MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1980 in 30 Albums

zoeken in:
1987 23. Red Hot Chili Peppers - The Uplift Mofo Party Plan (1987)

(afbeelding)

229 stemmen / 3.61 sterren / 1 mening

Fight Like a Brave / Funky Crime / Me & My Friends / Backwoods / Skinny Sweaty Man
Behind the Sun / Subterranean Homesick Blues / Special Secret Song Inside / No Chump Love Sucker Walkin' on Down the Road / Love Trilogy / Organic Anti-Beat Box Band

beluister: Red Hot Chili Peppers - The Uplift Mofo Party Plan

1987 23.

00 * Fight Like a Brave
00 * Funky Crime
00 * Me & My Friends
00 * Backwoods
00 * Skinny Sweaty Man
00 * Behind the Sun
00 * Subterranean Homesick Blues
00 * Special Secret Song Inside
00 * No Chump Love Sucker
00 * Walkin' on Down the Road
00 * Love Trilogy
00 * Organic Anti-Beat Box Band

Geschifte band breekt door. Voor mij mag het allemaal iets minder debiel.
De term "funky" kreeg een hele nieuwe dimensie dankzij de Peppers.

Het duurde een tijdje voor ik doorhad hoe die kous op zijn plaats bleef hangen... stijfsel natuurlijk.

Ja, kreeg het ook niet voor elkaar .
Pas 4 jaar later viel bij mij het kwartje met het album Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)
Heb later nog wel de voorganger van The Uplift... gekocht, hun tweede album Freaky Styley (1985) en ook aardig maf. Maar sla dit keer over want ken The Uplift-album niet.

1987 24. INXS - Kick (1987)

(afbeelding)

229 stemmen / 3.59 sterren / 3 meningen

Guns in the Sky / New Sensation / Devil Inside / Need You Tonight / Mediate / The Loved One
Wild Life / Never Tear Us Apart / Mystify / Kick / Calling All Nations / Tiny Daggers

beluister: INXS - Kick

Nul punten voor de Chili Peppers? Geloof ik de eerste plaat die helemaal geen punten krijgt?!

matthijs schreef:
Nul punten voor de Chili Peppers? Geloof ik de eerste plaat die helemaal geen punten krijgt?!

Dat denk ik niet. Daarbij komt dat dit spelletje een beetje lijdt aan het weekendsyndroom.
Dan checkt men enkel de meer urgente topics voor en na de uitstapjes en daar hoort dit spel niet bij.

1987 24.

01 * Guns in the Sky
05 * New Sensation
00 * Devil Inside
06 * Need You Tonight
00 * Mediate
00 * The Loved One
00 * Wild Life
03 * Never Tear Us Apart
04 * Mystify
00 * Kick
02 * Calling All Nations
00 * Tiny Daggers

Nog niet zo lang geleden opnieuw beluisterd en de singles zijn het sterkst.
De albumtracks zijn vaak onderhoudend, maar voegen iets te weinig toe aan het bekende recept.

dix
dazzler schreef:

Het duurde een tijdje voor ik doorhad hoe die kous op zijn plaats bleef hangen... stijfsel natuurlijk.

Bij het optreden in Paradiso indertijd werden die sokken uitgedeeld. Er zat elastiek in de zoom, dus als je flinke ballen had dan bleef ie zo ook wel hangen .

Wat bij mij van dat optreden is blijven hangen is dat de Urban Dance Squad in het voorprogramma zó ontzettend sterk was dat de RHCP al kansloos waren toen ze het podium op kwamen.

1987 24.

02 * Guns in the Sky
05 * New Sensation
00 * Devil Inside
08 * Need You Tonight 2
00 * Mediate
00 * The Loved One
00 * Wild Life
06 * Never Tear Us Apart 3
05 * Mystify 1
00 * Kick
01 * Calling All Nations
00 * Tiny Daggers

Mijn waardering van een album blijft na een aantal x luisteren meestal behoorlijk stabiel door de jaren. Dit is wel een uitzondering: het doet me steeds minder. Paar nummers zitten op de grens, meer uit nostalgie. Eigenlijk alleen Original Sin en Disappear raken me nog van INXS, maar ja, die staan niet op dit album.

dix schreef:
...dus als je flinke ballen had dan bleef ie zo ook wel hangen .

