MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1980 in 30 Albums

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Er zijn in dit jaar al heel wat albums langsgekomen waarvan ik dacht "o ja, dat zijn van die MuMe-lievelingen. pas". Dat John Hiatt kennelijk slechts 25 albums qua aantal stemmen voor laat gaan, roept weinig meer op dan "huh?"

Enfin, Have a Little Faith in Me heb ik ook vaak genoeg gehoord en dat nummer deugt op zich wel. Joe Cocker heeft zich er ook wel eens aan vergrepen, dat deugt dan weer niet.

Excuus!

1987 25.

28 * Faith 6
34 * Father Figure 3
20 * I Want Your Sex (Parts 1 & 2) 5
30 * One More Try 8
01 * Hard Day
04 * Hand to Mouth 1
08 * Look at Your Hands 2
22 * Monkey 7
25 * Kissing a Fool 4

1987 27. The Nits - In the Dutch Mountains (1987)

(afbeelding)

195 stemmen / 3.78 sterren / 1 mening

In the Dutch Mountains / J.O.S. Days / Two Skaters / Pelican and Penguin
In a Play (Das Mädchen im Pelz) / Oom-Pah-Pah / The Panorama Man / Mountain Jan
One Eye Open / An Eating House / The Swimmer / Good Night

1987 27.

12 * In the Dutch Mountains
09 * J.O.S. Days
06 * Two Skaters
08 * Pelican and Penguin
10 * In a Play (Das Mädchen im Pelz)
04 * Oom-Pah-Pah
05 * The Panorama Man
02 * Mountain Jan
01 * One Eye Open
07 * An Eating House
11 * The Swimmer
03 * Good Night

Die ene mening bij het album zelf, is de mijne.

1987 27.

21 * In the Dutch Mountains 9
16 * J.O.S. Days 7
14 * Two Skaters 8
12 * Pelican and Penguin 4
13 * In a Play (Das Mädchen im Pelz) 3
04 * Oom-Pah-Pah
11 * The Panorama Man 6
04 * Mountain Jan 2
01 * One Eye Open
12 * An Eating House 5
21 * The Swimmer 10
04 * Good Night 1

Neerlands trots!

dix
27 * In the Dutch Mountains 6
27 * J.O.S. Days 11
26 * Two Skaters 12
16 * Pelican and Penguin 4
21 * In a Play (Das Mädchen im Pelz) 8
05 * Oom-Pah-Pah 1
21 * The Panorama Man 7
09 * Mountain Jan 5
11 * One Eye Open 10
15 * An Eating House 3
30 * The Swimmer 9
06 * Good Night 2

28 * In the Dutch Mountains +1
31 * J.O.S. Days +4
28 * Two Skaters +2
16 * Pelican and Penguin
21 * In a Play (Das Mädchen im Pelz)
05 * Oom-Pah-Pah
24 * The Panorama Man +3
09 * Mountain Jan
11 * One Eye Open
15 * An Eating House
30 * The Swimmer
06 * Good Night

Ik ken hier slechts 4 nummers van, maar omdat hun mooiste nummer, ooit, erop staat, toch maar die weinige punten vergeven.

Casartelli (moderator)
1987 27.

35 * In the Dutch Mountains +7
37 * J.O.S. Days +6
31 * Two Skaters +3
18 * Pelican and Penguin +2
05 * Oom-Pah-Pah
28 * The Panorama Man +4
14 * Mountain Jan +5
11 * One Eye Open
16 * An Eating House +1
30 * The Swimmer
06 * Good Night

Grootse band, grootse nummers, aardige albums. Vooralsnog is dit daarvan mijn favoriet, maar het Soap Bubble Box-setje is een eindeloze ontdekkingsreis.

Poeha schreef:
Ik ken hier slechts 4 nummers van, maar omdat hun mooiste nummer, ooit, erop staat, toch maar die weinige punten vergeven.

Aangezien je maar 4 nummers kent is het wellicht wat voorbarig om te stellen dat hun beste ooit hierop staat

Daar heb je natuurlijk een punt. Ik bedoelde uiteraard van de nummers (veelal de hits) die ik van ze ken. Maar dat had je al wel begrepen

vigil schreef:
(quote)

Aangezien je maar 4 nummers kent is het wellicht wat voorbarig om te stellen dat hun beste ooit hierop staat

Ja Poeha, zo krijgen we een vertekend beeld he. Je hoeft niet elk nummer punten te geven maar je moet wel erg nummer kennen. Toch, Dazzler? Anders krijgen we een einduitslag waar altijd de bekenste nummers bovenaan staan ipv de beste nummers

1987 27.

