MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
zaaf
Ja sindsdien ben je jezelf niet meer.

Valt wel mee hoor. Ik oefen in mildheid. Wonderboy in wording.

Zo, hier is dan de uitslag. In totaal waren er liefst 31 deelnemers, heel wat telwerk dus. En wat mij betreft zijn er ook wel wat verrassende noteringen. Nummers die ik veel hoger of juist lager had verwacht. Iedereen dank voor het meespelen!

Het lijstje van davevr heb ik gewoon meegenomen, hoewel Set Me Free niet meedeed aan de finale. Dat nummer is dus 21ste geworden.

De nummers 20 t/m 11 zijn de volgende:

20. Village Green (16 punten, 6 keer genoemd, hoogste positie #5)
19. Till the End of the Day (27, 7, 2)
18. Dandy (32, 6, 2)
17. Tired of Waiting for You (35, 9, 4)
16. Autumm Almanac (39, 9, 3)
15. Mr Pleasant (45, 10, 3)
14. David Watts (50, 8, 2)
13. Victoria (52, 14, de #1 van johan de witt)
12. Shangrila (63, 12, de #1 van crosskip)
11. The Village Green Preservation Society (67, 12, de #1 van Marty McFly)

10. A Well Respected Man (73 punten, 16 keer genoemd, de #1 van zaaf en Bonk)

Eén van de 5 singles die hier de top 10 haalt, maar nooit op een album verscheen (de voor de Amerikaanse markt samengestelde albums niet meegerekend). En ook een van de gouden singles uit 1965, het jaar waarin de Kinks de hits aan elkaar regen: de een nog mooier dan de ander. Het is tevens het eerste nummer waarin Ray Davies de Britse klassenmaatschappij bezingt.

9. Dedicated Follower of Fashion (82 punten, 17 keer genoemd, de #1 van herman)

Grofweg een half jaar na A Well Respected Man uitgebracht en ook niet op een album verschenen, dit liedje waarin Ray Davies enigzins bespottend 'The Carnabian Army' bezingt - ofwel de fashionistas/hipsters van die tijd. Zelf zei hij hierover:
Ray Davies schreef:
I got pissed off with [a fashion designer at a party] always going on about fashion. I was just saying you don't have to be anything; you decide what you want to be and you just walk down the street and if you're good the world will change as you walk past. I just wanted it to be the individual who created his own fashion. ... [It was] a terrible brawl. I kicked him, and I kicked his girlfriend up the arse.

Haha die laatste zin. Wat een gentleman was het toch, die Ray! Een echte Mr. Pleasant

8. Dead end Street (102 punten, 17 keer genoemd, de #1 van davevr)

En daar stuiten we zowaar op een primitieve videoclip uit 1966. De heren Kinks zijn hier te zien als dragers van een doodskist. Het nummer gaat over de uitzichtloze situatie van de allerarmsten ('what are we living for...').
Naar verluidt vindt Dave Davies dit een van de twee beste songs van zijn broer Ray. De andere is Shangrila.

7. All Day and All of the Night (107 punten, 19 keer genoemd, de #1 van nelis, Marco dB en west)

Dit was de single na You Really Got Me en dat is wel goed hoorbaar, want het nummer lijkt er wel erg veel op. Maar als het zo goed en energiek klinkt is dat helemaal niet erg. Overigens citeerde The Kinks zelf flink uit dit nummer op hun eigen Destroyer, een single uit 1981. Wellicht leuk om eens te horen voor de mensen die niet zo bekend zijn met Kinks-materiaal van na 1975 (zoals ik). Destroyer doet mij weer wat aan The Doors denken, en dat is precies de groep die met Hello I Love You een wel heel gelijkend nummer maken. De Britse rechtbank bepaalde dan ook dat de royalties van dit nummer naar Ray Davies gaan.

6. You Really Got Me (108 punten, 20 keer genoemd, hoogste positie #2)

De oerklassieker van The Kinks en volgens sommige het nummer waarin voor het eerst kan worden gesproken van 'hardrock'. Hoe dan ook, de stevige gitaarriff die het ritme bepaalt kreeg al snel navolging van The Who (I Can't Explain) en de Stones (Satisfaction). Zelf vind ik het wel mooi passen in een tijdlijn tussen die songs en Kingsmen's Louie Louie, het nummer dat Davis tot YRGM inspireerde. Na twee geflopte singles stonden The Kinks ineens op de kaart om er nooit meer van te verdwijnen. Stiekem had ik deze ook wel een paar plekken hoger verwacht.

5. Cellulloid Heroes (134 punten, 21 keer genoemd, de #1 van 50tracks, dumb_helicopter, Renoir, laxus11, musicfriek, Simon77)

50tracks schreef:
Het mooie en weemoedige eerbetoon, zowel in tekst als melodie, aan het gouden tijdperk van Hollywood. Gebaseerd op de filmklassieker Sunset Boulevard. Maar de song is eigenlijk nog beeldender dan de film.

