MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
8. You've Got Time (35 punten, 8 keer genoemd)
Album:You've Got Time - Single (2013)
Nummer 1 van: niemand

Het nummer dat Regina Spektor speciaal voor Orange Is the New Black schreef (themanummer) en wat haar haar eerste Grammy-nominatie opleverde. Die ze jammer genoeg niet kon verzilveren. You've Got Time is een van haar meest opzwepende liedjes (samen met All the Rowboats) en rockt heerlijk weg.

'Think of all the roads
Think of all their crossings
Taking steps is easy
Standing still is hard
Remember all their faces
Remember all their voices
Everything is different
The second time around’

stoepkrijt schreef:
Ik heb hoge verwachtingen van Older and Taller, Genius Next Door, Laughing With en Us. Of zeg ik nu heel gekke dingen?
Gretz schreef:
Je zit deels goed.
Met een van die twee zinnen zit ik sowieso goed, dat lijkt me logisch.

stoepkrijt schreef:
(quote)
(quote)
Met een van die twee zinnen zit ik sowieso goed, dat lijkt me logisch.

Ze zullen niet allemaal aan de verwachtingen voldoen, maar enkele misschien wel.

7. Genius Next Door (41 punten, 7 keer genoemd)
Album: Far (2009)
Nummer 1 van: remcodulac, stoepkrijt

Een van de tracks waar lange tijd enkel een demo-versie van bestond, totdat Regina besloot om ze opnieuw te nemen. Genius Next Door heeft een magnifieke tekst, schitterend ontroerend pianospel en hemelse zanglijnen: Regina's handelsmerken in volle glorie.

'Some said the local lake had been enchanted
Others said it must have been the weather
The neighbors were trying to keep it quiet
But I swear that I could hear the laughter
So they jokingly nicknamed it the porridge
Cause overnight that lake had turned as thick as butter
But the local kids would still go swimming, drinking
Saying that to them it doesn't matter'

Teunnis schreef:
Er is weinig mis met de albumversie, maar de demoversie is de versie die me echt weet te breken, keer op keer. Dit behoort tot een van de eerste nummers waardoor ik helemaal stapelgek werd op Regina Spektor. Hier een linkje naar de ultieme (demo)versie: Regina Spektor - Genius Next Door (Studio Demo) - YouTube

(embed)

6. Laughing With (49 punten, 7 keer genoemd)
Album: Far (2009)
Nummer 1 van: AstroStart

Meteen door met het volgende nummer van Far, de leadsingle van dat album. Regina beschouwt in de tekst de rol van God op verschillende momenten in het leven van een mens. Bijzonder sterk gedaan.

123poetertjes schreef:

Ik ben niet echt iemand die echt direct op teksten let, maar Regina slaagt er in dit nummer in om me er vanaf de eerste keer luisteren bij keel te grijpen, juist op de lyrics die zowel toegankelijk als prachtig zijn. De coupletten wringen, laten je nadenken en zijn bij vlagen heel persoonlijk. Het refrein is het optimistische tegenlicht, iets dat troost kan geven. Ik wil graag getroost worden door Regina.

'No one laughs at God
When their airplane start to uncontrollably shake
No one's laughing at God
When they see the one they love, hand in hand with someone else
And they hope that they're mistaken’

5. Older and Taller (50 punten, 9 keer genoemd)
Album: Remember Us to Life (2016)
Nummer 1 van: EttaJamesBrown

Het op een na hoogste nieuwe nummer. Een lief liedje waarin Regina vocaal op haar allerbest is, met wederom een mooie levensles. Met 9 noteringen en de 5e plek een geweldige prestatie voor Older and Taller.

'Enjoy your youth
Sounds like a threat
Enjoy your youth
Sounds like a threat
But I will anyway’

4. All the Rowboats (53 punten, 9 keer genoemd)
Album: What We Saw from the Cheap Seats (2012)
Nummer 1 van: Arno, Simon77

Net buiten het podium vinden we All the Rowboats, nog zo’n nummer dat pas na een tijdje op een officieel album belandde. Dit is Regina ten voeten uit en een van haar meest herkenbare nummers. Tekstueel gaat het over een gedachte-experiment waarin ze zich voorstelt hoe het zou zijn als alle voorwerpen in musea levend zouden zijn.

