MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
Wat blijft dit toch een grote meneer! En wat is het verschrikkelijk moeilijk om er hier maar 10 te mogen kiezen. Morgen kan mijn lijst weer anders zijn...

1. The Ship Song
2. The Mercy Seat
3. The Weeping Song
4. Tupelo
5. Jubilee Street
6. Into My Arms
7. Do You Love Me?
8. As I Sat Sadly By Her Side
9. Stagger Lee
10. Stranger Than KIndness

Nick Cave is toch wel samen met Costello en Lou Reed mijn grote favoriet.
Ik volg hem al vanaf zijn Birthday Party albums en vanaf zijn solo debuutalbum ben ik toch wel fan.
Eigenlijk vind ik al zijn periodes wel bijzonder.
Ik heb ook niet echt een album of nummer wat er bovenuit steekt, hoog in mijn top 10 zouden zeker ook A Box for Black Paul  ,Brompton Oratory ,God Is in the House ,Knockin' on Joe  en Lay Me Low  kunnen eindigen.

De overgebleven 20 zijn mij ook heel dierbaar.

1.Into My Arms  *
Oh, dit liedje blijft mij altijd ontroeren tot op het bot, Nick is vaak ook heel goed in lieve liedjes ( bv Oh childeren, zo zoet).
Ik vind de tekst ook prachtig, voeg daarbij de prachtige zang (het moment waar het stil valt) geweldig.

2.The Carny  *
Uit Berlijn, ergens waart de geest van Kurt Weil rond en een container vol spoken en andere engerikken.
Nick en The Bad seeds waren meesters in het maken van onheilspellende muziek, daarnaast is Nick ook een groot verteller (ook schrijver van (niet zo vrolijke) romans), dit komt samen in dit nummer wat geen seconde te lang is.
Oh, ja die piano is hier magisch vreselijk.
Grand Cru , Nick Cave

3.Red Right Hand  *
Over onheilspellend gesproken, dit is sinister, eng , gevaarlijk, zorgelijk en zo mooi.
Ik vind de muziek die hierbij is gekozen briljant, het wordt alleen maar enger.
Ik ga nog maar een keer onder de tafel naar dit lied luisteren.

4.The ship song *
Nick de crooner, die komen we vaker tegen, o.a. Op het mooie coveralbum Kicking against the pricks, maar ook bv The Good son en No more shall we part.
Ik moet eerlijk bekennen dat de live uitvoering bij de clip toch weer een grote indruk heeft gemaak, wat is die mooi.
Tja, het is echt een aanrader de man eens live te gaan zien, onvergetelijk.

5.From Her to Eternity *
Ja, vanaf het album From her to eternity was ik voor Nick Cave, Nick gromt, vecht en zingt zich door dit nummer.
The bad seeds zorgen zoals zo vaak voor een maniakale begeleiding.
Dit is zo'n liedje dat tot op het bot gaat.

6.John Finn's Wife  *
“With legs like scissors and butcher's knives “ spanning en actie en dan die overgang naar die hemelse samenzang.

7.Fifteen feet of pure white snow  *
Geweldig gezongen, Nick Cave is misschien wel mijn favoriete zanger.
Hier zingt hij het liedje naar een hoogtepunt op het einde (iets wat hij vaker doet, trucje)

8.There She Goes, My Beautiful World  *
Opwindend en opzwepende tune, wat werkt dat koor hier geweldig.
Zo'n regel als “So if you got a trumpet, get on your feet, brother, and blow it “ wordt toch prachtig gezongen.
Ik ben blij dat een album als Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus ook zo goed is vertegenwoordigd in deze editie.
Het moet me wel even van het hart dat niet Johnny Thunders , maar Dee Dee Ramone met een beetje hulp van Richard Hell dat liedje (Chinese rock wat Cave hier noemt) geschreven heeft.

9.Tupelo *
Midden Jaren '80 was The First Born Is Dead mijn favoriete album, die heb ik gekocht op de dag van uitkomen en grijs gedraaid.
Op dit album bezingt Cave zijn helden, de Bad Seeds koortjes zijn prachtig.
Tupelo verwijst naar Elvis Presley (The King in dit liedje).
Nick's zang is ook weer fenomenaal in afwisseling en stemming.
Geweldige opener, geweldig ***** album

10.The Weeping song
Prachtig liedje, opnieuw droefenis en dat is te horen aan de stem van Cave.
Blixa is ook prachtig hier, beste Cave duet?
Tja, de video is ook zo mooooi.

