MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2012 [De Top 2000 van MusicMeter]

zoeken in:
Nu haken een groot aantal stemmers weer aan in de eindfase en dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat er dan alleen bekende nummers over zijn maar volgens mij speelt het ook heel erg mee dat het tempo dan een stuk lager ligt...ik denk echt dat een groot deel daarvan niet meer zal aanhaken. Daarnaast vind ik het zelf ook wel prettig dat het tempo een stuk omlaag gaat, anders zitten we straks een heel jaar in een hogere versnelling te spelen.

yeahyeahyeah schreef:
Is het niet mogelijk om juist in de eindfase (bijv vanaf 512 of nog een ronde eerder) met meer/grotere ladders te spelen en zo tijd te winnen? Naar het einde toe kent toch bijna iedereen bijna alle nummers en kan het tempo dus best wat hoger. Zo maak je ruimte om in de beginfase rustig naar de nieuwe nominaties te kunnen luisteren.

Snijden in het aantal nominaties is m.i. vloeken in de kerk

Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik zie niet zo goed in waarom we bv. deze ronde maar met 1 ladder per keer spelen. Iedereen kent alle nummers al zo'n beetje van voor naar achter, mss dat sommige incidenteel een keer een nummer moeten beluisteren, maar qua luisterintensiteit is dit gedeelte van het spel velen malen lichter dan de eerste 2 rondes en dan met name ronde 1. Grotere ladders in ronde 1 lijkt mij niet wenselijk. Eigenlijk vond het systeem dit jaar wel prima; natuurlijk was de eerste herkansingsronde een behoorlijke kluif, met 32 veelal onbekendere nummers per keer - het scheidde ook wel het kaf van het koren, mensen die de moeite namen veel te beluisteren werden ook sneller beloond met dat hun favorieten alsnog in de lijst kwamen.

Persoonlijk denk ik dat als je de beginfase in wil krimpen; dat je inderdaad misschien kan stellen dat de nummers 11 direct afvallen (al hadden we dan dit jaar geen Yusef Lateef in de lijst gehad). Een andere optie is wellicht om eerst een soort van plaatsingsronde te houden met de nieuwe nominaties, en dan vervolgens een veel kleinere herkansing te houden in ronde 1. Zodoende heeft iedereen een ronde de tijd om de nieuwe nominaties te leren kennen en hebben die ook alvast een score om te rangschikken. De nummers in de lijst zijn over het algemeen bekender dan de nieuwe nominaties en hebben minder luisterbeurten nodig. Weet alleen niet of dit qua tijd haalbaar is.

Het verlagen van het aantal nominaties zou ik iig ook ontzettend betreuren. Ik heb namelijk elk jaar ontzettende moeite om mijn lijst terug te dringen naar 10 nummers, omdat er nog zo veel mist in de lijst. Ik denk dus dat we of de latere rondes sneller moeten spelen, of de eerste herkansing kleiner moeten maken...

Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - goo.gl (dit laten staan!)

Herkansingsronde 6 - Ladder 3:

47 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face 3
31 Neil Young - Heart Of Gold 1
28 The xx - Crystalised 4
26 Mazzy Star - Fade Into You
24 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
20 Supertramp - School 2
18 Pearl Jam - Better Man
16 AC/DC - Whole Lotta Rosie

--------------------------

Herkansingsronde 6 - Ladder 4:

39 Bill Withers - Ain't No Sunshine 3
34 Kate Bush - Cloudbusting
28 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
27 Massive Attack - Angel 4
27 The Verve - The Drugs Don't Work
23 Deep Purple - Child In Time
19 Sigur Rós - Untitled #8 2
13 Massive Attack - Inertia Creeps +1

Deadline: 17:00

Casartelli (moderator)
Ook van mijn kant wat feedback op het onder enorm voorbehoud staande voorstel:
Onweerwolf schreef:
Ronde 1: ipv 256 ladders van 11 nu 224 ladders van 13 (8/13 door)
HRonde1: ipv 48 ladders van 16 nu 80 ladders van 14 (4/14 door)

Ik weet niet of hier misschien een foutje ingeslopen is, maar als het zo is als het hier staat, wordt het wel lastig om het überhaupt tot een 2e ronde te schoppen. Volgens mij gingen er vorig jaar 8/11 door in R1 en 4/16 in HR1. Maar dat eerst even terzijde.

