MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De anderstalige ladder (UITSLAG & EINDSTAND 2013)

zoeken in:
kabouter76 schreef:
En mijn nummer is 76, niet 65 (tenzij er meer dan één kabouter is natuurlijk)
Je naam kwam me eerst al niet bekend voor idd Nu wel natuurlijk

http://www.feestartikelen.nl/artikelen/images/cijfer25.jpg

25. Ble - Ton Idio To Theo [Grieks] (2006, Griekenland) 245 punten

Grieks is een onafhankelijke tak van de Indo-Europese talen en wordt door ca. 16 miljoen mensen gesproken, vooral in Griekenland en Cyprus. Daar is het een officiële taal. In verschillende landen is het een minderheidstaal. Greek language - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Andere talen die in de categorie Hebreeuws/Grieks/Turks e.d. meededen waren: Hebreeuws, Turks, Azerbeidzjaans, Aramees en Maltees.

Ble (Mple) is een bekende Griekse pop-rock band, die in 1996 werd opgericht door George Papapostolou en George Parodis. De naam Ble (Μπλε in het Grieks) betekent blauw. De band heeft zes studio-albums gemaakt. Op het album Oneira Sou Tragoudao uit 2006 staat het nummer Ton Idio to Theo, dat op single werd uitgebracht en de 8e plaats bereikte in de Griekse hitlijsten. Ble (band) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org Dit nummer staat ook op het best of album van Ble dat in 2009 werd uitgebracht: Ble - Best of 1996/2009 (2009)
Ble bleef tijdens de finale vrijwel stabiel zich rond de 25e plek bewegen, wel overigens met een groot puntenverschil ten opzichte van nummer 26.
Nominatie: dynamo d

Winnaar Hebreeuws/Grieks/Turks e.d.
Geen top 3, Hoogste posities: nummer 7 remcodulac, Papartis
Nummer 30: geen (wel 3x een 29e plek)
Nummer 25: -
Geen punten: vigil, thelion, MDV, Ploppesteksel
Geen bonuspunten

Daar heb je mijn nummer 8 dan toch al...jammer. Absolute groeibriljant binnen de finale nummers.

Poeha schreef:
Daar heb je mijn nummer 8 dan toch al...jammer. Absolute groeibriljant binnen de finale nummers.

En mijn nummer 8

Na vele malen beluisteren zou ik het vandaag zelfs in mijn top 3 gezet hebben! Verslavend mooi nummer dat ik hier ontdekt heb

DjFrankie (moderator)
Gaat lekker

1
2
3 Kit-I - Posle Dozhdy (After the Rain) [Russisch] (2009, Rusland)

20 Ákos - Szeress Így [Hongaars] (2010, Hongarije)
21
22
23
24
25
26 Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] (2002, Indonesië)
27
28 Petr Muk - Neusínej [Tsjechisch] (2000, Tsjechië)
29 Ble - Ton Idio To Theo [Grieks] (2006, Griekenland)
30 Guillamino - Fang Fosc [Catalaans] (2011, Spanje)

15.
16.
17. Guillamino - Fang Fosc
18.
19.
20.
21.
22. Kit-I - Posle Dozhdy
23. Ble - Ton Idio to Theo
24.
25.
26. Dewa 19 - Arjuna
27.
28.
29. Ákos - Szeress Így
30. Petr Muk - Neusínej

aERodynamIC schreef:
Na vele malen beluisteren zou ik het vandaag zelfs in mijn top 3 gezet hebben! Verslavend mooi nummer die ik hier ontdekt heb

Opnieuw uitbrengen en meteen afvaardigen naar het Songfestival
Geheid de winnares

Gaat prima tot nu toe, die Guillamino vond ik wel aardig, maar niet bijzonder. Voor de rest enkel troep eruit.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14. Guillamino - Fang Fosc [Catalaans] (2011, Spanje)
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24. Ble - Ton Idio To Theo [Grieks] (2006, Griekenland)
25.
26. Kit-I - Posle Dozhdy (After the Rain) [Russisch] (2009, Rusland)
27.
28. Ákos - Szeress Így [Hongaars] (2010, Hongarije)
29. Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] (2002, Indonesië)
30. Petr Muk - Neusínej [Tsjechisch] (2000, Tsjechië)

Waar blijft Natacha Atlas nou?

Ja, en die twee Duitse nummers...

Poeha schreef:
Waar blijft Natacha Atlas nou?

Ik mag hopen dat Kidda in de top 5 staat...