Teunnis schreef:
Ook voor All the Rowboats geldt dat de albumversie niet mijn favoriet is. Al is het dit keer wel erg leuk gedaan. Dit nummer heb ik ontzettend vaak geluisterd voordat het in 2012 officieel uitkwam. Daarvoor was het al een grote fan-favourite, terwijl er alleen live-opnames waren (in matige kwaliteit). Van deze versie kan ik alles dromen: het gelach, de "special effects", de opmerking over de stoel, enz.

123poetertjes schreef:
Het was kiezen tussen deze en You’ve Got Time, die beiden wel redelijk in hetzelfde straatje zitten daar ze wat steviger zijn. All the Rowboats is daarin net wat subtieler en krijgt daarmee ook mijn voorkeur. De piano, nog altijd haar sterkste asset, houdt hier ook een prominente rol waardoor het toch een echt Reginaliedje blijft.

Arno schreef:
Het spelplezier spat van de boxen af in dit moderne meesterwerkje van Regina Spektor. Dreigend en woest, maar op de een of andere manier toch ook weer lieflijk en schattig - faut le faire.

3. Small Bill$ (54 punten, 10 keer genoemd)
Album: Remember Us to Life (2016)
Nummer 1 van: niemand

De grootste stunt van deze greatest hits-editie kunnen we wel stellen. Small Bill$ is pas sinds oktober te horen, maar laat nu al alle Regina-nummers op 2 na achter zich. Bijzonder knap! Met 10 nominaties is er maar 1 ander nummer dat nog vaker is genoemd. Een reden voor het succes zou kunnen zijn dat dit nummer teruggrijpt naar het oudere geluid van de eerste albums en dat werkt verfrissend. Het is een van de weinige nummers die ik ken waarvan het refrein enkel uit La la la la la la la la la… bestaat.

123poetertjes schreef:
De beste single van Remember Us To Life weet op een bijzonder knappe wijze verschillende stijlelementen van haar voorgaande albums te combineren en in een fris jasje te stoppen. Catchy as hell en tegelijk ook nog een onheilspellend randje. In mijn ogen een uitstekend nummer om Regina te leren kennen, kies van hieruit maar tussen de poppy liedjes op Far en Begin to Hope of wat groezeliger werk van 11:11 en Songs.

Teunnis schreef:
Zo hé, wat dat ineens een fijne onverwacht single. Terug naar haar oude geluid, maar dan in een nieuw jasje. Moet je overigens niet tegen haar zeggen, ik denk dat ze dan direct weer stopt met deze sound: ze vind haar oude werk namelijk ver-schrik-ke-lijk. Ik vrees dat ze dan vooral doelt op nummers als Pavlov's Daughter, Back of a Truck en Daniel Cowman. Van die nummers zijn dan ook nul live-opnames te vinden.

'All the poets in the alley coughing up blood
And their visions and their dreams are coming up red
They can neither wake up or go deeper
But it's so dangerous to wake a deep sleeper
It's like awakening a bear in winter
To feel the reckoning of hunger splinter
He's gonna stretch his claws and feel his power
And you are gonna know your final hour'

2. Samson (59 punten, 9 keer genoemd)
Album: Songs (2002) of Begin to Hope (2006)
Nummer 1 van: Choconas

De ultieme fanfavoriet (althans bij de concerten) eindigt op gepaste afstand van de nummer 1 als runner-up. Het is van Regina’s meest rustige en langzame nummers. Deze pianoballad werd zelfs in een aantal landen een kleine hit, zo bereikte het in Vlaanderen de 30e positie van de Ultratop.

Teunnis schreef:
Een betere verhalenverteller dan Regina Spektor ben ik nog niet tegengekomen. Ditmaal interpreteert ze op haar eigen manier het Hebreeuwse Bijbelverhaal over Samson en Delilah. Delilah wordt in de Bijbel neergezet als verschrikkelijke vrouw die haar geliefde Samson verraden heeft om er zelf geld mee te verdienen. Regina Spektor heeft er een heel andere kijk op. De liefde was oprecht en nadat zijn haar was afgeknipt - het verraad - vertelde hij haar ""...that I'd done alright and kissed me till the mornin' light"". Een zeer typisch nummer voor Regina Spektor, al ontbreekt hier wel de ""quirkiness"" waar ik groot liefhebber van ben.

