menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Mijn top 10:

01. Sure Shot
Aanstekelijk hip-hop nummer met die ietswat hysterische fluitloop die perfect past bij de stemmen van de boys. Geniaal in zijn eenvoud.
02. Root Down
Heerlijk funky nummer wat mij nooit verveelt en tijden op mijn mp3 speler heeft gestaan.
03. So What'cha Want
Check Your Head bevatte een paar erg sterke rauwe hip-hop nummers. Iets wat naar het meer funky Paul´s Boutique mij ook wel kon bekoren.
04. Get It Together
Op dit nummer krijgen ze een beetje hulp van Q-tip (toen nog lid van A Tribe Called Quest). Eerlijk gezegd tilt hij dit nummer wel naar een hoger niveau. Zijn relaxte stem is een goede afwisseling met het wat schreeuwerige stemgeluid van de Beastie Boys. De productie past ook beter bij Q-tip.
05. Pass the Mic
Nog zo'n geweldig nummer van Check Your Head. Funky Boss had mij betreft hier ook tussen mogen staan.
06. Sabotage
Mogelijk hun grootste hit? In ieder geval zette nummer in combinatie met de leuke clip de Beastie Boys weer op de kaart. Eigenlijk was heel Ill Communication zeer de moeite waard.
07. She's Crafty
Old school: drumcomputer + sample. Heel eenvoudig, maar wel effectief. Deze heren gaan al jaren mee en hebben ook vanaf het begin voornamelijk respect gekregen in de hip-hop wereld.
08. Intergalactic
Leuke clip en best leuk nummer. Niet hun beste werk, maar zeker een soort culthit die eigenlijk toch groter is om cult genoemd te worden.
09. Egg Man
Dit heb ik altijd wel een leuk en funky nummer gevonden. Later ondekte ik dat dit sterk leunde op een van de meesterwerken van Curtis Mayfield.
10. Shake Your Rump
Niet hun allersterkste nummer op Paul's Boutique, maar ik ben een sucker voor dat funky vervormde geluid waar dan mee gescratched wordt. Ook veel funky afwisselingen in de muziek, maar dat is op bijna heel Paul's Boutique zo.

Het viel me tegen om slechts 10 nummers te selecteren. Wel heb ik hun nummers (hits) uit de beginfase een beetje genegeerd. Ook hun latere werk (ik heb hun albums tot en met To The 5 Boroughs) vind ik duidelijk minder. In het algemeen zet ik zelden hun albums op, want op een gegeven moment gaat hun schreeuwerigheid en vaak holle klant van de stemmen een beetje tegenstaan. Maar het is overduidelijk een hip-hop band die terecht veel respect geniet, ondanks een redelijk aantal pophits en best toegankelijke sound, muzikaal ook zeker 'skills' heeft, innovatief is geweest, vele jaren aan de top heeft meegedaan en ook interessante / grappige clips heeft opgeleverd.

01. Root Down
02. Sabotage
03. Shake Your Rump
04. Get It Together
05. Egg Man
06. Sure Shot
07. Super Disco Breakin
08. Intergalactic
09. Looking Down the Barrel of a Gun
10. Hey Ladies

Geen Remote Control & Shadrach jammerlijk genoeg, 2 van hun beste nummers naar mijn inziens

1 Get It Together
2 Hey Ladies
3 Intergalactic
4 Looking Down the Barrel of a Gun
5 No Sleep Till Brooklyn
6 Pass the Mic
7 Sabotage
8 Shake Your Rump
9 Something's Got to Give
10 Sure Shot

dix
1. Intergalactic
2. Hey Ladies
3. Body Movin'
4. Sure Shot
5. Sabotage
6. No Sleep Till Brooklyn
7. Root Down
8. Three MC's and One DJ
9. Something's Got to Give
10. Fight For Your Right

1. Sabotage
2. Sure Shot
3. Intergalactic
4. (You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)
5. Root Down
6. Finger Lickin' Good
7. Pass The Mic
8. No Sleep Till Brooklyn
9. Body Movin'
10. Brass Monkey

1. No Sleep Till Brooklyn
2. Sabotage
3. Ch-Check It Out
4. Intergalactic
5. (You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)
6. Hey Ladies
7. She's Crafty
8. Body Movin'
9. Root Down
10. Sure Shot

Ik ken toch veel meer dan ik dacht. Nog 5 liedjes luisteren en ik zend ook mijn lijstje in

1. Root Down
2. Sure Shot
3. Hey Ladies
4. Sabotage
5. Body Movin'
6. Brass Monkey
7. Get It Together
8. Something's Got to Give
9. Super Disco Breakin
10. Finger Lickin' Good

1. Root Down
2. Sure Shot
3. Shake Your Rump
4. Intergalactic
5. Egg Man
6. Sabotage
7. Looking Down the Barrel of a Gun
8. Super Disco Breakin'
9. So Wat'cha Want
10. Get it Together

01. Intergalactic
02. Body Movin'
03. Hey Ladies
04. Shake Your Rump
05. No Sleep Till Brooklyn
06. Sabotage
07. (You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)
08. Ch-Check It Out
09. Sure Shot
10. Looking Down the Barrel of a Gun

De lijnen zijn gesloten. Ik kom straks bij jullie terug met de uitslag.

vigil en luigifort uit dat andere topic overgewaaid:

Mooie verhalen bij jouw lijstje principal2000!

