MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2012 [De Top 2000 van MusicMeter]

zoeken in:
Teunnis schreef:
(quote)

The Final Countdown Zo matig dat het automatisch geniaal wordt.

Hoogste nieuwkomer volgend jaar?

_O^
Teunnis schreef:
(quote)

The Final Countdown Zo matig dat het automatisch geniaal wordt.

vleertje schreef:
Enola Gay en Electricity van OMD zijn hoe dan ook beter dan deze Maid of Orleans daarnaast vind ik zo'n beetje alles wat Depeche Mode aan synthipop heeft gemaakt beter dan deze van OMD. Maar gelukkig verschillen de meningen. Stel je voor dat iedereen hetzelfde leuk vind word het een saaie boel van.

Inderdaad verschillen we van mening, want ik vind Maid of Orleans met afstand het mooiste wat OMD heeft gemaakt. En OMD heeft nog meer nummers die beter zijn dan het beste nummer van Depeche Mode (Blasphemous Rumours)

Onweerwolf
the viking schreef:
Mag van mijn in de top10 hoor.

Maar in ieder geval na 5 lange jaren eindelijk -eindelijk- eens finale.

dumb_helicopter schreef:
Zanger Rinus ook met Romana op de scooter?

Kinderen voor Kinderen - Hallo Wereld
Volgens mij is dat oprecht de track die ik de afgelopen weken het vaakst heb gehoord.

Toch nog maar even van de virtuele overwinningsroes genieten voor het te laat is.

De genialiteit van Maid of Orleans even opgesomd.

* Een song over Jeanne d'Arc. Hoe verzonnen ze het?

* Een commercieel onverantwoorde intro en daarna warempel een wals.

* Het duurt langer dan anderhalve minuut voor er wordt gezongen: vergeet het maar in de hitparade.

* Met die gouwe ouwe mellotron in de hoofdrol.

* Een onweerstaanbare melodie die lang blijft nazinderen.

* Een lied zonder refrein, volledig gedragen door die fraaie melodie.

* Hoewel een synthpop band, stelen de live drum roffels de show in dit nummer.

* Twee gewone jongens uit Liverpool, zeker toen nog zonder al te veel imago of capsones.

* Last but not least ... een onvergetelijke clip, toch voor deze jongen die zo gegrepen werd
door de muziek en de bijhorende romantiek dat hij zich voorgoed in pop muziek ging verdiepen.

* En ondanks of net dankzij dat alles een dikke nummer 1 hit in de Benelux en Duitsland.

ps. Ook ik ben van mening dat Enola Gay OMDs grootste meesterwerk is.
Een band met drie klassiekers: Enola Gay, Souvenir en Maid of Orleans.

Ook al vond ik veel singles die daarna kwamen leuk, het werd nooit meer zo goed.

Now we're talking (ivm Teunnis)

Het MuMejaar vd Synthipop lijkt het wel met maar liefst 3 nummers in de finale....Enjoy the Silence, Are Friends Electirc? en hoogstwaarschijnlijk Maid of Orleans....hoe goed ik de laatste ook vind, het is dan wel de minste vd 3.

Edit: Enola Gay is ook by far mijn favoriete OMD nummer.

Het zijn, hoe dan ook, alledrie onmiskenbare klassiekers! Niet alleen binnen het genre, maar binnen muziek in zijn algemeenheid.

Casartelli (moderator)
dumb_helicopter schreef:

Ik heb geen plannen om hem te nomineren, maar als iemand anders dat wel doet, beloof ik een behoorlijk aantal punten van mijn kant.

Nog eentje van mijn kant.

OMD speelde in 1979 in het voorprogamma van Gary Numan
en Vince Clarke kocht een synthesizer na een OMD optreden.

De (fingers crossed) drie synthpop finalisten in één adem.

El Ninjo schreef:
Het MuMejaar vd Synthipop lijkt het wel met maar liefst 3 nummers in de finale....Enjoy the Silence, Are Friends Electirc? en hoogstwaarschijnlijk Maid of Orleans....hoe goed ik de laatste ook vind, het is dan wel de minste vd 3.
Misschien dat het aan mij ligt, maar ik zie Enjoy the Silence dus echt niet als synthpop. De baslijn en het bekende gitaarloopje dragen het nummer veel meer dan die ene noot (of hoeveel het er ook zijn) die door het nummer heen zit.

Verder minder lullen, meer stemmen. Minder Pulp, Meer Neil Young!

Edit: Momenteel Maid of Orleans weer even gedraaid. Wat een geniaal nummer. Die drums.

chevy93 schreef:
]Misschien dat het aan mij ligt, maar ik zie Enjoy the Silence dus echt niet als synthpop.

Daar heb je wellicht wel een punt....

Go Curtis, Go Pulp !!!

Over Pulp gesproken.

Hoezeer ik OMD ook in de finale droom, dat liedje van Pulp vind ik zelfs nog beter.
Dat is gewoon zo af als een popsong moet zijn. Helemaal in de 90s britpop traditie,
maar met voldoende eigenzinnigheid om van "aparte klasse" te kunnen spreken.

dazzler schreef:
Over Pulp gesproken.