Gretz schreef:
Terechte moderne klassieker, die we ook al jaren terug kunnen vinden in de MuMeLadder. In de songtekst hoor je eens te meer hoe fantastisch Regina kan schrijven. Briljante transitie van een overbekend bijbelverhaal.

'You are my sweetest downfall
I loved you first, I loved you first
Beneath the stars came falling on our heads
But they're just old light, they're just old light
Your hair was long when we first met]

1. Us (84 punten, 11 keer genoemd)
Album: Soviet Kitsch (2003)
Nummer 1 van: 123poetertjes, arcade monkeys, Gretz, johan de witt

Met 35 punten voorsprong op de nummer 2 en het hoogst aantal #1-noteringen is Us de onbetwiste winnaar! Van het kenmerkende piano-intro tot de aanzwellende strijkers, alles aan dit nummer is groots en prachtig. Verschillende media dachten hier ook zo over: zo is het nummer deels te horen in een commercial van KPN en gebruikte ITV het voor hun Champions League montages. Veel mensen zullen dit liedje ook herkennen van (500) Days of Summer waar het gespeeld wordt tijdens de opening credits.

Het is mij niet helemaal duidelijk waar de songtekst van Us over gaat. Het zou goed kunnen dat Regina het heeft over haar geboorteland en in de ineenstorting van het communistische systeem. ‘Us’ refereert dan naar de leiders van de Sovjetunie, in het specifiek Lenin en Stalin waar vele standbeelden van zijn gemaakt.

Opmerkelijk genoeg is het Us ondanks de overmacht al hier nog niet gelukt om in de MuMeLadder te belanden. In 2015 strandde het nummer slechts op de 2206e plek.

123poetertjes schreef:
Vantevoren wist ik al dat het lastig zou worden om het wonderschone Us te verslaan, en hoewel Back of a Truck dichtbij komt blijft dit in mijn ogen haar mooiste. Kende hem al een tijdje, in eerste instantie vaag van een reclame maar zeer recent heb ik hem herontdekt en blijft hij beter en beter worden, zeker in albumcontext. De aanzwengelende piano en Regina’s engelenstem die aanvankelijk meezwengelt maar tegelijkertijd zoveel kracht en eigenzinnigheid uitstraalt. Eén van die spaarzame nummers die mij echt een ultiem geluksmomentje kunnen bezorgen, steeds maar weer. Ook een welverdiende revanche voor Soviet Kitsch, dat met The Flowers en vooral Chemo Limo twee nummers zag stranden die mijn toptien hadden kunnen halen.

Teunnis schreef:
Over eerste nummers gesproken. Dit is waar ik Regina Spektor aan te danken heb. Of specifieker, de reclame van KPN waar dit nummer in te horen was. Wat zou het fijn zijn als die reclame weer terugkomt: reclame - kpn - YouTube. Dit was altijd mijn favoriet van de wat rijker georkestreerde nummers, maar Small Bill$ heeft die titel overgenomen.

Gretz schreef:
Deze landmark heb ik ook vaag ontdekt via de KPN-reclame, maar ik heb het pas echt leren kennen dankzij de soundtrack van (500) Days of Summer - een van mijn favoriete films. Tot die tijd kende ik alleen Regina's nummers van Begin to Hope en Far. Het magische, virtuoze pianospel waar Us grotendeels op is gebouwd is al genoeg om mij week te krijgen.

Dit was het dan, nogmaals bedankt iedereen voor het meespelen met Greatest Hits-editie van Regina Spektor en tot de volgende keer bij Spinvis!

Alle nummers van de finale zijn hier nog eens terug te luisteren, met dank aan E-Clect-Eddy!

spotify:user:e-clect-eddy:playlist:0WuYV98r86aWMXjKZXiRXX

Dan geef ik nu officieel het stokje door aan luigifort voor de editie van Prefab Sprout.

