MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
Nog een uur (en misschien iets langer) voor een lijstje!

Mb.
1. I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
2. Try a Little Tenderness
3. (Sittin' on) the Dock of the Bay
4. Cigarettes and Coffee
5. Down in the Valley
6. Hard to Handle
7. Pain in My Heart
8. I've Got Dreams to Remember
9. Ole Man Trouble
10. Love Man

Zoiets.

1. I've Got Dreams to Remember
2. (Sittin' on) the Dock of the Bay
3. That's How Strong My Love Is
4. Hard to Handle
5. Shake *
6. I Can't Turn You Loose *
7. Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song)
8. I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
9. These Arms of Mine
10. Mr. Pitiful

Jammer dat That's What My Heart Needs er niet tussen staat. Die had samen met Security en The Happy Song (Dum-Dum) mijn top 10 nog wel gehaald.

Ik ben nog knopen aan het doorhakken. Hopelijk nog net op tijd.
Dit is wel echt verdomde moeilijk.....

niks aan de hand, je hebt nog anderhalve minuut.

Onmogelijk is het enige woord wat continu in mijn hoofd blijft zitten bij het samenstellen van mijn top 10. Deze man is werkelijk de beste soulzanger en zou zelfs K-3 liedjes tot klassiekers kunnen verheffen. Er zijn nog genoeg nummers in deze greatest hist voorbij gekomen die ook in de top 10 hadden mogen staan van mij. Ik zet zijn muziek toch te weinig op, blijkt weer.
01. (Sittin' on) the Dock of the Bay
02. Tramp (ft. Carla Thomas)
03. Hard to Handle
04. Try a Little Tenderness
05. Ole Man Trouble
06. Pain in My Heart
07. I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
08. That's How Strong My Love Is
09. These Arms of Mine
10. I've Got Dreams to Remember

Anderhalve minuut was veruit te weinig...

Leuk, op de valreep nog een keer het veel te weinig genoemde Tramp!

Dat nummer maakt me altijd vrolijk en is ook het enige (!!!) nummer van Otis op mijn MP3 speler.

principal2000 schreef:
Onmogelijk is het enige woord wat continu in mijn hoofd blijft zitten bij het samenstellen van mijn top 10.
Klopt! ik vond het ook bijna onmogelijk een top tien van zoveel moois te maken.

Maar, fijn nieuws voor Minneapolis, Tramp zal zo nog een keer genoemd worden in het laatste lijstje van het stel.

1. Try a Little Tenderness
In het begin moet je je oren spitsen want wat zingt die Otis daar zo ingetogen. Maar dan, hoe verder het nummer vordert, hoe meer Otis de registers opentrekt. Tot het moment dat je, voordat je er erg in hebt, keihard zit mee te brullen met deze ultieme Otis song.

2. (Sittin' on) the Dock of the Bay
Zoals Bonk het in zijn laatste zin al zo treffend verwoord, een fantastisch niet kapot te krijgen liedje waar ik geen genoeg van kan krijgen.

3. Cigarettes and Coffee 
Heerlijke onderhuidse spanning, een zoete tekst op een rauwe manier gebracht.

4. Love Man
Fijn swingend, heerlijke blazers, zijn beste postuum uitgebrachte song na the Dock.

5. You Left the Water Running
Een 'tussen neus en lippen door' opgenomen ietwat ondergewaardeerde parel.

6. I've Been Loving You Too Long
Otis opent met de boodschap van zijn nummer en zuigt je na een seconde of vijftien volledig het nummer in.

7. Tramp (ft. Carla Thomas)
Het heerlijke tegen elkaar op zingen van Otis en Carla: You're still a tramp. That's all right. You a tramp, Otis. You just a tramp.

8. Hard to Handle
Wederom een nummer met heerlijke blazers

9. These Arms of Mine
Één van zijn mooiste en meest gevoelige gezongen ballads.

10. Ole Man Trouble 
Die heerlijke Otis Blue sound, dit lied typeert misschien wel het beste de artiest Otis.

En de lijnen zijn gesloten...

GREATEST HITS OF OTIS REDDING - RESULTS

https://psychobabble100.files.wordpress.com/2011/09/otis.jpg

Onze Otis had al jong door hoe wij tientallen jaren later over zijn muzikale erfenis zouden praten...

Allereerst een bedankje aan de achttien users die deze finale hebben vorm gegeven. Zonder jullie zou dit spelletje niet half zo leuk zijn geweest!!

Als eerste de verdeling naar albums. De volgende albums hebben één - of meerdere - nummers voortgebracht die het tot de Otis top twintig hebben geschopt.

