Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2011
zoeken in:
0
geplaatst: 6 december 2011, 13:46 uur
Ik verwacht eigenlijk weinig verandering in de top 3... U2 gaat te veel lage scores halen om zich te mengen in de top 3. Ik verwacht dan eerder concurrentie van The End of A Day in the Life. Verder scoort Love Will Tear Us Apart traditioneel niet zo veel topscores, maar wel een hoog aantal punten...
Overigens we kunnen het leuk over aantal nummers per decennium hebben, maar uit de periode tussen 1967 en 1977 staat er maar 1 (!) nummer in de finale (What's Going On). Dat terwijl dit toch in mijn ogen een vrij sterke periode in de muziek was, met klassiekers van Pink Floyd, David Bowie, Bob Dylan, Nick Drake, Stevie Wonder, Bruce Springsteen, Led Zeppelin, Genesis, The Rolling Stones, Can, Black Sabbath, King Crimson, Deep Purple, Roxy Music, Tom Waits, Supertramp, Miles Davis, noem ze allemaal maar op. De enige reden die ik ervoor kan bedenken is dat de artiesten in die tijd meer album-gericht waren dan single-gericht, itt tot veel bands na '77... Desondanks is het opvallend...
Overigens we kunnen het leuk over aantal nummers per decennium hebben, maar uit de periode tussen 1967 en 1977 staat er maar 1 (!) nummer in de finale (What's Going On). Dat terwijl dit toch in mijn ogen een vrij sterke periode in de muziek was, met klassiekers van Pink Floyd, David Bowie, Bob Dylan, Nick Drake, Stevie Wonder, Bruce Springsteen, Led Zeppelin, Genesis, The Rolling Stones, Can, Black Sabbath, King Crimson, Deep Purple, Roxy Music, Tom Waits, Supertramp, Miles Davis, noem ze allemaal maar op. De enige reden die ik ervoor kan bedenken is dat de artiesten in die tijd meer album-gericht waren dan single-gericht, itt tot veel bands na '77... Desondanks is het opvallend...
0
geplaatst: 6 december 2011, 14:19 uur
Ik denk dat een aantal 60's-klassiekers wat sterker staan dan een aantal 70's-klassiekers. De overkill aan 80's heeft (of had eigenlijk, is nu een stuk minder) te maken met het aantal 30+'ers die meedoen. Diezelfde groep stemt waarschijnlijk ook veel op de 90's. De 00's zijn buiten Arcade Fire ook weer erg karig vertegenwoordigd.
0
geplaatst: 6 december 2011, 14:25 uur
inquestos schreef:
Ik had alles ook geturfd. 1/3 uit de jaren 80. Je hebt de nummers van Joy division tot de jaren 70 gerekend?
Ik had alles ook geturfd. 1/3 uit de jaren 80. Je hebt de nummers van Joy division tot de jaren 70 gerekend?
Klopt, blijkbaar komen die uit ´80.
Voor mij is U2 de enige plaat die zeker is van zijn plek (onderaan).
0
geplaatst: 6 december 2011, 14:28 uur
De tussenstand na 24 verwerkte lijstes + de startladder, tussen haakjes de rangschikking na 10 verwerkte lijstjes excl. de startladder.
Er hebben ondertussen al een aantal significante verschuivingen plaatsgevonden. Ten eerste hebben we een nieuwe nummer 1. Daarnaast zijn er een aantal nummers aan een opmars begonnen en zijn de top 10 ingestormd.
Die top 10 bestaat nu trouwens nog maar uit 8 namen, alleen beide dubbele namen zijn anders dan na 10 lijstjes het geval was. Er is nog een 3e artiest die met 2 nummers net buiten de top 10 hangt.
Wat valt er voorlopig verder op. De nummer 3 is het enige nummer dat in nog geen enkel lijstje in de laatste 5 is voorgekomen...en ook slechts 3 maal in de top 5, waarvan 1x op 1. Maar het meest opvallende is wellicht de nummer 2, die voert de love / hate competitie aan maar daarvan is maar liefst 11x een love en slechts 1x een hate !!!
