MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
Vijf maal buiten categorie.
CHVRCHES leverde het beste, meest frisse en aanstekelijkste album van 2013. Ik val spontaan in zwijm bij het horen van Mayberry's zoetgevooisde stem, terwijl ook de synths van 'Lies' razend verslavend zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van die geweldige baslijn in HAERTS' 'All the Days'. 'Reflektor' staat dan weer symbool voor de geniale vernieuwsdrang van Arcade Fire. Op 'Supersymmtery' na had wellicht elk nummer van dat album hier ook in mijn top 5 gestaan. Dat zegt vooral veel over Arcade Fire zelf. The Knife ten slotte stelde mij best teleur met hun comebackalbum, maar het hypnotiserende 'Full of Fire' is daar wel met voorsprong het beste nummer op.

1. CHVRCHES - Lies
2. CHVRCHES - The Mother We Share
3. Arcade Fire - Reflektor
4. HAERTS - All the Days
5. The Knife - Full of Fire

Drie aardige middenmoters
Elektronisch trio. Het nieuwe album van Hopkins kan niet tippen aan zijn vroegere werk. Holden is zeer sterk in de breedte, maar echt helemaal wild word ik er nooit van.

6. Holden - Renata
7. Jon Hopkins - Open Eye Signal
8. Holden - The Caterpillar’s Intervention

Vier maal finaleonwaardig
De originele versie van 'You & Me' had veel hoger gescoord dan deze mindere remix. Overigens staan er minstens vijf betere songs op Settle. Deafheaven neigt iets te veel naar de kant van de metal die ik minder apprecieer. Van Fire! Orchestra krijg ik de kriebels, en de immense adoratie voor The National - een paar toffe nummers, maar verder weinig bijzonders - heb ik nooit begrepen.

9. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix]
10. Deafheaven - Vertigo
11. Fire! Orchestra - Exit! Part One
12. The National - Sea of Love

Crème de la crème van 2013:
1. The Knife - Full of Fire
2. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix]

De gewone crème:
3. Fire! Orchestra - Exit! Part One
4. Jon Hopkins - Open Eye Signal
5. Holden - The Caterpillar’s Intervention

Dik ok:
6. Holden - Renata

Ook ok:
7. Arcade Fire - Reflektor

Net ok:
8. CHVRCHES - The Mother We Share

En gelukkig mag het dan ophouden: niet ok.

DjFrankie (moderator)
wibro schreef:
Zo uitstekend de finale was van 2012 (Alt J, John Talabot, Beach House etc) zo teleurstellend voor mij de finale is van het jaar 2013. Geen enkel nummer dat er bovenuit steekt. CHVRCHES klinkt als MTV muziek en dan nog wel 2 nummers in de finale. Deafheaven ervaar ik als teringherrie, je zou er inderdaad doof van worden. Ik heb daarom maar besloten om te passen.

Passen is geen optie Wim, van de gangbare nummers kun je wel een top 8 maken, is mij ook gelukt.

Precies, gewoon stemmen joh. Je hebt toch niet een heel jaar meegestemd om uiteindelijk niet mee te beslissen welk nummer Song van het Jaar wordt?

Mijn top-12, sinds lang ook nog eens voorzien van tekstjes:

Liberals giving me a nerve itch, liberals giving me a nerve itch. Zonder twijfel de zin die het meest door mijn hoofd heeft gespookt het afgelopen jaar. En ja, die nerve itch... Beter kan je een nerve itch niet in muziek omzetten, denk ik. Mijn trommelvliezen jeuken van genot godverdomme!

2. Jon Hopkins - Open Eye Signal
Hé, vertrekt daar nu een trein? Of wat is dat Open Eye Signal? In het geval het een trein is die vertrekt, raast die aan een supersonische snelheid voort. Eén tempo, subtiele switches in de omgeving, onweerstaanbare synths die je de keel afsnijden, hi-hats die je tintelingen in je benen bezorgen, een in het ijle verdwaalde vocal die hoogstwaarschijnlijk de volgende tussenstop aankondigt. Die tussenstop komt nergens. Tot plots… 5:54: “Dit is het eindstation van deze trein: gelieve over te stappen. Daarvoor heeft u welgeteld 8 seconden.” Aan overstappen komt geen enkele passagier toe: de bass kickt iedereen van zijn voetstuk. Iedereen vliegt met zijn hoofd in de wolken en daalt na een kleine twee minuten weer neer in het station waar ze vertrokken waren. “Kan ik nog een kaartje Jon Hopkins – Open Eye Signal krijgen, alstublieft?” smeek ik.

