MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Knock-Outs & Ladders algemeen discussietopic

zoeken in:

Knock-Outs & Ladders: de (ongeschreven) regels met betrekking tot het luisteren

Ik ben het afgelopen jaar een aantal keer in discussie geweest met een klein groepje users die vinden dat de basisregels van deze forumspellen op meerdere manieren uitlegbaar zijn. Nummer 1 onruststoker Dr. Cured heeft intussen de tent al verlaten, maar de laatste tijd begin ik meer moeite te krijgen met een paar anderen die er schijnbaar plezier aan beleven om aan zoveel mogelijk topics deel te nemen, maar intussen letterlijk toegeven dat ze regelmatig enkel op naam stemmen.

Graag ik de volgende stelling poneren:

Om mee te kunnen stemmen in ladder- en knock-outspellen is het noodzakelijk om de deelnemende nummers en albums volledig te kennen.

Ik ben zelf voorstander.

Voor mij is het eigenlijk heel simpel. Je hebt nummer of album volledig beluisterd of niet. Alleen als je het op z'n minst 1x volledig hebt gehoord kun je in mijn ogen een voldoende eerlijke vergelijking maken met de tegenstander.

Als je geen zin hebt om onbekende nummers een kans te geven maar wel ontzettend graag wilt stemmen dat is het je denk ik vooral te doen om je eigen favorieten. Of het is uit verveling omdat je wil dat het spel weer sneller door kan naar de volgende battle. Wat mij betreft is het gewoon spelbederf als het je enkel daarom te doen is. Ik vind het bovendien ook niet fair naar andere deelnemers als je hun nominaties geen eerlijke kans geeft met het gevoel van 'ligt me toch niet' of 'geen tijd om dat ook nog eens te beluisteren'.

Andere mensen zullen het wellicht 'puriteins' vinden om nummers buiten je straatje voor een spelletje verplicht af te luisteren, maar als je dat niet wil doe dan gewoon NIET mee aan het spel. Voor een leuke forumgame moet je nu eenmaal wat moeite kunnen en willen doen. Met de mogelijkheden van Spotify en andere streamingdiensten is het tegenwoordig overigens een fluitje van het cent om iets op te zoeken. En er zijn zat topics en andere activiteiten op MusicMeter waarbij je niet per se iets hoeft te luisteren. :

Ik ken overigens redelijk wat mensen die het wel leuk zouden vinden om in de Witte Trui/MuMeLadder e.d. mee te stemmen, maar gewoon niet de tijd hebben om de nieuwe nummers te beluisteren en dus zo eerlijk zijn om niet mee te doen. Die zeggen mij ook dat ze zich vanwege tijdgebrek nog maar een paar topics focussen. Daar heb ik veel respect voor. Je kunt immers niet aan alles mee (willen) doen, gezien de beperkte tijd die je op MuMe wilt doorbrengen en de beperkte tijd waarin je naar muziek kunt luisteren. Beter je volledige aandacht aan een paar voor jou interessante topics geven, dan haast dwangmatig overal je invloed moeten uitoefenen lijkt mij.

Graag hoor ik hoe anderen hier over denken.

Casartelli (moderator)
Ik sluit mij volledig aan bij de vorige spreker. Daar ik in het verleden naar mijn eigen indruk wel vaak genoeg mensen aangesproken heb als ik het vermoeden had dat ze tegen onbeluisterd / hun onbekend werk stemden en ik de indruk had dat dat toch weinig uithaalde, laat ik spellen en topics waarin dat al te gangbaar leek (of zelfs door de organisatie van zo'n spel / topic aangemoedigd werd) tegenwoordig maar gewoon links liggen. Maar fijn dat nog steeds een kritische massa zich daar druk over maakt. Enfin, eens dus.

Gretz schreef:
Graag ik de volgende stelling poneren:

Om mee te kunnen stemmen in ladder- en knock-outspellen is het noodzakelijk om de deelnemende nummers en albums volledig te kennen.
Dat betekent dus dat ik in geen enkele battle van een album uit mijn top 10 tegen een tering herrie metal album mag stemmen, tenzij ik zo'n tering herrie metal album eerst helemaal tot het laatste nummer ga beluisteren. Nou, daar bedank ik dus voor. Ik kan mijn tijd wel beter besteden.

wibro schreef:
(quote)
Dat betekent dus dat ik in geen enkele battle van een album uit mijn top 10 tegen een tering herrie metal album mag stemmen, tenzij ik zo'n tering herrie album eerst helemaal tot het laatste nummer ga beluisteren. Nou, daar bedank ik dus voor.

Dat klopt inderdaad. Maar je hebt er toch geen enkel nadeel aan om die battle over te slaan? Ik mag toch aannemen dat je er allerminst wakker van ligt als je favoriete album in het spelletje het toevallig eens niet redt. De kwaliteit van het album zal er niet door veranderen.