Hoezeer ik OMD ook in de finale droom, dat liedje van Pulp vind ik zelfs nog beter.
Dat is gewoon zo af als een popsong moet zijn. Helemaal in de 90s britpop traditie,
maar met voldoende eigenzinnigheid om van "aparte klasse" te kunnen spreken.

Het bijtend kritische geeft Common People nog net dat tikkeltje meer. De tekst is geniaal, volledig afgestemd op de muziek en zo doorleefd en authentiek dat ik er nog elke keer kippevel van krijg.

De tekst van Common People is wellicht onovertroffen in de 90's. Elke keer als ik het hoor lijkt het ook weer net iets venijniger. Het zou een fantastische finalist zijn, had hem ook totaal niet zo hoog verwacht. En toch is het voor mij geen topper op Different Class.

vleertje schreef:
Dat iets een wereldhit was wil niet zeggen dat het een enorme kwaliteit bezit. The final countdown van europe is ook een wereldhit geweest...

Het is geen slecht nummer maar geniaal, neuh dat zeker niet. Bijzonder nee ook niet gewoon een jaren 80 hit leuk om af en toe eens te horen.

Hopelijk heb je meer verstand van verzekeren...

Ieder zijn smaak en als je dit nummer vreselijk vind dan heb ik daar geen enkel probleem mee maar dit nummer afschilderen als "niet bijzonder jaren 80 hitje" gaat natuurlijk helemaal nergens over. Ook komen er weer termen voorbij als standaard synthipop. Tja dat houdt het wel een beetje op heh. Hoe zet je nummers van bv. ABC dan weg? Dit is toch geen standaard jaren '80 Top 40 repertoire. Een mellotron notabene.

chevy93 schreef:
(quote)

Edit: Momenteel Maid of Orleans weer even gedraaid. Wat een geniaal nummer. Die drums.

Ik denk dat dit ook precies het verschil is waarom Maid of nog ze actueel klinkt en bv. Vienna als gedateerd wordt gezien.

Het laatste half uur ladderstemmen breekt aan....het zal niet de eerste keer zijn dat een ladder daarin nog op z'n kop gezet wordt.

vigil schreef:
Tja dat houdt het wel een beetje op heh. Hoe zet je nummers van bv. ABC dan weg? Dit is toch geen standaard jaren '80 Top 40 repertoire. Een mellotron natobene.

Helemaal mee eens! Maid of Orleans.. standaard jaren 80 hitje?

Mumeladder punten controleren - docs.google.com

Herkansingsladder Ronde 8 voor een plaats in de finale; 4-3-2-1:

122 David Bowie - Heroes +1
121 Pulp - Common People +4
115 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
113 Neil Young - Like A Hurricane +3
112 Curtis Mayfield - Move On Up
98 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Parts 1-7) +2
77 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
72 The xx - Crystalised

Deadline 23.00 uur

dazzler schreef:
Toch nog maar even van de virtuele overwinningsroes genieten voor het te laat is.

De genialiteit van Maid of Orleans even opgesomd.

* Een song over Jeanne d'Arc. Hoe verzonnen ze het?

* Een commercieel onverantwoorde intro en daarna warempel een wals.

* Het duurt langer dan anderhalve minuut voor er wordt gezongen: vergeet het maar in de hitparade.

* Met die gouwe ouwe mellotron in de hoofdrol.

* Een onweerstaanbare melodie die lang blijft nazinderen.

* Een lied zonder refrein, volledig gedragen door die fraaie melodie.

* Hoewel een synthpop band, stelen de live drum roffels de show in dit nummer.

Ik hou wel van dergelijke argumentatie. Het hoofd is al overtuigd, nu het hart nog

Mumeladder punten controleren - docs.google.com

Herkansingsladder Ronde 8 voor een plaats in de finale; 4-3-2-1:

124 David Bowie - Heroes +2
121 Pulp - Common People
118 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) +3
114 Neil Young - Like A Hurricane +1
112 Curtis Mayfield - Move On Up
102 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Parts 1-7) +4
77 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
72 The xx - Crystalised

Deadline 23.00 uur

Nou daar gaat Curtis

Hurricane

Maid of Orleans lijkt een beetje een love it or hate it-nummer te zijn. I love it!

Nog 25 minuten en wat zijn 2 puntjes. Wellicht gaat zelfs Floyd weer aanhaken!

Curtissssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!

Pulp lijkt dan gelukkig wel weer zeker.

Onweerwolf
Ik vind de stand zo goed. Jammer van Floyd en Cooke, maar OMD & Neil door is het belangrijkste.

nico1616 schreef:
(quote)

Ik hou wel van dergelijke argumentatie. Het hoofd is al overtuigd, nu het hart nog

Check het eens met de originele clip erbij:

Wellicht doet de sfeer van het nummer je iets meer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:24 uur

geplaatst: vandaag om 07:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.