MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 2)

zoeken in:
Reijersen schreef:
"What Happened, Miss Simone?"
Verplichte kost voor iedere deelnemers aan het spel. Een bijzonder sterke docu!

Edgar18 schreef:
(quote)
Verplichte kost voor iedere deelnemers aan het spel. Een bijzonder sterke docu!

Meer informatief dan muzikaal als je het mij vraagt, maar zeker interessant.

11. (21) | Bobby Womack - Across 110th Street
Deze soundtrack van Bobby Womack is één van die nummers die altijd hoog scoort in de soullijsten. Een aanstekelijker nummer is er bijna ook niet te vinden in de finale van deze editie. Als ik dit nummer beluistert heb zingt het de hele dag nog in mijn hoofd door. Ja, dan kan je al muzikant zeggen dat je iets goed gedaan hebt. En dat hebben ze zeker met dit topnummer. Toch maar de nummer 18 van mijn finale.

12 . (16) | Donny Hathaway - A Song for You
Dit vind ik altijd een nummer om door te geven. Een nummer dat voor iedereen is. Een nummer waar iedereen naar moet luisteren. De tekst hoef je namelijk niet per sé romantisch en amoureus op te vatten. Het is gewoon zo dat iedereen een nummer verdient en dit nummer van Donny Hathaway (ook een cover) is voor jou, en jou en jou en jou.................
De nummer 15 in mijn finalelijst.

13 . (66) | Curtis Mayfield - Pusherman
Zie hier mijn favoriet van Curtis Mayfield. Al is die titel wellicht niet zo standvastig al je zou denken. Eerst was het namelijk Move On Up en daarnaast zijn Freddie's Dead en Superfly dat ook geweest. Maar voor nu dit fijne Pusherman. Een nummer dat voor mij net buiten het podium viel in de finalelijst, op nummer 4 dus.

14 . (11) | Bill Withers - Harlem
En na mijn favoriet van Mayfield hebben we hier mijn persoonlijke favoriet van Withers. Energiek nummer met een steengoede opbouw en fantastische groove. De warme stem van Bill Withers erbij en ik zit gebakken. Jammer dat het nummer zo gedaald is, al zette ik het zelf ook maar op 10 in het sterk bezette veld.

15 . (33) | Shuggie Otis - Inspiration Information
In de finale naast Nina een beetje de vreemde eend in de bijt. Dat doet vanzelfsprekend helemaal niks af aan de kwaliteit van de muziek. Funky, vaak een beetje op de blues gestoeld en een nummer dat onder de liefhebbers als een klassieker wordt gezien. Verder dan een veertiende plek kwam het bij mij trouwens niet.

16 . (63) | Amy Winehouse - Back to Black
Deze editie vinden we ook nieuwere soul in de finalelijst terug. Dat het dan Amy Winehouse is verbaasde mij niks. Daarbij dat het dit nummer is ook niet. Dit is toch wel haar beste song en dat is niet alleen mijn mening, maar wordt over het algemeen wel zo gezien. Dit nummer valt voor mij vooral op door de prachtige sfeer die het neerzet. Voeg daar de vocale capaciteiten en tekstuele vindingrijkheden aan toe en je weet dat je een goed nummer te pakken hebt.
Van de nieuwere soul die mee deed met de finale was dit trouwens niet mijn hoogst genoteerde, ik zette het nummer op 17.

17 . (35) | Maxwell - Ascension (Don't Ever Wonder)
En meteen maar de tweede song in de nieuwere soul er achteraan. Dat Maxwell in de finale kwam was dan wel weer een grote verrassing voor mij. De man zijn muziek wordt op deze site toch wel vaak als zeikerig betiteld. Zelf ben ik al jaren een groot liefhebber van Maxwell en is het andermaal met veel smart wachten op een nieuwe plaat van zijn hand.
In dit nummer zit een fijne groove verscholen. De flexibele stem van Maxwell doet eigenlijk de rest en ik vond het een plekje 19 waard.

18 . (26) | Curtis Mayfield - Freddie's Dead
Als één artieste meerdere songs in een finalelijst is er één song altijd het kind van de rekening. In de finale van deze editie is dat Freddie. Met knaller als Move On Up en Pusherman werd deze door de meeste deelnemers naar achter geschoven. Met een zesde plek gaf ik persoonlijk dit nummer de meeste punten van alle deelnemers. Het nummer staat dan ook niet voor niks in mijn top3 Mayfield songs.

19 . (184) | Donny Hathaway - The Ghetto
De meest funky track van Donny Hathaway steeg een aanzienlijk aantal plaatsen in verhouding met de vorige editie. Veelal muzikaal (op af en toe het opnoemen/zingen van de titel na) grooved Hathaway zich door dit nummer. Toch wel anders dan de meeste van zijn nummers en daarom valt het op. Bekend om zijn slowsongs stond die andere dus hoger, maar alleen door de stijging lijkt mij dit een prima plek. Ik zette het op 16 in mijn finalelijst.

20 . (366) | D'Angelo - Untiteld (How Does it Feel)
En daar is de laatste nieuwere soul uit de finale. Als laatste in de volledige lijst, maar mijn persoonlijke favoriete al het ging om de deelnemers met de nieuwere soul. Met een plek 13 stond het in mijn finalelijst. D'Angelo is zo onderhand een fenomeen geworden en daar is ook de clip behorende bij deze ode aan Prince onderdeel van. Geproduceerd door Saadiq.

21 . (22) | Stevie Wonder - Living for the City
Van net niet in de finale naar..... net niet in de finale. Één plaatsje winst voor dit nummer van Stevie Wonder. Net te weinig om Sir Duke gezelschap te geven in de top20.
Tekstueel is dit nummer absolute top, maar ook qua energie en vocale prestaties doet dit bij lange na niet onder voor de finale deelnemers.

22 . (61) | Bill Withers - Who is He (and What is He To You)
Bill Withers leek deze tweede editie erg in trek. Veel van zijn deelnames zijn dik gestegen en daar hoort dit nummer ook bij. De vraag van de liefde wordt hier prachtig neergezet door Bill. Al jaren maakt hij geen muziek meer, maar hij is nog wel één van de weinige levende soullegendes.

23 . (10) | Stevie Wonder - Superstition
Dé Stevie Wonder klassieker die vorige editie nog hoge ogen gooide in de finale, maar het nu met een pakweg minder moet doen. Bij eerste noten weet je al welk nummer je aan het beluisteren bent. Funky, groovy en swingen ten top had deze in mijn ogen wel weer een finaleplek gekregen, maar niks was minder waar. Zet de daling door? Of neemt hij revanche in editie 3?

24 . (181) | Syl Johnson - Is It Because I'm Black?
Hij komt alweer wat dichterbij gelukkig. Ik hoop zo dat dit nummer ook in de finale komt. Dit melde ik al bij Dark End of the Street van James Carr omdat ik die nummers op gelijke hoogte stel. Maar ook qua urgentie en essentie hoort dit nummer mijn inziens een finaleplaats te hebben. Met een stijging van maar liefst 157 plaatsen zijn we al een eind op weg gekomen.