Wat bij mij van dat optreden is blijven hangen is dat...

Briljante overgang!

Of suggereer je tussen de regels dat de kous zelf bij jou niet bleef hangen?

Casartelli (moderator)
1987 24.

04 * Guns in the Sky +2
15 * New Sensation +10
07 * Devil Inside +7
16 * Need You Tonight +8
01 * Mediate +1
06 * The Loved One +6
03 * Wild Life +3
17 * Never Tear Us Apart +11
17 * Mystify +12
09 * Kick +9
05 * Calling All Nations +4
05 * Tiny Daggers +5

Fijne band en dit album, domweg één brok energie, is hun meest consistente werk. Singles springen er inderdaad wel uit, maar daar staan er dan ook nogal wat van op.

1987 24.

09 * Guns in the Sky +5
24 * New Sensation +9
14 * Devil Inside +7
20 * Need You Tonight +4
13 * Mediate +12
07 * The Loved One +1
06 * Wild Life +3
25 * Never Tear Us Apart +8
28 * Mystify +11
19 * Kick +10
07 * Calling All Nations +2
11 * Tiny Daggers +6

Beste album van 1987 ?
Het zou zo maar eens kunnen. In ieder geval hun meest consistente, zoals Casper ook al aangaf. Dit album klinkt elke keer weer zeer verfrissend. Het zal ook never en nooit gaan vervelen. De M&M's zijn hier de absolute pareltjes. "I Need Perfection (Mystify, red.)". Nou dat wordt op een groot deel van dit album geboden. Van mij hadden ze alle nummers op single uit mogen brengen, uitgezonderd The Loved One. Alleen Need You Tonight is in de loop der jaren wat "minder" geworden.

Nog even inhalen:

1987 21. (Sting - Nothing Like the Sun)

22 * The Lazarus Heart +9
26 * Be Still My Beating Heart +8
40 * Englishman in New York +6
20 * History Will Teach Us Nothing +5
46 * They Dance Alone +4
37 * Fragile +7
17 * We'll Be Together
21 * Straight to My Heart +2
11 * Rock Steady +3
10 * Sister Moon +1
01 * Little Wing
04 * The Secret Marriage

Een meer dan prima album van Sting. Ten Summoner's Tales zou dit niveau nog ontstijgen. Sister Moon: hier heeft George Michael de mosterd vandaan gehaald. Betere mosterd.

1987 24.

11 * Guns in the Sky 2
27 * New Sensation 3
21 * Devil Inside 7
21 * Need You Tonight 1
17 * Mediate 4
07 * The Loved One
06 * Wild Life
31 * Never Tear Us Apart 6
36 * Mystify 8
19 * Kick
07 * Calling All Nations
11 * Tiny Daggers

Fijne plaat, de opvolger is nog wel ietsje beter (volwassener?

1987 24.

22 * Guns in the Sky 11
34 * New Sensation 7
29 * Devil Inside 8
33 * Need You Tonight 12
22 * Mediate 5
11 * The Loved One 4
08 * Wild Life 2
41 * Never Tear Us Apart 10
45 * Mystify 9
25 * Kick 6
08 * Calling All Nations 1
14 * Tiny Daggers 3

Zeker een sterk album en nog steeds erg goed. Stem 3.5* (maar doe er een 0.5 punt bij want ik draai het album nog regelmatig) 4.0* stem dus.

sheep67 schreef:

Stem 3.5* (maar doe er een 0.5 punt bij want ik draai het album nog regelmatig)

Bijzonder om te lezen hoe populair deze plaat nog is (zeker gezien het commentaar onder mijn punten). Ik had het idee dat net als ik de meesten die INXS destijds leuk vonden het wel zat waren, maar nee dus. Terwijl ik gisteren bv het album Let's Dance van Bowie voor de zoveelste keer draaide en die vond ik dan weer leuker dan ooit. Geen idee waar die verschillen door komen. Leuk te merken hoe onvoorspelbaar het hier vaak aan toe gaat! Maakt (o.a) dit topic voor mij de moeite waard.