Verder ben ik eens met een aantal vorige sprekers dat R1 vrij luisterintensief is. Als ik voor mezelf spreek, is H1 echter nog een stuk luisterintensiever. Er zijn immers betrekkelijk weinig nummers die ik voor R1 nog niet kende, maar na 1x luisteren voor R1 wel al (omdat ik me realiseerde dat het een al bekend nummer was of omdat het nummer na 1 luisterbeurt een verpletterend positieve/negatieve indruk maakte). R1 bestaat ook nog voor 2000/2816e deel uit nummers die we al kennen van het afgelopen jaar; H1 zal normaalgesproken een veel groter onbekend percentage hebben.

Het aantal nominaties van 10 is op zichzelf niet minder arbitrair dan een aantal van 8, maar we zien nu al dat bij veel mensen betrekkelijk weinig nummers de lijst halen. Om het aantal pogingen per persoon dan met 2 in te perken... het zou toch jammer zijn als dat meer mensen uitnodigt om meer op safe te spelen met hun nominaties.

Voor mijn gevoel (maar dat kan de organisatie vast wel staven met harde cijfers als ze daar behoefte aan hebben) zien we elk jaar twee pieken in de deelnemersaantallen: in de eerste ladders van R1 en in de laatste rondes. Met alle respect voor iedereen die op ten minste één ladder zijn stemmen uitgebracht heeft, maar wat mij betreft zou de lijst toch het meest de lijst moeten zijn van degenen die (nagenoeg) het hele jaar meegestemd hebben. Als de verandering in het aantal stemmers een maat is voor de zwaarte van de ladder, zou ik dus ook geneigd zijn om de zwaarte aan het begin van het jaar te verlagen en aan het eind van het jaar te verhogen. Wat dat aangaat kan ik me dus helemaal vinden in het voorstel van yeahyeahyeah.

Mijn mening samengevat:
* H1 waren de zwaarste rondes, dus elk voorstel om die te verlichten is mooi meegenomen
* liever tijdwinst boeken in de hogere rondes dan in R1
* liever niet aan het aantal nominaties per persoon sleutelen

Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - goo.gl (dit laten staan!)

47 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
31 Neil Young - Heart Of Gold
30 Mazzy Star - Fade Into You 4
28 The xx - Crystalised
26 Led Zeppelin - Whole Lotta Love 2
23 Supertramp - School 3
18 Pearl Jam - Better Man
17 AC/DC - Whole Lotta Rosie 1

40 Bill Withers - Ain't No Sunshine 1
36 Kate Bush - Cloudbusting 2
31 Massive Attack - Angel 4
28 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
27 The Verve - The Drugs Don't Work
23 Deep Purple - Child In Time
19 Sigur Rós - Untitled #8
16 Massive Attack - Inertia Creeps 3

Euhh titmeister je stemt verkeerd, je moest de ladder van Glen pakken maar dat heb je niet gedaan

laxus11 schreef:
Euhh titmeister je stemt verkeerd, je moest de ladder van Glen pakken maar dat heb je niet gedaan

Tsja dat geleuter tussendoor maakt het er niet overzichtelijker op...

Correcte stand:

59 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
52 Neil Young - Heart Of Gold
49 Mazzy Star - Fade Into You
47 The xx - Crystalised
46 Supertramp - School (correctie: Joy4ever telt 3 te weinig op)
36 Pearl Jam - Better Man
36 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
35 AC/DC - Whole Lotta Rosie

65 Bill Withers - Ain't No Sunshine
59 Kate Bush - Cloudbusting
52 Deep Purple - Child In Time
51 Massive Attack - Angel
46 The Verve - The Drugs Don't Work
41 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
26 Sigur Rós - Untitled #8
20 Massive Attack - Inertia Creeps

53 Neil Young - Heart Of Gold +1
49 Supertramp - School +3
47 The xx - Crystalised
39 AC/DC - Whole Lotta Rosie +4
38 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +2

67 Bill Withers - Ain't No Sunshine +2
59 Kate Bush - Cloudbusting
56 Deep Purple - Child In Time +4
47 The Verve - The Drugs Don't Work +1
44 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water +3
26 Sigur Rós - Untitled #8

Ik leuter even mee van mijn kant.

Ik heb dit jaar minder meegespeeld in de eerste ronde(s) dan de vorige jaren.
Reden is dat ik vond dat de ladders te lang waren, waardoor ik meer tijd moest investeren
in het beluisteren van onbekende songs, maar vooral in het wikken en afwegen van de punten.