25 . (126) | D'Angelo - Brown Sugar
Het favoriete goedje van D'Angelo bezong hij in het begin van zijn carrière. D'Angelo doet het goed dit jaar met een finaleplek en een dikke stijging voor dit en meerdere nummers. Zal dat ook komen door zijn nipte 2014 release? Wie zal het weten.
Aan andere kant, met zulk goede muziek lijkt het mij ook niet meer dan terecht.

Reijersen schreef:
21 . (22) | Stevie Wonder - Living for the City (...)
Tekstueel is dit nummer absolute top, maar ook qua energie en vocale prestaties doet dit bij lange na niet onder voor de finale deelnemers.

Dat zeg je goed. Je kent vast wel dat filmpje met de studio opname en een interviewtje met producer Malcolm Cecil, waarin hij uitlegt hoe ze Stevie zo agressief lieten klinken door het alsmaar over te laten doen.

Reijersen schreef:

D'Angelo - Brown Sugar[/i]
Het favoriete goedje van D'Angelo bezong hij in het begin van zijn carrière. D'Angelo doet het goed dit jaar met een finaleplek en een dikke stijging voor dit en meerdere nummers. Zal dat ook komen door zijn nipte 2014 release? Wie zal het weten.

Dat speelt bij mij wel een kleine rol moet ik bekennen. Zijn eerste album, en het volgende Live at the jazz cafe had ik direct na het verschijnen, omdat ik toen aardig in de R&B zat. Het was duidelijk dat D'Angelo wat meer in zijn mars had dat de gemiddelde artiest uit die hoek, maar de platen vond ik gewoon lekker, zonder dat ik het meesterlijk zal noemen.
De hype rond Voodoo is mij niet ontgaan, maar toch ben ik hem als artiest een flink stuk meer gaan waarderen na Black Messiah. Dat album maakt hem definitief tot een onderscheidend artiest. Ik moest wel even geholpen worden door een concert om dat volledig in te zien.

26 . (20) | Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
Misschien wel hét lijflied van het legendarische scheidingsalbum van Marvin Gaye. Was het vorige editie de kind van de rekening van de vele finaleplekken van Gaye. Deze editie zet zich dat door en valt het nummer buiten de top20. Voor mij persoonlijk een zeer hoog aangeschreven nummer. Prachtige jazzy instrumentatie en Marvin benut zijn vocale mogelijkheden ten volste.

27 . (27) | Bill Withers - Grandma's Hands
En zo lijkt Bill Withers een patent op zittenblijvers te hebben. Er zijn weinig nummers op dezelfde positie blijven hangen en in ieder geval twee daarvan zijn wel van Withers (zie ook de nummer 5 van de lijst). Veel puurder krijg je het ook bijna niet van Bill. Luisterend naar dit nummer beleef je wat hij zingt. Je bevind je in die kerk, met die oma en de andere mensen. Later nog een wereldberoemde sample in No Diggity van Blackstreet.

28 . (39) | Bill Withers - Use Me
Meteen nog maar één van Bill Withers er achter aan. Deze stijgt een nette elf posities. Dit nummer is juist één van het meest groovy soort van Withers' hand. Hij laat hier heel goed horen wat een goede zanger hij eigenlijk is. Persoonlijk vind ik dat vooral in dit nummer naar buiten komen.

29 . (8) | Marvin Gaye - Let's Get it On
Bill en Marvin lijken elkaar in deze regionen af te wisselen. Deze meest sexy track van Gaye daalt een aanzienlijk aantal plekken. Het moet niet alleen de top10 achter zich laten, maar ook een plek in de finale. Dat vind ik toch wel een beetje verrassing, gezien de algemene populariteit van dit nummer. Zo'n nummer waar je bij de begintonen meteen al lekker in zit.

30 . (9) | Prince - When Doves Cry
Dat een Prince in dergelijke lijsten hoge ogen gooit is voor een website als MusicMeter niet te verbazen. Dan verbaasde het mij toch wel dat hij geen finaleplaats meer wist te bemachtigen in deze editie. Hij moet een flink aantal posities prijs geven. Dit nummer behoort tot mijn favoriete nummers van Prince en werd ooit bijzonder aardig gecovered door Ginuwine.

31. (42) | Curtis Mayfield - The Makings of You
Toch bekend van zijn funky werk is dit de meer melancholische Mayfield. Een prachtig nummer dat zonder twijfel zijn stijging verdient heeft. Stiekem zie ik dit ook nog weleens de finale houden, juist omdat het zo anders is dan zijn andere songs. Met prachtige falsetto gezongen, mooie strijkers en fantastische sfeer is dit een nummer om van te genieten.

32 . (40) | Curtis Mayfield - If There's a Hell Below We're All Going to Go
Dat grote namen de lijst bepalen wordt toch wel een beetje duidelijk in deze contreien. Na Marvin, Bill en Stevie is hier andermaal een nummer van Mayfield. Ook een nummer dat mijn inziens makkelijk finalemateriaal is. Een mooi lang uitgesponnen nummer die nimmer verveelt. Vooral muzikaal voor mij een feest om naar te luisteren.

33 . (38) | Bill Withers - I Can't Write Left Handed
De cultstatus van dit nummer dat Withers alleen live opnam is aanwezig. In veel ladders deed hij het zo goed dat ik een finaleplaats aan zag komen, maar in het zicht van de haven strandde het nummer dan toch. Dit is de manier waarop Bill Withers zijn mening vertelt over de Vietnamoorlog. Iets wat resulteert in een nummer waarin de emotie tastbaar wordt en de pijn te proeven is.

34 . (137) | Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed
Daar is die dekselse Shuggie Otis weer. Zijn muziek is toch populairder dan je denkt. Dit moeten we nu alleen nog terugzien in mooie stemmen en reviews bij zijn platen. Dit nummer (lees: Out of My Head) is voor mij het hoogtepunt uit zijn oeuvre. Speels en toch heel intrigerend.

35 . (31) | Sam Dees - Child of the Streets
Een klein aantal plaatsen verlies voor Sam Dees in deze editie. Een te vaak vergeten soulgrootheid die op MusicMeter meer en meer welverdiende aandacht krijgt. Dit is bijna zonder twijfel zijn absolute prijsnummer, maar luister vooral zijn album The Show Must Go On als geheel, dan werkt zijn muziek het beste.

36 . (15) | Sly & the Family Stone - Family Affair
Dergelijke funky muziek doet het op een rockgeoriënteerde site als deze altijd goed, maar dus niet zo goed als vorige keer. Sly moet met zijn familie namelijk wat plaatsen toegeven en duikt de top20 uit. Een heerlijk zompige track met het psychedelische waar ze bekend om staan.

37 . (64) | Marvin Gaye - I Heard it Through the Grapevine
Een nummer dat ik vooral op vocaal vlak altijd heel hoog aanschrijf. Wat Marvin Gaye hier laat horen met zijn stem is bijna ongehoord. Zo makkelijk van kopstem naar borststem, van hoog naar laag, van knallen naar intiem. Alles zit in dit legendarisch nummer dat dik stijgt.

38 . (70) | Otis Redding - (Sittin' On) the Dock of the Bay
In welke soullijst je ook kijkt, dit nummer van Otis Redding is standaard top5 materiaal. Zelf zie ik dat lang niet zo en uit deze editie blijkt andermaal dat jullie het daar mee eens zijn. Dit nummer stijgt wel een flink aantal plaatsen, wat de klassiekerstatus alleen maar benadrukt. Finalewaardig? Voor mij niet direct.

