menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Het kan nog makkelijk, Kees-Jan.
Storms staat op het randje, nu net aan de verkeerde kant.

Ik baal er juist van dat Landslide zo vaak is genoemd.

tussenstandje 2de ronde na 13 lijstjes ...

een virtueel tie-breakloze ronde

10 = Say You Love me
9 = Oh Diane
9 = Save Me
8
8
7
6
6
6
6

5
5
5
4
4
4
4
4

comfortabele zone

3
3
2
2
2
2
2
1
1
1
1
0 = Oh Well

Deadline is vanavond om 20.00u.

Einde 2de ronde met 13 deelnemers.

We nemen definitief afscheid van de volgende nummers.

10 Say You Love Me
9 Oh Diane
9 Save Me
8 As Long As You Follow *
8 Gypsy
7 Hold Me
6 Man of the World
6 Seven Wonders *
6 Storms *
6 The Green Manalishi

Volgens mij de eerste keer dat er 7 nummers uit de startlijst sneuvelen.
Wat wil zeggen dat er dus 7 nummers uit de nominatieronde de eliminatie overleven.

Greatest Hits of Fleetwood Mac !

3de RONDE finale

Stel je top 10 samen uit onderstaande finalelijst.
De liedjes met * zijn overlevers uit de nominatieronde.

Schrijf er misschien ook wat lovende commentaartjes bij.

Albatross
Big Love
Don't Stop
Dreams
Everywhere
Go Your Own Way
Gold Dust Woman *
Landslide *
Little Lies
Need Your Love So Bad
Never Going Back Again *
Oh Well
Rhiannon
Sara
Second Hand News *
Songbird *
Tango in the Night *
The Chain *
Tusk
You Make Loving Fun

Opvallend detail: acht van de elf tracks op Rumours (1977) bereikten de finale.
Tango in the Night (1987) levert ook heel aardig vier finalisten.

Deadline van de 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.

Zorin
1. Go Your Own Way
2. Sara
3. Landslide
4. You Make Loving Fun
5. Songbird
6. The Chain
7. Rhiannon
8. Big Love
9. Albatross
10. Need Your Love So Bad

Aan het eind 2 FM (part 1) juweeltjes, maar ik ga zwaar voor de Buckingham-Nicks periode en dan met name '75- 80'. Big Love op 8 waar ik voor de FM opleving in '87 ga. Van de nrs. 1 t/m 8 één een groepssamenwerking (The Chain vlgs. mij), 2 nummers van Christine McVie, 2 Buckingham songs en 3 Nicks songs; mooi verdeeld zoals the good old days....

1. Sara
2. Landslide
3. Dreams
4. Go Your Own Way
5. The Chain
6. Tusk
7. Rhiannon
8. Little Lies
9. Big Love
10. Everywhere

Absoluut hoogtepunt is naar mijn muzieksmaak Sara. Geniaal gezongen door Stevie Nicks. Verder ontbreken er al te veel nummers waardoor ik niet zo enthousiast ben over mijn top 10. Helaas niets van het steengoede album Say You Will waar ik op zou kunnen stemmen. Ook Gypsy mijn nummer 2 ontbreekt. Dus lovende commentaartjes: vooral voor Sara.....

Voor mijn top-10 heb ik zowel nummers genomen uit hun bluesy beginperiode als hun poppy succesperiode.

1. Oh Well
Schitterend opgebouwd, vooral de lange versie vind ik geweldig met die gitaarsolo en dat rustig en sfeervol tweede deel.

2. Go Your Own Way
Zowat de perfecte en tijdloze popsong die nooit verveelt.

3. Sara
Prachtige melodie en tekst, schitterend gezongen door Stevie Nicks. Ook hier verkies ik de lange versie.

4. Albatross
Zeer sfeervolle instrumentale song.

5. Rhiannon
Nog een uitmuntende pure popsong met wederom prima zang van Stevie Nicks.

6. Need Your Love So Bad
Uit hun bluesy beginperiode met Peter Green, mag niet ontbreken.

7. Tusk
Apart ritme en percussie, gewaagd maar geslaagd.

8. Everywhere
Christine McVie heeft vocaal ook wat in huis, aanstekelijk nummer met mooi intro.

9. Landslide
Mooie akoestische en gevoelige ballade.

10. You Make Loving Fun
Niet zo'n grote hit maar dit is één van de vele parels uit Rumours.

Gelukkig Landslide heeft het overleefd. Ik had hem eigenlijk al opgegeven.