Pain in My Heart 2x
The Great Otis Redding Sings Soul Ballads 2x
Otis Blue 5x
The Soul Album 1x
Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul 3x
King & Queen 1x
Live in Europe 1x
The Dock of the Bay 1x
The Immortal 2x
Love Man 1x
Non-album single 1x

En dan maar gelijk door met de nummers 20 t/m 16.

20. Respect * - 6 punten - 2 keer genoemd
Album: Otis Blue / Otis Redding Sings Soul
Nummer één van: x
Hoogste positie: aERodynamIC (6)

19. Mr. Pitiful - 7 punten - 3 keer genoemd
Album: The Great Otis Redding Sings Soul Ballads
Hoogste positie: zaaf (6)

18. You Left the Water Running * - 15 punten - 3 keer genoemd
Album: -
Hoogste positie: Kees-Jan (4)

17. I Can't Turn You Loose * - 16 punten - 4 keer genoemd
Album: Live in Europe
Hoogste positie: west (5)

16. Shake * - 18 punten - 4 keer genoemd
Hoogste positie: aERodynamIC (2)

Niet één nummer van Tell the truth dus. Toch een mooi album hoor.

Goede hoes gekozen Edgar.

En de nummers 14 t/m 11 (met de eerste nummer één)

14. Tramp (ft. Carla Thomas) - 25 punten - 5 keer genoemd
Album: King & Queen (ft. Carla Thomas)
Hoogste positie: principal2000 (2)

14. Down in the Valley * - 25 punten - 5 keer genoemd
Hoogste positie: west (2)

Exact evenveel punten, beide vijf keer genoemd en beide een tweede plek als hoogste positie. Laat ze dan ook maar samen op die veertiende plek staan.

13. My Lover's Prayer * - 28 punten - 6 keer genoemd
Album: Complete Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul
Nummer één van: zaaf
Hoogste positie: x

Het hoogst genoteerde nummer dat niet in de startlijst stond en tevens de eerste nummer één die voorbij komt.

12. Cigarettes and Coffee  - 34 punten - 6 keer genoemd
Album: The Soul Album
Hoogste positie: Edgar18 (3)

11. Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song) - 36 punten - 9 keer genoemd
Album: Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul
Hoogste positie: zaaf, charlotte2807 (4)

Evenveel punten als de nummer tien maar ik heb er voor gekozen het door een user hoogst geplaatste nummer voorrang te geven. Deze Otis scoorde twee vierde plaatsen maar de nummer drie deed het met een derde plek van Eric net iets beter.

http://1.bp.blogspot.com/-bxtXylrMqow/UBG_DuXNj1I/AAAAAAAANVY/GQdaO5LimwA/s1600/smoking+otis+redding.png.jpg
En tot slot van dit eerste tiental een leuk fotootje van de heer Redding.

10. Ole Man Trouble - 36 punten - 9 keer genoemd
Hoogste positie: aERodynamIC (3)

Edgar18 schreef:
Die heerlijke Otis Blue sound, dit lied typeert voor mij misschien wel het beste de artiest Otis.

9. Pain in My Heart - 57 punten - 11 keer genoemd
Album: Pain in My Heart
Hoogste positie: El Ninjo, zaaf (3)

We maken een flinke stap van de zesendertig punten die Ole Man Trouble wist te vergaren naar de zevenenvijftig punten van Pain in My Heart. Een duidelijke top negen dus.
Ook hier weer een ex-aequo tussen twee nummers en wederom heb ik gekozen voor de song die door een user als hoogste werd geplaatst. Deze keer heeft zaaf ervoor gezorgd dat zijn nummer twee nipt boven zijn (en die van El Ninjo) nummer drie eindigt.

Reijersen schreef:
Een ultieme Redding-ballad. Je voelt de pijn die hij zingt. Prachtig gedaan.

8. Love Man - 57 punten - 11 keer genoemd
Album: Love Man
Hoogste positie: zaaf (2)

west schreef:
Swingende niet te weerstane funky titelsong met opvallend sterke drums.. Otis is klaar voor de liefde.

7. That's How Strong My Love Is - 59 punten - 11 keer genoemd
Album: The Great Otis Redding Sings Soul Ballads
Nummer één van: El Ninjo, Kees-Jan

west schreef:
Ooit zag ik the Stones dit oh zo mooie nummer prachtig spelen in Vredenburg. Otis lijkt het haast uit de losse pols te zingen, tegelijkertijd klinkt het intens mooi. Let op dat pianootje en andere details.