Dan over naar de onderste 5....ook daar treffen we een dubbele naam aan, sterker nog de nummer laatst staat al 10x bij de onderste 5 genoemd
Oh ja, let ook even op de nummer 12...die begint op toeren te komen en kan mijns insziens nog wel eens voor een verrassend hoge notering gaan zorgen.
De voormalige nummers 4, 7 en 9 lijken aan een vrije val te zijn begonnen.
De ranglijst na 25 lijstjes (tussen haakjes de positie na 10 lijstjes):
1. (5.) 516 pt.
2. (1.) 514 pt.
3. (2.) 504 pt.
4. (6.) 483 pt.
5. (15.) 479 pt.
6. (8.) 478 pt.
7. (22.) 477 pt.
8. (16.) 476 pt.
9. (3.) 467 pt.
10. (13.) 457 pt.
11. (11.) 437 pt.
12. (27.) 431 pt.
13. (12.) 431 pt.
14. (7.) 430 pt.
15. (4.) 426 pt.
16. (17.) 422 pt.
17. (10.) 420 pt.
18. (18.) 410 pt.
19. (26.) 408 pt.
20. (20.) 396 pt.
21. (23.) 394 pt.
22. (9.) 391 pt.
23. (28.) 384 pt.
24. (31.) 374 pt.
25. (19.) 367 pt.
26. (24.) 350 pt.
27. (14.) 348 pt.
28. (25.) 339 pt.
29. (32.) 324 pt.
30. (30.) 300 pt.
31. (29.) 293 pt.
32. (21.) 274 pt.
Er hebben ondertussen al een aantal significante verschuivingen plaatsgevonden. Ten eerste hebben we een nieuwe nummer 1. Daarnaast zijn er een aantal nummers aan een opmars begonnen en zijn de top 10 ingestormd.
Die top 10 bestaat nu trouwens nog maar uit 8 namen, alleen beide dubbele namen zijn anders dan na 10 lijstjes het geval was. Er is nog een 3e artiest die met 2 nummers net buiten de top 10 hangt.
Wat valt er voorlopig verder op. De nummer 3 is het enige nummer dat in nog geen enkel lijstje in de laatste 5 is voorgekomen...en ook slechts 3 maal in de top 5, waarvan 1x op 1. Maar het meest opvallende is wellicht de nummer 2, die voert de love / hate competitie aan maar daarvan is maar liefst 11x een love en slechts 1x een hate !!!
Dan over naar de onderste 5....ook daar treffen we een dubbele naam aan, sterker nog de nummer laatst staat al 10x bij de onderste 5 genoemd
Oh ja, let ook even op de nummer 12...die begint op toeren te komen en kan mijns insziens nog wel eens voor een verrassend hoge notering gaan zorgen.
De voormalige nummers 4, 7 en 9 lijken aan een vrije val te zijn begonnen.
De ranglijst na 25 lijstjes (tussen haakjes de positie na 10 lijstjes):
1. (5.) 516 pt.
2. (1.) 514 pt.
3. (2.) 504 pt.
4. (6.) 483 pt.
5. (15.) 479 pt.
6. (8.) 478 pt.
7. (22.) 477 pt.
8. (16.) 476 pt.
9. (3.) 467 pt.
10. (13.) 457 pt.
11. (11.) 437 pt.
12. (27.) 431 pt.
13. (12.) 431 pt.
14. (7.) 430 pt.
15. (4.) 426 pt.
16. (17.) 422 pt.
17. (10.) 420 pt.
18. (18.) 410 pt.
19. (26.) 408 pt.
20. (20.) 396 pt.
21. (23.) 394 pt.
22. (9.) 391 pt.
23. (28.) 384 pt.
24. (31.) 374 pt.
25. (19.) 367 pt.
26. (24.) 350 pt.
27. (14.) 348 pt.
28. (25.) 339 pt.
29. (32.) 324 pt.
30. (30.) 300 pt.
31. (29.) 293 pt.
32. (21.) 274 pt.
0
geplaatst: 6 december 2011, 15:43 uur
Mijn nummer 32 van vorig jaar is één plaats gestegen, omdat er nog een "mindere" plaat deze jaargang zijn intrede heeft gedaan in de finale.
