MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
Sterke finale! Jammer dat Taylor Swift ontbreekt, maar verder had ik wel 9 nummers in mijn top 5 willen zetten. Ik had niet verwacht trouwens dat al mijn nominaties het zo goed zouden doen.

1. Makthaverskan - Asleep (9,8)
2. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af (9,5)
3. Aafke Romeijn - Karakter (9)
4. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance (8,6)
5. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens) (8,5)

6. Run the Jewels - Angel Duster (8,3)
7. Hundred Waters - Out Alee (8,1)
8. Liesa Van der Aa - On the Heart I (8)
9. Young Fathers - Low (8)

10. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck) (6,5)
11. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy (6)
12. Archive - Feel It (5,8)

Mijn lijstje komt grosso modo overeen met dat van Gretz. Alleen staat Archive bij mij helemaal aan de andere kant van het spectrum.

1. Archive - Feel It
2. Makthaverskan - Asleep
3. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance
4. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)
5. Hundred Waters - Out Alee

6. Aafke Romeijn - Karakter
7. Liesa Van der Aa - On the Heart I
8. Run the Jewels - Angel Duster
9. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af

10. Young Fathers - Low
11. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)
12. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy

DjFrankie (moderator)
1 Makthaverskan - Asleep
2 Hundred Waters - Out Alee
3 Liesa Van der Aa - On the Heart I
4 Archive - Feel It
5 Aafke Romeijn - Karakter

1. Run the Jewels - Angel Duster

Op RTJ1 stond ook al zo'n geweldige afsluiter. Ook dat was een nummer met een sterke boodschap. Zowel een persoonlijke boodschap als een boodschap voor de hele wereld. En net als bij RTJ1 staat de beste beat van RTJ2 op het laatste nummer. En ook hier is er weer een heerlijke outro, met in dit geval een pianosolo (van de recent overleden Ikey Owens). Angel Duster heeft de potentie om net als A Fucking Christmas Miracle in mijn top-100 te belanden.

2. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af

Nog een slotnummer van een geweldig album. Die slotnummers vind ik mooi symbolisch voor de laatste maandfinale van dit jaar. Lekkere huilballad.

4. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)
5. Aafke Romeijn - Karakter
6. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)

In deze maandfinale nog zes nummers die ik hoe dan ook punten wil geven. Maar goed, dat kan niet, dus helaas voor Son Lux en Lorde geen punten. Nancy Whang kennen we al van The Juan MacLean en ook hier is haar vocale bijdrage lekker. Sowieso klinkt dit eigenlijk gewoon als The Juan MacLean. Close Your Eyes (and Count to Fuck) is een energiek springnummer van RTJ. Niet zo briljant als Angel Duster, maar wel lekker uit je dak gaan. Aafke Romeijn komt hier met verreweg het mooiste wat ik van haar gehoord heb. Maar ik heb dan ook nog niet zoveel gehoord, en wat ik gehoord heb, heb ik nog niet zo aandachtig beluisterd als Karakter. Ik denk dat haar maar gewoon eens live moet gaan bekijken. Easy (Switch Screens) is een lekker mysterieus en donker nummer. Heel leuk dat Lorde na het grote succes (nog) niet meteen de commercie induikt.

7. Hundred Waters - Out Alee
8. Young Fathers - Low
9. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy
10. Liesa Van der Aa - On the Heart I

En nog vier nummers die meer dan behoorlijk zijn, maar wel de X-factor missen om mee te strijden om de punten. Maar als de winnaar hier tussen staat zal ik niet klagen.

11. Makthaverskan - Asleep
12. Archive - Feel It

Dat klagen zal ik pas doen als één van deze twee er met de laatste maandwinst mee vandoor gaat. Het zijn absoluut geen slechte nummers, maar wel middelmatig.

1. Aafke Romeijn - Karakter 8.3

Derde keer, goede keer, nu weet dit nummer me plots te raken. Zoveel te beter natuurlijk voor dit breekbaar liedje.