De eerste negen afvallers kwamen vrij snel. Everywhere, Don't Stop en Little Lies als eerste. Die ben ik een beetje zat. De rest, hoewel prima nummers, toch wat achter de eerste elf. Als laatste afvaller dan toch maar You Make Loving Fun.

01. Albatross
02. Landslide *
03. Tango in the Night *
04. Oh Well
05. Go Your Own Way
06. Never Going Back Again *
07. Rhiannon
08. Songbird *
09. Second Hand News *
10. Tusk

4 maal Rumours, voornamelijk omdat er zoveel nummers van in staan. Helaas niets van Say You Will, omdat deze waarschijnlijk niet bekend genoeg is. Christine McVie komt er wat bekaaid af. Over het algemeen zijn haar nummers een prima bindmiddel tussen de zweverige songs van Stevie Nicks en het wat meer rockende en experimentele van Lindsay Buckingham, maar ze behoren toch zelden tot de absolute hoogtepunten van de albums.

Tango in the Night is wat mij betreft het absolute hoogtepunt van dat album. Verder zijn wel de hits bij deze 20, maar niet de wat leukere nummers als Caroline en You and I, Part II

Tot slot nog twee oudjes en ook wel de twee beste. Oh Well is al geweldig, maar Albatross is toch wel 1 van de mooiste nummers ooit gemaakt.

dazzler schreef:
10 Say You Love Me
8 As Long As You Follow *
8 Gypsy
7 Hold Me
(Laten we het er maar op houden dat de rest gewoon nog beter is. )

Er staat precies 10 Fleetwood Mac nummer in mijn top 250, dus ik kan gewoon kopiëren en plakken. Of niet... Nee, want "slechts" 9 nummers hebben de finale gehaald.

01. Go Your Own Way (#17 in mijn top 250)
Without a doubt mijn nummer 1. Al een (relatief) lange tijd behoort deze tot mijn favorieten en zal dat ook nog jaren zijn. Alles klopt aan dit nummer. Het drumwerk van Mick, de zang van met name Lindsey, de bas van John en uiteraard één van de beste solo's door (wederom) Lindsey. Een nimmer vervelend nummer dat altijd garant staat voor 3,5 minuut pure magie.

02. Don't Stop (#59)
Een stukje nostalgie. Voor het eerst ben ik met dit nummer in aanraking gekomen in de 1e klas. Een leuke meezinger vond ik het toen al, maar nu besef ik pas hoe duf onze versie was. Zo'n 1e klas waarvan slechts 3 kinderen echt kunnen zingen (waar ik niet bij hoorde) en een docent die een beetje op een akoestische gitaar loopt te spelen. Wat is dit nummer nou zonder scherpende solo? Of zonder de zoete klanken van Christine op de keyboard? Vrij weinig kan ik je vertellen. Wederom een geweldig nummer (aan het eind van mijn bericht zal ik geloof ik 10 keer hebben gezegd dat het geweldige nummers zijn ).

03. The Chain (#90)
Ondanks dat ik Rumours al een tijdje kende, is dit nummer me pas redelijk recent echt opgevallen. De uitvoering van The Dance heb ik een klein jaartje geleden ontdekt. Deze is echt geweldig. Die gitaarsolo aan het einde.
Maar ook deze albumversie mag er zijn. Wellicht wat minder dan de The Dance-versie, maar nog steeds een steengoed nummer dat de laatste weken alleen maar aan het stijgen is.

04. Albatross (#130)
Een langzaam, doch prachtig nummer. Het beste nummers uit hun vroege periode (pre-Rumours zeg maar). Jammer genoeg heb ik het nummer iets te vaak gedraaid de afgelopen tijd, maar ik probeer het nummer wat minder te draaien, zodat als ik het draai, het ook een geweldig nummer blijft en geen cliché wordt.

05. Oh Well (#169)
Door velen genoemd als hét meesterwerk van Fleetwood Mac. Hmm...
Ik vind het echt een geweldig nummer, het geeft me ook een westernsfeertje en doet mij bij tijd en wijlen denken aan mijn favoriete film, maar in het begin vond ik het toch een vrij saai en traag nummer met een slot dat veel te lang duurt. Echter heb ik, door vaker te luisteren, toch wel enige vorm van genialiteit erin gehoord. Het nummer vind ik niet meer te lang en zo af en toe geniet ik echt intens van dit nummer. Met name om even tot rust te komen. Even Oh Well opzetten (of Albatross ).

