MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie

zoeken in:
1. Cloud Nothings - Wasted Days 9,0
2. Todd Terje - Inspector Norse 8,5
3. John Talabot - Depak Ine 8,5
4. A Place to Bury Strangers - Nothing Will Surprise Me 8,5
5. A Place to Bury Strangers - So Far Away 8,0
----
6. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun 8,0
7. Liesa Van der Aa - Our Place 8,0
8. Kapitan Korsakov - Cancer 7,5
9. Alcest - Autre temps 7,0
10. The Maccabees - Pelican 7,0
11. First Aid Kit - The Lion's Roar 6,0
12. Blaudzun - Flame on My Head 5,0

Misschien is de notering op nummer 7 niet heel hoog, maar de artiest waar ik nu het benieuwdst naar ben is toch wel Liesa van der Aa, mooie stem!

En jammer dat Blaudzun mij niet aanspreekt, had er wel hoge verwachtingen van.

stoepkrijt, je moet zeker eens naar het complete album van Alcest gaan luisteren. Daar barst het af en toe flink uit zijn voegen!

Matigste maandfinale tot dusver. Sluit me verder aan bij herman, niels en Poeha. Beetje meer variatie is wel gewenst; de reden dat ik hier wel en niet met de Mumeladder mee doe. Daar heerst toch een beetje de 'wat de boer niet kent, dat vreet hij niet'. En ja, dat houdt zich verder tot stand wanneer mensen zoals Poeha (en ook ik) het voor gezien houden. Maar ik hecht dan ook weinig waarde aan die lijst.

1. John Talabot - Depak Ine (9+)
2. Todd Terje - Inspector Norse (8+)
3. Blaudzun - Flame on My Head (8)
4. Liesa Van der Aa - Our Place (7+)
5. Cloud Nothings - Wasted Days (7+)

The Maccabees - Pelican (7-)
Alcest - Autre Temps [Album Version] (6,5)
Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun (6)
Kapitan Korsakov - Cancer (6)
A Place to Bury Strangers - Nothing Will Surprise Me (5+)
A Place to Bury Strangers - So Far Away (4,5)
First Aid Kit - The Lion's Roar (4)

Don Cappuccino schreef:
stoepkrijt, je moet zeker eens naar het complete album van Alcest gaan luisteren. Daar barst het af en toe flink uit zijn voegen!
Dat was ik toevallig net van plan!

De deadline wordt verplaatst naar maandag 18.00 uur.

De bottom drie steekt er duidelijk onder uit. De overige negen nummers zijn heerlijk. Lekker vuige rock aangevuld met John Talabot, Todd Terje en Liesa Van der Aa. De albums van Cloud Nothings, Kapitan Korsakov en Liesa Van der Aa zullen spoedig hun kansen krijgen.

1. Cloud Nothings - Wasted Days 9
2. Todd Terje - Inspector Norse 9
3. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun 9
4. John Talabot - Depak Ine 8,5
5. A Place to Bury Strangers - Nothing Will Surprise Me 8

----------------------------------

6. A Place to Bury Strangers - So Far Away 8
7. Liesa Van der Aa - Our Place 8
8. Kapitan Korsakov - Cancer 7,5
9. Alcest - Autre Temps [Album Version] 7,5
10. First Aid Kit - The Lion's Roar 6,5
11. Blaudzun - Flame on My Head 6
12. The Maccabees - Pelican 6

EDIT: Mijn lijstje lijkt wel extreem veel op die van Dwejkk_, ik ben dan ook erg blij dat hij weer mee doet

Het album van Kapitan Korsakov zou ik nu toch niet aanraden hoor.

Is dat zoveel anders dan die 2 nummers dan?

Er staan ook rustige nummers op maar deze 2 nummers die hier in de finale zitten steken er wel bovenuit qua kwaliteit.

