Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2014 [De Top 2000 van MusicMeter] #2
zoeken in:
0
geplaatst: 19 december 2014, 20:09 uur
0
geplaatst: 19 december 2014, 20:16 uur
En mijn voorspelling:
32. OMD - Maid of Orleans
31. Curtis Mayfield - Move On Up
30. Oasis - Don't Look Back in Anger
29. Sinead O'Connor - Troy
Lioness had vorig jaar bijna net zoveel punten als Stairway to Heaven (slechts 6 punten minder) en stond op 24. Ik zie niet waarom dat dit jaar ineens veel minder zou zijn, terwijl Led Zeppelin waarschijnlijk meer concurrentie en Songs:Ohia eerder minder concurrentie heeft. Of de Lioness stemmers moeten massaal zijn afgehaakt.
Volgens mij veel nieuwe nummers in de onderste regionen dit jaar trouwens. Ik denk dat ze na drie groepjes van vier voor een heel groot deel geweest zijn, waaronder allevijf de echte nieuwe.
32. OMD - Maid of Orleans
31. Curtis Mayfield - Move On Up
Lioness had vorig jaar bijna net zoveel punten als Stairway to Heaven (slechts 6 punten minder) en stond op 24. Ik zie niet waarom dat dit jaar ineens veel minder zou zijn, terwijl Led Zeppelin waarschijnlijk meer concurrentie en Songs:Ohia eerder minder concurrentie heeft. Of de Lioness stemmers moeten massaal zijn afgehaakt.
Volgens mij veel nieuwe nummers in de onderste regionen dit jaar trouwens. Ik denk dat ze na drie groepjes van vier voor een heel groot deel geweest zijn, waaronder allevijf de echte nieuwe.
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 december 2014, 20:22 uur
Led Zeppelin in de top 10 zou voor mij deze finale wel kunnen redden overigens.
0
geplaatst: 19 december 2014, 20:23 uur
Onweerwolf Dat lijkt me uitgesloten, ik denk nog eerder een paar plaatsen lager dan vorig jaar eigenlijk. 25 of 26.
0
geplaatst: 19 december 2014, 20:28 uur
1. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
2. The Smiths - How Soon is Now?
3. Radiohead - Street Spirit (fade out)
4. The Cure - A Forest
5. Radiohead - Paranoid Android
Of zo iets.........
2. The Smiths - How Soon is Now?
3. Radiohead - Street Spirit (fade out)
4. The Cure - A Forest
5. Radiohead - Paranoid Android
Of zo iets.........
0
geplaatst: 19 december 2014, 20:31 uur
32. Sinead O'Connor - Troy
31. Oasis Don't Look Back In Anger
30. Curtis Mayfield - Move On Up
31. Oasis Don't Look Back In Anger
30. Curtis Mayfield - Move On Up
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:05 uur
Mijn voorspelling:
32. Curtis Mayfield - Move On Up
31. OMD - Maid of Orleans
32. Curtis Mayfield - Move On Up
31. OMD - Maid of Orleans
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:09 uur
Snoeperd schreef:
Kan mezelf geen Sinnerman zonder de stuwende instrumentatie voorstellen, en Move On Up waardeer ik eigenlijk ook vooral door de instrumentatie, die zorgt voor de enorme swingendheid van het nummer.
Juist Black waardeer ik door de stem van Eddie Vedder en niet zozeer door de instrumentatie
Nogmaals, er is een duidelijk verschil tussen funk en soul...(quote)
Kan mezelf geen Sinnerman zonder de stuwende instrumentatie voorstellen, en Move On Up waardeer ik eigenlijk ook vooral door de instrumentatie, die zorgt voor de enorme swingendheid van het nummer.
Juist Black waardeer ik door de stem van Eddie Vedder en niet zozeer door de instrumentatie
Maar goed, dan niet, soul is inderdaad een supergeliefd genre, staat nooit onderaan een lijstje, scoort altijd linkerrtije en staat terecht met 10 soulnummers in de finale. Of wacht... dat staat het niet.

