Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag
zoeken in:
1
geplaatst: 6 april 2013, 13:30 uur
Om het aantal 'Maak kennis met...'-topics op dit forum te kunnen tellen heb je aan twee handen niet genoeg. Het concept is leuk, maar deze topics zijn niet allemaal even populair. Daarom lijkt het mij een goed idee om zo'n soort topic te starten voor bekende nummers.
Het idee is dat er hier een (vrij) bekend nummer wordt geplaatst en dat anderen daar dan een cijfer aan mogen geven. Na 24 uur kan het gemiddelde worden uitgerekend en mag er een nieuw nummer geplaatst worden. Zo kan er (net als bij bijvoorbeeld Hoesmeter) een top 10 worden bijgehouden.
N.B.: Een voordeel van bekende nummers is dat veel mensen het nummer al kennen en er dus een duidelijke mening over hebben. Een toelichting bij je cijfer (en eventuele discussies die daaruit voortvloeien) zijn daarom meer dan welkom! Dat maakt dit topic alleen maar interessanter.
Het idee is dat er hier een (vrij) bekend nummer wordt geplaatst en dat anderen daar dan een cijfer aan mogen geven. Na 24 uur kan het gemiddelde worden uitgerekend en mag er een nieuw nummer geplaatst worden. Zo kan er (net als bij bijvoorbeeld Hoesmeter) een top 10 worden bijgehouden.
N.B.: Een voordeel van bekende nummers is dat veel mensen het nummer al kennen en er dus een duidelijke mening over hebben. Een toelichting bij je cijfer (en eventuele discussies die daaruit voortvloeien) zijn daarom meer dan welkom! Dat maakt dit topic alleen maar interessanter.
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:30 uur
De aftrap wordt verzorgd door een nummer dat al jarenlang meespeelt in de hoogste regionen van de MuMeLadder en de laatste jaren zelfs is uitgegroeid tot een vaste finalist:
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Massive Attack - Unfinished Sympathy
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:32 uur
Snap de klassiekerstatus van dit nummer niet helemaal, ben ook geen groot fan fan Massive Attack
Cijfer: 5
Cijfer: 5
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:35 uur
Leuk idee Koen! 
Heerlijk nummer blijft het ook van Massive Attack, krijgt van mij een 8,5.

Heerlijk nummer blijft het ook van Massive Attack, krijgt van mij een 8,5.
0
Cured
geplaatst: 6 april 2013, 13:38 uur
Ben ik niet zo kapot van, maar net voldoende door de frisheid:
Cijfer: 6
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:43 uur
Heeft door de arrangementen een wat mysterieus sfeertje en dat bevalt mij, ook al door de soulvolle zang. Al heeft Massive Attack nog betere nummers gebracht.
Cijfer: 8
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:47 uur
Mezzanine is een torenhoge favoriet en met het debuut heb ik iets minder.
Ik heb lang nooit begrepen wat er aan dit nummer nu zo spectaculair zou moeten zijn maar in de loop der jaren is de waardering zeker wel gegroeid.
7,8
Ik heb lang nooit begrepen wat er aan dit nummer nu zo spectaculair zou moeten zijn maar in de loop der jaren is de waardering zeker wel gegroeid.
7,8
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:47 uur
Cijfer: 7
Zeker een fijn nummer, maar niet zo bijzonder als andere pareltjes van de band.
Zeker een fijn nummer, maar niet zo bijzonder als andere pareltjes van de band.
0
geplaatst: 6 april 2013, 13:51 uur
Die klassiekerstatus waar Lex het over heeft heb ik lange tijd ook niet begrepen, maar inmiddels snap ik dat wel. Triphop = Massive Attack. Oké, Portishead is er ook nog, maar Massive Attack is in mijn beleving toch nog wat groter. Muzikale pioniers waren het en dat alleen al is genoeg reden om hun werk (en dan zeker hun oudste materiaal, waaronder deze single en tevens wereldwijde hit) een klassiekerstatus toe te dichten.
En dan nu over het nummer zelf: Dat vind ik ijzersterk! Triphop is absoluut niet mijn genre, wat ook de reden is dat ik hier lange tijd niet veel aan vond. Ik kende het nummer van de radio en had het nooit bijzonder gevonden. Ik wist in eerste instantie niet eens dat dit nu Massive Attack was.
Een paar jaar geleden leerde ik Teardrop kennen en dat nummer wist me gek genoeg meteen te grijpen. De zang vond ik wat matig, maar daar kon ik me gemakkelijk overheen zetten. Al snel groeide dit nummer uit tot een absolute favoriet en mijn verstandhouding tot Massive Attack veranderde compleet.
