MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Don't Play That Song (You Lied)
Hey Now Hey (The Other Side of the Sky)
Oh Me Oh My (I'm a Fool for You Baby)
Rock Steady
The Thrill Is Gone (From Yesterday's Kiss)
Never Grow Old
See Saw
I Can't See Myself Leaving You
Dr. Feelgood
One Way Ticket

"Niet alle albums zijn even mooi": lacht Etta. "Het is omdat het bijna Kerst is, anders zou ik geen enkele reden weten waarom ik dit zou draaien".

Etta houdt een vage plaat boven haar hoofd. Haar vriendinnetjes kijken verwachtingsvol.

"Laat maar horen" klinkt het eensgezind. "Dan nemen we er nog een Gluhwijntje bij!"

https://www.musicmeter.nl/images/cover/143000/143143.300.jpg

Etta neemt zelf een appelsap. Morgen een Duits opstel, dus frisheid geboden.

zaaf schreef:
I Knew You Were Waiting (For Me)
Sisters Are Doin' It for Themselves
Ain't No Way
Freeway Of Love
Until You Come Back To Me (That's What I'm Gonna Do)
Never Grow Old
Mary, Don't You Weep
(Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone
A Change Is Gonna Come
Rock With Me

Je bedoelt Rock Steady?

zaaf
Pardon reeds. Ik bedoelde Rock With Me.
Rock Steady is blackalicious genoeg om te koesteren.

Ik wissel Rock With om voor Ang en Me voor el, wis de spatie en stop de tijd!

Of excel dat aankan?

Etta schuift achter haar computer en begint te tikken.

"Lieve vriendinnen,

Met plezier praat ik jullie bij over mijn liedjeslijst van Aretha. De volgende 8 vallen af, omdat ze 3 of meer tegenstemmen hebben gekregen:

Never Grow Old
I Knew You Were Waiting (For Me)
See Saw
Angel
Freeway Of Love
(Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone
I Can't See Myself Leaving You
One Way Ticket

"Dan zijn er nog tien liedjes die allemaal twee tegenstemmen hebben gekregen. Om deze allemaal weg te gooien is jammer. Om ze allemaal te handhaven is ook geen doen. Dan wordt de finale veel te uitgebreid": typt ze.

Etta denkt even na. Dan glimlacht ze en schrijft verder:

"Mijn pijn in het hart heb ik zelf vijf van de tien doorgestreept. Ik heb de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd en jullie directe invloed genegeerd. Deze wijziging is overigens niet referendabel".

De volgende vijf verliezers zijn:

A Change Is Gonna Come
Mary, Don't You Weep
Money Won't Change You
Something He Can Feel
Hey Now Hey (The Other Side of the Sky)

"Genoeg getreurd, allemaal": besluit Etta. "We houden 23 pareltjes over. Dat zijn er nog steeds meer dan 20".

westhermanzaafSuperbitch
Poeha
Edgar18Rudi SteusaERodynamIC
Ataloona
Marco dB

Het e-mailtje van haar leraar Nederlands (en tevens Maatschappijleer) was binnengekomen. Met een kop thee in de hand drukt zij op 'lees' en doet precies dat.

-Opdracht-
Schrijf een betoog over de positie van de vrouw in de muziekindustrie, waarbij je ingaat op het heden, het verleden sinds bijvoorbeeld 1961 (het fenomenale 'At Last' van Etta James kwam uit dat jaar), het Afro-Amerikaanse perspectief en de opkomende emancipatie. Wat is het vrouwbeeld door de jaren heen? Verwerk in je opdracht de songteksten van een zangeres naar keuze.

"Dat valt te doen", glimlacht Etta terwijl ze een slok thee neemt. Ze maakt direct een lijstje met favoriete nummers van Aretha en stuurt haar vriendinnen een berichtje om mee te denken. Op de achtergrond eindigt 'Rock with me'. Snel drukt ze nogmaals op play en 'Sparkle' vult haar kamertje.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/35000/35854.300.jpg

Lieve vriendinnen,

Deze week moet ik een verhaal schrijven over mijn favoriete artiest, Aretha Franklin. Dit doe ik aan de hand van drieëntwintig liedjes. Zouden jullie bij jullie favoriete liedje een paar goede zinnen opschrijven die ik kan gebruiken? Over haar strijd om zelfstandig in het leven te staan. Over haar relatie met mannen en zo. Misschien over de rassenkwestie; een donkere zangeres in een witte-mannenwereld. Ik zeg maar wat.

