Muziek / Muziekgames / Het meest onderschatte nummer (K.O.)
zoeken in:
0
geplaatst: 3 juni 2016, 21:16 uur
Mr. Flagio - Take a Chance
Titmeister schreef:
- Italodisco is sowieso een onderschat genre. Ik moet de eerste persoon nog meemaken die dit nummer hoort en er niet direct vrolijk van wordt. Lijkt me toch een erg sterke gave voor een nummer.
- Italodisco is sowieso een onderschat genre. Ik moet de eerste persoon nog meemaken die dit nummer hoort en er niet direct vrolijk van wordt. Lijkt me toch een erg sterke gave voor een nummer.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 21:18 uur
Ah, zat ook al aan Take a Chance te denken. Fantastische kandidaat, gaat ongetwijfeld ver komen dankzij het groepje italo-liefhebbers hier op MuMe.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 21:36 uur
Elliott Smith - Angeles
Een singer-songwriter die eindelijk wat erkenning krijgt op MuMe maar door het grote publiek wordt genegeerd. Sprankelend nummer, fluisterend gezongen maar met onderhuidse emotie.
Ian Gomm - Hold On
Werd nooit een hit, nochtans een perfecte popsong met heerlijke melodie en sax. Wordt gelukkig meer op de radio gedraaid, nu MuMe nog.
Inspiral Carpets - This Is How It Feels
Dit nummer heeft alles om een evergreen te worden maar is het helaas niet, zelfs in StuBru's Afrekening scoorde het matig. Aanstekelijke melodie, heerlijke Doors-orgel, aparte percussie en een refrein om van te smullen.
John Hiatt - Perfectly Good Guitar
John Hiatt is zowat de meest ondergewaardeerde artiest ooit, zelfs op MuMe krijgt hij weinig gehoor. Wat mij betreft één van de grootste songschrijvers en zangers en dit nummer waarin hij de grunge-rage op de korrel neemt is een goed voorbeeld.
Junior Murvin - Police and Thieves
Reggae is al schromelijk onderschat op MuMe en dit is nog één van de beste reggae-songs ooit. The Clash wist waarom ze dit heeft gecoverd.
Lambchop - All Smiles and Mariachi
Een nummer dat slechts door een handjevol liefhebbers is gekend en gewaardeerd. Eigenzinnige singer-songwriterspop, meeslepend met ingebouwde spanning.
Shearwater - Rooks
Een nummer dat ik gelukkig ontdekte via MuMe maar waarom zelfs het 'alternatieve' StuBru-publiek en de pers een bocht hebben gemaakt rond deze popparel is mij een raadsel.
The Jam - Down In The Tube Station At Midnight
The Jam verdient als postpunkband evenveel credits als bv. Joy Division, The Clash, The Police en The Cure. Gedreven, punky en tegelijk poppy en intelligent.
The Jayhawks - Blue
Aanstekelijke countryrock, eerlijk en passioneel. Waarom hadden The Jayhawks niet dat succes dat een gelijkaardige band als The Eagles in de jaren '70 wel was gegund?
The Kinks - Shangri-La
Werd vreemd genoeg geen hit gezien hun status. Nochtans één van de beste Kinks-songs, licht progressief maar schitterend opgebouwd.
Een singer-songwriter die eindelijk wat erkenning krijgt op MuMe maar door het grote publiek wordt genegeerd. Sprankelend nummer, fluisterend gezongen maar met onderhuidse emotie.
Ian Gomm - Hold On
Werd nooit een hit, nochtans een perfecte popsong met heerlijke melodie en sax. Wordt gelukkig meer op de radio gedraaid, nu MuMe nog.
Dit nummer heeft alles om een evergreen te worden maar is het helaas niet, zelfs in StuBru's Afrekening scoorde het matig. Aanstekelijke melodie, heerlijke Doors-orgel, aparte percussie en een refrein om van te smullen.
John Hiatt is zowat de meest ondergewaardeerde artiest ooit, zelfs op MuMe krijgt hij weinig gehoor. Wat mij betreft één van de grootste songschrijvers en zangers en dit nummer waarin hij de grunge-rage op de korrel neemt is een goed voorbeeld.