En mijn nummer 1, 3 en 5 van vorig jaar zijn pleite
En mijn nummer 1, 3 en 5 van vorig jaar zijn pleite

0
geplaatst: 6 december 2011, 15:46 uur
Inderdaad is dit de minste editie tot nu toe,al blijft het niveau best hoog hoor.Maar Sam Cooke in de top 32? Nina Simone en Marvin Gaye daarentegen vind ik wel leuk
Zie ze alle drie overigens in de top 12 eindigen.
0
geplaatst: 6 december 2011, 15:49 uur
chevy93 schreef:
Ik zie niet in welk nummer deze top 3 gaat benaderen, want volgens bovenstaande veranderingen, zouden ze het alleen maar beter moeten gaan. Hooguit als er een heleboel "zwarte" stemmers zouden komen, kan een nummer als Sinnerman of What's Going On wat betekenen. Maar vorig jaar was Marvin absoluut geen bedreiging, dus waarom dit jaar wel?
Ik zie niet in welk nummer deze top 3 gaat benaderen, want volgens bovenstaande veranderingen, zouden ze het alleen maar beter moeten gaan. Hooguit als er een heleboel "zwarte" stemmers zouden komen, kan een nummer als Sinnerman of What's Going On wat betekenen. Maar vorig jaar was Marvin absoluut geen bedreiging, dus waarom dit jaar wel?
Ik denk juist dat de nummer 1 positie van vorig jaar een negatieve invloed heeft op The Cure, de kansen voor Radiohead en David Bowie schat ik echter hoog in. Maar David Bowie deed het dit jaar zo slecht dat ik zijn kansen ook niet heel hoog schat.
Ik hoop zelf op een zeer verrassende uitslag en het liefst geen A Forest op 1.
0
geplaatst: 6 december 2011, 16:18 uur
the viking schreef:
Inderdaad is dit de minste editie tot nu toe,al blijft het niveau best hoog hoor.Maar Sam Cooke in de top 32? Nina Simone en Marvin Gaye daarentegen vind ik wel leuk
Zie ze alle drie overigens in de top 12 eindigen. Zou zomaar kunnen dat er een verrassing inzit....zeker omdat de meeste soulliefhebbers nog geen lijstjes hebben ingelverd

0
geplaatst: 6 december 2011, 16:20 uur
Mijn lijst bestaat, zoals bij iedereen dit jaar, uit 11 nieuwkomers, waarvan de beste zelfs op nr. 1 is binnengekomen.
Voorts zijn er 5 nummers gelijk gebleven, zijn er ook 5 zakkers, waarvan de grootste met 6 plaatsen naar beneden ging en tot slot 11 nummers, die zijn gestegen, waarvan er 3 nummers met 7 plaatsen omhoog gingen.
Voorts zijn er 5 nummers gelijk gebleven, zijn er ook 5 zakkers, waarvan de grootste met 6 plaatsen naar beneden ging en tot slot 11 nummers, die zijn gestegen, waarvan er 3 nummers met 7 plaatsen omhoog gingen.
0
geplaatst: 6 december 2011, 16:21 uur
Het ladderen is afgelopen. Als je je finalelijstje hebt ingeleverd geef ik advies.
Duik de rest van de top 2000 in en ga daarvan nummers luisteren. Er staat namelijk zoveel moois in. Doe het op eigen initiatief of luister met mij mee in het 'De Mume Top 2000 Besproken' topic. Veel leesvoer, luisterplezier en discussiestof gegarandeerd.
Ook heeft Chevy bedacht om de finalenummers te gaan bespreken, nu gaat het daar niet om in het topic, maar ook dit gebeurt hier. Je kan onder andere zijn slechte stukje over Instant Street lezen.
De MuMe Top 2000 besproken
Duik de rest van de top 2000 in en ga daarvan nummers luisteren. Er staat namelijk zoveel moois in. Doe het op eigen initiatief of luister met mij mee in het 'De Mume Top 2000 Besproken' topic. Veel leesvoer, luisterplezier en discussiestof gegarandeerd.
