MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 1)

zoeken in:
Helaas zal Arrie niet meedoen, want die heeft zich de afgelopen week uitgeschreven

Poeha schreef:
Helaas zal Arrie niet meedoen, want die heeft zich de afgelopen week uitgeschreven

Serieus? Bekend waarom?

Check dit topic maar en dan specifiek de post van ranboy 22 maart om 17:20 uur, pagina 10.

De eerste 6 lijstjes zijn reeds binnen.

Woah echt weinig artiesten in de top 20. Slechts 11. Maar ik moet wel zeggen dat ik elk nummer mooi vind, dus dat is wel nice.

Ik ben ook bezig met een eindlijst. Staan een hoop mooie nummers in

ArthurDZ schreef:
Ik ben ook bezig met een eindlijst. Staan een hoop mooie nummers in

goed bezig

Nog een stukje muziek tussendoor:

Ik zat net het topic een beetje door te kijken en zag dat Donny Hathaway pas nominatie 996 van de 1000 was, net op tijd genomineerd dus.

Ik ga mijn lijstje maar eens insturen denk ik, anders blijf ik aan het schuiven

Het niveau is wel erg hoog zeg, zelfs mijn nummer 20 is nog een ruim voldoende waard.

Tot nog toe 8 lijstjes mogen ontvangen. Dus de verschillen zijn nog klein.

Ken jullie deze versie van één van de finale deelnemers al?

Relaxte versie

Mijn Top 20 zojuist ingeleverd. Voor mij 15 prima tracks die in elke fatsoenlijke 'Zwarte Top 100' thuis horen, maar geen van deze 15 zou mijn Top 20 halen. Met mijn onderste 5 heb ik dan weer niet zoveel, maar zo hoort het ook. Smaken verschillen.

Ik zet Prince op 20 met als enige reden dat ik het geen soul vind. Anders had hij wel hoger gestaan.

Ralph. schreef:
Ik zet Prince op 20 met als enige reden dat ik het geen soul vind. Anders had hij wel hoger gestaan.

De organisatie heeft ervoor gekozen Prince toe te laten in deze lijst dus of het dan aan jou is dit te ondermijden dat betwijfel ik. Ik denk ook dat het leuker (en beter voor het spel) is als je Prince gewoon beoordeeld en de plaats toebedeeld die hij in jouw lijst verdient want op deze manier verloopt het spelletje niet helemaal eerlijk. Daarnaast kunnen we bij sommige nummers van bijvoorbeeld Stevie Wonder of Curtis Mayfield ook gaan betwisten of het wel soul is.

Misschien moet je maar even met je hand over je hart strijken en Prince gewoon langs dezelfde meetlat leggen als de andere negentien nummers...

Bij die van Prince had ik ook mijn soultwijfels (blijft een steengoed nummer), maar heb hem uiteraard nu gewoon op zijn merites beoordeeld, daar hij op een reguliere wijze de finale heeft weten te behalen met medeweten van alle users die hieraan hebben meegewerkt.

Heb ik ook gedaan daarom staat het ook in mijn top 10.

Gaan we nu in de finale deze discussie weer starten
Funk en soul zijn toch bijzonder aanverwant?

Ja maar bijna elke rockband gebruikt wel blues en funkinvloeden en die vind ik net zo dicht bij deze lijst staan als dit nummer van Prince. En ik ben eigenwijs en heb mijn lijst al verzonden muhaha.

Die is ook al verwerkt.

Toelatingsdiscussie zal blijven. Misschien, als er een tweede editie komt, gaan we die van begin af aan weer voeren. Keuzes moeten nou eenmaal gemaakt worden.

Miss een idee voor de toekomst om net als de zwarte lijst een top 1000 ofzo te maken, dus niet alleen soul maar ook Reggae, Hip-Hop en Jazz de kans krijgen ( En funk natuurlijk )

Misschien voor editie 2

laxus11 schreef:
Miss een idee voor de toekomst om net als de zwarte lijst een top 1000 ofzo te maken, dus niet alleen soul maar ook Reggae, Hip-Hop en Jazz de kans krijgen ( En funk natuurlijk )

Misschien voor editie 2

Persoonlijk had ik het idee om Editie 2, als die er komt, gewoon op een top600 te houden zodat je ze echt naast elkaar kan leggen. Qua genre-afrastering ook een beetje hetzelfde aan te houden. Maar dat is ook mede ingegeven doordat ik nu weet hoeveel tijd het kost alles in goede banen te leiden.

Maar er is natuurlijk ruimte voor discussie erover. Dus laten we dat doen

Dat is natuurlijk ook prima. misschien iets voor de toekomst.