Met deze gaan we het doen:

Baby, I Love You
Chain of Fools
Don't Play That Song
Do Right Woman, Do Right Man
I Never Loved a Man (The Way I Love You)
I Say a Little Prayer
Oh Me Oh My (I'm a Fool for You Baby)
Respect
Rock Steady
Sisters Are Doin' It for themselves
Spanish Harlem
The House That Jack Built
The Thrill Is Gone (From Yesterday's Kiss)
Think
(You Make Me Feel Like) a Natural Woman
Young, Gifted and Black
Ain't No Way
Drowning In My Own Tears
People Get Ready
Spirit In the Dark
Niki Hoeky
Until You Come Back To Me (That's What I'm Gonna Do)
Dr. Feelgood

Graag uiterlijk vrijdag om 20:00 uur.

Kusjes, Etta

1. Spirit In the Dark
2. Do Right Woman, Do Right Man
3. Respect
4. People Get Ready
5. The Thrill Is Gone (From Yesterday's Kiss)
6. Don't Play That Song
7. Rock Steady
8. Think
9. Dr. Feelgood
10. Ain't No Way

Spirit in the Dark graag die geweldige live-versie met Ray Charles (Live at Fillmore West).

1. Baby, I Love You
2. I Say a Little Prayer
3. You Make Me Feel Like) a Natural Woman
4. Think
5. Do Right Woman, Do Right Man
6. Oh Me Oh My (I'm a Fool for You Baby)
7. The Thrill Is Gone (From Yesterday's Kiss)
8. Dr. Feelgood
9. Spanish Harlem
10. Respect

En over Baby, I love you schrijft Etta enthousiast het volgende;

If you feel you wanna kiss me
Go right ahead I don't mind
All you got to do is snap your fingers
And I'll come a runnin, I ain't lyin'
(I ain't lyin')
And oh what you want
Little boy you know you got it
I'd deny my own self
Before I see you without it
'Cause I love you

"In dit nummer zet Aretha ons op het verkeerde been. Het lijkt slechts een liefdesliedje, maar is meer dan dat. Ze liegt wel terdege. En die man laat zich helemaal om de tuin leiden. Aretha is 'the man in charge', zoveel is duidelijk."

1. Respect
2. The House That Jack Built
3. Chain of Fools
4. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
5. Think
6. I Say a Little Prayer
7. Dr. Feelgood
8. Sisters Are Doin' It for themselves
9. People Get Ready
10. Ain't No Way

"Wat een idiote vraag over het effect van rentestijgingen op de koopkracht van de particuliere sector in een krimpende economie" moppert Etta tegen haar vriendin Kate. "Daar kan je toch niets mee? En moest je in het antwoord ook nog het nut en de noodzaak van Europese samenwerking benoemen vanuit het perspectief van Nederland en Engeland, gegeven de Brexit. Nou, op die vraag heb ik nul punten".
Moedeloos slentert Etta naar de oude platenspeler. Met haar vingers gaat ze snel langs de kartonnen hoesjes van haar elpees. "Tijd om elkaar op te vrolijken" lacht ze naar haar vriendin. "Tijd voor Almighty Fire. En laten we alvast gaan puzzelen aan die schrijfopdracht van vrijdag": zegt Etta.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/39000/39764.300.jpg

Etta schuift samen met Kate achter haar computer en begint te typen:

Ik bedenk me net iets, lieve vriendinnen: het is natuurlijk niet handig dat jullie allemaal hetzelfde liedje als schrijfonderwerp kiezen. Kijk eventjes wat een ander al beschreven heeft. Als jouw topnummer al een paar goede zinnen heeft, dan neem je jouw nummer twee of drie, mocht dat beter uitkomen.

01. I Never Loved a Man (The Way I Love You)
02. Respect
03. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
04. Dr. Feelgood
05. Think
06. The House That Jack Built
07. Do Right Woman, Do Right Man
08. Drowning In My Own Tears
09. Spirit In the Dark
10. Baby, I Love You

1. I Say a Little Prayer
2. Ain't No Way
3. Drowning In My Own Tears
5. I Never Loved a Man (The Way I Love You)
6. Oh Me Oh My (I'm a Fool for You Baby)
7. Spirit In the Dark
8. Young, Gifted and Black
9. Think
10. Do Right Woman, Do Right Man

1. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
2. Respect
3. Think
4. Sisters Are Doin' It for Themselves
5. I Say a Little Prayer
6. Chain of Fools
7. Niki Hoeky
8. Until You Come Back To Me (That's What I'm Gonna Do)
9. Young, Gifted and Black
10. I Never Loved a Man (The Way I Love You)

(You Make Me Feel Like) a Natural Woman werd geschreven door Carole King samen met haar toenmalige echtgenoot Gerry Goffin en producer Jerry Wexler. Het is een liefdesliedje in 6/8-maat. Piano, strijkers en koperblazers zorgen voor de typische Atlantic-sound. Aretha's improvisatie met het ah-ooh-koortje op de achtergrond verraadt de invloed van gospelmuziek. Tussen die achtergrondzangeressen zitten haar zussen Erma (ouder) en Carolyn (jonger). De ochtendregen in de openingsregel staat symbool voor haar verdriet. Het geluk dat ze daarna vindt, klinkt als een spirituele verheffing.

zaaf
1. Respect

Waar Otis, wiens song dit is, de bezongen vrouw smeekt om tenminste wat respect voor alles wat hij doet, eist Aretha in haar coverversie dit respect van de man omdat ze alles heeft wat hij nodig heeft (en daarmee Otis volledig overvleugelend - want: latere covers van het nummer zijn covers van Aretha's versie). Zij maakte er een feministisch anthem van en een van haar signature songs.

2. The House That Jack Built
3. Spanish Harlem
4. Do Right Woman, Do Right Man
5. Baby, I Love You
6. Spirit In the Dark
7. Chain of Fools
8. Think
9. Dr. Feelgood

1. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
2. Respect
3. Think
4. I Say a Little Prayer
5. Chain of Fools
6. I Never Loved a Man (The Way I Love You)
7. Baby, I Love You
8. Spirit In the Dark
9. Spanish Harlem
10. Do Right Woman, Do Right Man

zaaf schreef:
(en daarmee Otis volledig overvleugelend - want: latere covers van het nummer zijn covers van Aretha's versie).
Ik ben benieuwd of Respect mijn top tien gaat halen. Ik vermoed eigenlijk van niet. Wat ik zeker weet is dat ik Aretha's versie minder goed vind dan die van Otis.

"Heb je ook iets anders dan steeds Aretha?": vraagt Kate. Nou, daar weet Etta wel raad mee.
"Morgen weer 100% Aretha, maar vandaag 100% Etta": giechelt ze en terloops pakt ze haar koesterplaatje van haar grote heldin.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/669000/669688.300.jpg

1 (You Make Me Feel Like) A Natural Woman
2 I Say A Little Prayer
3 Chain Of Fools
4 The House That Jack Built
5 Think
6 Respect
7 Drown In My Own Tears
8 Until You Come Back To Me (That's What I'm Gonna Do)
9 I Never Loved a Man (The Way I Love You)
10 Sisters Are Doin' It For Themselves

1. Ain't No Way
2. I Never Loved a Man (The Way I Love You)
3. I Say a Little Prayer
5. Don't Play That Song
6. Do Right Woman, Do Right Man
7. Spirit In the Dark
8. Think
9. Young, Gifted and Black
10. Chain of Fools

Rock Steady kende ik eerst alleen via een cover van Sweet Salvation - Sweet Salvation (1972)

Die versie heeft iets meer energie en het hele album is wat mij betreft geweldig: Sweet Salvation at Discogs

Ik ga ook een poging wagen om een Top 10 in te leveren... al zal ik vele nummers maar één keer kunnen luisteren.

1. I Say a Little Prayer
2. Chain Of Fools
3. Spanish Harlem
5. Ain't No Way
6. Respect
7. Spirit In the Dark
8. People Get Ready
9. I Never Loved a Man (The Way I Love You)
10. Don't Play That Song

1. I Never Loved a Man (The Way I Love You) 
2. I Say a Little Prayer 
3. Do Right Woman, Do Right Man 
5. Spirit In the Dark 
6. Ain't No Way 
7. Oh Me Oh My (I'm a Fool for You Baby) 
8. People Get Ready 
9. Chain of Fools 
10. Drowning In My Own Tears 

01. I Say a Little Prayer
02. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
03. Respect
04. Chain of Fools
05. Baby, I Love You
06. Spanish Harlem
07. Think
08. Don't Play That Song
09. Ain't No Way

Het briljante schrijversduo Burt Bacharach en Hal David schreef I Say a Little Prayer voor de Amerikaanse zangeres Dionne Warwick, die het nummer in 1967 uitbracht. Een jaar later geeft Aretha met haar meesterlijke vocale capaciteiten en gevoel voor soul haar eigen draai aan het nummer en tilt het daarmee naar een hoger niveau. Zoals Aretha zingt, zingt niemand. Aretha is met recht de Queen of Soul!

