MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2016

zoeken in:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zelf zit ik qua smaak meer in de power, prog/sympho, en industrial metal, dus een lesje sludge kreeg ik niet van mezelf. Ik begin door die ladders wel meer te waarderen van deze trage, logge bands, overigens.

Vallen bijv. Isis en Cult of Luna niet onder post-metal?

Volgens Metal Archives valt het onder atmospheric sludge.
Cult of Luna - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives - metal-archives.com

@The_CrY

Graag gedaan. Zoals je misschien al hebt kunnen merken, ben ik absoluut geen liefhebber van symfonische en power metal, of beter gezegd de Europese stroming van power metal die bands zoals Helloween, Blind Guardian, Dragonforce, Rhapsody, Stratovarius...en dergelijke spelen. Ook de 'extreme power' metal van Children of Bodom of Wintersun kan ik niet zo smaken. Ik mis vaak een portie duisternis, agressief geweld, oppressie, gekte...die ik binnen tal van andere subgenres wel kan vinden. Europese power metal neemt zichzelf ook niet altijd even serieus, wat natuurlijk als een van de charmes van het subgenre beschouwd wordt. Misschien neem ik mezelf ook gewoon veel te serieus en ligt het wel aan mij
Nevermore, Queensrÿche, Symphony X of Fates Warning vind ik dan wel weer allemaal prima en die bands hebben allemaal wel duidelijke power metal invloeden. Ook de eerste paar albums van Iced Earth mag ik wel, maar natuurlijk klinkt een album zoals Burnt Offerings mij dan ook veel duisterder in de oren dan bijvoorbeeld een werkje van Rhapsody.
De sympho van Nightwish, Within Temptation, After Forever, Therion...daar moet ik al helemaal niet aan beginnen

Prog metal ben ik wel een liefhebber van. Veel bands die weleens tot de 'prog metal' worden gerekend, behoren tot mijn favoriete bands zoals Opeth, Tool, Meshuggah, Gojira, Mastodon, Death, Enslaved... Ook een Dream Theater of Amorphis lust ik bij meer dan een handvol albums wel.

Industrial ben ik vooral fan van de eerste twee albums van Godflesh: Streetcleaner en Pure. Strapping Young Lad en Fear Factory mag ik ook erg graag met bepaalde albums en in zekere mate waardeer ik Ministry wel, al doet Ministry mij helemaal niet zoveel als Godflesh. Daarbuiten kan ik niet echt pure industrial bands bedenken die tot mijn interesseveld behoren.

@ Môrthul

Post-metal vind ik zelf ook een veel betere benaming voor Isis en Cult of Luna. Maar zoals The_Cry zegt, worden ze ook weleens 'atmospheric sludge' genoemd. Het zal ermee te maken hebben dat bij het eerdere werk van Neurosis de sludge-invloeden nog wel duidelijk hoorbaar waren en dat uitgerekend zij als grondlegger van het genre beschouwd worden waartoe bijvoorbeeld een Isis ook wordt gerekend. Hoe dan ook vind ik de atmospheric sludge weinig van doen hebben met de traditionele Louisiana sludge van een Eyehategod of Crowbar, laat staan een Acid Bath (welke eigenlijk ook al met een been buiten het sludge-veld vallen).

Nog even tussen de - overigens zeer interessante - geschriften van ASman door een score aan dit nummer toebedelen:

8

Ja, dit is wederom de moeite!

Interessante geschriften? Nah, gewoon geneuzel van iemand die teveel tijd heeft om na te denken

Alweer ruimschoots tijd voor een nieuwe track!

02/02: Voivod - Post Society (HezzardNL / 7 / 7,11)
04/02: Abbath - Fenrir Hunts (aslan / 9 / 6.90)
06/02: Circus Maximus - The Weight (The_CrY / 7 / 7,26)
08/02: Borknagar - Winter Thrice (Dieter / 11/ 7,41)
10/02: Fleshgod Apocalypse - Cold As Perfection (Metalhead99 / 7 / 6,21)
13/02: Deströyer 666 - Wildfire (aslan / 7 / 6,54)
15/02: Votum - Satellite (Don Cappuccino / 10 / 7,25 )
17/02: Cult of Luna - A Greater Call (HezzardNL / 8 / 8,04)
20/02: Entropia - Mandala (Don Cappuccino)

aslan (crew)
Alweer ruimschoots tijd voor een nieuw Entropia-album!

8,5

Niet verkeerd.

7

Ik kende ze enkel nog maar van naam, maar wat een introductie zeg!
Ik werd bijna omvergeblazen toen ik de track voor het eerst beluisterde.
Inmiddels nog een paar keer geluisterd/gekeken en de indruk, bijna ontzag, blijft.
Entropia is (bij mij) nu op de kaart gezet. Bedankt voor deze geweldige inzending Don Cappuccino. Ik zag dat je bij het album een link had geplaatst voor een album stream, dus ik zal binnenkort deze eens gaan beluisteren.
Van mij krijgt deze een 9.

Metalhead99 schreef:

Entropia is (bij mij) nu op de kaart gezet. Bedankt voor deze geweldige inzending Don Cappuccino. Ik zag dat je bij het album een link had geplaatst voor een album stream, dus ik zal binnenkort deze eens gaan beluisteren.
Van mij krijgt deze een 9.

Goed om te lezen dat je net zo weggeblazen bent als ik door deze band! Ik heb iedere keer het gevoel dat ik echt iets onderga bij het luisteren naar Ufonaut.

9

Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá - Kvervandi

20/02: Entropia - Mandala (Don Cappuccino / 9 / 7,72)
23/02: Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá - Kvervandi (Dieter)

Zeer verrassende track! Beoordeling volgt later...

9

Kan er niet minder van maken...

aslan (crew)
8,5

Het wordt steeds minder, zo te zien...

7

Dit is echt een fragment uit een groot verhaal, dan maakt het waarschijnlijk veel meer indruk. Ik heb Wardruna vorig jaar op Roadburn gezien en daar was ik zwaar onder de indruk van, Skuggsja (met Ivar Bjornson van Enslaved) heb ik toen jammer genoeg moeten missen. Ik ben blij dat ze een plaat hebben opgenomen, en dit ligt heel dicht bij de muziek van Wardruna, maar dan met gitaren en metaldrums.

20/02: Entropia - Mandala (Don Cappuccino / 9 / 7,72)
23/02: Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá - Kvervandi (Dieter / 8 / 7,50)
26/02: The Infernal Sea - Entombed In Darkness (Henri-S)

Ik kom er net achter dat het tweede album van The Infernal Sea ‘The Great Mortality’ eerder, op 4 mei 2015, op cassette met een oplage van 100 exemplaren is verschenen.

Sinds 19 februari van dit jaar is het album officieel op cd verschenen. Wat als de officiële release datum aan gehouden moet worden laat ik aan anderen in deze draad over.

Aangezien weinig mensen het dan gehoord zullen hebben is het wat mij betreft goed

Gast
geplaatst: vandaag om 05:35 uur

geplaatst: vandaag om 05:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.