MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
Waar ik begin 2012 zei dat de 2011-editie zeer geslaagd was, kom ik dit keer superlatieven te kort om uit te spreken hoe tevreden ik ben met het verloop van deze competitie. Wat muziek betreft was Song van het Jaar voor mij het middelpunt. Het startpunt voor vele ontdekkingen van artiesten die anders niet zo snel bij mij onder de aandacht zouden komen. Volgens mij spreek ik nu namens vele deelnemers en dat is dan ook een van de redenen dat deze groep users ook het hele jaar door fanatiek mee blijven doen.

We zijn nu nog bezig met de Grote Finale van 2012, dus blijf vooral daar stemmen zodat uiteindelijk jouw favoriete nummer Song van het Jaar 2012 wordt. Maar we moeten ook weer verder, we kunnen niet voor eeuwig in 2012 blijven hangen. De nummers van het vorige topic zijn bij de meesten al goed bekend, dus vraagt dat niet meer zo veel luistertijd.

We blijven bij het vertrouwde recept. De enige verandering die ik heb doorgevoerd is de topictitel die ik korter en bondiger heb gemaakt. In de 'volksmond' werd het doorgaan al enkel Song van het Jaar genoemd, dus de toevoegin MusicMeter en competitie heb ik weggelaten.

Voor degenen die wat minder bekend zijn met de spelregels zal ik het hier eenmaal uitgebreid uitleggen.

Elke maand mogen 64 nummers meestrijden om de titel Song van de Maand. Aan het eind van elke maand hebben we een Top 20 van de maand. Deze 64 nummers komen gedeeltelijk van een startlijst en gedeeltelijk van de users zelf. De startlijst bestaat uit 30 nummer. Het grootste gedeelte hiervan gaan we uit deze lijst halen. In deze lijst staan alle albumreleases van de betreffende maand. Van de albums met meer dan 30 stemmen kiezen we de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt. Voor album met minder dan 30 stemmen gebruiken we de IMDB-formule (waarbij het zowel om het cijfer als het aantal stemmen gaat). Daarnaast blijven er nummers uit het Maak kennis met... 2013-topic komen. De acht nummers die daar het hoogste gemiddelde cijfer van de maand krijgen spelen hier automatisch mee. Tot slot komen er nog vijf nummers komen van de single-toplijst van 2013 van RYM. De vijf singles die op zijn laatst zijn uitgekomen in de maand die op dat moment gespeeld wordt krijgen een nominatie. Singles van albums die niet uit 2013 of 2014 worden hierbij overgeslagen. Uit al deze bronnen komen dus 30 nummers.

Vervolgens moeten er nog 34 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit hoeven geen nummers uit de betreffende maand te zijn. Er is maar één voorwaarde en dat is dat het nummer in 2013 moet zijn uitgebracht, op welke manier dan ook (album/ep/single).

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke maand gaan strijden om het beste nummer van de maand te worden. De beste 20 nummers doen uiteindelijk mee met de (voorrondes van) de Grote Finale aan het eind van het jaar. Deze maken dus kans op de titel Song van het Jaar 2013.

Hoe wordt er dan gestreden? De 64 nummers worden verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet moet worden is dat niet beide nominaties van één user bij elkaar in de ladder komen. Deze ladders worden één voor één gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan zijn top 4 van die ladder plaatsen. De nummer 1 krijgt 4 punten, de nummer 2, 3 punten, etc. De vier nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan blijft de ladder staan tot er nog iemand een top 4 plaatst.

Dit levert 32 nummers op. Deze worden op basis van de eindpositie in de vorige ronde verspreid over vier finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder geen twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze vier finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top vier plaatsen en dan gaan er per ladder drie nummers door naar de finale.

