menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Teunnis schreef:
(quote)

Ook merkwaardige nummers in de tie-break.

Tja wel schrikken, hier deze week te weinig tijd om mee te spelen, Chemo Limo zou op 1 staan bij mij.

Tracklist op Spotify is aangepast zodat daar de resterende 19 nummers staan plus hier de enige die daar niet te vinden is, staat hieronder Back of a Truck

01. Genius Next Door*
02. All the Rowboats
03. Small Bill$
04. The Call
05. Hero*
06. Us
07. Pavlov's Daughter
08. You’ve Got Time
09. Samson
10. The Light*

1. All the Rowboats
2. You’ve Got Time
3. Us
4. Older and Taller*
5. Bleeding Heart
6. The Trapper and the Furrier*
7. Small Bill$
8. The Light*
9. Samson
10. Laughing With

1. All the Rowboats
2. Samson
3. Fidelity
4. Us
5. Older and Taller*
6. You’ve Got Time
7. Genius Next Door*
8. Small Bill$
9. Bleeding Heart
10. The Call

Mijn tweede Greatest Hits waar ik aan meedoe. De eerste was van Eefje en bleek nogal eeffectief (sorry). Nu is het dus de beurt aan Регина Ильинична Спекторr. Wie zegt u?
I hear them say my name
Regin-ah, Regin-ah, Regin-a-ah
Regina dus. Russische componist en New Yorkse songwriter in één prachtig pakketje, een goede basis voor de antifolkstroming waar ze toch wel in vooroploopt. Teunnis liep al een tijdje met haar mee, dus ik wist eigenlijk al wel dat Regina iets speciaals te herbergen had, maar ik had altijd wel het idee dat hoe dan ook een keer de gelegenheid zich zou aanbieden om dieper in haar catalogus te duiken. Single Us ( ) en album Remember Us to Life waren een goede eerste stap, maar nu pakken we ook maar gelijk de hele straat mee. En later vast nog wel een keer heel Reginagorod (b-kantjes, demo’s, liveoptredens, noem het maar), al heb ik daar waarschijnlijk wat hulp voor nodig van de MuMe’er met de Regin-ah-avatar.

In het Eefjespel had ik de tijd genomen om een stukje over de gekozen liedjes te schrijven, en voor Regina zal ik dan ook hetzelfde doen. Want Regina verdient dat. Opvallend genoeg zijn al haar albums aanwezig in mijn toptien.

10. Oedipus (Songs)
Oedipus hoorde ik een goed jaar terug voor het eerst (1 februari 2016, thx last.fm) toen ik een random Spotifylijstje op de shuffle had. Het was mijn eerste kennismaking met Regina Spektor, en een behoorlijk valse start. Ik begreep de intentie niet, ik begreep de tekst niet en het geheel werkte me op mijn zenuwen. Vijf minuten leken uren te duren en ik was blij toen het er uiteindelijk opzat. Dit was niks voor mij. Een jaartje verder en ik waagde me dan toch maar aan een tweede poging want Musicmeterspelletje en wat bleek? Ik vond hem geweldig! Toch maf hoe dat kan gaan. Tegelijk ook het teken dat Regina niet voor iedereen toegankelijk is, althans niet direct. Maar zodra je je daaroverheen zet, oh boy, dan ben je in voor een verrassing.

9. Fidelity (Begin To Hope)
Ik hou van lieve popliedjes. Ik hou van Regina’s lieve poliedjes. De popliedjes op Begin to Hope zijn haar liefste van allemaal. En Fidelity is dan weer de liefste op Begin to Hope. Lang verhaal kort: ik hou van Fidelity. Ook voor mij persoonlijk ook leuk om er achter te komen dat ik deze eigenlijk al voor lange tijd luister in de vorm van een heel ander meisje: Tessa Rose Jackson, met uitzondering van Eefje mijn favoriete Nederlandse artiest van dit moment, heeft hier namelijk duidelijk inspiratie uit opgedaan. De fluisterstem, de lichtvoetige arrangementen: als druppels!

8. Small Bill$ (Remember Us To Life)
De beste single van Remember Us To Life weet op een bijzonder knappe wijze verschillende stijlelementen van haar voorgaande albums te combineren en in een fris jasje te stoppen. Catchy as hell en tegelijk ook nog een onheilspellend randje. In mijn ogen een uitstekend nummer om Regina te leren kennen, kies van hieruit maar tussen de poppy liedjes op Far en Begin to Hope of wat groezeliger werk van 11:11 en Songs.

