MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag #2

zoeken in:

7,5

(die van the Clash zou een 9 gekregen hebben)

Hierbij gaan we niet zuinig doen, het volle pond voor deze ( moderne ) klassieker!

10

Cured
4

7 best oké maar daar houdt het ook wel mee op.

Casartelli (moderator)
Sommige mensen zien echt in elk niemendalletje een moderne klassieker, als 't maar modern is...

6,5

8 leuk nummer

Casartelli schreef:
Sommige mensen zien echt in elk niemendalletje een moderne klassieker, als 't maar modern is...

En sommige mensen zien in iedere plaat die langer dan 5 minuten duurt een klassieker....

Verder juist een erg fris en onconventioneel nummer dat Paper Planes!

Casartelli schreef:

Tsja, er staat schrikbarend genoeg maar 1 moderne klassieker in de Top 30, en die is nota bene al 15 jaar oud.

Casartelli (moderator)
Dance Lover schreef:
En sommige mensen zien in iedere plaat die langer dan 5 minuten duurt een klassieker....

Echt? Belachelijk...

Nuja, 't is in elk geval een nummer dat ik voor zijn deelname in de MuMeLadder lang heb moeten blijven luisteren; hier beklijfde hij dus maar moeizaam.

6,5

Het hangt een beetje tussen gimmickplaat en moderne klassieker in .

Gretz schreef:
(quote)

Tsja, er staat schrikbarend genoeg maar 1 moderne klassieker in de Top 30, en die is nota bene al 15 jaar oud.

Op basis waarvan is dit dan een moderne klassieker? Gezellig liedje hoor maar ik hoor verder niets waarvan ik denk hier gaan we het nog tientallen jaren over hebben.

6,75

Muzikaal superfijn in elkaar gezet. Vocaal begint mijn aandacht na twee minuten wel een beetje te verslappen.

7,5

vigil schreef:
Op basis waarvan is dit dan een moderne klassieker? Gezellig liedje hoor maar ik hoor verder niets waarvan ik denk hier gaan we het nog tientallen jaren over hebben.

Onder andere omdat Paper Planes:

- een wereldwijde hit werd die zowel breed gewaardeerd wordt door de alternatieve/serieuze liefhebber, de mainstream luisteraar als de muziekcriticus;
- een magistrale productie bevat van Diplo en Switch;
- zeer indrukwekkende, grensoverschrijdende lyrics kent;
- een bijzonder pakkend, genre-overstijgend nummer is dat mensen verbindt;
- in amper 8 jaar tijd al oneindig vaak geremixt en gecoverd is;
- vierde genoteerd is in NME's 00s lijst, vijfde in die van Pitchfork, 236e in Rolling Stone's (toch wel belegen) allertijdenlijst, en bovendien genomineerd was voor een Grammy (Record of the Year).

Verder is Paper Planes onlosmakelijk verbonden met een van de grootste filmklassiekers van deze eeuw, wat tot gevolg heeft dat mensen dit nummer nog tientallen jaren blijven (her)ontdekken.
Ook enkel alleen op MusicMeter zie ik het uitgroeien tot een nummer dat door steeds meer mensen een klassiekerstatus krijgt toegedicht. Vorig jaar in de Ladder gestegen naar 715 en de rek lijkt er nog niet uit.

Ik moest even opzoeken welke film je bedoelde, maar dat is dus Slumdog Millionaire? Dat ik het alweer vergeten ben dat dat nummer erin zat zegt wel genoeg.

Vind wel dat je een beetje aan het overdrijven bent met dat magistrale en indrukwekkende, maar goed, we zullen het over tien jaar wel weten of je gelijk had of niet.

vigil schreef:

Het nummer is nu al bijna 10 jaar oud en we hebben het er nog steeds over.

Check anders even het Wikipedia-artikel, ben je wel een paar uurtjes zoet mee.

Voor mij wel een nummer dat me omver blies de eerste keer dat ik het hoorde.

Onder andere omdat Paper Planes:

- een wereldwijde hit werd die zowel breed gewaardeerd wordt door de alternatieve/serieuze liefhebber, de mainstream luisteraar als de muziekcriticus;
- een magistrale productie bevat van Diplo en Switch;
- zeer indrukwekkende, grensoverschrijdende lyrics kent;
- een bijzonder pakkend, genre-overstijgend nummer is dat mensen verbindt;
- in amper 8 jaar tijd al oneindig vaak geremixt en gecoverd is;
- vierde genoteerd is in NME's 00s lijst, vijfde in die van Pitchfork, 236e in Rolling Stone's (toch wel belegen) allertijdenlijst, en bovendien genomineerd was voor een Grammy (Record of the Year).

Verder is Paper Planes onlosmakelijk verbonden met een van de grootste filmklassiekers van deze eeuw, wat tot gevolg heeft dat mensen dit nummer nog tientallen jaren blijven (her)ontdekken.
Ook enkel alleen op MusicMeter zie ik het uitgroeien tot een nummer dat door steeds meer mensen een klassiekerstatus krijgt toegedicht. Vorig jaar in de Ladder gestegen naar 715 en de rek lijkt er nog niet uit.