11.As I Sat Sadly by Her Side *.
12.Do You Love Me? *
13.The Mercy Seat  *
14.Stranger Than Kindness 
15.Jubilee Street  *
16.Papa Won't Leave You, Henry 
17.Nature Boy 
18.Push the Sky Away 
19.Stagger Lee *
20.Where the Wild Roses Grow  *

Er ontbreken veel persoonlijke favorieten, het was daarom lastig om tot een top-10 te komen. Ben ook geen megafan, al kan ik Nikkie Keef meestal wel waarderen. Ik heb hem één keer live gezien, in de heienekenbierhal. Dat was memorabel. Straight To You had zomaar #1 kunnen zijn als...

1. The Ship Song *
2. Papa Won't Leave You, Henry
3. Fifteen feet of pure white snow *
4. From Her to Eternity *
5. Do You Love Me ?
6.Tupelo
7. The Mercy Seat *
8. Red Right Hand *
9. The Weeping song
10. Stranger Than Kindness

Ik moet eerlijk toegeven dat ik Nick pas ECHT ontdekt heb na zijn album Push the Sky Away.Als een goed muziekfanaat betaamd vrij obsessief zijn discografie gaan doorspitten en aanschaffen. Ik merk wel dat veel genoemde songs door mij nog wel 'n keer geluisterd moesten worden voordat mijn 'o ja' moment kwam. Anyway uit de leftovers (wat een gruwelijk systeem is dit zeg) mijn top 10;

1. Into My Arms *
2. Jubilee Street *
3. The Mercy Seat *
4. As I Sat Sadly by Her Side *
5. Push the Sky Away
6. From Her to Eternity *
7. Red Right Hand *
8. The Weeping song
9. Fifteen feet of pure white snow *

zaaf
01. As I Sat Sadly by Her Side *
02. The Ship Song  *
03. Do You Love Me? *
04. Tupelo *
05. Fifteen feet of pure white snow  *
06. Into My Arms  *
07. John Finn's Wife  *
08. The Weeping song
09. Stagger Lee *
10. Red Right Hand  *

Het is na zaaf's lijstje spannend in de top

1 Tupelo *
2 There She Goes, My Beautiful World *
3Papa Won't Leave You, Henry
4 Into My Arms *
5 The Mercy Seat *
6 Do You Love Me? *
7 Stagger Lee *
8 The Weeping song
9 From Her to Eternity *
10 Jubilee Street *

Het is niet mijn favoriete artiest allertijden maar ik begin hem toch wel langzaam iets beter te waarderen.

1. Into My Arms *
2. Jubilee Street *
3. The Mercy Seat *
4. Where the Wild Roses Grow *
5. Red Right Hand *
6. There She Goes, My Beautiful World *
7. Do You Love Me? *
8. Papa Won't Leave You, Henry
9. As I Sat Sadly by Her Side *
10. Fifteen feet of pure white snow *

1. Stranger than Kindness
2. The Carny
3. The Mercy Seat
4. Stagger Lee
5. Tupelo
6. From Her to Eternity
7. Papa Won´t Leave you Henry
8. The Weeping Song
9. Red Right Hand
10 Jubilee Street

1.The Mercy Seat
2.Tupelo
3.The Ship Song
4.The Carny
5.Red Right Hand
6. The Weeping song
7. Do You Love Me?
8. Where the Wild Roses Grow
9. From Her to Eternity

Toevallig komt dit net voorbij op het Dangerous Minds-blog (sowieso een aanrader dat)

Nick Cave and the Bad Seeds on ‘MTV Live ‘N’ Loud,’ 1997 | Dangerous Minds - dangerousminds.net

1. Push the Sky Away
2. Into My Arms*
3. There She Goes, My Beautiful World*
4. The Ship Song*
5. As I Sat Sadly By Her Side*
6. Fifteen Feet of Pure White Snow*
7. Stranger Than Kindness
8. Jubilee Street*
9. The Carny*
10. Do You Love Me?*

Met een eervolle vermelding nog voor Where The Wild Roses Grow die het helaas net niet haalde.
Nick Cave heb ik flink ontdekt door dit topic, kende maar een handvol nummers van deze grote meneer.