06. Tango In The Night (#199)
Het beste nummer van het post-Rumours tijdperk. Ook dit is zo'n nummer dat ik na verloop van tijd steeds meer ben gaan waarderen. Toen ik Tango In The Night voor het eerst luisterde, waren het Little Lies, Everywhere en Big Love die eruit sprongen. Maar langzaam aan is Tango In The Night steeds verder uitgegroeid tot persoonlijke favoriet. De sfeer in het nummer is gewoon geweldig. Een lekker energiek nummer. En met name die scheurende gitaar!

07. Little Lies (#222)
Ik kan me nog herinneren dat toen ik dit nummer voor de eerste keer hoorde, ik op de bank ben gaan liggen en het nummer gelijk nog 2 of 3 keer heb afgespeeld. Wat een heerlijk nummer is dit zeg.

08. Tusk (#235)
Dit nummer heeft lang geleden onder het feit dat ik de The Dance-uitvoering echt magistraal vind. Dat drumwerk van Mick, mijn god. Misschien wel het beste wat ik ooit gehoord heb qua drumwerk. Zo geweldig opzwepend. Dan langzaam die gitaar erbij en Lindsey die begint te zingen. Kippenvel . Dat gaat echter over de The Dance-versie. De albumversie heb ik altijd goed gevonden, maar ik heb lang het gevoel gehad dat ik wat miste. Maar, sinds een paar weken, kan ik ook de albumversie waarderen en zie hier. Een 8e plek.

09. Big Love (#238)
Tja, wat moet je hiervan zeggen? Een nummer op hoog tempo. Kort, maar krachtig.

10. Rhiannon
Hier had net zo goed Everywhere, Gold Dust Woman, Landslide of You Make Loving Fun kunnen staan. Wat maakt dit nummer zo goed? Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb het altijd al een lekker nummer gevonden. Met name de uitvoering van Stevie Nicks op The Dance is echt prachtig (heb je hem weer met zijn The Dance. )

En wat statistieken:
3x Rumours (= mijn top 3)
3x Tango in the Night
6x The Dance.

1. Sara
2. Don't Stop
3. Rhiannon
4. Need Your Love So Bad
5. Albatross
6. You Make Loving Fun
7. Oh Well
8. Dreams
9, Little Lies
10. Go Your Own Way

1. Need Your Love So Bad.
2. Everywhere.
3. Little Lies.
4. Tango In The Night.
5. Big Love.
6. Go Your Own Way.
7. Don't Stop.
8. Tusk.
9. You Make Loving Fun.
10. Dreams.

10. Albatross
9. Never Going Back Again
8. Don't Stop
7. Oh Well
6. You Make Loving Fun
5. Everywhere
4. Sara
3. Go Your Own Way
2. Need Your Love So Bad
1. Songbird

Tja, helaas geen kans meer om Storms op één te zetten . Eén lullig stemmetje teveel in de afvalronde . Gelukkig heeft mijn absolute nummer twee de eindronde wel gehaald. Daarna wordt het allemaal wat onduidelijker. De nummers 2 t/m 10 vind ik allemaal mooi. Ze zullen op een andere dag wel in een andere volgorde staan, maar vandaag dus deze.

johannesA
1. Songbird *
2. Go Your Own Way
3. Second Hand News *
4. Never Going Back Again *
5. Sara
6. Dreams
7. Landslide *
8. Tusk
9. Gold Dust Woman *
10. You Make Loving Fun

Wat een schitterende lijst wederom, ondanks het gemis van mijn nr 2 en 3, nl Oh Daddy en Isn't It Midnight.

Songbird steekt met kop en schouders boven de rest uit, het is ook een van mijn favoriete nummers all time.

Mijn top 10 Fleetwood Mac II (vanaf 1975)

Het FM van Peter Green klinkt zo totaal anders als het FM van het duo Nicks/Buckingham dat ik die van Peter Green maar achterweg laat. Het is gewoon appels met peren vergelijken.