39 . (23) | The Temptations - Papa Was a Rolling Stone
En dan het liefst de versie met die hele lange intro. Intro's bouwen is ook een vak apart, want vaak verzand het in gedoe in de ruimte en ben je de aandacht al weer snel kwijt. Bij die omschrijving hoort dit nummer van The Temptations niet. Samen met My Girl hun grootste hit. Het moest wel even slikken: van een bijna finale, naar nummer 39.

40 . (18) | Stevie Wonder - Higher Ground
Vorige editie nog in de finale, wellicht een teleurstelling, maar toch knallen we nog even lekker de top40 uit. Energieke song die je na een paar luisterbeurten ook meteen vol mee kan zingen. Het basslijntjes blijft trouwens de rest van de dag ook niet meer uit je hoofd.

41 . (95) | Sly & the Family Stone - Everyday People
Dit nummer heeft iets vrolijks. Dat deze na Family Affair komt lijkt mij niet heel verwonderlijk. In de lijst met muziek van Sly & the Family Stone toch wel de nummers die over algemeen het meest genoemd zullen worden als favorieten. Dat dit aanstekelijke nummer daar toe behoort lijkt mij geen twijfel.

42 . (65) | Isaac Hayes - Walk on By
Een nummer waarvan ontelbaar veel versies van bestaan. De meest uitgebreide georkestreerde is vast deze versie van Walk on By. Muzikaal gezien een genot voor het oor, voeg daar de warme stem van Isaac aan toe en je hebt natuurlijk een prachtsong.

43 . (59) | Gil Scott-Heron - Lady Day and John Coltrane
Als we het dan toch over muzikaal rijke songs hebben dan kunnen we daarin moeiteloos doorgaan in dit nummer. Gil Scott is altijd net even anders dan anders, maar 100% fijn anders. Lady Day slaat op Billie Holiday en wie John Coltrane is weten de meesten onder jullie vast wel. Fijne track met een jazzy en funky vibe.

44 . (---) | Curtis Mayfield - No Thing On Me (Cocaine Song)
De hoogste nieuwe binnenkomer van deze editie staat op naam van Curtis Mayfield. Mijn hoop was gevestigd op Roberta Flack, maar de gemene deler koos voor een knallende binnenkomer op 44 voor dit nummer afkomstig van de Super Fly soundtrack. Dit nummer met een frivole achtertoon is trouwens wel gewoon erg goed. Goede combi van zang en instrumentatie.

45 . (187) | Bill Withers - Can We Pretend
Grote populariteit voor Bill Withers bespeurde ik deze editie. Veel van zijn nummers zijn dik gestegen en daar is dit Can We Pretend geen uitzondering op. Het is dan ook een prachtig nummer, dus stijgen mag het sowieso wel van mij. Dit is Bill Withers is zijn meest rustige vorm, heel puur ook.

46 . (51) | Baby Huey & the Babysitters - Hard Times
Altijd leuk om zo'n verrassing tussen de grote namen te ontwaren. Rauwe zang en rechtuit instrumentatie. Er worden hier weinig concessies gemaakt, zolang het schuurt, grooved en funkt. En dat lukt ze bij Baby Huey erg goed. Energie song die ik ook vaak bij het sporten beluister.

47 . (83) | Ann Sexton - You're Losing Me
Prachtig vind ik het dat dit nummer zoveel plekken is gestegen. Naast grote souldames als Aretha Franklin en Gladys Knight is de juist meer funky inslag van Ann Sexton een dame die ook meetelt. Geweldige groove en vibe in dit nummer, voeg daar haar uitstekende strot aan toe en je geniet geheid. Dat blijkt wel uit deze positie.

48 . (196) | Prince - If I Was Your Girlfriend
Prince doet het uitstekend, zoals altijd, op deze website. Dit nummer pakt erg veel plaatsen winst en stijgt met stip de top 50 in. Het is dan ook een fantastisch nummer van de kleine man uit Minneapolis.

49 . (75) | Al Green - Love and Happiness
Volgens mij de eerste Al Green die we tegenkomen in de lijst en om eerlijk te zijn had ik een ander nummer eerder verwacht (Let's Stay Together). Maar we kozen gezamenlijk voor het ietwat meer groovy werk van Al, de grootmeester van het Hi-label (of is dat Willie Mitchell?)

50 . (93) | Sam Cooke - Bring It On Home to me
Opvallend eigenlijk, hoe groot het gat is tussen die ene topsong van Cooke en deze topsong van Cooke. Wel een nummer dat over het algemeen erg hoog aangeschreven staat en dat is mijn inziens meer dan terecht. Een nummer waarin we de gospelroots van Sam ook goed terughoren.

51 . (28) | Stevie Wonder - As
Deze "refrein-meezinger" van Stevie Wonder duikelt een aanzienlijk plaatsen naar beneden en moet het nu buiten de top50 gelden. Natuurlijk valt het toetsenwerk op in dit nummer en dat eerder genoemde refrein dat geheid de hele dag in je hoofd blijf hangen. Zelf vind ik ook dat het zangwerk van Wonder hier benoemd mag worden. Door de mooie zanglijnen bezorgt hij het nummer nog een extra stuk sfeer.

52 . (139) | Stevie Wonder - Golden Lady
En van een zakker van Wonder naar een keiharde stijger van de beste man. Als we het dan toch over sfeervolle nummers hebben dan mag deze van Wonder nooit ontbreken. Afkomstig van zijn veel geprezen album Innervisions. Wat mij altijd het eerste pakt is de drumpartij en de synths, dan maakt de rest eigenlijk niet eens zo heel veel meer uit.

53 . (---) | Marvin Gaye - Abraham, Martin and John
Dat dit nummer zo hoog nieuw binnen zou komen lag al een beetje in lijn met mijn verwachtingen. Er werd aardig schande gesproken over het ontbreken in editie 1 en bij de nominatie werd deze door veel users met gejuich ontvangen. Terecht? Ik denk het wel. Van een mooie intieme sfeer, uitgebouwd met violen en ander bombastwerk. Gewoon een hele mooie song. Al staan er nummers van Gaye onder die ik toch wel stukken beter vind.

54 . (223) | Otis Redding - These Arms of Mine
Terwijl ik hier naar aan het luisteren ben valt het mij des te meer op hoe laag dit nummer eigenlijk stond in de eerste editie. Dit is toch zeker wel één van de absolute prijsnummer van Redding?! Gelukkig zijn we het daar eens over geweest, want anders valt die grote stijging niet te verklaren. Op dit nummer hoor andermaal waarom Otis de personificatie van soul op aarde was.

55 . (253) | Aretha Franklin - Respect
Meteen nog een nummer van Otis er achteraan, alleen dan uitgevoerd door de Queen of Soul. Geef mij maar de versie van Otis en dat deze van Aretha zo hoog staat begrijp ik persoonlijk ook nog eens niet. Een prima song, maar toch niet zo goed!? Ik zal het al enige wel niet begrijpen.