Reggae is al schromelijk onderschat op MuMe en dit is nog één van de beste reggae-songs ooit. The Clash wist waarom ze dit heeft gecoverd.
Een nummer dat slechts door een handjevol liefhebbers is gekend en gewaardeerd. Eigenzinnige singer-songwriterspop, meeslepend met ingebouwde spanning.
Shearwater - Rooks
Een nummer dat ik gelukkig ontdekte via MuMe maar waarom zelfs het 'alternatieve' StuBru-publiek en de pers een bocht hebben gemaakt rond deze popparel is mij een raadsel.
The Jam verdient als postpunkband evenveel credits als bv. Joy Division, The Clash, The Police en The Cure. Gedreven, punky en tegelijk poppy en intelligent.
The Jayhawks - Blue
Aanstekelijke countryrock, eerlijk en passioneel. Waarom hadden The Jayhawks niet dat succes dat een gelijkaardige band als The Eagles in de jaren '70 wel was gegund?
The Kinks - Shangri-La
Werd vreemd genoeg geen hit gezien hun status. Nochtans één van de beste Kinks-songs, licht progressief maar schitterend opgebouwd.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 21:37 uur
Nog even mijn toelichtingen bij elkaar. Ik betrap mezelf erop dat ik redelijk wat nummers nomineer die ook sowieso mijn persoonlijke Top 100 gaan halen, maar ik zie ook weinig andere mensen ze daar noemen dus ik vind onderschat zeker niet misplaatst.
Aafke Romeijn - Karakter
Een van de mooiste Nederlandstalige nummers ooit gemaakt. Wordt flink onderschat op MusicMeter en nog veel erger daarbuiten. Slechts 52.000 plays op Spotify en slechts 11.600 op YouTube. Prachtig pianospel, mooie ingetogen zang en een ontroerende songtekst over de relatie met haar vader. Zo'n nummer zou nou hoog in de Top 2000 moeten staan in plaats van die neppe emoterror van Claudia de Breij en Marco Borsato. In een (fictief) Nederland waar iedereen smaak had zou dit in ieder geval een van de best gewaardeerde Nederpopnummers zijn geweest. Maar wie weet wordt Aafke nog een laatbloeier nu ze zich full-time op muziek heeft gestort, ik sluit het niet uit.
Britney Spears - Everytime
Wordt vaak onterecht gezien als een soort van guilty pleasure, maar feitelijk gewoon een steengoed nummer. Everytime zou ongetwijfeld minder snel onderschat zijn geweest als bijvoorbeeld Lana Del Rey het had opgenomen, juist omdat veel muziekliefhebbers zich nu eenmaal generen voor het feit dat ze nummers van Britney Spears goed vinden. Of er überhaupt niet naar luisteren met het vooroordeel "dit is een ballad van Britney Spears, kan ik onmogelijk goed (gaan) vinden". Maar die vooroordelen zijn nergens voor nodig. Everytime is ook de soundtrack onder een van de mooiste filmscenes ooit, afkomst uit een film die helaas ook nog altijd zwaar onderschat wordt. Prachtige kandidaat dus wel voor deze knock-out. En ondanks dat Everytime in 2013 een top-3 hit werd hoor je hem nu zelden meer op de Nederlandse radio. Eigenlijk heel apart dat zo'n prachtig nummer totaal in de vergetelheid is geraakt.
Carissa's Wierd - Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone
Indiefolk meesterwerk dat zich laat kenmerken door een kale instrumentatie en de softe, dromerige vocals van Jenn Ghetto. Is zeer onterecht meerdere keren vruchteloos genomineerd voor de MuMeLadder. Een ongelofelijk mooi en emotioneel nummer, het verdriet zuigt je als ware op.
College feat. Electric Youth - A Real Hero
Prijsnummer uit een redelijk onderschatte film. Buiten MuMe (waar het nummer wel genoteerd staat in de Ladder en de Witte Trui maar honderden posities te laag) ken volgens mij vrijwel niemand het. Fantastische zwijmelzang van Electric Youth die je heerlijk laat wegdromen. De tekst vind ik ook ongelofelijk tof, kippenvel wanneer ze zingt over Chesley Sullenberger en AWE1549.
