MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Artiesten KO's #4: Bombay Bicycle Club

zoeken in:
dix
Daar word ik zo tussen Kerst en nieuwjaar een beetje door verrast. Aftrap doen we binnen 48 uur. Overigens zal iedereen die Kyuss waardeert, Thin White Rope zonder meer omarmen. Het zijn Dessert Rock Originals

dix schreef:
Het zijn Dessert Rock Originals

Ik heb al genoeg desserts op met kerst. Maar we zullen eens zien, wel benieuwd naar deze band.

dix
Dessert Rock, dat klinkt smakelijker dan het is
De band vernoemde zich namelijk wel degelijk naar een Happy Ending: Thin White Rope is een metafoor voor sperma, gebruikt door schrijver William.S. Borroughs.

dix
Goedemorgen allemaal

De jaarwisseling zit er op, zijn er nog Kyuss fans in het topic aanwezig? Ik hoop dat ze nog een paar weken blijven plakken voor Thin White Ropehttp://1.bp.blogspot.com/-5vMZMfr6ntA/TpHK0kFYBSI/AAAAAAAAEcM/Nsf314aA0rQ/s1600/01.thin+white+rope.png

Ik ga deze K.O. spelen zoals ik dat eerder voor Swell deed: Iedere dag rond etenstijd een verse battle, die 24 uur blijft staan. Niks geen loting of random.org, ik blijf ze op een wijze samenstellen waarbij mijn favorieten elkaar zo lang mogelijk zullen ontlopen. Het introducerend verhaaltje is in ontwikkeling en aan de startlijst van 16 of 24 wordt nog gewerkt, maar weet je wat … ik gooi de opening er gewoon alvast in.

We starten met het allereerste nummer dat dix ooit van Thin White Rope hoorde, en die laat ik dan spelen tegen wat hun 'Signature Song' zou mogen zijn. Als deze twee nummers je bevallen … er komt nog veel meer moois

Kan een moderator de topictitel naar Thin White Rope aanpassen? -SprayIt- panjoe cosmic kid FlyLo

dix

versus

Not Your Fault - Down In The Desert

dix
Dank -SprayIt- en nog de beste wensen

1-0

Thanks! Jij ook.

2-0

johannesA
Ik ken niks van deze band, dus laat ik me graag verrassen. Het eerste nummer bevalt me het best, dus 3-1

Tussen Not Your Fault en Down In The Desert. Dan kies ik voor Not Your Fault. Die live-versie op hun afscheidsalbum is ook helemaal top.

4-2 ?

Ja lekker hoor. Is die hele Kyuss KO voorbij, schakelen jullie mij in! En bedankt!!
Als Kyuss adept van het eerste uur eis ik dat die hele KO opnieuw gedaan wordt, NU!!

dix
philtuper schreef:

Ja lekker hoor. Is die hele Kyuss KO voorbij, schakelen jullie mij in!

Jij moet dan sowieso de komende weken blijven

dix schreef:
(quote)

Jij moet dan sowieso de komende weken blijven
Ben helaas niet bekend met het werk van The Thin White Rope dus kan eigenlijk ook niet aan deze KO deelnemen. Maar Not Your Fault wint dus 7-3

etenstijd: red sun
goed kauwen

en dan volgend hoogtepunt met madamXX

dix
Not Your Fault gaat door, en daar hebben liefst 11 mumers zich tegenaan willen bemoeien

Zowel voor Not Your Fault als voor Down In The Desert geldt dat het de openingsnummers vormden van twee langspelers, te weten het debuut Exploring The Axis (1985) en de Opvolger Moonhead (1987).

Dat doen we nóg een keer, de volgende battle is tussen het eerste nummer van In The Spanish Cave (1988) en de opener, tevens titelnummer van The Ruby Sea (1991).

dix

versus

Mr Limpet - The Ruby Sea

dix
1-1

Even voor het Spoor-boekje:

In de eerste ronde komt een totaal van 18 nummers van de vijf reguliere platen aan bod. Die spelen we dus in negen battles. Bij elke vervolgronde laat ik via zij-instroming nog een paar persoonlijke favorieten meedoen. Op die wijze komt uiteindelijk van elke plaat een viertal nummers voorbij, en is er zelfs plek voor de onvolprezen covers die Thin White Rope heeft gespeeld.

dix
Thin White Rope is door mij gekozen voor de KO omdat het repertoire van die band langzaam aan in de vergetelheid raakt. Dat is natuurlijk onvermijdelijk, maar mag wat mij betreft best even uitgesteld worden. Een kennismaking voor de één, een opfrisser voor de ander.

Bij de vraag wat het beste concert is geweest dat ik ooit zag, ben ik vaak genegen deze band te noemen. Urgent, gefocused, hard, bizonder. Weliswaar gegoten in beton, bij Thin White Rope heb ik trance mogen ervaren. Plaat en YouTube gaan die ervaring niet terug kunnen brengen, maar check gerust eens het verslag van hun allerlaatste concert ooit, 'The One That Got Away' …. nota bene opgenomen in de Vooruit in Gent.

Wat mij betreft onderscheiden de vijf door Thin White Rope uitgebrachte studioplaten zich ook van het werk van hun tijdsgenoten. Vaak in één adem genoemd met bekendere Paisley Underground bands als Green on Red, The Dream Syndicate en The Rain Parade , waren ze altijd al een beetje een buitenbeentje. Waarom? Wellicht omdat hun aanpak niet alleen psychedelisch was, maar door het gebruik van zware riffs ook duidelijk aan metal refereerde. Daarmee bleken ze later een voorloper op een sound die Kyuss en QOTSA groter hebben weten te maken. En dan de zang, waar komt dat stemgeluid van Guy Kyser vandaan? Something affected him down in the desert … Voor sommigen een dealbreaker, door anderen treffend omschreven als 'Bob Dylan during exorcism' of 'Amplified Tom Waits'. Ongetwijfeld was hij er de oorzaak van dat gitaarpartijen zo vet werden aangezet, zijn bandgenoten moesten immers hém overstemmen …

Bij de volgende battle is dat niet het geval, daar wordt de sound klein gehouden. De plaat Sack Full Of Silver kwam nog niet aan bod, dat gebeurt nu met het eerie titelnummer. We maken er een battle der miniatuurtjes van, de opponent komt van Moonhead en gaat onder de naam Thing. Zelfs de feedback klinkt hier intiem.

dix

versus

Sack Full Of Silver - Thing

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:03 uur

geplaatst: vandaag om 07:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.