MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Heb jij nog een mooie top 10, heartofsoul?

1. Summer Wine
2. Some Velvet Morning
3. Big Red Balloon
4. Lady Bird
5. Jackson
6. Bang Bang (My Baby Shot Me Down)
7. These Boots Are Made for Walkin'
8. Burning Down the Spark
9. Sugar Town
10. This Town

1. Summer Wine (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
2. Some Velvet Morning (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
3. Somethin' Stupid (met Frank Sinatra) (C. Carson Parks)
4. You Only Live Twice (John Barry & Leslie Bricusse)
5. Bang Bang (My Baby Shot Me Down) (Sonny Bono)
6. Jackson (met Lee Hazlewood) (Billy Edd Wheeler & Jerry Leiber)
7. Big Red Balloon (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
8. Lady Bird (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
9. Things (met Dean Martin) (Bobby Darin)
10. Sand (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)

zaaf
Ik hoop nog op lijstjes van spinout, johan de witt, Ataloona en LaCaméraStylo en ook nog een beetje op Teunnis en anderen??

Hangt er een beetje vanaf of ik vanavond vroeg genoeg thuis ben om je van een lijstje te voorzien, Martin. Ik doe m'n best!

Ik was er net mee bezig!

1. Some Velvet Morning (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
2. Sugar Town (Lee Hazlewood)
3. Bang Bang (My Baby Shot Me Down) (Sonny Bono)
4. Down From Dover (met Lee Hazlewood) (Dolly Parton)
5. Sand (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
6. These Boots Are Made for Walkin' (Lee Hazlewood)
7. Summer Wine (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
8. Somethin' Stupid (met Frank Sinatra) (C. Carson Parks)
9. Jackson (met Lee Hazlewood) (Billy Edd Wheeler & Jerry Leiber)
10. This Town (Lee Hazlewood)

Raakte ik eerder verslingerd aan Peaking Light's Hey Sparrow, kom ik nu in aanraking met Sugar Town: bijna hetzelfde deuntje (net iets trager) en net zo verslavend!

Ik kan niet tot een top 10 komen waar ik helemaal achter zou staan, dus zaaf, zul je het met deze 7 moeten doen.
01. Bang Bang (my baby shot me down)
02. These boots are made for walking
03. The last of the secret agents
04. How does that grab you, darlin'?
05. Down from Dover
06. Jackson
07. Burning down the spark

1. Sundown, Sundown
2. Lady Bird
3. Some Velvet Morning
4. Kinky Love
5. Sugar Town
6. Down From Dover
7. Bang Bang (My Baby Shot Me Down)
8. Sand
9. Summer Wine
10. The Last of the Secret Agents?

01. Bang Bang (My Baby Shot Me Down) (Sonny Bono)
02. You Only Live Twice (John Barry & Leslie Bricusse)
03. Some Velvet Morning (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
04. The Last of the Secret Agents? (Lee Hazlewood)
05. Summer Wine (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
06. How Does That Grab You, Darlin'? (Lee Hazlewood)
07. Friday's Child (Lee Hazlewood)
08. Burning Down the Spark (met Calexico) (Joey Burns)
09. Big Red Balloon (met Lee Hazlewood) (Lee Hazlewood)
10. These Boots Are Made for Walkin' (Lee Hazlewood)

zaaf
Ataloona schreef:
Hangt er een beetje vanaf of ik vanavond vroeg genoeg thuis ben om je van een lijstje te voorzien, Martin. Ik doe m'n best!
Ik verleg de deadline tot Ataloona's lijst is gepost, mits niet later dan 22 uur. Iedereen is tot dat moment welkom.

dix
1. Some Velvet Morning
2. Sand
3. Bang Bang
4. Kinky Love
5. Summer Wine
6. Lady Bird
7. These Boots Are Made For Walking
8. Sundown Sundown
9. Jackson
10. Down From Dover

1. Down From Dover
2. Summer Wine
3. How Does That Grab You, Darlin'?
4. Some Velvet Morning
5. Sand
6. The Last of the Secret Agents?
7. Burning Down the Spark
8. These Boots Are Made For Walking
9. Sundown, Sundown
10. Big Red Balloon

zaaf
met dank ook namens dix. ik ga boekhouden.

Zal ik dan een herfstwijntje pakken? Ik doe eens gek.

zaaf
http://www.bigodino.it/wp-content/uploads/2014/07/30/sinatra_nancy_jpg_485x0_crop_upscale_q85.jpg
De uitslag van de Greatest hits van Nancy Sinatra!

20. Things (met Dean Martin) van het album Movin' with Nancy
2 punten (!) en 1 keer genoemd.

19. Burning Down the Spark (met Calexico) van het album Nancy Sinatra
15 punten en 6 keer genoemd.

18. Big Red Balloon (met Lee Hazlewood) van het album Nancy & Lee Again
22 punten en 6 keer genoemd.

17. This Town van het album Movin' with Nancy
23 punten en 5 keer genoemd.

16. Jackson (met Lee Hazlewood) van het album Movin' with Nancy
24 punten en 7 keer genoemd.

zaaf
15. Friday's Child van het album Nancy in London
27 punten en 6 keer genoemd.