Cœur de Pirate - Place de la République
Mijn favoriete Franstalige nummer. Buiten Quebec, Frankrijk en Wallonië ook gewoon zwaar onderschat, wat ongetwijfeld deels met de taal te maken heeft. Ongelofelijk mooie pianoballad met een songtekst om in te lijsten. Ik zou het buitengewoon terecht vinden als ze hiermee op MuMe ooit dezelfde populariteit zal vergaren als Le Vent Nous Portera, een nummer dat een haar na de Ladderfinale haalde. En wie weet staat ze over een jaar of 10 wel in de Top 2000? Dit schreef ik er eerder over:
Giles Corey - No One Is Ever Going to Want Me
Zeer intense (avant-)folk, heeft op MuMe maar een handjevol fans. Snap het gewoon niet dat dit fenomenale nummer nog zo relatief onbekend is.
Ik leen even de omschrijving van jassn die perfect aangeeft wat het nu zo geniaal maakt:
Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
Een 7,5 minuten durend meesterwerk van de man die we vooral kennen als leadzanger van Klein Orkest. Een epos van een prachtige schoonheid. Ik vind de tekst en de diepere betekenis erachter ongelofelijk briljant. Mooi ook dat naar aanleiding van dit nummer in 2010 een kinderboek is verschenen met de gelijknamige titel. Helaas is dit nummer bij het grote publiek nauwelijks bekend, terwijl het eigenlijk gewoon een grote Nederpopklassieker had moeten zijn.
Imogen Heap - Speeding Cars
Lichtelijk onderschat nummer binnen het oeuvre van een magnifiek zangeres die altijd behoorlijk ondergewaardeerd is gebleven. Speeding Cars stond op de B-kant van Goodnight and Go (ook al zo ondergewaardeerd) en heft eigenlijk alleen een beetje bekendheid verworven dankzij een emotionele scene in de eens zo populaire tv-serie The O.C. Voor mij een van de mooiste nummers ooit gemaakt. Vooral dankzij de ingehouden zang, het timide pianospel en de huiveringwekkende tekst vind ik dit nummer om te janken zo mooi.
Melody's Echo Chamber - I Follow You
Een wereldnummer in mijn ogen, maar waar blijft de erkenning van jullie? Neopsychedelische dreampop van buitenaardse klasse, maar heeft de allergrootste moeite om in de Witte Trui niet voortijdig uitgeschakeld te worden. En die tekst dan: zo droevig maar oooh zo mooi. Ik vraag me af hoe het was gelopen als het Melody het wél gelukt was om Kevin Parker binnenboord had gehouden, misschien dat ze dan nu mee had kunnen liften op zijn enorme succes. Im mijn ogen wordt dit nummer zo'n beetje overal ondergewaardeerd, op RYM na misschien.
Nils Frahm - Says
Hier op MuMe beetje bij beetje minder onderschat, maar zou toch graag zien dat dit juweeltje van de grootste componist van dit moment nog eens echt mee gaat doen om de bovenste plaatsen in de ladderspellen. Ik zou wat kunnen zeggen over de fenomenale opbouw, maar dit magnifieke instrumentale nummer moet je vooral zelf ervaren. Zo'n fascinerende trip waarbij Nils Frahm je ogenschijnlijk eenvoudig in zijn wondere wereld zuigt. Even alles om je heen vergeten, het was nog nooit zo gemakkelijk.
Vanaf het moment dat de NOS Says monteerde onder de huiveringwekkende beelden van de MH17-rouwstoet ben ik het nummer ook meer gaan associeren met verdriet en rouw.
Sky Ferreira - Everything Is Embarrassing
Het grote publiek kent deze eigenzinnige popzangeres nog nauwelijks en ook op MusicMeter vind ik dat ze te weinig aandacht krijgt. En dan specifiek haar allerbeste nummer Everything Is Embarrassing. Niet voor niets was een behoorlijk groot groot van de (indie) media lovend toen deze single uitkwam. Pitchfork plaatste hem zelfs op 14 in hun lijst van beste tracks van dit decennium. Toch kom ik eigenlijk vrijwel nooit mensen tegen die even enthousiast zijn.