Wel is het merkwaardig dat het beste nummer dat Nick Cave maakte nog maar een jaar oud is, absurd eigenlijk...iets van 'enkel de allergrootsten zijn tot zoiets in staat' enzo...

Mee eens, maar dan voor mij Jubilee Street. Push The Sky Away weet ik nog niet van of die mijn top 10 haalt.

Ik heb Higgs Boson Blues hoger zitten dan Push the Sky Away. En er zijn wel meer favorieten vroegtijdig uitgeschakeld. Er bleef overstelpend veel kwaliteit over en het was lastig om dat op volgorde te zetten.

1. Tupelo *
2. Stagger Lee *
3. Papa Won't Leave You, Henry 
4. The Weeping song
5. There She Goes, My Beautiful World  *
6. From Her to Eternity *
7. Do You Love Me? *
8. The Mercy Seat  *
9. Red Right Hand  *
10. Where the Wild Roses Grow  *

dix
1. John Finn's Wife

Koortsig, zwetend ... zo hoor ik 'm toch het liefst.

2. From Her To Eternity
3. Tupelo
4. Stranger Than Kindness
5. Into My Arms
6. The Mercy Seat
7. The Weeping Song
8. Jubilee Street
9. Papa Won't Leave You Henry
10. Red Right Hand

Waarom deed 'Oh My Lord' hier niet mee?
Zo'n absurd geniaal nummer, met een zelden sterker gehoorde climax.

Johnny Marr schreef:
Waarom deed 'Oh My Lord' hier niet mee?
Zo'n absurd geniaal nummer, met een zelden sterker gehoorde climax.

Is bij de eliminatie ronde afgevallen, zie enkele pagina's terug.

1. Push the Sky Away
Johnny Marr schreef:
Wel is het merkwaardig dat het beste nummer dat Nick Cave maakte nog maar een jaar oud is, absurd eigenlijk...iets van 'enkel de allergrootsten zijn tot zoiets in staat' enzo...

Mee eens. Zelfde geldt voor het beste album overigens. Zoals ik het voor de ladder omschreef:

Sommige artiesten raken niet sleets. Je kent ze wel, van die artiesten, die ondanks hun leeftijd nog steeds prima werk uitbrengen en strakke liveshows geven. Rasartiesten. Maar toch, vaak haalt het nieuwe werk het niet bij hun klassiekers uit de jaren '70, '80 of '90. Hoe zeldzaam is het dat een artiest, na tientallen jaar meedraaien in de muziekscene en talloze albums uit te hebben gebracht, nog met nieuw materiaal komt, dat als zijn of haar allerbeste werk kan worden beschouwd?

Minder zeldzaam, maar de realiteit voor een doorgewinterde muziekliefhebber zoals ik (en met mij waarschijnlijk velen op dit forum): hoe vaak komt het nog voor dat nieuw werk je echt omver blaast? 10-15 jaar geleden konden nummers zich vaak binnen no-time opwerpen als een all-time favourite (om vaak even snel weer uit de gratie te vallen), maar tegenwoordig moet muziek er werk van maken om zich tot mijn favorieten te scharen. Als muziekliefhebber ben ik misschien een beetje blasé geworden.

Desondanks is er zo heel af en toe de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. In 2013, na een 35-jarige carrière, bracht Nick Cave met zijn Bad Seeds het album Push the Sky Away uit. Niet alleen zijn beste album ooit, maar het greep mij ook per direct bij de kloten, om niet meer los te laten. Ik was al verklaard liefhebber van het geluid van de sonore brombeer uit Down Under, maar dit album, en met name het fenomenale titelnummer, brengt mij in andere sferen.

