande observatie is het niet heel verrassend dat Discography goed vertegenwoordigd is in mijn eindlijst, met een focus op de nummers die heen en weer zwenken tussen melancholie, ironie en cynisme, dat alles bij voorkeur op lichtvoetige muziek. For old times' sake konden Go West en Yesterday When I Was Mad natuurlijk niet ontbreken. Ook Paninaro mag meedoen, maar dan wel in de originele versie (zoals ook op Alternative te vinden) en niet in de remix die in 1995(?) in de Top 40 stond.

01 Being Boring
02 Rent *
03 Yesterday When I Was Mad *
04 It's a Sin
05 Go West
06 Opportunities (Let's Make Lots of Money)
07 What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield)
08 Can You Forgive Her
09 West End Girls
10 Paninaro

3de RONDE finale

01. Domino Dancing
02. Being Boring
03. West End Girls
04. Rent
05. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
06. Suburbia
07. So Hard
08. Go West
09. Left to My Own Devices
10. It's a Sin

dix schreef:

1.Rent
Volstrekt onderschat juweeltje uit verdachte hoek. Dit is zó dubbelhartig, haast diabolisch. Als Leonard Cohen ooit met dit nummer was gekomen, dan was het door de goegemeente op waarde geschat.

Wellicht is dat dan wel de reden dat dit nummer buiten de popscene (de "serieuze muziekpers"...) altijd wel goede kritieken kreeg.

01. Suburbia
Blijft toch mooi mijn nummer 1 met die blaffende honden. Een perfecte popsingle
met net iets meer melodie dan de doorsnee PSB hit (die doorgaans wat sterieler klinkt).

02. West End Girls
Net als tijdgenoot Take on Me van a-ha een single die verschillende releases nodig had
om uit te groeien tot een wereldhit. En net zoals Take on Me volledig terecht. Klasse popsong.

03. Always on My Mind
Elvis klassieker in een totaal ander jasje dan het origineel: helemaal klaar gelikt voor de 80s.
En ondanks de vlakke Tennant zang blijft de weemoedige ondertoon in de tekst helemaal overeind.

04. Heart
Nog zo'n puike popsingle waarvan het refrein als een krekel in je hoofd blijft kriepen.
Tussen 1986 en 1988 waren eenogen Tennant en Lowe koning in het land der blinden.

05. It's a Sin
Heeft een pathos in de instrumentale opbouw die je ook wel eens aantreft in de muziek
van de vroege jaren 90. Zo hebben Army of Lovers hun mosterd gekocht in de dierenspeciaalzaak.

06. Domino Dancing
Opnieuw een voorbeeld van de reeks sterke singles uit hun hoogtijdagen.

07. What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield)
Met In Private (hit begin 1990) bedankten PSB Dusty voor haar vocale input.

08. Go West
Fout kan goed zijn.

09. Paninaro
Super b-kant schopt het later tot a-kant en tot finalist van Greatest Hits of Pet Shop Boys !

10. Being Boring
Een gedufde songtitel die ironisch genoeg het beginpunt markeerde van een terugval in de hitparade.
De PSB hegemonie was voorbij, een paar latere comeback hits buiten beschouwing gelaten.

1. It's a Sin
2. West End Girls
3. Suburbia
4. Domino Dancing
5. Being Boring
6. Paninaro
7. Rent *
8. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
9. Left to My Own Devices
10. Love Comes Quickly *

Pet Shop Boys!

Net zoals bij mijn goede vriend Casartelli is mijn 1ste echte muzikale liefde Pet Shop Boys. Enkel was mijn liefde er iets eerder (ben ook iets ouder) namelijk 1990 waar de mannen met hun melancholische album Behaviour kwamen. Introspective had ik toen al op tape gezet en toen jaren lang alles gekocht wat PSB uitbracht. Ik kan dus uit ervaring zeggen dat dit vrij veel was. Maar goed geld aan drugs uitgeven is ook niet alles dus cd-singles zijn dan een prima alternatief zeker met de,over het algemeen, prima b kanten en, vrijwel altijd, zeer fraaie remixes. De liefde is na al die jaren wel wat minder geworden maar gezien de mooie positie van het perfecte popalbum Very in mij top 10 is een echtscheiding nog lang niet aan de orde. Hieronder mijn top 10 uit deze lijst. Niet alles zou mijn keuze zijn vanuit de finalelijst maar dat is eigenlijk wel zo makkelijk om hier nu de keuzes te maken. Ik kon gauw strepen tot ik er dertien over had en toen werd het pas echt lastig.... Hieronder staat wat ik er van gebrouwen heb!