Soap&Skin - Mr. Gaunt Pt 1000
In het mainstreamveld reikte dit nummer niet verder dan een Ford Mondeo reclame uit 2010. Niet dat het snel een reclamehit had kunnen worden, daarvoor klinkt Anja Plaschg veel te alternatief. Mr. Gaunt Pt 1000 is een zeldzaam mooie combinatie van strijkers en piano en had op MuMe intussen al best een kleine cultstatus mogen hebben. Al mijn pogingen om dit nummer een plek te geven in de MuMeLadder of haar zusje bleken tot nu toe erg vruchteloos, wat in mijn ogen duidelijk aangeeft dat er voorlopig nog steeds sprake is van ernstige onderschatting.
Stars - Your Ex-Lover Is Dead
Mooiste duet ooit, geen twijfel over mogelijk. De ultieme breakup-song. Schitterende opbouw, melancholie pur sang. Maar nog altijd ontbrekend in de MuMeLadder en dat vind ik super raar.
The Postal Service - Such Great Heights
Het beste nummer ooit gemaakt. Zolang deze niet op nummer 1 staat in de MuMeLadder/Top 2000 zal ie gewoon altijd onderschat blijven punt.
(Ik weet natuurlijk ook wel dat dit niet realistisch is, maar zou toch graag zien dat Such Great Heights binnen MuMe op korte termijn toetreedt tot de klassiekers. Dus niet aan de rand van de top 500 (zoals nu), maar gewoon een vaste plek bij de beste 100 nummers.
Wat nog wel leuk is om te vermelden is dat deze recente klassieker op Last.fm extreem lang op #1 stond in de lijst van nummers die per week het meest gescrobbeld werden. 23 weken maar liefst en daar had The Postal Service lange tijd een record mee in handen. Het duurde tot 2008 voordat Viva La Vida (over overschatte nummers gesproken) dit record teniet deed door de 40 weken te halen. Maar toch leuk dat mijn favoriet op het ooit zo geweldige Last.fm wel de erkenning kreeg die het verdient.
Todd Terje - Inspector Norse
Inderdaad zeker niet onderschat binnen de doelgroep (de liefhebber van elektronische muziek), maar wel fors daarbuiten en dat is de reden achter mijn nominatie. Ik had graag gezien dat Inspector Norse ook gewoon een kneiter van een (mainstream)hit was geworden. Zie eigenlijk ook niet in waarom dat niet mogelijk was geweest: het simpelweg zo vrolijk en zo catchy dat zo'n beetje iedereen er wel blij van zou moeten worden. En kan me al helemaal niet voorstellen dat er veel mensen zijn die er iets tegen op hebben. Mag ik 3FM de schuld geven dat het geen hit is geworden? Ja, dat mag ik. Als men van Inspector Norse in de zomer van 2012 een megahit van had gemaakt, in plaats van die waardeloze singles van o.a. Muse, The Killers, Green Day en Mumford & Sons (waarom hebben die bands de steun van een megahit nodig???) dan was het gewoon een echte hit geworden, dat garandeer ik jullie.
Titmeister heeft trouwens mooi omschreven wat Inspector Norse nu eigenlijk zo goed maakt en waarom dit nummer een groter publiek verdient:
Wel leuk om hierbij te vermelden is dat het intussen wel de goede kant op gaat qua mainstream-bekendheid. Studio Sport/Voetbal gebruikt het nummer al een tijdje in hun programma's, meestal als de presentator de uitslagen gaat resumeren of wanneer de hoogtepunten van het weekend voorbij komen. Daar mogen ze wat mij betreft de komende seizoen mee doorgaan.
Aafke Romeijn - Karakter
Een van de mooiste Nederlandstalige nummers ooit gemaakt. Wordt flink onderschat op MusicMeter en nog veel erger daarbuiten. Slechts 52.000 plays op Spotify en slechts 11.600 op YouTube. Prachtig pianospel, mooie ingetogen zang en een ontroerende songtekst over de relatie met haar vader. Zo'n nummer zou nou hoog in de Top 2000 moeten staan in plaats van die neppe emoterror van Claudia de Breij en Marco Borsato. In een (fictief) Nederland waar iedereen smaak had zou dit in ieder geval een van de best gewaardeerde Nederpopnummers zijn geweest. Maar wie weet wordt Aafke nog een laatbloeier nu ze zich full-time op muziek heeft gestort, ik sluit het niet uit.