Bij kortere ladders vind je al sneller een ladder die je wel voldoende beheerst
(weinig nieuwe songs om te beluisteren) en kan je ook sneller de puntenknoop doorhakken.

Kortere ladders zijn voor occasionele spelers zoals ik handiger.

56 Neil Young - Heart Of Gold 3
53 Supertramp - School 4
49 The xx - Crystalised 2
39 AC/DC - Whole Lotta Rosie
39 Led Zeppelin - Whole Lotta Love 1

68 Bill Withers - Ain't No Sunshine 1
63 Kate Bush - Cloudbusting 4
59 Deep Purple - Child In Time 3
47 The Verve - The Drugs Don't Work
46 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water 2
26 Sigur Rós - Untitled

Casartelli schreef:
Mijn mening samengevat:
* H1 waren de zwaarste rondes, dus elk voorstel om die te verlichten is mooi meegenomen
* liever tijdwinst boeken in de hogere rondes dan in R1
* liever niet aan het aantal nominaties per persoon sleutelen

Mooie samenvatting. Zoals tijdens deze herkansingen, kan er in deze fase best gespeeld worden met 2 ladders. Misschien tot het moment dat er nog 64 nummers/8 ladders over zijn.

Ik vind de eerste ronde + de herkansingronde daarvan de leukste ronden om te spelen. Ik vind het een grote verbetering dat elk nummer nu minimaal tweemaal in een ladder voorkomt, zodat er een grotere kans is dat deelnemers de onbekende nieuwe nummers beluisteren.

Ook voor mij zat dus de grootste 'pijn' in de herkansingen van ronde 1. 32 nummers tegelijk is teveel.
De meest eenvoudige oplossing voor mij zou zijn om deze ronde met één ladder i.p.v. twee ladders tegelijk te spelen. Dat zou betekenen dat er 24 extra rondes bijkomen. Door ronde 6 te spelen met twee ladders tegelijk i.p.v. één win je echter weer 16 rondes. Dat verschil van 8 rondes lijkt mij verwaarloosbaar op het hele jaar dat we het spel spelen. Maar misschien vergis ik me daarin.

60 Neil Young - Heart Of Gold 4
53 Supertramp - School
52 The xx - Crystalised 3
41 AC/DC - Whole Lotta Rosie 2
39 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
37 Pearl Jam - Better Man 1

68 Bill Withers - Ain't No Sunshine
64 Kate Bush - Cloudbusting 1
59 Deep Purple - Child In Time
54 Massive Attack - Angel 3
49 The Verve - The Drugs Don't Work 2
46 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
26 Sigur Rós - Untitled
24 Massive Attack - Inertia Creeps 4

yeahyeahyeah schreef:
Is het niet mogelijk om juist in de eindfase (bijv vanaf 512 of nog een ronde eerder) met meer/grotere ladders te spelen en zo tijd te winnen? Naar het einde toe kent toch bijna iedereen bijna alle nummers en kan het tempo dus best wat hoger. Zo maak je ruimte om in de beginfase rustig naar de nieuwe nominaties te kunnen luisteren.

Snijden in het aantal nominaties is m.i. vloeken in de kerk
Ja, dit. De eerste ronde meer nummers lijkt me duidelijk een no-go. Het zou ofwel resulteren in minder deelnemers, ofwel minder mensen die daadwerkelijk alle (nieuwe) nummers beluisteren.

De ronde waar er nog 256 nummers over zijn, wordt er nu met 8 per ladder gespeeld. Volgens mij kan dit makkelijk naar 10 per ladder (en dan 6 ladders van 11 ofzo) en dan gaat 5/10 door o.i.d.
Het verschil is 25 rondes tov 32 rondes. En zo win je dus weer 7 rondes voor het begin. Ditzelfde kun je doen met 128 nummers etc.

Dit scheelt ook weer wat verveling op het einde, omdat je zo in deze periode steeds maar weer op dezelfde nummers uitkomt.

Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - docs.google.com (dit laten staan!)

63 Neil Young - Heart Of Gold +3
57 Supertramp - School +4
52 The xx - Crystalised
51 Mazzy Star - Fade Into You +2
41 AC/DC - Whole Lotta Rosie
40 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +1
37 Pearl Jam - Better Man

Herkansingsronde 6 - Ladder 4: Inertia Creeps minder dan de helft van Angel.