E-Clect-Eddy schreef:
Rock Steady kende ik eerst alleen via een cover van Sweet Salvation - Sweet Salvation (1972)

Heb hem beluisterd, maar doe mij toch maar het geweldige origineel. Ik vind deze versie veel te snel en opgefokt en de zang is ook niet je van het.

1. Drown In My Own Tears (niet Drowning, mensen )*
2. Do Right Woman, Do Right Man
3. Spirit In the Dark
4. Young, Gifted and Black
5. Baby, I Love You
6. Think
7. Chain of Fools
8. The House That Jack Built
9. Rock Steady
10. Ain't No Way

*Terwijl je bij een voormalig gospelzangeres meer spiritualiteit en veiligheid zou verwachten, levert Aretha Franklin enkel en alleen de rauwe werkelijkheid van een trotse vrouw in de 60's en zij brengt dat met onverwacht veel sensualiteit en vrouwelijkheid. Een krachtige vrouw die achter haar ruige bluesy gospelzang een hoop emoties herbergt. De complicaties van de liefde; zij het extase in geluksmomenten of grote eenzaamheid na het vertrek van haar nieuwste beau. Het wegdrinken van verdriet (Drown My Own Tears) en in tranen overdenkend wat ze allemaal verkeerd heeft gedaan en wat het desastreuze resultaat daarvan is. Prachtig nummer en zeker niet het enige mooie nummer uit mijn lijstje. Wel mijn nummer 1 nu Angel (door haar zuster geschreven) in een eerdere ronde is afgevallen. Ze haalde echt het hoogst haalbare uit de songs die zij aangeleverd kreeg en menig song vertolkte zij beter dan de originele schrijver ooit had kunnen doen.

01. Rock Steady
02. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
03. I Never Loved a Man (The Way I Love You)
04. Chain of Fools
05. I Say a Little Prayer
06. The Thrill Is Gone (From Yesterday's Kiss)
07. Spanish Harlem
08. Young, Gifted and Black
09. Respect
10. Ain't No Way

Rock Steady heb ik een jaren geleden leren kennen via een mixcd van een van de leden van Massive Attack en is sindsdien altijd een van mijn favoriete nummers geweest. In een heerlijk tempo wordt hier zo'n fijne groove neergelegd. En verder gewoon heel goed gespeeld, met o.a. fijne percussie en blazers. Een paar maanden geleden heb ik voor een popquiz een ronde gemaakt met allemaal fragmenten uit muziekprogramma's waarin gedanst werd, en Rock Steady in Soul Train mocht niet ontbreken:
Soul Train Line Dance to Aretha Franklin Rock Steady - YouTube

Verder ook een mooi Aretha-moment is als zij (You Make Me Feel Like) a Natural Woman zingt voor Obama, een paar jaar geleden. Daar steelt zij echt de show en het is mooi om te zien hoe het de Obama's duidelijk ontroerd. En ook ongelooflijk wat een goede stem zij als 70-er nog heeft.
Watch Aretha Franklin Make President Obama Emotional - YouTube

Verder allemaal topnummers... ook een paar waarvan ik de originelen ook prima vind, maar Aretha tilt die toch echt naar een ander niveau door een rijkere muzikale omlijsting en die goddelijke stem. Enkel bij de uitgerekend de nummer 1 van de lijst van Ataloona vind ik de originele versie van Dinah Washington mooier.

Een paar uurtjes Aretha is prima vermaak.

1. Respect
2. Think
3. Chain of Fools
4. Sisters Are Doin' It for themselves
5. Rock Steady
6. Spanish Harlem
7. Ain't No Way
8. Drown In My Own Tears
9. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
10. I Say a Little Prayer

1.I Never Loved a Man (The Way I Love You)
2.(You Make Me Feel Like) a Natural Woman
3.I Say a Little Prayer
4.Baby, I Love You
5.Chain of Fools
6.Don't Play That Song
7.Do Right Woman, Do Right Man
8.Ain't No Way
9.Drowning In My Own Tears
10.Spanish Harlem

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:03 uur

geplaatst: vandaag om 00:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.