Hier is mijn top 10:

1. Suburbia
2. It's a Sin
3. Rent *
4.Can You Forgive Her
5. Always on My Mind
6. Yesterday When I Was Mad *
7. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
8. Paninaro
9. So Hard
10. West End Girls

Net niet:
Being Boring
Go West
Pandemonium *

Overigens ben ik erg benieuwd naar de uitslag aangezien je vaak ziet dat de grootste hit van een band in dit soort spelletjes de winnaar is. Maar ja wat is de grootste van het stel West End Girls, Go West, Always on My Mind, It's a Sin, What Have I Done to Deserve This en Suburbia? Het waren allemaal door heel Europa top 3 hits dus zeg het maar. Of zou het toch ineens een outsider zoals Heart worden welke als opvullertje werd uitgebracht naar het Introspective album (waar zelfs eerst nog Always on My Mind werd uitgebracht, "Christmas nummer one" 1987 en dat betekend wat in de UK)) maar toen tot ieders verbazing (incl de mannen zelf) het schopte tot drie weken nummer 1 in Engeland in april 1988.

Top 10:

1. It's A Sin
2. Suburbia
3. West End Girls
4. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
5. Domino Dancing
6. Heart
7. Rent *
8. Love Etc. *
9. Always on My Mind
10. What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield)

1. Love Comes Quickly *
2. Rent *
3. West End Girls
4. Being Boring
5. Pandemonium *
6. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
7. Suburbia
8. It's a Sin
9. I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing
10. Love Etc.

Maar mijn echte top 10 ziet er zo uit:
1. Liberation
2. Love Comes Quickly
3. Always
4. Rent
5. DJ Culture
6. Some Speculation
7. Euroboy
8. Hit and Miss
9. Violence (Haçienda Version)
10. We All Feel Better in the Dark

p.s.
Ben het wel eens met het onderbouwde "gemopper" van Casarteli.
Alternative is eigenlijk hun beste album: geniale b-sides.

vigil schreef:
Overigens ben ik erg benieuwd naar de uitslag aangezien je vaak ziet dat de grootste hit van een band in dit soort spelletjes de winnaar is.

Dat deel ik toch niet met je... zie o.a. Prince - Purple Rain, Simple Minds - Don't You,..

Poeha schreef:
Dat deel ik toch niet met je... zie o.a. Prince - Purple Rain, Simple Minds - Don't You,..

En dat zijn niet hun grotste hits....?? volgens mij namelijk wel.

Dat bedoelde ik toch ook en die zijn nou niet bepaald hoog in de desbetreffende Greatest Hits top 20 geëindigd.

Aha op die manier ik zat ff te suffen geloof ik........

Casartelli schreef:
Dat gezegd zijnd, kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat dit een uitgesproken teleurstellende eindlijst is. Niet minder dan 13 nummers van de Discography-verzamelaar (oftewel: hits uit de periode 1986-1990). Of er in de startlijst nog niet genoeg stonden, waren er ook van de vijf nominaties nog eens twee hiervan afkomstig.

Ik heb begrip voor je gemopper, maar ik wilde toch even reageren.

13/20 nummers in de startlijst waren hits uit de periode 1986-1990.
Volgens mij veruit het zwaartepunt van hun oeuvre als het om grootste hits gaat.
Dat wil zeggen dat toch nog ruim 1/3 van de startlijst oog had voor wat daarna kwam.

Als dan 5/10 nominaties ook uit die hitperiode is, dan doet de startlijst het
naar jouw normen beter dan de nominatielijst. Ik nam nog twee reacties waar.

Men vroeg zich af waarom een aantal grote hits (uit de periode 1986-1990)
niet in de startlijst stonden en men vroeg zich af waarom een nummer als Red Letter Day
(met het meeste aantal stemmen bij zijn album op MusicMeter) in de startlijst deed.

