MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2014 [De Top 2000 van MusicMeter] #2

zoeken in:
Silent_shout schreef:
Nummer dat het afgelopen jaar het sterkst in mijn achting gestegen is: Gimme shelter

Al de zoveelste. Die gaat dit jaar de top-10 enteren!

Onweerwolf
vigil schreef:
(quote)

Nee , dat is zeker geen classic.

Nochtans wel een een *******ONWEERWOLF CLASSIC*******

Maar goed, ik heb dan ook een kutsmaak.

Teunnis schreef:
(quote)

Al de zoveelste. Die gaat dit jaar de top-10 enteren!

Zou niet meer dan terecht zijn!

Ik doelde inderdaad meer op de omschrijving van starbright boy. Als ik herman's redenering zou volgen, kom ik bij The Beatles ongetwijfeld uit bij dingen als She Loves You en Can't Buy Me Love, en bij de Stones zou Miss You dan wellicht dé klassieker zijn.. Ik denk dat we het er over eens zijn dat klassiekerstatus van meer dingen af hangt dan pure verkoopcijfers

Onweerwolf schreef:
(quote)

Nochtans wel een een *******ONWEERWOLF CLASSIC*******

Tja maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal

Voila, mijn top 32 is ook opgestuurd.
De eerste 9 nummers van vorig jaar zijn ook weer present, alleen een beetje van plaats verwisseld. Verder nog een nieuwe nummer 32 met dank aan The Velvet Underground. De kwaliteit van deze finale is uitermate hoogstaand en divers. Aangenaam luistervoer...

Net mijn top-32 ingestuurd en ik moet zeggen dat het kwalitatief toch een pak minder is als vorig jaar. Ik mis Venus In Furs, New Born, Bigmouth Strikes Again, Untitled #8, Martha, Debaser en The Mercy Seat. En daarvoor kwamen mindere nummers als Inner City Blues, Move On Up, The Unforgettable Fire, Once in a Lifetime voor in de plaats. Mindere finale dus voor mij.

Ik heb wel een nieuwe nummer 1 (lijkt wel een traditie bij mij) en een nieuwe nummer 32.
Gemiddeld ga ik van 16.5 naar 18.9, een duidelijke daling. Hopelijk is er volgend jaar beterschap.

Staat Pusherman bij jou in de finale, gaaf!

Edgar18 schreef:
Staat Pusherman bij jou in de finale, gaaf!

Dat moet natuurlijk Move On Up zijn, ik haal die 2 wel vaker door elkaar.

Onweerwolf
De MuMeLadder 2014 verdeelt per land

1. Engeland (842)
2. Verenigde Staten (660)
3. Schotland (83)
4. Canada (64)
5. Australië (57)
6. Nederland (54)
7. België (37)
8. Ierland (33)
9. Frankrijk (28)
10. IJsland (24)
11. Duitsland (22)
12. Noorwegen (19)
13. Noord-Ierland (15)
14. Zweden (14)
15. Denemarken (13)
16. Wales (6)
17. Italië (5)
18. Nieuw-Zeeland, Jamaica (3)
20. Engeland/Verenigde Staten, Bermuda (2)
22. Zwitserland, Engeland/Schotland, Japan/Engeland, Oostenrijk, Ierland/Noord-Ierland, Cuba, Frankrijk/Verenigde Staten, Noord-Ierland/Canada, Engeland/Italië, Spanje, Kaapverdië, Israël, Luxemburg, Frankrijk/Engeland (1)

Wat zijn we toch weinig chauvinistisch. 91 nummers op 2000 uit de lage landen, da's toch wel erg weinig.

Wil je de Belgische en Nederlandse nummers eens oplijsten?

Onweerwolf
Weinig? Ik vind het juist behoorlijk veel. Bijna 5%

Onweerwolf
België:

2 Belgen - Lena
Absynthe Minded - My Heroics, Part One
Amatorski - Come Home
Amatorski - Soldier
Balthazar - Do Not Claim Them Anymore
Balthazar - Fifteen Floors
Customs - Rex
dEUS - Bad Timing
dEUS - Hotellounge (Be The Death Of Me)
dEUS - Instant Street
dEUS - Little Arithmetics
dEUS - Nothing Really Ends
dEUS - Roses
dEUS - Sister Dew
dEUS - Suds & Soda
dEUS - Theme From Turnpike
dEUS - Via
Girls In Hawaii - Misses
Gorky - Mia
Hooverphonic - Mad About You
Hooverphonic - Vinegar & Salt
Jacques Brel - Amsterdam
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
Jacques Brel - Voir Un Ami Pleurer
K's Choice - Not An Addict
Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna
Nacht Und Nebel - Beats Of Love
Novastar - The Best Is Yet To Come
Novastar - Wrong
Raymond Van Het Groenewoud - Twee Meisjes
Stromae - Formidable
SX - Black Video
T.C. Matic - Elle Adore Le Noir (Pour Sortir Le Soir)
T.C. Matic - O La La La
The Neon Judgement - Tomorrow In The Papers
Zita Swoon - My Bond With You And Your Planet Disco!
Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen

Nederland:

Bettie Serveert - Palomine
Boudewijn De Groot - Eva
Boudewijn De Groot - Testament
Boudewijn De Groot - Verdronken Vlinder
Boudewijn De Groot - Welterusten, Mijnheer De President
Claw Boys Claw - Rosie
Cuby + Blizzards - Window Of My Eyes
Diesel - Sausalito Summernight
Doe Maar - De Bom
Doe Maar - Pa
Drs. P - Dodenrit
Earth And Fire - Seasons
Earth And Fire - Song Of The Marching Children
Earth And Fire - Storm And Thunder
Eefje De Visser - Nee Joh
Eefje De Visser - Ongeveer
Focus - Hocus Pocus
Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park
George Baker Selection - Little Green Bag
Golden Earring - Radar Love
Golden Earring - Twilight Zone
Golden Earring - When The Lady Smiles
Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night
Herman Van Veen - Toveren
Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto?)
Jacco Gardner - Clear The Air
Jaydee - Plastic Dreams
Johan - Day Is Done
Johan - Oceans
Johan - Tumble And Fall
Kayak - Ruthless Queen
Klein Orkest - Later Is Al Lang Begonnen
Klein Orkest - Over De Muur
Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale
Mister And Mississippi - Northern Sky
Nits - Cars & Cars
Shocking Blue - Venus
Spinvis - Bagagedrager
Spinvis - Oostende
Spinvis - Smalfilm
Spinvis - Voor Ik Vergeet
Spinvis - Wespen Op De Appeltaart
Supersister - She Was Naked
The Dutch - This Is Welfare
The Gathering - Strange Machines
The Nits - Adieu Sweet Bahnhof
The Nits - Bauhaus Chair
The Nits - In The Dutch Mountains
The Nits - Nescio
The Nits - Red Tape
The Nits - Sketches Of Spain
The Serenes - Back To Wonder
Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul

Ik vind het wel opmerkelijk dat het Verenigd Koninkrijk bijna 300 noteringen meer heeft dan de Verenigde Staten, terwijl het laatste land 5x zoveel inwoners heeft. In mijn Last.fm stats is de verhouding UK:USA ongeveer 1:2. Naar verhouding zullen er wel meer goede Britse artiesten zijn, maar ik vind deze aantallen wel erg overdreven.

Toch 3 Vlaamse nummers in de lijst

Geen Sorry van Kyteman in de lijst?
Die had ik er wel in verwacht
Zo ook een hier bij MusicMeter hoog gewaardeerde Blaudzun ontbreekt.

Onweerwolf
deric raven schreef:
Geen Sorry van Kyteman in de lijst?
Die had ik er wel in verwacht

Die heeft er wel een paar jaar in gestaan.

Gelukkig is dat verleden tijd.

Zo ook een hier bij MusicMeter hoog gewaardeerde Blaudzun ontbreekt.

Nog nooit genomineerd meen ik.

Zo ook maar mijn lijstje verstuurd naar El Ninjo, moet zeggen dat het dit keer heel erg moeilijk was om de plaatsen van de nummers te bepalen maar gelukkig is het toch gelukt

Onweerwolf schreef:
De MuMeLadder 2014 verdeelt per land

Cesária Évora - Sodade het enige Afrikaanse nummer

Teunnis schreef:

Cesária Évora - Sodade het enige Afrikaanse nummer

...wel 1 vd allerbeste Afrikaanse nummers. Ik heb het dit jaar weer eens geprobeerd met Fatoumata Diawara en eerdere edities al eens met o.a. Amadou & Mariam etc ...kansloze missies helaas.

El Ninjo schreef:
(quote)

...wel 1 vd allerbeste Afrikaanse nummers. Ik heb het dit jaar weer eens geprobeerd met Fatoumata Diawara en eerdere edities al eens met o.a. Amadou & Mariam etc ...kansloze missies helaas.