Je kunt je tijd inderdaad beter besteden wibro. Kun je mij aangeven wat er zo vervelend is aan een pas zo nu en dan? Niemand kan aan elke battle/spel mee doen,.

Of een van mijn favoriete albums het niet redt, daar heb ik geen enkele moeite mee. Het gaat bij mij vooral om het ontdekken van nieuwe muziek. Maar ik ga er verder niet over discussiëren en heb daarom besloten om van verdere deelname aan het Muziek >> Muziekgames >> Het Beste Album Allertijden Spel af te zien. Ik ben verder ook nog actief bezig in deze site Filmupdates - MovieMeter.nl. Ja, en daar heb je dezelfde soort discussies.

wibro schreef:
Het gaat bij mij vooral om het ontdekken van nieuwe muziek.

Ja, mij dus ook. Leuk als iemand aan een van jouw favorieten een ontdekking doet. En leuk als je favoriet breed gewaardeerd wordt, maar niet meer dan dat. Zelf ontdekken blijft het leukste.
Maar dan kies je toch gewoon de battles uit met een of meer onbekende albums die op het eerste oog/gehoor wel aanspreken? Of de spellen waarbij de kans groot is dat je veel toffe muziek ontdekt.

wibro schreef:
Ik ben verder ook nog actief bezig in deze site Filmupdates - MovieMeter.nl. Ja, en daar heb je dezelfde soort discussies.

Heb je daar ook users die het in K.O. spellen teveel gevraagd vinden om een film af te kijken? En bijvoorbeeld dus wel op een tegenstander stemmen maar de andere film geen rating geven? (immers maar een klein stukje gezien)

Als in een battle een album door mij gewaardeerd wordt met een 5.0* en de tegenstander nadat ik drie nummers beluisterd heb nooit aan die waardering zal voldoen - bij voorbeeld dat het mijn ding gewoon niet is - dan stem ik. Ik ga de rest van het album niet beluisteren. Ik doe dat bij uitzondering dus wel in de door mij georganiseerde albums K.O. 1965 en andere jaren.

Goed, die regels kun je in knock-out die je zelf organiseert ook zo vastleggen. Als je daar in het begin duidelijk over bent kan iedereen besluiten of hij onder die regels mee wil spelen. Met eigen spellen ben je vrij om te variëren in regels.

Maar in ladderspellen zoals de MuMeLadder, De Witte Trui en Song van het Jaar ligt dit anders. Naar mijn weten wordt hier gewoon van de user verwacht dat deze de tijd neemt om naar ladders te luisteren. In ieder geval op zijn minst de onbekende nummers de kans geeft en ze tenminste 1x een luisterbeurt gunnen. Zo is het mij altijd uitgelegd. Als je hier niet de tijd voor hebt moet je gewoon passen, wel zo fair richting de andere users.

Gretz schreef:

Ik ben het afgelopen jaar een aantal keer in discussie geweest met een klein groepje users die vinden dat de basisregels van deze forumspellen op meerdere manieren uitlegbaar zijn. Nummer 1 onruststoker Dr. Cured heeft intussen de tent al verlaten, maar de laatste tijd begin ik meer moeite te krijgen met een paar anderen die er schijnbaar plezier aan beleven om aan zoveel mogelijk topics deel te nemen, maar intussen letterlijk toegeven dat ze regelmatig enkel op naam stemmen.

Voor mij de reden om te stoppen met vrijwel alle spelletjes hier. Puur omdat een aantal mensen enkel maar bezig is om de eigen favorieten te pushen. Ik kan wel zeggen dat dit lekker rustig is. Nu kan jij je ook afvragen of ik dan moet weglopen en dus eigenlijk de andere hun zin te geven maar goed dat is dan maar zo. Ook in de MuMe-ladder merk ik wel een tendens (die is ook niet zo moeilijk te zien...) maar daar blijf ik nog wel bij aanwezig omdat het me plezier geeft, ik nieuwe muziek leer kennen (niet altijd met even veel plezier ) en omdat daar gezien de redelijke grote groep stemmers het wat lastiger is om bepaalde dingen er "doorheen" te drukken.