"Beastie Boys known to let the beat drooooooooohoooooooop"

Dank allemaal voor de deelname. Uiteindelijk zijn er 21 lijstjes ingediend, wat boven mijn verwachtingen is.

Hier alvast de nummer 22 t/m 11:

22. Brass Monkey (9 punten, 3 keer genoemd)
21. She's Crafty (14, 5)
20. Three MC's and One DJ (20, 4)
19. Ch-Check It Out (20, 4)
18. Jimmy James (20, 4)
17. Super Disco Breakin (21, 6)
16. Finger Lickin' Good (22, 5)
15. Pass the Mic (28, 6)
14. Egg Man (30, 7)
13. Get It Together (39, 7) (de nummer 1 van Ernie)
12. So Wat'cha Want (41, 7)
11. Something's Got to Give (46, 11)

Nummers 20, 19 en 18 eindigden gelijk in punten en werden evenveel genoemd. Ik heb hier gekeken naar de hoogste notitie per individueel lijstje en als dat ook nog gelijk was de tweede hoogste notitie. Verder zijn er geen ex aequo's.

Van de 8 studio-albums die de Beastie Boys hebben uitgebracht, waren de eerste 5 (Licensed to Ill, Paul's Boutique, Check Your Head, Ill Communication en Helly Nasty) erg goed vertegenwoordigd in de finale. Het zesde album To The 5 Boroughs had één ijzer in het vuur en die vinden we terug op plek 19. Ook Check Your Head is al uitgespeeld, de 5 nummers daarvan vinden we terug op plekken 11, 12, 15, 16 en 18.

De twee laatste albums, het wat onbekende instrumentale album The Mix-Up en de uiteindelijke zwanenzang Hot Sauce Committee Part Two, waren niet vertegenwoordigd. Helaas voor Poeha (en mij) geen Triple Trouble, maar er staan wel heel veel toffe nummers tegenover.

Zo meteen door naar de top 10!

10. Looking Down the Barrel of a Gun
(50 punten, 11 keer genoemd, de #1 van Orbit)

De nummer 1 van Orbit, die het nummer zelf mooi omschrijft:
orbit schreef:
Zit nu Looking Down the Barrel of a Gun weer te luisteren Wat een heerlijke rush! De ultieme combi tussen metal en hiphop wat mij betreft! "looking down the barrel of a gun, son of a gun, son of a bitch.. gettin' paid gettin' rich!" Briljant!

Overigens het hoogst genoteerde nummer dat de finale via de nominatieronde wist te halen.

9. (You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)
(54 punten, 10 keer genoemd)

De doorbraaksingle uit het voorjaar van 1986, al hadden de Beasties dat vermoedelijk niet voorzien. Dit was namelijk pas de vierde single van het debuutalbum Licensed to Ill. Het nummer was ook eigenlijk ironisch bedoeld in reactie op partynummers als 'I Wanna Rock' van Twisted Sister. Maar niemand dat er nu nog in hoort volgens mij. In de videoclip zitten diverse cameo's, zoals van labelgenoot LL Cool J en producer Rick Rubin.

8. Body Movin'
(73 punten, 11 keer genoemd en de #1 van aERodynamIC)

Was voor mij lang geleden dat ik het origineel had gehoord, aangezien de Fatboy Slim-remix volgens mij niet ver onderdoet in bekendheid. Na Intergalactic de tweede single van Hello Nasty en ook weer gezegend met een knotsgekke videoclip.

7. Hey Ladies
(74 punten, 13 keer genoemd)

Voor mij één van de beste nummers van de Beastie Boys doordat het swingt als het tiet en het samplegebruik wel heel briljant is, met o.a. Deep Purple's Hush, The Sweet's Ballroom Blitz ("She thinks she's the passionate one") en naar ik dacht Zapp and Roger in het outro.
Wat ik zo bij #6 ga quoten is inderdaad ook hier van toepassing.

6. Shake Your Rump
(79 punten, 14 keer genoemd en de #1 van andré)

principal2000 schreef:
Niet hun allersterkste nummer op Paul's Boutique, maar ik ben een sucker voor dat funky vervormde geluid waar dan mee gescratched wordt. Ook veel funky afwisselingen in de muziek, maar dat is op bijna heel Paul's Boutique zo.

Shake Your Rump eindigt hier als hoogste van de nummers van Paul's Boutique. Paul's Boutique werd ook vertegenwoordig door Hey Ladies (7), Looking Down the Barrel of a Gun (10) en Egg Man (14).