Ik ben sindsdien met heel andere oren naar Massive Attack gaan luisteren en ben Unfinished Sympathy onwijs gaan waarderen. Inmiddels is het zelfs Teardrop in populariteit voorbijgestreefd.
Unfinished Sympathy is een echte trip. De muziek is gelaagd en dat wekt altijd mijn interesse. Gelaagdheid geeft mij altijd de mogelijkheid om per luisterbeurt meer subtilititeiten te ontdekken. De percussie alleen al (ik heb overigens geen idee waar ik precies naar luister) kan me minutenlang boeien. En dan die prachtige strijkers! Vanaf 3 minuut 20 zwellen ze ineens aan en laten een schitterend, euforisch geluid horen. Er wordt naar een climax toegewerkt, al blijft het jammer dat de echte climax uiteindelijk uitblijft. Deze outro doet me altijd wat aan Depeche Mode's Enjoy the Silence denken. Die outro heeft een zelfde sfeer. Met zo'n vergelijking op zak kan een nummer in mijn ogen al bijna niet meer stuk
9,5
En dan nu over het nummer zelf: Dat vind ik ijzersterk! Triphop is absoluut niet mijn genre, wat ook de reden is dat ik hier lange tijd niet veel aan vond. Ik kende het nummer van de radio en had het nooit bijzonder gevonden. Ik wist in eerste instantie niet eens dat dit nu Massive Attack was.
Een paar jaar geleden leerde ik Teardrop kennen en dat nummer wist me gek genoeg meteen te grijpen. De zang vond ik wat matig, maar daar kon ik me gemakkelijk overheen zetten. Al snel groeide dit nummer uit tot een absolute favoriet en mijn verstandhouding tot Massive Attack veranderde compleet.
Ik ben sindsdien met heel andere oren naar Massive Attack gaan luisteren en ben Unfinished Sympathy onwijs gaan waarderen. Inmiddels is het zelfs Teardrop in populariteit voorbijgestreefd.
Unfinished Sympathy is een echte trip. De muziek is gelaagd en dat wekt altijd mijn interesse. Gelaagdheid geeft mij altijd de mogelijkheid om per luisterbeurt meer subtilititeiten te ontdekken. De percussie alleen al (ik heb overigens geen idee waar ik precies naar luister) kan me minutenlang boeien. En dan die prachtige strijkers! Vanaf 3 minuut 20 zwellen ze ineens aan en laten een schitterend, euforisch geluid horen. Er wordt naar een climax toegewerkt, al blijft het jammer dat de echte climax uiteindelijk uitblijft. Deze outro doet me altijd wat aan Depeche Mode's Enjoy the Silence denken. Die outro heeft een zelfde sfeer. Met zo'n vergelijking op zak kan een nummer in mijn ogen al bijna niet meer stuk

9,5
0
Cured
geplaatst: 6 april 2013, 14:48 uur
alles we alles gaan waarderen wat het voor een genre/stroming heeft betekend, moeten we alemaal hoge cijfers toekennen, maar gelukkig gaat het niet zo..
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 april 2013, 14:52 uur
Schitterend nummer waarvan de pracht wat ongrijpbaar is (het is hiervoor al mysterieus genoemd), maar een en ander komt vooral in de finale mooi naar voren.
Mezzanine is hier als album ook favoriet, maar dit ene nummer kan zich met de beste daarop meten.
Cijfer: 8,8
Mezzanine is hier als album ook favoriet, maar dit ene nummer kan zich met de beste daarop meten.
Cijfer: 8,8
0
geplaatst: 6 april 2013, 14:56 uur
Cured schreef:
alles we alles gaan waarderen wat het voor een genre/stroming heeft betekend, moeten we alemaal hoge cijfers toekennen, maar gelukkig gaat het niet zo..
Dat klopt. Mijn hoge cijfer is overigens ook niet gebaseerd op die klassiekerstatus hoor. Ik vind het gewoon een geweldig nummer alles we alles gaan waarderen wat het voor een genre/stroming heeft betekend, moeten we alemaal hoge cijfers toekennen, maar gelukkig gaat het niet zo..

0
geplaatst: 6 april 2013, 15:00 uur
aERodynamIC schreef:
Precies hoe ik erover denk.
Heel merkwaardig ook dat het nummer in 1991 op 1 stond in Nederland.
