MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2012 [De Top 2000 van MusicMeter]

zoeken in:
Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Even kijken...

Onweerwolf schreef:
Ronde 1: ipv 256 ladders van 11 nu 224 ladders van 13 (8/13 door)
HRonde1: ipv 48 ladders van 16 nu 80 ladders van 14 (4/14 door)

Dit jaar gingen de eerste acht van elke ladder door: 256x8=2048 nummers direct door. Er gingen er 256x3=48x16=768 herkansen, waaruit er 48x4=192 alsnog doorgingen. Uiteindelijk dus 2048+192=2240 in ronde 2.

Dat zou volgend jaar dan worden: 224x8=1792 direct door, 224x5=80x14=1140 herkansen, 80x4=320 alsnog door. 1792+320=2112 in ronde 2.

Alternatief 1: Als je uit H1 ook alle nummers 5 en de 48 beste nummers 6 door laat gaan, begin je R2 weer met 2240 nummers.
Alternatief 2: Als je uit R1 ook alle nummers 9 en de 32 beste nummers 10 door laat gaan, begin je H1 weer met 768 nummers.

Dat klopt, maar die alternatieven ben ik niet een heel groot fan van, aangezien we de 'beste nummers zoveel' nu al gebruiken voor de herkansingen ipv direct door te laten gaan en het si niet echt nodig want zo werkt het ook, nietwaar? Bovendien maakt het niet heel erg veel uit voor het aantal platen dat doorgaat en het zorgt voor nog een klein beetje meer ladders.

Onweerwolf
El Ninjo schreef:
Tsja...ik heb echt geen probleem met minder nieuwe nominaties...6 is ok voor mij

Het zou mij wel verbazen als er veel mensen het hier mee eens zijn.

Een voorzichtige berekening leidt dan tot slechts 464 nieuwe nominaties ipv 816, ongeveer de helft dus.

Ik zal niet afhaken welk systeem er ook gekozen wordt maar ben geen voorstander van grotere ladders in ronde 1....dan liever minder nieuwe nominaties als het echt niet anders kan.

Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - docs.google.com (dit laten staan!)

Herkansingsronde 6 - Ladder 3:

66 Neil Young - Heart Of Gold 2
62 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
58 Supertramp - School 1
57 The xx - Crystalised 3
51 Mazzy Star - Fade Into You
45 Pearl Jam - Better Man 4
41 AC/DC - Whole Lotta Rosie
40 Led Zeppelin - Whole Lotta Love

--------------------------

Herkansingsronde 6 - Ladder 4:

70 Bill Withers - Ain't No Sunshine
67 Kate Bush - Cloudbusting 3
64 Deep Purple - Child In Time 2
54 Massive Attack - Angel
52 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water 4
52 The Verve - The Drugs Don't Work 1
34 Sigur Rós - Untitled #8.
27 Massive Attack - Inertia Creeps

Deadline: 17:00

Onweerwolf schreef:

Een voorzichtige berekening leidt dan tot slechts 464 nieuwe nominaties ipv 816, ongeveer de helft dus.

Ja, 60 %

titan (crew)
Ik ben zoals de meesten voor een niet te grote eerste ronde. Ik denk hierbij aan 256 rondes met 10 liedjes. Dat betekent dat er 560 nieuwe nominaties mee mogen doen. Als we het aantal nominaties per persoon beperken tot 8 kunnen 70 mensen hun suggesties aandragen (pakweg ongeveer evenveel als afgelopen jaar). In de latere rondes kan het aantal nummers per ronde wel wat omhoog, omdat we dan de liedjes al (beter) kennen.

Als er dan nog sprake is van een te grote krapte in het schema zou ik willen pleiten voor het afschaffen van de herkansingsladders.

titan (crew)
Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - docs.google.com (dit laten staan!)

66 Neil Young - Heart Of Gold
62 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
59 Supertramp - School +1
59 The xx - Crystalised +2
55 Mazzy Star - Fade Into You +4
45 Pearl Jam - Better Man
43 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +3

70 Bill Withers - Ain't No Sunshine
69 Kate Bush - Cloudbusting +2
64 Deep Purple - Child In Time
55 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water +3
53 The Verve - The Drugs Don't Work +1
38 Sigur Rós - Untitled #8. +4
27 Massive Attack - Inertia Creeps

titan schreef:
Dat betekent dat er 560 nieuwe nominaties mee mogen doen.