34 * In the Dutch Mountains -1
33 * J.O.S. Days -4
29 * Two Skaters -2
18 * Pelican and Penguin
05 * Oom-Pah-Pah
25 * The Panorama Man -3
14 * Mountain Jan
11 * One Eye Open
16 * An Eating House
30 * The Swimmer
06 * Good Night

Correctie van mijn eigen punten.
Alhoewel ik het idee heb dat wel meer mensen alleen op (hun) bekende nummers hebben gestemd in dit topic. Maar om verdere discussie te stoppen, ondanks dat dit de eerste keer was dat ik het op deze manier deed, dan maar zo.

Het is maar een spelletje uiteindelijk. En ik denk niet dat vigil daar direct op doelde.

matthijs schreef:
(quote)
Ja Poeha, zo krijgen we een vertekend beeld he. Je hoeft niet elk nummer punten te geven maar je moet wel erg nummer kennen. Toch, Dazzler?

volgens mij is dat in dit spel niet zo van toepassing.

Casartelli (moderator)
Ik stem hier alleen als ik het album als geheel ken of althans gehoord heb. Als ik me op het moment dat een album aan de beurt is niet elk nummer voor de geest kan halen, zie ik dat niet als een belemmering om hier te stemmen - er zal wel een reden zijn dat het ene nummer wel bleef hangen en het andere niet. Maar als je een album niet in zijn geheel gehoord hebt, wordt het verdelen van punten over nummers van dat album wel een wat loze activiteit.

dix
Percies.
Ik had bij George Michael ook drie bekende nummers kunnen aanvinken, want die vind ik best goed.

Ik heb alle nummers ooit, lang gelee, wel eens beluisterd, maar er zijn er maar vier die ik zo nog ken/die me nog wat zeiden. Ik heb m'n punten al gecorrigeerd, Leute. En zal het nooooit meer doen. Beloofd. Op naar een volgend spelletje.

Het idee om iedereen vrij te laten kiezen hoeveel nummers hij met punten beloont,
wil drempelverlagend werken. Ken je enkel de hits, dan stem je gewoon op die paar hits
tenzij je echt de moeite wil doen om het album eens helemaal te horen (nog beter natuurlijk).

Als je maar op drie van de tien nummers stemt, deel je 3+2+1 = 6 punten uit.
Je kan dus meestemmen zonder dat je stem de einduitslag al te veel zal beïnvloeden.

Iemand die alle 10 de nummers van een plaat kent, deelt 10+9+8+7+6+5+4+3+2+1 = 55 punten uit.
Ziedaar het verschil in impact. Dus het is niet erg als je maar drie nummers kent en toch meespeelt.

Uiteraard kan het ook dat je het hele album kent, maar slechts 5 nummers punten waard vindt.
Ook dan ben je vrij om te stemmen. Je doet mee, maar je stem weegt minder door, wat niet zo er is
aangezien je het album ook niet echt de moeite vindt. Zo zag ik het dus.

Ik weet dat niet iedereen voorstander is van deze regeling,
maar ik vind eerlijk gezegd dat ze al een paar jaargangen goed werkt.

En ik betrap mezelf erop dat ik het zelden de moeite waard vind om op 1 of 2 songs te stemmen.

dix
Poeha schreef:
En zal het nooooit meer doen. Beloofd.

Nou ja ... OK ... maar dan vooral niet bij In The Dutch Mountains ...die zij echt alle 12 goed ...

Dazzler,
Ik snap dat de verstorende invloed niet zo groot is als je maar weinig nummers punten geeft, maar het blijft een verstoring, zeker als meerderen dat doen (vele kleintjes...). Als dat voor sommigen een drempel is, dan slaan ze maar een keer over. Ik heb best vaak een album langs zien komen met een paar hele fijne hits, maar gaf geen punten omdat ik de rest niet ken en graag een einduitslag zie gebaseerd op de kwaliteit van de nummers ipv de bekendheid. En de volgende dag ken ik het album dan weer wel en doe ik helemaal mee. Dus alles of niks.

1987 28. New Order - Substance (1987)

(afbeelding)

175 stemmen / 3.94 sterren / 2 meningen

Ceremony / Everything's Gone Green / Temptation [1987] / Blue Monday
Confusion [1987] / Thieves Like Us / The Perfect Kiss / Subculture [12" Edit]
Shellshock [Remix] / State of the Nation / Bizarre Love Triangle / True Faith

Die heb ik! Maar dan uitgebracht als dubbel CD. Dus een enkel CD had je ook blijkbaar....
Geweldig album natuurlijk.

1987 28.