Open Eye Signal, of hoe dansbaar, artsy en übervet te combineren vallen.

3. Fire! Orchestra - Exit! Part One
Tergend traag komt het nummer op gang. De spanning is haast ondraagbaar. Het gevoel dat je bekruipt als die vocalen invallen en langzaamaan luider worden, ondersteund door schel getoeter... Onbeschrijflijk. Het klinkt als een nummer van Björk, nodeloos lang uitgesponnen, terwijl op de achtergrond een old skool aflevering van Batman in slowmotion speelt. Beef! Pow! Whack! Heel traag en met ontiegelijk veel getoeter. Die beklemmende sfeer, man... Prachtig hoe ze dat voor elkaar krijgen! Ten slotte nog een quote van mijn moeder, met zeer geërgerde blik: "Ho Jens, dieje muziek!"

4. Holden - Renata
Een constante aanval op de trommelvliezen met synths die je langs alle kanten om je oren vliegen. Een normale mens zou hier gek van worden? Wel, ik ben er gek op. Hoewel de volledige Holden-plaat me vooralsnog niet geheel weet te overtuigen, heeft hij met Renata wel een klepper van jewelste gemaakt.

5. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix]
Waar Settle een serieuze teleurstelling bleek te zijn met een grote hoeveelheid op de commerce gerichte deuntjes, was deze remix van Flume een leuke verrassing. Het haalt het bijlange niet bij zijn remix van Hyperparadise, maar die was dan ook subliem. Vooral knap hoe hij van een middelmatig dancenummer een bombastisch nummer met een kippenveldrop creëert met bijzonder weinig (of zo lijkt het toch): een drumbeat, 2 synths en wat vocal cuts. Een heel stuk viool in een nummer in de dancewereld is ook allesbehalve alledaags...

6. Deafheaven - Vertigo
Uno, dos, tres... catorce en knallen geblazen! Oei, nee, dat is die van U2, juist. Bij het herbeluisteren van deze track dacht ik even: waarom zit dit nummer in de finale? Het volume stond hier erg stil. Zodra de volumeknop naar rechts werd gedraaid, herinnerde ik me weer waarom ik dit nummer soms puntjes had geschonken onderweg. Van die dubbele basdrum blijf ik nog steeds geen fan, maar Deafheaven komt er om de een of andere reden mee weg. Dat valt mogelijk te wijten aan de variatie die over de 15 minuten verspreid is.

7. Holden - The Caterpillar's Intervention
Zoals zovelen hier heb ik het gevoel dat dit nummer beter had geweest, mocht het langer doorgegaan zijn. Nu voelt het als een korte trip op de roetsjbaan. Je wilt misschien nog wel eens, maar op den duur geraak je de attractie beu, of krijg je er hoofdpijn van.

8. Arcade Fire - Reflektor
Geen idee hoe het komt maar ik heb nog steeds die nieuwe Arcade Fire niet gecheckt. De vorige platen konden mij desalniettemin bekoren. Wat er dan mankeert aan het nummer Reflektor, vraagt u? Wel, het pakt mij gewoon niet. Wat (makkelijke) rijmpjes - met een aardig thema, de vergankelijkheid van liefde - overgoten met een discosausje, tjah. Klinkt als een ijsje met discobolletjes: best wel lekker hoor, zij het niet voor erg lang.

9. The National - Sea of Love
Boxer vond ik fantastisch. High Violet al een behoorlijk pak minder. En de nieuwste heb ik nog geen kans gegeven op basis van de nummers die in dit topic passeerden. Fake Empire, Mistaken for Strangers, Ada, ... Dat zijn nummers die door merg en been snijden. De messen van The National lijken wel heel bot geworden; hoog tijd om ze nog eens te slijpen! Neem als je toch gaat ook dEUS mee naar de smid, alstublieft.

Sea of Love mag dan geen al te geslaagd nummer zijn, het blijft pakken beter dan HAERTS & CHVRCHES.
---------------------------------------------------------------------------------------

10. HAERTS - All the Days
Saai, saaier, saaist. Gelukkig hebben ze geen CHVRCHES-synths.

11. CHVRCHES - Lies
Afschuwelijke (elec)troep(op). Wat een vreemd lichaamsdeel ook om een nummer over te maken. Pluspunt: minder irritant dan The Mother We Share.

