MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2014 [De Top 2000 van MusicMeter] #2

zoeken in:
dumb_helicopter schreef:
(quote)

In Editors zit (op die plaat alleszins) veel meer gevoel in, iets wat me toch belangrijk is. Het nummer moet me emotioneel aanspreken en pas daarna graaf ik dieper in hoe goed het in elkaar zit en welke teksten er bv zijn. Bij The Smiths en Belle and Sebastian heb ik gewoon niet het gevoel dat er iets blijft hangen terwijl dat bij Editors bij redelijk wat nummers wel zo is.

Okay. Bij mij is het andersom. Ik vind van Editors eigenlijk maar 2 of 3 nummers leuk, de albums staan allemaal op 2*.

herman schreef:
(quote)

Another Brick in The Wall is alleen absoluut geen finalemateriaal. Die zou bij mij echt stijf onderaan staan. Vanochtend luisterde ik Stairway to Heaven (mijn #31 van vorig jaar en mijn #32 van vorig jaar doet niet mee) en die vind ik echt veeeel beter.

Nee, zeker niet finalewaardig inderdaad. Maar dat vind ik Shine On dus ook niet. Ik heb zelfs het liefst of de Pink Floyd van Dark Side Of the Moon (Time, Great Gig In The Sky) of de vroege singles (See Emily Play)

Daarbij, Another Brick In The Wall pt. II zonder The Happiest Days Of Our Lives heeft ook iets incompleet vind ik. Een echt op zichzelf staand PF-nummer als Wish You Were Here of Us And Them zou ik nog het liefste in de finale zien.

Jarenlang vond ik de gekke diamant een saaie draak. En net nu ik het nummer ga waarderen, kom ik terecht in een forum vol mensen die (voor het merendeel) SOYCD een saaie draak vinden

tbouwh schreef:
Jarenlang vond ik de gekke diamant een saaie draak. En net nu ik het nummer ga waarderen, kom ik terecht in een forum vol mensen die (voor het merendeel) SOYCD een saaie draak vinden

Hier precies hetzelfde, begin dat nummer steeds meer te waarderen waar voorheen ik er echt niks aan vond.

Casartelli (moderator)
tbouwh schreef:

laxus11 schreef:
Hier precies hetzelfde, begin dat nummer steeds meer te waarderen waar voorheen ik er echt niks aan vond.

Jullie zijn gewoon de echte avant-garde hier

Cured
't is geen nummer, 't is eigenlijk een plaatkant

Lijstje ingeleverd! Aartsmoeilijke keuze of Black of Lioness op 1 moest.

Cured
Verrassend verschillend , Scorpio !

Cured schreef:
Verrassend verschillend , Scorpio !

Klopt. Beiden op hun manier bijzonder. Maar dat geldt ook voor mijn nrs 3, 4 en 5 overigens. Ik zal weinig verder weggeven, maar de positie 32 wordt stijf bekleed door wat IJslands gepriegelprog.

Terwijl dat zo'n mooi plekje voor Black zou zijn. En dan kan je Lioness gewoon op één zetten.

Onweerwolf
Over een paar jaar is mainstream revival vast helemaal hip.

Cured
Het leven is toch een vicieuze cirkel...

johannesA
De reis naar de MuMeladder finale is mooier dan de eindbestemming. Zeer matige finale.
Volgend jaar maar wat vaker stemmen

laxus11 schreef:
(quote)

Gek genoeg ga ik Stairway to Heaven juist een stuk beter waarderen dan vorig jaar. Tot 5:33 is dat nummer een verademing als je het vergelijkt met de eerste 8 minuten van de diamant.

Scorpion_21 schreef:

Scorpion_21 schreef:
Ik zal weinig verder weggeven, maar de positie 32 wordt stijf bekleed door wat IJslands gepriegelprog.

Grappig dit soort dingen. Black staat bij mij uiteraard op één terwijl Ohio ergens onderaan bungelt. Tezamen met die soultreurnis. Ijsland staat dan weer in de Top 3. Zo zie je maar weer .

Momenteel 1 nummer dat er na 35 lijstjes met kop en schouders bovenuit steekt...zo'n 50 pt voorsprong inmiddels...dat is een evengroot verschil als tussen de nummers 2 en 9.

Cured
Nou, daar ben ik niet blij mee....

Scorpion_21 schreef:

Dat gaat bij mij dan om een top 5 en een bottom 2 plek

Vanavond ga ik dat verschil nog iets groter maken, hoop ik.

Onweerwolf
Tijd voor statistiekjes!

De MuMeLadder 2014 verdeelt per decennium

'50's: 6 (0,3%)
'60's: 214 (10,7%)
'70's: 345 (17,25%)
'80's: 497 (24,85%)
'90's: 412 (20,6%)
'00's: 373 (18,65%)
'10's: 153 (7,65%)

De jaren '60 zijn iets te ondervertegenwoordigd, de jaren '80 iets te oververtegenwoordigd.