Jammer van de Grieken, die had ik ook nog vrij hoog. Inderdaad een nummer dat beter wordt naarmate je het vaker draait.

https://pbs.twimg.com/profile_images/1475690348/news24_africa.png

24. Zeritu Kebede - Atehidebene [Amhaars] (2007, Ethiopië) 249 punten

Het Amhaars is de officiële taal van Ethiopië. Amhaars (of Amharic) is een Semitische taal, die door circa 27 miljoen mensen als moedertaal in Ethiopië wordt gesproken: Amhaars - Wikipedia - nl.wikipedia.org Na Arabisch is Amhaars de meest gesproken Semitische taal ter wereld. Amhaars zal volgend jaar onder de categorie Andere Semitische talen (w.o. Hebreeuws, Maltees) gaan vallen.
Andere talen in Afrika die zijn gespeeld, naast Amhaars, zijn: Wolof, Fula, Tigirnya, Bambara, Tamasheq, Soninke, Swahili, Dioula, Duala, Malinke, Luo, Acholi, Yoruba, Nyanja,Tswana, Mina, PlateauMalagasi, Sotho, Xhosa, Zulu, Hausa, Twi, Sona, Ndebele, Songhay, Kabyle Berbers, Guinee-Bissau Creools, Mossi, Kinyarwanda, Shangaan, Nsgena, Lingala, Myéné, Oromo, Fon en Oshiwambo

Zeritu Kebede is geboren in Addis Abeba, Ethiopië. Met haar debuutalbum is zij bekend geworden in eigen land. The music of Zeritu Kebede « Ethiopian News - ethiopianreview.com
Atehidebene staat op haar album Zeritu uit 2007: Zeritu Kebede - Zeritu (2007)
Drie van haar nummers haalden de halve finales Andere talen in Afrika.
Deelname van dit Ethiopische popnummer gaf tijdens de finale aanleiding tot discussie om meer (of zoals sommigen stelden betere) nummers uit Afrika in de volgende finale te krijgen. Daar gaan we ons best voor doen in 2014! Desalniettemin scoorde Atehidebene 4 top 10 noteringen.

Winnaar Andere talen in Afrika
Hoogste positie: nummer 1 Kabouter76
Nummer 30: geen (1x 29e plek)
Nummer 24: -
Geen punten: vigil, thelion, MDV, Ploppesteksel
Geen bonuspunten

6. Ákos - Szeress Így
7. Petr Muk - Neusínej
15. Ble - Ton Idio To Theo
19. Kit-I - Posle Dozhdy (After the Rain)
24. Dewa 19 - Arjuna
29. Zeritu Kebede - Atehidebene
30. Guillamino - Fang Fosc

Zoveel mooie muziek uit Ethiopië en dan haalt dit de finale... onbegrijpelijk.
Gelukkig zijn de twee lelijke eendjes nu allebei voorbij geweest.

herman schreef:
Zoveel mooie muziek uit Ethiopië en dan haalt dit de finale... onbegrijpelijk.
Gelukkig zijn de twee lelijke eendjes nu allebei voorbij geweest.

Herman, nomineren en meestemmen dan graag zodat ik in 2014 op jouw mooie Afrikaanse zwanen kan stemmen. Overigens vind ik Zeritu Kebede wel erg goed maar er zijn andere nummers van haar die ik beter vind.

Zeritu Kebede vond ik anders met haar overige deelnemende nummers een meer dan prima artieste in dit topic. Inderdaad niet haar beste, voor velen dan toch teveel pop-gericht waarschijnlijk, waar ze in dit topic misschien wat meer folklore verwachten? Terwijl ze zich elders op de wereld toch zeker ook op pop richten, vergeet dat niet.

15.
16.
18.
19.
20.
21.
22. Kit-I - Posle Dozhdy
24.
25. Zeritu Kebede - Atehidebene
26. Dewa 19 - Arjuna
27.
28.
29. Ákos - Szeress Így
30. Petr Muk - Neusínej

Poeha schreef:
Zeritu Kebede vond ik anders met haar overige deelnemende nummers een meer dan prima artieste in dit topic. Inderdaad niet haar beste, voor velen dan toch teveel pop-gericht waarschijnlijk, waar ze in dit topic misschien wat meer folklore verwachten? Terwijl ze elders op de wereld toch zeker ook op pop richten, vergeet dat niet.

Ware woorden, Freek. Maar op MuMe is ook pop niet altijd populair. Belangrijk is ook dat de Anderstalige ladder anders is in vele opzichten. Het moet een overzicht zijn van zoveel mogelijk talen en in zoveel mogelijk verschillende genres. Alpha Blondy werd bijv. derde met een reggae nummer in de taal Dioula in de Afrika ladders. Elke Anderstalige finale zal dus nummers bevatten die hier niet in de algemene smaak zullen vallen. Maar jammer dan

Ik verwacht wel veel mooie nominaties voor de talen in Afrika want ken daar nog onvoldoende muziek van.

