Muziek / Muziekgames / The Small-Hits KO!!
zoeken in:
0
geplaatst: 29 april 2015, 10:01 uur
20. Pa - Doe Maar Vs. This time I know it's for real - Donna Summer
1-0
1-0
0
geplaatst: 29 april 2015, 10:13 uur
Doe Maar zelfs op 1! Maar goed het heeft niet met de hoogte van de nummers te maken maar met het aantal punten wat behaald is. Het kan zijn dat een plaat snel naar grote hoogte stijgt en dan ook weer snel naar beneden zakt. Pa heeft bv. maar 9 weken in de Top 40 gestaan, dat is niet heel veel als je bedenkt dat deze ook nog 2 weken op 1 stond.
0
geplaatst: 29 april 2015, 10:28 uur
vigil schreef:
Ja, ik vermoedde al zoiets, al heb ik zelf wel het idee dat je een grote hit hebt gescoord als je op 1 (en ook nog wel op plek 3) hebt gestaan. Puntentotaal is inderdaad het makkelijkste selectiecriterium.(quote)
Doe Maar zelfs op 1! Maar goed het heeft niet met de hoogte van de nummers te maken maar met het aantal punten wat behaald is. Het kan zijn dat een plaat snel naar grote hoogte stijgt en dan ook weer snel naar beneden zakt. Pa heeft bv. maar 9 weken in de Top 40 gestaan, dat is niet heel veel als je bedenkt dat deze ook nog 2 weken op 1 stond.
0
geplaatst: 29 april 2015, 10:31 uur
Salvadore schreef:
Ja, ik vermoedde al zoiets, al heb ik zelf wel het idee dat je een grote hit hebt gescoord als je op 1 (en ook als je op 3) hebt gestaan. Puntentotaal is inderdaad het makkelijkste selectiecriterium
Ja, ik vermoedde al zoiets, al heb ik zelf wel het idee dat je een grote hit hebt gescoord als je op 1 (en ook als je op 3) hebt gestaan. Puntentotaal is inderdaad het makkelijkste selectiecriterium
Probleem is een beetje de verschillen tussen de perioden. Met het aantal punten waarmee je in de jaren '80 een grote hit scoorde, scoor je de laatste tien jaar (en in de jaren '60) helemaal niet zo'n groot hitje. Zal ook wel veel jaren '80 langskomen. Toen stonden nummers gewoon veel korter in de top 40 (wat ook meer hits betekent). Daarom zorgt het werken met 'punten' voor een nogal krom beeld.
0
geplaatst: 29 april 2015, 10:38 uur
Arrie schreef:
Probleem is een beetje de verschillen tussen de perioden. Met het aantal punten waarmee je in de jaren '80 een grote hit scoorde, scoor je de laatste tien jaar (en in de jaren '60) helemaal niet zo'n groot hitje. Zal ook wel veel jaren '80 langskomen. Toen stonden nummers gewoon veel korter in de top 40 (wat ook meer hits betekent). Daarom zorgt het werken met 'punten' voor een nogal krom beeld.
Dat klopt denk ik wel, al volg ik de hitlijsten al heel erg lang niet meer. Betekent dan wel dat de hitlijsten "vroeger" interessanter dan het laatste decennium waren, meer verschillen per week (en dus minder vaak dezelfde nummers). Sowieso is vinyl singleverkoop ook lastig te vergelijken met de single-verkoop van de laatste 10 jaar. Maakt verder niet uit voor dit spel Probleem is een beetje de verschillen tussen de perioden. Met het aantal punten waarmee je in de jaren '80 een grote hit scoorde, scoor je de laatste tien jaar (en in de jaren '60) helemaal niet zo'n groot hitje. Zal ook wel veel jaren '80 langskomen. Toen stonden nummers gewoon veel korter in de top 40 (wat ook meer hits betekent). Daarom zorgt het werken met 'punten' voor een nogal krom beeld.

0
geplaatst: 29 april 2015, 11:14 uur
Salvadore schreef:
(quote)
Dat klopt denk ik wel, al volg ik de hitlijsten al heel erg lang niet meer. Betekent dan wel dat de hitlijsten "vroeger" interessanter dan het laatste decennium waren, meer verschillen per week (en dus minder vaak dezelfde nummers). Sowieso is vinyl singleverkoop ook lastig te vergelijken met de single-verkoop van de laatste 10 jaar. Maakt verder niet uit voor dit spel
Klopt! Een tijdje terug stonden met regelmaat zelfs nummers meer dan 30 weken in de lijst. Nu lijkt dat weer even mee te vallen, maar een half jaar komt nog wel regelmatig voor, en dat was vroeger echt uitgesloten. Alleen in de jaren '60 gebeurde dat ook.
Heeft er mee te maken dat streaming belangrijk is. Het is best logisch: vroeger scoorde je een hit op het moment dat de mensen je singletje kochten. Bleef men dat singletje thuis massaal draaien, dan maakte dat helemaal niks uit voor de hitnotering. Oftewel: stel dat heel Nederland een single kocht, maar wel allemaal in de eerste week, en dat een jaar lang heel veel bleef draaien. dan had je dus een nummer 1-hit, maar viel je daarna wel meteen weer uit de top 40 (puur hypothetisch gezien). Tegenwoordig zou je dan ook een nummer 1-hit hebben (al is er nauwelijks meer zoiets als 'een singletje kopen') maar aangezien men dat singletje dus een jaar lang veel blijft draaien (denk Happy), blijft die dus een jaar lang genoteerd staan.
Het is met extremen om het wat duidelijker te maken. Overigens telt ook nog airplay mee, en de laatste tijd lijkt men ook op radio wel héél lang bij dezelfde nummers te hangen, dus ook de radio is er verantwoordelijk voor.
Ik vind het niet raar dat het meetelt als je thuis het nummer draait, airplay is wat moeilijker te verdedigen, maar de balans is een beetje zoek, denk ik. Al denk ik vooral dat airplay te veel meetelt. Hoe dan ook, verkoop telt überhaupt niet meer mee, dus nu krijg je een heel trage lijst. Helaas.
0
geplaatst: 29 april 2015, 12:02 uur
Inderdaad wel jammer, maar ik denk dat de huidige hitlijst wel een beter weergeeft welke muziek populair is dan 25 jaar geleden. Al heeft het internet wel veel veranderd en heb ik het idee dat je nummers ook daadwerkelijk langer blijft horen. Een nummer dat je een jaar lang overal hoort (Happy), dat kwam volgens mij in de jaren '90 echt niet voor. Als iets uit de top 40 was gevallen, hoorde je het eigenlijk niet of nauwelijks meer. Wat dat betreft vind ik de hitlijsten wel beter (maar inderdaad ook saaier) geworden.
3-1
3-1
0
geplaatst: 29 april 2015, 14:00 uur
22. Fly robin fly - Silver Convention Vs. De wereld is leeg zonder jou - Suzie
0
geplaatst: 29 april 2015, 14:03 uur
0
geplaatst: 29 april 2015, 20:02 uur
5-0
23. Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder Vs. Een moment zonder jou - Nasty
1-0
23. Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder Vs. Een moment zonder jou - Nasty
1-0
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.