17 feb - luigifort (Prefab Sprout)
24 feb - laxus11 (Elton John)
3 maart - ArthurDZ (The Streets)
10 maart - VladTheImpaler (Editors)
17 maart - Bardt1980 (Motorpsycho)
24 maart - Marco dB (Funkadelic)
31 maart - zaaf (Nancy Sinatra)
7 april - herman (Massive Attack)
14 april - EttaJamesBrown (Buffalo Tom)
21 april - dynamo d (Killing Joke)
28 april - Dance Lover (David Bowie)
5 mei - Arno (Van Halen)
12 mei - cosmic kid (De Dijk)
19 mei - dazzler (The Alan Parsons Project)
26 mei - ArthurDZ (Pulp)
2 juni - Johnny Marr (Sticks/Rico/Opgezwolle)
9 juni - herman (Björk)
16 juni - EttaJamesBrown (Chess Records, dus een mix van Muddy Waters, Howlin' Wolf, Etta James etc)
23 juni - west (Curtis Mayfield)
30 juni - Gretz (Spinvis)
7 juli - wendyvortex (Hüsker Dü)
14 juli - ArthurDZ (Johnny Cash)
21 juli - VladTheImpaler (The Veils)
28 juli - arcade monkeys (Sufjan Stevens)
4 augustus - Gretz (The xx + Jamie xx)
11 augustus - herman (Serge Gainsbourg)
18 augustus - Edgar18 (Arcade Fire)
25 augustus - dix (Tindersticks)
1 september - dynamo d (Ryuichi Sakamoto)
8 september - Casartelli (Opeth)
15 september - luigifort (PJ Harvey)
22 september - zaaf (Ween)
29 september - Telamon (Sonic Youth)

7 november - Gretz (Taylor Swift)
-
29 december - Edgar18 (Greatest Hits of Greatest Hits)

Hartelijk dank Gretz..ik kijk zeker uit naar je editie van Spinnie

http://www.sproutology.co.uk/wp-content/uploads/2016/10/classic.jpg

En dan schakelen we nu over naar de beste popband allertijden. Het is mij nog steeds een raadsel dat ze nooit naar het sterrendom zijn doorgeschoten en Bruce Springsteen en Michael Jackson wel bijvoorbeeld. Er bestaat gewoon geen betere popperfectie dan dit. Waarschijnlijk wordt de muziek toch nog te vaak gezien als te zoet, makkelijk of glad, maar dat is het verre van. Het geesteskind van Paddy Mcaloon maakte, en nog steeds, hemelse popmuziek met niet alledaagse onderwerpen en zeker niet de makkelijkste arrangementen. Maar misschien is het maar goed dat ze niet net zo groot zijn als een U2, dat maakt ze misschien net iets meer bijzonder . Ze hebben wel hits gehad hier en daar, maar geen echt hele grote wereldhits. De bekendsten zullen wel When Love Breaks Down en Cars and Girls zijn. Wel apart voor een band wiens muziek bij uitstek commercieel klinkt bij tijd en wijlen. De band bestaat nu uit Paddy alleen, vanwege zijn gezondheid, vooral zijn slechte gehoor, is hij niet goed meer in staat in bandvorm te werken. Dat weerhield hem er niet van enkele jaren terug een mooi album af te leveren. De startlijst bestaat uit de usual suspects en enkele kleine persoonlijke voorkeuren. Aan jullie de taak om jullie 10 persoonlijke parels te nomineren die zeker niet mogen missen. Er mag ook gekozen worden uit tracks van zijn solo-album.

Startlijst:

A Prisoner of the Past
All the World Loves Lovers
Appetite
Billy
Bonny
Carnival 2000
Cars and Girls
Cowboy Dreams
Cruel
Electric Guitars
Faron Young
God Watch Over Me
Goodbye Lucille #1
Hey Manhattan!
I Trawl the Megahertz
Jordan: the Comeback
Life of Surprises
Looking for Atlantis
The Best Jewel Thief in the World
The Golden Calf
The Gunman
The King of Rock 'N Roll
The World Awake
We Let the Stars Go
When Love Breaks Down

Deadline: Maandag 20:00 uur

Kan panjoe of trebremmit de topictitel wijzigen in Prefab Sprout?
Hartelijk dank!

Tracklist aangepast gaat nu van 20 naar 1 (minus 1 nummer) zoals hier gekozen.

Mooi gedaan, Gretz. Van de perfecte popvrouw naar de perfecte popband ( al dacht ik altijd dat dat Spandau Ballet was).

Luigi, here we come!

Bedankt Gretz!

Us! Ja, wat is ie toch mooi... Deze week helemaal verliefd geworden op Regina, dank daarvoor!

Prachtige startlijst al, maar er is nog zoveel meer! A list of impossible things...

Adolescence
Don't Sing
Horsin' Around
Pearly Gates
Lions In My Own Garden (Exit Someone)
Scarlet Nights
The Dreamer
The Old Magician
When the Angels
Wild Horses

Voor deze perfecte popband heb je aan 10 nominaties duidelijk niet genoeg...

