MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2010 competitie

zoeken in:
Ik vind dat van Herman ook een goed idee en dan spelen we op het laatst een grote finale over alle maanden.

1. José James - Warrior
2. Caribou - Odessa
3. James Blake - Limit to Your Love
4. Bonobo - Black Sands
5. Arcade Fire - The Suburbs
6. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company
7. Gorillaz - Rhinestone Eyes
8. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof

odi
1. Arcade Fire - Ready to Start
2. James Blake - Limit to Your Love
3. Arcade Fire - The Suburbs
4. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
5. Kanye West - Runaway
6. Broken Bells - The High Road
7. Gorillaz - Stylo
8. José James - Warrior

1. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof

De Jeugd Van Tegenwoordig kwam weer terug met een nieuw album, na deze single gehoord te hebben dacht ik dat ze De Machine wel konden overtreffen, dat viel toch wat tegen, het album is wel goed maar De Machine is een stuk beter. Dit nummer is echter geniaal, er bestaan niet veel meer catchy nummers als deze. En die teksten, de een vind er niks aan, ik vind ze geweldig.

2. Gorillaz - Rhinestone Eyes

Nummer met een heerlijke opbouw, fijn deuntje en een grappige uitspraak van Damon, zeker één van de beste nummers van 2010 dat komt van één van de beste albums van 2010.

3. James Blake - Limit to Your Love

Tsja.. wat valt hier nou over te zeggen, prachtig nummer gewoon. Die stilte en daarna die zware bas, schitterend.

4. Kanye West - Runaway

Máar op plaats 4, voor zo'n geniaal nummer, Kanye West maakt een meesteralbum en dit is de beste song van het album, 9 minuten lang blijft het boeien.

5. Broken Bells - The High Road

Ben geen fan van The Shins maar zeker wel van Danger Mouse, de samenwerking van de zanger van The Shins en Danger Mouse pakt buitengewoon goed uit, heel mooi nummer en het album is ook niet misselijk.

6. Arcade Fire - Ready to Start

Geweldig nummer van Arcade Fire, ben er nog steeds niet aan toegekomen om The Suburbs ( album ) te luisteren dus alleen dit nummer ken ik echt goed. Dit is een heerlijk nummer die me eigenlijk verplicht om The Suburbs te gaan luisteren.

7. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company

Ik ben de laatste tijd begonnen met Have One On Me te luisteren, alleen de eerste cd trouwens, Easy vind ik beter maar deze mag er ook zijn.

8. Gorillaz - Stylo

Ook weer een heerlijk nummer van Plastic Beach met een geniaal deuntje. Er staan wel een hele pak betere nummers op Plastic Beach.
Arcade Fire - The Suburbs

1. Broken Bells - The High Road
Het derde Shins-album vond ik niet veel meer aan na de eerste twee prachtige platen, dus Broken Bells liet ik vorig jaar links liggen. Behoorlijk onterecht, heb ik gemerkt, want deze samenwerking tussen de zanger van de Shins en producer Dangermouse is echt fantastisch. Werkelijk een ongekend mooi liedje, misschien wel de mooiste stem die ik ken en een prachtige productie met zowel moderne als naar de 60's hangende arrangementen. Prachtig, prachtig, prachtig!

2. Gorillaz - Rhinestone Eyes
Mijn meest gedraaide nummer van 2010. Plastic Beach heb ik helemaal grijsgedraaid en dit nummer is ook een paar weken mijn wekplaat (net als Superfast Jellyfish van dit album) geweest. Alle gastartiesten ten spijt is Gorillaz uiteindelijk toch op zijn best als het om de fantastische stem van Albarn draait.

3. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
Meestal ben ik direct verslingerd aan de singels van De Jeugd, om er vervolgens bijna nooit meer naar te luisteren. Hier ging het andersom, eigenlijk ben ik dit de laatste weken pas echt fantastisch gaan vinden. Een heerlijk liedje dat momenteel niet meer uit mijn hoofd gaat.

4. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company
Een van de beste nummers van Have One on Me, een van de beste albums van vorig jaar. De titel is een referentie naar het spreekwoord 'The road to hell is paved with good intentions', maar waar dit nummer precies over gaat ben ik nog niet helemaal uit. Muzikaal is het inderdaad fantastisch, mede door de prachtige arrangementen.

5. Arcade Fire - The Suburbs
Van mijn favoriete album van 2010. Gevoelsmatig had ik Arcade Fire hier ook hoger moeten zetten, maar er staan betere nummers op het album.