12. CHVRCHES - The Mother We Share
Die synths... Alsjeblieft! En die vocals... Alsjeblieft! En die tekst... Jezus! Alles gewoon... Bah! Pluspunt: het nummer duurt 32 seconden minder lang dan Lies.

Het lijkt trouwens wel of niemand helemaal tevreden is met de finale. Een compromis? Ik vind deze in ieder geval beter dan die van vorig jaar, al ben ik natuurlijk niet geheel tevreden zonder Pusha T's Numbers on the Boards, wat mij betreft de hiphopclassic van 2013. Die schopte het echter niet eens tot een finaleladder, denk ik

Ik ben heel tevreden over het materiaal in deze finale Jens, maar ik lijk inderdaad tot nu toe de enige.

Ik begrijp dat toch niet helemaal, aan kwaliteit geen gebrek (alleen dat Churches ), dat zou ook gek zijn na zoveel geladder. Je moet alleen wel vrij hoog scoren op de Ivo Niehe-index om de grote variatie te kunnen waarderen. Het zijn over het algemeen nogal uitgesproken nummers met fanatieke aanhang.

Maar gewoon gaan stemmen wibro, je voorouders hebben hard voor dat recht gevochten. Ik zie wel dat geen enkel nummer dat je tijdens de 'eindfinale' op 1 hebt gezet de finale heeft gehaald. Bizar.

geniaal

2. Holden - The Caterpillar’s Intervention
3. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix]
4. Holden - Renata

uitstekend

5. Jon Hopkins - Open Eye Signal
6. Fire! Orchestra - Exit! Part One
7. Deafheaven - Vertigo

redelijk
8. Arcade Fire - Reflektor

matig

slecht
11. CHVRCHES - The Mother We Share
12. CHVRCHES - Lies

Ploppesteksel schreef:
Ten slotte nog een quote van mijn moeder, met zeer geërgerde blik: "Ho Jens, dieje muziek!"[/i]

Euh... kun je die voor mij naar het Nederlands vertalen?

inquestos schreef:
Ik zie wel dat geen enkel nummer dat je tijdens de 'eindfinale' op 1 hebt gezet de finale heeft gehaald. Bizar.

Dat is inderdaad wel extreem bizar.

Prachtige verhaaltjes trouwens bij de nummers. Op die manier gaan mijn verhaaltjes (na mijn tentamen van vrijdag) wel een beetje afgezaagd worden.

Teunnis schreef:
(quote)

Euh... kun je die voor mij naar het Nederlands vertalen?
Die 'ho' is een geluid van afkeer, als in dat de muziek haar danig op de zenuwen werkt. Veel meer kan ik er niet over zeggen, vrees ik. 'Dieje' is dialect voor 'die'. M'n vader zei daarna nog iets gelijkaardigs toen The Caterpillar's Intervention afspeelde. Achja, ik mekker ook als zij Anita Meyer op hebben staan...

1. Deafheaven - Vertigo
2. Holden - Renata
4. The Knife - Full of Fire
5. Jon Hopkins - Open Eye Signal
6. Holden - The Caterpillar’s Intervention
7. Fire! Orchestra - Exit! Part One
8. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix]

12. CHVRCHES - Lies

wibro schreef:
Zo uitstekend de finale was van 2012 (Alt J, John Talabot, Beach House etc) zo teleurstellend voor mij de finale is van het jaar 2013. Geen enkel nummer dat er bovenuit steekt. CHVRCHES klinkt als MTV muziek en dan nog wel 2 nummers in de finale. Deafheaven ervaar ik als teringherrie, je zou er inderdaad doof van worden. Ik heb daarom maar besloten om te passen.

Groot gelijk Wim, vooral NIET stemmen! Die MTV-(elec)troep(op) is het zelfs niet waard te worden vermeld!

Dit gaat hier op een fiasco uitlopen als ik al die stemmen van de "andere kampers" nu zo eens achter elkaar zie voorbij komen

DjFrankie (moderator)
Ik vond dit vroeger geweldig.
hoor hier de Chvrches van nu in terug.

Is dezelfde zangeres, ander genre by the way.