Het is ook bijzonder mede door het feit dat ik juist de hit-singles nog steeds graag hoor. Meestal gaan juist die tracks op den duur vervelen. Te vaak gehoord. In het geval van INXS ligt dat geheel anders of het nu Suicide Blonde, Original Sin, By My Side en zelfs Baby Don't Cry is. Draai het nog regelmatig. Dit album is daarop geen uitzondering met o.a. Need You Tonight/Devil Inside en Never Tear Us Apart. Meestal heb ik zulke nummers dus te vaak gehoord en is het spannende er wel vanaf maar heb dat bij INXS totaal niet. Enige track die niet op single is verschenen Guns in the Sky hoort ook in het rijtje INXS-hits thuis. De hitsingles van bv Tears For Fears/ Depeche Mode en U2 gaan wel vervelen (bij mij dan). Misschien sla ik de plank volkomen mis maar ga er eens extra opletten!

1987 25. George Michael - Faith (1987)

(afbeelding)

214 stemmen / 3.45 sterren / 4 meningen

Faith / Father Figure / I Want Your Sex (Parts 1 & 2) / One More Try
Hard Day / Hand to Mouth / Look at Your Hands / Monkey / Kissing a Fool

beluister: George Michael - Faith

1987 25.

06 * Faith
07 * Father Figure
05 * I Want Your Sex (Parts 1 & 2)
01 * One More Try
00 * Hard Day
00 * Hand to Mouth
02 * Look at Your Hands
03 * Monkey
04 * Kissing a Fool

Hitpotente popplaat met voldoende singles om alleen daarom al als klassieker beschouwd te worden.

1987 25.

10 * Faith 4
13 * Father Figure 6
06 * I Want Your Sex (Parts 1 & 2) 1
06 * One More Try 5
00 * Hard Day
00 * Hand to Mouth
02 * Look at Your Hands
05 * Monkey 2
07 * Kissing a Fool 3

1987 25.

13 * Faith 3
19 * Father Figure 6
07 * I Want Your Sex (Parts 1 & 2) 1
11 * One More Try 5
00 * Hard Day
00 * Hand to Mouth
04 * Look at Your Hands 2
05 * Monkey
11 * Kissing a Fool 4

Een van mijn eerste cd's die ik voor de volle mep kocht (42 gulden geloof ik, zonder inflatie zou dat nu zon 20 euro zijn). Had toen ook al brede smaak want kocht bv ook Operation Mindcrime van Queensrijche. In een tijd waar het meeste personeel van Spotify nog geboren moest worden en je platencollectie iets zei over waar je voor stond, waar je veel geld aan besteed had!
Nog steeds een album dat ik graag draai, althans de songs waar ik punten aan geef.

1987 25.

16 * Faith +3
23 * Father Figure +4
08 * I Want Your Sex (Parts 1 & 2) +1
13 * One More Try +2
00 * Hard Day
00 * Hand to Mouth
04 * Look at Your Hands
10 * Monkey +5
17 * Kissing a Fool +6

Eerlijk gezegd heb ik deze in geen eeuwen meer integraal beluisterd dit in tegenstelling tot zijn twee opvolgers, die over de gehele linie duidelijk beter zijn. Voor Monkey en vooral het jazzy Kissing a Fool heb ik nog steeds een zwak.

1987 25.

22 * Faith 6
31 * Father Figure 8
15 * I Want Your Sex (Parts 1 & 2) 7
22 * One More Try 9
01 * Hard Day 1
03 * Hand to Mouth 3
06 * Look at Your Hands 2
15 * Monkey 5
21 * Kissing a Fool 4

Tja George Michael.....ik kon die gladde producties van Wham! amper aan. Everything She Wants en The Edge of Heaven kon nog net maar de rest baggerzooi. Beetje oneerbiedig gezegd maar ja, ben gedeeltelijk opgevoed door muziekkrant OOR