Zelfs als er één soulnummer in de lijst staat (zoals met Marvin Gaye) komt het niet verder dan een 18e plek, dus er zal vast wel een kern van waarheid zitten, hè? Is het nou zo moeilijk voor te stellen dat iemand soulmuziek gewoon helemaal kut vindt en daarbij even over je eigen smaak heen te stappen? Zelf vind ik de nummers ook geweldig en ze staan allemaal linkerrijtje in mijn lijst, maar heb niet de illusie dat de rest dat ook vindt. Sterker nog, ze gaan alle drie gewoon rechterrijtje eindigen.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:20 uur
Huh? Vanwaar deze geïrriteerde reactie?
Ten eerste zeg je 'nogmaals' terwijl je het nog nooit eerder hebt genoemd. Maar inderdaad, daar zit verschil.
En ik zeg toch ook 'ik denk'. Dat is mijn gedachte. Er zijn vast tegenstanders van soul, maar wat ik zelf bedoel, ik vind soul altijd makkelijk wegluisteren. Goed voor op de achtergrond. Oftewel, niet echt veel tegenstanders die je wel vind bij complexe electronicnummers (DJ Shadow) en wat hardere rocknummers. Ik zeg ook niet dat alle soulnummers in het linkerrijtje komen, waar haal je dat vandaan? Ik denk alleen niet dat ze allemaal bij de laatste 4 staan.
En de toon van je bericht mag best wat aardiger hoor.
Ten eerste zeg je 'nogmaals' terwijl je het nog nooit eerder hebt genoemd. Maar inderdaad, daar zit verschil.
En ik zeg toch ook 'ik denk'. Dat is mijn gedachte. Er zijn vast tegenstanders van soul, maar wat ik zelf bedoel, ik vind soul altijd makkelijk wegluisteren. Goed voor op de achtergrond. Oftewel, niet echt veel tegenstanders die je wel vind bij complexe electronicnummers (DJ Shadow) en wat hardere rocknummers. Ik zeg ook niet dat alle soulnummers in het linkerrijtje komen, waar haal je dat vandaan? Ik denk alleen niet dat ze allemaal bij de laatste 4 staan.
En de toon van je bericht mag best wat aardiger hoor.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:21 uur
chevy93 Dat gaan ze ook, sterker nog het zou me verbazen als een van de drie de top 20 haalt, maar ik vind je argument daarvoor echt bizar. Het spijt me.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:24 uur
chevy93 schreef:
Sterker nog, ze gaan alle drie gewoon rechterrijtje eindigen.
Sterker nog, ze gaan alle drie gewoon rechterrijtje eindigen.
Daar vrees ik ook voor, al denk ik wel dat er een kleine kans is dat Marvin linkerrijtje haalt......
En in de discussie soul op MuMe ga ik mij maar niet mengen

0
geplaatst: 19 december 2014, 21:24 uur
chevy93 schreef:
Maar goed, dan niet, soul is inderdaad een supergeliefd genre, staat nooit onderaan een lijstje, scoort altijd linkerrtije en staat terecht met 10 soulnummers in de finale. Of wacht... dat staat het niet.
Zelfs als er één soulnummer in de lijst staat (zoals met Marvin Gaye) komt het niet verder dan een 18e plek, dus er zal vast wel een kern van waarheid zitten, hè? Is het nou zo moeilijk voor te stellen dat iemand soulmuziek gewoon helemaal kut vindt en daarbij even over je eigen smaak heen te stappen? Zelf vind ik de nummers ook geweldig en ze staan allemaal linkerrijtje in mijn lijst, maar heb niet de illusie dat de rest dat ook vindt. Sterker nog, ze gaan alle drie gewoon rechterrijtje eindigen.
(quote)
Nogmaals, er is een duidelijk verschil tussen funk en soul...Maar goed, dan niet, soul is inderdaad een supergeliefd genre, staat nooit onderaan een lijstje, scoort altijd linkerrtije en staat terecht met 10 soulnummers in de finale. Of wacht... dat staat het niet.

Waar slaat dat nou weer op? Jij zegt dat jou soul bij uitstek het genre lijkt om een bloedhekel aan te hebben, wat ik een rare opmerking vind. Ik vraag dus waarom, waarop je antwoord met een reden waar ik me totaal niet in kan vinden (de instrumentatie zou relatief meer bijzaak zijn), en zeker niet voor de soul die nu in de finale staat.