56 . (275) | Otis Redding - Hard to Handle
Wat een begin van dit nummer zeg! En dat mag ook wel met deze positie en 210 plaatsen winst. Funky Otis met blazers, fijne zang en goede intensiteit

57 . (---) | 24-Carat Black - the Best of Good Love Gone
Een werkelijke prachtige new entry is er met dit nummer van 24-Carat Black. Wie? Zullen waarschijnlijk de meesten onder jullie gedacht hebben, ook gezien het aantal stemmen bij hun albums. Maar gelukkig viel het nummer is goede aard, want anders komt het niet zo hoog binnen natuurlijk. Wat je kan verwachten is wellicht moeilijk te omschrijven en dan is simpelweg luisteren de enige remedie.

58 . (362) | Donny Hathaway - Someday We'll All Be Free
De zoetgevooisde stem van Donny Hatahway doet het duidelijk goed dit jaar. Niet alleen twee finaleplekken, maar met dit nummer ook een stijger waar je U tegen zegt. Met dit nummer verbaast mij dat persoonlijk niet, want Hathaway is een koning in het maken van dit soort romantische soulsongs. Warme stem, mooie instrumentatie en speels pianospel doen altijd alles goed bij deze veel te vroeg overleden zanger.

59 . (80) | Ray Charles - What I'd Say
Één van de meest swingende tracks die Ray Charles heeft gemaakt. Bij de start van Editie 1 had ik dit nummer als een finalekandidaat verwacht, maar hij doet het rustig aan en lijkt nu wat dichterbij te komen. Vooral als feestje en moodbooster een nummer waar ik graag naar luister.

60 . (44) | Ray Charles - I Got A Woman
En dit is die andere wereldhit van Charles. Moet nu nummer 59 voor zich laten als hoogst genoteerde Ray Charles song. Dit nummer doet mij persoonlijk net iets meer dan die voorgaande, maar met een daling van zestien plekken zijn de meesten het daar niet mee eens.

61 . (12) | Stevie Wonder - I Wish
Zo en daar is die finalenotering van Stevie Wonder gebleven. Dit is mijn persoonlijke favoriet van Stevie en had ik vanzelfsprekend graag in de finale gezien. Dit is wel even slikken, zoveel plekken als dit gedaald is. Blazers, funky loopje, vette vocaals en een grote glimlach op je gezicht. Dat is toch het prachtige aan dergelijke muziek!?

62 . (14) | Curtis Mayfield - Superfly
Ook deze daling is even slikken. Nu doet Mayfield het natuurlijk erg goed in deze lijst en in de finale. Maar van finale naar nummer 62 is wel even een verschil zeg! Rammen op dit drum en gaan. Muzikaal zo rijk, zoals de muziek van Mayfield en daar zijn karakteristieke stem bij.

63 . (67) | Michael Jackson - Don't Stop Til You Get Enough
Na alle voorgaande songs is die qua gevoel en sfeer wel even een omslag zeg. Het meer poppy werk van Michael Jackson komt er opeens midden in vallen. Maar zoals de titel als aangeeft is het moeilijk hier genoeg van te krijgen. De discussie of deze muziek ook in een soullijst thuishoren is er altijd. Ik vind van wel.

64 . (34) | Gil Scott-Heron - Home is Where the Hatred Is
We gaan door met mijn Gil Scott-Heron favoriete. De bijzonder zang en de intrigerende instrumentatie doen het helemaal voor mij. Ook tekstueel kan je er bij Heron altijd vanuit gaan dat het dik in orde zit. Hij heeft wel duidelijk een stap op de plaats moeten maken, hopelijk de volgende editie weer een stijging.

65 . (13) | Marlena Shaw - California Soul
Van een sterke vrouw in de finale naar een flinke tik en terecht komen op nummer 65. Het overkwam Marlena Shaw met haar bekende song. Wat een nummer blijft dit toch. Qua sfeersetting een voorbeeld voor velen. Vocaal even zo.

66 . (182) | Gil Scott-Heron - Pieces of a Man
Zo'n beetje het meest gevoelige wat Gil Scott-Heron ooit gemaakt heeft. Vooral het begin met puur stem en piano en ongehoord prachtig. Dat het een gevoelige snaar wist te raken bij de meesten onder ons wordt wel bewezen met de grote stijging.

67 . (409) | Michael Jackson - Billie Jean
En als we het dan toch over grote stijgers hebben dan is deze wereldhit van Michael Jackson er één die bij de topstijgers hoort. Dat zijn toch wel een aanzienlijk aantal plaatsen zeg! Een nummer dat de tand des tijd altijd zal blijven overleven. Naar dit nummer luisteren wordt nooit saai.

68 . (32) | Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle
Een ijzersterke combinatie is dit zeker gebleken. Albums en nummers lang muziek maken van hoge kwaliteit is niet voor iedereen weggelegd. Prachtige fluit is de hoofdrolspeler in dit nummer. Helaas zakt het bijzonder veel plekken, want top50 materiaal is dit toch minimaal wel.

69 . (361) | Donny Hathaway - Giving Up
Dit is dus mijn persoonlijke favoriet van Donny Hathaway. Alles, van stem tot instrumentatie en van kop tot staart lijkt te kloppen. Er zit een bepaalde intensiteit in dit nummer dat mij maar niet los kan laten. Van intiem, naar er vol voor gaan en dan die stem, die stem is toch werkelijk fantastisch.

70 . (71) | Prince - Sign 'o' the Times
Een schamel plekje winst voor Prince met dit bekende nummers van zijn topalbum. Andere nummers hebben duidelijk de deelnemers' voorkeur. Vind dit zelf altijd een nummer op zich in zijn oeuvre.

71 . (68) | The Crusaders - Street Life
Klassiekers zijn om een reden klassiekers geworden. Vraag dat maar eens aan the Crusaders. Ze worden hier vocaal natuurlijk ondersteund door Randy Crawford. Een zangeres waarbij ik haar solowerk maar weinig aan vind. Juist de muzikale beleving doet het voor mij in dit nummer.

72 . (---) | Maxwell - Sumthin' Sumthin'
Zo zeg! Maxwell doet het wel erg goed deze editie. Naast een finaleplek ook nog eens een binnenkomer op een dergelijk hoge positie. Wat is het toch dat Maxwell wel heeft in tegenstelling tot de andere nu-soulartiesten die soms de eindlijst niet eens halen?
Als jarenlange liefhebber van zijn muziek zal ik er niet om malen en ben ik alleen maar blij dit te zien.

73 . (24) | Al Green - Let's Stay Together
Toch wel een stuk later dan ik had verwacht is hier die ene megahit van Al Green. Deze had ik dus als hoogstgenoteerde nummer van Al Green verwacht. Green lijkt het deze editie sowieso niet zo goed te doen met wel dalingen. Romantischer dan dit krijg je het bijna niet.

74 . (73) | William Bell - I Forgot To Be Your Lover
Dit vind ik zonder twijfel één van de allermooiste soulballads die er ooit gemaakt zijn. Tekst, stem en muziek komen bij dit nummer prachtig bij elkaar.

75 . (183) | Jean Plum - Back to You
Erg fijn om te zien dat dit nummer van Jean Plum bij steeds meer deelnemer land. Soulzangeressen zoals haar zijn er maar weinig. Als er dan ook nog eens zo'n prachtig nummer voorgeschoteld wordt dan moet je wel blijven luisteren. Graag nog meer stijgen in de derde editie.

En met die (mooie) laatste 2 kom je bij de eerste wat minder bekende knallers uit.
Hoewel.. Ann Sexton en 24-Carat Black staan ook opvallend hoog tussen de grote namen.