68 Bill Withers - Ain't No Sunshine
64 Kate Bush - Cloudbusting
62 Deep Purple - Child In Time +3
54 Massive Attack - Angel
50 The Verve - The Drugs Don't Work +1
48 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water +2
30 Sigur Rós - Untitled #8. +4
24 Massive Attack - Inertia Creeps

de 2 beste liedjes van ladder 4 helemaal onderaan

Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - docs.google.com (dit laten staan!)

64 Neil Young - Heart Of Gold +1
62 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face +3
57 Supertramp - School
54 The xx - Crystalised +2
51 Mazzy Star - Fade Into You
41 Pearl Jam - Better Man +4
41 AC/DC - Whole Lotta Rosie
40 Led Zeppelin - Whole Lotta Love

70 Bill Withers - Ain't No Sunshine +2
64 Kate Bush - Cloudbusting
62 Deep Purple - Child In Time
54 Massive Attack - Angel
51 The Verve - The Drugs Don't Work +1
48 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
34 Sigur Rós - Untitled #8. +4
27 Massive Attack - Inertia Creeps +3

Onweerwolf
Titmeister schreef:
Ik zie niet zo goed in waarom we bv. deze ronde maar met 1 ladder per keer spelen.

DIt heb ik al uitgelegd. zie hier.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
Ook van mijn kant wat feedback op het onder enorm voorbehoud staande voorstel:
(quote)

Ik weet niet of hier misschien een foutje ingeslopen is, maar als het zo is als het hier staat, wordt het wel lastig om het überhaupt tot een 2e ronde te schoppen. Volgens mij gingen er vorig jaar 8/11 door in R1 en 4/16 in HR1. Maar dat eerst even terzijde.

Moet je wel even uitleggen wat dan het foutje dan precies zou zijn, graag.

Onweerwolf
Co Jackso schreef:
(quote)

Mooie samenvatting. Zoals tijdens deze herkansingen, kan er in deze fase best gespeeld worden met 2 ladders. Misschien tot het moment dat er nog 64 nummers/8 ladders over zijn.

Zoals gezegd: dat is ook de bedoeling. Dit staat in het voorbeeld dat ik gaf.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Volgens mij kan dit makkelijk naar 10 per ladder (en dan 6 ladders van 11 ofzo) en dan gaat 5/10 door o.i.d

Dit werkt in ieder geval niet, dan krijg je namelijk percentages die niet vergelijkbaar zijn en dus ook niet bruikbaar voor een rangschikking.

Onweerwolf
Voor wat betreft de optie om nominaties te verminderen en daarbij ronde 1 weer terug naar 11 per ladder te brengen en de rest van het systeem min of meer te laten zoals ik het gisteren heb voorgesteld. Dan moet je eerder denken aan 5 a 6 nominaties per persoon dan 8.

Onweerwolf
Ronde H1 flink inkorten zou een optie kunnen zijn waar wel winst te behalen valt, maar ik ben hier persoonlijk geen voorstander van. Dit betekent inderdaad minder variatie in zowel de eindlijst als voor wat betreft het aantal verschillende nummers wat je tegenkomt in een stemjaar.

Het valt allemaal nog niet mee en het is een behoorlijke puzzel....feit is volgens mij althans wel dat je alleen aan het begin grote voordelen qua tempo / tijd kunt behalen. In het voorstel van Onweerwolf zit al verweven dat we op het eind weer met 2 ladders spelen ipv 1 ladder zoals nu....maar die rondes zijn relatief gezien zo klein dat het tijdsvoordeel dat je daarmee haalt naar mijn mening het "probleem" niet echt substantieel oplost, dat zul je toch echt in de eerste 2 of 3 rondes moeten halen.

Onweerwolf
Kees-Jan schreef:
Ik vind de eerste ronde + de herkansingronde daarvan de leukste ronden om te spelen. Ik vind het een grote verbetering dat elk nummer nu minimaal tweemaal in een ladder voorkomt, zodat er een grotere kans is dat deelnemers de onbekende nieuwe nummers beluisteren.

Ook voor mij zat dus de grootste 'pijn' in de herkansingen van ronde 1. 32 nummers tegelijk is teveel.
De meest eenvoudige oplossing voor mij zou zijn om deze ronde met één ladder i.p.v. twee ladders tegelijk te spelen. Dat zou betekenen dat er 24 extra rondes bijkomen. Door ronde 6 te spelen met twee ladders tegelijk i.p.v. één win je echter weer 16 rondes. Dat verschil van 8 rondes lijkt mij verwaarloosbaar op het hele jaar dat we het spel spelen. Maar misschien vergis ik me daarin.