7. All The Rowboats (What We Saw From The Cheap Seats)
Het was kiezen tussen deze en You’ve Got Time, die beiden wel redelijk in hetzelfde straatje zitten daar ze wat steviger zijn. All the Rowboats is daarin net wat subtieler en krijgt daarmee ook mijn voorkeur. De piano, nog altijd haar sterkste asset, houdt hier ook een prominente rol waardoor het toch een echt Reginaliedje blijft.

6. The Trapper and the Furrier (Remember Us To Life)
Haar laatste album was het enige dat ik al goed kende en gelukkig heeft de beste daarvan ook daadwerkelijk die finale gehaald (de andere twee toppers Tornadoland en Sellers of Flowers mogen ook niet onbenoemd blijven). Mooie harmonie van stoempende instrumentatie en tekst, die een flinke sneer naar het kapitalisme is.

5. The Calculation (Far)
Had ik het even hierboven over Tessa, in dit nummer komen drie andere grote folkpopliefdes voorbij: Boy, Bareilles en Beau. En dan vooral de eerste daarvan. Maar ook hier geldt weer: Regina was eerder, dus ze zullen het wel van haar hebben. The Calculation is de meest opgewekte noot die ik tot nu uit de Spektorboom heb kunnen schudden, hoe kan je hier nou niet vrolijk van worden? Tegelijkertijd ook een goede antidote tegen het zwaardere Genius Next Door verderop in het album.

4. Laughing With (Far)
Ik ben niet echt iemand die echt direct op teksten let, maar Regina slaagt er in dit nummer in om me er vanaf de eerste keer luisteren bij keel te grijpen, juist op de lyrics die zowel toegankelijk als prachtig zijn. De coupletten wringen, laten je nadenken en zijn bij vlagen heel persoonlijk. Het refrein is het optimistische tegenlicht, iets dat troost kan geven. Ik wil graag getroost worden door Regina.

3. Pavlov’s Daughter (11:11)
Ohmyglobyouguys, wat ontzettend vet is dit! Ik wist al dat Regina wel wat verder ging dan louter popliedjes, maar dit? Dit is gewoon een moddderfokking opera. Regina vinkt hier het jazz- én het hiphophokje af, het liedje is één en al creepy experiment en alles lijkt te kloppen. Ik ga het hier maar bij laten, want ik ben niet schrijfvaardig genoeg om iets neer te pennen dat geen afbreuk zal doen aan de genialiteit van dit kleine meesterwerk. Gewoon luisteren dus. En ja, het is pas nummer 3.

2. Back of a Truck (11:11)
Regina’s debuutalbum haalt twee keer het podium en is in mijn ogen een blijvertje, ook omdat ze hier wat richtingen uitgaat die je op latere albums niet meer tegenkomt. Wat in 11:11, en Back of a Truck in het bijzonder, vooral opvalt is haar stem. Krachtiger, bluesy-er, vrijzinniger, hartverscheurender dan ooit. Vocaal gezien met afstand haar beste, althans van wat ik nu ken. Alles zit erin: emotievolle uithalen, kleine fluisteringen, speelse tongoefeningen, andersoortig gebrabbel, en zo makkelijk als ze overschakelt is zó indrukwekkend. Tekstueel ook sterk, over New York en al haar maatschappelijke problemen, immigranten, en een obese vrouw die door haar portiek dondert.

1. Us (Soviet Kitsch)
Vantevoren wist ik al dat het lastig zou worden om het wonderschone Us te verslaan, en hoewel Back of a Truck dichtbij komt blijft dit in mijn ogen haar mooiste. Kende hem al een tijdje, in eerste instantie vaag van een reclame maar zeer recent heb ik hem herontdekt en blijft hij beter en beter worden, zeker in albumcontext. De aanzwengelende piano en Regina’s engelenstem die aanvankelijk meezwengelt maar tegelijkertijd zoveel kracht en eigenzinnigheid uitstraalt. Eén van die spaarzame nummers die mij echt een ultiem geluksmomentje kunnen bezorgen, steeds maar weer. Ook een welverdiende revanche voor Soviet Kitsch, dat met The Flowers en vooral Chemo Limo twee nummers zag stranden die mijn toptien hadden kunnen halen.

