MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / New Wave/(Post)Punk song per jaar

zoeken in:
Shoegazers en dreampoppers zijn de meest directe nazaten van de new wave en post-punk, dus dat zou een mooie insteek kunnen zijn...

Mee eens, maar het zou mooi zijn als anderen hun "licht" daar ook eens over laten schijnen ... het is niet onbelangrijk dat er enig draagvlak voor is of iets dergelijks

Eens.

Dus mensen, laat uw lichtje schijnen....(ook al is het geen 11 november..).

Shoegaze was wel de dominante stroming in de Britse muziekscene van 1990-1993 (daarna was het ook snel voorbij).
Maar voor de komende jaren zit je dan wel goed, hoewel het wel een wat meer beperkende term is dan NW/PP.

NW/PP kunnen er nog steeds bij, al zal dat voornamelijk nog Post-Punk zijn

Dreampop is al een stuk ruimer...daar zijn zelfs The Sundays en (bepaalde nummers van) The Cranberries onder te scharen.

En wat dacht je van deze postpunk laatbloeiers uit 1992?

En in 2000 begint de nu-wave alweer!

Dream pop is inderdaad een stuk ruimer, daar kunnen we de komende jaren wel mee door. Ook een goede manier om de grunge buiten de deur te houden

Zeker geen grunge!.....Moet ook in de topic-titel komen!!

Dreampop vind ik zelf nogal vaag, ik zou dan eerder voor een PP/Indie/Madchester achtige KO gaan.

Indie/Madchester in de jaren 90 zou je kunnen vatten onder de term Britpop.
Dus in dat geval zou het iets als Shoegaze/Dreampop/Britpop-song per jaar kunnen worden, zit je meteen voor de hele jaren 90 gebeiteld.

ik ben voor

vigil schreef:
Dreampop vind ik zelf nogal vaag, ik zou dan eerder voor een PP/Indie/Madchester achtige KO gaan.
Indie is wel zo breed, je kunt bijna alles wel Indie noemen; Madonna, Eros Ramazotti of Whitney Houston niet, maar die zou vrijwel geen enkele deelnemer toch willen nomineren dus wat is dan die afbakening nog waard en wordt het dan dus niet ongeveer hetzelfde als een ander jaartopic?

Dreampop is toch helemaal niet zo vaag, wordt redelijk vaak al gelinkt aan Shoegaze, maar denk daarnaast aan Cocteau Twins, Mazzy Star of All About Eve etc. en ach ... The Cure heeft in 1989 met drie dreampoppers in de finale gestaan.

Madchester ... ik ben zelf niet zo bekend met de term. Daar mogen anderen op ingaan.

johan de witt schreef:
Indie/Madchester in de jaren 90 zou je kunnen vatten onder de term Britpop.
Dus in dat geval zou het iets als Shoegaze/Dreampop/Britpop-song per jaar kunnen worden, zit je meteen voor de hele jaren 90 gebeiteld.
Britpop start officieel wat later, dus dat voegt (vooralsnog) niet veel toe. Gevaar is wel dat je er daarmee wel weer een standaard topic van maakt met Oasis, Blur, Suede, Pulp etc. maar die volgen pas later in de 90's.

DjFrankie schreef:
The Mission, Pale saints, Fields of the Nephilim, Slowdive, genoeg moois
Inderdaad, deze namen mogen best wat aandacht krijgen.

Je kunt het topic heel breed maken met de bekende (indie) namen maar in hoeverre komt (naast de door DjFrankie genoemde namen) de post-punk van The Fall nog aan de beurt, of de shoegaze van Chapterhouse, of de dreampop van de The Heart Throbs etc. etc. Ik noem nu maar gewoon een paar voorbeelden. Wordt het voor de meesten dan niet een simpele invuloefening zoals bij de meeste andere jaartopics door weer op altijd dezelfde artiesten en dezelfde nummers te stemmen?