6. Caribou - Odessa
Ook al van een heel veel gedraaid album uit 2010. Dit nummer specifiek vind ik niet eens zo geweldig (Bowls is véél beter), het is meer de plaat als geheel die indruk maakt. Maar als single en albumopener was dit wel de grootste blikvanger.

7. Gorillaz - Stylo
De eerste single van Plastic Beach. Destijds erg veel gedraaid, maar inmiddels één van de skiptracks van het album. Maar toch verdient hij een plekje in mijn top 8.

8. José James - Warrior
De verrassing van de finale en voor mij ook wel een ontdekking, dit nummer. De andere nummers die ik van JJ heb beluisterd hebben helaas een muzikaal wat conservatievere omlijsting, dus ik weet nog niet echt of ik achter het album aan moet gaan.

Afvallers:
*Arcade Fire - Ready to Start
Erg mooi, maar viel net buiten de top 8.

*Bonobo - Black Sands
Fenomenaal geproduceerd, maar het gebrek aan diepgang staat me tegen.

*James Blake - Limit to Your Love
Wel aardig, maar vind het origineel beter, evenals Blake's eigen CMYK en Klavierwerke.

*Kanye West - Runaway
Knap gemaakt, maar doet me verder ook niet zoveel.

herman schreef:
8. José James - Warrior
De verrassing van de finale en voor mij ook wel een ontdekking, dit nummer. De andere nummers die ik van JJ heb beluisterd hebben helaas een muzikaal wat conservatievere omlijsting, dus ik weet nog niet echt of ik achter het album aan moet gaan.

Dit is wel een heel goed punt, en even een waarschuwing voor de mensen die positief verrast waren door Warrior dat het meeste op de rest van de plaat (Blackmagic) wel een stuk smoother en minder experimenteel is. Blackmagic kan daarom in contrast saai overkomen, maar, sprekend voor mezelf, toen ik de tijd nam om er even voor te gaan zitten werd ik al snel ingepakt door de subtiele schoonheid van de plaat.

Wat een heerlijk gevarieerde lijst is dit geworden.

1. Arcade Fire - The Suburbs
2. Kanye West - Runaway
3. Caribou - Odessa
4. Bonobo - Black Sands
5. Arcade Fire - Ready to Start
6. Broken Bells - The High Road
7. James Blake - Limit to Your Love
8. José James - Warrior

1. Gorillaz - Stylo
2. Caribou - Odessa
3. Broken Bells - The High Road
4. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
5. Gorillaz - Rhinestone Eyes
6. Bonobo - Black Sands
7. Kanye West - Runaway
8. James Blake - Limit to Your Love

Zo in de late uurtjes nog even alle nummers beluisterd. Helaas heb ik hiervoor niet meegedaan (eerst te weinig tijd en toen uit het oog verloren), maar complimenten aan herman. Ik ga ook zeker wel actief meedoen aan de volgende editie, want dit is misschien wel de handigste manier om nieuw werk te ontdekken.

Erg leuke finale, vijf persoonlijke favorieten van 2010. Drie goede nummers die ik al kende. Drie leuke verassing en één minder nummer dat al kende.

1. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company
Joanna Newsom was waar ik het meest naar uitkeek in 2010, maar in eerste instantie was het wel moeilijk de driedubbel-cd. Ik luisterde eigenlijk alleen maar de eerste cd, want wat was die geweldig. Met als ultiem hoogtepunt GIPC, misschien wel het beste nummer van Joanna Newsom. Onwijs catchy, mooi arrangement en wat een strot heeft deze mevrouw toch Ondertussen heb ik de andere twee cd's ook al onder de knie en heeft Newsom een mooi cijfer van me gekregen en stond het bovenaan mijn jaarlijstje

2. Kanye West - Runaway
Dé verrassing van dit jaar. Ik kende Kanye West alleen maar van zijn ego-gedrag en een paar nummers die af en toe op mtv/tmf voorbij kwamen. Vond het vergeleken met andere top 40-hiphop zeker niet het slechtste, maar veel deed het me niet. Maar wat een geweldig album heeft 'Ye afgeleverd. Het maakt me niet uit dat hij vals zingt, dat Rihanna en weet ik veel wie nog meer meedoen, en dat het mainstream is. Gewoon ontzettende goede hip-pop (term heb ik net even zelf bedacht ). Het outro is onwijs gaaf, de combinatie van strijkers, piano en autotune is zeker geslaagd.

3. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
Als je een nummer al bijna 200 keer heb gehoord (grove schatting) en hij nog steeds niet verveeld zegt al genoeg. Bij mijn jaarclub is dit toch wel dé hit van 2010 en ook bij het uitgaan hoor ik hem vaak genoeg. De teksten van de JVT zijn altijd zo ontzettend catchy en de productie simpel maar onwijs efficient. Je moet wel de hele grap achter de JVT snappen wil je het hele album leuk vinden, maar dit nummer heeft daar geen last van. Vandaar ook dat het zo'n hit is geworden.

4. Arcade Fire - Ready to Start
Hier had ik minder van verwacht dan van Joanna Newsom, terwijl ik het debuut van AF (iets) hoger aansla dan het werk van Newsom. Maar gezien de mindere tweede plaat en de eerste single verwachtte ik geen meesterwerk. Achteraf ook waar, maar wel een album vol met onwijs catchy nummers. Zo ook dit nummer. Zoals iemand in dit topic al zei lekker puntige rocker.

5. Caribou - Odessa
Net als de vorige vier weer een onwijs catchy nummer. Ook lekker om keihard aan te zetten zodat je buren mee kunnen genieten en dan lekker lopen te springen door je kamer. Ik heb nu alweer zin in de zomer

6. James Blake - Limit to Your Love
Onwijs lekker nummer. Kende dit nummer al een tijdje, dus ik stond echt een minuut lang met open mond naar mijn beeldscherm te staren toen ik zag dat dit in de Top 40 stond. En dan ook nog eens gewoon binnenkomen op nummer 23 Ik dacht altijd dat de grote labels afspraken maakten met de media welke nummers veel airplay moeten krijgen, zodat de juiste nummers in de hitlijsten staan. Maar hierdoor begin ik wel te twijfelen, of zou het management van James Blake hetzelfde hebben gedaan? In ieder geval een goed nummer, alhoewel ik het meer electronische werk van zijn eerste paar EP's beter vind.

7. José James - Warrior
Ik heb José James heel even gezien op het cactusfestival, maar toen vond ik het niet al te boeiend. Maar dit is een geweldig nummer. Nola vond ik ook al geen verkeerd nummer, dus ik ga wel even het album checken. Maar gezien de commentaren zal het wel niet aan mij besteed zijn.

8. Bonobo - Black Sands
Dit nummer ontdekte ik laatst toevallig toen ik mijn iPod op schuffle had staan. Vond het erg goed nummer, heel erg sfeervol. Ook was het wel lekker om een keer een instrumentaal nummer te horen dat vooral erg relaxt is, tegenover al dat post-rock geweld en heftigere electronica wat ik de laatste tijd veel luister. Sowieso stond Bonobo al een hele tijd op mijn 'To Listen'-lijstje, dus hier ga ik ook nog snel meer van luisteren.

Broken Bells was ook een leuke ontdekking. Van Gorillaz wist ik al dat ik Stylo niet zo heel bijzonder vind, maar Rhinestone Eyes is stukken beter.

Jammer dat ik niet actief heb meegedaan aan dit spel, maar de volgende editie ben ik wel van de partij

Overigens, voor degenen die hem nog niet kenden, het origineel van Limit To Your Love: YouTube - Feist - The Limit to your Love

Vind ik persoonlijk mooier, al kende ik die van Feist ook eerder.

Was wat huiverig bij de nominatie van José James' Warrior. (behalve bij Sandokan). Maar ik ben erg blij dat hij in veel lijstjes terug te vinden is

Arrie schreef:
Overigens, voor degenen die hem nog niet kenden, het origineel van Limit To Your Love: YouTube - Feist - The Limit to your Love

Vind ik persoonlijk mooier, al kende ik die van Feist ook eerder.

Mja ik vind juist dat James Blake het nummer tilt van een relatief kleurloos nummer naar een absolute topper...

Na herhaaldelijke beluistering hier mijn conclusie.

1. José James - Warrior
Verslavend, hypnotiserend nummer dat zowel klinkt alsof het recht uit de jungle komt, als of het tot je komt gezoemd door de drukte van het stadsverkeer. Veroorzaakt een subtiel, stroperig gevoel van trance dat slechts wordt onderbroken door een klaterfris jazzpiano'tje. Geniaal. Beste track van het jaar.

2. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
Zowaar wist de Jeugd zijn eigen hype te overtreffen met deze slimme, onweerstaanbare popsingle. Catchy, briljant opgebouwd en gaat nog min of meer ergens over ook (wie had dat kunnen denken?). Grote ster is Vieze Fur, die een refrein kweelt waar je alleen maar van kan houden. 'De wereld is weer plat ja/ op je bolle bips na.' En zo is het maar net.

3. Broken Bells - The High Road
De lp die volgde uit de samenwerking tussen Danger Mouse en James Mercer van The Shins kent zijn zwakke punten, maar ook magische momenten, waaronder deze single. Fantastische hybride tussen geweldige groove en mistroostige melancholie. Kippenvel.