14. Kinky Love van het album non-album track
28 punten en 5 keer genoemd.

13. Sundown, Sundown (met Lee Hazlewood) van het album Nancy & Lee
29 punten en 6 keer genoemd. De nummer 1 van johan de witt

12. Sugar Town van het album Sugar
32 punten en 6 keer genoemd.

11. Lady Bird (met Lee Hazlewood) van het album Nancy & Lee
33 punten en 6 keer genoemd.

zaaf
Stukje tekst mbt Sugar Town (had ik al geschreven tot het uit de top 10 zakte...)

Sugar Town is de sierlijkste, lieflijkste en meest catchy track van Nancy. Toch, aldus Lee: "'Sugar Town' was an LSD song if there ever was one. I was in a folk club in LA which had two levels. I could see these kids lining up sugar cubes and they had an eye-dropper and were putting something on them. I wasn’t a doper so I didn’t know what it was but I asked them. It was LSD and one of the kids said, 'You know, it’s kinda Sugar Town.' Nancy knew what the song was about because I told her, but luckily Reprise (label) didn’t”
Nancy herinnert "It was basically about LSD, but was not publicized as that. It was Lee's 'Lucy in the Sky with Diamonds'. It went against my image."
Hazlewood ontving kritiek dat de tekst nogal stompzinnig is, hij repliceerde dat dat doelbewust zou zijn.

zaaf
10. How Does That Grab You, Darlin'? van het album How Does That Grab You?

34 punten en 6 keer genoemd.

Titeltrack van Nancy's tweede studioalbum. Maakt derhalve deel uit van haar imago als stoeipoes om niet zonder handschoenen aan te pakken. Werd een behoorlijke hit in de lente van 1966, met een 7e plek in de Billboard.

zaaf
9. The Last of the Secret Agents? van het album How Does That Grab You?

36 punten en 8 keer genoemd.

Nancy had al eerder filmrollen gehad, voor de film The Last of the Secret Agents? zou ze ook muzikaal iets betekenen. De bedoeling was en nummer vertolken van Paramount's Famous Music division's Burt Bacharach en Hal David, maar om budgettaire redenen werd dat plan ingetrokken.
In de post-productietijd van de film was ‘These Boots…’ een flinke hit, geschreven door Lee Hazlewood, en deze kreeg de opdracht een song te brouwen in de lijn van John Barry’s Thunderball.
Het resultaat kwam te laat om onderdeel uit te maken van het Pete King soundtrack album.

zaaf
8. Somethin' Stupid (met Frank Sinatra) van het album Sugar

38 punten en 7 keer genoemd.

Somethin' Stupid is geschreven door Carson Parks, de oudere broer van Van Dyke Parks. Parks was actief als folkzanger in LA, begin jaren 60. Hij maakte soms deel uit van groepjes en richtte in ’63 The Greenwood County Singers op, later meer bekend als The Greenwoods, en had met hen twee hitjes en een zangeres in de gelederen met wie hij trouwde. Het stel nam in ’66 als Carson and Gaile een album op (San Antonio Rose), waarop Somethin’ Stupid en dat nummer kwam onder de aandacht van Frank S.
Frank speelde het nummer af voor de producer van zijn dochter, Lee Hazlewood en Lee herinnerde zich: "He asked me, 'Do you like it?' and I said, 'I love it, and if you don't sing it with Nancy, I will.' He said, 'We're gonna do it, book a studio.'"

zaaf
7. Sand (met Lee Hazlewood) van het album How Does That Grab You?

41 punten en 9 keer genoemd.

Sand werd een zeer bescheiden hitje in de US, deed het beter in Australië en verscheen zowel op Nancy's album How Does That Grab You? als het eerste duo-album met Lee.

zaaf
6. Down From Dover (met Lee Hazlewood) van het album Nancy & Lee Again

45 punten en 10 keer genoemd. De nummer 1 van wendyvortex en Ataloona

Down from Dover is het verhaal van een zwangere tiener die door haar familie is afgewezen nadat ze haar zwangerschap heeft onthuld. De vrouw (Nancy) wisselt haar verhaal af met dat van de man (Lee) waarbij blijkt dat ze op hem wacht tot hij zich bij haar en hun ongeboren kind voegt vanuit ‘Dover’.
Het verhaal eindigt in een verdrietige noot, aangezien de baby doodgeboren is, wat de vrouw wijt aan het besef dat er geen vader zou zijn – hij komt nooit terug uit Dover.
Compositie van Dolly Parton, indertijd controversieel, maar geen beletsel voor Nancy om het op hartverscheurende wijze op de plaat te zetten.

zaaf
5. You Only Live Twice van het album Nancy in London en de filmversie op John Barry - You Only Live Twice

52 punten en 8 keer genoemd.