Geen nood Freek! Mijn lijstje komt ook nog.
En die van Gretz. En van arcade monkeys. En van Snoeperd. En van Co Jackso.

stoepkrijt schreef:
Geen nood Freek! Mijn lijstje komt ook nog.
En die van Gretz. En van arcade monkeys. En van Snoeperd. En van Co Jackso.

Jazeker. Ik ga proberen alle nummers te recenseren. Ik heb zelfs al een heel stuk over Vertigo waarin ik wel degelijk overwegend positief ben. Het gaat niet meer tot m'n absolute favorieten behoren, maar het ik vind het intussen wel degelijk finalewaardig. Waardering kan soms snel oplopen.

Als dit de beste songs van 2013 zijn, ligt mijn smaak een eind af van de gemiddelde MuMe luisteraar vermoed ik. Ik zal toch wel véél te commercieel aangelegd zijn, voor wat betreft de muziek..

1. Haerts - All the days
Prima nummer van deze band, al vond ik Wings nog wel even beter, maar dat was misschien wel al 2012.

2. Arcade Fire - Reflektor
Typisch 'Rivella' nummer, blijft lekker en verveelt nog steeds niet. Beetje vreemd is ie nog wel.

3. Chvrches - The mother we share
Ook één van de leukere songs van het afgelopen jaar

4. The National - Sea of love
Ben niet een grote fan, maar hoor dit nummer graag van ze.

5. Holden - Renata
Dit vind ik dan wel een prettig nummer, in tegenstelling tot de platen buiten mijn top 8

6. Chvrches - Lies
Wel een stuk minder dan #3, maar luistert nog lekker weg

7. Deafheaven - Vertigo
De eerste keer schrok ik behoorlijk op het moment dat de 'zanger' losbarst. Muzikaal wel erg fijn om te horen, maar dat gekrijs verpest het helaas voor mij.

8. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume remix]
Doet me niet zoveel, maar er moest iets op de achtste plek.

1. Fire! Orchestra - Exit! Part One
Als ik één van de finalenummers live zou willen bewonderen, dan is het wel dit absurde nummer van Fire! Orchestra. Eén van de meest bijzondere ontdekkingen van het jaar, en daarbij een nummer waar nog zoveel in te ontdekken valt. De meerstemmigheid, de chaos, het geschreew en de saxofoon maken dit tot een intense ervaring die onmogelijk genegeerd kan worden.

2. The National - Sea of Love
The National doet het weer. Het album Trouble Will Find Me bevat meerdere 5*-nummers en Sea of Love hoort zeker bij die groep. Wat maakt Sea of Love zo bijzonder? In de eerste plaats die heerlijk voorstuwende drums en de wisselende tempo's. Daarnaast heb ik een zwak wanneer de albumtitel nonchalant voorbij komt in een albumtrack: 'If I stay here Trouble Will Find Me.' En dan is er nog het schitterende slotstuk. Tekstueel kan ik er weinig mee, maar de wijze hoe The National een stevig klinkend instrumentaal slotstuk combineert met het mompelende stemgeluid van Matt Berninger vind ik nog altijd uniek en daarbij bijzonder verslavend.

Waar het album Reflektor bij meerdere luisterbeurten maar moeizaam in waardering stijgt, is het titelnummer gegroeid van een magere 6 naar een dikke 8. Een bijzonder aanstekelijk nummer dat gemakkelijk op repeat gezet kan worden. Een bijzonder rijk nummer en daarbij bevat het een epische lading die bij de rest van het album ontbreekt. Ook de aanwezigheid van Bowie draagt hier aan bij. Arcade Fire is een bijzonder zelfbewuste groep muzikanten en mede daarom verwacht ik dat zij, ondanks het teleurstellende album Reflektor, nog verschillende meesterwerken zullen afleveren in de toekomst.

4. CHVRCHES - The Mother We Share
5. HAERTS - All the Days
6. Holden - The Caterpillar’s Intervention
7. Deafheaven - Vertigo
8. CHVRCHES - Lies

Hoewel het een schitterende podium is geworden, is het voor mij persoonlijk een hele tegenvallende finale geworden. The War on Drugs, London Grammar, Savages, The Heligoats en Decades hadden voor mij zeker niet misstaan in de finale.

Co Jackso schreef:
Daarnaast heb ik een zwak wanneer de albumtitel nonchalant voorbij komt in een albumtrack: 'If I stay here Trouble Will Find Me.