Wie de eerste noten van Push the Sky Away hoort, doet vermoeden dat Cave een boodschapper is, die het einde der tijden predikt. De mysterieuze synthklanken galmen door de echo van de leegte van het bestaan. En met alle liefde laat je je meevoeren door zalvende werking van Caves stemgeluid, alsof hij wil zeggen: 'het is niet erg, het einde komt voor iedereen, laat mij je leiden.' En als na verloop van minuten het nummer langzaam wegsterft, kom je tot het besef: 'ik ben er nog!' Beduusd beschouw je de afgelopen 4 minuten, waarin Nick Cave je mee heeft genomen naar iets wat het hiernamaals kan zijn, of een parallel universum, of gewoon de wereld om je heen, maar dan door de zintuigen van iets of iemand anders. Een plek waar geen 72 maagden zijn, of een eeuwig brandend vagevuur, maar enkel een bedwelmende zweem van berusting, geuit in muziek.

De dag dat ik met droge ogen beweer dat dit het beste nummer aller tijden is, is niet ver. Want in tegenstelling tot in mijn tienerjaren, is Push the Sky Away binnen no-time uitgegroeid tot een favoriet, maar zal hij die status absoluut niet snel kwijtraken...

2. The Mercy Seat
- Tsja de gedoodverfde winnaar natuurlijk. Terecht, geweldig nummer.

3. Stagger Lee
- Vond ik altijd een redelijk gemiddeld nummer uit zijn oeuvre. Totdat ik het live hoorde. Live is het monster, dat je bij de keel grijpt en niet meer loslaat. Raaaawww.

4. The Ship Song
- Cave de prediker. Net als bij Push the Sky Away pakt hij je hand en bezweert je dat alles goed komt.

5. Red Right Hand
- Het beste Cave-nummer volgens Cave zelf. Zit wat in. Combineert een lieflijk melodietje met een dreigende sfeer en bijtende zang. Typisch Cave dus.

6. As I Sat Sadly by Her Side
- Alleen al vanwege die prachtige assonantie in de titel. Ok, en die piano natuurlijk.

7. Jubilee Street
- Vind ik persoonlijk slechts tot de middenmoot van Push the Sky Away horen. Zegt vooral wat over hoe sterk het album is.

8. Papa Won't Leave You, Henry
- Raakte me niet direct, maar is uiteindelijk toch wel een erg sterk nummer. Zorgt voor een mooi evenwicht tussen ballads en up-tempo nummers in de top 10.

9. The Carny
- Itt enkele hier, ben ik meer fan van de latere Cave. Tender Prey vind ik pas zijn eerste echt goede album. The Carny is een van weinige nummers uit zijn beginperiode die ik echt goed vind. Doet me altijd een beetje aan Comus denken.

10. Into My Arms
- Wint het nipt van die andere ballad uit midden 90's (Where the Wild Roses Grow). Vooral omdat The Boatman's Call tot vorig jaar mijn favoriete Cave-plaat was (en Where Do We Go Now (But Nowhere?), People Ain't No Good en Idiot Prayer in de finale ontbreken)

Grootste gemis voor mij was uiteindelijk ook Higgs Boson Blues, geweldig nummer is dat.

Top 10:

01. Jubilee Street
Het heeft even geduurd voordat het kwartje viel bij Nick Cave. In de jaren '90 had ik al het album met The Mercy Seat, maar daar heb ik nooit echt veel aan gevonden. In de jaren '00/'10 is het Cave-vlammetje wel een paar wat opgeflakkerd, maar echt aan ging het vorig jaar toen zijn laatste plaat uitkwam, ik langzaam viel voor dit nummer en Nick Cave dit nummer speelde op Primavera Sound. Geweldig concert was dat!

02. Nature Boy
Ten tijde van The Lyre of Orpheus kreeg ik dat album digitaal van een vriend die into Cave was. Het greep me niet echt, maar dit nummer dan weer wel. Heeft een beetje een soulvibe en lijkt nogal op Cockney Rebel's Make Me Smile, maar wat een energie!

03. Fifteen Feet of Pure White Snow
Deze heb ik vorig jaar of het jaar ervoor ontdekt via de MuMe-ladder. Het bijbehorende album heb ik vorig jaar voor het eerst beluisterd en dat kan ik me nog goed herinneren. Geen plaat om vaak te draaien, daarvoor is ie veel te zwaar op de hand. Maar mooi is het allemaal wel...