Teunnis schreef:
EDIT: Mijn lijstje lijkt wel extreem veel op die van Dwejkk_, ik ben dan ook erg blij dat hij weer mee doet

, ik ook trouwens, dit is wel een hele makkelijke manier om snel nieuwe muziek te leren kennen (enige probleem, je moet er wel even de tijd voor nemen )

DjFrankie schreef:
Ik heb er ook een paar onbekende elemementen aan toegevoegd Freek. daarom is de 2de ronde (de volgende) bij de ladder het leukste, dan gaan de afvallers strijden om toch een plaats bij de beste 2000 te bemachtigen, en komt er veel onbekend spul langs.

Dit is denk ik ook wel leuk voor jouw Freek Skeleton Hands is alleen uit 2011.
New order meets The Cure

Zoals gewoonlijk, ga ik jou tips zeker nog beluisteren
En met ronde 2 van de MuMe ladder 2012, zal ik dan nog zeker inhaken.

Nog iets meer dan een uur de tijd om je lijstje in te leveren.

De lijnen zijn gesloten.

Er waren in totaal 16 deelnemers:
arcade monkeys, Co Jackso, Dexter, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, herman, inquestos, jassn, kemm, odi, Ploppesteksel, Poeha, stoepkrijt, Teunnis

Er waren uiteindelijk 4 nummers zonder #1-notering. Aan de finale deden geen van de #3's uit de eerste ronde mee, maar wel alle drie de #4's.

Niet zal ons dan ook verbazen dat op de twaalfde plek is geëindigd:

12. A Place to Bury Strangers - Nothing Will Surprise Me (11 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis)

Mijn eigen nominatie overleefde ternauwernood de eerste ronde, maar kwam sterk terug in de tweede ronde. Uiteindelijk is het misschien toch te doorsnee APtBS om echt te overtuigen, ook bij mij werd hij wel wat minder na meer luisterbeurten. Desalniettemin een knappe prestatie van deze noise rockers met twee nummers in de finale.

11. Liesa Van der Aa - Our Place (13 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door jassn, nummer 1 van jassn en kemm)

De opperkoning der nominaties - jassn heeft zeven nummers in de top 100 van vorig jaar - heeft weer eens goed gescoord. De Belgische dame eindigt op plaats 11, maar jassn heeft nog een nummer in de race en die zal nog wel even op zich laten wachten. Our Place is slechts vier keer genoemd, maar is wel twee keer op #1 gezet.

10. Blaudzun - Flame on My Head (15 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso)

Flame on My Head deed ook al in 2011 mee en daar is het uiteindelijk in de top 100 belandt. Deze prestatie is dan iets minder overtuigend. Blaudzun deed het heel heel sterk in de eerste ronde, maar kwam maar nipt in de finale. Een tiende plek lijkt me dan wel terecht.

9. The Maccabees - Pelican (16 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

The Maccabees stonden in geen enkel lijstje bovenaan, maar dankzij drie #2-noteringen weet het toch de schade te beperken. De negende plek is ook terecht gezien de vorige rondes, het was qua puntenaantal een beetje de grijze muis van de maand.

8. First Aid Kit - The Lion's Roar (17 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Tussen al het rockgeweld van deze maandfinale staat er ineens een folknummer tussen. Verrassend genoeg wist zich dat niet te vertalen in hoge noteringen, er lopen hier blijkbaar geen grote folkliefhebbers rond. Dat maakt de prestatie wel knapper.

7. Alcest - Autre Temps [Album Version] (17 punten, 5 keer genoemd)
(automatische nominatie, nummer 1 van Don Cappuccino en Dexter)

Alcest behaalde evenveel punten als First Aid Kit, maar is alles behalve te vergelijken met First Aid Kit; van folk schakelen we over naar metal. Het is dan ook niet verrassend dat dit minder genoemd is, maar dankzij twee #1-posities staat het toch boven First Aid Kit. Plaats 7 is niet onverdienstelijk voor metal - toegegeven zeer toegankelijke metal.

6. Kapitan Korsakov - Cancer (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van odi)

In de eerste ronde moest Cancer het nog afleggen tegen Alcest, maar nu neemt het revanche. Het haalt met 19 punten uiteindelijk net niet de top 5, maar gelukkig voor Kapitan Korsakov hebben ze nog een nummer in de race.

