Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2016
zoeken in:
0
aslan (crew)
geplaatst: 13 februari 2016, 01:29 uur
02/02: Voivod - Post Society (HezzardNL / 7 / 7,11)
04/02: Abbath - Fenrir Hunts (aslan / 9 / 6.90)
06/02: Circus Maximus - The Weight (The_CrY / 7 / 7,26)
08/02: Borknagar - Winter Thrice (Dieter / 11/ 7,41)
10/02: Fleshgod Apocalypse - Cold As Perfection (Metalhead99 / 7 / 6,21)
13/02: Deströyer 666 - Wildfire (aslan / / )
13/02: Deströyer 666 - Wildfire (aslan / / )
0
geplaatst: 15 februari 2016, 20:38 uur
13/02: Deströyer 666 - Wildfire (aslan / 7 / 6,54)
15/02: Votum - Satellite (Don Cappuccino)
15/02: Votum - Satellite (Don Cappuccino)
0
geplaatst: 15 februari 2016, 20:54 uur
Votum speelt dit jaar voor de tweede maal op ProgPower Europe... ditmaal als headliner op de vrijdag. Band doet me niet zoveel... Zoveelste Poolse progband met hetzelfde geluid.
6
6
0
geplaatst: 15 februari 2016, 21:24 uur
Ze hebben zeker wat Riverside-trekjes, maar dit ligt toch veel meer in het straatje van bands als Katatonia en Ghost Brigade, zo prog vind ik het helemaal niet. Gruwelijk catchy track, draai hem de laatste week ontzettend veel, ontzettend sterke zang en het refrein is meesterlijk!
8,6
8,6
0
geplaatst: 16 februari 2016, 00:01 uur
Ik vind het ook best wel tof klinken. Haal hier net als Don de associaties Riverside en Katatonia uit, maar ook wel wat TesseracT of Porcupine Tree. Alleszins niet slecht, zal eens wat meer van de heren opzoeken.
7,8
7,8
0
geplaatst: 16 februari 2016, 08:29 uur
Niet vernieuwend, maar dat hoeft wat mij betreft ook niet als je het dusdanig sterk weet te brengen als deze band.
Een 7,6.
Een 7,6.
0
geplaatst: 17 februari 2016, 22:59 uur
15/02: Votum - Satellite (Don Cappuccino / 10 / 7,25 )
17/02: Cult of Luna - A Greater Call (HezzardNL / / )
15/02: Votum - Satellite (Don Cappuccino / 10 / 7,25 )
17/02: Cult of Luna - A Greater Call (HezzardNL / / )
0
geplaatst: 17 februari 2016, 23:12 uur
Ik ben er nu al weg van. De samenwerking met Julie Christmas van Made of Babies bevalt me alleszins goed. Klinkt als het vertrouwde geluid van Cult of Luna met de zware riffs, maar voelt toch vernieuwend (de vrouwelijke vocals helpen er ook bij). Het nummer wat ze eerder dit jaar op de Split met The Old Wind uitbrachten was al goed, maar dit nummer stemt me nog positiever over het komende album.
8,5
8,5
0
aslan (crew)
geplaatst: 17 februari 2016, 23:29 uur
Alles wat Julie Christmas aanraakt verandert in goud. Ook Cult of Luna.
9,0
9,0
0
geplaatst: 18 februari 2016, 16:04 uur
7
Oprechte vraag:
Ik zie jullie altijd helemaal wild enthousiast reageren zodra Cult of Luna opduikt is een van de metalspelletjes hier op MuMe. Bij elk nummer heb ik altijd een beetje hetzelfde gevoel: het is lang, het is traag, het is sfeervol, en best prima. Echter, ik vind het allemaal toch veel van hetzelfde. Zit er überhaupt progressie in deze band? Of in het sludge metal subgenre? Niet bedoeld om te bashen, maar serieuze vraag.
Oprechte vraag:
Ik zie jullie altijd helemaal wild enthousiast reageren zodra Cult of Luna opduikt is een van de metalspelletjes hier op MuMe. Bij elk nummer heb ik altijd een beetje hetzelfde gevoel: het is lang, het is traag, het is sfeervol, en best prima. Echter, ik vind het allemaal toch veel van hetzelfde. Zit er überhaupt progressie in deze band? Of in het sludge metal subgenre? Niet bedoeld om te bashen, maar serieuze vraag.