Wordt vaak onterecht gezien als een soort van guilty pleasure, maar feitelijk gewoon een steengoed nummer. Everytime zou ongetwijfeld minder snel onderschat zijn geweest als bijvoorbeeld Lana Del Rey het had opgenomen, juist omdat veel muziekliefhebbers zich nu eenmaal generen voor het feit dat ze nummers van Britney Spears goed vinden. Of er überhaupt niet naar luisteren met het vooroordeel "dit is een ballad van Britney Spears, kan ik onmogelijk goed (gaan) vinden". Maar die vooroordelen zijn nergens voor nodig. Everytime is ook de soundtrack onder een van de mooiste filmscenes ooit, afkomst uit een film die helaas ook nog altijd zwaar onderschat wordt. Prachtige kandidaat dus wel voor deze knock-out. En ondanks dat Everytime in 2013 een top-3 hit werd hoor je hem nu zelden meer op de Nederlandse radio. Eigenlijk heel apart dat zo'n prachtig nummer totaal in de vergetelheid is geraakt.
Indiefolk meesterwerk dat zich laat kenmerken door een kale instrumentatie en de softe, dromerige vocals van Jenn Ghetto. Is zeer onterecht meerdere keren vruchteloos genomineerd voor de MuMeLadder. Een ongelofelijk mooi en emotioneel nummer, het verdriet zuigt je als ware op.
Prijsnummer uit een redelijk onderschatte film. Buiten MuMe (waar het nummer wel genoteerd staat in de Ladder en de Witte Trui maar honderden posities te laag) ken volgens mij vrijwel niemand het. Fantastische zwijmelzang van Electric Youth die je heerlijk laat wegdromen. De tekst vind ik ook ongelofelijk tof, kippenvel wanneer ze zingt over Chesley Sullenberger en AWE1549.
Mijn favoriete Franstalige nummer. Buiten Quebec, Frankrijk en Wallonië ook gewoon zwaar onderschat, wat ongetwijfeld deels met de taal te maken heeft. Ongelofelijk mooie pianoballad met een songtekst om in te lijsten. Ik zou het buitengewoon terecht vinden als ze hiermee op MuMe ooit dezelfde populariteit zal vergaren als Le Vent Nous Portera, een nummer dat een haar na de Ladderfinale haalde. En wie weet staat ze over een jaar of 10 wel in de Top 2000? Dit schreef ik er eerder over:
Béatrice Martin was voorbestemd om - net als haar moeder - klassieke pianiste te worden, maar na een rebelse jeugd hervond ze zichzelf als popmuzikante. Op 18-jarige leeftijd bracht ze haar debuut uit onder het pseudoniem Cœur de Pirate. Dit album werd binnen no-time een enorm succes en al snel werd de Canadese chanteuse vergeleken met Françoise Hardy en France Gall, niet de minsten. Place de la République is de laatste single van Blonde, haar tweede album dat eind 2011 uitkwam. Het is voor mij het absolute hoogtepunt op een zwoele breakup-plaat vol met onweerstaanbare popliedjes. Een originele en bezwerende ballade met een pakkende melodielijn, gedragen door de klassieke piano. Het schitterende, rijke arrangement wordt zorgvuldig opgebouwd. Later in het nummer zijn het sierlijke strijkers die de piano komen ondersteunen. Haar dromerige, liefelijke en licht zuchtende stem is er een om van weg te smelten. In essentie een liefdesliedje, maar vanwege de tragische gebeurtenissen in de stad van de liefde kan ik dit nummer nu ook niet meer loskoppelen van de geografische plek in de titel. Vooral de laatste zin geeft me voortdurend rillingen. 'Un soir qui m'a rendue bien triste, un soir Place de la République.'
Zeer intense (avant-)folk, heeft op MuMe maar een handjevol fans. Snap het gewoon niet dat dit fenomenale nummer nog zo relatief onbekend is.