De eerste jaren speelden we ook altijd met 560 nieuwe nominaties....om en nabij dit aantal is wat mij betreft nog steeds een prima vertrekpunt.

Volgens mij is het aantal nieuwe nominaties destijds ook mede opgehoogd vanwege de populariteit van het topic en om meer mensen de gelegenheid te geven een lijstje met nieuwe nummers in te dienen....daarom heb ik er zelf ook minder problemen mee om nu het lijstje per gebruiker wat kleiner te maken. Door het aantal gebruikers dat een lijstje kan indienen even hoog te houden waarborg je de variatie.

Onweerwolf schreef:
Het zou mij wel verbazen als er veel mensen het hier mee eens zijn.

In deze tijden van crisis moeten we allemaal inleveren dus waarom niet een aantal nominaties

Onweerwolf
titan schreef:
Ik ben zoals de meesten voor een niet te grote eerste ronde. Ik denk hierbij aan 256 rondes met 10 liedjes. Dat betekent dat er 560 nieuwe nominaties mee mogen doen.

Als we het aantal nominaties per persoon beperken tot 8 kunnen 70 mensen hun suggesties aandragen (pakweg ongeveer evenveel als afgelopen jaar). In de latere rondes kan het aantal nummers per ronde wel wat omhoog, omdat we dan de liedjes al (beter) kennen.

Als er dan nog sprake is van een te grote krapte in het schema zou ik willen pleiten voor het afschaffen van de herkansingsladders.

Dit werkt inderdaad alleen als je alle herkansingen, vooral die van ronde 1 overboord gooit.

titan (crew)
Als je bij ronde 1 de onderste 2 meteen definitief laat afvallen hou je 2.048 nummers over. Daarvan hoeven er dan nog maar 48 af te vallen. Dat kun je doen door de 96 slechtst scorende nummers 8 tegen elkaar uit te laten komen in een herkansing (12 rondes van 8, de beste 4 gaan door). Dan heb je de 2.000 liedjes waar we het mee gaan doen.

Daarna kun je 250 rondes van 8 liedjes houden. De eerste 2 gaan naar de poule 1 t/m 500, de nummers 3 en 4 naar 501 t/m 1.000 etc....

Volgens mij kunnen we zo aardig wat tijdswinst boeken.

66 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face +4
61 Supertramp - School +2
60 The xx - Crystalised +1
55 Mazzy Star - Fade Into You
46 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +3
45 Pearl Jam - Better Man

73 Bill Withers - Ain't No Sunshine +3
71 Kate Bush - Cloudbusting +2
64 Deep Purple - Child In Time
55 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
53 The Verve - The Drugs Don't Work
42 Sigur Rós - Untitled #8. +4
28 Massive Attack - Inertia Creeps +1

Onweerwolf schreef:
Dus stel jezelf de vraag: zou ik helemaal afhaken als ronde 1 van 11 naar 13 ging?

Of

Ik ben afgehaakt na ronde 1 dit jaar en zou dat komend jaar niet doen als we van 13 naar 12 gaan.

Goede vraag. Eerlijk gezegd vond ik de eerste ronde nu al zwaar, heb er volgens mij minder gestemd dan het jaar ervoor en ook wel eens gepast op 1 van de 2 ladders.

Maar na ronde 1 ben ik compleet afgehaakt aan mijn berichten te zien. In de herkansingsladder heb ik volgens mij helemaal niet gestemd en in ronde 2 en 2A samen maar 2 keer.

Het liefst zou ik de eerste ronde weer iets kleiner zien, ik vind 11 nummers per ladder best veel. Persoonlijk zou ik het ook niet erg vinden als het aantal nominaties per persoon gehalveerd wordt. Natuurlijk kom ik ook altijd nominaties tekort, maar de realiteit is ook wel dat ongeveer maar 1 (of wellicht 2) op de 10 nominaties in de ladder komt (over de jaren dat ik het voor mezelf heb bijgehouden). Ik geloof dat Casartelli zei dat mensen dan wellicht meer op 'safe' gaan nomineren, maar de wat lastigere of ontoegankelijkere nummers zijn sowieso al niet echt kansrijk, dus of dat erg is... Daarbij zou ik het minder nomineren ook een logisch gevolg vinden van de toegenomen populariteit van de ladder.