2. Makthaverskan - Asleep 7.5
3. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af 7
4. Hundred Waters - Out Alee 6.5
5. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck) 6.2

1. Hundred Waters - Out Alee
2. Makthaverskan - Asleep
3. Archive - Feel It
4. Aafke Romeijn - Karakter
5. Young Fathers - Low

Wat heeft iedereen toch met dat slaapnummer? Met voorsprong het slechtste nummer van deze finale

1. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)
2. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy
3. Young Fathers - Low
4. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af
5. Liesa Van der Aa - On the Heart I

6. Run the Jewels - Angel Duster
7. Archive - Feel It
8. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)

9. Hundred Waters - Out Alee
10. Aafke Romeijn - Karakter

11. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance

12. Makthaverskan - Asleep

1. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)
3. Young Fathers - Low
4. Run the Jewels - Angel Duster

2. Liesa van der Aa - On the Heart I
3. Hundred Waters - Out Alee
4. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance
5. Aafke Romeijn - Karakter

1. Young Fathers - Low
5. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)

6. Hundred Waters - Out Alee
7. Aafke Romeijn - Karakter

1. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy

Dit is gewoon heerlijk! Wanneer de swingende piano en bas wordt ingezet in combinatie met die stuiterende groove kan ik het niet laten om even te glimlachen, het klinkt zo belachelijk lekker! Als D'Angelo er dan ook nog meesterlijke zanglijnen en koorlijntjes over heen legt is het feest compleet. Funky gitaartjes en blazers doen op de goede momenten af en toe hun intrede. Hier is duidelijk heel goed over nagedacht, maar je voelt die organische groove. Beste track van deze finale, zonder twijfel.

2. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)

3. Aafke Romeijn - Karakter

Mooi liedje, hoor! Aangename stem, goede tekst, sterke melancholische pianomelodie. Niks mis mee.

Na On The Heart II, dat hoge ogen gooide in de finale, staat Liesa Van der Aa weer in de finale, terecht. Was het tweede deel van On the Heart zwierig en traag, is het eerste deel dreigend en dreunend met aparte vocalen.

6. Archive - Feel It

Dit is een rare track met wat stekelige randjes. De gitaarlijn en het drumritme lopen net uit elkaar, dit geeft een heel vervreemdend effect en ineens slaat de boel over naar een rockriff en de zanger die ''FEEL IT!'' roept en zo gaat dat door. Best gaaf, maar het behoort niet tot het allerbeste van deze finale.

7. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)
8. Young Fathers - Low

9. Hundred Waters - Out Alee

Dromerig, maar ook een beetje ongrijpbaar, net niet dat extra's om wat hoger in mijn lijstje te eindigen.

10. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance
11. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af

Mijn god, hoe heeft dit afgrijselijke amateuristische liedje de finale bereikt? De drummer krijgt het niet eens voor elkaar om de beat helemaal strak te spelen, de gitaar/synthcombinatie klinkt ronduit rommelig en de bassist weet de boel dan nog een beetje te redden, maar dan begint er ineens een meisje te kwelen met pijnlijke hoge uithalen. Enige vorm van subtiliteit lijkt er bij Makthaverskan niet te zijn. Heel erg slecht.

2. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)
3. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af
4. Aafke Romeijn - Karakter
5. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy

Wel grappig hoe de meningen over Makthaverskan zo verdeeld kunnen zijn, terwijl ze juist dit jaar zo goed zijn ontvangen door publiek en recensenten.

Pitchfork plaatste Asleep op #73 in The 100 Best Tracks of 2014. Ook is hun album terug te vinden in Albums of the Year 2014: honorable mention.

In mijn Top 100 van 2014 deed ik een poging om uit te leggen wat ik er zelf zo goed aan vond, deze nieuwe recensie is daarop gebaseerd.:

Makthaverskan - Asleep

Wederom een Scandinavische act, want in die contreien wordt er aan de lopende band geniale popmuziek geproduceerd. Makthaverskan is van oorsprong een rauwe post-punk band. Tegenwoordig maken ze iets gepolijstere muziek: een combinatie die je het best kunt omschrijven als melodische post-punk gemixt met dreampop-achtige vocalen.