6. These Arms of Mine - 63 punten - 12 keer genoemd
Album: Pain in My Heart
Nummer één van: Johnny Marr, thelion

Reijersen schreef:
Ballad pur sang zoals Otis die wel vaker maakte. Is er ooit iemand geweest die met zoveel gevoel weet te zingen als Otis Redding dat deed? Ik ben van mening dat dit niet het geval is. Luister daarvoor alleen maar eens naar dit nummer.
En omdat een aardige cover op zijn tijd helemaal niet verkeerd is.... Ben L'Oncle Soul

5. I've Got Dreams to Remember - 64 punten - 12 keer genoemd
Album: The Immortal
Nummer één van: herman

Reijersen schreef:
Dit nummer is dus lange tijd mijn absolute favoriet geweest van Otis Redding. Ondertussen iets weggezakt, maar nog steeds ijzersterk. De samenzang, de gospelinvloeden, het nummer klopt van kop tot staart.

4. Hard to Handle - 99 punten - 17 keer genoemd
Album: The Immortal
Nummer één van: aERodynamIC

Vanaf de vierenzestig punten van albumgenoot I've Got Dreams nemen we een reuzenstap naar de bijna honderd punten van Hard to Handle. Dit nummer speelde tot mijn verrassing bijzonder lang mee om het podium en heeft zelfs een poosje op nummer twee gestaan. Uiteindelijk bleken de echte kleppers net iets te sterk maar het scheelt verdraaide weinig.

Minneapolis schreef:
Wat loopt dit toch lekker. Onmogelijk om niet mee te zingen. Laat ik het niet horen dat die van Black Crowes beter is, want dat is ie niet.

En kijk eens wie zich hier waagt aan een stukje Hard to Handle.

Ik hoop niet dat je computer oververhit is geraakt door de berekeningen.
Laat ons niet langer in spanning Ed. En dan vooral wat betreft de volgorde.

Het origineel van Hard to Handle heb ik wel echt moeten leren waarderen. Die versie van Black Crowes kende ik eerder en heeft het nummer voor mij eigenlijk aardig verpest.

GREATEST HITS OF OTIS REDDING - PODIUM

3. Try a Little Tenderness - 106 punten - 14 keer genoemd
Album: Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul
Nummer één van: west, jeroentjuhh, laxus11 en Edgar18

En we openen het podium met deze - voor mij - ultieme Otis song. Alles wat Otis zo goed maakt komt samen in dit ene nummer. Haalde 'maar' veertien noteringen maar laat door veel hoge posities het vaker genoemde Hard to Handle achter zich.

En nog een opname van één dag voor zijn dood hier
En, omdat het zo leuk is, Monterey Pop Festival hier

west schreef:
Op dit sublieme nummer van Otis komt alles samen: het begint als een mooie langzame ballad en daarna de heerlijke versnelling verderop, waardoor het een lekkere funky song wordt. Naast de geweldige zang van Otis, horen we het fantastische blaaswerk van Booker T & the M.G.'s en zijn de arrangementen en de productie van een andere held van mij: Isaac Hayes.

Reijersen schreef:
Op dit nummer hoor je heel goed dat Otis alle facetten van de soul beheerst. Gevoelig en intiem of juist swingend en funky. De opbouw van dit nummer is toch wel geniaal te noemen. Dit heet de boog gespannen houden en je luisteraar kunnen verrassen.

Edgar18 schreef:
In het begin moet je je oren spitsen want wat zingt die Otis daar zo ingetogen. Maar dan, hoe verder het nummer vordert, hoe meer Otis de registers opentrekt. Tot het moment dat je, voordat je er erg in hebt, keihard zit mee te brullen met deze ultieme Otis song.

2. (Sittin' on) the Dock of the Bay - 114 punten - 18 keer genoemd
Album: The Dock of the Bay
Nummer één van: Bonk, Simon77, charlotte2807 en principal2000

Elke user nam deze meest bekende en gelauwerde Redding song op in zijn lijstje. Het podium leek in het begin (relatief) ver weg maar door een sterke eindsprint haalt The Dock of the Bay 'gewoon' het podium. De eerste plek is echter nooit serieus in zicht geweest.

Otis optreden op het Monterey Pop Festival in de zomer van '67 inspireerde hem om muziek te maken die meer in de stijl van de toen geldende popmuziek lag. Twee dagen voor zijn dood vonden de opnames plaats in de Stax Studios te Memphis. Na Otis plotselinge dood maakte producer Steve Cropper het nummer af en hielp Redding zo aan zijn grootste hit. Welke kant deze legende op zou zijn gegaan wanneer dat verdomde vliegtuig niet uit de lucht zou zijn gevallen zullen we helaas nooit weten.