4. Kanye West - Runaway
Gemengd ontvangen, ook veel ruis rondom deze plaat door de overtrokken hype. Nee, Kanye West is niet de nieuwe Michael Jackson en My Beautiful Dark Twisted Fantasy is niet per se een nu al legendarisch meesterwerk. Maar met zijn spannende, heftige beat en obscene, grappige tekst is Runaway wel een van mijn favoriete meezingers van het jaar. Let's have a toast for the douchebags, let's have a toast for the assholes... Leuk afreageer-liedje.

5. Gorillaz - Rhinestone Eyes
Heb nog steeds mijn twijfels bij Plastic Beach, maar Rhinestone Eyes is toch wel een favoriet geworden inmiddels. Zoals herman al opmerkte, indrukwekkende gastartiesten zijn leuk en aardig, maar Damon zelf is nog de meest indrukwekkende stem van The Gorillaz. Wie heeft het nog over Oasis tegenwoordig?

6. Arcade Fire - The Suburbs
Nooit een fan geweest van Arcade Fire, maar moet zeggen dat de nummers die ik gehoord heb van The Suburbs me zeer goed bevallen. Van de twee nummers die de finale haalden vind ik deze veruit het sterkste. Fijn, intelligent liedje dat lekker meefluiten is. Waar ik veel eerder werk van Win Butler & co nogal overdadig vond, gebruiken ze hun aanzienlijke muzikale vaardigheden hier voor een subtiele, bloedmooie inkleuring, die nooit het liedje in de weg zit. Sterk werk.

7. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company
Moeilijk liedje om te doorgronden, had bijna tussen mijn afvallers gezeten. Joanna krijgt het voordeel van de twijfel, omdat ze een fantastische tekstdichter is, een reteboeiende artieste, en bovendien de enige vrouw in deze lijst (de dames van Arcade Fire uitgezonderd). Tsja, dat glazen plafond...

8. James Blake - Limit to Your Love
Ik wist niet dat het een cover was tot vandaag, dat is dan wel een minpunt. Goed, in ieder geval smaakvol gekozen, mooi gezongen en prachtige, dreigende beat. Terechte hit.

Wat betreft de afvallers: Nummer van Arcade Fire is mooi, maar ik heb voor de favoriet gekozen. Bonobo zie Herman. Ik moet tot de conclusie komen dat ik Stylo niet vreselijk bijzonder vind, en iedereen die mijn smaak een beetje kent, zal begrijpen dat Caribou niet echt mijn ding is. Lekker zomers nummer wel verder.

Dank aan herman en alle medespelers, en ik ga zeker meespelen met het 2011 spel.

Sandokan-veld schreef:
Wie heeft het nog over Oasis tegenwoordig?

Ik ben benieuwd welk nummer op kop ligt. Volgens mij worden alle nummers regelmatig genoemd. Misschien verrast De Jeugd iedereen en pakken ze de overwinning. Zullen ze denk ik best trots op zijn

01. Caribou - Odessa
02. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company
03. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
04. Arcade Fire - Ready to Start
05. José James - Warrior
06. Gorillaz - Rhinestone Eyes
07. Broken Bells - The High Road
08. Acrade Fire - The Suburbs

Fur is de held van dit lijstje, José James de ontdekking. Al lees ik hier dat ik niet te veel van het album moet verwachten.

Gorillaz hadden op het album veel betere nummers staan (Jellyfish, Melancholy Hill), Bonobo mist emotie (of diepgang, zoals sommige mensen hier het noemen) en Kanye West en James Blake doen me helaas echt helemaal niks. James Blake vind ik zelfs behoorlijk kleurloos.

Koenr schreef:

José James de ontdekking. Al lees ik hier dat ik niet te veel van het album moet verwachten.

Niet als je een heel album in de stijl van 'Warrior' verwacht nee. Maar het is een steengoed album vol vocale jazz/soul.

Maar dat is nou niet direct m'n favoriete genre (al ben ik het de afgelopen 2 jaar wel meer gaan waarderen), dus na zo'n nummer hoop ik stiekem al snel op meer in die stijl/sfeer.

Maar ik zal het album absoluut eens een kansje geven.

1. Jose James - Warrior
2. Gorillaz - Stylo
3. James Blake - Limited To Your Love
4. Gorillaz - Rhinestone Eyes
5. Arcade Fire - Ready To Start
6. Kanye West - Runaway
7. Brokens Bells - The High Road
8. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof

Koenr schreef:
Maar dat is nou niet direct m'n favoriete genre (al ben ik het de afgelopen 2 jaar wel meer gaan waarderen), dus na zo'n nummer hoop ik stiekem al snel op meer in die stijl/sfeer.