Ideeën zijn altijd welkom, dus plaats ze gerust in de topic terwijl we op de einduitslag wachten.
Ben juist wel benieuwd hoe jullie een mogelijk tweede editie zien.

Het spel breder trekken zou enerzijds gaaf zijn maar roept misschien ook wel wat lastige punten op. De discussie welke nummers wel en niet mee mogen doen wordt nog groter. Daarnaast is er meer kans op 'kampen' met een eigen voorkeur (jazz vs. hiphop vs. soul etc.).

En Ralph, ik vind je opmerking toch niet van erg veel intelligentie getuigen. Je kan toch moelijk een bluesy Stones album als Beggars Banquet (om maar een voorbeeldje te noemen) gaan vergelijken met Prince? Als je het niet eens bent met de selectiecriteria moet je misschien gewoon niet meespelen...

Ik denk dat je zeker een punt hebt met dat eerste. Dat is eigenlijk ook in essentie hetgeen mij tegenspreekt in het breder trekken.
Hoe gaan we de verhoudingen dan behouden? Van elke stijl 200 nummers? Maar wat te doen met overlappingen? En inderdaad de kampen die tegen over elkaar komen te staan.

Even een leuk feitje over de finale:

Bij de nominaties hebben we in den beginnn 640 nummers aangehouden van de Soul Songs KO. Van alle deelnemers in de finale is er maar één die niet bij die 640 nummers stond. (en dus een persoonlijke nominatie is)
Dat nummer is: Donny Hathaway - A Song for You.

Dit nummer werd pas op 13 december 2012 genomineerd als nominatie nummer 996 van de 1000. Moet je zien hoever je kan komen als je er pas laat in komt

Het lastige van dit soort ladders is dat je per definitie bij een soort gemiddelde uitkomt. De echte ontdekkingen (en mijn favoriete nummers) zitten meer in de lagere regionen. Zie ook de eenzijdigheid en vooral bekende namen in de Top 20. Is lastig op te lossen.

Ik vind juist de focus op Soul zo goed en ik vind het aantal discussienummers opvallend laag. Volgens mij komt dat omdat de deelnemers hier liefhebber van Soul zijn en de Soul willen promoten! Vergelijk dat bijvoorbeeld met de AOR ladder waar werkelijk de helft van de nummers niets met AOR te maken had en veel deelnemers ook helemaal niets met het genre hadden (letterlijke tekst: is toch een goed nummer wat maakt het dan uit).

De keuzes hier lijken altijd met het soul hart gemaakt en dat ik dan (ik heb niet mee samengesteld) op de 600+ nummer een paar tracks tegenkom die bij mij net niet meezonden doen is onvermijdelijk. Funk en Soul liggen echt in elkaars verlengde. Wanneer maakt James Brown Soul en wanneer Funk? Maar lopen voor mij wel uiteen. Met Funk heb ik meestal weinig, jullie mogen daarom raden waar Prince en Sly & The Family Stone bij mij staan.

Ik zou een groot voorstander zijn om zo zuiver mogelijk bij de Soul te blijven.

Edgar18 schreef:
Het spel breder trekken zou enerzijds gaaf zijn maar roept misschien ook wel wat lastige punten op. De discussie welke nummers wel en niet mee mogen doen wordt nog groter. Daarnaast is er meer kans op 'kampen' met een eigen voorkeur (jazz vs. hiphop vs. soul etc.).

En Ralph, ik vind je opmerking toch niet van erg veel intelligentie getuigen. Je kan toch moelijk een bluesy Stones album als Beggars Banquet (om maar een voorbeeldje te noemen) gaan vergelijken met Prince? Als je het niet eens bent met de selectiecriteria moet je misschien gewoon niet meespelen...

Stel je niet zo aan. 'Als je niet eens bent dan doe maar niet mee blabla'. Je lijkt wel een peuter.
Ik denk dat Keith Richards meer beïnvloed is door zwarte artiesten dan Prince. Maar omdat Prince een beetje donker is, mag die wel en Keith niet.

Reijersen schreef:
Even een leuk feitje over de finale:

Bij de nominaties hebben we in den beginnn 640 nummers aangehouden van de Soul Songs KO. Van alle deelnemers in de finale is er maar één die niet bij die 640 nummers stond. (en dus een persoonlijke nominatie is)
Dat nummer is: Donny Hathaway - A Song for You.

Dit nummer werd pas op 13 december 2012 genomineerd als nominatie nummer 996 van de 1000. Moet je zien hoever je kan komen als je er pas laat in komt

Best apart, aangezien 'A Song For You' ook echt super bekend is. Dus gelukkig net op tijd genomineerd. Zou zonde zijn als die er niet in stond.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:43 uur

geplaatst: vandaag om 18:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.