Overigens vind ik wel dat de namen New Wave/Post-Punk behouden moet blijven, simpelweg omdat deze namen een verleden hebben in dit topic en de basis vormen. Bovendien zal er altijd wel Post-Punk blijven of wat je er onder kan laten vallen. New Wave blijft amper over, maar er is wel andere wave zoals Darkwave (of noem het Gothic Rock), vaak gelinkt aan synthpop/rock en post-punk. Synthpop hebben we altijd al onder de New Wave geschaard dus om die er nu ineens uit te halen is ook wel raar; Depeche Mode zal daardoor altijd wel redelijk dominant aanwezig blijven. Toevoegingen aan de NW/PP titel lijken me wenselijk, maar wel met een grotere inperking dan indie.

Dit overziend is het toch al een vrij brede selectie ...

Is de muziek van The Heart Throbs zo wezenlijk anders dan die van Blur (die in 1990 debuteren) dan?
En waarom zou de muziek van The Sundays popmuziek zijn en die van All About Eve niet?
En de ene 'shoegaze' (Pale Saints) is de andere (My Bloody Valentine) niet.

Ik ben het er mee eens dat er wel een alternatieve karakter aan dit topic moet blijven kleven, maar de scheidslijnen tussen de 'genres' zijn wel erg vaag.

Ik ben het helemaal met Herman eens. Vanaf 1984 hebben we telkens bij een opstart van een jaar een discussie gehad over het hoe en wat en telkens was de conclussie dat we daar met z'n allen wel uitkwamen en dat we met "dit clubje" wel wisten wat wel en niet kon.

Waarom zou dat nu dan ineens veranderd moeten zijn. Ik blijf Dreampop gewoon een ietwat vage term vinden. Zeker als ik lees dat The Cure blijkbaar ook Dreampop is.

De scheidslijnen tussen de genres zijn inderdaad vaag. Hetzelfde nummer kun je vaak ook meer dan één "genre" toedichten.

Overigens heb ik niks tegen Blur, het gaat mij er puur om dat het topic niet overheerst wordt door altijd weer de bekende namen. Hoe vermijd je dat? Door iets van een afbakening te creëren en dat doet de term Indie sowieso niet.

Conclusie, zoals ieder jaar: We behouden gewoon de titel zoals-ie is
Inderdaad weten de deelnemers precies wat we hiermee bedoelen.
Blur begon trouwens ook als een Madchester/shoegaze-bandje.

De vraag rest alleen nog: wanneer beginnen we met 1990?

Ik zou wel graag de mening van anderen willen horen, we kunnen best even wachten met 1990, een paar dagen zonder ladders overleven we vast wel.

johan de witt schreef:
Conclusie, zoals ieder jaar: We behouden gewoon de titel zoals-ie is
Inderdaad weten de deelnemers precies wat we hiermee bedoelen.

Mee eensch, dit is een echt , het komt vanzelfwelgoed topic

DjFrankie (moderator)
Salvadore schreef:
, het gaat mij er puur om dat het topic niet overheerst wordt door altijd weer de bekende namen. Hoe vermijd je dat? Door iets van een afbakening te creëren en dat doet de term Indie sowieso niet.

Door bv net als bij de Alt 152 nummers te kiezen voor een afbakening van albums tot bijvoorbeeld 30 stemmen, dan krijg je zeker niet de bekende namen.

Of beperk je tot deze lijsten
List of new wave artists and bands - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
List of post-punk bands - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Mooie lijsten natuurlijk maar niet erg 90's vriendelijk en dat zoeken we juist

DjFrankie schreef:
Door bv net als bij de Alt 152 nummers te kiezen voor een afbakening van albums tot bijvoorbeeld 30 stemmen, dan krijg je zeker niet de bekende namen.
Is wel een idee en dan kun je nog discussieren over hoogte van het aantal stemmen, maar of hier veel bijval voor komt weet ik niet. Ik verwacht het niet, maar we merken het vanzelf aan de reacties.

Ook een goed idee, al vrees ik wel dat je dan voor 1990 en eventueel verder in de problemen komt om een acceptabele startlijst te halen omdat vele namen vooral in de 70s/80s muziek maakten (of later andere muziek zijn gaan maken).

Salvadore schreef:
De scheidslijnen tussen de genres zijn inderdaad vaag. Hetzelfde nummer kun je vaak ook meer dan één "genre" toedichten.

Overigens heb ik niks tegen Blur, het gaat mij er puur om dat het topic niet overheerst wordt door altijd weer de bekende namen. Hoe vermijd je dat? Door iets van een afbakening te creëren en dat doet de term Indie sowieso niet.