Of had het te maken met de golfoorlog en het feit dat Massive "Attack" uit de bandnaam weerde?
7/10
0
geplaatst: 6 april 2013, 15:01 uur
Welja, nog zo'n topic.
Wel een hele leuke overigens.
Prachtig nummer, ik heb de 7" ook nog liggen. Massive Attack vind ik sowieso goed en hun eerste album doet me het meest. Maar dit vind ik dan weer niet één van hun beste nummers van het debuut, eigenlijk, er staan veel betere op. Maar nog altijd een 8.
De band heette hier inderdaad Massive en niet Massive Attack.
En waar die populariteit vandaan kwam, ik weet het niet. De golfoorlog staat me nog wel goed bij (ik zat toen in groep 8 en daar hadden we een soort klasjournaal, waarbij we dagelijks het nieuws uit het achtuurjournaal bespraken), maar ik geloof niet het hitsucces daar nu verband mee houdt.
Wel een hele leuke overigens.Prachtig nummer, ik heb de 7" ook nog liggen. Massive Attack vind ik sowieso goed en hun eerste album doet me het meest. Maar dit vind ik dan weer niet één van hun beste nummers van het debuut, eigenlijk, er staan veel betere op. Maar nog altijd een 8.
De band heette hier inderdaad Massive en niet Massive Attack.
En waar die populariteit vandaan kwam, ik weet het niet. De golfoorlog staat me nog wel goed bij (ik zat toen in groep 8 en daar hadden we een soort klasjournaal, waarbij we dagelijks het nieuws uit het achtuurjournaal bespraken), maar ik geloof niet het hitsucces daar nu verband mee houdt.
0
Zephyr
geplaatst: 6 april 2013, 15:51 uur
Hier kan ik veel over zeggen, maar dat doe ik niet; ik waardeer alleen maar :
Cijfer : 10
Cijfer : 10
0
geplaatst: 6 april 2013, 17:16 uur
stoepkrijt schreef:
De zang vond ik wat matig, maar daar kon ik me gemakkelijk overheen zetten.
De zang vond ik wat matig, maar daar kon ik me gemakkelijk overheen zetten.

Dat vind ik nou net de sterkste troef van het nummer!
0
geplaatst: 6 april 2013, 18:04 uur
9
Heerlijk nummer! Slepend, mysterieus, origineel ook, echt een terechte klassieker.
Maar nog even een vraagje over het format van dit topic. Met een titel als 'lied van de dag' lijkt het me stom om alleen (vrij) bekende nummers te laten meedoen. Bovendien zet dat de deur open voor vermoeiende welles/niets-discussies inzake de populariteit van een nummer.
Wat als de keuze van een lied van de dag wat vrijer wordt gelaten? In dat geval kan dit topic ook gebruikt worden om bepaalde obscure/nieuwe muziek nog extra in the picture te zetten. Zo is er ook kans dat meerdere mensen het beluisteren, want het deelnemersveld zou hier wel eens vrij groot kunnen worden.
Heerlijk nummer! Slepend, mysterieus, origineel ook, echt een terechte klassieker.
Maar nog even een vraagje over het format van dit topic. Met een titel als 'lied van de dag' lijkt het me stom om alleen (vrij) bekende nummers te laten meedoen. Bovendien zet dat de deur open voor vermoeiende welles/niets-discussies inzake de populariteit van een nummer.
Wat als de keuze van een lied van de dag wat vrijer wordt gelaten? In dat geval kan dit topic ook gebruikt worden om bepaalde obscure/nieuwe muziek nog extra in the picture te zetten. Zo is er ook kans dat meerdere mensen het beluisteren, want het deelnemersveld zou hier wel eens vrij groot kunnen worden.
0
geplaatst: 6 april 2013, 18:13 uur
6
Hoewel ik de band amper draai heb ik een groot respect voor ze. Maar alles wat ik van ze ken zal altijd worden afgezet tegen Mezzanine, het duistere meesterwerk. Toen deze track uitkwam vond ik heb (vooral door de zang) te veel soul, te licht, niet duister genoeg, tikje irritant. Met de volgende plaat verbeterden ze zichzelf wat mij betreft ruimschoots. Intussen is dit behoorlijk op zijn plek gevallen in de popgeschiedenis, en ondanks het klassiekergehalte doet het me nog steeds weinig, maar slecht vind ik het ook niet. Een topnummer van Mezzanine had wel een 8 of 9 gehaald.