Maar ik zal het album absoluut eens een kansje geven.

Bijna het gehele album staat op YouTube, dus daar kan je altijd vast wat sfeer proeven

Opvallend: Alleen maar artiesten uit de eerste helft van het alfabet. Ook geen 'The'-bandjes.

Ik heb ooit eens van een studie gehoord die aantoont dat mensen wiens naam in de eerste helft van het alfabet valt succesvoller worden. Omdat hun naam ook altijd eerder werd afgeroepen in de klas en ze zich belangrijker/meer gewaardeerd voelen en zo meer zelfvertrouwen winnen om het te maken dan mensen die pas later in het alfabet komen. Misschien daarom?

Het was mij ook al opgevallen toen ik de finale postte. Zelfs nog even gecheckt of ik niets vergeten was, maar het is echt zo. Nu zijn de 'The'-bandjes ook wel een beetje uit de mode.

kemm schreef:
Ik heb ooit eens van een studie gehoord die aantoont dat mensen wiens naam in de eerste helft van het alfabet valt succesvoller worden. Omdat hun naam ook altijd eerder werd afgeroepen in de klas en ze zich belangrijker/meer gewaardeerd voelen en zo meer zelfvertrouwen winnen om het te maken dan mensen die pas later in het alfabet komen.

Klopt, dat stond in de Kijk.

Het stembureau is gesloten. Ergens tussen half 9 en 9 zal ik beetje bij beetje de uitslag posten. Er kan nu nog geld worden ingezet op de winnaar.

Nou, daar gaan we dan met de countdown. Aan het einde zullen we dan eindelijk weten wat volgens de users van MuMe het beste nummer van 2010 was.

Aan de finale deden 19 mensen mee die uit de 12 overgebleven nummers een top 8 konden samen stellen. De nummer 8 kreeg daarbij 1 punt, de nummer 7 2 punten, etc. etc. tot aan nummer 1, die 8 punten kreeg. Dat het niveau hoog was, bleek wel uit het feit dat elk nummer tenminste 1 keer op 1 werd gezet. Bij elkaar leverde dat de volgende eindstand op:

12. Arcade Fire - The Suburbs (47 punten, 11 keer genoemd).
(de nummer 1 van Inquiestos)

Het openingsnummer van The Suburbs was één van de twee ijzers die Arcade Fire in de finale in het vuur had (Rococo eindigde als 33ste en Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) als 42ste). De andere zien we later terug.

11. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company (48, 11)
(de nummer 1 van Dwejkk_ en Teunnis)

Het populairste nummer van het driedubbelalbum Have One on Me, dat Joanna vorig jaar op de wereld los liet. Een lang nummer met een niet alledaagse compositie vol rijke arrangementen. Best verrassend dat het zo hoog staat, al had het van mij nog wel wat hoger mogen staan.

10. Broken Bells - The High Road (52, 12)
(de nummer 1 van herman)

Voor mij een van de grote ontdekkingen van dit spel, dit samenwerkingsproject tussen Shins-zanger James Mercier en meesterproducer Dangermouse (bekend van o.a. Gnarls Barkley, Gorillaz, Sparklehorse, etc.). Het openingslied van het debuutalbum haalt net aan de top 10.

9. Gorillaz - Rhinestone Eyes (52, 12)
(de nummer 1 van Niels94)

Naast The Suburbs van Arcade Fire is ook Plastic Beach van Gorillaz twee keer vertegenwoordigd in de finale. Op dit liedje, één van de spaarzame zonder gastartiesten, laat Damon Albarn zich wat mij betreft van zijn allerallerbeste kant horen. Rhinestone Eyes eindigt in punten en het aantal nummer 1-noteringen gelijk met de nummer 10, maar heeft 1 nummer 2 notering meer dan The High Road en eindigt daardoor als 9de. Fotofinish!

Dit liedje werd in den beginne trouwens genomineerd door Niels94, en is daarmee 1 van de 5 nominaties die de finale wist te halen. De andere 7 nummers komen uit de voorselectie.

8. Arcade Fire - Ready to Start (54, 10)
(de nummer 1 van Co Jackso en odi)

Deze nominatie van Magick1 is het tweede nummer van Arcade Fire in de finale en was na The Suburbs ook de tweede single van het album The Suburbs. Ik ben benieuwd of het derde nummer ook de derde single wordt...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:58 uur

geplaatst: vandaag om 04:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.