MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nederlands lied van de dag

zoeken in:
johannesA
7,5 Palomine vind ik mooier

7.5

Dit is wel een leuke ja!

6,5

Opvallend zuinige cijfers...

Opvallend niksig nummer.

Mja, voor mij een van de beste 90s nummers.

Precies wat Job zegt, een simpel nummer. Naar mijn persoonlijke en zeer bescheiden mening uiteraard!

Dat staat er wel heel cru, maar dan houd ik blijkbaar van simpele muziek.

Voor mij het beste van het topic tot nu toe. Heerlijke alternatieve 90s rock van internationale klasse. Geweldige drive, goed gitaarwerk en heerlijke zang. Het is niet voor niets dat Bettie Serveert één van de weinige Nederlandse bands is die in de VS potten wist te breken. Palomine is zelfs nog wat mooier, mede door de tekst. Mijn vriendin wil die zelfs op haar begrafenis (maar eerst moet ze nog héél oud worden).

Voor mij ook een dierbare plaat, omdat ik het bandje in '98 mee had op vakantie en onverhoopt vanuit Zuid-Duitsland terug moest met de trein omdat mijn moeder ineens levensbedreigend ziek was. Alleen terug naar huis met Bettie Serveert (en trouwens Ween) op de walkman was dat een heel lange reis die ik nooit zal vergeten, maar ik heb er toen veel steun aan gehad (en uiteindelijk liep het gelukkig goed af).

Die venijnigheid en de drive maken dit on-Nederlands goed. Vind het ook maar zuinige cijfers hier.

Casartelli (moderator)
Ik heb mij in de, inmiddels, jaren '00 nog eens mee laten slepen naar een live-optreden van Bettie Serveert. Voornaamste herinnering is enige opvering toen Palomine kwam. Dit nummer heeft inderdaad zijn drive mee en een aardig refrein... maar het heeft ook zijn landerige momenten... en de zang is wat mij betreft niet on-Nederlands goed, maar typisch-altrock matig.

7,0

Vreemde uitdrukking trouwens, on-Nederlands goed.

herman schreef:
Palomine is zelfs nog wat mooier, mede door de tekst. Mijn vriendin wil die zelfs op haar begrafenis (maar eerst moet ze nog héél oud worden).
Dat is wel te hopen ja! Palomine gelijk maar weer even herbeluisterd, mooi nummer wel. Voor mij in ieder geval een heel stuk sterker dan Kid's Allright dat me gewoon echt niets doet. Het is niet slecht maar ik word er ook geen moment warm van.

herman schreef:
Voor mij ook een dierbare plaat, omdat ik het bandje in '98 mee had op vakantie en onverhoopt vanuit Zuid-Duitsland terug moest met de trein omdat mijn moeder ineens levensbedreigend ziek was.
Sterke herinneringen aan een nummer/plaat - zeker wanneer die gerelateerd zijn aan een ingrijpende gebeurtenis - zorgen er (logischerwijs) voor dat je anders tegen een nummer aan gaat kijken. Het stukje objectieve kijk (voor zover daar bij muziek al sprake van kan zijn) verdwijnt omdat je het nummer op een andere manier beleefd. Niks mis mee natuurlijk, het brengt de muziek alleen maar naar een hoger niveau .

Nou, ook objectief is dit gewoon een ijzersterk nummer. Niet voor niets werden ze destijds ook internationaal enorm gewaardeerd.
Fantastische drive in dit nummer.

johan de witt schreef:
Nou, ook objectief is dit gewoon een ijzersterk nummer. Niet voor niets werden ze destijds ook internationaal enorm gewaardeerd.
Deze redenatie volgend zijn Schnappie de kleine krokodil, Crazy Frog, Blue da be dee enz. ook ijzersterke nummers .

Leuk, wat discussie Beter dan klakkeloos cijfers geven.

Casartelli schreef:
en de zang is wat mij betreft niet on-Nederlands goed, maar typisch-altrock matig.