Ik leen even de omschrijving van jassn die perfect aangeeft wat het nu zo geniaal maakt:
jassn schreef:
Eigenlijk onrechtstreeks een nominatie van mij in deze witte trui. 1 van mijn beste ontdekkingen ooit op Musicmeter en dan ook 1 van mijn favoriete nummers ooit. Rustige opbouw met wederkerend patroon, dan komt er langzaam die prachtige zang erbij van Dan Barret. Op geleidelijke manier komen er mooie bijdrages bij. Neem nu bijvoorbeeld die achtergrondzang vanaf 4:10 ongeveer. Om daarna terug te gaan naar alleen de kern van het nummer. Om dan weer langzaam aan het nummer op te bouwen. Dit nummer zit zo fucking geniaal in elkaar en toch zo simpel. Je hebt natuurlijk zo’n nummers met een prachtige finale. Wel dit is zo’n nummer, het einde van dit nummer is zo onovertreffelijk. Daar zit alles in. Die energie waarmee Dan Barret zingt maar dat is het niet alleen het is ook hoe hij die emoties in die energie stopt. Zelden gezien zo’n mooie finale van een nummer.
Eigenlijk onrechtstreeks een nominatie van mij in deze witte trui. 1 van mijn beste ontdekkingen ooit op Musicmeter en dan ook 1 van mijn favoriete nummers ooit. Rustige opbouw met wederkerend patroon, dan komt er langzaam die prachtige zang erbij van Dan Barret. Op geleidelijke manier komen er mooie bijdrages bij. Neem nu bijvoorbeeld die achtergrondzang vanaf 4:10 ongeveer. Om daarna terug te gaan naar alleen de kern van het nummer. Om dan weer langzaam aan het nummer op te bouwen. Dit nummer zit zo fucking geniaal in elkaar en toch zo simpel. Je hebt natuurlijk zo’n nummers met een prachtige finale. Wel dit is zo’n nummer, het einde van dit nummer is zo onovertreffelijk. Daar zit alles in. Die energie waarmee Dan Barret zingt maar dat is het niet alleen het is ook hoe hij die emoties in die energie stopt. Zelden gezien zo’n mooie finale van een nummer.
Een 7,5 minuten durend meesterwerk van de man die we vooral kennen als leadzanger van Klein Orkest. Een epos van een prachtige schoonheid. Ik vind de tekst en de diepere betekenis erachter ongelofelijk briljant. Mooi ook dat naar aanleiding van dit nummer in 2010 een kinderboek is verschenen met de gelijknamige titel. Helaas is dit nummer bij het grote publiek nauwelijks bekend, terwijl het eigenlijk gewoon een grote Nederpopklassieker had moeten zijn.
Lichtelijk onderschat nummer binnen het oeuvre van een magnifiek zangeres die altijd behoorlijk ondergewaardeerd is gebleven. Speeding Cars stond op de B-kant van Goodnight and Go (ook al zo ondergewaardeerd) en heft eigenlijk alleen een beetje bekendheid verworven dankzij een emotionele scene in de eens zo populaire tv-serie The O.C. Voor mij een van de mooiste nummers ooit gemaakt. Vooral dankzij de ingehouden zang, het timide pianospel en de huiveringwekkende tekst vind ik dit nummer om te janken zo mooi.
Een wereldnummer in mijn ogen, maar waar blijft de erkenning van jullie? Neopsychedelische dreampop van buitenaardse klasse, maar heeft de allergrootste moeite om in de Witte Trui niet voortijdig uitgeschakeld te worden. En die tekst dan: zo droevig maar oooh zo mooi. Ik vraag me af hoe het was gelopen als het Melody het wél gelukt was om Kevin Parker binnenboord had gehouden, misschien dat ze dan nu mee had kunnen liften op zijn enorme succes. Im mijn ogen wordt dit nummer zo'n beetje overal ondergewaardeerd, op RYM na misschien.
Nils Frahm - Says
Hier op MuMe beetje bij beetje minder onderschat, maar zou toch graag zien dat dit juweeltje van de grootste componist van dit moment nog eens echt mee gaat doen om de bovenste plaatsen in de ladderspellen. Ik zou wat kunnen zeggen over de fenomenale opbouw, maar dit magnifieke instrumentale nummer moet je vooral zelf ervaren. Zo'n fascinerende trip waarbij Nils Frahm je ogenschijnlijk eenvoudig in zijn wondere wereld zuigt. Even alles om je heen vergeten, het was nog nooit zo gemakkelijk.
