MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Blues Top 100

zoeken in:
Mooi begin inderdaad, met een paar fraaie usual suspects !

Sonny Boy in de top 100

Een gokje alvast wat betreft de nummer 1 : B.B King - The Thrill Is Gone

Toevallig had ik dat nummer vanmiddag nog in mijn hoofd, al heeft B.B. King mijn top 18 niet gehaald.

heartofsoul, misschien moet je dit niet als een Blues top 100 zien, maar een 'top 100 op Musicmeter als blues aangegeven'. Beter voor je hart

Poek: als je niet op het gehoor af gaat, maar op de bij de albums aangegeven genres, dan kan ik er ook niets aan doen. Ik signaleer wel eens fouten, en soms dien ik een correctie in. Cure for Pain van Morphine is fraai, maar heeft hoogstens een "bluesy" sfeer. Eric Clapton vond ooit Paul McCartney een blueszanger vanwege Yesterday (stond ooit in een Engelse muziekkrant die in in 1966 kocht). Zo lust ik er nog wel een. Fijn trouwens dat je zo bezorgd bent om mijn gezondheid, maar mijn hart kan wel tegen een stootje hoor. Noem dit alleen geen blueslijst, want dat is het op deze manier niet.

Wél was ik aangenaam verrast toen ik een vermelding voor Blind Willie McTell zag, en ook de vermelding van Sonny Boy Williamson II deed me goed.
Ben best wel benieuwd welke nummers op 90 tot en met 1 staan en zal het verloop met belangstelling volgen.

the viking schreef:
Sonny Boy in de top 100

Een gokje alvast wat betreft de nummer 1 : B.B King - The Thrill Is Gone

Met B.B.King op 1 zou ik kunnen leven, al vind ik het niet zijn beste nummer. Ik heb trouwens geen enkel nummer van hem opgenomen in mijn lijst. Ik moest namelijk kiezen uit een overweldigende hoeveelheid goede bluesnummers die beschikbaar zijn. Luister al meer dan 50 jaar naar dit soort muziek en ik heb al heel wat moois leren kennen. Mijn nummer 1 was trouwens Dust My Broom van Robert Johnson. Ben benieuwd hoe vaak we Robert Johnson nog zullen tegenkomen in de lijst.

heartofsoul schreef:
(quote)

Met B.B.King op 1 zou ik kunnen leven, al vind ik het niet zijn beste nummer. Ik heb trouwens geen enkel nummer van hem opgenomen in mijn lijst. Ik moest namelijk kiezen uit een overweldigende hoeveelheid goede bluesnummers die beschikbaar zijn. Luister al meer dan 50 jaar naar dit soort muziek en ik heb al heel wat moois leren kennen. Mijn nummer 1 was trouwens Dust My Broom van Robert Johnson. Ben benieuwd hoe vaak we Robert Johnson nog zullen tegenkomen in de lijst.

Toch geen titels weggeven die nog niet genoemd zijn?

In mijn top 20 een combi van echte blues en bluesy songs voor minder puristen. Uit die laatste categorie komt mijn inbreng: roadhouse blues van The Doors.

90. The Doors - Back Door Man 13 punten

89. John Lee Hooker - Boogie Chillen 13 punten

88. Buddy Guy - Damn Right I've Got The Blues 13 punten

87. Willie Dixon - I Can't Quit You Baby 13 punten

EttaJamesBrown: Het stemkantoor is al lang gesloten, dus wat maakt dat uit. En Roadhouse Blues van The Doors kan ik een stuk beter begrijpen dan Cure for Pain, al zou ik het zelf niet in de lijst zetten, simpelweg omdat er genoeg échte blues is om uit te kiezen.

86. John Lee Hooker - One Bourbon, One Scotch, One Beer 13 punten

85. The Red Devils - Automatic 13 punten

84. Big Mama Thornton - Big Mama's Bumble Bee Blues 13 punten (2x nominatie)

83. John Lee Hooker - Hobo Blues 13 punten (2x nominatie)

82. Tinariwen - Cler Achel 14 punten

81. Slim Harpo -Strange Love 14 punten

Blues als muziekvorm is ontstaan rond 1900 en vormde de spreekbuis van de zwarte bevolking van de Verenigde Staten en deze bevolkingsgroep heeft Afrikaanse roots. Dus je zou zeggen dat er raakvlakken zijn als je luistert naar 'Cler Achel' van Tinariwen uit Mali, Afrika. Hun muziek wordt ook wel desert blues of Touareg blues genoemd.
Ik vind het mooie wereldmuziek hoor, maar dit heeft helemaal niks met blues te maken. Alleen die vreemde taal al. Blues zing je in het Engels. Het is Amerikaanse muziek. Jazz, soul en funk liggen wel in het verlengde van blues en is daarom soms acceptabel, maar om Tinariwen te nomineren in een blues top 100 gaat mij veel te ver.

80. Otis Rush - I Can't Quit You Baby 14 punten

One bourbon... ken ik ook in de hilarische versie van George Thorogood & the Destroyers. Benieuwd of we hèn nog in de top-79 gaan tegenkomen.

79. Janis Joplin - Ball & Chain 14 punten

78. Muddy Waters - I'm Ready 14 punten

77. B.B. King - You Done Lost Your Good Thing Now 14 punten

76. John Lee Hooker - House Rent Boogie 14 punten

75. Booker T. & The MG’s – Green Onions 14 punten

74. Zucchero - You’re Losing Me 15 punten

73. Rory Gallagher - A Million Miles Away 15 punten

72. Little Walter - Juke 15 punten

71. Led Zeppelin - Black dog 15 punten

70. Muddy Waters - Bus Driver (Hard Again) 15 punten

Gast
geplaatst: vandaag om 13:51 uur

geplaatst: vandaag om 13:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.