Heb lang getwijfeld of ik mijn nummer één aan een Europees nummer zou geven of niet, uiteindelijk besloten om dat niet te doen, en voor dit nummer te gaan. Het is overduidelijk pop, maar ik vind het ongelooflijk catchy en het swingt geweldig.
Dat het niet traditioneel Afrikaans klinkt zal me dan een worst wezen, liever een goed popnummer dan een kleffe traditional.

Die verwachting heb ik ook, want juist die Afrikaanse ladders hadden nu al veel potentie in zich en als je dan ziet uit hoeveel landen en hoeveel meer talen dat continent bestaat... Moet haast wel een broedplaats van veel meer moois zijn.
Die van Aplha Blondy met zijn reggae Dioula nummer was voor mij één van de tien beste ontdekkingen in dit topic. Toch nog verbazingwekkend hoog gekomen, want ja, reggae en MuMe ...

kabouter76 schreef:
Dat het niet traditioneel Afrikaans klinkt zal me dan een worst wezen, liever een goed popnummer dan een kleffe traditional.
Kan deze opmerking alleen maar onderstrepen. Sterke traditionals vond ik trouwens uit de Aziatische hoek komen.

kabouter76 schreef:
Heb lang getwijfeld of ik mijn nummer één aan een Europees nummer zou geven of niet, uiteindelijk besloten om dat niet te doen, en voor dit nummer te gaan. Het is overduidelijk pop, maar ik vind het ongelooflijk catchy en het swingt geweldig.

Kijk, dat is nou taal waar ik van houd!

http://us.123rf.com/400wm/400/400/probilder/probilder1205/probilder120500954/13588639-number-23-illuminated-with-yellow-light-on-black-background.jpg

23. Seigmen - In Limbo [Noors] (1994, Noorwegen) 254 punten

Het Noors (Norsk) is de officiële taal in Noorwegen. Het Noors een Noord-Germaanse of Scandinavische taal met ongeveer 4,5 tot 5,0 miljoen sprekers. Noors is nauw verwant aan de andere twee vasteland-Scandinavische talen, het Deens en het Zweeds. Deze drie talen zijn onderling redelijk verstaanbaar. Twee andere Scandinavische talen, het IJslands en het Faeröers, hebben sterkere afwijkingen tegenover deze drie talen.
In Noorwegen worden veel Noorse dialecten gesproken, hetgeen sociaal aanvaardbaar is. Noorwegen is van de 16e tot de 19e eeuw een provincie van Denemarken geweest en de Noorse schrijftaal heeft zich pas laat ontwikkeld. Noors - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Het nummer In Limbo staat op het album Total uit 1994: Seigmen - Total (1994)
Seigmen is een Noorse rockband. In Limbo is niet op single uitgebracht maar staat wel op het greatest hits album ‘Monument’ uit 1999. Het album Total behaalde als hoogste positie nummer 19 op de Noorse albumlijst. Seigmen staat met 3 nummers in de Anderstalige Top 100.
Veel stemmers zetten dit nummer in hun top 10 of in de onderste 10. Zeer wisselend dus.
Nominatie: herman

Winnaar Noors
Geen top 3, Hoogste positie: nummer 4 herman
Nummer 30: geen (wel 3x 28e plek)
Nummer 23: El Ninjo, Teunnis
Geen punten: thelion, Ploppesteksel
Geen bonuspunten

Seigmen vind ik dan de fijnste Noorse ontdekking. Prima band, alleen nu juist niet dit nummer. Dit vond ik dan noch vleesch noch visch pretenties hebben. Maar goed, ze hebben wel mooi de finale gehaald.

Dat vond ik ook zo'n beetje, had het gevoel dat ik al sterke nummers van hen gehoord had...

Hmm, voorlopig gaat het niet slecht al denk ik dat mijn nummer 29 nog wel even op zich zal laten wachten.

01.
02.
03.
04.
05.
06.
07.
08.
09.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20. Zeritu Kebede - Atehidebene [Amhaars] (2007, Ethiopië)
21.
22.
23. Seigmen - In Limbo [Noors] (1994, Noorwegen)
24. Kit-I - Posle Dozhdy (After the Rain) [Russisch] (2009, Rusland)
25. Guillamino - Fang Fosc [Catalaans] (2011, Spanje)
26. Ákos - Szeress Így [Hongaars] (2010, Hongarije)
27. Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] (2002, Indonesië)
28. Ble - Ton Idio To Theo [Grieks] (2006, Griekenland)
29.
30. Petr Muk - Neusínej [Tsjechisch] (2000, Tsjechië)

15.
16.
18.
19.
20.
21.
22. Kit-I - Posle Dozhdy
24.
25. Zeritu Kebede - Atehidebene
26. Dewa 19 - Arjuna
27.
28. Seigmen - In Limbo
29. Ákos - Szeress Így
30. Petr Muk - Neusínej

Gaat hier ook prima.