Dit is absoluut doable. Dit systeem heet in mijn hoofd 2012+. Dus het huidige systeem met een kleine oplapping. Dit systeem komt er minimaal wat mij betreft als er geen grotere aanpassingen komen.

Let wel, dat er dan nog steeds een ronde 2 blijft met de 13 platen per ladder gedurende 176 ladders en een ronde 2a van 53 ladders van 16.

Onweerwolf
El Ninjo schreef:
Het valt allemaal nog niet mee en het is een behoorlijke puzzel....feit is volgens mij althans wel dat je alleen aan het begin grote voordelen qua tempo / tijd kunt behalen. In het voorstel van Onweerwolf zit al verweven dat we op het eind weer met 2 ladders spelen ipv 1 ladder zoals nu....maar die rondes zijn relatief gezien zo klein dat het tijdsvoordeel dat je daarmee haalt naar mijn mening het "probleem" niet echt substantieel oplost, dat zul je toch echt in de eerste 2 of 3 rondes moeten halen.

Dat klopt, en nog sterker, ronde 1 is dé ronde waarin de tijdwinst kan worden behaald. Als ronde 1 niet omhoog gaat, dan moet er echt geknipt worden in het aantal rondes, het aantal nominaties en het systeem waarin een plaat twee keer aan bod komt. Of, het systeem blijft nagenoeg zoals het nu is.

Tsja...ik heb echt geen probleem met minder nieuwe nominaties...6 is ok voor mij en om de variatie te waarborgen zeggen we dan dat 3 ervan van artiesten moeten zijn die niet of 1x in de lijst voorkomen

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Moet je wel even uitleggen wat dan het foutje dan precies zou zijn, graag.

Even kijken...

Onweerwolf schreef:
Ronde 1: ipv 256 ladders van 11 nu 224 ladders van 13 (8/13 door)
HRonde1: ipv 48 ladders van 16 nu 80 ladders van 14 (4/14 door)

Dit jaar gingen de eerste acht van elke ladder door: 256x8=2048 nummers direct door. Er gingen er 256x3=48x16=768 herkansen, waaruit er 48x4=192 alsnog doorgingen. Uiteindelijk dus 2048+192=2240 in ronde 2.

Dat zou volgend jaar dan worden: 224x8=1792 direct door, 224x5=80x14=1140 herkansen, 80x4=320 alsnog door. 1792+320=2112 in ronde 2.

Alternatief 1: Als je uit H1 ook alle nummers 5 en de 48 beste nummers 6 door laat gaan, begin je R2 weer met 2240 nummers.
Alternatief 2: Als je uit R1 ook alle nummers 9 en de 32 beste nummers 10 door laat gaan, begin je H1 weer met 768 nummers.

Onweerwolf
Even een gedachte die ik wil loslaten op iedereen: er gaat sowieso een lange ronde komen van ladders met 13 platen. Die kan aan het begin, ronde 1 of zoals nu in ronde 2. Maar die gaat er echt komen. Tenzij we het systeem echt ernstig kapotknippen.

In het verleden is gebleken dat mensen vaak na ronde 1 afhaakten.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden, ze haakten af omdat ronde 2 te veel platen had of ze haakten af omdat de sleur er gewoon wat in kwam qua dagelijks stemmen. Het tweede doe je weinig aan, het eerste is misschien iets waar we aan tegemoet kunnen komen.

In mijn voorgestelde systeem beginnen we met 13 en gaan we daarna naar 12. (ipv eerst 11 en dan 13) Dat betekent dus dat we niet meer omhoog gaan na ronde 1, mensen die dus ronde 1 hebben meegestemd hebben wat dat betreft geen reden om bij ronde 2 te stoppen op basis van het aantal platen per ladder.

Ik snap heel goed dat de eerste ronde verhogen niet gewenst is, vind ik zelf namelijk ook. Maar het is tegelijkertijd wel de enige reële optie als we iets willen proberen te doen aan het inzakken van het aantal stemmers na ronde 1.

Wat het voorgestelde systeem doet is een flow behouden, van zwaar naar licht en dat heel geleidelijk ipv het geschommel van afgelopen jaar.

Dus stel jezelf de vraag: zou ik helemaal afhaken als ronde 1 van 11 naar 13 ging?

Of

Ik ben afgehaakt na ronde 1 dit jaar en zou dat komend jaar niet doen als we van 13 naar 12 gaan.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:24 uur

geplaatst: vandaag om 08:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.