Hoewel ik de band amper draai heb ik een groot respect voor ze. Maar alles wat ik van ze ken zal altijd worden afgezet tegen Mezzanine, het duistere meesterwerk. Toen deze track uitkwam vond ik heb (vooral door de zang) te veel soul, te licht, niet duister genoeg, tikje irritant. Met de volgende plaat verbeterden ze zichzelf wat mij betreft ruimschoots. Intussen is dit behoorlijk op zijn plek gevallen in de popgeschiedenis, en ondanks het klassiekergehalte doet het me nog steeds weinig, maar slecht vind ik het ook niet. Een topnummer van Mezzanine had wel een 8 of 9 gehaald.
0
geplaatst: 6 april 2013, 19:13 uur
Spannend nummer zoals het gehele repertoire van Massive Attack mag worden betiteld.
Eén van de betere jaren '90 bands. Ben ook altijd zeer gecharmeerd van de inbreng van good-old Horace Andy. Niet te horen op dit nummer, overigens
Eén van de betere jaren '90 bands. Ben ook altijd zeer gecharmeerd van de inbreng van good-old Horace Andy. Niet te horen op dit nummer, overigens

0
geplaatst: 6 april 2013, 19:29 uur
Volgens mij is dit hét nummer van Massive Attack voor mensen die niet zoveel met Massive Attack hebben. Het heeft namelijk een frisheid over zich die ik bij andere nummers nogal eens een beetje mis...
8
8
0
geplaatst: 6 april 2013, 21:25 uur
ArthurDZ schreef:
Voor zulke onbekendere nummers zijn al zat 'Maak kennis met...'-topics of bijvoorbeeld de Alternatieve. Ik wil niemand verplichten om uitsluitend heel bekende nummers te nomineren, maar dit topic is niet bedoeld als springplank voor onbekend spul. Voor je het weet bloedt een topic dood, omdat te weinig mensen de nummers kennen.Wat als de keuze van een lied van de dag wat vrijer wordt gelaten? In dat geval kan dit topic ook gebruikt worden om bepaalde obscure/nieuwe muziek nog extra in the picture te zetten. Zo is er ook kans dat meerdere mensen het beluisteren, want het deelnemersveld zou hier wel eens vrij groot kunnen worden.
0
geplaatst: 6 april 2013, 21:33 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Voor zulke onbekendere nummers zijn al zat 'Maak kennis met...'-topics of bijvoorbeeld de Alternatieve. Ik wil niemand verplichten om uitsluitend heel bekende nummers te nomineren, maar dit topic is niet bedoeld als springplank voor onbekend spul. Voor je het weet bloeit een topic dood, omdat te weinig mensen de nummers kennen. Dat is natuurlijk ook waar. Fair enough, het was maar een ideetje

0
geplaatst: 6 april 2013, 21:39 uur
Heeft me nooit kunnen boeien, maar heeft me ook nooit geïrriteerd. Kabbelt wat voort...
6
6
0
geplaatst: 7 april 2013, 13:46 uur
16 mensen hebben gestemd en Unfinished Sympathy scoort gemiddeld een 7,66. Een uitstekende score!
Top 10:
1. Massive Attack - Unfinished Sympathy: 16 stemmen, gemiddeld 7,66
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Top 10:
1. Massive Attack - Unfinished Sympathy: 16 stemmen, gemiddeld 7,66
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
0
geplaatst: 7 april 2013, 13:47 uur
De volgende: een nummer uit de tijd dat deze band nog wél razend populair was op MusicMeter:
Mumford and Sons - Little Lion Man
Mumford and Sons - Little Lion Man
0
geplaatst: 7 april 2013, 13:58 uur
6.5
Zeker geen slecht nummer, maar de klassiekersstatus is wat mij betreft niet helemaal terecht.
Zeker geen slecht nummer, maar de klassiekersstatus is wat mij betreft niet helemaal terecht.
0
geplaatst: 7 april 2013, 14:02 uur
Ja gewoon een prima nummer al verveelt het naar een tijdje wel.
0
geplaatst: 7 april 2013, 14:10 uur
Heb niets met deze band, maar dit is een nummer met een leuke dynamiek. Hun beste.
0
geplaatst: 7 april 2013, 14:16 uur
Ik blijf de band toch wel een warm hart toe dragen, maar vind op hun debuutalbum een paar sterkere tracks staan. Desondanks toch een 7,5
0
Cured
geplaatst: 7 april 2013, 14:21 uur
Totaal niet iets wat me op doet veren; het gaat wel.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.