1. Go Your Own Way
2. Everywhere
3. The Chain
4. Rhiannon
5. Dreams
6. You Make Loving Fun
7. Big Love
8. Little Lies
9. Sara
10. Never Going Back Again

Go Your Own Way springt er wel enigszins boven uit, maar de overige nummers verschillen onderling weinig van elkaar. maw Ik vind ze allemaal even mooi.

1. Go Your Own Way
Vanaf mijn eerste kennismaking met FM (elpee van m'n pa) al mijn favoriet, totdat Isn't It Midnight werd uitgebracht, die ik hier node mis.

2. Songbird *
De Christine McVie nummers hebben altijd een speciaal plekje bij mij, vaak staan ze op eenzame hoogte op de albums.

3. Landslide *
Wat een prachtsong, ook deze weer, net als Stevie's solo hit, Stand Back.

4. Tango in the Night *
DE groeiplaat van FM

5. Don't Stop
De familie song van FM voor mij

6. Everywhere
Tja, heel lang de nummer 2 van het Tango in the Night album geweest, maar nog steeds lekker om naar te luisteren.

7. The Chain *
Blijft een vreemd, maar geweldig nummer, lekkere opbouw. Ik moet er altijd even inkomen, maar als deze op stoom is, is het knallen geblazen

8. Big Love
Voor velen een minder nummer van FM, maar ik vind het nog steeds prettig luisterbaar

9. Rhiannon
Luister ik niet zo vaak naar, maar tijdens mijn speurtocht naar mijn FM top 10, kwam deze toch weer bovendrijven, een FM klassieker

10. Dreams
Op dit moment mijn nummer 10, maar hier hadden ook de 4 songs hieronder kunnen staan.

Tot nu toe de lastigste artiest hier om een top 10 van samen te stellen.
Meeste nummers zitten op dezelfde magistrale lijn.
Met pijn heb ik onderstaande 4 nummers buiten de top 10 moeten laten en ik heb er nu al weer spijt van, maar ja, welk nummer moet er dan uit?

Gold Dust Woman, Oh Well, Second Hand News, You Make Loving Fun.

1. The Chain *
2. Gold Dust Woman *
3. Oh Well
4. Everywhere
5. Albatross
6. Landslide *
7. Go Your Own Way
8. Dreams
9. Don't Stop
10. Never Going Back Again *

Albatross ademt ook echt de sfeer uit van een albatros die gedragen door de wind over zee vliegt. Mooi hoe de titel bij het nummer past. Verder heb ik wel gemerkt dat ik achter het Peter Green-spul aan moet. Oh Well is een heerlijke ontdekking. Met de Fleetwood Mac van na Rumours heb ik op een enkel nummer na dan weer niet zoveel.

1. Rhiannon
2. Sara
3. Gold Dust Woman
4. Landslide
5. Tusk
6. Dreams
7. The Chain
8. Everywhere
9. Go Your Own Way
10. Tango in the Night

Ik heb heel weinig met de Fleetwood Mac van Peter Green, en eigenlijk, wat ook wel duidelijk is, heb ik nog het meeste met de door Stevie gezongen nummers. Verder is het geen favoriete band van me, maar is het toch wel een leuk lijstje geworden. Rhiannon heb ik altijd al een geweldig nummer gevonden.

01. Go Your Own Way
Klassieker pur sang natuurlijk. En dan die tegendraadse gitaar in de intro.
Het lijkt even te duren voor het lied in zijn definitieve plooi valt, vanaf het refrein.
En dan dansen de meiden hun weelderige haren hoofdschuddend om zich heen.
Verschrikkelijk goed drumwerk ook van snijboon Mick.

02. Albatross
Moet ik altijd aan die sketch van Monty Python denken. Bloody albatross flavour, sir.
Een instrumentale parel en hoewel ook ik niet zo zit te wachten op Peter Greens periode,
weet dit nummer me emotioneel wel bijzonder te raken. Uit mijn geboortejaar.

03. Big Love
Elke groep heeft wel zo'n liedje dat met de jaren stelselmatig is gaan groeien.
Big Love vervult die functie bij Fleetwood Mac. Heerlijke drum- en gitaarwerk weer.
En ook vocaal erg creatief met die krolse kreuntjes die we ook nog kennen
van Eurythmics Love Is a Stranger bijvoorbeeld. Uh ah ... uh ah .. uh ah ...