04. Stagger Lee
Het concert van Nick Cave op Primavera was erg goed, maar Stagger Lee live, dat was zonder twijfel een van de beste livedingen die ik ooit gezien heb. Ik zie nu dat hij ervoor The Mercy Seat speelde. Geen verkeerd nummer, maar ik was het allang weer vergeten. De intensiteit van Stagger Lee live daarentegen was ongelooflijk en ik kan me niet herinneren ooit zo aan de grond genageld te hebben gestaan bij een concert. Cave hield het hele nummer lang een vrouw vast op de voorste rij, zij moet ongetwijfeld de mooiste avond van haar leven hebben gehad aan haar blik te zien. Ik zal het nooit meer vergeten. De studioversie is lang niet zo goed, maar zeker met de clip erbij nog dik in orde.
Volgend jaar ga ik hem weer zien als hij Den Haag aandoet en ik hoop vurig dat hij Stagger Lee dan weer speelt.

05. Do You Love Me?
06. The Weeping Song
07. Where The Wild Roses Grow
08. Push The Sky Away
09. Tupelo
10. As I Sat Sadly By Her Side

The Weeping Song en Tupelo kende ik nog niet, dat zijn de ontdekkingen van deze week.

dix
Overigens terug te vinden op Knuffelrock 5. Gezellig samen met je lief op de bank in je Vinex-hut luisteren hoe Nick met een steen de tanden uit Kylie's mond beukt. Ik verbaas me nergens over

01. There She Goes, My Beautiful World *
02. Push the Sky Away
03. As I Sat Sadly by Her Side *
04. From Her to Eternity *
05. Jubilee Street *
06. Tupelo *
07. Fifteen feet of pure white snow *
08. The Mercy Seat *
09 . Papa Won't Leave You, Henry
10. The Ship Song *

1. As I Sat Sadly by Her Side *
2. The Mercy Seat *
3. There She Goes, My Beautiful World *
4. Papa Won't Leave You, Henry
5. Push the Sky Away
6. Fifteen feet of pure white snow *
7. The Weeping song
8. Where the Wild Roses Grow *
9. The Ship Song *
10. Into My Arms *

1.Jubilee Street  *
2.Push the Sky Away 
Geweldig hoe deze artiest zich opnieuw kan uitvinden, ook al loopt hij al tig jaar mee. Deze stemmige pareltjes kropen in de loop van vorig jaar langzaam onder mijn huid. In de late herfst viel het kwartje definitief en nu plaats ik ze zelfs boven de superklassieker.
3.The Mercy Seat  *
4.Where the Wild Roses Grow  *
Een soort herontdekking. Dit nummer wist me tijdens zijn radioperiode niet helemaal in te pakken, maar deze week brak hij definitief door bij mij. Echt een artiest van de lange adem, blijkbaar. En een bevestiging dat smaak met de jaren behoorlijk kan veranderen.
5.Nature Boy 
6.Into My Arms  *
7.Red Right Hand  *
8.Stranger Than Kindness 
9.Do You Love Me? *
10.John Finn's Wife  *

Rudi S schreef:
(quote)

Is bij de eliminatie ronde afgevallen, zie enkele pagina's terug.

Met 1 lousy stemmetje, van moi. Beste nummer van die plaat....

Heb de onderste drie van mijn top 10 licht aangepast, mocht Rudi het lijstje al verwerkt hebben...

Geweldige clip, Blixa en Nick samen op de wip-wap in de vorm van een bootje.

Toch nog even The Birthday Party.

Eeuwige zonde dat we geen nummers van die band mochten nomineren. In mijn all time Cave-top 10 vinden we namelijk ook de pareltjes Jennifer's Veil en Nick The Stripper!

Ik begrijp het, maar ben het oneens.
Nu kan iemand nog mooi een pre/solo (Boys Next Door, The Birthday Party) greatest hits doen.

21 lijstjes met prachtige muziek van Nick Cave alweer.
Mooi is het ook om de commentaren te lezen.
En voor de liefhebbers morgen begint dix hier met The Fall.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:38 uur

geplaatst: vandaag om 12:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.