Asleep is hun meest toegankelijke nummer tot dusver, met frontzangeres Maja Milner als geheime wapen. Het is een onuitwisbaar popliedje over liefdesverdriet met een verpletterend refrein. De lyrics zijn summier gehouden, maar het zijn juist deze bondige zinsneden die de meeste kracht bevatten, omdat de woordkeuzes zo treffend zijn. Bovendien laat Milner tussen de strofen door steeds voldoende stilte om haar woorden goed tot je laten door te dringen.

Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat je de schoonheid in Maja's onmiskenbare stem kunt ontdekken. Ze klinkt niet altijd volledig loepzuiver, maar ze heeft wel een bijzonder emotioneel geladen manier van zingen waarmee ze zich uitstekend kan onderscheiden. Het mooiste vind ik dat ze met haar krachtige, schurende uithalen de kolkende gitaren met gemak weet te overstemmen: 'It's not me you're dreaming of' schreeuwt ze vol overgave, zonder de controle over haar stem te verliezen. Omdat ze deze prachtige zin meerdere keren zal herhalen kan dit als een soort mantra werken, met een verbluffend bevrijdend effect. Een doeltreffende manier om het persoonlijk leed zo snel mogelijk van je af te zetten.

Don Cappuccino schreef:

Mijn god, hoe heeft dit afgrijselijke amateuristische liedje de finale bereikt? De drummer krijgt het niet eens voor elkaar om de beat helemaal strak te spelen, de gitaar/synthcombinatie klinkt ronduit rommelig en de bassist weet de boel dan nog een beetje te redden, maar dan begint er ineens een meisje te kwelen met pijnlijke hoge uithalen. Enige vorm van subtiliteit lijkt er bij Makthaverskan niet te zijn. Heel erg slecht.

Die technische details zullen jou waarschijnlijk sneller opvallen dan de gemiddelde luisteraar. Het zou best kunnen dat de instrumentatie (nog) beter uitgevoerd had kunnen worden. Maar een technisch niet helemaal perfecte uitvoering hoeft volgens mij absoluut niet de doodsteek te zijn voor een liedje: je kunt nog steeds een bijzonder catchy geheel overhouden. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat de synth- en baslijn geweldig met elkaar combineren.

1. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af (9-)
2. Run the Jewels - Angel Duster (8,5)
3. Hundred Waters - Out Alee (8,5)
4. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance (8,5)
5. Young Fathers - Low (8+)

6. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck) (8)
7. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens) (7,5)
8. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy (7,5)
9. Archive - Feel It (7,5)
10. Aafke Romeijn - Karakter (7+)
11. Liesa Van der Aa - On the Heart I (7)
12. Makthaverskan - Asleep (6,5)

DjFrankie (moderator)
Don Cappuccino schreef:

Gretz schreef:
Die technische details zullen jou waarschijnlijk sneller opvallen dan de gemiddelde luisteraar. Het zou best kunnen dat de instrumentatie (nog) beter uitgevoerd had kunnen worden. Maar een technisch niet helemaal perfecte uitvoering hoeft volgens mij absoluut niet de doodsteek te zijn voor een liedje: je kunt nog steeds een bijzonder catchy geheel overhouden. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat de synth- en baslijn geweldig met elkaar combineren.

Absoluut het beste nummer in de finale, hoe vaker ik het hoor des te beter klinkt deze, catchy of niet, ik wil weer dansen. Cd is besteld (vorige ook)

Ik had nog wel 5 andere kandidaten voor plek 5.....Uitstekende finale dus!

1. Young Fathers - Low
2. Run the Jewels - Angel Duster
3. Archive - Feel It
4. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)
5. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens)

Tegen wanneer kunnen we de uitslag verwachten Teunnis?

Ah, ik had in mijn hoofd 2 februari.

Wordt dan vanavond rond 19.00 uur.

Sorry mensen, maar ik zal het zelfs moeten uitstellen naar morgenmiddag.

De lijnen zijn gesloten! Er hebben in totaal 14 users op de finale gestemd. Ik bedank Arno, Arrie, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Gretz, inquestos, jassn, kemm, Ploppesteksel, Teunnis en The Eraser voor hun stem.