76 . (---) | Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Eindelijk! Eindelijk is ze daar. Roberta Flack met dit werkelijk prachtige nummer. Door een ongelukkig zware loting wist ze opvallend genoeg de eerste editie niet eens te halen. Daarna hoopte ik van harte dat dit de hoogste nieuwe binnenkomer zou worden, maar ze vond bij een aantal users wat tegenstand. Dan nog is 76 een prima plek natuurlijk, maar dergelijke pracht mag van mij altijd hoger.

77 . (41) | Bill Withers - Lonely Town, Lonely Street
Groovy Bill Withers moet wat plaatsen toegeven. Een nummer met lekker veel energie en een ongelooflijke drive. Vocaal haalt Bill Withers hier het diepste uit zich zelf. En die groove, ja die groove he.

78 . (219) | Gil Scott-Heron - I Think I'll Call it Morning
Lekker wakker worden altijd met dit nummer. Past ook perfect bij die periode van de dag, qua sfeer. Klonk Gil Scott-Heron ooit zo relaxed en ontspannen als op dit nummer? Alles is zo speels en frivool hieraan. Het tovert een glimlach op je gezicht.

79 . (91) | Marlena Shaw - Woman of the Ghetto
Die andere grote hit van Marlena Shaw stijgt duidelijk wel een aantal plaatsen. Scatten jullie heerlijk mee met deze fantastische soulzangeres? Zal dit ooit die andere inhalen? Van mij mag het op zich wel. De stijging is in ieder geval vast ingezet.

80 . (---) | Roy Ayers - Everybody Loves the Sunshine
Tekstueel en qua zang misschien niet eens zo heel boeiend, maar muzikaal des te interessant. Een mooie hoge binnenkomer van Roy Ayers. Had hem eigenlijk niet zo hoog verwacht. Benieuwd wat het is wat de mensen er zo aan beklijft. Een goed nummer is het zonder twijfel.

[sluikreclame modus aan] No Sweat [sluikreclame modus uit]

81 . (100) | Otis Redding - Pain in My Heart
In het oeuvre van Otis Redding is dit nummer toch ook wel finalemateriaal voor mij. De Staxsound wordt goed gevat in dit nummer en Otis zingt weer eens of zijn leven er van af hangt. Een Otis song ten voeten uit.

82 . (365) | Marvin Gaye - What's Happening Brother
Dit nummer voelt op het album als een meer dan logisch vervolg op What's Going On. Qua alles eigenlijk wel. We weten ook na die twee nummers namelijk nog steeds niet echt wat er nu gebeurd, wat er aan de hand is. Prachtig nummer van Marvin.

83 . (125) | Sharon Jones & the Dap Kings - What If We All Stopped Paying Taxes
Voetjes van de vloer met Daptone. Wat een energie toch altijd in die nummers en dan met name via Sharon Jones. Voor mijn gevoel had zo ongeveer elk ander nummer van hun hier kunnen staan, want de kwaliteit is van een constant hoog niveau.

84 . (393) | Chaka Khan - Ain't Nobody
Vergeet dat hitje van dit jaar met die sample, nee luister dan liever naar dit swingende origineel. Wellicht komt het wel door dat hitje dat deze zoveel plekken gestegen is? Blijft natuurlijk een onbedaarlijk fijne song.

85 . (46) | Jean Knight - Mr. Big Stuff
Zo! Dat is wel even dalen zeg, wat Jean Knight hier doet. Superaanstekelijk nummer dat zeker die oude positie verdient, maar toch wel even in moet leveren hier. Even slikken voor mij, maar het is niet anders.

Reijersen schreef:

84 . (393) | Chaka Khan - Ain't Nobody
Vergeet dat hitje van dit jaar met die sample, nee luister dan liever naar dit swingende origineel. Wellicht komt het wel door dat hitje dat deze zoveel plekken gestegen is? Blijft natuurlijk een onbedaarlijk fijne song.
.

Kon dat maar.. Wat een vreselijk ding is dat zeg (dat hitje van dit jaar). Zo lafjes ingezongen, en dan die modieuze geluidjes plastice tropische geluidjes er onder (die echt in ieder nummer schijnen te moeten zitten).
En de hele meute trekt dat beter dan een echte zangeres als Chaka Khan.

86 . (369) | Michael Kiwanuka - I'll Get Along
Michael Kiwanuka een hype? Ik dacht het toch even niet. En dat dachten we met z'n allen, want dit muzikaal zeer rijke nummer stijgt een aanzienlijk aantal plekken. Ik krijg het nu na beluistering ook meteen de hele dag niet meer uit mijn hoofd.

87 . (85) |Curtis Mayfield - The Other Side of Town
Subtiel opgebouwde song van Curtis Mayfield blijft een beetje hangen, want dat is 2 plekjes gemis in mijn ogen wel. Bij het beluisteren van dit nummer hoor ik altijd iets subtiels, een bepaalde finesse die ik zo prachtig vind.

88 . (159) | Michael Jackson - Wanna Be Starting Something
Met minder finesse, maar wel een hele grote hit en één van de allerbeste MJ-tracks is hier Wanna Be Starting Something. Vooral die blazers doen het voor mij in dit nummer, waar anderen het over de bassloopjes zullen hebben. Dikke winst voor deze topper.

89 . (---) | Sam Dees - Troubled Child
En dan nu, nu tijd voor één van de mooiste soulstemmen ooit. Wat ben ik een blij mens met het zo hoog binnenkomen van dit nummer van Sam Dees. Toch niet de bekendste naam, maar het blijkt maar weer dat goede muziek evengoed gewaardeerd wordt: naam of niet. Dit is kippenvelmuziek voor mij.

90 . (---) | Lucy Pearl - Don't Mess With My Man
Van deze vind ik het juist opvallend dat het nieuw binnen komt. Ik had het nummer namelijk ook al in Editie 1 verwacht. Had ook totaal geen idee dat het daar niet in stond. Terecht notering natuurlijk, bijzonder aanstekelijke single van een supergroep die niet lang bij elkaar bleef (zoals wel vaker met supergroepen).

91 . (62) | The Miracles - The Tracks of My Tears
Dit is dus zo'n megaklassieker. Zelf moet ik het niet te vaak horen, omdat het snel wat zat wordt en gezien de daling hebben meerderen dat blijkbaar. Wat niets af doet aan de ocassionaly kwaliteit.

92 . (96) | Stevie Wonder - He's Misstra Know it All
Over wie deze song gaat zullen de meesten onder jullie wel weten. Een stabiele song gezien de 4 plekjes winst die het pakt. Krijg daarnaast ook steeds meer het gevoel dat de nummers van Innervisions hier meer worden gewaardeerd dan van Songs in the Key of Life.

93 . (74) | The Beginning of the End - Funky Nassau
Zonnetje aan en gaan! Lekker dansen en funken met The Beginning of the End. Veel aanstekelijker en vrolijker gaan we ze in deze lijst toch niet krijgen. Laat dat maar aan Funky Nassau over.
Zouden de Oranjes ook zo funken?

94 . (57) | Bill Withers - Hello Like Before
Na al het gedans met nummer 93 kunnen we nu helemaal tot rust komen. Daar zorgt dit rustige nummer van Bill Withers wel voor.