Ook heeft Chevy bedacht om de finalenummers te gaan bespreken, nu gaat het daar niet om in het topic, maar ook dit gebeurt hier. Je kan onder andere zijn slechte stukje over Instant Street lezen.
De MuMe Top 2000 besproken
0
geplaatst: 6 december 2011, 16:26 uur
En niet te vergeten. Bijna alle nummers zijn op Spotify te vinden, met dank aan Dwejkk_
De nummers 2000 tot 451 staan er nu al op.
MuMeLadder 2011 [Musicmeter Top 2000] - #451-2000 by Luuk van Dijk on Spotify - open.spotify.com
De nummers 2000 tot 451 staan er nu al op.
MuMeLadder 2011 [Musicmeter Top 2000] - #451-2000 by Luuk van Dijk on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 6 december 2011, 16:53 uur
Hoe wordt die love-hate-lijst berekend? Is dat op basis van de standaardeviatie van de scores of zo? Op die manier was U2 - The Unforgettable Fire vorig jaar de meest controversiële song en David Bowie - Ashes To Ashes de minst controversiële.
0
geplaatst: 6 december 2011, 16:58 uur
Ik geloof dat love/hate gewoon heel simpel op basis van het aantal top5 en laatste5 posities gaat.
0
geplaatst: 6 december 2011, 17:01 uur
Klopt...tenzij iemand daar een betere formule voor heeft....ik sta open voor suggesties.
0
geplaatst: 6 december 2011, 17:02 uur
De standaardafwijking (standaarddeviatie zoals Orbillin het noemt). Zo te lezen heeft hij die van vorig jaar berekend.
0
geplaatst: 6 december 2011, 17:02 uur
Een analyse van mijn lijstje:
Mijn lijstje heeft ook wel aardig wat veranderingen ten opzichte van vorig jaar. Mijn bottom vier van vorig jaar ligt eruit, maar buiten dat is de rest van mijn lagere regio niet erg veel gewijzigd. Ook in de top is er weinig veranderd, buiten het feit dat er nieuwkomers op plaatsen 2, 3 en 4 staan. Daartussen is er juist enorm veel veranderd. De Grote Drie (Kjoer, Radiohoofd en Bowie) heeft in totaal 26 plaatsen verloren ten opzichte van mijn lijstje van vorig jaar. Nick Cave is de grootste daler. De meest dalende band is in totaal 20 plekken achteruit gegaan, terwijl mijn waardering voor die band niet echt kleiner is geworden. De grootste stijger (buiten de nieuwkomers) is Marvin Gaye. Er zijn maar twee andere nummers die ook zijn gestegen, en er zijn twee nummers op dezelfde plek gebleven. De rest is dus allemaal gedaald door de sterke nieuwkomers.
Mijn lijstje heeft ook wel aardig wat veranderingen ten opzichte van vorig jaar. Mijn bottom vier van vorig jaar ligt eruit, maar buiten dat is de rest van mijn lagere regio niet erg veel gewijzigd. Ook in de top is er weinig veranderd, buiten het feit dat er nieuwkomers op plaatsen 2, 3 en 4 staan. Daartussen is er juist enorm veel veranderd. De Grote Drie (Kjoer, Radiohoofd en Bowie) heeft in totaal 26 plaatsen verloren ten opzichte van mijn lijstje van vorig jaar. Nick Cave is de grootste daler. De meest dalende band is in totaal 20 plekken achteruit gegaan, terwijl mijn waardering voor die band niet echt kleiner is geworden. De grootste stijger (buiten de nieuwkomers) is Marvin Gaye. Er zijn maar twee andere nummers die ook zijn gestegen, en er zijn twee nummers op dezelfde plek gebleven. De rest is dus allemaal gedaald door de sterke nieuwkomers.
0
Aquila
geplaatst: 6 december 2011, 17:29 uur
Allemaal leuk die analyses van El Ninjo over de tussenstand en nu van Teunnis over zijn lijstje. maar aangezien we man en paard niet mogen noemen (??) is het nut ervan toch wel erg beperkt denk ik.
