MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie

zoeken in:
Ploppesteksel schreef:

De rest is voor mij finale onwaardig (waarvan Ben Howard & Duologue tevens de meest negatieve uitschieters zijn).

Ik zie nu pas je top 3. Sorry Gert-Jan, maarja, onze smaak is nu eenmaal verre van overeenkomstig. Ondanks sommige raakvlakken.

Mensen dan kun je toch maar het beste stemmen op Fairmont
Het wordt nu toch niet helemaal de uitslag die ik gehoopt had (na de eerdere rondes).

1. Killer Mike - Reagan
2. Earl Sweatshirt - Chum
3. Ben Howard - Oats in the Water
4. Fairmont - Last Dance
5. Wild Nothing - Paradise

Mister and Mississippi is het muurbloempje van deze finale. De synths van Lindstrøm beginnen nu ook op mijn zenuwen te werken (iemand zei dat eerder in dit topic al). Voor de rest zijn het allemaal erg leuke nummers. Zeros van Duologue heeft net iets te weinig een eigen smoel en Foals is (zoals vaak) leuk om af en toe op vol volume op te zetten, maar niet top 5-waardig. Underworld is iets te veel gejat van Radiohead (toegegeven; leuk gedaan). Django Django heeft al iets van zijn frisheid verloren, die zou in het begin van het jaar waarschijnlijk nog wel net aan de top 5 gehaald.

Dan blijven er zes nummers over, waarvan Kate Boy uiteindelijk net de punten mis loopt. De eerste helft van het nummer is wat saai vergeleken met het geweldige tweede deel. Op de vijfde plek dan Wild Nothing met het meeslepende Paradise, lekker dromerig. Daarna Fairmont, compleet anders dan Gazebo (het enige wat ik van hem ken). Komt in geen mijlen in de buurt van fabuleuze minimal techno track Gazebo, maar wel erg vermakelijke synth pop. De haat van een aantal richting Ben Howard snap ik niet helemaal. Een bijzonder en duister nummer met een krachtige gitaar. Vind de cover van de EP ook zeer goed bij de muziek passen. Misschien dat ik het voordeel heb dat ik zijn hitjes niet zo goed ken. Maar hiphop boven alles, want dit zijn toch wel twee van de beste hiphop-tracks van het jaar. Bij Earl is de focus volledig op de tekst en zijn geweldige flow. De lome productie (van Tyler?) past hem goed. Maar de enige echte nummer 1 komt zeker in aanmerking voor de titel hiphop-track van het jaar en videoclip van het jaar. Hier is de focus juist gelegd op de thematiek en de productie van El-P. Zeer overtuigend, ik kreeg haast ook een enorme hekel aan Reagan, terwijl ik me nauwelijks verdiept hebt in die man.

altijd die vergelijkingen, sorry hoor maar duologue lijkt nu toch echt niet op radiohead, ok ze zitten een beetje in hetzelfde genre, maar dat is het dan ook.

Duologue op zich niet, maar in het nummer Underworld hoor je wel de electronica terug die kenmerkend is aan sommige Radioheadnummers.

Teunnis schreef:
De synths van Lindstrøm beginnen nu ook op mijn zenuwen te werken (iemand zei dat eerder in dit topic al).
Wel erg jammer, want het begint alsof het een fantastisch nummer zou kunnen worden. En ik haat niet op Ben Howard; ik begrijp (net als Herman) gewoon niet waarom dit de middelmaat ontstijgt.

1. Kate Boy - Northern Lights
2. Wild Nothing - Paradise
3. Foals - Inhaler
4. Mister and Mississippi - Northern Sky
5. Django Django - Default

Negentien lijstjes binnen nu. Wie maakt mij blij door het twintigste lijstje te plaatsen

Inquestos misschien, nu die stilaan aan het terugkeren is?

Edit: Ondertussen toch ook weeral 10 dagen geleden dat hij zich ingelogd heeft dus misschien toch niet te veel rekenen daarop.

1. Mister and Mississippi - Northern Sky
2. Foals - Inhaler
3. Ben Howard - Oats in the Water
4. Django Django - Default
5. Wild Nothing - Paradise

Teunnis schreef:
Negentien lijstjes binnen nu. Wie maakt mij blij door het twintigste lijstje te plaatsen

RadioMad!

We hebben het record aantal deelnemers geëvenaard (in februari hadden we er ook 20). Degene die er voor zorgt dat het record wordt verbroken krijgt taart!

EDIT: Niet helemaal waar, want in de finale der finales van 2011 deden 25 mensen mee. Over een kleine maand beginnen van aan de finale der finales van 2012. Daar moeten we dit jaar minimaal de 30 zien te halen. Maar de taart-deal blijft staan.

De top vijf voor een taart :

1. Earl Sweatshirt - Chum
2. Fairmont - Last Dance
3. Killer Mike - Reagon
4. Ben Howard - Oats In The Water
5. Duologue - Underworld

En de taart gaat naar de familie!

Mooi dat de populariteit van dit topic blijft stijgen.

Ook maar eens met de deur in huis vallen. Niet als 21e, maar dat komt eigenlijk ook beter uit qua goede voornemens. Goeie oogst, dit topic maar eens wat beter in de gaten houden. Vooral veel fijne synths

1. Wild Nothing - Paradise
2. Django Django - Default
3. Fairmont - Last Dance
4. Kate Boy - Northern Lights
5. Foals - Inhaler

De afgelopen twee lijstjes hebben de middenmoot nog dichterbij elkaar gebracht dan dat ze al stonden. Verschil tussen de nummer 3 en 10 is 7 punten.