Vanaf het moment dat de NOS Says monteerde onder de huiveringwekkende beelden van de MH17-rouwstoet ben ik het nummer ook meer gaan associeren met verdriet en rouw.
Het grote publiek kent deze eigenzinnige popzangeres nog nauwelijks en ook op MusicMeter vind ik dat ze te weinig aandacht krijgt. En dan specifiek haar allerbeste nummer Everything Is Embarrassing. Niet voor niets was een behoorlijk groot groot van de (indie) media lovend toen deze single uitkwam. Pitchfork plaatste hem zelfs op 14 in hun lijst van beste tracks van dit decennium. Toch kom ik eigenlijk vrijwel nooit mensen tegen die even enthousiast zijn.
Everything Is Embarrassing behoort voor mij tot de categorie perfecte popliedjes en is in meerdere opzichten een briljant nummer. Een nummer dat voelt als een instant klassieker, ook al is het pas net 3 jaar oud. Allereerst is er de eigenzinnige en aanstekelijke melodie. Hoe frequent ik het nummer ook afspeel, het blijft aanvoelen als nieuw en extreem fijn. Als de warmte en het gelukzalige gevoel die je ervaart wanneer je net een bubbelbad bent ingestapt.
Daarbij is er natuurlijk de meesterlijke productie van Dev Hynes (a.k.a. Blood Orange) en Ariel Rechtshaid. Vol en warm met een overduidelijk 80s sausje, maar tegelijk heel modern klinkend. Je hoort een zacht tinkelende piano prachtig doorechoën in de eindeloze, repeterende drumbeat. Het nummer ademt een zoete melancholie, maar eigenlijk is de melancholische fase op het moment van schrijven al achter de rug.
Mocht je nog niet weggeblazen zijn let dan nog eens op Ferreira's prachtige zwoele stem, de sublieme songtekst over talloze conflicterende emoties en de manier waarop ze de woorden lijkt uit te spreken, dat ik in een andere recensie treffend omschreven zag worden als 'het mooie misleidende je-m'en-foutisme van zangeres Sky'.
Thematisch gezien gaat dit nummer in mijn ogen ook over het vergeten van de might-have-beens in je leven en het vinden van een positieve levenshouding. Hoe je moeilijke gebeurtenissen op een constructieve manier kunt accepteren, de eventuele gevoelens van haat, schaamte, spijt of weemoed vér achter je latend. Alles is immers relatief. Niet jezelf willen druk maken over eerdere keuzes en het mijmeren over 'wat als...'; aan het verleden valt toch niets te veranderen.
Daarbij is er natuurlijk de meesterlijke productie van Dev Hynes (a.k.a. Blood Orange) en Ariel Rechtshaid. Vol en warm met een overduidelijk 80s sausje, maar tegelijk heel modern klinkend. Je hoort een zacht tinkelende piano prachtig doorechoën in de eindeloze, repeterende drumbeat. Het nummer ademt een zoete melancholie, maar eigenlijk is de melancholische fase op het moment van schrijven al achter de rug.
Mocht je nog niet weggeblazen zijn let dan nog eens op Ferreira's prachtige zwoele stem, de sublieme songtekst over talloze conflicterende emoties en de manier waarop ze de woorden lijkt uit te spreken, dat ik in een andere recensie treffend omschreven zag worden als 'het mooie misleidende je-m'en-foutisme van zangeres Sky'.
Thematisch gezien gaat dit nummer in mijn ogen ook over het vergeten van de might-have-beens in je leven en het vinden van een positieve levenshouding. Hoe je moeilijke gebeurtenissen op een constructieve manier kunt accepteren, de eventuele gevoelens van haat, schaamte, spijt of weemoed vér achter je latend. Alles is immers relatief. Niet jezelf willen druk maken over eerdere keuzes en het mijmeren over 'wat als...'; aan het verleden valt toch niets te veranderen.