95 . (81) | Sly & the Family Stone - If You Want Me to Stay
Over naar het meer freaky werk en Sly & the Family Stone. Er zit een loopje in dit nummer dat me automatisch mee doet bewegen.

96 . (222) | Harlem River Drive - Idle Hands
Dikke stijger de top100 in voor deze toch ook wel onbekende groep. De Latijnse invloeden zijn natuurlijk duidelijk hoorbaar.

97 . (410) | Fugi - Mary, Don't Take Me On No Bad Trip
Een Bad Trip is dit nummer toch zeker niet. Al helemaal niet in deze editie, want wat stijgt Fugi een ongelooflijk aantal posities zeg! Nog zo'n onbekende naam die ongehoord goed scoort, van mij mag het allemaal.

98 . (380) | Buddy Miles - Them Changes
We zitten hier duidelijk tussen de grote stijgers. Dit is meer het recht-toe-recht-aan werk. Energiek door een nummer heen knallen, kan je wel aan Buddy Miles overlaten.

99 . (364) | Curtis Mayfield - Beautiful Brother of Mine
En nog zo'n grote stijger, het houdt niet op. Dit nummer van Mayfield is met ruim zeven minuten van het meer uitgesponnen werk. Muzikaal ontdek ik steeds weer wat nieuws bij dit nummer.

100. (190) | Bill Withers - Lean on Me
Dit nummer stijgt dan ook, maar een stuk minder hard dan voorgaande. Deze absolute meezinger is een mooie afsluiter van de top100.

Minneapolis schreef:
(quote)

Kon dat maar.. Wat een vreselijk ding is dat zeg (dat hitje van dit jaar). Zo lafjes ingezongen, en dan die modieuze geluidjes plastice tropische geluidjes er onder (die echt in ieder nummer schijnen te moeten zitten).
En de hele meute trekt dat beter dan een echte zangeres als Chaka Khan.

+1

101. (---) | George Benson - Give Me the Night
Dit is typisch zo'n veel gewaardeerd nummer waar ik zelf maar weinig mee kan. Dat het Editie 1 niet haalde had dan weer niet verwacht. Heb het zelf altijd een beetje een slappe song gevonden waar maar weinig (zowel vocaal als muzikaal) gebeurd.

102. (49) | Stevie Wonder - Knocks Me Off My Feet
Het aantal plaatsen dat Wonder hier moet toegeven met dit prachtige nummer is toch wel een aderlating. Nu staat hij er natuurlijk met meer dan genoeg nummers in, maar juist zijn gevoelige kant horen we heel goed terug in dit nummer.

103. (124) | Curtis Mayfield - Keep on Keeping On
Kleine sprong vooruit voor deze swingende Mayfield-track. Stilzitten lijkt mij schier onmogelijk bij dit nummer. En naast dat het swingt heeft het voor mij ook iets gevoeligs (wat vooral in de stem zit).

104. (---) | Gil Sott-Heron & Brian Jackson - Song of the Wind
De lente en misschien ook wel de zomer in je bol met deze nieuwe binnenkomer van Heron en Jackson. Een bijzonder nummer met veel lagen, toch wel heel anders dan dat we van ze gewend zijn.

105. (376) | Sam Dees - Signed Miss Heroin
Hele dikke stijger voor Sam Dees. De beste man wordt meer en meer gewaardeerd en dat waardeer ik dan weer. Wat hem zo goed maak is de essentie die hij in zijn zanglijnen en stemgebruik stopt. Je beleeft het met het mee. Daarnaast gaan nummers als deze muzikaal ook nog een stapje verder.

Leuk, van de hoogste tien nieuwe binnenkomers zijn er vijf van mijn hand. Altijd mooi als persoonlijke favorieten ook bij anderen in de smaak vallen .

106. (127) | Lamont Dozier - Going Back to My Roots
Dit uitermate swingende nummer stijgt een mooi aantal plaatsjes. Dozier is vooral bekend als songwriter/producer, maar bewijst menigmaal dat hij er zelf ook zeker wat van kan. Alleen dit nummer bewijst dat al.

107. (143) | Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhtyhm Band - Express Yourself
Blazen, dat doet dit nummer vooral. Aanstekelijk, herkenbaar en dag zorgt voor een aantal plaatsen winst. Niet het meest bijzondere nummer uit de lijst, gewoon fijn.

108. (192) | Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
Lekker dromen met de grote Otis Redding. Dit was zo ongeveer het allereerste nummer van Otis dat ik hoorde. Nog voor Dock of the Bay inderdaad. Daardoor ook een tijd mijn Otis favoriet en goed blijft het.

109. (113) | Sly & the Family Stone - I Want to Take You Higher
Even energie op doen met dit pompende nummer van Sly en zijn familie Steen. Hier wordt je toch vrolijk van? Erg fijn nummer volgestopt met allerlei instrumenten.

110. (---) | En Vogue - Don't Let Go (Love)
Die energie uit het vorige nummer wordt vrij makkelijk doorgetrokken door de knappe dames van En Vogue. Een nieuwe binnenkomer die wellicht te R&B was voor de meesten waardoor het editie 1 niet gehaald heeft. Ik vind het een prima nummer.

111. (---) | James Carr - I'm a Fool For You
Geweldig authentieke soulsong die naar mijn mening verdiend zo hoog binnen komt. Weet iemand wie die vrouw is waar hij mee zingt? Geweldige toevoeging namelijk ook. Een heel herkenbaar James Carr nummer verder.

112. (---) | Sharon Jones & the Dap Kings - How Do I Let a Good Man Down?
Goede soul haal je in deze tijd blindelings bij het Daptone label met Sharon Jones en haar Dap Kings toch wel als voortrekker. Ook met deze nieuwe binnenkomer bewijzen ze andermaal waarom ze gelauwerd worden. Wat een groove en wat een stem.

113. (101) | Johnny Guitar Watson - A Real Mother for Ya
Een paar plaatsjes verlies voor deze gekke meneer. Een erg aanstekelijk en prima nummer. De legendarische status die het bij velen heeft, heeft het niet bij mij. Goed vind ik het wel.

114. (198) | Ann Peebles - 99 Lbs
Mijn favoriete song van topzangeres Ann Peebles. Haar naam kan je makkelijk naast een Aretha Franklin noemen. Wat Al Green als man was voor Hi, dat was Ann als vrouw. Zoals altijd lekker groovy en met uitstekend stemgebruik. Erg mooi om te zien dat dit een tiental plaatsen stijgt.

115. (289) | Bobby "Blue" Bland - Lead Me On
Een hele grote stijging voor deze prachtige ballad van Bobby Bland. Een mooie, ingetogen ballad die zeker een dergelijke positie verdiend.

116. (---) | Allen Toussaint - What is Success
Succes is nieuw binnenkomen in onze mooie lijst. Een nummer met een bluesy achtergrond. Een erg fijn nummer. Het heeft iets aanstekelijks.

117. (122) | Al Green - I'm Still in Love With You
Als je het over sfeervolle nummers hebt dan zit je bij Al Green goed. Deze titeltrack van zijn misschien wel beste album doet het iets beter dan de vorige editie. Het is ook niet die ene grote klassieker van Green, al meet het zich daar moeiteloos mee.