Herkenbaar

Ook de enige reden dat ik dit het beste nummer van het album vind; die zin is het schaarse hoogtepuntje.

Wat een bijzondere finale, van sommige nummers vraag ik me oprecht af hoe ze ooit de finale hebben kunnen halen. En anderzijds, hoe hebben sommige nummers de finale niet kunnen halen? Maar, ik heb het hele jaar niet meegespeeld (wel trouw mee gelezen) dus ik heb geen enkel recht van spreken.

En nu dan de lijst. Ik ben niet een absolute electro fan maar in deze finale komt voor mij de electro wel bovendrijven. Sowieso staat er veel elektronische (georiënteerde) muziek in deze finale. Leuk, maar een hip-hop of rock (Red Eyes?!) track had ook niet misstaan.

Topnummer
1. Holden - Renata
Één van de albums van 2013 met (voor mij) Renata als absolute klapper. Over twee weken ga ik de beste man live aan het werk zien, erg benieuwd hoe het album dan tot zijn recht komt.

Erg sterk
2. The Knife - Full of Fire
3. Holden - The Caterpillar's Intervention
4. Jon Hopkins - Open Eye Signal

Sterk
5. Arcade Fire - Reflektor
Een enorme Arcade Fire fan ben ik over het algemeen niet. Goede band, goede albums, maar de absolute adoratie voor deze band (winnaar MuMe Ladder, winnaar Witte Trui) ontgaat mij een beetje. Maar, toen de nieuwe Arcade Fire op stapel stond en deze single als eerste uitkwam was ik wel erg aangenaam verrast, wat een toffe track! De tand des tijds heeft hij voor mij niet helemaal doorstaan, een half jaar geleden had dit nummer wel één of twee plekken hoger gestaan.

Oké
6. The National - Sea of Love
Van The National ben ik dan wel weer een fan, het laatste album bevalt me ook erg goed maar juist dit nummer weet me niet bijzonder te raken. Iets te weinig inhoud, iets te saai, wellicht...

Omdat het moet
7. Deafheaven - Vertigo
Een nummer wat muzikaal geweldig in elkaar zit maar dan begint er een zangpartij die mij in de oren klinkt als een kudde schreeuwende op hol geslagen Uruk-hai, jammer!

8. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume remix]
9. HAERTS - All the Days
10. Fire! Orchestra - Exit! Part One

Neuh..
12. CHVRCHES - Lies

Deze laatste twee kon ik mooi copy-pasten bij The Eraser .

Ik had graag nog iets uitgebreidere stukjes geschreven maar helaas, andere verplichtingen roepen.

Edgar18 schreef:
Over twee weken ga ik de beste man live aan het werk zien, erg benieuwd hoe het album dan tot zijn recht komt.

Met drummer en saxofonist

Teunnis schreef:
(quote)

Met drummer en saxofonist

Ja, gaaf hoor!

Schitterende finale! De Top 9 is erg aan elkaar gewaagd qua niveau.

75% van de platen staat dus terecht in de finale. Ik mis eigenlijk alleen Nick Cave & La Femme.

1. Arcade Fire - Reflektor ( 9,7 )
Het komt niet als een verrassing dat dit nummer bij mij op nummer 1 staat. De meest beminde plaat van 2013 voor mij. Ik was destijds als een kind zo blij als ik thuis was van het werk om dit nummer te mogen draaien. Het album was van iets mindere kwaliteit, maar dit nummer heeft genoeg ijzers in het vuur om iedere keer spannend en boeiend te blijven!

2. The Knife - Full of Fire ( 9,4 )
Bij aanvang van de finale wilde ik dit nummer eigenlijk op plek 8 zetten. Na een laatste zorgvuldige beluistering van alle nummers, kwam ik tot de conclusie dat ik dit nummer daarbij tekort zou doen. Dit is namelijk een ongekend, sterke productie van The Knife, waar jaren later nog over gepraat zal worden. Er schuilt zoveel verborgen dynamiek in dit nummer, echt ongekend! The Knife bedient zich van beukende synths, plopgeluidjes, genadeloze percussie, roffels en een diepe bass, om even een bescheiden kader te schetsen. Sommige geluiden verdwijnen net zo snel als ze gekomen zijn, andere geluiden bepalen voor even het ritme en sommige geluiden buitelen over elkaar heen. Zeker als het tempo op het eind nog even flink wordt opgevoerd. Tel daarbij op de ijzige stem van Karin Dreijer en je hebt een vurige, furieuze plaat te pakken!

