Muziek / Muziekgames / Blues Top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 30 juni 2016, 16:28 uur
Sonny Boy in de top 100
Een gokje alvast wat betreft de nummer 1 : B.B King - The Thrill Is Gone
0
geplaatst: 30 juni 2016, 16:56 uur
Toevallig had ik dat nummer vanmiddag nog in mijn hoofd, al heeft B.B. King mijn top 18 niet gehaald.
heartofsoul, misschien moet je dit niet als een Blues top 100 zien, maar een 'top 100 op Musicmeter als blues aangegeven'. Beter voor je hart
heartofsoul, misschien moet je dit niet als een Blues top 100 zien, maar een 'top 100 op Musicmeter als blues aangegeven'. Beter voor je hart

0
geplaatst: 30 juni 2016, 17:17 uur
Poek: als je niet op het gehoor af gaat, maar op de bij de albums aangegeven genres, dan kan ik er ook niets aan doen.
Ik signaleer wel eens fouten, en soms dien ik een correctie in. Cure for Pain van Morphine is fraai, maar heeft hoogstens een "bluesy" sfeer. Eric Clapton vond ooit Paul McCartney een blueszanger vanwege Yesterday (stond ooit in een Engelse muziekkrant die in in 1966 kocht). Zo lust ik er nog wel een. Fijn trouwens dat je zo bezorgd bent om mijn gezondheid, maar mijn hart kan wel tegen een stootje hoor. Noem dit alleen geen blueslijst, want dat is het op deze manier niet. 
Wél was ik aangenaam verrast toen ik een vermelding voor Blind Willie McTell zag, en ook de vermelding van Sonny Boy Williamson II deed me goed.
Ben best wel benieuwd welke nummers op 90 tot en met 1 staan en zal het verloop met belangstelling volgen.
Ik signaleer wel eens fouten, en soms dien ik een correctie in. Cure for Pain van Morphine is fraai, maar heeft hoogstens een "bluesy" sfeer. Eric Clapton vond ooit Paul McCartney een blueszanger vanwege Yesterday (stond ooit in een Engelse muziekkrant die in in 1966 kocht). Zo lust ik er nog wel een. Fijn trouwens dat je zo bezorgd bent om mijn gezondheid, maar mijn hart kan wel tegen een stootje hoor. Noem dit alleen geen blueslijst, want dat is het op deze manier niet. 
Wél was ik aangenaam verrast toen ik een vermelding voor Blind Willie McTell zag, en ook de vermelding van Sonny Boy Williamson II deed me goed.
Ben best wel benieuwd welke nummers op 90 tot en met 1 staan en zal het verloop met belangstelling volgen.
0
geplaatst: 30 juni 2016, 17:32 uur
the viking schreef:
Sonny Boy in de top 100
Sonny Boy in de top 100
Met B.B.King op 1 zou ik kunnen leven, al vind ik het niet zijn beste nummer. Ik heb trouwens geen enkel nummer van hem opgenomen in mijn lijst. Ik moest namelijk kiezen uit een overweldigende hoeveelheid goede bluesnummers die beschikbaar zijn. Luister al meer dan 50 jaar naar dit soort muziek en ik heb al heel wat moois leren kennen. Mijn nummer 1 was trouwens Dust My Broom van Robert Johnson. Ben benieuwd hoe vaak we Robert Johnson nog zullen tegenkomen in de lijst.
0
geplaatst: 30 juni 2016, 17:45 uur
heartofsoul schreef:
Met B.B.King op 1 zou ik kunnen leven, al vind ik het niet zijn beste nummer. Ik heb trouwens geen enkel nummer van hem opgenomen in mijn lijst. Ik moest namelijk kiezen uit een overweldigende hoeveelheid goede bluesnummers die beschikbaar zijn. Luister al meer dan 50 jaar naar dit soort muziek en ik heb al heel wat moois leren kennen. Mijn nummer 1 was trouwens Dust My Broom van Robert Johnson. Ben benieuwd hoe vaak we Robert Johnson nog zullen tegenkomen in de lijst.
(quote)
Toch geen titels weggeven die nog niet genoemd zijn?
In mijn top 20 een combi van echte blues en bluesy songs voor minder puristen. Uit die laatste categorie komt mijn inbreng: roadhouse blues van The Doors.
0
geplaatst: 30 juni 2016, 17:56 uur
EttaJamesBrown: Het stemkantoor is al lang gesloten, dus wat maakt dat uit. En Roadhouse Blues van The Doors kan ik een stuk beter begrijpen dan Cure for Pain, al zou ik het zelf niet in de lijst zetten, simpelweg omdat er genoeg échte blues is om uit te kiezen.
0
geplaatst: 30 juni 2016, 17:57 uur
86. John Lee Hooker - One Bourbon, One Scotch, One Beer 13 punten
0
geplaatst: 30 juni 2016, 18:00 uur
84. Big Mama Thornton - Big Mama's Bumble Bee Blues 13 punten (2x nominatie)
0
geplaatst: 30 juni 2016, 18:53 uur
Blues als muziekvorm is ontstaan rond 1900 en vormde de spreekbuis van de zwarte bevolking van de Verenigde Staten en deze bevolkingsgroep heeft Afrikaanse roots. Dus je zou zeggen dat er raakvlakken zijn als je luistert naar 'Cler Achel' van Tinariwen uit Mali, Afrika. Hun muziek wordt ook wel desert blues of Touareg blues genoemd.
Ik vind het mooie wereldmuziek hoor, maar dit heeft helemaal niks met blues te maken. Alleen die vreemde taal al. Blues zing je in het Engels. Het is Amerikaanse muziek. Jazz, soul en funk liggen wel in het verlengde van blues en is daarom soms acceptabel, maar om Tinariwen te nomineren in een blues top 100 gaat mij veel te ver.
Ik vind het mooie wereldmuziek hoor, maar dit heeft helemaal niks met blues te maken. Alleen die vreemde taal al. Blues zing je in het Engels. Het is Amerikaanse muziek. Jazz, soul en funk liggen wel in het verlengde van blues en is daarom soms acceptabel, maar om Tinariwen te nomineren in een blues top 100 gaat mij veel te ver.
0
geplaatst: 30 juni 2016, 19:08 uur
One bourbon... ken ik ook in de hilarische versie van George Thorogood & the Destroyers. Benieuwd of we hèn nog in de top-79 gaan tegenkomen.
* denotes required fields.