118. (---) | Sharon Jones & the Dap Kings - 100 Days, 100 Nights
Eigenlijk vind ik dit in het uitstekende oeuvre van Sharon Jones altijd een beetje een simpel nummer. Ik kan er zo een aantal opnoemen die veel beter zijn dan dit nummer. Komt mijn inziens dan ook erg hoog binnen.

119. (215) | Marvin Gaye - Trouble Man
Rustig en relaxing met een blaxploitation van Gaye. Een prima nummer, al heeft hij veel betere. Het stijgt een aanzienlijk aantal plaatsen, dus populair is het zeker.

120. (240) | Swamp Dogg - Total Destruction to Your Mind
Vooral als songwriter en producer een meer dan gevierde man. Meestal kan zijn solowerk mij wat minder boeien, al swingt dit nummer best lekker.

Hmm. Mijn mening wijkt dit keer fink af met die van jou.
Allen kan me als uitvoerend artiest gestolen worden. Bij dit nummer is dat niet anders.
Ik ken dit album van Al niet, maar hij is dus beter dan bijvoorbeeld Explores Your Mind en Call Me in jouw ogen? Die vind ik namelijk erg sterk.
100 Days, 100 Nights vind ik misschien niet hun beste werk, maar toch zeker wel een erg goed nummer uit hun euvre. Vooral de tempowisseling kan ik waarderen.
Ik kan me wel volledig vinden in je stukje over Trouble Man.
Swamp Dogg's solo debuutalbum is erg lekker en vind ik weinig zwakke nummers bevatten.

121. (29) | Curtis Mayfield - Little Child Runnin' Wild
Het zou even slikken zijn geweest voor Mayfield als hij dit had gezien. Hij moet namelijk een aanzienlijk aantal plekken toegeven in verhouding tot de vorige editie.
Een nummer dat mij persoonlijk altijd opvalt door de prachtige opbouw die het heeft. Het is ook gewoonweg een steengoed nummer.

122. (76) | James Brown - It's a Man's Man's Man's World
Ik ben zelf wat meer van de rustigere nummers van James Brown. De tendens hier is meestal gefixeerd op zijn funky assortiment. Een nummer als deze, dat is voor mij echt genieten geblazen en reken ik misschien wel tot mijn persoonlijke favoriet van JB.

123. (384) | James Carr - Pouring Water on a Drowning Man
Zo zeg! Dat is wel een hele dikke stijger voor James Carr. Dit is een formulesong zoals we die veel kennen in de soulmuziek. Wat het net dat beetje extra meegeeft is voor mij toch wel de prachtige stem van James Carr.

124. (---) | Lee Dorsey - Get Out of My Life Woman
De verbijstering wordt mij meester als ik zie dat dit nummer dus een nieuwe binnenkomer is. Ik wil het bijna een schande noemen dat dit fenomenale nummer de eerste editie niet eens gered heeft. Lee Dorsey is cool, in alles.

125. (391) | Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
Dit muzikaal bijzonder rijke nummer van Kiwanuka stijgt een flink aantal plaatsen. Daar ben ik heel blij mee, want had het idee dat dit wellicht wat te smooth zou zijn voor de meeste deelnemers. Ik kan vaak niet stoppen met luisteren naar dit soort nummers.

126. (370) | Sharon Jones & the Dap Kings - Natural Born Lover
En als wij het dan toch over grote stijgers hebben dan valt deze van Daptone Records daar ook onder. Ik denk dat dit nummers weleens heel hoog in mijn favoriete Sharon Jones nummers zou staan.

127. (---) | Rotary Connection - I Am the Black Gold of the Sun
Met Minnie Riperton dit en o wat ben ik blij dat dit nummer op zo'n mooie positie binnenkomt deze editie. Dit is niet het meest standaard werk uit de lijst. Hier moet je altijd even goed voor zitten en je dan laten betoveren door het moois wat het te bieden heeft.

128. (237) | Macy Gray - I Try
Deze topsingle van Macy Gray lijkt alleen maar in populariteit toe te nemen. Mijn inziens meer dan terecht, want dit behoort zonder twijfel tot het beste werk wat zij zelf gemaakt en ook wel het beste wat er in de nieuwere soul gemaakt is.

129. (87) | Sly & the Family Stone - Stand!
Met deze mix van stijlen (soul, funk, pop, gospel) zakt Sly uit de top100. Een erg fijn nummer dat voor mij toch wel top100 materiaal is.

130. (---) | Lee Moses - Free At Last
Voor de liefhebbers van rauwe stemmen hebben we hier Lee Moses. En als liefhebber ben ik dan ik erg blij dat we hem mogen verwelkomen in editie 2. Er zit een bepaalde essentie in dit nummer.

131. (390) | Yvonne Fair - It Should Have Been Me
Het weet 100% zeker dat het de prachtige vocalen zijn die er voor hebben gezorgd dat dit nummer zo gestegen is. Over gevoel in je zang leggen hoe je Yvonne Fair duidelijk geen lesje meer te leren.

132. (60) | Gil Scott-Heron - The Needle's Eye
Er zit altijd een leuke swing in dit ver weggezakte nummer. Ik moet wel zin hebben in die lange eindnoten van Gil, wat me bij dit nummer op één of andere manier opvalt. Maar het is wel een prachtsong.

133. (134) | Nina Simone - Four Women
Dit prachtige nummer stijgt welgeteld één hele plek. Zo komt ze vanzelf wel een keer in de top100 zou je zeggen, maar dan hebben we nog wel wat edities te gaan zeg!

134. (331) | Willie Hightower - Walk a Mile in My Shoes
Dat is een hoop plaatsen dat Willie hier stijgt zeg! Een conceptsoulsong en een fijne stem met dat raspje. Ik ben een liefhebber, maar had die grote stijging niet aan zien komen.

135. (48) | Aretha Franklin - Do Right Woman, Do Right Man
Wat is er toch aan de hand met Aretha in deze lijst?! Respect is haar hoogste notitie, daar ben ik het al niet mee eens. Dit mooie nummer staat daar dan ook nog eens dik onder en is daarbij ook nog eens vors gedaald.

136. (133) | Arthur Conley - Sweet Soul Music
Tijd voor wat dans en swing met Arthur Conley. Een fijn nummer zo op z'n tijd. Heeft voor mij niet die statuur dat het weleens mee krijgt.

137. (189) | Bill Withers - Kissing My Love
Andermaal wordt bewezen hoe populair Withers deze editie is. Ook dit topnummer stijgt een mooi aantal plekken. Één van mijn absolute favorieten van deze zanger, omdat er zoveel te ontdekken is in dit nummer.

138. (262) | Darondo - Didn't I
Ik heb het idee dat de muziek van Darondo meer en meer land onder de soulliefhebbers. Ook bij mij had het even zijn tijd nodig, maar wat een topsong is dit zeg! Terecht dat het zoveel stijgt.

139. (56) | The Meters - It Ain't No Use
Een grote aderlating voor deze funkorgie. Een lang nummer, zeker. Maar het kan mij altijd over de volledige speelduur meer dan boeien. The Meters waren altijd ijzersterk.

140. (241) | Dennis Edwards - Don't Look Any Further
Totale 80's vibe daalt op je neer bij het beluisteren van dit nummer. Een aardig nummer naar mijn mening, meer ook niet. Kan me toch te weinig boeien.

