MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2012

zoeken in:
Ik heb geen sterke mening over zijn stem, maar in het liedje kan ik echt niet veel bijzonders ontdekken. Zeer magere voldoende.

6

Valt dit in de categorie "klassieke muziek"?

aERodynamIC schreef:
Je vindt hem goed of je vindt hem afgrijselijk.

5,5

Afgrijselijk vind ik het niet, maar ik luister er niet graag naar. De zang maakt ’t er zeker niet beter op. Zonder zang kan ’t nog voldoende zijn al lijkt het wel een standaard (klassiek) muziekje.

Salvadore schreef:
Valt dit in de categorie "klassieke muziek"?

Nee. Hij werkt hier samen met het Danish National Chamber Orchestra maar dat wil niet zeggen dat dit dan klassiek genoemd moet worden.

Het zal wel op het nieuwe album "staan / komen te staan", maar het klinkt wel heel erg als klassiek. Zonder zang blijft er ook niet zo heel veel over, redelijk standaard klassieke begeleiding (past bij een film of clip). Het zou me niks verbazen als dit een passage is uit een bekend klassiek stuk.
Rhythm & Poetry schreef:
...dergelijke nummers nog beter tot hun recht komen op een album
Kan inderdaad wel zo zijn, als "tussen-nummer" / overgang tussen twee muziekstukken.

Het staat al op een live album met het Danish National Chamber Orchestra

klik

Kun je gelijk lezen dat het herbewerkingen van z'n eigen composities zijn maar dan nu met een orkest als begeleiding.

Dit nummer is niet te vinden op één van z'n albums maar komt uit de voorstelling The Life and Death of Marina Abramovic waar clip-hoofdrolspeler Willem Dafoe ook een belangrijke rol in heeft

Aha, zelfs het openingsnummer zie ik, dat had ik nou weer niet verwacht.

Ik ken het werk van Antony & the Johnsons niet, een herbewerking herken ik dan ook zeker niet.

Is hij (Antony) dat zelf op die hoes? Uit een ander spel heb ik begrepen dat die Antony zo graag een vrouw wil zijn.

Dit album Peter Gabriel - New Blood (2011) valt ook niet onder klassiek en dit Efterklang & The Danish National Chamber Orchestra - Performing Parades (2009) ook niet; en dat zou ook een boeiende verkenning kunnen zijn.

"redelijk standaard klassieke begeleiding" je mot het maar uit je toetsenbord kunnen laten ratelen. Standaard en klassiek is sowieso al een contradictio in terminis - een goed gesorteerde klassieke platenzaak, heeft bijv alleen al bij Bach zeker 12 tabjes. Die typering zegt eigenlijk voldoende over het eigen muzikale referentiekader. Free your mind and the rest will follow.

Een nieuwe Antony begroet ik altijd gepast, met rust in het hoofd en een goed glas wijn. Telkenmale raakt ie me - misschien moet een mensch meer de metrokant in zichzelf de ruimte gunnen

8,25

Och gut, er is weer één met lange tenen. Dat album van Gabriel vind ik overigens ook niks, terwijl ik wel liefhebber van zijn muziek ben. Overigens heb ik niks tegen klassieke muziek of orkestrale muziek, maar dat is een andere discussie.

En dat standaard en klassiek een contradictio in termino zou zijn is een mening die je zelf aanhangt.
Je doet nu net of dat per definitie zo is ... grote onzin Mjuman, ook al ben je liefhebber van deze muziek.

Salvadore schreef:
Is hij (Antony) dat zelf op die hoes? Uit een ander spel heb ik begrepen dat die Antony zo graag een vrouw wil zijn.

Klopt allebei.

Salvadore schreef:
Och gut, er is weer één met lange tenen. Dat album van Gabriel vind ik overigens ook niks, terwijl ik wel liefhebber van zijn muziek ben. Overigens heb ik niks tegen klassieke muziek of orkestrale muziek, maar dat is een andere discussie.

En dat standaard en klassiek een contradictio in termino zou zijn is een mening die je zelf aanhangt.
Je doet nu net of dat per definitie zo is ... grote onzin Mjuman, ook al ben je liefhebber van deze muziek.

Nee dat is geen mening; dat is gewoon een feit - "standaard klassiek" is een veel te grove generalisatie - daarvoor is die muzieksoort gewoon te uitgebreid - dat toont het gangbare indelingssysteem. Je kent die muziek gewoon onvoldoende - anders zou je zoiets niet kunnen zeggen.

Ik ben geen kenner van klassieke muziek, maar beweren dat klassiek per definitie niet standaard kan zijn slaat gewoon nergens op. Je geeft zelf al aan dat de muzieksoort uitgebreid is, dus kun je daar niet zomaar een definitie aan plakken ... dus ook niet dat klassiek klinkende muziek per definitie niet standaard kan zijn. Basta! (en verder ben ik niet geïnteresseerd in betweterig gezeur van ene Mjuman)

Salvadore schreef:
Ik ben geen kenner van klassieke muziek, maar beweren dat klassiek per definitie niet standaard kan zijn slaat gewoon nergens op. Je geeft zelf al aan dat de muzieksoort uitgebreid is, dus kun je daar niet zomaar een definitie aan plakken ... dus ook niet dat klassiek klinkende muziek per definitie niet standaard kan zijn. Basta!

Doe maar even rustig. Misschien moet je eens wat field research gaan doen in een goede gesorteerde zaak met klassieke muziek; dan kan je zelf eea verifiëren. Hier http://www.klassiekezaken.nl/ vind je zaken en aanbiedingen.