De 12 nummers die zijn overgebleven spelen dan de finale. Hier mag iedereen zijn top vijf opsturen - met eventueel een toelichting. Hier worden 5 tot 1 punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers 1 tot 5. Op basis hiervan rolt er een Top 12 uit.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per maand wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. 30 nummers komen van verschillende bronnen (MuMe, Maak kennis met... en RYM) en vervolgens mogen 17 mensen ieder 2 nummers aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over 8 ladders van 8 nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top 4 die je post in het topic.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers 1 t/m 4 naar ronde 2, die we de finaleladders noemen. De 32 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top 4 die je post in het topic.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers 1 t/m 3 naar de maandfinale. In de maandfinale maakt iedereen een top 5 van de 12 overgebleven nummers. Deze top 5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per maand (een top 20) wordt als volgt bepaald:
nummers 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
nummers 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op stempercentage gehaald in de finaleladder. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

Ik zit trouwens in dubio. Moet elke nummer uit 2013 mee kunnen doen? Of moet ik de nummers die in de 2012-editie al meededen weren? De laatste maakt het wel een stukje ingewikkelder en ook wat krommer. Want op die manier zou Villagers geen startplek krijgen, terwijl het by far het populairste album van de maand is.

DjFrankie (moderator)
Grensgevallen zou ik toestaan, regels zijn er om overtreden te worden en je bent op zoek naar de beste nummers, dan moeten alle nummers daaraan mee kunnen doen ongeacht of ze binnen een bepaalde categorie vallen.

De allereerste maand van het jaar 2013 gaat van start met deze 30 nummers. Wel onder voorbehoud. Ten eerste stonden er twee nummers in de top 8 van het topic Maak kennis met... die zover ik weet op geen enkele manier in 2013 zijn uitgebracht. Hiatus Kaiyote - Jekyll is enkel op YouTube verschenen. Op 16 december 2012. Balthazar - Do Not Claim Them Anymore is zowel in België als Nederland in december op single verschenen, het album komt ook uit 2012. Als anderen mij ervan kunnen overtuigen dat ze in 2013 zijn uitgebracht zal ik dat aanpassen. Coeur de Pirate en David Bowie zijn daarom niet 100% zeker van een plek in de startlijst. Ten tweede de vraag in de post hierboven. Nick Cave (We No Who U R), Villagers, A$ap Rocky en Mister and Mississippi deden ook al mee in de 2012-editie.

De top vijf singles op RYM t/m 31 januari:

The Knife - Full of Fire
Pulp - After You
Autre Ne Veut - Play by Play
Touché Amoré - Gravity, Metaphorically
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street

De beste acht nummers van de maand januari uit het topic Maak kennis met... 2013:

Deltron 3030 - Pay the Price
John Legend - Who Did That to You
Stuart Warwick - Sailors
Low - Plastic Cup
Nick Cave & The Bad Seeds - We No Who U R
Disclosure feat. AlunaGeorge - White Noise
David Bowie - Where Are We Now?
Coeur de Pirate - Place de la République

De meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit januari op MuMe. Voor de duidelijkheid; albums met meer dan 30 stemmen doen automatisch mee. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt. Toevallig waren er dit keer precies zeventien albums met 30 stemmen of meer.

Villagers - Nothing Arrived
A$AP Rocky feat. Kendrick Lamar, Joey Bada$$, Yelawolf, Danny Brown, Action Bronson & Big K.R.I.T. - 1Train
Local Natives - Breakers
Foxygen - Shuggie
Riverside - Escalator Shrine
Yo La Tengo - Ohm
I Am Kloot - These Days Are Mine
Mister and Mississippi - Northern Sky
traumahelikopter - Kids
Toro Y Moi - Harm in Change
Everything Everything - The Peaks
Bettie Serveert - Tuf Skin
Cult of Luna - In Awe Of
Trixie Whitley - Fourth Corner
The Joy Formidable - Cholla
Christopher Owens - Here We Go
Biffy Clyro - Biblical

Nu mogen er nog 17 users twee nummers nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2013 uitgebracht moeten zijn/worden.