Van het album The Kinks - Everybody's in Showbiz (1972) en daarmee het nieuwste nummer in de lijst.
The Kinks hebben na dit album na een berg albums uitgebracht, maar op de een of andere manier blijft alles wat daarop staat behoorlijk onder de radar. Opvallend trouwens dat veelgeprezen albums als 'Village Green' en 'Arthur' werden hier slechts werden vertegenwoordigd door respectievelijk de nummer 11 en 20 en de nummers 12 en 13.

Nog maar 4, spannend hoor!

4. Death Of A Clown (139 punten, 26 keer genoemd, hoogste positie #2)

Dit was voor mij toch wel een verrassing, heb dit nummer nooit zo'n hoogvlieger gevonden en had hem eigenlijk niet in de finale verwacht. Op Something Else by the Kinks (1967) staan zo al 5 nummers die ik leuker vind. Maar als van de 31 deelnemers er 26 hem in hun top 10 zetten zal het wel aan mij liggen. Het nummer was tevens de debuutsingle van Dave Davies, die het nummer schreef met het besef dat een leven vol roem, drank, drugs en vrouwen hem geen voldoening bracht. Hij is dan ook de clown die lacht van buiten, maar huilt van binnen.

3. Days (149 punten, 24 keer genoemd en de #1 van vigil, Alicia, Telamon, Brunniepoo, johannesA, Edgar18)

Dan wellicht de grootste verrassing deze finale: dat Days zo hoog zou eindigen had ik echt niet aan zien komen. Vooral omdat het niet op een album staat. Maar wellicht scheelt het dat het nummer recent in een autoreclame zat? Het is een erg leuk nummer, maar als je de top 3 haalt dan hoor je gewoon bij het handjevol ultieme Kinks-liedjes. De YouTube-comments doorkijkend begin ik het wel een beetje te snappen, dit is blijkbaar een populair uitvaartnummer. Veel nostalgischer krijg je ze ook niet. Dit comment vond ik dan weer grappig smeuïg:
This always reminds of the packed beach at Whitley bay in the late 60's. 66-68. Walking along with mates catching glimpses of stocking tops suspenders and knickers from the ladies - what filthy minded kids we were !

2. Sunny Afternoon (162 punten, 26 keer genoemd, de #1 van Gor en EttaJamesBrown)

Van het album Face to Face uit 1966, dat ook nog Dandy (18) in de finale had. Voor mij het eerste topalbum van The Kinks. Ray Davies zei er zelf over in Rolling Stone:
Ray Davies schreef:
Sunny Afternoon was made very quickly, in the morning, it was one of our most atmospheric sessions. I still like to keep tapes of the few minutes before the final take, things that happen before the session. Maybe it's superstitious, but I believe if I had done things differently—if I had walked around the studio or gone out—it wouldn't have turned out that way. The bass player went off and started playing funny little classical things on the bass, more like a lead guitar: and Nicky Hopkins, who was playing piano on that session, was playing "Liza"—we always used to play that song—little things like that helped us get into the feeling of the song.

At the time I wrote Sunny Afternoon I couldn't listen to anything. I was only playing The Greatest Hits of Frank Sinatra and Dylan's Maggie's Farm—I just liked it's whole presence, I was playing the Bringing It All Back Home LP along with my Frank Sinatra and Glenn Miller and Bach—it was a strange time. I thought they all helped one another, they went into the chromatic part that's in the back of the song. I once made a drawing of my voice on Sunny Afternoon. It was a leaf with a very thick outline—a big blob in the background—the leaf just cutting through it.

MuMe-user nlkink (ineens snap ik die nickname) heeft ook nog wat fijne duiding:
nlkink schreef:
De grote hit 'Sunny Afternoon'is natuurlijk bij iedereen bekend en is de afsluiting van het drieluik 'House In The Country - Most Ecxclusive Residence For Sale - Sunny Afternoon'. De hoofdpersoon van die zich een huis op het platteland kon permitteren, moest vervolgens alles verkopen om uit de schulden te komen en zit vervolgens platzak met een biertje in de zon te mijmeren.

Ik vind het dan weer zeer verrassend dat een Kinks kenner het verrassend vind dat Days goed zou scoren. Echt een fantastisch melancholisch nummer!

Hier nog een mooie cover (ook nog een hitje in sommige landen.
KIRSTY MACCOLL Days - YouTube - m.youtube.com

1. Waterloo Sunset (220 punten, 31 keer genoemd, de #1 van Rudi S, ArthurDZ, HugovdBos, Johnny Marr, heicro, teus en Sandokan-veld)

Geen verrassende nummer 1, maar de overmacht vind ik toch wel imponerend: alle 31 deelnemers hebben hem in hun top 10 opgenomen. Ik vraag me af hoe vaak dat is gebeurd met zo'n groot deelnemersveld, normaal gesproken is er altijd wel een 'dwarsligger'. Maar de liefde voor Waterloo Sunset is blijkbaar unaniem en dus mogen we dit het ultieme liedje van The Kinks noemen. In Uncut zei Ray Davies er ooit het volgende over:
Ray Davies schreef:
"It came to me first as a statement about the death of Merseybeat. But I realized that Waterloo was a very significant place in my life. I was in St. Thomas' Hospital when I was really ill as a child, and I looked out on the river. I went to Waterloo every day to go to college as well. The song was also about being taken to the Festival of Britain with my mum and dad. I remember them taking me by the hand, looking at the big Skylon tower, and saying it symbolized the future. That, and then walking by the Thames with my first wife (Rasa, who left Ray, taking his two daughters, in 1973) and all the other dreams that we had. Her in her brown suede coat that she wore, that was stolen.
And also about my sisters, and about the world I wanted them to have. The two characters in the song, Terry and Julie, are to do with the aspirations of my sisters' generation, who grew up during the Second world War and missed out on the '60s.