Nog even allemaal achter elkaar:
1. Us (Soviet Kitsch)
2. Back of a Truck (11:11)
3. Pavlov’s Daughter (11:11)
4. Laughing With (Far)
5. The Calculation (Far)
6. The Trapper and the Furrier (Remember Us To Life)
7. All The Rowboats (What We Saw From The Cheap Seats)
8. Small Bill$ (Remember Us to Life)
9. Fidelity (Begin To Hope)
10. Oedipus (Songs)

Honorable mentions: Hero, You’ve Got Time, Genius Next Door en Samson

The Flowers, Chemo Limo en Daniel Cowman worden gemist.

Ik kopieer even een aantal teksten heel lui van mijn top-100-bespreking.

1. Pavlov's Daughter

Pavlov's Daughter is de Paranoid Android van Regina Spektor. Pavlov's Daughter komt van haar debuutplaat, een ruwe maar wonderschone diamant. Op dat album zijn heel duidelijk de verschillende invloeden en daarmee de levensloop van Regina te horen. Te horen zijn de Russische bards (dichters en singer-songwriter die zich tegen de Sovjet verzette), de klassieke opleiding van haar moeder (muziekdocente in Moskou), de Westerse platen die haar vader stiekem had (o.a. The Beatles), maar bovenal New York, in het specifiek The Bronx. Het album is doordrenkt met hiphop en jazz. En anti-folk natuurlijk, de stroming waar ze half bij hoorde. Half omdat veel nummers van haar niet in dat genre paste, maar ze wel in "de scene" zat. Al die invloeden en levenservaringen komen samen op Pavlov's Daughter. Ik noemde dit haar Paranoid Android, omdat dit nummer verschillende kanten en secties kent. Bovendien doet het rustige deel denken aan het rustige deel van PA. Mijn favoriete gedeelte is wanneer ze voor de tweede keer gaat rappen. Hoe dat begeleid wordt met die heftige pianotoetsen. Twee woorden: merg en been. Ik ben nu alweer veel te lang aan het typen, dus ik zou zeggen analyseer de tekst eens in je eigen tijd. Dat is absoluut de moeite waard.

2. Hero*

Merkwaardig genoeg stond Hero niet in mijn top-100 van twee jaar geleden. Dit is een van de vele nummers die ik heb leren kennen dankzij (zeer krakkemikkige) live-opnames. Ik geloof dat dit hem is: Regina Spektor - Hero of the Story & Bartender - YouTube. Met meteen erachter aan Bartender Die "bzzzz"-geluidjes die ze hier maakt is de reden dat ik zo dol ben op oude live- of demo-opnames van Regina.

3. Oedipus

Oedipus is een eigen interpretatie van een bekend verhaal; zoals Regina Spektor dat perfect kan en vaker doet de klassieke literatuur. Voor degenen die het klassieke verhaal nog niet kennen zal ik het kort samenvatten. De verstootte 32ste zoon van de koning vermoordt zijn vader (zonder te weten dat het zijn vader is) en neemt de troon over. Hij trouwt met (en is ook stapelverliefd op) de koningin en dus zijn moeder. Als ze erachter komen dat ze zoon en moeder zijn, hangt zij zichzelf op en steekt hij zijn ogen eruit. Zware kost dus, en daarom ook begeleid met zware pianoklanken.

4. Back of a Truck

We zijn nu beland bij de categorie Regina-subtop, die loopt t/m mijn #11. Buiten de drie hierboven schaal ik alleen Daniel Cowman (twee jaar geleden niet in mijn top-100, shame!) en Chemo Limo nog wat hoger in. Net als Pavlov's Daughter van haar debuutplaat - zeer zeldzaam, af en toe wordt er een voor honderden euro's op eBay verkocht - en ook Back of a Truck gaat muzikaal heen en weer en bevat het vocale acrobatiek. De tekst is nog net wat absurder - "here the story gets hazy" - waardoor hij me net wat minder pakt dan Pavlov's Daughter.

5. Small Bill$

Zo hé, wat dat ineens een fijne onverwacht single. Terug naar haar oude geluid, maar dan in een nieuw jasje. Moet je overigens niet tegen haar zeggen, ik denk dat ze dan direct weer stopt met deze sound: ze vind haar oude werk namelijk ver-schrik-ke-lijk. Ik vrees dat ze dan vooral doelt op nummers als Pavlov's Daughter, Back of a Truck en Daniel Cowman. Van die nummers zijn dan ook nul live-opnames te vinden.

6. Après Moi

Twee jaar geleden nog hoog in mijn top-100, die liefde is iets bekoeld. Dit nummer is een protestzang tegen aristocratie en meer in het algemeen onderdrukking. Iets waar ze zelf mee te maken heeft gehad. Eind jaren '80 vluchtte ze met haar ouders uit de Sovjet vanwege het niet bepaald Jood-vriendelijke klimaat. Live komt dit nummer nog krachtiger over.