31. Still Corners - Hearts Of Fools
32. Frightened Rabbit - State Hospital

33. Foxygen - San Francisco
34. Foals - My Number

35. Röyksopp feat. Susanne Sundfør - Running to the Sea
36. Von Tesla - RBG

37. Bonobo - Cirrus
38. Joey Bada$$ - Unorthodox

Teunnis schreef:
Ik zit trouwens in dubio. Moet elke nummer uit 2013 mee kunnen doen? Of moet ik de nummers die in de 2012-editie al meededen weren? De laatste maakt het wel een stukje ingewikkelder en ook wat krommer. Want op die manier zou Villagers geen startplek krijgen, terwijl het by far het populairste album van de maand is.

Ik zou ze eerder weren eigenlijk. Als een nummer in november 2012 al meedeed en in december 2012 bleek het via de albums ook het populairst werd die ook geweerd. In dat opzicht begrijp ik niet wat dan het verschil moet zijn tussen december 2012 en januari 2013.

En: uit Maak kennis met... 2013 was dit de top 8:
1. Deltron 3030 - Pay the Price (Rhythm & Poetry / 11 / 7,41)
2. John Legend - Who Did That to You (aERodynamIC / 17 / 7,31)
3. Stuart Warwick - Sailors (aERodynamIC / 14 / 7,26)
4. Low - Plastic Cup (aERodynamIC / 22 / 7,15)
5. Hiatus Kaiyote - Jekyll (kemm / 19 / 7,06)
6. Nick & The Bad Seeds - We No Who U R (keijzm73 / 20 / 7,03)
7. Disclosure feat. AlunaGeorge - White Noise (Teunnis /18/7,0 )
8. Balthazar - Do Not Claim Them Anymore (ArthurDZ / 16 / 6,96)

Teunnis schreef:
Ten eerste stonden er twee nummers in de top 8 van het topic Maak kennis met... die zover ik weet op geen enkele manier in 2013 zijn uitgebracht. Hiatus Kaiyote - Jekyll is enkel op YouTube verschenen. Op 16 december 2012. Balthazar - Do Not Claim Them Anymore is zowel in België als Nederland in december op single verschenen, het album komt ook uit 2012. Als anderen mij ervan kunnen overtuigen dat ze in 2013 zijn uitgebracht zal ik dat aanpassen.

kemm schreef:
(quote)

Ik zou ze eerder weren eigenlijk. Als een nummer in november 2012 al meedeed en in december 2012 bleek het via de albums ook het populairst werd die ook geweerd. In dat opzicht begrijp ik niet wat dan het verschil moet zijn tussen december 2012 en januari 2013.

November 2012 en december 2012 zijn uiteindelijk onderdeel van de competitie Song van het Jaar 2012. Januari 2013 heeft niks meer te maken met Song van het Jaar 2012.

Is toch gewoon een verderzetting van dat topic? Dan snap ik trouwens helemaal niet waarom Hiatus Kaiyote en Balthazar eruit moeten, als die andere 2012-nummers er wel voor een tweede maal bijkunnen. Mij lijkt het daarbij duidelijk: "De beste acht nummers van de maand januari uit het topic Maak kennis met... 2013", als daar dan toevallig een liedje van eind '12 tussensluipt is dat gewoon zo.

Nummers die in de topics van 2013 meededen, o.a. Maak Kennis met...2013 en in 2012 niet met SvhJ meededen moeten gewoon mee kunnen doen. Nummers die al meededen in het topic van 2012 zouden in de 2013 geweerd moeten worden. Is toch niet fijn als nummers in 2 edities mee gaan doen? Het is in dit topic juist ook van belang om nieuwe tracks te leren kennen.

39. Skrillex - The Reason
40. Fidlar - Gimme Something

En nee, Skrillex is geen "aanklacht" jegens Burial, want ik kende Skrillex tot twee weken terug niet eens en liefhebbers van Burial schijnen iets tegen Skrillex te hebben?

DjFrankie (moderator)
41 Exit Calm - The Rapture
42 The Black Angels - Don't Play With Guns

Komt dan nog bij dat vervanger Coeur de Pirate uit 2011 is... Wordt niet alles even grondig gescreend dan? Is toch ook geen doen dat je van elk nummer tot op het bot zijn releasehistoriek moet liggen nagaan, dat maakt het pas ingewikkeld.