Sometimes when you're writing and you're really on good form, you get into the frame of mind where you think, I can relate to any of these things. It's something I learned at art school-let all the ideas flow out. But if you listen to the words without the music, it's a different thing entirely. The lyrics could be better. But they dovetail with the music perfectly."

De top drie zijn de mooiste Kinks liedjes ever imo! Dat Days als uitvaartplaat populair is, wist ik niet. Ik zal het maar op mijn lijstje gaan zetten! Prachtig nummer!

vigil schreef:
Ik vind het dan weer zeer verrassend dat een Kinks kenner het verrassend vind dat Days goed zou scoren. Echt een fantastisch melancholisch nummer!

Hier nog een mooie cover (ook nog een hitje in sommige landen.
KIRSTY MACCOLL Days - YouTube - m.youtube.com

Ik vind het ook een prachtig nummer hoor, had alleen niet verwacht dat deze zo geliefd/bekend zou zijn.

Dank aan alle deelnemers voor het meedoen. Toch fijn dat er zoveel liefde is voor deze band.

Hier nog even de top 20 (positie, titel, aantal punten, aantal keer genoemd, hoogste positie, album)

1 Waterloo Sunset 220 31 1 Something Else by the Kinks(1967)
2 Sunny Afternoon 162 26 1 Face To Face (1966)
3 Days 149 24 1 non-album
4 Death Of A Clown 139 26 2 Something Else by the Kinks(1967)
5 Cellulloid Heroes 134 21 1 Everybody's in Showbiz (1972)
6 You Really Got Me 108 20 2 Kinks (1964)
7 All Day and All of the Night 107 19 1 non-album
8 Dead end Street 102 17 1 non-album
9 Dedicated Follower of Fashion 82 17 1 non-album
10 A Well Respected Man 73 16 1 non-album
11 The Village Green Preservation Society 67 12 1 The Kinks Are the Village Green Preservation Society (1968)
12 Shangrila 63 12 1 Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire) (1969)
13 Victoria 52 14 1 Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire) (1969)
14 David Watts 50 8 2 Something Else by the Kinks(1967)
15 Mr Pleasant 45 10 3 non-album
16 Autumm Almanac 39 9 3 non-album
17 Tired of Waiting for You 35 9 4 Kinda Kinks (1965)
18 Dandy 32 6 2 Face To Face (1966)
19 Till the End of the Day 27 7 2 Kink Kontroversy (1965)
20 Village Green 16 6 5 The Kinks Are the Village Green Preservation Society (1968)

We are the hermans organisatie appreciation society

Dit was echt hermaneutisch!

Prachtige eindlijst van een hele fijne band!

Hermanus bedankt

Dit is een prachtige lijst van een topband! Thank you, Herman!

Hoewel ik alleen de finale meegedaan heb, toch even veel dank aan Herman voor de organisatie . Mooie presentatie ook, die mij ook nog wat voor mij onbekende weetjes over deze toch wel erg fijne band heeft opgeleverd

Bonk schreef:
Hoewel ik alleen de finale meegedaan heb, toch even veel dank aan Herman voor de organisatie . Mooie presentatie ook, die mij ook nog wat voor mij onbekende weetjes over deze toch wel erg fijne band heeft opgeleverd

Sluit me hier volledig bij aan,en ik ook alleen finale ,Thank You Herman

herman schreef:
(quote)

Dat is nu juist de charme van het spel. Als het nummer genoeg liefhebbers had gehad, was het er vanzelf in gebleven. Onder Kinks-fans is het blijkbaar niet zo populair.

Dat klopt dus niet herman, omdat we in de eerste ronde in dit spel alleen mogen stemmen welke 10 nummers eruit moeten. Als er voldoende 'haters' van een nummer zijn, wat bij sommige klassiekers van bands nu eenmaal zo is, dan verdwijnen ze. Ik pleit er daarom voor om tegelijkertijd ook te stemmen op welke 10 stemmen er juist in moeten blijven. Tel je + en - bij elkaar op.

Anyway: bedankt voor de organisatie en het telwerk van 31 lijstjes. Mooi aantal toch?

Telamon
Dank Herman, het was weer een heerlijke muziekweek!
Hierdoor gaan er nu een aantal albums mee de auto in voor de lange reis richting Florence.

zaaf
Zozo... fijne trip Mr. T.

Eens kijken of het volgende beginnende bandje ook een beetje deelnemers kan trekken. ArthurDZ kom er maar in met U2!

Dat wordt nog een hele klus om alle iconische hits eruit te stemmen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:54 uur

geplaatst: vandaag om 03:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.