James Bond’s producer Cubby Broccoli wilde dat zijn vriend Frank Sinatra de titelsong van You Only Live Twice zou zingen. Frank droeg zijn dochter voor. Auteur John Barry had zelf voorkeur voor Aretha Franklin, maar de filmbonzen drongen aan (ben overigens benieuwd hoe Sinatra en Broccoli dat aanpakten ), met als argument dat Nancy op dat moment ‘hot’ was door haar hit These Boots Are Made For Walkin’
Voor het inzingen van de filmversie (de 2:46 versie, uitgevoerd in B en met enkelvoudige zang) was Nancy extreem zenuwachtig. Er werd opgenomen, met 60-koppig orkest, in de CTS studio in Londen. Er werden 30 takes gemaakt, producer John Barry heeft uiteindelijk de totale zangpartij van 25 verschillende takes gehaald.
Haar eigen producer Lee Hazlewood maakte een aangepaste singleversie, met scherpe gitaarpartij, blazers, overdubs over de zang en uitgevoerd in C. Running time 2:56.

zaaf
4. These Boots Are Made for Walkin' van het album Boots

65 punten en 13 keer genoemd. De nummer 1 van Superbitch

Best of the rest, aangezien de top 3 zeer dicht opeen zit, met een straatlengte afstand op deze bekendste van Nancy.

Om deze track in te zingen kreeg Nancy van haar producer Lee Hazlewood de instructie mee, te zingen alsof ze "were a sixteen-year-old girl who fucks truck drivers"
De song is opgenomen met hulp van een groep Los Angeles sessiemuzikanten, bekend als The Wrecking Crew. Deze Crew was actief van begin jaren 60 tot halverwege jaren 70 met een wisselende groep muzikanten die waren aangesloten. Op dit nummer waren betrokken: Hal Blaine op drums, Al Casey, Tommy Tedesco en Billy Strange op gitaar, Ollie Mitchell, Roy Caton en Lew McCreary als blazers, Carol Kaye op bas en Chuck Berghofer op contrabas.
Carol Kaye: "Arranger Billy Strange believed in using the two basses together. Producer Lee Hazlewood asked Chuck to put a sliding run on the front of the tune. Chuck complied by playing notes about three tones apart (4–6 frets apart), but Lee stopped the take. 'No Chuck, make your sliding notes closer together', and that is what you hear."

ik ben benieuwd

zaaf
3. Summer Wine (met Lee Hazlewood) van het album Nancy in London

101 punten en 15 keer genoemd. De nummer 1 van EttaJamesBrown en motel matches en Edgar18

Lange tijd stuivertje wisselen met de nummer 1 en uiteindelijk op het laagste treetje, maar van een podium van heb-ik-jou-daar (how does that grab you)

Summer Wine is geschreven door Lee Hazlewood. Hij zong het oorspronkelijk met Suzi Jane Hokom in 1966, maar de versie uit 1967 met Nancy overklaste het origineel.
Tekstueel wordt een heerschap behandeld die een vrouw ontmoet die zijn zilveren sporen opmerkt en hem haar wijn aanbiedt. Na daar flink van genoten te hebben, ontwaakt de man de volgende ochtend met een kater om verschillende redenen. Zijn sporen en geld zijn weg, maar het samenzijn was van dien aard dat hij weer verlangt naar haar ‘wijn’.

zaaf
2. Some Velvet Morning (met Lee Hazlewood) van het album Movin' with Nancy

103 punten en 12 keer genoemd. De nummer 1 van herman en zaaf en aERodynamIC en Teunnis en dix

Met een fraaie rush in het laatste stuk van de race twee puntjes voorbij Summer Wine gesjeesd.

Some Velvet Morning is een buitenbeentje in de oeuvre van Lee en Nancy omdat het beduidend minder beïnvloed is door country en meer door de psychedelische muziek uit de late jaren ’60.
Opvallend is verder dat het ‘mannelijke deel’ van de song een 4-kwartsmaat is en het vrouwelijke deel een 3-kwarts. Lee’s stem is ook met beduidend meer reverb opgenomen.
De betekenis van het nummer is zoals met vele psychedelische songs wat vaag. De man schetst een krachtig, mysterieus beeld van een vrouw Phaedra, "who gave him life … and made it end". Die partij wisselt zich af met de vrouwenstem, zichzelf Phaedra noemend, en zij vertelt over mooie natuur en geheimen die bewaard worden door “us”.
De Britse krant Daily Telegraph liet haar critici een lijst opstellen van de "50 Best Duets Ever." Some Velvet Morning werd op 1 gezet met de verklarende tekst: "These two weirdly complementary sides of Hazlewood’s persona unite on 'Some Velvet Morning,' a standout track from Nancy & Lee. On that track, Hazlewood and Sinatra sound like they don’t inhabit the same universe, let alone the same song. Over loping spaghetti-Western guitar, Hazlewood sings of Greek mythology and “some velvet morning when I’m straight,” while Sinatra coos about flowers and daffodils in a stoned haze against a backdrop of bubblegum psychedelia. “Some Velvet Morning” sounds like two songs spliced together by a madman, or an avant-garde short film in song form."

Zit naar Argo te kijken. Lees snel mee.

zaaf
Ik geef je even de tijd

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.