7. Genius Next Door*

Er is weinig mis met de albumversie, maar de demoversie is de versie die me echt weet te breken, keer op keer. Dit behoort tot een van de eerste nummers waardoor ik helemaal stapelgek werd op Regina Spektor. Hier een linkje naar de ultieme (demo)versie: Regina Spektor - Genius Next Door (Studio Demo) - YouTube

8. Us
Over eerste nummers gesproken. Dit is waar ik Regina Spektor aan te danken heb. Of specifieker, de reclame van KPN waar dit nummer in te horen was. Wat zou het fijn zijn als die reclame weer terugkomt: reclame - kpn - YouTube. Dit was altijd mijn favoriet van de wat rijker georkestreerde nummers, maar Small Bill$ heeft die titel overgenomen.

9. All the Rowboats
Ook voor All the Rowboats geldt dat de albumversie niet mijn favoriet is. Al is het dit keer wel erg leuk gedaan. Dit nummer heb ik ontzettend vaak geluisterd voordat het in 2012 officieel uitkwam. Daarvoor was het al een grote fan-favourite, terwijl er alleen live-opnames waren (in matige kwaliteit). Van deze versie kan ik alles dromen: het gelach, de "special effects", de opmerking over de stoel, enz.

10. The Trapper and the Furrier*
Net als Small Bill$ is The Trapper and the Furrier een trendbreuk in haar discografie. Ze lijkt een heel stuk meer brutaliteit te hebben gekregen (teruggevonden?). Al sinds Far ga ik er niet meer van uit dat ze nog heel veel nieuw interessant materiaal uitbrengt en zie ik wel of er nog leuke nummers tussen zitten, maar ik begin nu toch stiekem te hopen dat ze de lijn van haar laatste album nog een tijd lang weet door te trekken.

11. Samson
12. Fidelity
13. Bleeding Heart
14. The Call
15. Laughing With

01. Samson
02. Us
03. All the Rowboats
04. Laughing With
05. Oedipus
06. Eet
07. Pavlov's Daughter
08. Après Moi
09. The Trapper and the Furrier*
10. Older and Taller*

Telamon
17 feb - luigifort (Prefab Sprout)
24 feb - laxus11 (Elton John)
3 maart - ArthurDZ (The Streets)
10 maart - VladTheImpaler (Editors)
17 maart - Bardt1980 (Motorpsycho)
24 maart - Marco dB (Funkadelic)
31 maart - zaaf (Nancy Sinatra)
7 april - herman (Massive Attack)
14 april - EttaJamesBrown (Buffalo Tom)
21 april - dynamo d (Killing Joke)
28 april - Dance Lover (David Bowie)
5 mei - Arno (Van Halen)
12 mei - cosmic kid (De Dijk)
19 mei - dazzler (The Alan Parsons Project)
26 mei - ArthurDZ (Pulp)
2 juni - Johnny Marr (Sticks/Rico/Opgezwolle)
9 juni - herman (Björk)
16 juni - EttaJamesBrown (Chess Records, dus een mix van Muddy Waters, Howlin' Wolf, Etta James etc)
23 juni - west (Curtis Mayfield)
30 juni - Gretz (Spinvis)
7 juli - wendyvortex (Hüsker Dü)
14 juli - ArthurDZ (Johnny Cash)
21 juli - VladTheImpaler (The Veils)
28 juli - arcade monkeys (Sufjan Stevens)
4 augustus - Gretz (The xx + Jamie xx)
11 augustus - herman (Serge Gainsbourg)
18 augustus - Edgar18 (Arcade Fire)
25 augustus - dix (Tindersticks)
1 september - dynamo d (Ryuichi Sakamoto)
8 september - Casartelli (Opeth)
15 september - luigifort (PJ Harvey)
22 september - zaaf (Ween)
29 september - Telamon (Sonic Youth)

7 november - Gretz (Taylor Swift)
-
29 december - Edgar18 (Greatest Hits of Greatest Hits)

Hoe moet ik in hemelsnaam nummers als The Calculation en Pavlov's Daughter met elkaar gaan vergeleken? Bijna niet te doen natuurlijk, maar het pleit voor Regina dat ze zulke uiteenlopende muziek heeft gemaakt. Ik vind het bijzonder knap!