Wat me nog wel te binnen schoot: is het geen idee om in R1 ipv 2x11 of 2x13 met 3x8 te spelen?

Onweerwolf
Ik heb nog wel één ander punt dat wellicht relevant kan zijn mbt grotere ladders en dat is het Spotify gebeuren. Ik geloof dat ik een manier heb gevonden om via omwegen (van excel, naar notepad, naar een online app, naar spotify) volledig geautomatiseerde lange playlists te kunnen maken in Spotify. Het is een beetje een vaag omweggetje maar het kost niet veel tijd.

Dat houdt dus in dat ik aan het begin van een ronde een playlist kan maken waarin alle nummers van alle ladders in die ronde op volgorde instaan (uitgezonderd de nummers die niet in Spotify staan). Het grote voordeel hiervan is dat mensen dus de playlist kunnen aanzetten om iets te beluisteren, makkelijk kunnen skippen en dus niet telkens een linkje te hoeven klikken, wachten tot youtube is geladen, eventueel reclame afwachten, en dat dan telkens weer opnieuw. Dit zou het luisterproces denk ik aanzienlijk vermakkelijken en versnellen.

Ik heb hier wel een aantal link opzoek vrijwilligers voor nodig trouwens, maar linkjes opzoeken in Spotify gaat stukken sneller dan in youtube en bovendien heeft Dwjekk de hele lijst van 2012 al op volgorde staan voor zover bekend.

70 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face +4
63 Supertramp - School +2
60 The xx - Crystalised
48 Pearl Jam - Better Man +3
47 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +1

75 Kate Bush - Cloudbusting +4
73 Bill Withers - Ain't No Sunshine
66 Deep Purple - Child In Time +2
58 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water +3
54 The Verve - The Drugs Don't Work +1
42 Sigur Rós - Untitled #8.
28 Massive Attack - Inertia Creeps

Onweerwolf
titan schreef:
Als je bij ronde 1 de onderste 2 meteen definitief laat afvallen hou je 2.048 nummers over. Daarvan hoeven er dan nog maar 48 af te vallen. Dat kun je doen door de 96 slechtst scorende nummers 8 tegen elkaar uit te laten komen in een herkansing (12 rondes van 8, de beste 4 gaan door). Dan heb je de 2.000 liedjes waar we het mee gaan doen.

Daarna kun je 250 rondes van 8 liedjes houden. De eerste 2 gaan naar de poule 1 t/m 500, de nummers 3 en 4 naar 501 t/m 1.000 etc....

Volgens mij kunnen we zo aardig wat tijdswinst boeken.

Dat is ongeveer hetzelfde systeem als vroeger, waarbij dus maandenlang wordt gespeeld voor maximale noteringen ergens midden in de ladder.

71 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face +1
69 Neil Young - Heart Of Gold +3
65 Supertramp - School +2
60 The xx - Crystalised
51 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +4
48 Pearl Jam - Better Man +3

77 Kate Bush - Cloudbusting +2
76 Bill Withers - Ain't No Sunshine +3
70 Deep Purple - Child In Time +4
59 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water +1
54 The Verve - The Drugs Don't Work
42 Sigur Rós - Untitled #8.

Onweerwolf
herman schreef:
Wat me nog wel te binnen schoot: is het geen idee om in R1 ipv 2x11 of 2x13 met 3x8 te spelen?

Ik zou kunnen kijken of 3x 8 in te passen valt, maar of dat een verbetering is? Het scheelt wel 2 nummers tov van het huidige voorstel per luisterbeurt, maar je moet wel elke keer 3 ipv 2 rangschikkingen maken.

Onweerwolf schreef:
Ik heb nog wel één ander punt dat wellicht relevant kan zijn mbt grotere ladders en dat is het Spotify gebeuren. Ik geloof dat ik een manier heb gevonden om via omwegen (van excel, naar notepad, naar een online app, naar spotify) volledig geautomatiseerde lange playlists te kunnen maken in Spotify. Het is een beetje een vaag omweggetje maar het kost niet veel tijd.