Ik bedenk me nu pas dat dit ook inhoudt dat Fela Kuti ontbreekt

Teunnis schreef:

Ik bedenk me nu pas dat dit ook inhoudt dat Fela Kuti ontbreekt

Gentleman is dacht ik al eens genomineerd geweest als "classic" vanuit ik meen het Alternatieve Top 152 topic waar het volgens mij een keer 2e werd en doorschoof omdat de toenmalige nummer 1 uit dat topic al in de MuMeLadder stond....en werd volgens mij ook kansloos weggestemd hier (tenminste ik meen me dat te herinneren...ik zou het even moeten nazoeken om zeker te zijn)

El Ninjo schreef:
(quote)

Ik met Habib Koité. Lijkt idd kansloos, al heeft Ali Farka Toure er wel een paar jaar in gestaan. Voor volgend jaar staan wrs wel een aantal Afrikaanse nominaties op mijn lijstje, o.a. Mulatu Astatke - Yekermo Sew, Salif Keita - Madan en Manu Dibango - Soul Makossa staan op het lijstje...

Casartelli (moderator)
Mijn lijstje is ook ingestuurd. Ten opzichte van vorig jaar ben ik mijn nummers 4, 5, 8, 12, 13, 18, 22, 25, 30, 31 en 32 kwijt en daarvoor in de plaats kwamen de nummers 2, 3, 10, 14, 18, 19, 20, 21, 22, 23 en 24. Een duidelijke verbetering dus. Vorig jaar gaf ik het gemiddelde finalenummer een 7.2, dit jaar een 7.6, dat bevestigt het beeld (Witte Trui finale, alle 24 nummers: 7.0).

Om tot dit oordeel te komen heb ik 16 nummers herbeluisterd (de andere zitten, meestal al van oudsher, ruim voldoende in mijn systeem), van die 16 hoor ik een aanzienlijk deel eenmaal per jaar, namelijk in de ladderfinale). Nummer dat sinds vorig jaar het meest in mijn achting gestegen is: Sinnerman. Grootste daler: Lioness.

Heb gisteren ook mijn lijstje opgestuurd. Had eigenlijk nog een flink aantal luisterbeurten te gaan, maar eigenlijk wist ik het wel zon beetje. Vooral over plaats 3 en 5 twijfelde ik nog, maar ik denk niet dat ik daar definitief uitgekomen was. Spijt krijg ik toch wel. Ik wist niet gelijk wat op nummer 1 zou komen nu Muse is uitgeschakeld, maar ben nu wel overtuigd dat er voor mij maar een juiste keuze is.

De nr 1 t/m 10 mogen van mij allemaal op 1 komen, dan volgt een soort overgangsfase van drie nummers en daarna van 14 tot 21 een grote ook nog wel vrij sterke middengroep, waar voor mij de waardering niet heel erg verschilt. Als ik die had omgedraaid had ik me nog prima in de lijst kunnen herkennen. De volgende zeven nummers vind ik wel wat minder, maar ook daarvan kan ik me nog best voorstellen dat ik het voor mijn plezier opzet. Alleen de laatste drie nummers vind ik echt helemaal niks.

Afvallers stonden zoals gezegd op 1, 11, 13, 17, 18, 21, 22, 24, 27, 30 en 32 (gem: 19,55)
Nieuwkomers staan op 4, 9, 15, 16, 17, 21, 23, 25, 26, 28 en 31 (gem: 19,64)
Geen noemenswaardig verschil dus, maar ik denk dat als ik de finale van vorig jaar nu opnieuw zou rangschikken dat de afvallers nog wat lager zouden staan en in die zin is de finale dus verbeterd. Echter die verbetering lijkt vooral in de staart te zitten. Al met al zou ik denk ik eerder voor de finale van vorig jaar kiezen, maar het verschil is klein.

Van de zittenblijvers is er flink wat verschoven: 10 nummers zijn gestegen, waarvan 1 met 12 plaatsen. 10 nummers zijn gedaald, waarvan 1 met 10 plaatsen. Slechts 1 nummer staat op dezelfde plaats als vorig jaar.