Ik had me al eerder voorgenomen om dieper in haar oeuvre te duiken maar het is er nooit van gekomen. Bij dezen is dat voornemen weer eens vernieuwd gezien met name onderstaande top 5 van uitzonderlijke kwaliteit is. Ik mis On the Radio (had mijn top 3 gehaald) en Chemo Limo.

1. Us
2. Samson
3. Laughing With
4. Oedipus
5. Hero*
6. Pavlov's Daughter
7. Older and Taller*
8. The Call
9. Bleeding Heart
10. The Light*

1. Genius Next Door*
2. Laughing With
3. Small Bill$
4. The Calculation*
5. Older and Taller*
6. Après Moi
7. The Trapper and the Furrier*
8. Us
9. All the Rowboats
10. You’ve Got Time

Ja, erg veel liedjes van Far en Remember Us to Life in de top van mijn lijstje. Far is sowieso al mijn favoriete album, maar daarvan zijn toevallig ook nog eens mijn favoriete nummers overgebleven. Chemo Limo en The Flowers hadden voor wat meer diversiteit kunnen zorgen, maar ook zonder die twee vind ik dit een prachtig lijstje.

Pavlov's Daughter en Oedipus zijn de laatste afvallers uit mijn shortlist van 12. Ik moet nodig dat album eens gaan luisteren, dan leer ik die liedjes eens écht goed kennen. Een keer in de paar jaar zo'n liedje voorbij horen komen in een spelletje als dit is gewoon niet genoeg.

Zoals gezegd, ken ik eigenlijk alleen het meest recente album redelijk goed. Jammer dat Sellers of Flowers het niet gehaald heeft, die was anders mijn nummer 1 geweest. Nu is dat verrassend The Light, terwijl ik eerder Older and Taller en The Trapper and the Furrier overwoog.

Zo te zien ben ik de enige die alle 6 de herkansers heeft in zijn Top 10 blijkbaar een afwijkende smaakt mbt Regina's nummers. En zonder die herkanners had ik dus mijn derde keus als nummer 1 moeten kiezen.

Deze KO is een leuke manier om kennis te maken met andere fijne nummers. Far en Begin To Hope zullen ook eens een volledige beluistering krijgen. Op elk album staan er wel een paar mooie nummers, maar voorlopig nog niet het gevoel dat er ééntje is die Remeber Us To Life kan passeren in mijn waardering. Maar ben een Regina noob

1. The Light*
2. Small Bill$
3. The Trapper and the Furrier*
4. Older and Taller*
5. Bleeding Heart

6. Genius Next Door*
7. Back of a Truck
8. Samson
9. Hero*
10. The Calculation*

11. Laughing With
12. Oedipus
13. Us
14. Eet
15. Fidelity
16. All the Rowboats
17. You’ve Got Time
18. The Call
19. Après Moi
20. Pavlov's Daughter

arcade monkeys schreef:
Ik had me al eerder voorgenomen om dieper in haar oeuvre te duiken maar het is er nooit van gekomen. Bij dezen is dat voornemen weer eens vernieuwd gezien met name onderstaande top 5 van uitzonderlijke kwaliteit is.

Gezien je top-5 zou ik Songs aanraden.

E-Clect-Eddy schreef:
19. Après Moi
Oei, die staat laag! Ik trok dit nummer in eerste instantie ook niet, maar het is waanzinnig hard gegroeid. Dat onheilspellende pianospel is fantastisch, zeker als de strijkers er doorheen komen! En dat stukje Russisch vind ik ook te gek. Blijven draaien Eddy!

1 Us

Deze landmark heb ik ook vaag ontdekt via de KPN-reclame, maar ik heb het pas echt leren kennen dankzij de soundtrack van (500) Days of Summer - een van mijn favoriete films. Tot die tijd kende ik alleen Regina's nummers van Begin to Hope en Far. Het magische, virtuoze pianospel waar Us grotendeels op is gebouwd is al genoeg om mij week te krijgen.

2 The Call

Nog een nummer uit een film (hoewel ik die dan weer niet gezien heb). Haar enige nummer wat ik echt grijs heb gedraaid (+300 plays). De lyrics en compositie (met de typische Axis of Awesome-akkoordenprogressie in de coupletten) zijn relatief simpel vergeleken met haar andere werk, maar ik vind de boodschap van The Call persoonlijk erg mooi en kan ook enorm genieten van eenvoudige popliedjes.