7,0

Vreemde uitdrukking trouwens, on-Nederlands goed.

Jouw smaak een beetje kennende begrijp ik wel dat je het typisch-altrock matig vindt.

Toen ik nog moderator was heb ik een tijdje quotes verzameld waarin de term "on-Nederlands goed" werd gebruikt, of een variant daarop. Dat waren er op een gegeven moment zoveel, dat die term paradoxaal begon aan te voelen. Blijkbaar wordt Nederlandse muziek als automatisch inferieur gezien, dat die term zo in zwang is...

Edgar18 schreef:
(quote)
Deze redenatie volgend zijn Schnappie de kleine krokodil, Crazy Frog, Blue da be dee enz. ook ijzersterke nummers .

Dat is een ander soort waardering, dat weet je ook wel mag ik hopen.

Uiteraard, maar het stond er zo mooi. Ik geloof sowieso niet in het objectief beoordelen van muziek. Je kunt uitspraken doen over bepaalde facetten van een nummer (zuivere zang bijv.) maar muziek wordt wat mij betreft altijd subjectief beleefd.

Raar dan dat jij begon over 'objectieve kijk' een paar posts hiervoor

Goed lezen:
voor zover daar bij muziek al sprake van kan zijn
.

Als je daar niet in gelooft kan daar toch ook geen sprake van zijn? Helder formuleren

Joezer49263
fantastisch nummer !

9,25

johan de witt schreef:
Als je daar niet in gelooft kan daar toch ook geen sprake van zijn? Helder formuleren
Nehee, ik probeer het je wel uit te leggen.

Mijn bericht was gericht aan herman, ik refereer aan zijn eventuele objectieve kijk. Wanneer je een nummer beluisterd kun je dit volledig objectief doen. Je kunt echter ook - door je persoonlijke voorkeuren en verleden - (onbewust) gekleurd een nummer beluisteren. Bijvoorbeeld omdat je fan bent van een artiest of speciale herinneringen hebt aan een nummer.

Vervolgens geef jij aan dit dit ook objectief bezien een goed nummer is. Of iets objectief bezien goed is is echter heel iets anders dan een objectieve kijk op dingen hebben. Twee totaal verschillende dingen dus. Ik geloof wel in een objectieve kijk op zaken (persoonlijk beoordelingsvermogen) maar geloof niet dat muziek objectief beoordeeld kan worden. Je kunt niet zeggen, dit is objectief gezien een sterk nummer want het werd in veel landen gewaardeerd. Of, dit is objectief gezien een sterk nummer want er komt een klarinet in voor.

Wel - objectieve beoordeling vanuit persoonlijke waarneming, niet objectieve beoordeling a.d.h.v. criteria X of Y.

Duidelijker ?

Een klein semantisch nuanceverschil dan. Hoog gewaardeerd in binnen- en buitenland vind ik zelf wel een goede objectieve graadmeter. Niet dat ik het er (subjectief dus) altijd mee eens ben
Edgar18 schreef:
Wanneer je een nummer beluisterd kun je dit volledig objectief doen.

Dat geloof ik eigenlijk ook niet. Een bepaalde subjectiviteit komt altijd wel om de hoek kijken.
(wel objectief foutief d/t-gebruik overigens )

Oeps... d/t, blijft toch lastig .

Ik denk wel dat je een nummer volledig objectief kunt beluisteren maar zeker niet altijd. Als een bekende band met een nieuw nummer komt en ik vind die band sowieso al ruk dan is de kans klein dat ik helemaal objectief ben maar een nummer in bijv. het maak kennis met topic van een artiest die ik nog helemaal niet ken daar kan ik echt wel volledig objectief naar luisteren.

Maar terug naar het topic, heeft dit nummer het dan zo goed gedaan in het buitenland?

Het hele album, volgens mij waren ze zelfs eerder bekend in de VS dan in Nederland.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:46 uur

geplaatst: vandaag om 10:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.