Waar zou dan wel een kern van waarheid in zitten? Dat het een genre is waar je makkelijk een hekel aan kan hebben? En waarvoor moet ik over mijn eigen smaak heenstappen? Om te zien hoe makkelijk je er een hekel aan hebben?
Ik kan je totaal niet volgen, Chevy.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:31 uur
Snoeperd schreef:
Ten eerste zeg je 'nogmaals' terwijl je het nog nooit eerder hebt genoemd.
Ten eerste zeg je 'nogmaals' terwijl je het nog nooit eerder hebt genoemd.
chevy93 schreef:
Move On Up is dan ook meer funk dan soul.
Move On Up is dan ook meer funk dan soul.
En ik zeg toch ook 'ik denk'.
Ik zeg toch ook "lijkt me"?Oftewel, niet echt veel tegenstanders die je wel vind bij complexe electronicnummers (DJ Shadow) en wat hardere rocknummers.
De soulnummers doen het de afgelopen jaren anders niet veel beter dan DJ Shadow vorig jaar.Ik zeg ook niet dat soul het meest haatbare genre is, ik zeg alleen dat ik me duidelijk kan voorstellen dat men soul verschrikkelijk vindt. Om redenen die starbright boy bizar vindt, maar soul is juist een genre dat heel erg op je emotie inspeelt. En als die emotie je dan niet aanspreekt, is het een genre dat al heel snel zeikerig en overdreven kan worden. Net zoals een nummer als Black, maar ik zie niet hoe dat relevant is.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:33 uur
Arrie schreef:
En waarvoor moet ik over mijn eigen smaak heenstappen? Om te zien hoe makkelijk je er een hekel aan hebben?
Ik geef aan waarom ik denk dat men een hekel aan soul heeft (ook omdat ik dat meermaals heb horen zeggen) en dan kom jij aan met "ja, maar dat vind ik dus niet". Ja, ik ook niet, maar wat doet dat er toe?En waarvoor moet ik over mijn eigen smaak heenstappen? Om te zien hoe makkelijk je er een hekel aan hebben?
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:34 uur
Tuurlijk is dat wel relevant. De soul zou het niet goed doen om dat het door bepaalde aspecten makkelijk is om er een hekel aan te hebben, maar Black heeft precies dezelfde aspecten en doet het wel goed.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:37 uur
Omdat Black meer is dan Eddie Vedder.
Waarom denk je dat zo'n beetje alle grote soulnamen individuen zijn en geen bands?
Bovendien, wat voor nut heeft het om één rocknummer te vergelijken met een heel soulgenre?
Een vergelijking van het niveau: rock is niet populairder dan soul, want Inner City Blues staat boven Child in Time.
Waarom denk je dat zo'n beetje alle grote soulnamen individuen zijn en geen bands?
Bovendien, wat voor nut heeft het om één rocknummer te vergelijken met een heel soulgenre?

Een vergelijking van het niveau: rock is niet populairder dan soul, want Inner City Blues staat boven Child in Time.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:42 uur
Net terug online, ik zie nog 4 lijstjes in mijn inbox, die ga ik eerst even verwerken en dan kunnen we van start met het begin vd uitslag.
Inclusief de startladder eindigen we dan op precies 140 lijstjes.
Inclusief de startladder eindigen we dan op precies 140 lijstjes.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:43 uur
Stevie Wonder is de beste der beste uit de soulhoek, is een individue en speelde al zijn (goeie jaren 70 platen) grotendeels zelf in 
Maar kom op jongens niet kiften, ik snap dat het spannend is zo vlak voor de uitslag maar probeer jullie te beheersen stelletje vlegels!

Maar kom op jongens niet kiften, ik snap dat het spannend is zo vlak voor de uitslag maar probeer jullie te beheersen stelletje vlegels!
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:44 uur
Omdat soul anders is ingericht. Binnen de soul had je labels, die vaste muzikanten hadden. Die drukten vaak zo sterk hun stempel op nummers dat in plaats van bands labels een eigen geluid kregen. Op een gegeven moment gingen sommige Europese vocalisten zelfs in de VS opnemen vanwege de soulmuzikanten daar. Je had hele scenes in Europa (met name in Engeland) die de hoesjes uit aan het pluizen waren op de muzikanten.