Minneapolis schreef:
Ik heb totaal geen behoefte om origineel te doen met mijn topposities.
Zijn grootste hit en bekendste nummer. Ook het nummer waardoor ik als jonkie kennis maakte met zijn muziek. Het tragische verhaal van 2 dagen na de opnamen... Otis had een iets andere weg gekozen met Dock of the bay, en laat ons achter met de vraag hoeveel moois hij nog had kunnen maken.

Bonk schreef:
Natuurlijk is dit zijn grootste hit en is het nummer in die zin helemaal 'kapot' gedraaid. Er zijn nummers waarin je beter kan horen hoe goed en mooi Otis kan zingen. Er zijn ook wel nummers van Otis waarin beter of mooier gemusiceerd wordt. Maar toch is dit voor mij zijn mooiste liedje. Die geweldige, schijnbaar eenvoudige compositie, waarin zo veel sfeer neergezet wordt. Je ziet jezelf al zitten 'On the Dock of the Bay'. En ook na die honderden keren dat ik het gehoord heb, blijf ik het een heerlijk nummer vinden, waar ik geen genoeg van krijg en nog steeds helemaal vind kloppen, als een soort ultiem liedje en dus is het ook niet kapot te krijgen.

Edgar18 schreef:
Zoals Bonk het in zijn laatste zin al zo treffend verwoord, een fantastisch niet kapot te krijgen liedje waar ik geen genoeg van kan krijgen.

1. I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) - 125 punten - 18 keer genoemd
Nummer één van: Minneapolis, Reijersen, Mb.

Vanaf lijstje nummer twee stond dit nummer op kop en die positie werd niet meer afgestaan. Een meer dan terechte overwinning dus voor deze ballad die ook door iedereen in zijn of haar lijstje werd opgenomen. Komt qua waardering bij het grote publiek niet in de buurt van onze nummer twee maar was deze week de absolute winnaar!

En nog een mooi clipje hier.
west schreef:
Otis kan intens zingen, dat komt ook zeker goed tot zijn recht op flink wat fraaie ballads die hij heeft gezongen. Deze vol luduvuduh snijd dwars door je heen.

Minneapolis schreef:
De beelden van het legendarische Monterey optreden uit 1967 spreken voor zich. Wat een zanger, intens is het woord.

Reijersen schreef:
Dit is voor mij toch wel de ultieme Otis Redding song. Net als bij mijn all-time favorite song (Sam Cooke’s A Change is Gonna Come) is het bij de eerste nooit al meteen raak. Wat een sensitiviteit. Ondertussen heeft het nummer ook nog een soort onderdrukte energie die het hartenzeer alleen maar meer benadrukt.

Bonk schreef:
Dit is in mijn optiek wel het nummer, waarin Otis het beste laat horen hoe ongelofelijk goed en mooi hij kan zingen. Het werd al terecht als intens omschreven, want toch verliest Otis zich hier niet sentiment of dergelijke, daarvoor is het ook weer net ingehouden genoeg gezongen. Hierdoor ga je helemaal met hem meevoelen tijdens het nummer, al is het niet je eigen situatie. Ik vind het knap dat je dat lukt in een nummer.

Minneapolis schreef:
Ik hoop niet dat je computer oververhit is geraakt door de berekeningen.
Laat ons niet langer in spanning Ed. En dan vooral wat betreft de volgorde.
De computer heeft het verrassend goed volgehouden alleen ben ik zelf wat oververhit geraakt . Maar, ik deed het zeer graag. Heerlijk zo'n weekje 'verdrinken' in Otis.

Dit was hem wat mij betreft. Alle spelers nogmaals hartelijk dank voor jullie deelname. Komende week zal Johnny Marr jullie meenemen op trip door Black Sabbath land. Deze editie moet ik helaas overslaan maar gelukkig keert de soul over een paar weken alweer terug in de vorm van de blue eyed Dusty.