Dank Gretz! Ik heb dan wel bijna alleen meegelezen, het was leuk om te volgen!

Vooral Doo Wop In Harlem, Jesse James Bolero en Moondog zijn gewoon essentiële Prefab Sprout-tracks voor mij. Hopelijk komen er nog een paar liefhebbers langs

Don’t Sing
Doo Wop In Harlem
Jesse James Bolero
Jesse James Symphony
Moondog
Nightingales
The Ice Maiden
The Sound Of Crying
When The Angels
Wild Horses

dazzler TEQUILA SUNRISE wibro dix Dwejkk_ Deranged gaucho Broem vigil musician Martial nico1616 Hendrik68 e.v.a. zijn hartelijk welkom om mee te doen.
En Etta had zich al aangekondigd

Hendrik68
Dank voor de uitnodiging maar dit schreef ik bij Crimson/Red
From Langley Park to Memphis viel me behoorlijk tegen. Geen idee of ik daar nu nog zo over denk, in ieder geval was dat wel de aanleiding om de band verder niet meer te volgen.

Ik heb die tussenliggende periode wel eens beluisterd, maar daar is niet veel van blijven hangen. Dus mijn favoriete nummers zouden van Swoon, Steve Mcqueen en Crimson/Red moeten komen.

Prefab Sprout! Fantastisch band ! Ik doe mee Luigi, maar ga er even voor zitten?

Hendrik68 schreef:
Ik heb die tussenliggende periode wel eens beluisterd, maar daar is niet veel van blijven hangen. Dus mijn favoriete nummers zouden van Swoon, Steve Mcqueen en Crimson/Red moeten komen.

Niks mis mee. Ook mijn favoriete albums van ze.

Hendrik68
Ja, of ik ga die tussenliggende periode nog eens beluisteren. Ik weet alleen niet hoeveel tijd ik krijg. Duurt al gauw een week voor ik alles gehad heb.

Prefab Sprout lijstje krijgt mijn voorkeur boven de boodschappen doen

Doo Wop In Harlem
Moving The River
The Dreamer
When The Angels
Wild Horses
Moondog
The Old Magician
Mysterious
Machine Gun Ibiza
The Songs Of Danny Galway

Deze verdienen het om ook genoemd te worden:

Doo Wop In Harlem
Hallelujah
Horsin' Around
Jesse James Bolero
Jesse James Symphony
Moondog (4:07)
Nancy (Let Your Hair Down for Me)
The Fifth Horseman
When The Angels
Wild Horses

Crimson/Red ken ik nog helemaal niet. Wel een mooi gemiddelde hier hoor! Dat maakt me toch nieuwsgierig.

Natuurlijk speel ik mee met Prefab Sprout.

Goeie startlijst, al is het jammer dat hij 25 ipv 20 tracks telt.

Het trekt immers altijd deelnemers als een paar van je favorieten ontbreken in de lijst.
Nu wordt nomineren een pak lastiger omdat veel van hun nummers gewoon even sterk zijn.
Ik denk dat mijn top 10 ook al bijna integraal in die startlijst staat, maar daarom niet getreurd.

Avenue of Stars
Desire As
Don't Sing
Earth, the Story So Far
Horsin' Around
I Remember That
Moondog
One of the Broken
The Sound of Crying
Wild Horses

Die laatste is een top 10 song. Dus ik hoop dat ie het redt.

20 lukte me onmogelijk
Teveel supersongs op de bekende albums en wilde ook songs van de wat minder bekende.

Dat gaat nog een zware klus worden om Paddy McAloon in de juiste volgorde te krijgen.
Hier mijn volledig incomplete 10 toevoegingen, in volgorde van verbazing:.

The Fifth Horseman (Andromeda Heights)
Andromeda Heights (Andromeda Heights)
Wild Horses (Jordan)
Swans (Andromeda Heights)
Nancy Let Your Hair Down for Me (FromLangleyPark2Memphis)
The Songs Of Danny Galway (Crimson/Red)
The Ice Maiden (Jordan)
Horsin' Around (SteveMcQueen)
Hallelujah (SteveMcQueen)
Earth, the Story So Far (LetsChangeWorldWithMusic)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:42 uur

geplaatst: vandaag om 05:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.