Ik doe wel mee met de spelletjes, maar kan me niet druk maken om dit onderwerp. Als mensen het zo willen spelen is het wel uiterst sneu. Ik ben het daarom helemaal met je eens, Gretz. Alleen kan ik me er niet echt druk om maken

En sinds ik op deze site zit is dit al de ongeschreven regel. En ook altijd zullen er users zijn die zich er niet aan houden. Het enige wat je kunt doen is als organisator van een spelletje deze regel benadrukken. Als iemand dan echt graag "vals" wilt spelen, kan hij dit natuurlijk altijd doen. Of je moet als organisator users gaan diskwalificeren op basis van vermoedens, maar dat lijkt me ook niet wenselijk

In het geval van Het Beste Album Allertijden Spel is het denk ik gewoon leuker voor jezelf dat je er mee kapt, Geert. Met albumspelletjes is het namelijk moeilijk om alles te luisteren en er zijn nou eenmaal bepaalde users die per se op alles willen stemmen. Ik snap het niet, maar er valt weinig tegen te doen. Dan kan je drie dingen doen: jezelf boos maken, je schouders ophalen of er maar mee kappen. Lijkt me dat die laatste twee opties voor jezelf het leukste zijn.

Volledig mee eens. Dit is overigens wel één van de redenen waarom ik nooit aan albumspellen meedoe

Uiteindelijk denk ik dat het weinig zin heeft een dergelijke regel te formuleren, omdat je niet kan controleren of de stemmer hieraan voldoet. Zelf ga ik er maar vanuit dat het merendeel van de stemmers onbekende muziek in ieder geval een kans geeft. Ik ga er in ieder geval geen energie aan verspillen om hieraan te twijfelen bij andere users, zo serieus kan ik het ook allemaal niet nemen.

Teunnis schreef:
Ik doe wel mee met de spelletjes, maar kan me niet druk maken om dit onderwerp. Als mensen het zo willen spelen is het wel uiterst sneu. Ik ben het daarom helemaal met je eens, Gretz. Alleen kan ik me er niet echt druk om maken

In de knock-outs boeit het me ook helemaal niets. Ik kan het alleen niet aanzien hoe de leukste ladderspellen op MusicMeter (Witte Trui, Song van het Jaar) worden overgenomen door mensen die het blijkbaar zo willen spelen.

Teunnis schreef:

En sinds ik op deze site zit is dit al de ongeschreven regel. En ook altijd zullen er users zijn die zich er niet aan houden. Het enige wat je kunt doen is als organisator van een spelletje deze regel benadrukken. Als iemand dan echt graag "vals" wilt spelen, kan hij dit natuurlijk altijd doen. Of je moet als organisator users gaan diskwalificeren op basis van vermoedens, maar dat lijkt me ook niet wenselijk

Helaas ook waar. Hopelijk wil jij die regels nog wel even benadrukken, want luigifort heeft in ieder geval laten weten dat hij niet met deze ongeschreven regel bekend is.

Teunnis schreef:

In het geval van Het Beste Album Allertijden Spel is het denk ik gewoon leuker voor jezelf dat je er mee kapt, Geert. Met albumspelletjes is het namelijk moeilijk om alles te luisteren en er zijn nou eenmaal bepaalde users die per se op alles willen stemmen. Ik snap het niet, maar er valt weinig tegen te doen. Dan kan je drie dingen doen: jezelf boos maken, je schouders ophalen of er maar mee kappen. Lijkt me dat die laatste twee opties voor jezelf het leukste zijn.

Helemaal eens en ook tot die conclusie gekomen dat er mee kappen in veel gevallen het beste is. Maar er blijven dan weinig leuke topics over helaas. Juist bij Song van het Jaar hadden wel een leuke groep die wel elke maand fanatiek aan het luisteren ging.

Gretz schreef:

Helaas ook waar. Hopelijk wil jij die regels nog wel even benadrukken, want luigifort heeft in ieder geval laten weten dat hij niet met deze ongeschreven regel bekend is.
Was ik al van plan. Niet als wantrouwen richting bepaalde users, maar vanwege "dit gedoe" in het algemeen.
Helemaal eens en ook tot die conclusie gekomen dat er mee kappen in veel gevallen het beste is. Maar er blijven dan weinig leuke topics over helaas. Juist bij Song van het Jaar hebben wel een leuke groep die wel elke maand fanatiek aan het luisteren gaat.

Teunnis schreef:
(quote)
Was ik al van plan. Niet als wantrouwen richting bepaalde users, maar vanwege "dit gedoe" in het algemeen.

Top.

Helemaal eens en ook tot die conclusie gekomen dat er mee kappen in veel gevallen het beste is. Maar er blijven dan weinig leuke topics over helaas. Juist bij Song van het Jaar hebben wel een leuke groep die wel elke maand fanatiek aan het luisteren gaat.

Ah sorry, ik moet me eigenlijk niet zo pessimistisch uiten. Song van het Jaar is nog altijd een geweldig topic, en ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe aanwas ook fanatiek mee gaat doen.

