MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2014

zoeken in:
De laatste van 2013:

30-12: ChthoniC - Next Republic (MDV / 5 / 6,5)

Tijd voor 2014!

01-01: Gridlink - Ketsui (Don Cappuccino)

7

Spontane opening van dit nieuwe jaar. Ik denk niet dat er nu al gelijk veel nummers zijn om te nomineren overigens... Of worden er daadwerkelijk albums/singles uitgebracht op 1 januari?

Het gaat meer om metal uit 2014, de plaat van Gridlink komt op 17 februari uit. Suggesties die nu al kunnen omdat er een track van te beluisteren is: Iced Earth, Grown Below, Culted, Legion of the Damned, Hadea, Wijlen Wij, Woods Of Desolation en nog enkele andere, dat is toch best veel.

Deze band is al een tijdje een van mijn favoriete grindcoregroepen samen met het Noorse Beaten To Death. Pijlsnel en furieus, maar ook ontzettend melodieus en aanstekelijk. Jammer genoeg wordt Longhena de zwanenzang van de band, ik ben er ontzettend benieuwd naar.

9

Grown Below is gereleased op 30 december.

7,5

JSPR_G schreef:
Grown Below is gereleased op 30 december.

In Europa komt hij pas deze maand uit.

Deafheaven bracht blackmetal in majeur en deze jongens doen hetzelfde met grindcore. Misschien gebeurt dat nog veel meer, maar ik hoor het in ieder geval niet vaak. Waar ik bij Deafheaven niet helemaal overtuigd was, klinkt dit toch erg verrassend. De riffs overtuigen vooral. Zie je wel, bands die in een genre spelen met 'core' erin hoef ik niet af te schrijven... misschien moet ik dit plaatje maar eens gaan checken. Mooi trouwens hoe dit eerste nummer van het jaar iedereen lijkt te verenigen...

7.5

Beaten To Death (is in de 2013-editie geweest) gebruikt ook veel majeur in zijn grindcore, maar bij Gridlink ligt het er inderdaad nog wat dikker op.

Dit is dus onze top-10 van 2013 trouwens, mooi lijstje al zeg ik het zelf!

1. Deafheaven - Dream House (dumb_helicopter / 9 / 8,2)
2. Avatarium - Moonhorse (Dieter / 5 / 8,16)
3. So Hideous - Rhapsody (Odi / 4 / 8,13)
4. Haken - Falling Back to Earth (The_CrY / 5 / 7.99)
5. Year of no Light - Tocsin (Odi / 6 / 7,92)
6. Protest the Hero - Clarity (Dieter / 4 / 7,88)
7. Fates Warning - I Am (Dieter / 7 / 7,61)
8. Long Distance Calling - Nucleus (Dieter / 7 / 7,61 )
9. Everything in Slow Motion - Most Days (JSPR_G / 9 / 7,57)
10. Vaura - Incomplete Burning (Don Cappuccino / 6 / 7,50)

Don Cappuccino schreef:
(quote)

In Europa komt hij pas deze maand uit.

Oké, ja, maar op MusicMeter moet dit dan wel als 2013 aangegeven staan, e. Dusss officieel...

Mooi lijstje, inderdaad. Natuurlijk is er wel heel wat moois niet langsgekomen doordat we er pas in september (dacht ik?) mee begonnen zijn. Een Vicarious Redemption zou in ieder lijstje moeten staan, natuurlijk.

MDV
Eeen leuk tussendoortje.
7

Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:

Om de 2 dagen plaats iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, update ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.

Aan het eind van elke maand wordt de top 5 opgemaakt en wordt aan een nieuw overzicht begonnen. Ook wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst.

Het nummer moet uit 2014 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.

De editie van 2013 voor de liefhebbers.

6
Ik snap dat het de bedoeling is bij grindcore, maar het had best langer gemogen, en dan zou het nog steeds kunnen boeien - of moet 'ie een adempauze?

Volgens mij gaat de volgende beoordeling onder de 6,0 uitkomen...

Ik vrees dat powermetal zeker onder de 6,0 zal krijgen, verder ben ik niet zo'n watje hoor - wees gerust. Verder dank voor het warme welkom
(enneh, ik ben serieus van plan mee te draaien)

edit: ah, ik dacht dat het een opmerking op de man was - maar nu zie ik de cijfers boven mijn post al aftellen. Excuses voor mijn knallende intreden, maar och, voor knallende dingen zitten jullie in dit topic juistdacht ik zo

Grindcore vind ik wel 'ns leuk voor een minuutje. Vandaar 6,5

Bij een 6 ben ik al best blij, altijd hoger dan de enen en tweeën in het algemene topic.

Als we dit aantal stemmers kunnen vasthouden krijgen we een lekker actief topic.

Don Cappuccino schreef:
Bij een 6 ben ik al best blij, altijd hoger dan de enen en tweeën in het algemene topic.

Als we dit aantal stemmers kunnen vasthouden krijgen we een lekker actief topic.

Ik ga m'n best doen om vaak te luisteren, al ben ik natuurlijk meer geneigd iets te proberen dat meer in m'n straatje lijkt te passen..

Masimo gaat sowieso alles proberen denk ik, zijn experimenteerdrift is echt ongekend.

Dit is best wel prima, mag wel wat geflipter eigenlijk. 6,5

Leuk dat er een paar nieuwe users die deelnemen aan dit topic.

AOVV schreef:

Masimo gaat sowieso alles proberen denk ik, zijn experimenteerdrift is echt ongekend.
Haha, nou, nou... - ik zal dit topic vooral aangrijpen om 'ns te kijken waar de hoekjes in de metalwereld zitten die ik waarderen kan. Grindcore schrijf ik vooralsnog zeker nog niet af.

Wie o wie heeft een nieuwe? Ik weet er een, maar eerst eens kijken of iemand anders een metaltrack uit 2014 heeft.

Aye, in dit tempo kan ik het zelfs bijbenen

01-01: Gridlink - Ketsui (Don Cappuccino / 12 / 6,9)
03-01: Kampfar - Mylder (AOVV)

Niks mis mee...

7,5

Inderdaad niks mis mee, maar ik word er ook niet echt razend enthousiast van. Goed uitgevoerde black metal met sterke vocalen, de track duurt net iets te lang. Ik geef een zeven en daarmee ben ik vrij myld (sorry, die woordspeling kon ik niet laten liggen).

7

Helveteeeeeeee

Best hip, eerst vond ik het melodieuze stuk halverwege niets, maar na meermaals luisteren slik ik 't inmiddels wel. Die fluit had niet gehoeven

7

Gast
geplaatst: vandaag om 05:34 uur

geplaatst: vandaag om 05:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.