Ik word trouwens heel gelukkig van jullie, alweer 22 lijstjes!

die van mij komt er ook nog aan , op de valreep Nog een paar nummers te beluisteren.
Volgend jaar doe ik zeker mee, tof topic

1. Ben Howard - Oats In The Water
2. Duologue - Underworld
3 Foals - Inhaler
4. Mister and Mississippi - Northern Sk
5. Fairmont - Last Dance

De lijnen zijn gesloten!

Zoals gezegd heb ik 23 lijstjes ontvangen: Angelo, arcade monkeys, Arno, Co Jackso, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Gretz, herman, jassn, kemm, maaartjje, odi, Ploppesteksel, Poeha, RadioMad, Rhythm & Poetry, Salvadore, stoepkrijt, Sunderland, Teunnis, The Eraser en yeahyeahyeah.

De strijd om de laatste podiumplaats was ongekend spannend, twee nummers deden voor spek en bonen mee.

12. Duologue - Zeros (4 punten, 1 keer genoemd)
(genomineerd door jassn)

De nummer 12 is de loser van de finale geworden. Slechts een keer genoemd, niet eens door degene die hem zelf heeft genomineerd. Mja, Duologue had dan ook twee nummers in de finale en bijna iedereen dit de minste van de twee. Het tweede nummer van Duologue zal nog wel even op zich laten wachten. Volgens mij heeft een finalist (procentueel) nog nooit zo weinig punten gehaald.

Teunnis schreef:
Slechts een keer genoemd, niet eens door degene die hem zelf heeft genomineerd.

Toch verdient de nummer 12 dit

11. Lindstrøm - Rà-àkõ-st (11 punten, 4 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Ook Lindstrøm deed niet serieus mee in deze finale. Maa liefst 17 (!) punten achterstand op de nummer 10. Het probleem van Lindstrøm was voornamelijk dat de bekende kliek dance-liefhebbers dit nummer nauwelijks in de top 5 zette. Als zelfs daar de steun ontbreekt vraag je je toch af hoe dit dan de finale heeft weten te bereiken. Dit was een behoorlijk flopjaar voor Lindstrøm (twee slecht ontvangen albums), überhaupt een plaats in de finale is vergeleken daarmee dan nog behoorlijk positief.

10. Fairmont - Last Dance (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Poeha, nummer 1 van Salvadore en Poeha)

Fairmont deed het enorm sterk in de twee voorrondes. In de eerste ronde kreeg Fairmont het hoogste stempercentage (samen met de uiteindelijke nummer 1) en in de finaleladders moest het wat dat betreft alleen de winnaar van de maand voorlaten. Maar nu dus slechts een tiende plaats, al is het verschil met de nummer 3 maar vijf punten. Fairmont komt hier met een ander geluid dan zijn bekendste single Gazebo. Dat valt blijkbaar goed in de smaak bij MuMe, want de hele top 10 van deze maand mag erg tevreden zijn over het aantal punten.

9. Django Django - Default (28 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door stoepkrijt, nummer 1 van Arno en herman)

Evenveel punten en ook even vaak op de eerste plek gezet als Fairmont, maar het aantal #2-noteringen brengt deze plaat op de negende plek. Django Django kwam in januari al met hun album en Default haalde destijds zelfs de Vlaamse hitlijst. Elf maanden later laat het zien een goede houdbaarheidsdatum te hebben. Bizar dat dit nummer nu pas langskomt in dit topic. Als het in de eerste maanden was genomineerd had het misschien wel mee kunnen strijden om de maandzege.

8. Kate Boy - Northern Lights (29 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz en stoepkrijt)

In de eerste ronde haalde Kate Boy met de hakken over de sloot de finaleladders. In de finaleladder ging het al een stuk beter en ook nu haalt Kate Boy een respectabele score. Northern Lights werd vaak in de top 5 gezet, alleen de top 2 deed het beter op dit vlak. Haar album komt 22 januari uit, in de gaten houden als je van The Knife houdt.

7. Ben Howard - Oats in the Water (31 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter en The Eraser)

Ben Howard scoorde afgelopen jaar een aantal grote hits en zijn Keep Your Head Up won zelfs de 3voor12-variant van dit spel (met een nummer dat midden 2011 uitkwam ). Met zijn nieuwe EP komt hij verrassend met nummers die niet radiovriendelijk zijn. Een stuk meer duister. Het eigenzinnige van wat hij had toen ik hem zag als voorprogramma van Angus & Julia Stone is beter terug te vinden en blijkbaar valt dat hier in de smaak. Het komt slechts twee punten tekort voor een podiumplaats.

6. Duologue - Underworld (32 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van jassn)

En hier is dan het tweede nummer van Duologue. Een twaalfde en zesde plaats is misschien wat teleurstellend als een band met twee nummers in de finale staat, maar zoals ik al zie scheelde het niks met de nummer 3. Met twee nummers van hun EP in de finale kan je gerust stellen dat de verwachtingen voor hun toekomstige album behoorlijk hoog liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:29 uur

geplaatst: vandaag om 09:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.