En dan waren er ook nog een aantal soulartiesten die zelf hun hele album volspeelden, zoals Stevie Wonder in de jaren '70. Die hadden geen band nodig. edit> wat hierboven al staat
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:44 uur
chevy93 schreef:

Achter alle grote soulnamen zitten ook bands die net zo goed belangrijk waren. Wat was Motown zonder de weliswaar niet beroemde maar wel ijzersterke begeleidingsband? Ik vind het maar een raar argument.
Black is meer dan Eddie Vedder, ja, maar alle soul is ook meer dan de zang. Anders zou het wel acapella zijn.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:46 uur
Laat ik de vraag dan aan jullie stellen: waarom denken jullie dat soul consequent bij een heleboel lijstjes onderaan staat?
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:47 uur
starbright boy schreef:
Omdat soul anders is ingericht. Binnen de soul had je labels, die vaste muzikanten hadden. Die drukten vaak zo sterk hun stempel op nummers dat in plaats van bands labels een eigen geluid kregen. Op een gegeven moment gingen sommige Europese vocalisten zelfs in de VS opnemen vanwege de soulmuzikanten daar. Je had hele scenes in Europa (met name in Engeland) die de hoesjes uit aan het pluizen waren op de muzikanten.
(quote)
Daarbij komt dat de grote namen nog uit de tijd stammen van voor de bands ook in de rock n roll waren het solisten met een begeleidings band.......
*shit,ga ik mij toch mengen in deze discussie*
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:48 uur
chevy93 Omdat hier meer rockliefhebbers zitten dan soulliefhebbers. Veel meer zit daar niet achter.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:50 uur
chevy93 schreef:
Laat ik de vraag dan aan jullie stellen: waarom denken jullie dat soul consequent bij een heleboel lijstjes onderaan staat?
Door dat de lijstjes zijn samengesteld door een dwars doorsnede van de MuMe forumers, en het is nu eenmaal zo dat de soul liefhebbers daar in de minderheid zijn t.o.v. rock en pop.
En zo is het ook met de MuMe ladder ik weet van een paar echte soul liefhebbers dat ze bewust niet meer mee doen met de ladder.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:51 uur
En die rockliefhebbers vinden die soulnummers allemaal te gek alleen net wat minder te gek dan de rocknummers?
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:51 uur
Bij mij staan ze ook in het rechterrijtje maar dat komt ook omdat het voor mij een sterke finale was. Vorig jaar hadden (vooral) Move on Up en Gaye een stuk hoger gestaan. Nina (hoog jazz gehalte) vind ik dan weer niet zo veel aan.
0
geplaatst: 19 december 2014, 21:57 uur
chevy93 Ze vinden die soulnummers vaak niet eens te gek, dat er een beetje soul in de finale staat ligt aan een beperkte groep die er meer mee kan of die liefhebber is. Er zullen genoeg lijstjes zijn ingeleverd waarbij ze alledrie bij de onderste vijf, zes , zeven staan en daarom staat het zo laag. Dat zal bijna bij om het even welk nummer zijn in de komende jaren. Ik denk dat What's Going On het nummer is dat het hoogste kan komen. Hoger is onmogelijk, tenzij er een flinke groep anderen mee gaat doen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 december 2014, 22:01 uur
Ik gok dat we beginnen met:
32 Oasis - Don't Look Back In Anger
31 Curtis Mayfield - Move On Up
30 Songs: Ohia - Lioness
29 Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
Hoogste nieuwkomer:
The Who - Baba o'Riley
Hoogste re-entry:
U2 - The Unforgettable Fire
Topdrie:
03 Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
02 Arcade Fire - Rebellion (Lies)
01 The Cure - A Forest
32 Oasis - Don't Look Back In Anger
31 Curtis Mayfield - Move On Up
30 Songs: Ohia - Lioness
29 Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
Hoogste nieuwkomer:
The Who - Baba o'Riley
Hoogste re-entry:
U2 - The Unforgettable Fire
Topdrie:
03 Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
02 Arcade Fire - Rebellion (Lies)
01 The Cure - A Forest
0
geplaatst: 19 december 2014, 22:02 uur
Ik dacht geen soulliefhebber te zijn en dat de nummers alledrie wel onderaan zouden eindigen (kende ze niet/niet goed), maar dat is zeker niet het geval. En dat heeft ook zeker met de instrumentatie te maken (die is echt geweldig vaak).
* denotes required fields.