Is er echt zoveel mis mee als ik zeg dat ik erg van The Smiths hou, maar ik vorig jaar bij het invullen blijkbaar net in mijn Smith-fase zat en nu ff wat minder. Heb het even teveel gehoord, vind net de andere nummers beter: Ja, beide Smiths nummers hebben bij mij plaatsen ingeleverd. Zolang ik niet mijn hele lijst toelicht, kunnen deze algemenere tendensen toch wel? Mijn lijstje is 1 van de 188, dus dat zou niet uit moeten maken.
Aan een analyse, 3 stijgers, twee dalers van 16 punten heb ik niet zoveel. Misschien moet ik ze gewoon niet lezen
of wel lezen en mijn schouder ophalen.
Ik zat vorig jaar en ook dit jaar weer erg in mijn maag met beide JD nummers. Fijne band, maar twee nummers die die kwaliteit totaal niet weerspiegelen voor mijn gevoel.
Is er echt zoveel mis mee als ik zeg dat ik erg van The Smiths hou, maar ik vorig jaar bij het invullen blijkbaar net in mijn Smith-fase zat en nu ff wat minder. Heb het even teveel gehoord, vind net de andere nummers beter: Ja, beide Smiths nummers hebben bij mij plaatsen ingeleverd. Zolang ik niet mijn hele lijst toelicht, kunnen deze algemenere tendensen toch wel? Mijn lijstje is 1 van de 188, dus dat zou niet uit moeten maken.
Aan een analyse, 3 stijgers, twee dalers van 16 punten heb ik niet zoveel. Misschien moet ik ze gewoon niet lezen
of wel lezen en mijn schouder ophalen.Ik zat vorig jaar en ook dit jaar weer erg in mijn maag met beide JD nummers. Fijne band, maar twee nummers die die kwaliteit totaal niet weerspiegelen voor mijn gevoel.
0
Aquila
geplaatst: 6 december 2011, 17:38 uur
El Ninjo schreef:
Klopt...tenzij iemand daar een betere formule voor heeft....ik sta open voor suggesties.
In excel vrij makkeljik te berekenen op basis van een reeksgetallen. Zou leuk zijn om die te melden, volgens mij staat hij op de statistieken pagina bij elk album hier opde site ook. Een getal boven de 1 hier op de geeft aan dat de spreiding tussen de stemmen behoorlijk groot is bijvoorbeeld. Zo heeft de nieuweReed/Metallica een behoorlijk hoge afweging, dat zie je ook in de stemgrafiek (bijna vlak, in plaats van een berg) - = love it or hate it. Sigur Rós heeft ook vrij hoge waarden, maar niet boven de 1, een voorbode voor wat komen gaat??
Orbilin schreef:
Hoe wordt die love-hate-lijst berekend? Is dat op basis van de standaardeviatie van de scores of zo? Op die manier was U2 - The Unforgettable Fire vorig jaar de meest controversiële song en David Bowie - Ashes To Ashes de minst controversiële.
Ik kan me voorstellen dat New Gold Dream ook wel een grote standaardafwijking had.Hoe wordt die love-hate-lijst berekend? Is dat op basis van de standaardeviatie van de scores of zo? Op die manier was U2 - The Unforgettable Fire vorig jaar de meest controversiële song en David Bowie - Ashes To Ashes de minst controversiële.
0
geplaatst: 6 december 2011, 17:44 uur
Aquila schreef:
Allemaal leuk die analyses van El Ninjo over de tussenstand en nu van Teunnis over zijn lijstje. maar aangezien we man en paard niet mogen noemen (??) is het nut ervan toch wel erg beperkt denk ik.
Speciaal voor jou een beetje aangepast

0
geplaatst: 6 december 2011, 17:47 uur
Na 30 lijstjes bestaat de top 10 uit 4 nummers die daar vorig jaar ook instonden, uit 3 nummers die vorig jaar tussen de 11e en 20e plaats stonden (waarvan er 1 in de top 3 vertoefd), uit 2 nummers die vorig jaar tussen de 21 en 32 stonden en uit 1 nummer dat vorig jaar niet in de finale stond..