3 Samson

Terechte moderne klassieker, die we ook al jaren terug kunnen vinden in de MuMeLadder. In de songtekst hoor je eens te meer hoe fantastisch Regina kan schrijven. Briljante transitie van een overbekend bijbelverhaal.

4 Genius Next Door
5 You've Got Time
6 Hero
7 The Calculation
8 Older and Taller
9 Bleeding Heart
10 Après Moi

11 Pavlov's Daughter
12 All the Rowboats
13 Small Bill$
14 Fidelity
15 Laughing With
16 The Trapper and the Furrier
17 The Light
18 Eet
19 Back of a Truck
20 Oedipus

Last call voor Fathead en andnino. Als jullie nog een lijstje willen inleveren hebben jullie nog even de tijd.

No rush..ga je weer door tot 04:00 AM Geert?
Ik plaats mn startlijst toch pas morgenochtend.

luigifort schreef:
No rush..ga je weer door tot 04:00 AM Geert?
Ik plaats mn startlijst toch pas morgenochtend.

Haha nee, daar heb ik vanavond niet de tijd voor. Maar mooi dat we geen haast hebben.

De stembussen zijn dan nu echt gesloten.

Ik bedank
123poetertjes
Arno
AstroStart
Choconas
E-Clect-Eddy
EttaJamesBrown
Teunnis
arcade monkeys
johan de witt
remcodulac
stoepkrijt
Simon77

hartelijk voor het inleveren van een finalelijstje. Met de mijne erbij maakt dat 13 stuks.

De nummers die de finale hebben gehaald zijn als volgt verdeeld over de albums:

5x Remember Us to Life (wie had dat gedacht!)
4x Far
3,5x Begin to Hope
2x 11:11
1,5x Songs
2x singles
1x Soviet Kitch
1x What We Saw from the Cheap Seats

Gaan Pavlov's Daughter en Us net als in het knock-out spel onderling bepalen wie er wint of kan een van de nieuwe nummers misschien stunten? Of wordt het toch Regina's grootste (MuMe-/mainstream) klassieker Samson? Jullie gaan het nu zien.

Vergeet je mijn lijstje niet Gretz?

Simon77 schreef:
Vergeet je mijn lijstje niet Gretz?

Je punten staan er wel bij, had je alleen nog niet opgenomen in het taglijstje. Excuses

Greatest Hits of Regina Spektor!
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/6b/74/87/6b7487dff0f19955870fd042bfa20c6f.png

20. Eet (13 punten, 3 keer genoemd)
Album: Far (2009)
Nummer 1 van: niemand

Ondanks de rechtstreekse route naar de finale eindigt Eet op de laatste plek. Meer dan een paar middenmootnoteringen zaten er niet in.

19. The Light (17 punten, 5 keer genoemd)
Album: Remember Us to Life (2016)
Nummer 1 van: [user]E-Clect-Eddy

Vooral dankzij een eerste plek van E-Clect-Eddy eindigt The Light niet met de rode lantaarn. Het maximaal haalbare voor een nummer dat pas een half jaar oud is en bijna werd uitgeschakeld in Ronde 2.

18. Après Moi (19 punten, 5 keer genoemd)
Album: Begin to Hope (2006)

Een van Regina’s nummers waarop je kunt merken dat ze politiek geëngageerd is. Sprokkeltje wat punten bijeen, maar meer dan een plek in de achterhoede zat er niet in.

Teunnis schreef:
Twee jaar geleden nog hoog in mijn top-100, die liefde is iets bekoeld. Dit nummer is een protestzang tegen aristocratie en meer in het algemeen onderdrukking. Iets waar ze zelf mee te maken heeft gehad. Eind jaren '80 vluchtte ze met haar ouders uit de Sovjet vanwege het niet bepaald Jood-vriendelijke klimaat. Live komt dit nummer nog krachtiger over.

17. The Call (20 punten, 3 keer genoemd)
Album: The Call - Single (2008)

Het nummer dat bekend werd door de soundtrack van The Chronicles of Narnia. Twee hoge noteringen zorgen ervoor dat The Call 3 andere nummers voorblijft.

Gretz schreef:

Nog een nummer uit een film (hoewel ik die dan weer niet gezien heb). Haar enige nummer wat ik echt grijs heb gedraaid (+300 plays). De lyrics en compositie (met de typische Axis of Awesome-akkoordenprogressie in de coupletten) zijn relatief simpel vergeleken met haar andere werk, maar ik vind de boodschap van The Call persoonlijk erg mooi en kan ook enorm genieten van eenvoudige popliedjes.