Playlistify? Dat heb ik gebruikt voor de alternatieve 152 en dat werkt best goed.

Onweerwolf
Nee, wat ik bedoel heet spotmysongs, maar ik zal eens naar playlistify kijken.

Onweerwolf
Goed, even gepuzzeld, en volgens mij is er op zich een systeem mogelijk (wederom ff ondervoorbehoud) dat alles min of meer in tact laat en ruimte bied aan 6 nominaties per persoon ipv 10).

Dit zou er zo uitzien:

1: 224x11 (8 door)
H1: 56x12 (7 door)
2: 182x12 (7 door)
H2: 58x11 (6 door)
2A: 62x12 (rangschikking onderste regionen)

Vanaf ronde 3 weer min of meer hetzelfde als dit jaar.

----------------

Dus dan komt het een beetje neer op de volgende afweging; of het aantal nieuwe nominaties per persoon en in totaal met 40% te verkleinen of een grote eerste ronde met ladders van 13 platen of het systeem van dit jaar met enkele rondes van 16 platen per ladder maar een ladder van 11 platen in de eerste ronde.

Puntenverdeling: 4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - goo.gl (dit laten staan!)

73 Neil Young - Heart Of Gold +4
71 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
65 Supertramp - School
63 The xx - Crystalised +3
52 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +1
48 Pearl Jam - Better Man
43 AC/DC - Whole Lotta Rosie +2

77 Kate Bush - Cloudbusting
76 Bill Withers - Ain't No Sunshine
73 Deep Purple - Child In Time +3
59 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
56 Massive Attack - Angel +2
55 The Verve - The Drugs Don't Work +1
46 Sigur Rós - Untitled #8. 4

Vind 6 Nominaties wel erg weinig, als er toch een verandering moet komen in het aantal nominaties zou ik voor 8 gaan.

Oh en trouwens die positie van The XX

herman schreef:
Persoonlijk zou ik het ook niet erg vinden als het aantal nominaties per persoon gehalveerd wordt. Natuurlijk kom ik ook altijd nominaties tekort, maar de realiteit is ook wel dat ongeveer maar 1 (of wellicht 2) op de 10 nominaties in de ladder komt (over de jaren dat ik het voor mezelf heb bijgehouden). Ik geloof dat Casartelli zei dat mensen dan wellicht meer op 'safe' gaan nomineren, maar de wat lastigere of ontoegankelijkere nummers zijn sowieso al niet echt kansrijk, dus of dat erg is... Daarbij zou ik het minder nomineren ook een logisch gevolg vinden van de toegenomen populariteit van de ladder.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

We moeten ook niet vergeten dat de MuMeladder in principe een "toplijst" is (weliswaar denken we een betere en alternatievere te kunnen maken dan bijv. de Radio 2 Top 2000, maar het blijft een toplijst).....daarbij is het leuk dat je nieuwe ontdekkingen doet, maar voor het aan de man brengen / promoten van echt alternatieve nummers hebben we in principe ook andere MuMeter topics lopen waar je aan mee kan doen...zoals bijv. het topic de alternatieve top 152 en zo lopen er nog meer.
Om het even heel zwart wit te stellen, in principe moet het niet zo zijn dat de MuMeLadder primair een speeltuin is voor het ontdekken van nieuwe muziek...dat is een bijkomend leuk voordeel...maar het blijft in principe een toplijst. Vanuit dat oogpunt bekeken vind ik het dus ook best acceptabel en verkoopbaar om het aantal nominaties in te dammen als dat de problemen met het speelschema oplost.
Er zijn genoeg andere topics / spelletjes op MuMeter waar mensen met hun andere nominaties en het ontdekken van minder bekende muziek terecht kunnen.

Ik pik hier natuurlijk in een discussie die veel breder is dan de laatste post van Onweerswolf.
Maar ik zie het verband niet tussen nomineren en het aantal te spelen ladders of rondes.

Hoe meer je mag nomineren, hoe meer nummers er verdwijnen uit de lijst van vorig jaar.

Dat lijkt me toch veel logischer of eenvoudiger?