[i]141. (---) | Willie Wright - Jackie's Song
Veel relaxter als deze zullen we bijna niet vinden in deze lijst. Ik moet zeggen dat je er van moet houden, maar blijkbaar doen meerderen dat met mij gezien de mooie positie als nieuwe binnenkomer.

[i]142. (116) | Otis Redding - That's How Strong My Love Is
Goed uitgevoerde song van Otis Redding. Het nummer daalt een aantal plekken en moet eigenlijk ook wel onder het betere origineel staan.

[i]143. (119) | George Jackson - Evidence
Daalt ook een aanzienlijk aantal plekken. Had ik toch wel wat hoger ingeschat, want een erg fijn nummer vind ik het zeker. Fijne stem en schurende instrumentatie maken het verhaaltje compleet.

[i]144. (6) | Ben E. King - Stand By Me
Jeetje zeg! Als we het dan toch over een flinke daling hebben dan is deze van Ben E. King wel heel opvallend. Van een top10 en finale plek helemaal naar hier. Wat zal daar de reden achter zijn?
Persoonlijk vind ik het nummer wel leuk, maar dat is het ook wel.

[i]145. (78) | Al Green - Take Me to the River
Al Green zakt ook, al is het een stuk minder. Dit blijft toch wel één van zijn meest en fijnst groovende nummers. Mag van mij in editie 3 wel weer stijgen.

[i]146. (---) | Michael Jackson - Off the Wall
Superfijne, erg dansbare muziek van Michael Jackson. Dood maar o zo springlevend. Komt hier ook weer fijn nieuw binnen.

[i]147. (461) | The 3 Pieces - Back Up Against the Wall
Hier hebben we te maken met een wel heel dikke stijger. En ik begrijp het wel, want dit nummer beklijft. Licht funky, fijn sfeervol en prima vocalen maken een mooi plaatje die nu dus ook door de rest ontdekt is.

[i]148. (---) | Dusty Springfield - The Windmills of Your Mind
Tsja en hier kan ik dus weinig mee. En dat geldt eigenlijk voor de muziek van Dusty Springfield in het algemeen. Ik vind er namelijk niks spannends aan en vaak ook wat klinisch. Hier overduidelijk publiek voor, maar daar hoor ik niet bij.

[i]149. (381) | Aretha Franklin - I Never Loved a Man (the Way I Love You)
Dan maken de powervocalen van Aretha mij wel weer wakker na voorgaande. Wat dit nummer zo fijn maakt is dat de vocalen als het ware in de muziek hangen. Zeg maar dat bluesy karakter. Knallen!

[i]150. (251) | Prince - Controversy
Hij is van een beetje controverse niet vreemd. Stijgt ook een prima aantal plekken met dit nummer. Niet per sé mijn favoriete, mijn evengoed wel fijn.

Mb.
De daling van Ben E. King was mij ook al opgevallen. Wat mij betreft blijf het één van de mooiste soulnummers ooit gemaakt - al moet ik bekennen dat er ook zeker sentiment heerst als ik dat zeg.

Ik vind de daling overigens niet verrassend, want in vorige editie waren er ook al mensen die het nummer "niet zo bijzonder" vonden. Dat de daling zo groot is, verrast me wel enigszins. Maar dat heb je al snel in dit topic. Als er één liefhebber een ladder niet komt opdagen kan het al klaar zijn voor een bepaald nummer.

..

En fijn om te lezen dat het kwartje bij Darondo is gevallen.

Het meest blij word ik dan toch, bij die laatste twee updates, van de flinke stijgingen van de heerlijke tracks (van):

127. (---) | Rotary Connection - I Am the Black Gold of the Sun
138. (262) | Darondo - Didn't I

Meteen bij eerste beluistering in de vorige editie waren dat al persoonlijke favorieten. Hoe gek kan dat zijn?

151. (---) | Bobby "Blue" Bland - Ain't No Love in the Heart of the City
Dit prachtige nummer wordt op één of andere manier vaak door mij vergeten. En dat is toch wel bijzonder te noemen aangezien ik het een fantastisch nummer vind. Erg blij met de binnenkomst ben ik dan ook zonder twijfel

152. (---) | Stevie Wonder - Heaven is 10 Zillion Light Years Away
Nog een prachtige nieuwe binnenkomer horen we hier met Stevie Wonder. Dit is één van die nummers waarin je heel goed hoort hoe muzikaal Stevie nu eigenlijk is. Muzikaal rijk en mooie sfeer.

153. (---) | Candi Staton - I'm Just a Prisoner (Of Your Good Lovin')
En drie binnenkomers op rij. Dit keer vocale sterkte en pracht op een nummer met een bluesy karakter van de hand van Candi Staton. Keer op keer, luisterbeurt op luisterbeurt verbaast zij mij met de kracht die haar vocalen uitspreken in dit nummer.

154. (79) | Nina Simone - Ain't Got No, I Got Life
Een klassieker die iedereen mee kan zingen, maar wellicht de glans een beetje van af is. Ze daalt in ieder geval een aanzienlijk aantal plekken voor deze editie.

155. (28) | Maceo Parker - Soul Power '74
Funky is het zeker, maar het swingt duidelijk een hele hoop aan plaatsen naar beneden. Persoonlijk moet ik er net zin in hebben, zulke muziek. Maar zeker een lekker nummertje.

156. (327) | Funkadelic - One Nation Under a Groove
We funken door, al is het dik keer een vette stijger. Meestal kan ik niet zoveel met de muziek van deze meestergekken, maar daar is dit nummer toch wel een uitzondering op. Fijn nummer.

157. (276) | Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song
Deze of die van the Fugees?
Voor mij duidelijk deze, want de stem van Roberta Flack heeft voor mij iets extra's. Bijna of het betoverend is.

158. (406) | Millie Jackson - Leftovers
Wat een fijn nummer is toch. Energie en een soort kwaadheid klinken door bij Millie Jackson. Een prachtig en krachtig zangeres.

159. (194) | Gladys Knight & the Pips - Midnight Train to Georgia
Woo-Woo. Ja de trein komt weer langs met deze evergreen. Een prachtig nummer, dat zeker. Maar misschien toch wat te vaak gehoord.

160. (329) | Terence Trent d'Arby - Dance Little Sister
De dansmoves komen er automatisch uit met dit nummer. Blijft fantastisch.

161. (62) | Marvin Gaye - Right On
Deze van Gaye daalt wel heel fors. Vooral muzikaal altijd al een mooi opgebouwd nummer gevonden met de volle blazers die er in komen.

162. (505) | King Floyd - Let Us Be
Redelijk geniaal nummer dat wel heel veel plaatsen stijgt. Dus jullie zijn het in ieder geval met mij eens.

163. (430) | Aretha Franklin - Spirit in the Dark
Heerlijk swingend nummer van Aretha dat dicht bij de gospel blijft. Erg sterk en één van haar beste songs voor mij. Stijgt gelukkig erg veel plekken.

164. (164) | Booker T. & the MG's - Melting Pot
Een zittenblijver, één van de weinigen. Funky en volledig muzikaal zoals we van ze gewend zijn.

165. (109) | Sam Cooke- Chain Gang
Oeh, ahh. We doen weer allemaal lekker mee. Ook al daalt het nummer wel wat.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:22 uur

geplaatst: vandaag om 22:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.