http://www.oldiesmusicblog.com/wp-content/uploads/Otis-Redding-1966.jpg

3/apr - Johnny Marr (Black Sabbath)
10/apr - zaaf (Fink)
17/april - herman (Dusty Springfield)
24/april - Scientist (Nine Inch Nails)
01/mei - dazzler (Orchestral Manoeuvres in the Dark)
08/mei - jassn ( Run The Jewels / el-p of Killer Mike)
15/mei - Chevy (Crowded House)
22/mei - Edgar18 (Simon & Garfunkel)
29/mei - zaaf (Massive Attack)
5/juni - Telamon (Marillion)
12/juni - ArthurDZ (Steely Dan)
19/juni - johan de witt (Suede)
26/juni - Laxus11 (Neil Young)
3/juli - Johnny Marr (Nas)
10/juli - Casartelli (Eloy)
17/juli - dynamo d (The Waterboys)
24/juli - Johnny Marr (Placebo)
31/juli - ArthurDZ (Tom Waits)
7/aug- arcade monkeys (Elliott Smith)
14/aug - De-noir (The National)
21/aug - dynamo d (Bee Gees)
28/aug - Arno (Manic Street Preachers)
4/Sep - Laxus11 (Queen)
11/Sep - luigifort (Tori Amos)
18/Sep - Telamon (Belle and Sebastian)
25/Sep - zaaf (David Sylvian / Japan)
2/Okt - luigifort (Throwing Muses)
9/Okt - Johnny Marr (dEUS)
16/Okt - ArthurDZ (The Replacements)
23/Okt - luigifort (Cocteau Twins)
30/Okt - Rudi S (Siouxsie and the Banshees)
06/Nov- west (James Brown)
13/Nov- Scientist (Joanna!)
20/Nov- dazzler (New Order)
27/Nov - dynamo d (Rammstein)
4/Dec - VladTheImpaler (Oasis / Noel Gallagher's High Flying Birds)
11/Dec- Misterfool(Brian Eno)
18/Dec - Laxus11 (Elvis Presley)
25-Dec - Rudi S (Vic Chesnutt)
1-jan - ArthurDZ (Sonic Youth)
8-jan Telamon (The The)
15-jan Dungeon (The Beach Boys)
22-jan herman (Beastie Boys)
29-jan johan de witt (Patti Smith)
5- feb Laxus11 (AC/DC)
12-feb dumb_helicopter (Bloc Party)
19-feb - ArthurDZ (N.W.A.)
26-feb - Edgar18 (Sam Cooke of Bill Withers)

En omdat een soul week als deze me prima bevalt doe ik het over een jaartje (wat een belachelijk lange wachtrij!!) nog een keer over.

Edgar18 schreef:
(quote)
De computer heeft het verrassend goed volgehouden alleen ben ik zelf wat oververhit geraakt . Maar, ik deed het zeer graag. Heerlijk zo'n weekje 'verdrinken' in Otis.

Zeker, en je hebt het ook mooi georganiseerd en samengesteld!
Allemaal mooie nummers, en (naar mijn mening) een zeer terechte nummer 1. Prachtige legendarische clip ook.
Bedankt Edgar!

Prachtige winnaar, prachtige muziek en de organisatie mocht er ook wezen

Dank Edgar18 voor de aanleiding om weer eens goed in de muziek van Otis te duiken en de mooie presentatie

Te laat doorgehad dat ik kon stemmen. Ik kan mij heel goed in de top 10 vinden.

zaaf
dat was een heerlijk weekje Edgar18. jij en otis (in mindere mate ) hebben daarvoor gezorgd. thanks!

Heel graag gedaan allemaal !

Voor wie wat meer wil lezen over zijn noodlottige ongeluk (niet het leukste leesvoer, ik weet het) is dit een aardig linkje met foto's en wat achtergrond.

Wat een geweldige live clip van (ook) mijn favoriet: Try A Little Tenderness! Bedankt Edgar!

Bedankt Edgar voor Otis

Op naar Black Sabbath

Dank Edgar, leuk dat je Otis even in het zonnetje wilde zetten.

http://www.musiclipse.com/wp-content/uploads/2013/05/black-sabbath-wallpaper.jpg

Black Sabbath. Een zeer bijzondere band. Moeilijke band ook om een deftige startlijst van te maken.
Laat jullie haren maar groeien tot op jullie kont, en haal de leren jekkers maar van zolder want hier komt 'ie:

Black Sabbath
Children Of The Grave
Dirty Women
God Is Dead?
Heaven And Hell
Hole In The Sky
Into The Void
Iron Man
N.I.B.
Neon Knights
Never Say Die
Paranoid
Planet Caravan
Sabbath Bloody Sabbath
Snowblind
Sweet Leaf
Symptom Of The Universe
The Wizard
War Pigs
Warning

Aan jullie om nu nog 10 plaatjes uit te zoeken die nog niet in de startlijst staan, de meest genoemde nummers gaan door zodat we komen tot een lijst van 30 nummers. De deadline voor dit taakje is maandagavond 20u00.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:13 uur

geplaatst: vandaag om 03:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.