Het komt er dus vooral op aan om op voorhand te bepalen hoeveel nieuwe nummers je wil toelaten
(en hoeveel oude verliezers er bijgevolg zullen verdwijnen). Het mogen nomineren van nieuwe nummers
is een manier om je publiek te binden aan het spel (je wil altijd wel weten hoe jouw nominaties het deden).
Dat laatste aspect zou ik zeker niet onderschatten in de weging hoeveel nominaties mogelijk zijn.

Onweerwolf
laxus11 schreef:
Vind 6 Nominaties wel erg weinig, als er toch een verandering moet komen in het aantal nominaties zou ik voor 8 gaan.

Maar zo gemakkelijk werkt het helaas niet. Ik wil nog wel een poging doen om te kijken of 7 in te passen valt.

Onweerwolf
dazzler schreef:
Ik pik hier natuurlijk in een discussie die veel breder is dan de laatste post van Onweerswolf.
Maar ik zie het verband niet tussen nomineren en het aantal te spelen ladders of rondes.

Hoe meer je mag nomineren, hoe meer nummers er verdwijnen uit de lijst van vorig jaar.

Dat lijkt me toch veel logischer of eenvoudiger?

Je bedoelt om automatisch nummers uit de huidige lijst weg te gooien? Daar ben ik absoluut geen voorstander van.

Nee dat is wel te merken met al die theorieën hier , heb er verder ook niet zo veel verstand van dus.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Dat klopt, maar die alternatieven ben ik niet een heel groot fan van, aangezien we de 'beste nummers zoveel' nu al gebruiken voor de herkansingen ipv direct door te laten gaan en het si niet echt nodig want zo werkt het ook, nietwaar? Bovendien maakt het niet heel erg veel uit voor het aantal platen dat doorgaat en het zorgt voor nog een klein beetje meer ladders.

Ok. We bezuinigen natuurlijk ook wel wat op tijd door uiteindelijk minder nummers door te laten gaan naar R2.
titan schreef:

Ik heb het dit jaar als een behoorlijke verbetering gezien dat er vrij uitgebreid herkanst werd na R1 (en niet alleen omdat ik daardoor zelf 4 i.p.v. 2 nominaties in de lijst gekregen heb). Het geeft nummers die door mensen met zorg genomineerd zijn net een kans meer.

Bovendien hebben we het nu over mensen die na R1 afhaken. Volgens mij haken er heel wat mensen al na een aantal ladders in R1 af (vroeger evengoed als dit jaar) en dat resulteert domweg in nogal verschillende resultaten voor ladders voorin R1 en ladders achterin R1. Alleen al daarom vind ik het basisbeginsel dat elk nummer minstens 2x meedoet een heel waardevol beginsel (naast het beginsel dat elk nummer dat de eindlijst haalt minstens 3x in een (niet-herkansings)ladder) gestreden heeft.

Als er echt bezuinigd moet worden om R1 en/of H1 wat te verlichten, zie ik denk ik liever een paar nominaties per persoon sneuvelen dan dat er aan de beginselen hiervoor getornd wordt. Maar nog liever zie ik dat er links en rechts wat geschraapt wordt, dus
- vanaf R3 (R4) wat meer ladders tegelijk
- wat minder nummers door naar R2 (en dus minder ladders in die ronde)

Verder weet ik ook niet hoeveel het uiteindelijk uitmaakt of er nou 11, 12 of 13 nummers in een R1/R2-ladder zitten. Ik doe nu al een paar jaar trouw mee en zal dat volgend jaar, ongeacht het aantal nummers per ladder, ook wel blijven doen omdat ik gewoon wel bekend genoeg ben met de meeste nummers. In het eerste jaar paste ik ook veel vaker voor een ladder. Lijkt me nu nog steeds niks ongewoons voor iemand die nu instapt.

Onweerwolf
Met een systeem van 7 nominaties per persoon en 11 platen per ladder in ronde 1 kom ik uit op iets dat nog enkele dagen weg eet van de twee weken ruimte voor het sturen van de finale lijstjes en 54 ladders van 13 in herkansingsronde 1. (En een aantal vreemde laddertotalen 183, 57, 63)

Dat kan op zich maar zou een heel strak schema worden, zonder vertragingsruimte.

Als we naar 8 zouden gaan dat moet ladder 1 gewoon omhoog of de gegarandeerde 2e kans wegvallen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:59 uur

geplaatst: vandaag om 06:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.