Zo mijn lijstje is ook binnen. Voor het eerst in 6(?) jaar dat ik mee stem een andere nummer 1!
Verder heel erg veel positiewissels, dus de gemiddeldes van wat er uit gaat en wat er bij komt zijn niet echt representatief. Maar toch voor de goede vorm:
Er uit: 3,6,9,16,19,21,25,26,27,28,29 (19 gem)
Er in: 2,11,14,16,20,21,23,24,25,29,32 (19.7 gem)
Vooral gemorrel in de marge.

corn1holio1 schreef:
Zo mijn lijstje is ook binnen. Voor het eerst in 6(?) jaar dat ik mee stem een andere nummer 1!

Ik zal voor het zevende jaar op rij een andere nummer een hebben.

Arrie schreef:
(quote)

Ik zal voor het zevende jaar op rij een andere nummer een hebben.
Kies je bewust een andere nummer 1 voor de afwisseling of heb je echt telkens een andere favoriet?

JoaMuse schreef:
(quote)
Kies je bewust een andere nummer 1 voor de afwisseling of heb je echt telkens een andere favoriet?

Het is niet bewust. Ik kwam er vorig jaar pas achter nadat ik mijn lijstje al had ingediend. Daarvoor is het me nooit opgevallen. En dit jaar is er een nieuwkomer die ik fantastisch vind, waardoor ik toevallig dus wéér een nieuwe nummer 1 heb.

Ondertussen heb ik 50 lijstjes (incl. de startladder) verwerkt. Er is momenteel een tweestrijd aan de gang in de top. De vorige nummer 1 is inmiddels flink weggezakt...het opvallende is dat dit m.n. in de laatste 15 lijstjes is gebeurd, tot 35 verwerkte lijstjes lag de huidige nummer 6 namelijk nog met 60 pt voorsprong onbedreigd aan de leiding. Daarnaast valt de opmars van de huidige nummer 4 op, die blijft maar gestaag stijgen.

Als we kijken naar de onderste regionen (bottom 5) dan vinden we daar voorlopig 2 nummers terug die vorig jaar niet in de finale zaten.

Kijkend naar de love / hate competitie, dan zijn er 3 nummers die een standaarddeviatie van boven de 10 scoren, 2 daarvan vinden we in het rechterrijtje terug, 1 ervan staat in de top 10.

Er zijn ook 3 nummers die een standdaardeviatie lager dan 8 scoren, 2 daarvan staan in de top 10, 1 ervan staat in het rechterrijtje.

Er is 1 nummer wat inmiddels door 5 mensen op de eerste plaats is gezet..desondanks staat dat nummer niet in het linkerrijtje. Het opvallende van dat nummer is ook dat het bijna zo is dat het of op 1 staat of niet in de top 5 van een lijstje, het is namelijk door slechts 3 andere mensen in hun top 5 gezet.

Er is ook 1 nummer wat door 5 mensen op de laatst plaats is gezet, dat nummer staat ook bij de onderste 5. Er is echter een ander nummer wat minder vaak op 32 wordt gezet maar wel al 17x genoemd is bij de onderste 5, dit nummer staat voorlopig kansloos laatste (ook al door het ontbreken van veel top 5 noteringen).

Er zijn nog 3 nummers die door niemand op 1 en door niemand op 32 zijn gezet, 2 daarvan bevinden zich in het linkerrijtje, de ander in het rechterrijtje.

De tussenstand na 50 verwerkte lijstjes, tussen haakjes de stand na 25 verwerkte lijstjes.

01. (06.) 1000 pt.
02. (02.) 995 pt.
03. (03.) 958 pt.
04. (11.) 952 pt.
05. (05.) 950 pt.
06. (01.) 949 pt.
07. (07.) 934 pt.
08. (10.) 920 pt.
09. (04.) 889 pt.
10. (12.) 888 pt.
11. (15.) 868 pt.
12. (13.) 866 pt.
13. (09.) 861 pt.
14. (21.) 838 pt.
15. (19.) 825 pt.
16. (22.) 824 pt.
17. (08.) 823 pt.
18. (25.) 808 pt.
19. (16.) 806 pt.
20. (26.) 795 pt.
21. (14.) 793 pt.
22. (24.) 789 pt.
23. (23.) 776 pt.
24. (18.) 762 pt.
25. (17.) 761 pt.
26. (20.) 720 pt.
27. (27.) 716 pt.
28. (31.) 710 pt.
29. (30.) 708 pt.
30. (28.) 699 pt.
31. (29.) 625 pt.
32. (32.) 592 pt.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:14 uur

geplaatst: vandaag om 20:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.