Ik weet wel dat je niet op de pianist wilde schieten, maar de pianist verantwoordt zich toch maar even.

johannesA
1. So Hard
2. Suburbia
3. West End Girls
4. Rent *
5. What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield)
6. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
7. Always on My Mind
8. It's a Sin
9. Domino Dancing
10. I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing

Zoals aangegeven, staat So Hard met stip op nr1. Een vreemde eend in de bijt in mijn top 10, die verder bestaat uit de 80's singles.

In die tijd (vooral tussen 1986 en 1991) volgde ik de top 40 op de voet en daarin passeerden de Pet Shop Boys ook regelmatig. Bijna al hun hits uit die periode waren genietbaar.

Toen de boys Go West uitbrachten, heb ik ze helaas nooit meer serieus genomen, wat een braakplaat. Daarna ben ik de top 40 minder gaan volgen en daarmee ook de Pet Shop Boys volledig uit het oog verloren.

Leuk eigenaardigheidje is, dat ik nog nooit!! een album beluisterd heb van de mannen, wat absoluut geen afbraak doet aan mijn ingezonden top 10. Al deze nummers zijn prachtig.

Poeha schreef:
(quote)

Zijn het niet de uitzonderingen die de regel...enfin je begrijpt hem

dazzler schreef:
(quote)

13/20 nummers in de startlijst waren hits uit de periode 1986-1990.
Volgens mij veruit het zwaartepunt van hun oeuvre als het om grootste hits gaat.

Dat is natuurlijk wel gewoon een onmiskenbaar feit. De mannen brachten van hun eerste 3 albums (de jaren 80 albums) per album 4 singles uit waarvan er eigenlijk maar 1 flopte (Love Comes) Europees gezien. Dat was bij de latere albums (vanaf Very) wel anders. Als het al hits waren dan nooit in de grootte van de jaren 80 hits (zeg in vele landen minimaal top 5).

Er zijn volgens mij meer voorbeelden, Sander, zou ik even moeten opzoeken, maar doe ik maar niet. Zit nu lekker naar geweldige muziek te luisteren alvorens ik met mijn top 10 kom.

dazzler schreef:
Ik weet wel dat je niet op de pianist wilde schieten

Precies... zo lang je dat maar weet...

Poeha schreef:
Zit nu lekker naar geweldige muziek te luisteren alvorens ik met mijn top 10 kom.

We wachten met smart

vigil schreef:
Overigens ben ik erg benieuwd naar de uitslag aangezien je vaak ziet dat de grootste hit van een band in dit soort spelletjes de winnaar is. Maar ja wat is de grootste van het stel West End Girls, Go West, Always on My Mind, It's a Sin, What Have I Done to Deserve This en Suburbia?

In Vlaanderen stond Suburbia even op 1 (de enige keer voor PSB).
It's a Sin stond een tijdje op 2 achter I Want Your Sex van George Michael.

In de UK is Always on My Mind hun langst genoteerde nummer 1 hit.

Maar kijk je naar het aantal weken en een beetje wereldwijd (US bijvoorbeeld)
dan gaat West End Girls toch lopen met de eer van allergrootste Pet Shop Boys hit.
Ook de cover versie van East 17 werd een behoorlijke hit in Engeland.

Ik denk dat (zonder geteld te hebben) hier een pak songs erg dicht op elkaar gaan eindigen.
Het zou me niet verbazen mocht de top 10 straks enkel uit nummers van Discography bestaan.

1. Suburbia
2. It's a Sin
3. What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield)
4. Always on My Mind
5. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
6. Paninaro
7. Rent
8. Heart
9. Go West
10. Domino Dancing

tussenstand na 15 lijstjes ...

90
90
82
78
64
54
54
51
50

de top 9 springt er bovenuit

30

27
24
24
21
20
18
13
13
10
9

Er kunnen nog lijstjes bij tot de deadline van 20.00u.

1. Suburbia
2. West End Girls
3. What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield)
4. It's a Sin
5. Opportunities (Let's Make Lots of Money)
6. Rent *
7. Always on My Mind
8. Being Boring
9. Left to My Own Devices
10. So Hard

Misschien een beetje een standaard-lijstje, maar zo zie ik het nu eenmaal.

Eén van de allergaafste bands ooit, om het maar eens zo uit te drukken. Heerlijke muziek. Nog steeds en ze flikten het in 2009 weer eens om een sterk album af te leveren.