Goed verhaal!

Zeker een paar steekhoudende argumenten, ook wat persoonlijke overdrijvingen maar dat doet niets af aan het feit dat dit liedje waarschijnlijk nog wel even mee kan.

Het was overigens zeker geen wereldwijde hit zie ik nu. Verre van zelfs. Enkel in Amerika (als groot muziekland, Canada en Israel neem ik dan niet mee) Top 10. Frankrijk 91, Engeland 19, Nederland 57, Duitsland 76 en Australie 66.

Martial
5

zaaf
6

Casartelli schreef:

Nee hoor, maar ik baseer zo'n uitspraak meer op de status dan op de kwaliteit. Een niemandalletje (wat dit niet is) kan ook een enorme klassieker zijn, helaas, en een fantastisch nummer is vaak genoeg totaal geen klassieker, alweer helaas.

Casartelli (moderator)
Arrie schreef:
Nee hoor, maar ik baseer zo'n uitspraak meer op de status dan op de kwaliteit.

Die status had ik even gemist. Maar er zijn inmiddels wat mooie argumenten uitgewisseld hier.
Arrie schreef:
Een niemandalletje (wat dit niet is) kan ook een enorme klassieker zijn, helaas, en een fantastisch nummer is vaak genoeg totaal geen klassieker, alweer helaas.

Eensch.
Gretz schreef:

Ik heb het net even nagezocht en zelfs in de top 30 van mijn eigen Top 100 stonden nog vier nummers uit de laatste 15 jaar, dus ik vrees met u mee te moeten schrikbaren.

30 stemmers zorgen met elkaar voor een 7,453. Deze 'moderne klassieker' is dus niet klassiek genoeg om in aanmerking te komen voor onze lijst.

01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. The Smiths - How Soon Is Now?: 43 stemmen, gemiddeld 8,395 (Edgar18)
04. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
05. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
06. Marvin Gaye - What's Going On : 28 stemmen, gemiddeld 8,329 (thelion)
07. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
08. Talk Talk - Such a Shame: 27 stemmen, gemiddeld 8,306 (vigil)
09. Radiohead - Street Spirit (Fade Out): 34 stemmen, gemiddeld 8,268 (Johnny Marr)
10. Dusty Springfield - I Close My Eyes and Count To Ten: 29 stemmen, gemiddeld 8,257 (Zephyr)

11. Songs: Ohia - Lioness: 24 stemmen, gemiddeld 8,250 (Gretz)
12. The Moody Blues - Nights in White Satin: 27 stemmen, gemiddeld 8,243 (Zephyr)
13. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
14. Curtis Mayfield - Move On Up: 28 stemmen, gemiddeld 8,236 (Vince vega)
15. David Bowie - Ashes To Ashes: 36 stemmen, gemiddeld 8,235 (Kramer)
16. Bronski Beat - Smalltown Boy: 32 stemmen, gemiddeld 8,231 (Edgar18)
17. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
18. The Cure - Fascination Street: 22 stemmen, gemiddeld 8,227 (luigifort)
19. Blur - The Universal: 26 stemmen, gemiddeld 8,210 (vigil)
20. Portishead - Roads : 26 stemmen, gemiddeld 8.209 (Johnny Marr)

21. Alice in Chains - Would?: 28 stemmen, gemiddeld 8,208 (Dieter)
22. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning: 25 stemmen, gemiddeld 8,206 (trebremmit)
23. The The - Uncertain Smile: 25 stemmen, gemiddeld 8,202 (Zephyr)
24. OMD - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc): 31 stemmen, gemiddeld 8,200 (vigil)
25. The Smashing Pumpkins - Disarm: 23 stemmen, gemiddeld 8,196 (vigil)
26. The Doors - The End: 29 stemmen, gemiddeld 8,187 (Johnny Marr)
27. Aphex Twin - Xtal: 24 stemmen, gemiddeld 8,185 (Edgar18)
28. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddeld 8,181 (Etiul)
29. Ella Fitzgerald en Louis Armstrong - Summertime:20 stemmen, gemiddeld 8,180 (herman)
30. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?: 28 stemmen, gemiddeld 8,179 (Zephyr)

Omdat ik het eigenlijk ook wel jammer vind dat er amper recente muziek in dit klassement te vinden is ga ik een nieuwe poging doen. MuMe's favoriete zeroes knuffelband Arcade Fire heeft een flinke tijd in deze lijst gestaan met Rebellion (Lies) maar heeft nog veel betere nummers gemaakt. Mijn persoonlijke favoriet:

Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)

10 natuurlijk

Een van mijn favoriete nummers ooit.

10, hun beste nummer, van het beste album van de 21e eeuw.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:41 uur

geplaatst: vandaag om 16:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.