5. Root Down
(80 punten, 15 keer genoemd en de #1 van crosskip, Chimpz, zaaf en herman)

Weer zo'n ongelooflijke funky track die gebaseerd is op een gelijknamig jazznummer van ene Jimmy Smith. Liefst 4 eerste plaatsen; er was maar 1 nummer die dat beter deed.

4. No Sleep Till Brooklyn

(86 punten, 16 keer genoemd en de #1 van Poeha en EttaJamesBrown)

Na 'Fight For Your Right' weer een party rock anthem, met een videoclip die het glamrockgenre parodieert. De gitaarriff en solo worden gespeeld door Slayer's Kerry King.

Met No Sleep Till Brooklyn heeft Licensed to Kill geen ijzers meer in het vuur voor de overwinning. Het album werd verder nog vertegenwoordig door (You Gotta) Fight for Your Right (To Party!) (9), She's Crafty (21) en Brass Monkey (22). Van die laatste had ik eigenlijk wel wat meer verwacht.

Parodie of niet: ik vind het een lekker rocknummer.

3. Intergalactic
(94 punten, 13 keer genoemd en de #1 van vigil, wendyvortex en dix)

In 1998 leken de Beastie Boys even van de radar toen daar ineens Intergalactic en het daaropvolgende album Hello Nasty verschenen. Intergalactic was in mijn beleving één van de meest gedraaide nummers op MTV van het jaar. Waarschijnlijk heb ik het toen dagelijks wel een paar keer gezien/gehoord.

Al met al een geweldig nummer en de hoogst genoteerde van Hello Nasty, dat verder ook Body Movin' (8), Super Disco Breakin (17) en Three MC's and One DJ (20) in de finale had. Gekgenoeg was Remote Control ondanks veel stemmen in de nominatieronde geen finalist.

2. Sure Shot
(101 punten, 18 keer genoemd en de #1 van @principal2000)

principal2000 schreef:
Aanstekelijk hip-hop nummer met die ietswat hysterische fluitloop die perfect past bij de stemmen van de boys. Geniaal in zijn eenvoud.

Over fluitlopen gesproken, flute loop had ook best de finale in gemogen. Maar goed, Ill Communication mag niet klagen want het levert de #1 en #2 af. Echt een briljant nummer dit, uit de periode waarin de Beastie Boys in mijn vizier kwamen.

Zit je nu de uitslag te saboteren?

1. Sabotage
(154 punten, 20 keer genoemd en de #1 van Choconas, luigifort, dynamo d, catchup, west, jeroentjuhh en Funky Bookie)

Volgens mij kende ik de Beastie Boys in 1994 alleen vaag van naam, maar dat veranderde toen Sabotage werd uitgebracht. Een fantastisch energiek nummer met een iconische videoclip van Spike Jonze. Ja, Beastie Boys stonden gelijk op de kaart en zijn daar nooit meer vanaf gegaan. Met naast een hoop #1's ook veel tweede en derde plekken en dus een enorme voorsprong in punten ook een zeer zeer verdiende winnaar. Orbit was de enige die het nummer niet in zijn top 10 opnam.

Met Sure Shot ook nog op de tweede plek kunnen we wel zeggen dat Ill Communication de grootste Beastie Boys-klassiekers heeft afgeleverd. Root Down (5) en Get It Together (13) haalden ook nog de finale.

Nog even de volledige uitslag:

(positie, titel, aantal punten, aantal keer genoemd, hoogste positie)
1. Sabotage 154 20 1
2. Sure Shot 101 18 1
3. Intergalactic 94 13 1
4. No Sleep Till Brooklyn 86 16 1
5. Root Down 80 15 1
6. Shake Your (T)Rump 79 14 1
7. Hey Ladies 74 13 2
8. Body Movin 73 11 1
9. (You Gotta) Fight for Your Right (To Party!) 54 10 2
10. Looking Down the Barrel of a Gun 50 11 1
11. Something's Got to Give 46 11 2
12. So Wat'cha Want 41 7 2
13. Get It Together 39 7 1
14. Egg Man 30 7 3
15. Pass the Mic 28 6 5
16. Finger Lickin' Good 22 5 3
17. Super Disco Breakin 21 6 4
18. Jimmy James 20 4 2
19. Ch-Check It Out 20 4 3
20. Three MC's and One DJ 20 4 3
21. She's Crafty 14 5 4
22. Brass Monkey 9 3 6

Iedereen bedankt voor het meespelen! Was fijn om alle albums deze week weer eens de revue te laten passeren.

En in de beste Beastie Boys traditie maakt ie daar op de valreep nog even een Hillarische woordgrap!

Ja nog even een easter egg in dat laatste bericht.

En dankzij een voorzetje van West.

herman schreef:
En dankzij een voorzetje van West.

Super bedankt Herman: geweldige trip deze week!

crosskip schreef:
Hillarische woordgrap!
Sterk!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:31 uur

geplaatst: vandaag om 16:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.