De verkopers in dergelijke zaken zijn over het algemeen zeer hulpvaardig en goed geïnformeerd (veelal beter dan hun pop-collega's) en de prijzen van de cd's liggen in de regel ook lager, zeker gezien de frequentie van speciale aanbiedingen - boxen met 10 cd's voor 25 euro e.d.

Net als die van gister is het ook hierbij al vrij snel duidelijk of het je past of niet ( al zijn de liefhebbers hier aanmerkelijk 'dikker' gezaaid). Destijds erg m'n best gedaan om 'I am a Bird now' te waarderen; maar verder dan 'pretentieuze quatsch' kwam het bij mij niet. Dit lijkt dan toch een stapje toegankelijker, werkt ook minder op m'n zenuwen, maar genieten zit er toch niet echt in.

6

Antony kan mij niet altijd bekoren, maar hier duidelijk wel en daar doet de videoclip niets aan af.

7,5 voor nu.

Schoon.

8

01-08: DIIV - Doused (Vince Vega / 14 / 7,03)
02-08: Kyla La Grange - Walk through Walls (aERodynamIC / 12 / 6,27)
03-08: The Invisible - Wings (R&P / 12 / 6,58)
04-08: The Shutes - Bright Blue Berlin Sky (Salvadore /14 / 6.54)
05-08: The Laurels - Changing the Timeline (Papartis / 11 / 6,45)
06-08: Animal Collective - Today's Supernatural (inquestos / 11 / 5,96)
07-08: Antony and the Johnsons - Cut the World (aERodynamIC / 15 / 7,20)
08-08: Zara McFarlane - Police & Thieves (kemm)

Even recycleren: Stelde me haar altijd voor in winterse taferelen, maar dit werkt ook prima! Knap gedaan, niet te mellow, net scherp genoeg, heerlijk!

8,5

Benieuwd wat hierop de reacties zullen zijn. Ik lust er wel pap van.

Velen zullen de song linken aan een befaamde Britse 'punk'-band terwijl het nummer een reggae-oorsprong heeft (een productie van Lee Perry); de songwriter zei over de punkversie (1 jaar na de originele reggaeversie): "They have destroyed Jah work!".

7,8

Nee, dit soort lichte, eentonige easy listening is niet aan mij besteed. Het blijft niet alleen voortkabbelen, het lijkt ook nog eens nergens heen te gaan (de tekst is vlak en clichématig geschreven, en van de "spannende" instrumentatie moet dit nummer 't ook al niet hebben).

Een krappe 6

Angelo schreef:
Nee, dit soort lichte, eentonige easy listening is niet aan mij besteed. Het blijft niet alleen voortkabbelen, het lijkt ook nog eens nergens heen te gaan (de tekst is vlak en clichématig geschreven, en van de "spannende" instrumentatie moet dit nummer 't ook al niet hebben).

Een krappe 6

Contrabas niet spannend noemen ... het vervliedende snaargeluid; een van de mooiste, meest doorvoelde snaargeluiden ever - naast viool en cello. Er zijn lijfstraffen voor minder uitgedeeld.

Mjuman schreef:
Contrabas niet spannend noemen ... het vervliedende snaargeluid; een van de mooiste, meest doorvoelde snaargeluiden ever - naast viool en cello. Er zijn lijfstraffen voor minder uitgedeeld.

Als je ervoor kiest om de instrumentatie zo "soft" en voortkabbelend te houden, dan is dat natuurlijk prima, maar het is in mijn optiek dan wel gewenst om de tekst wat scherper/spannender te maken.
Nu komt het over alsof het hele nummer nergens naartoe dient te leiden (de instrumentatie is nauwelijks afwisselend - geen climax - terwijl mevrouw ook met haar tekst niet verder lijkt te komen dan "Police and thieves on the streets...". Ik vind het, met alle respect, 'n nogal suf resultaat opleveren.

Goh, 't is nogal kut om te zeggen, maar: toch beter luisteren misschien. De eerste keer dat ik het debuut van haar luisterde had ik een gelijkaardig gevoel, maar later ga je merken dat het toch niet zo simpel en soft in elkaar steekt. Zonder te willen beweren dat dit de meest spannende muziek is natuurlijk..

Tja, het lome zondagmiddag gevoel is met dit soort nummers niet te vermijden laat staan dat ik hier iets heel bijzonders hoor maar dat wil niet zeggen dat het niet lekker is. Nodigt uit om op zoek te gaan naar haar album.

7,5

kemm schreef:
Goh, 't is nogal kut om te zeggen, maar: toch beter luisteren misschien.

Ik zie niet in hoe beter (opvallende woordkeuze trouwens ) luisteren effect heeft op de manier waarop je het nummer ervaart. Of je het nummer nou één keer, of in mijn geval twee keer, of zelfs bijv. twintig keer beluisterd: de muziek wordt er op zichzelf niet anders door. Zo zal de easy listening sfeer bijvoorbeeld echt niet worden omgezet in een ander genre, en zal de simpelheid van de tekst evenmin meer diepgang vertonen. Het debuut ken ik, heb 'm één keer gehoord, en dat vond ik voldoende.

De muziek wordt niet anders, maar de manier waarop je die hoort/ervaart kan wel anders zijn. Of niet.

Dat Kemm een goede smaak had is niks nieuws onder de zon. Zeer fijne ontdekking dit, waarvoor dank.

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:39 uur

geplaatst: vandaag om 13:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.