Ach ja, als Jekyll in de loop van het jaar nog een single'tje, ep'tje, albumpje wordt trek ik wel aan de bel!

43. Lion Babe - Treat Me Like Fire
44. Trixie Whitley - Oh, the Joy

kemm schreef:
Komt dan nog bij dat vervanger Coeur de Pirate uit 2011 is... Wordt niet alles even grondig gescreend dan? Is toch ook geen doen dat je van elk nummer tot op het bot zijn releasehistoriek moet liggen nagaan, dat maakt het pas ingewikkeld.

Wat mij betreft doet Coeur de Pirate hier niet aan mee. Heb het nog even nagekeken en er is afgelopen januari enkel een videoclip bij dit nummer uitgekomen. Ik kan niets vinden over een officiële singlerelease.

45. Indians - New
46. Grouper - Cloud in Places

Poeha schreef:
Nummers die in de topics van 2013 meededen, o.a. Maak Kennis met...2013 en in 2012 niet met SvhJ meededen moeten gewoon mee kunnen doen. Nummers die al meededen in het topic van 2012 zouden in de 2013 geweerd moeten worden. Is toch niet fijn als nummers in 2 edities mee gaan doen? Het is in dit topic juist ook van belang om nieuwe tracks te leren kennen.

In 2012 kan ik me herinneren dat nummers uit 2011 ook niet meer mee mochten doen als ze al in die competitie hadden meegedaan. Dat was volgens mij nog een discussie met Locked van Four Tet, die in 2012 als album werd uitgebracht, maar al een single was in 2011. Die mocht toen ook niet meedoen.

47. Jacco Gardner - Clear the Air
48. The Postal Service - A Tattered Line of String

Gretz held, nu hoef ik The Postal Service niet meer te nomineren.

49. Dido ft. Kendrick Lamar - Let Us Move On
50. Yacht - Second Summer (dub)

Wat mij betreft weerhouden we nummers die in het vorige spel hebben meegedaan. Zij hebben hun kans al eens gehad, en hebben hun notering dus al in 2012 gehad. Ik zou het anders jammer vinden dat we nummers een 2de kans gunnen, gewoon omdat ze rond de jaarwisseling gereleased zijn. Zo krijgen we trouwens ook meer afwisseling, want er kunnen meer nummers meedoen. Wat mij betreft kan je dan wel bijvoorbeeld voor Villagers verder kijken in de hiërarchie van populairste nummer, want het album is weldegelijk uit 2013.

51. The Germans - Song Of Forgiveness
52. Youth Lagoon - Dropla

ArthurDZ schreef:
33. Foxygen - San Francisco
34. Foals - My Number

Kan je de linkjes er ook bij zoeken, aub?

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Kan je de linkjes er ook bij zoeken, aub?

Is gebeurt!

57. Woodkid - I Love You
58. Deptford Goth - Union

De linkjes heb in mijn laatste Afrekening staan, maar via mijn (nieuwe) telefoon krijg ik die even niet gekopieerd. Die krijgen jullie morgen van me.

Edit: Toch nog gelukt!

Golden Teacher - Dante and Pilgrim
The Drowners - Long Hair

Snoeperd schreef:
(quote)

In 2012 kan ik me herinneren dat nummers uit 2011 ook niet meer mee mochten doen als ze al in die competitie hadden meegedaan. Dat was volgens mij nog een discussie met Locked van Four Tet, die in 2012 als album werd uitgebracht, maar al een single was in 2011. Die mocht toen ook niet meedoen.

Maar we kunnen het toch moeilijk af laten hangen van of ze al in dit topic hebben meegedaan? Dan kan de ene single van vorig jaar (bv. Jacco Gardner - Clear The Air) wel meedoen en de andere (bv. Villages - Nothing Arrived) niet. Lijkt me toch ook niet erg wenselijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:16 uur

geplaatst: vandaag om 17:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.