12. Liesa Van der Aa - On the Heart I (10 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie)

De winnares van de vorige maand doet het dit keer wat minder goed in de finale. Met On the Heart I wordt Liesa Van der Aa laatste in deze maandfinale. Dat dit niet de maandwinnaar zou worden was al gemakkelijk te voorspellen aan de hand van de resultaten in de ladders. Wel haalt ze nog opvallend veel punten voor een #12.

11. Archive - Feel It (13 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arno)

Nog zo'n nummer die al van tevoren in de onderste regionen was voorspeld. Extra zuur dat het nummer dat mijn nominatie een haarbreedte in de weg zat het in de finale maar matigjes doet. Archive is binnen de MuMe-kringen ondertussen al een gevestigde naam, die eigenlijk altijd wel scoort, maar Feel It is toch een beetje een atypisch nummer. Al past het wel in de lijn van hun ontwikkeling.

10. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens) (13 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van kemm)

Son Lux haalt de top-10 ten koste van Archive vanwege één #2-notering. Dit nummer valt vooral op vanwege de gastbijdrage van "jahjahjah" Lorde. In de eerste ladders haalde Easy nog het hoogste puntenaantal (niet het hoogste percentage), maar in de finaleladder moest het al twee nummers voorlaten. Daarmee hebben we tot nu toe enkel #3's van de finaleladders gehad. De laatste #3 zal in ieder geval niet hierna komen.

9. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie)

Want het volgende nummer is (op basis van de uitslagen in de ladders) een verrassinkje. Deze vrolijke track met het enorm herkenbare DFA-geluid haalde in de eerste ladders nog het op één na hoogste stempercentage en scoorde ook zeer behoorlijk in de finaleladders. Volgens mij heeft het flink geholpen dat de stem van Nancy Whang bij iedereen vertrouwd klinkt, aangezien The Juan MacLean hier al vaak heeft meegedaan. Maar waarschijnlijk is dit nummer toch te luchtig om echt hoog te eindigen. Het ontbreken van een #1- en #2-noteringen wijst in ieder geval wel die richting uit.

Jammer, al drie songs uit mijn top 4.

8. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck) (15 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van jassn)

Het eerste nummer van Run the Jewels is ook de laatste van de groep achterblijvers. Hierna komt een hele grote groep met podiumkansen. Waar Angel Duster een wat duisterder nummer is, is Close Your Eyes energieker. Blijkbaar hebben we toch een voorkeur voor het eerste.

7. Aafke Romeijn - Karakter (18 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van dumb_helicopter)

Na een teleurstellend eerste half jaar voor Nederland, hebben ze dat op het eind van het jaar enigszins hersteld. Toch wint België het ook deze maand van de Hollanders. Dit melancholische pianoliedje staat slechts op vier punten van de nummer 2 en op nul punten (!) van de nummer 4. Het was dus extreem close in de subtop. Karakter stond acht keer in een top-5, geen enkel nummer wist dit te verbeteren. Dit is overigens het eerste van de drie nominaties van Gretz. Ook Arrie wist drie nominaties in de finale te krijgen, maar die scoren beduidend minder goed.

6. Hundred Waters - Out Alee (18 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van en Co Jackso)

Dit is alweer de laatste van de drie nominaties van Arrie. Een hele grote verrassing als we afgaan op de resultaten in de ladders. Out Alee haalde in de reguliere ladders het hoogste stempercentage en in de finaleladders werd het in dat klassement tweede. Dromerige (electronische) muziek doet het altijd goed hier, maar voor Hundred Waters blijft het wel bij een leuke zesde plek.

5. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy (18 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Don Cappuccino)

De enigszins onverwachte comeback van D'Angelo werd lyrisch ontvangen door publiek en pers. In deze maand werd daarom ook driemaal D'Angelo and The Vanguard genomineerd, waarvan enkel Sugah Daddy de finale haalde. Daar wordt het dus vijfde. Prima prestatie, maar nou ook weer niet wereldschokkend.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:52 uur

geplaatst: vandaag om 21:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.