16. Back of a Truck (20 punten, 3 keer genoemd)
Album: 11:11 (2001)

Een van de 2 oldies en het enige nummer dat niet op spotify te vinden is. Een drietal hoge waarderingen geeft een 16e plek als eindresultaat.

123poetertjes schreef:
Regina’s debuutalbum haalt twee keer het podium en is in mijn ogen een blijvertje, ook omdat ze hier wat richtingen uitgaat die je op latere albums niet meer tegenkomt. Wat in 11:11, en Back of a Truck in het bijzonder, vooral opvalt is haar stem. Krachtiger, bluesy-er, vrijzinniger, hartverscheurender dan ooit. Vocaal gezien met afstand haar beste, althans van wat ik nu ken. Alles zit erin: emotievolle uithalen, kleine fluisteringen, speelse tongoefeningen, andersoortig gebrabbel, en zo makkelijk als ze overschakelt is zó indrukwekkend. Tekstueel ook sterk, over New York en al haar maatschappelijke problemen, immigranten, en een obese vrouw die door haar portiek dondert.

Ik heb hoge verwachtingen van Older and Taller, Genius Next Door, Laughing With en Us. Of zeg ik nu heel gekke dingen?

15. Oedipus (22 punten, 4 keer genoemd)
Album: Songs (2002)

Regina haalt de inspiratie voor haar songteksten regelmatig uit mythische verhalen. Zo gaat deze song over de bekende Oedipus uit de Griekse mythologie. 4 users vonden het een top 10-notering waard, goed voor de 15e plek.

Teunnis schreef:

Oedipus is een eigen interpretatie van een bekend verhaal; zoals Regina Spektor dat perfect kan en vaker doet de klassieke literatuur. Voor degenen die het klassieke verhaal nog niet kennen zal ik het kort samenvatten. De verstootte 32ste zoon van de koning vermoordt zijn vader (zonder te weten dat het zijn vader is) en neemt de troon over. Hij trouwt met (en is ook stapelverliefd op) de koningin en dus zijn moeder. Als ze erachter komen dat ze zoon en moeder zijn, hangt zij zichzelf op en steekt hij zijn ogen eruit. Zware kost dus, en daarom ook begeleid met zware pianoklanken.

14. Bleeding Heart (26 punten, 6 keer genoemd)

Bleeding Heart is de single waarmee ze vorig jaar juli terugkeerde na het een aantal jaar rustig aan te hebben gedaan. Een typisch Regina-nummer waarin ze meerdere herkenbare stijlen heeft verwerkt. Toch vonden jullie 3 andere nummers op Remember Us to Life nog beter.

13. The Calculation (27 punten, 6 keer genoemd)
Album: Far (2009)

Zo’n heerlijk opgewekt uptempo-liedje waar de vrolijkheid van af straalt. Voor mij persoonlijk een van de nummers waardoor ik echt fan werd. 6 noteringen leveren een mooie plek in de middenmoot op.

123poetertjes schreef:

Had ik het even hierboven over Tessa, in dit nummer komen drie andere grote folkpopliefdes voorbij: Boy, Bareilles en Beau. En dan vooral de eerste daarvan. Maar ook hier geldt weer: Regina was eerder, dus ze zullen het wel van haar hebben. The Calculation is de meest opgewekte noot die ik tot nu uit de Spektorboom heb kunnen schudden, hoe kan je hier nou niet vrolijk van worden? Tegelijkertijd ook een goede antidote tegen het zwaardere Genius Next Door verderop in het album.

12. Fidelity (31 punten, 5 keer genoemd)

Eigenlijk het eerste nummer dat in Nederland echt aandacht kreeg. Ik herinner me dat de clip met enige regelmaat voorbij kwam op MTV, hoewel een hitnotering er niet in zat. In 3 van jullie lijstjes eindigde Fidelity op het podium.

123poetertjes schreef:
Ik hou van lieve popliedjes. Ik hou van Regina’s lieve popliedjes. De popliedjes op Begin to Hope zijn haar liefste van allemaal. En Fidelity is dan weer de liefste op Begin to Hope. Lang verhaal kort: ik hou van Fidelity. Ook voor mij persoonlijk ook leuk om er achter te komen dat ik deze eigenlijk al voor lange tijd luister in de vorm van een heel ander meisje: Tessa Rose Jackson, met uitzondering van Eefje mijn favoriete Nederlandse artiest van dit moment, heeft hier namelijk duidelijk inspiratie uit opgedaan. De fluisterstem, de lichtvoetige arrangementen: als druppels!