Wat betreft Seigmen had ik ook al het gevoel, op basis van dit nummer, dat er meer in de band zit, maar dat het er hier niet helemaal uitkomt. Goede sound wel, zit zeker potentie in, maar vind het liedje zelf niet zo interessant.

01.
02.
03.
04.
05.
06.
07. Zeritu Kebede - Atehidebene [Amhaars] (2007, Ethiopië)
08.
09.
10. Ble - Ton Idio To Theo [Grieks] (2006, Griekenland)
11.
12. Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] (2002, Indonesië)
13.
14. Petr Muk - Neusínej [Tsjechisch] (2000, Tsjechië)
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24. Guillamino - Fang Fosc [Catalaans] (2011, Spanje)
25.
26. Ákos - Szeress Így [Hongaars] (2010, Hongarije)
27.
28. Seigmen - In Limbo [Noors] (1994, Noorwegen)
29. Kit-I - Posle Dozhdy (After the Rain) [Russisch] (2009, Rusland)
30.

Jammer van mijn nummer 8 die ik vandaag waarschijnlijk op 3, 4 of 5 gezet zou hebben, verder geen echte verrassingen lijkt me (kan me niet voorstellen dat mijn smaak zo afwijkend van de rest zou zijn).

01.
02.
03.
04.
05.
06.
07.
08. Ble - Ton Idio To Theo [Grieks] (2006, Griekenland)
09.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21. Ákos - Szeress Így [Hongaars] (2010, Hongarije)
22. Zeritu Kebede - Atehidebene [Amhaars] (2007, Ethiopië)
23. Petr Muk - Neusínej [Tsjechisch] (2000, Tsjechië)
24. Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] (2002, Indonesië)
25.
26. Seigmen - In Limbo [Noors] (1994, Noorwegen)
27. Kit-I - Posle Dozhdy (After the Rain) [Russisch] (2009, Rusland)
28. Guillamino - Fang Fosc [Catalaans] (2011, Spanje)
29.
30.

Seigman behaalde bij mij een keurige 15de plek.

http://www.enchantedlearning.com/math/flashcards/numbers/gifs/22.GIF

22. Natacha Atlas - Kidda [Arabisch] (1997, België) 273 punten

Arabisch is een Semitische taal die door ongeveer 280 tot 295 miljoen mensen in verschillende landen wordt gesproken. Arabisch is bovendien de taal van de Koran en het wordt daarom gezien als de moedertaal van de islamitische wereld. Het Arabisch is de officiële taal in Noord-Afrika (Marokko, Mauritanië, Algerije, Tunesië, Libië, Egypte en Soedan), in het Midden-Oosten (Jordanië, Libanon, Syrië en Palestina), in de Golfregio (Irak, Koeweit, Saoedi-Arabië, Qatar, Oman, Jemen, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten), Tsjaad, Somalië, Djibouti, de Comoren en in Israël (naast het Hebreeuws). Daarnaast is het Arabisch in zeer veel landen een minderheidstaal. Arabisch is qua omvang de zesde taal ter wereld. Arabisch - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Natacha Atlas is een in België geboren zangeres (en tevens buikdanseres). Haar moeder is van Engels-Joodse origine die later moslima werd en haar vader is van gemengde Marokkaans-Joodse, Egyptische en Palestijnse komaf. Natacha Atlas’ muziek kenmerkt zich door een fusie van Arabische en Westerse (elektronische) muziek. Natacha Atlas begon als zangeres van Transglobal Underground. Natacha Atlas - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Het nummer Kidda staat oorspronkelijk op het album Halim uit 1997 maar is tevens gebruikt voor de Sex and the City 2 soundtrack uit 2010 en in de video game ‘Grand Theft Auto Liberty City Stories’.
Het album Halim staat nummer 48 in de MusicMeter Top 50 lijst genre wereld: Natacha Atlas - Halim (1997) Ook haar andere finalenummer Gafsa komt van dit album.
Kidda begon de finale matig, kwam sterk op, zakte weer wat weg en eindigde in een stijgende lijn.

Winnaar Arabisch
Hoogste posities: nummer 1 inquestos, nummer 3 herman
Nummer 30: geen (wel 1x 29e )
Nummer 22: -
Geen punten: vigil, thelion, MDV
1 bonuspunt

Natacha Atlas was voor mij een van de mooiste ontdekkingen van deze finale. Deze had dus wel wat hoger gemogen maar vooral het andere nummer vind ik erg mooi dus hopelijk zegt dit niks over hoe Gafsa het heeft gedaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:14 uur

geplaatst: vandaag om 02:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.