3. Holden - The Caterpillar's Intervention ( 9,3 )
James Holden houd het kort, dus ik ga zijn voorbeeld even volgen: Een onwijs gave, onstuimige plaat die op een mythische manier de afgelopen 2.000 jaar in 4 minuten samen lijkt te vatten! Onmogelijk, om niet helemaal bevangen van zoiets te raken op de dansvloer!

4. Fire! Orchestra - Exit! Part One ( 9,3 )
Wat mij betreft de revelatie van 2013. Dit is hoe ik mijn jazz opgediend wil krijgen! Een onwijs spannende plaat, die flirt met meerdere genres en zeer nadrukkelijk aanwezig is, in tegenstelling tot de meer gangbare, achterkamertjes jazz. Na meerdere luisterbeurten valt hier nog steeds zoveel in te ontdekken, met die keur aan geluiden!

5. Holden - Renata ( 9,2 )
James Holden creëert hier een muzikaal labyrint waar vaste structuren lijken te ontbreken, dit nummer weet mij keer op keer te intrigeren en te bevredigen. Alsof je in een karretje wordt voortgestuwd in de muzikale hemel en af en toe mag uitstappen om te genieten van alle prikkels, die de hemel rijk is, om je heen. Zo`n nummer waar je niet op uitgekeken kan raken!

6. HAERTS - All The Days ( 9,1 )
Een frisse, levendige en zwoel ingezongen synthpopklassieker van formaat, nu al! Iedere keer weer blijft dit nummer mij plezieren. Ik maakte mij na een paar keer horen zorgen over de houdbaarheidsdatum, maar die zorg blijkt onterecht met die über dromerige zang en dat catchy refrein, die een mens van meer energie voorziet dan heel Gazprom bij elkaar.

7. CHVRCHES - Lies ( 8,9 )
In tegenstelling tot dat andere nummer van CHVRCHES een traktatie voor de oren. Candypop van het lekkerste soort. Het nummer opent ook zo fijn, met die dreunende bass en die geweldige vrouwenstem die alle kanten op slingert. De achtergrondvocalen maken dit nummer zowaar nog feestelijker!

8. Jon Hopkins - Open Eye Signal ( 8,8 )
Een desolate sfeer van het meest wonderlijke soort wordt er hier opgeroepen. Verschillende dans subgenres mengen feilloos in elkaar, alsof de Euraziatische plaat, de Noord - Amerikaanse plaat en de Afrikaanse plaat subtiel over elkaar heen wrijven. De toegift van de laatste 2 minuten zorgt nog voor welkom stampwerk en bezwete t - shirtjes. Veelzeggend voor de kwaliteit van de finale, dat ik mijn nominatie slechts 1 punt toe kan kennen.

9. The National - Sea of Love ( 8,5 )
Ongetwijfeld het beste nummer van hun laatste album. Tevens verantwoordelijk voor het wegnemen van mijn The National fobie. Heerlijk uptempo nummer met dito zang en aanstekelijke instrumentatie, die nooit verzaakt. Goed genoeg, voor veel punten van mij gedurende de hele rit. Het doet mij dan ook pijn dit nummer nu puntloos te laten.

10. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume remix] ( 7,1 )
Typisch zo`n nummer dat ik niet snel uit mijzelf op zou zetten. Als ik dit nummer echter dan weer voorbij hoor komen dan vraag ik mij weer af waarom ik hem zo middelmatig waardeer. Het nummer is namelijk fijn uitgevoerd en ik heb het gevoel dat het kwartje nog wel een keer kan vallen. Toch het eerste nummer in de lijst die ik liever niet in de finale had gezien. White Noise daarentegen!

11. CHVRCHES - The Mother We Share ( 5,3 )
Synthpop in een ouderwets jasje. Zou fris en lief moeten klinken, maar het nummer wordt er voor mij juist steeds oubolliger op en het blijft maar doorzeuren. Leuk voor even, maar voor mij allang over de houdbaarheidsdatum heen.