06 * Ceremony
11 * Everything's Gone Green
05 * Temptation
12 * Blue Monday
02 * Confusion
01 * Thieves Like Us
09 * The Perfect Kiss
07 * Subculture
10 * Shellshock
03 * State of the Nation
04 * Bizarre Love Triangle
08 * True Faith

Dit album gold lang als dé verzamelaar van één van dé new wave acts
die vooral succes oogstte met haar 12" singles. Toch brengt deze verzamelaar
behoorlijk wat "alternatieve" versies van de originele 12" nummers.

Zo zijn Temptation en Confusion heropgenomen, werd van Shellshock de US remix gebruikt
(zoals die op de soundtrack van Pretty in Pink verscheen) en werd de 12" versie ven Subculture ingekort.
De 12" versie van The Perfect Kiss duurt op cd trouwens ook 1 minuut korter omwille van speelruimte.

Sommigen zal dat worst wezen, anderen vinden dat met mij jammer.
Ik heb al die extra trackinfo weggelaten in de lijst hierboven, zodat iedereen kan kiezen
welke versie hij van de song tijdens het stemmen voor zichzelf in gedachten houdt.

De cd had een bonusdisc met de b-kantjes. De vinyl release niet.
Tot en met 1988 blijf ik voor de vinyl tracklijsten van de platen kiezen.

Ik ken vrij veel nummers van deze verzamelaar, maar niet alles, en "dus" geen punten. Overigens, new order vind ik heel fijn voor een paar nummers maar een heel (lang) album als dit is me teveel van het goede. Het is ook vaak een volle productie, soort eighties wall of sound, en dat doet verlangen naar wat kalere muziek. Die in 1987 niet heel populair was.

Ter verduidelijking en om m'n 80's nerd status trouw te blijven,
hieronder een overzichtje van mijn favoriete versies van de betrokken songs.

* Blue Monday: de originele 12" versie met inbegrip van de eerste beat
(sommige vinyl persingen en latere cd-overnames laten die eerste beat bij wijze van vergissing vallen)

* Everything's Gone Green: de 12" versie zoals hij op Substance staat

* Shellshock: de originele UK 12" versie die bij mijn weten niet op een NO cd-release verkrijgbaar is

* The Perfect Kiss: de originele 12" versie zoals op de vinyl editie van Substance

* True Faith: de originele 12" versie zoals hij te horen is op Substance

* Subculture: de volledige 12" versie (ook de album versie is heel goed, maar tegelijk erg verschillend)

* Ceremony: de tweede single versie met Gillan Gilbert zoals hij op Substance te horen is

* Temptation: de originele 7" versie zoals je hem op de soundtrack van Trainspotting kan horen

* Bizarre Love Triangle: de 7" versie, een stevige en compacte remix van de album versie (zeldzaam op cd)

* State of the Nation: de 7" versie die opnieuw steviger en compacter is

* Confusion: de originele 12" versie

* Thieves Like Us: de instrumentale versie zonder de lelijke vocale uithalen van Bernard Sumner

sheep67 schreef:
Dus een enkel CD had je ook blijkbaar....
Geweldig album natuurlijk.

Je had vooral een dubbele vinyl LP met een tracklijst die gelijk was aan het 1ste schijfje van de 2CD.
De b-kantjes van de het 2de CD schijfje zijn niet als onderdeel van de Substance vinyl release verschenen..

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Substance van Joy Division uit 1988.

Ik weet dat je een groot kenner bent van New Order. Geloof alles wat je zegt

dix
1987 28.

11 * Ceremony 5
20 * Everything's Gone Green 9
09 * Temptation 4
24 * Blue Monday 12
03 * Confusion 1
09 * Thieves Like Us 8
19 * The Perfect Kiss 10
10 * Subculture 3
21 * Shellshock 11
05 * State of the Nation 2
10 * Bizarre Love Triangle 6
15 * True Faith 7

Potver nu mis ik 1963

Wel een fijne verzamel en dan idd de 2 disc cd editie. Ik heb eigenlijk geen idee maar ik verwacht toch al gauw een jaar of 23 in huis. Mede ook doordat True Faith zo vaak op MTV te zien was, zie Top 100 Casartelli.

1987 28.

21 * Ceremony 10
26 * Everything's Gone Green 6
18 * Temptation 9
35 * Blue Monday 11
07 * Confusion 4
16 * Thieves Like Us 7
24 * The Perfect Kiss 5
11 * Subculture 1
24 * Shellshock 3
07 * State of the Nation 2
22 * Bizarre Love Triangle 12
23 * True Faith 8

Ik heb ook de dubbel-cd.
Fantastische verzamelaar (een van de beste ooit!), en eigenlijk het beste NO-album.

vigil schreef:
Potver nu mis ik 1983

1963 bedoel je natuurlijk... topsong, vind ik ook, hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.