0
geplaatst: 18 februari 2016, 17:04 uur
Interessante vraag. Bij Cult of Luna vind ik Salvation en Somewhere Along the Highway behoorlijk in dezelfde lijn liggen. Beide albums kennen overduidelijk hoorbare post-rock invloeden. Eternal Kingdom daarentegen is veel 'puurder' met minder etherisch klinkende shoegaze, maar met meer duistere passages. Vertikal daarentegen kent een sterke inslag van elektronische invloeden. Dit nummer houdt voor mij een beetje het midden tussen de Salvation-periode en Eternal Kingdom. Natuurlijk, de band heeft zoals vele bands een karakteristieke 'core-sound' die behouden blijft. Als iemand van de sound van een band helemaal weg is, zal hij bij het volgende nummer weer de loftrompet afsteken. Als iemand aan de andere kant een minder enthousiast gevoel bij die sound heeft, zal die bij het volgende nummer weer iets hebben van "daar gaan we weer". Ze brengen wel degelijk subtiele veranderingen aan hun muziek, maar ik kan er best inkomen dat die voor een niet-fan niet meteen duidelijk hoorbaar zijn. Niets mis mee.
'Sludge' is eigenlijk een verkeerde benaming voor bands zoals Cult of Luna, Isis, Neurosis of Amenra. Natuurlijk hebben die bands invloeden van zowel doom metal als hardcore (iets wat het 'sludge' subgenre kenmerkt), maar echte sludge kan ik geen van hen noemen. Zeker bij Isis en Cult of Luna treden de post-rock invloeden dermate naar de voorgrond dat de bands met echte sludge bijna helemaal niets meer van doen hebben.
In het algemeen kan ik eigenlijk niet een bepaalde sound op het subgenre plakken. De originele sludge bands zijn Melvins, Crowbar, Eyehategod en Acid Bath. Qua sound hebben ze alle vier eigenlijk weinig met elkaar van doen. Zeker Acid Bath niet, die overkomen als een bonte mengeling van doom, grunge, crust punk, blues en psychedelic. Crowbar en Eyehategod hebben beide de typerende mengeling van doom en hardcore, maar beide leggen toch geheel andere accenten.
Bands zoals Mastodon en The Ocean worden ook weleens als sludge aangeduid, hoewel deze bands zeker zoveel 70's rock en prog in hun sound hebben als doom en hardcore.
Daarbij heb je ook de Chicago-stijl van sludge welke black metal met doom mengt, zoals een band als Lord Mantis dat laat horen.
Dus ja, het 'sludge' genre is eigenlijk best wel breed.
'Sludge' is eigenlijk een verkeerde benaming voor bands zoals Cult of Luna, Isis, Neurosis of Amenra. Natuurlijk hebben die bands invloeden van zowel doom metal als hardcore (iets wat het 'sludge' subgenre kenmerkt), maar echte sludge kan ik geen van hen noemen. Zeker bij Isis en Cult of Luna treden de post-rock invloeden dermate naar de voorgrond dat de bands met echte sludge bijna helemaal niets meer van doen hebben.
In het algemeen kan ik eigenlijk niet een bepaalde sound op het subgenre plakken. De originele sludge bands zijn Melvins, Crowbar, Eyehategod en Acid Bath. Qua sound hebben ze alle vier eigenlijk weinig met elkaar van doen. Zeker Acid Bath niet, die overkomen als een bonte mengeling van doom, grunge, crust punk, blues en psychedelic. Crowbar en Eyehategod hebben beide de typerende mengeling van doom en hardcore, maar beide leggen toch geheel andere accenten.
Bands zoals Mastodon en The Ocean worden ook weleens als sludge aangeduid, hoewel deze bands zeker zoveel 70's rock en prog in hun sound hebben als doom en hardcore.
Daarbij heb je ook de Chicago-stijl van sludge welke black metal met doom mengt, zoals een band als Lord Mantis dat laat horen.
Dus ja, het 'sludge' genre is eigenlijk best wel breed.
* denotes required fields.