1. West End Girls
2. Love Comes Quickly *
3. Pandemonium * (die harmonica, waanzinnig mooi detail)
4. Suburbia
5. It's a Sin
6. Paninaro
7. Always on My Mind
8. Heart
9. Love Etc. *
10. Can You Forgive Her

Enorm vervelende klus om uit al dat moois van de PSB 10 tracks te moeten filteren. Met twee geweldige tracks van hun laatste album "Yes" in de Top 10 gelederen.
Moeilijkste was de keuze voor de nummer 1 en 2.

Rent * en What Have I Done to Deserve This (met Dusty Springfield) vind ik twee van hun minste tracks in hun gehele oeuvre. One More Chance wordt hier wel node gemist.

Moeilijk. Enerzijds prima muziek, anderzijds muziek die bij mij heel snel naar de achtergrond verdwijnt. Een flink aantal keren kwam ik er na een nummer of 3 achter dat ik deze muziek moest rangschikken.

01. Love Etc. *
Mijn kennismaking met deze groep. Tijdens Serious Request dit jaar was jaar opeens het "Pet Shop Boys"-alarm. Dit was, naar ik later begreep, een bekend iets op 3FM. Gerard Ekdom was destijds DJ, maar ik begrijp dat hij dit alarm samen met zijn collega Michiel Veenstra regelmatig doet. Hij zette z'n pet met zwaailicht op en ik beleefde het hoogtepunt van 3FM Serious Request. Wat een nummer.

Hier kun je het fragment terugzien: YouTube - [Serious Request 2010] Playbackdom: Pet Shop Boys - Love Etc

02. West End Girls
03. Pandemonium *
04. It's a Sin
05. Can You Forgive Her
06. Being Boring
07. Love Comes Quickly *
08. Rent *
09. Domino Dancing
10. Left to My Own Devices

Leuk verhaal Chevy, het is ook de favoriete band van Ekdom (welke overigens 1 van de weinige dj's is welke ik goed kan hebben)

Greatest Hits of Pet Shop Boys !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: eindpositie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (31) Left to My Own Devices (7)

12. (29) Pandemonium * (4)

13. (28) Can You Forgive Her (6)

14. (26) Love Comes Quickly * (5) en de nummer 1 van dynamo d

15. (25) So Hard (6) en de nummer 1 van johannesA.

16. (24) Yesterday When I Was Mad * (5)

17. (23) Heart (6)

18. (21) Love Etc. (6) en de nummer 1 van chevy93

19. (18) Go West (5)

20. (10) I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing (5)

Slechts één nominatie haalt de top 10.

Opvallend (ook in voorgaande edities) is een nummer als
I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing, geen grote hit en in de startlijst opgenomen
om voldoende nummers uit hun jaren 90 albums te hebben. Het nummer blijft wel overeind
tegenover een aantal andere nominaties in de vorige ronde maar stelt dan in de finale erg teleur.

Er waren dit keer weer mooi 18 deelnemers.

10. (32) Paninaro (8)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=3wsOsN3wOmk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Een vergelijking met Army of Lovers lijkt minder ver gezocht als je
deze 1995 remake van Paninero (ooit de b-kant van Suburbia) beluistert.
Werd uitgebracht naar aanleiding van de rarities collectie Alternative (1995).
Pandemonium (12) en Love Etc. (18) zijn van het recentste album Yes (2009).

09. (54) Domino Dancing (11)

De nummer 1 van Brunniepoo.

https://www.youtube.com/watch?v=ik2YF05iX2w

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De 1987 sound van Madonna (het zuiderse van La Isla Bonita
en de beats van Who's That Girl) is opvallend aanwezig in Domino Dancing.
Een van hun minder grote jaren 80 hits, maar wel helemaal comform de tijdsgeest.
Samen met Left to My Own Devices (11) terug te vinden op Introspective (1988).

08. (59) Always on My Mind (12)

https://www.youtube.com/watch?v=wDe60CbIagg

We blijven bij Introspective (1988) met deze geslaagde Elvis Presley cover.
In Engeland goed voor 4 weken nummer 1 in december 1987. Voor mij de soundtrack
bij mijn allereerste (en voorlaatste) liefde. De andere cover Go West (van Village People)
(19) en I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing (20) waren afkomstig van Very (1993).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:24 uur

geplaatst: vandaag om 17:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.