12. Deafhaven - Vertigo ( 5+ )
Bij de laatste beluistering toch wat beter dan gedacht. De eerste 3 minuten gebeurt er weinig noemenswaardig. Daarna een bijzonder krachtige geluidsexplosie van 2 minuten die de rustige opbouw rechtvaardigen. Helaas begint er dan zo `n man doorheen te krijsen. Zeer jammer, want het leidt mij af van de mooie melodieën en geslaagde tempowisselingen verderop in het nummer.

1. Chvrches - –Lies (9,9)
Erg jammer om al die negatieve commentaren tegenover Chvrches te lezen, want zeker Lies is echt de max van een nummer. Aanstekelijk, fris, snedig, verslavend, gewoonweg fantastisch. Het wordt met de luisterbeurt nog beter. Het mag ook eens vrolijk zijn. Ik krijg er niet genoeg van.

2. Arcade Fire - –Reflektor (9,8)
Ondanks mijn absolute adoratie voor deze band toch geen nummer 1 positie, al is het toch een briljant nummer. Het lijkt erop dat Arcade Fire tot niets anders in staat is dan geniale muziek maken, mijn gevoel bij dit nummer wordt bondig samengevat door onderstaand gifje.
http://24.media.tumblr.com/3605bd7d3567a529ff09623d13ea4a39/tumblr_mo209fRZaL1r03eaxo1_400.gif

3. The National - Sea of Love (9,5)
Het beste nummer van hun laatste album, ook hetgeen dat ik verreweg het meest heb gedraaid uit Trouble Will Find Me. Rechttoe rechtaan rocknummer om bijna altijd voor de repeatknop te gaan.

4. Chvrches –- The Mother We Share (9)
Het Chvrches nummer dat er het langst over heeft gedaan om mij volledig mee te krijgen, maar dat is nu ook gelukt. Zeer fijne drive.

5. Deafheaven -– Vertigo (8,7)
Over Deafheaven is er al heel wat afgeschreven het voorbije jaar en daar heb ik nu niet zoveel aan toe te voegen. Laat ik het erop houden dat ik dit nummer erg vet vind.

6. Holden –- The Caterpillar’s Intervention (8,3)
Ook al is het mijn genre niet, door de hype die er op mume rond The Inheritors ontstond ben ik het album toch eens gaan beluisteren. Dit bleek de beste track te zijn. Aanstekelijk, met een fijne aanhoudende vaart erin en een geweldig freejazz stuk op het eind.

7. Fire! Orchestra - Exit! Part One (8)
Leuk dat dit de finale haalt, voor de diversiteit en ook omdat dit simpelweg een goed nummer is. Een twintig minuten lang jazz/avant-garde nummer kan gruwelijk verkeerd uitpakken maar dat doet het hier niet. Het wiegt me niet in slaap en jaagt me niet de kast op. Geniaal is het niet, mijn oren zijn het genre ook niet gewend, maar ik kan dit best waarderen.

8. HAERTS –- All The Days (7,5)
Vaag gelijkaardig aan Chvrches, maar veel minder ‘in your face’ en met minder meeslepende melodieën. Maar zeker een ruime voldoende.

ach ja, waarom niet
9. Jon Hopkins -– Open Eye Signal (7,3)
10. Holden –- Renata (7)

méh
11. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix] (6,5)
12. The Knife -– Full of Fire (6)

Denk eraan, morgenavond is de deadline!

Mijn lijstje staat al klaar. Ik had hem al eerder willen plaatsen, maar het verhaaltjes schrijven loopt weer eens uit de klauwen. Nog twee te gaan.
Vergeet ook je eigen lijstje niet Teun

Op hoeveel zitten we nu, 17 man/vrouw? Dat mogen er toch zeker wel 25 worden

Ik weet niet wie ik op 1 moet zetten! Ik begin te twijfelen en mijn podium staat ineens op losse schroeven. Gelukkig heb ik nog een paar uur.

Gewoon HAERTS op 1 en dan praten we er verder niet meer over

Ik laat HAERTS gewoon lekker staan. Je moet maar blij zijn met ieder punt dat ze krijgen

Mijn gedoodverfde nummer 1 heb ik trouwens flink laten kelderen. Vanaf de release stond eigenlijk al vast dat dit mijn Song van het Jaar zou worden, maar inmiddels ben ik het nummer een beetje beu geluisterd. Ach, een vijfde plaats is nog steeds een topprestatie, zeker gezien de concurrentie.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:10 uur

geplaatst: vandaag om 17:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.