Dat zou ik ook graag vermijden, maar nu hadden we ook 3 keer The Cure in de finale, dus dat houd je toch niet tegen.

Als ik nou Britney Spears op zo'n Wikipedia-lijst zet, mag ze dan mee doen? Mav: Wiki-lijsten lijken me ook nogal subjectief...

Persoonlijk zou ik het laten zoals het nu is denk ik. Misschien een quotum van max. 3 of 4 liedjes per artiest en max. 1 liedje per artiest per persoon (dus niet dat iemand alle Cure-nominaties opeist) oid.

Volgens mij hebben we al van dit soort regels

De regel is bij nomineren dat je 6 verschillende artiesten (op 6 nummers) en dat er een maximum van 4 nummers per artiest is (bij de 1989 editie was dit 5 ivm Disintegration) waarbij de eerste 4 nominaties worden meegenomen en daarna de artiest "vol" is

Ik zou het bij post-new wave, post-punk, gothic, shoegaze en dreampop houden. Deze subgenres van de Indie liggen het meest dicht bij elkaar. Britpop staat er imo verder vanaf. Al zijn de grenzen niet duidelijk.

Dreampop is mi niet vager dan new wave.

De discussie hier doet me weer denken aan het nw/pp-album van de dag topic. Daar hebben we eindeloze (en verhitte) discussies gehad over wat new wave wel en niet is.

Het is duidelijk dat ik het met CD eens ben, maar wat vinden anderen zoals bv. orbit en Premonition, toch MuMe-leden die te boek staan als NW/PP fanaten, of andere deelnemers?

Overigens vrees ik dat yeahyeahyeah en pygmydanny onlangs zijn afgehaakt, of vergis ik me? Meestal kwamen jullie wel met een relatief wat meer alternatieve inbreng ...…

Onze meningen verschillen allemaal niet zo veel van elkaar en dat was al vanaf het begin zo. Het is het beestje een beetje een naam geven.

Maar goed ik moet me er even buiten houden dat is ook wel duidelijk...

vigil schreef:
Maar goed ik moet me er even buiten houden dat is ook wel duidelijk...
Hoezo? Omdat je net niet vermeldde? Ik heb gewoon een paar deelnemers gequote waar we nog weinig van gehoord hebben. Ik heb veel meer mensen niet genoemd, hopelijk voelen die zich niet gepasseerd ... en van de MuMe-leden die vandaag al gereageerd hebben hebben we dus al input vernomen, o.a. van jou.

Chameleon Day schreef:
Ik zou het bij post-new wave, post-punk, gothic, shoegaze en dreampop houden

Mee eens

Ben inderdaad even afgehaakt; mijn aandacht is naar een paar andere topics verschoven en ik heb helaas geen tijd om alles te volgen.

Dit vind ik zeker (van oorsprong) een leuk topic, maar ik kon er ff niet zoveel meer mee, mede doordat het inderdaad met het verstrijken der jaren steeds vager werd wat hier nu nog de bedoeling van was. Voor 1989 had ik in ieder geval even geen inspiratie qua nomineren en topics met tig keer The Cure zijn er m.i. al genoeg, niets ten nadele overigens

Maar de 90's kunnen dit wel weer een boost geven, gelet op de namen die nu gebrainstormd worden, misschien haak ik dus later weer aan.

Salvadore schreef:
Het is duidelijk dat ik het met CD eens ben, maar wat vinden anderen zoals bv. orbit en Premonition, toch MuMe-leden die te boek staan als NW/PP fanaten, of andere deelnemers?

Overigens vrees ik dat yeahyeahyeah en pygmydanny onlangs zijn afgehaakt, of vergis ik me? Meestal kwamen jullie wel met een relatief wat meer alternatieve inbreng ...…

In de 90s sluiten dreampop, indie en shoegaze nog het meest aan bij nw/pp. Als het nu de 00s waren hadden we weer een ruime keuze met die hele nw/pp revival van Interpol en Editors e.d.
Maar je kunt het wat mij betreft ook "de betere muziek uit de jaren 90" topic van maken hoor, kan Massive Attack misschien ook meedoen, qua tripgoth

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.