04. You Make Loving Fun
Een gitaar die wat aan de latere Roxy Music sound doet denken.
Heel uniek zijn ook die twee vrouwelijke lead zangeressen binnen de groep.
Nicks en McVie hebben elk hun eigen stemkleur. Het zorgt voor een zekere frisheid.

05. Everywhere
De liefhebber van de betere pophit in mij kan natuurlijk niet voorbij
aan de singles van Tango in the Night. Deze wat laattijdige Benelux nummer 1 hit
zorgde ervoor dat het album in kwestie heel lang genoteerd stond in de lijsten.
Tien jaar na Rumours was de groep weer helemaal terug van weggeweest.

06. Rhiannon
Sterke single van het eerste album in hitformatie.
Fleetwood Mac brengt een bijzondere combinatie van folk en country.
Let bijvoorbeeld op de manier van zingen en de gitaren voor het country element.
Folk invloeden zitten eerder in het ritme en de melodieën van Rhiannon.

07. Don't Stop
Haalde in het kielzog van de nummer 1 hit Go Your Own Way de top 10 in de Benelux.
Nog zo'n party crasher die elke zichzelf respecterende veertiger op de dansvloer sleurt.

08. Tusk
Wat experimenteler van aanpak op de dubbelaar waarmee de groep
een vervolg probeerde te maken op het succesalbum Rumours.
Soms neigt hun muziek meer naar het troubadoursschap.

09. Little Lies
Heerlijke radioliedje met weinig pretenties.
Ik mag het gaarne meezingen als het voorbij komt.

10. Never Going Back Again
Met een folkgitaar in de hoofdrol zeg maar.
Een liedekijn met de allures van een middeleeuws ballade.

Dreams vond ik mooier in de cover versie van The Corrs trouwens.

tussenstand na 14 lijstjes

101
61
52
51
49
48
45
39
38
37

33
32
32
31
28
28
22
21
17
10

Deadline is vanavond om 20.00u.

1 Tusk
2 Sara
3 Oh Well
4 Rhiannon
5 Go Your Own Way
6 You Make Loving Fun
7 Don't Stop
8 Dreams
9 Second Hand News
10 Little Lies

1. Need Your Love So Bad
2. Dreams
3. Sara
4. Oh Well
5. Big Love
6. Second Hand News
7. Albatross
8. Everywhere
9. Landslide
10. The Chain

Daar het Oh Well-gehalte redelijk laag is, lijkt me dat Go Your Own Way met een straatlengte afstand gewonnen heeft.

Dat Go Your Own Way ging winnen was van te voren wel al duidelijk lijkt me.
Denk dat Sara goede kans heeft om 2e te worden.

Dreams heeft ook genoeg kansen. En uiteraard Oh Well.

1. Oh Well
2. Everywhere
3. Little Lies
4. Big Love
5. Go Your Own Way
6. Don't Stop
7. Rhiannon
8. Sara
9. You Make Loving Fun
10. Tusk

Zorin
tlaat..

Of gewoon geluk gehad.

Als ik zelf te laat ben, ben ik soepel.
Arno's lijstje wordt als laatste meegerekend.

Zorin
dazzler schreef:
Als ik zelf te laat ben, ben ik soepel.

Da' s oneerlijk.... , maar...geen probleem uiteraard.

Greatest Hits of Fleetwood Mac !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: eindpositie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
De songs met * zijn de overlevers uit de 1ste (nominatie)ronde.

11. (42) Need Your Love So Bad (6) ... en de nummer 1 van principal2000 en Titmeister.

12. (41) Big Love (9)

13. (40) You Make Loving Fun (10)

14. (39) Tusk (10) ... en de nummer 1 van divart.

15. (38) Songbird * (5) ... en de nummer 1 van johannesA en Kees-Jan.

16. (31) Little Lies (8)

17. (28) Tango in the Night * (5)

18. (19) Gold Dust Woman * (3)

19. (17) Never Going Back Again * (6)

20. (17) Second Hand News * (4)

Maar liefst 5 nummer 1 hits stranden bij de 10 laatste plaatsen.
Nog merkwaardiger is dat er daar twee dubbele nummer 1 hits bij zijn.
Daarnaast eindigen nog eens twee songs met 9 en 10 stemmen onderaan.

Er waren 17 deelnemers in deze merkwaardige finale.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:55 uur

geplaatst: vandaag om 20:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.