0
Aquila
geplaatst: 6 december 2011, 17:47 uur
een beetje??? 
ik wilde het geloof ik niet weten - als ik dit zo lees

ik wilde het geloof ik niet weten - als ik dit zo lees

0
geplaatst: 6 december 2011, 17:52 uur
Aquila schreef:
Ik denk dat The Man With the Child in His Eyes de start-ranglijst aanvoert.
En als aERodynamIC en mijn lijst al verwerkt staan weet ik ook wie er heel hoog staat
Ik denk dat The Man With the Child in His Eyes de start-ranglijst aanvoert.
En als aERodynamIC en mijn lijst al verwerkt staan weet ik ook wie er heel hoog staat
O ja?? Je zou er zomaar naast kunnen zitten

Er is er op deze site maar eentje die mijn lijst het best zou kunnen voorspellen en dat is El Ninjo. En dan reken ik niet mee dat hij organisator is. Wij hebben een enorm gelijkende smaak.
Hij was dan ook niet zo verrast over mijn inzending.
0
geplaatst: 6 december 2011, 18:02 uur
Aquila schreef:
Is er echt zoveel mis mee als ik zeg dat ik erg van The Smiths hou, maar ik vorig
jaar bij het invullen blijkbaar net in mijn Smith-fase zat en nu ff wat minder.
Is er echt zoveel mis mee als ik zeg dat ik erg van The Smiths hou, maar ik vorig
jaar bij het invullen blijkbaar net in mijn Smith-fase zat en nu ff wat minder.
Herkenbaar. Bij mij daardoor ietwat gezakt t.o.v. vorig jaar. Maar ik blijf fan

0
geplaatst: 6 december 2011, 18:04 uur
aERodynamIC schreef:
Er is er op deze site maar eentje die mijn lijst het best zou kunnen voorspellen en dat is El Ninjo. En dan reken ik niet mee dat hij organisator is. Wij hebben een enorm gelijkende smaak.
Toen je hier al schreef dat je een nieuwe nummer 1 had wist ik inderdaad wel direct welke het zou worden

0
geplaatst: 6 december 2011, 18:49 uur
El Ninjo schreef:
Toen je hier al schreef dat je een nieuwe nummer 1 had wist ik inderdaad wel direct welke het zou worden
(quote)
Ik had ook meteen een vermoeden hoor.
(al weet ik natuurlijk niet of die klopt)
0
geplaatst: 6 december 2011, 21:02 uur
Toch stond The Mercy Seat nog 5e een paar jaar geleden. 

aERodynamIC schreef:
Weer eens een poging (hoe ondoenlijk ook). Elke artiest 1 keer in de lijst.
1. Smashing Pumpkins - Thru the Eyes of Ruby
2. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
3. Marc Almond - Broken Hearted and Beautiful
4. 2 Belgen - Lena
5. Prince - Raspberry Beret
6. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
7. Rufus Wainwright - The One You Love
8. The Mission - Tower of Strength
9. Moondog Jr - TV song
10. Pearl Jam - Alive
Maar gezien die hierboven genoemde regel lijkt me het een kwestie van logisch nadenken.Weer eens een poging (hoe ondoenlijk ook). Elke artiest 1 keer in de lijst.
1. Smashing Pumpkins - Thru the Eyes of Ruby
2. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
3. Marc Almond - Broken Hearted and Beautiful
4. 2 Belgen - Lena
5. Prince - Raspberry Beret
6. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
7. Rufus Wainwright - The One You Love
8. The Mission - Tower of Strength
9. Moondog Jr - TV song
10. Pearl Jam - Alive
0
geplaatst: 6 december 2011, 21:55 uur
Na 37 lijstjes wordt de ranglijst trouwens aangevoerd door een nummer wat vorig jaar nog tussen de 11 en de 20 eindigde.
0
geplaatst: 6 december 2011, 21:56 uur
Zojuist mijn lijstje verstuurd, en nogmaals viel me op dat de finale echt een prima lijst is; maar 5 nummers krijgen een onvoldoende en ondertussen ligt het niveau rond mijn nummer 15 nog rond de acht. Complimenten aan de prominente stemmers. 

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.