Even ter vergelijking:

De MuMeLadder 2013 verdeelt per decennium

'30's: 2 (0,1%)
'40's: 1 (0,05%)
'50's: 10 (0,5%)
'60's: 230 (11,5%)
'70's: 353 (17,65%)
'80's: 489 (24,45%)
'90's: 410 (20,5%)
'00's: 394 (19,7%)
'10's: 111 (5,55%)

Casartelli schreef:
(quote)

Daar heb ik me ook wel eens iets over laten vertellen, maar als je Another Brick in the Wall als de grote PF-klassieker voorstelt, gaat het Veronica-alarm toch wel af
Te oordelen naar bv de Top2000 is Shine On tegenwoordig toch (samen met Wish You Were Here en Comfortably Numb) dé PF-klassieker.. Over Let's Dance als dé Bowie-klassieker voor de massa heb ik ook mijn twijfels. Als ik naast Heroes dan toch nog iets anders zou noemen dat voor die 'titel' in aanmerking komt, denk ik eerder aan Space Oddity. Maar toch nog veel eerder gewoon Heroes

Mijn nr 1 en 32 zijn benend, nu de rest nog.......

Ook hier kan weer een lijst ingeleverd worden Muziek >> Muziekgames >> MuMeLadder 2014 Finale Albums

Op basis van de berichten hier lijken de IJslanders het uit te gaan vechten met de gekke diamant in de love-hate-competitie. Ik denk dat beide ergens tussen de 21 en de 25 gaan stranden.

Trouwens best jammer dat we meer dan de helft van de 13 nummers van voor 1960 zijn kwijtgeraakt. Ik zou bijna een prehistorisch nominatielijstje in gaan dienen voor volgend jaar.

kaj_666 schreef:
Over Let's Dance als dé Bowie-klassieker voor de massa heb ik ook mijn twijfels.

Nee , dat is zeker geen classic.

kaj_666 schreef:
(quote)
Te oordelen naar bv de Top2000 is Shine On tegenwoordig toch (samen met Wish You Were Here en Comfortably Numb) dé PF-klassieker.. Over Let's Dance als dé Bowie-klassieker voor de massa heb ik ook mijn twijfels. Als ik naast Heroes dan toch nog iets anders zou noemen dat voor die 'titel' in aanmerking komt, denk ik eerder aan Space Oddity. Maar toch nog veel eerder gewoon Heroes

Let's Dance is veruit de best verkocht/meest populaire Bowie-song en de enige die in zowel de VS als in de UK op 1 heeft gestaan. Space Oddity of Heroes komen daar echt niet bij in de buurt.

Maar een wereldhit is iets anders dan een klassieker. Let's Dance staat zelden hoog in allertijden-lijstjes van welke soort dan ook. Heroes wel vaak (maar wel meestal in Europese) en Space Oddity ook. Let's Dance is nu toch aanzienlijk minder populair en zelfs minder bekend. Ik denk dat een gemiddelde tiener of begin twintiger Heroes en Space Oddity veel vaker zal kennen dan Let's Dance.

Zit trouwens de lijst uit 2007 nog eens te bekijken, the memories. Daar stonden Eiffel 65, Charlie Lownoise & Mental Theo en Nakatomi in. En zelfs 80's ellende als Huey Lewis & The News. En de gekste dingen werden soms genomineerd. Tot aan een reclameliedje van Albert Heijn aan toe. Ik weet nog dat je op tijd moest zijn om een nominatie in te brengen dat ik vaak net te laat inlogde en allen nog maar meestemde. Best grappig dat dit nu al zo lang bestaat dat de eerste keer een beetje als vroeger gaat voelen.

Weg: mijn nummers 3, 4, 13, 15, 17, 21, 22, 23, 25, 27 en 31
Nieuw: 2, 5, 7, 10, 12, 13, 19, 21, 22, 25 en 31

Scorebordjournalistiekgewijs dus een betere finale voor mij, toch zou ik gevoelsmatig misschien wel voor die van vorig jaar gaan aangezien daar de iets alternatievere klassiekers met DJ Shadow en Neutral Milk Hotel toch beter vertegenwoordigd waren.
Langs de andere kant vind ik Talking Heads, The Who en Oasis wel leuke, originele binnenkomers, krijgt New Order weer wat het verdient (al vind ik Blue monday lang niet hun beste nummer, in tegendeel) en hoop ik dat Curtis Mayfield mag uitgroeien tot een vaste waarde in de top-32.

Nummer dat het afgelopen jaar het sterkst in mijn achting gestegen is: Gimme shelter

Gast
geplaatst: vandaag om 20:14 uur

geplaatst: vandaag om 20:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.