11. Hero (31 punten, 6 keer genoemd)

Het tweede nummer dat op de soundtrack van (500) Days of Summer te vinden is. De songtekst is een schitterende reflectie op de mensheid en de wereld waarin zij leeft. Meer dan briljant.

Teunnis schreef:
Merkwaardig genoeg stond Hero niet in mijn top-100 van twee jaar geleden. Dit is een van de vele nummers die ik heb leren kennen dankzij (zeer krakkemikkige) live-opnames. Ik geloof dat dit hem is: Regina Spektor - Hero of the Story & Bartender - YouTube. Met meteen erachter aan Bartender Die "bzzzz"-geluidjes die ze hier maakt is de reden dat ik zo dol ben op oude live- of demo-opnames van Regina.

stoepkrijt schreef:
Ik heb hoge verwachtingen van Older and Taller, Genius Next Door, Laughing With en Us. Of zeg ik nu heel gekke dingen?

Je zit deels goed.

10. Pavlov's Daughter (32 punten, 6 keer genoemd)
Album: 11:11 (2001)
Nummer 1 van: Teunnis

In termen van lengte en opzet is Pavlov’s Daughter waarschijnlijk het meest experimentele nummer in het oeuvre van Regina Spektor. Ik kan me zo voorstellen dat dit geen nummer is dat je direct goed op waarde kunt schatten. Voor 2 users behoort het tot hun grootste favorieten. 32 punten zijn genoeg voor een 10e plek, evenveel als de nummer 9 die 1 notering meer heeft. Aan de beschrijving van Teun heb ik verder weinig toe te voegen. Laat dit bijzondere nummer vooral nog eens op je inwerken.

Teunnis schreef:
Pavlov's Daughter is de Paranoid Android van Regina Spektor. Pavlov's Daughter komt van haar debuutplaat, een ruwe maar wonderschone diamant. Op dat album zijn heel duidelijk de verschillende invloeden en daarmee de levensloop van Regina te horen. Te horen zijn de Russische bards (dichters en singer-songwriter die zich tegen de Sovjet verzette), de klassieke opleiding van haar moeder (muziekdocente in Moskou), de Westerse platen die haar vader stiekem had (o.a. The Beatles), maar bovenal New York, in het specifiek The Bronx. Het album is doordrenkt met hiphop en jazz. En anti-folk natuurlijk, de stroming waar ze half bij hoorde. Half omdat veel nummers van haar niet in dat genre paste, maar ze wel in "de scene" zat. Al die invloeden en levenservaringen komen samen op Pavlov's Daughter. Ik noemde dit haar Paranoid Android, omdat dit nummer verschillende kanten en secties kent. Bovendien doet het rustige deel denken aan het rustige deel van PA. Mijn favoriete gedeelte is wanneer ze voor de tweede keer gaat rappen. Hoe dat begeleid wordt met die heftige pianotoetsen. Twee woorden: merg en been. Ik ben nu alweer veel te lang aan het typen, dus ik zou zeggen analyseer de tekst eens in je eigen tijd. Dat is absoluut de moeite waard.

123poetertjes schreef:
Ohmyglobyouguys, wat ontzettend vet is dit! Ik wist al dat Regina wel wat verder ging dan louter popliedjes, maar dit? Dit is gewoon een moddderfokking opera. Regina vinkt hier het jazz- én het hiphophokje af, het liedje is één en al creepy experiment en alles lijkt te kloppen. Ik ga het hier maar bij laten, want ik ben niet schrijfvaardig genoeg om iets neer te pennen dat geen afbreuk zal doen aan de genialiteit van dit kleine meesterwerk. Gewoon luisteren dus. En ja, het is pas nummer 3.

'Pavlov's daughter woke up in the morning
Heard the bell ring
And something deep inside of her made her want to salivate
So she lay there drooling on her pillow
So she lay there, the sun skimming her skin
And, and...drooling on her pillow'

9. The Trapper and the Furrier (32 punten, 7 keer genoemd)

De derde single van Remember Us to Life. Een fascinerend nummer waarin Regina bozer lijkt dan ooit. Ze is in de lyrics bijzonder kritisch over de grote sociale ongelijkheden in de wereld.

'What a strange, strange world we live in
Where the good are damned and the wicked forgiven
What a strange, strange world we live in
Those who don't have lose, those who got get given
More, more, more, more'

Ow kak, te laat... Toch dank voor de reminders!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.