Ik heb niet alles grondig gelezen Geert, dus corrigeer me gerust als ik je verkeerd begrepen heb. Maar jouw stelling Is dat als je aan een spel meedoet je ervoor kiest om alles te beluisteren? Als ik voor mezelf spreek Is er zat muziek die ik nog niet ken. Juist via de ladder heb ik veel leren kennen. Áls ik stem, dan luister ik, ook naar waar ik niets mee heb. Na een tijdje ken je ook de nummers die je niet zo kunt waarderen. Die kunnen langzaamaan groeien in je waardering of het blijven draken voor je. Nu kom ik echter bij jouw punt. Jij zegt eigenlijk dat battles overslaan omdat je de nummers niet kent not done is, omdat het jou dan vooral om je favorieten gaat. Ik ontdek echter juist nieuwe muziek in spellen met veel onbekende. Ik kan alleen eigenlijk zelden meteen alles luisteren, omdat ik daar de tijd niet voor kan en wil nemen. Geleidelijk aan groeit je repertoire kennis en wordt het bij bijv de ladder steeds beter handelbaar om te stemmen zonder dat je alles nog grondig moet luisteren. Hoe sta jij hier tegenover? Vind je dan dat ik of een vergelijkbare user niet mee zou moeten doen als hij niet alles kent, of doelde jij op andere gevallen (bv stemmen zonder te luisteren/kennen). Gretz

Gretz doelt op een specifieke battle of ladder. Dat je daar pas op stemt als je beide nummers/albums in de battle kent / hebt beluisterd of alle nummers uit een ladder.

Dus idd stemmen zonder te luisteren/kennen. Er zijn users die stemmen op alles wat ze maar tegenkomen. Zouden ze in de supermarkt een stickerboekje bij zich hebben om +1 of -1 op een product te plakken?

Teunnis schreef:
Zouden ze in de supermarkt een stickerboekje bij zich hebben om +1 of -1 op een product te plakken?

Ik ken wel iemand die alleen maar -1 stickers heeft. ?

Klopt inderdaad wat Teunnis zegt.

Als je de nummers van een betreffende ladder allemaal al eens eerder heb gehoord is er natuurlijk geen noodzaak om ze opnieuw te gaan vergelijken. Als we allemaal steeds weer opnieuw zouden gaan beluisteren wordt de luisterdruk écht te hoog. Wat ik wel persoonlijk merk is dat ik soms bij enkele nummers die ik lang niet gehoord heb twijfels heb welke ik hoger beoordeel. Dan ga ik weer opnieuw luisteren. Ik heb geen bestand waar ik alle beoordelingen van laddernummers bij hou. Ik weet dat anderen dit wel doen in de MML in de Witte Trui. Dat kan handig zijn als je vaker twijfelt hoe het ook alweer zat.

tbouwh als ik jou was zou ik gewoon een ladder overslaan als je daarin teveel nummers niet kent en niet de tijd hebt om die te beluisteren (dat zal iedereen wel eens ervaren). Het is geen ramp om eens te moeten passen. Ik zie ook users die al jaren meespelen passen omdat ze er niet uitkomen wie de punten verdienen.

Voor mij is het ook pas sinds dit jaar dat ik in de tweede ronde eigenlijk alles wel ken. En dit is volgens mij al mijn zevende ladderjaar.

Gretz dat is dan ook precies wat ik met regelmaat wel doe:)

Het is in ieder geval duidelijk zo, op deze wijze kan ik goed met jouw/jullie punt inkomen.
Meestal als ik twijfel herbeluister ik, maar vaak twijfel ik daarna nog steeds.. dan niet meer omdat ik mijn waardering niet meer zo helder had, maar omdat het helaas niet altijd even zwart-wit is dat de ene song beter is dan de andere;

Zo'n bestand heb ik vorig jaar ook geprobeerd maar daar verdronk ik in. Het is niet voor eenieder weggelegd, zullen we maar zeggen

Casartelli (moderator)
Om eerlijk te zijn roepen die bestanden bij mij ook op zijn best gemengde gevoelens op. Het is wél systematisch en het getuigt wel van toewijding om het allemaal bij te houden... maar je faciliteert jezelf ook om een nummer één keer te beluisteren en het vervolgens voor eeuwig een laag cijfer toe te kennen onder invloed van je ochtendhumeur van dat moment of het feit dat het nummer gewoon wat meer luisterbeurten nodig heeft, die je het niet gunt.

Je kunt nu nomineren voor: Het meest overschatte nummer (K.O.)

Zijn de KO's tot nu toe altijd echte KO's geweest, of is er ook wel eens een KO met herkansingen (of een verliezersronde/dubbel-eliminatie-toernooi) geweest?

Herkansingsrondes zijn er wel eens. Of rondes waar drie (of zelfs meer) tegelijk battlen, tussenrondes met punten. Alles is mogelijk.

Dubbele eliminatie gaat het dan worden.

Is er een online draw generator die handig is voor KO's van liedjes?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:00 uur

geplaatst: vandaag om 04:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.