5. A Place to Bury Strangers - So Far Away (20 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van DjFrankie)

So Far Away stond na de eerste ronde virtueel 3e en ging de finale zelfs in als virtueel 2e. Die verwachting heeft het niet waar kunnen maken. Na de winnaar van de maand is So Far Away het meest genoemd, maar heeft het met slechts één #1-notering te weinig kunnen overtuigen voor een podiumplaats.

4. Todd Terje - Inspector Norse (21 punten, 7 keer genoemd)
(nominatie van herman)

En dan nu de grootste verrassing van de finale. Als u goed hebt geteld zijn er pas twee nummers langs gekomen die in de eerste ronde 4e werden. Dit is de derde en laatste. Dankzij de dance-liefhebbers wist het elke ronde met moeite door te komen. Diezelfde liefhebbers hebben er met maar liefst vier #2-noteringen tot de 4e plek weten te brengen. Opvallend: geen #1-notering!

Mooie omschrijving Teunnis, ik ben herman al vergeten. Nog altijd geen John Talabot, een top3 positie dus.

Nu maar hopen dat Cloud Nothings wint. Ik beschouw het toch een beetje als mijn nominatie (aangezien ik het in het Maak kennis met 2012-topic heb gepost).

Dan is er een duidelijk gat naar de podiumplaatsen.

3. John Talabot - Depak Ine (25 punten, 8 keer genoemd)
(nominatie van inquestos, nummer 1 van herman, inquestos en Poeha)

En het andere dance-nummer (al is het niet echt te vergelijken met Todd Terje) eindigt ook behoorlijk hoog; een podiumplaats voor John Talabot. Dit is voornamelijk te danken aan de vele #1-noteringen, alleen de winnaar deed dit beter. Het andere nummer van John Talabot, Oro y Sangre, stond na de eerste ronde virtueel bovenaan, maar ging verrassend onderuit in de finaleladder. Depak Ine deed het ook niet al te best in die finaleladder, maar wist te overleven en eindigt dus uiteindelijk op de derde plek.

2. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun (27 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door jassn, nummer 1 van dumb_helicopter)

En door is dan eindelijk die andere nominatie van jassn! In the Shade of the Sun deed het al heel de maand uitstekend, dus deze tweede plek mag geen verrassing genoemd worden. Toch is de muziek er niet naar om zo hoog te eindigen in een populariteitswedstrijd, maar dat is eigenlijk al het voorgaande ook niet. Kapitan Korsakov mag met recht de beste artiest van januari genoemd worden. De titel voor het beste nummer gaat helaas naar een andere band.

Opvallend dat de langste nummers bovenaan eindigen. Maar eerlijk gezegd had ik dat wel een beetje zien aankomen. Volkomen terecht overigens.

Ploppesteksel schreef:
Nu maar hopen dat Cloud Nothings wint. Ik beschouw het toch een beetje als mijn nominatie (aangezien ik het in het Maak kennis met 2012-topic heb gepost).

Bedankt voor de presentatie, Teunnis !

1. Cloud Nothings - Wasted Days (35 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys, Dwejkk_, Ploppesteksel, stoepkrijt en Teunnis)

Hoe overtuigend wil je het hebben? 24,17% van de stemmen in de eerste ronde, 22,14% in de tweede ronde, 8 punten meer dan de nummer 2, vijf keer bovenaan een lijstje en maar liefst twaalf (van de zestien!) keer genoemd. Nee, er bestaat geen twijfel over; dit is het beste nummer uit de eerste maand van het jaar 2012. En ook dit is alles behalve een typisch populair nummer. Met een speelduur van 8 minuten en 54 seconde is dit de langste winnaar tot dusver, en een hele mooi.

Overzicht en opzet volgende maand komt morgen wel, ik moet er nu vandoor

Heel goed lied op nummer 1, al hoor ik het hele geweldige er niet in wat velen er hier blijkbaar wel in horen maar ik kan leven met deze winnaar.

Weeral geen nominatie op 1, het moet me toch ooit eens lukken ...

Gast
geplaatst: vandaag om 03:47 uur

geplaatst: vandaag om 03:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.