Maar des te meer waardering heb ik voor George's solowerk. Een switch die ik niet had verwacht en ik was echt zeer verrast toen dit album uitkwam. Ik had eerst wat opstartproblemen met zijn eerste 2 ietwat lijzige solo-nummers (met Different Corner kwam het later alsnog goed) en het duet met Aretha Franklin' wat ik nog steeds een vreselijk nummer vind. Maar alle plooitjes werden glad gestreken met dit album Faith vergezeld met het deels door de media verguisde nummer I Want Your Sex. Ik was in ieder geval om. Fantastisch album met eigenlijk maar 1 minpuntje : Hard Day.
Vermeldenswaardig is dat George Michael met zijn eerste 4 solo-nummers telkens de nummer 1 positie wist te halen. Ook het duet met Aretha Franklin en het project Band Aid behaalde de hoogste plaats in de hitlijst (dus 6 (!) op een rij, een ongeevenaard succes) Zes van de negen nummers van Faith kwamen als single in de hitlijsten terecht waarvan vijf in de top 10 (op Kissing a Fool na).
Stem 4.0*

Als je de topnoteringen van Wham! meerekent (toch vaak ook Michael composities)
dan scoort de nog jonge George een indrukwekkende reeks tophits tussen 1982 en 1988.

Klopt helemaal dazzler! Van de 10 uitgebrachte Wham! singles haalde slechts Bad Boys (1983) en hun laatste single Where Did Your Heart Go (1986), meer bedoeld als afscheidsnummer voor de fans in de V.S.kwam niet verder dan detipparade. Maar is pas uitgebracht in Nederland toen het duo al uit elkaar was. De door George en Andrew gewraakte remix van Club Fantastic (1983) laat ik gemakshalve ook even links liggen.

En dan zwijgen we nog over de UK en US charts.

UK

3: Young Guns (Go for It)
8: Wham Rap (Enjoy What You Do) (debuutsingle scoort na de doorbraak met Young Guns)
2: Bad Boys
4: Club Tropicana
1: Wake Me Up before You Go Go
1: Careless Whisper
1: Freedom
2: Last Christmas: 2 (tot nader orde de grootste nummer 2 hit ooit aldaar, Band Aid zat in de weg)
1: I'm Your Man
1: A Different Corner
1: The Edge of Heaven
1: I Knew You Were Waiting (for Me)
3: I Want Your Sex
2: Faith
8: One More Try

US

1: Wake Me Up before You Go Go
1: Careless Whisper
3: Freedom
1: Everything She Wants (ipv Last Christmas)
3: I'm Your Man
7: A Different Corner
The Edge of Heaven (haalde nipt de top 10)
1: I Knew You Were Waiting (for Me)
2: I Want Your Sex
1: Faith
1: Father Figure
1: One More Try
1: Monkey
5: Kissing a Fool

Ga daar maar eens aan staan!

1987 26. John Hiatt - Bring the Family (1987)

(afbeelding)

206 stemmen / 3.95 sterren / 1 mening

Memphis in the Meantime / Alone in the Dark / Thing Called Love
Lipstick Sunset / Have a Little Faith in Me / Thank You Girl / Tip of My Tongue
Your Dad Did / Stood Up / Learning How to Love You

1987 26.

09 * Memphis in the Meantime
01 * Alone in the Dark
08 * Thing Called Love
07 * Lipstick Sunset
10 * Have a Little Faith in Me
04 * Thank You Girl
06 * Tip of My Tongue
05 * Your Dad Did
03 * Stood Up
02 * Learning How to Love You

Normaal mijn ding niet, maar John Hiatt sloeg wel de juiste brug naar mijn hart.

Nou inderdaad dazzler....wat een lijst! (Wham! & George Michael)

Met John Hiatt, op wat singles na, nooit een muzikale match mee gehad

1987 26.

09 * Memphis in the Meantime
01 * Alone in the Dark
08 * Thing Called Love
08 * Lipstick Sunset 1
10 * Have a Little Faith in Me
04 * Thank You Girl
06 * Tip of My Tongue
05 * Your Dad Did
03 * Stood Up
02 * Learning How to Love You

Ik ben een beetje allergisch voor americana die teveel eighties-sound heeft. Dan gaat het met name om de drums. Dan zijn er twee positieve uitzonderingen, De Hit die ik tevaak heb gehoord (zal vast niet de enige zijn) en "Lipstick Sunset" . Geen typisch John Hiatt nummer, maar wel de enige die me nog weet te raken van dit album.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:25 uur

geplaatst: vandaag om 02:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.