In het mainstreamveld reikte dit nummer niet verder dan een Ford Mondeo reclame uit 2010. Niet dat het snel een reclamehit had kunnen worden, daarvoor klinkt Anja Plaschg veel te alternatief. Mr. Gaunt Pt 1000 is een zeldzaam mooie combinatie van strijkers en piano en had op MuMe intussen al best een kleine cultstatus mogen hebben. Al mijn pogingen om dit nummer een plek te geven in de MuMeLadder of haar zusje bleken tot nu toe erg vruchteloos, wat in mijn ogen duidelijk aangeeft dat er voorlopig nog steeds sprake is van ernstige onderschatting.
Mooiste duet ooit, geen twijfel over mogelijk. De ultieme breakup-song. Schitterende opbouw, melancholie pur sang. Maar nog altijd ontbrekend in de MuMeLadder en dat vind ik super raar.
Het beste nummer ooit gemaakt. Zolang deze niet op nummer 1 staat in de MuMeLadder/Top 2000 zal ie gewoon altijd onderschat blijven punt.
(Ik weet natuurlijk ook wel dat dit niet realistisch is, maar zou toch graag zien dat Such Great Heights binnen MuMe op korte termijn toetreedt tot de klassiekers. Dus niet aan de rand van de top 500 (zoals nu), maar gewoon een vaste plek bij de beste 100 nummers.
Wat nog wel leuk is om te vermelden is dat deze recente klassieker op Last.fm extreem lang op #1 stond in de lijst van nummers die per week het meest gescrobbeld werden. 23 weken maar liefst en daar had The Postal Service lange tijd een record mee in handen. Het duurde tot 2008 voordat Viva La Vida (over overschatte nummers gesproken) dit record teniet deed door de 40 weken te halen. Maar toch leuk dat mijn favoriet op het ooit zo geweldige Last.fm wel de erkenning kreeg die het verdient.
Inderdaad zeker niet onderschat binnen de doelgroep (de liefhebber van elektronische muziek), maar wel fors daarbuiten en dat is de reden achter mijn nominatie. Ik had graag gezien dat Inspector Norse ook gewoon een kneiter van een (mainstream)hit was geworden. Zie eigenlijk ook niet in waarom dat niet mogelijk was geweest: het simpelweg zo vrolijk en zo catchy dat zo'n beetje iedereen er wel blij van zou moeten worden. En kan me al helemaal niet voorstellen dat er veel mensen zijn die er iets tegen op hebben. Mag ik 3FM de schuld geven dat het geen hit is geworden? Ja, dat mag ik. Als men van Inspector Norse in de zomer van 2012 een megahit van had gemaakt, in plaats van die waardeloze singles van o.a. Muse, The Killers, Green Day en Mumford & Sons (waarom hebben die bands de steun van een megahit nodig???) dan was het gewoon een echte hit geworden, dat garandeer ik jullie.
Titmeister heeft trouwens mooi omschreven wat Inspector Norse nu eigenlijk zo goed maakt en waarom dit nummer een groter publiek verdient:
Ik denk toch wel met afstand mijn meest gedraaide nummer van het afgelopen 1,5 jaar is Inspector Norse. Hiermee doet de Noor Todd Terje een zeer geslaagde poging om de house terug te brengen tot haar essentie: een simpele, doch pakkende melodie, fijne samples en een algemeen gevoel van welbehagen creëren. Dat kan dit nummer als geen ander. Ik heb hele groepen volwassen mensen in kinderen zien veranderen door de piewtjes in dit nummer. Ook ik word er nog steeds elke keer blij van. Want zeg nou eerlijk, zelfs de grootste zuurpruim kan toch niets anders dan vrolijk worden hiervan?
Wel leuk om hierbij te vermelden is dat het intussen wel de goede kant op gaat qua mainstream-bekendheid. Studio Sport/Voetbal gebruikt het nummer al een tijdje in hun programma's, meestal als de presentator de uitslagen gaat resumeren of wanneer de hoogtepunten van het weekend voorbij komen. Daar mogen ze wat mij betreft de komende seizoen mee doorgaan.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:17 uur
16 Horsepower - Black Soul Choir
Aafke Romeijn - Karakter
Alicia Keys - Try Sleeping with a Broken Heart
All Saints - Pure Shores
Amy Macdonald - Let's Start a Band
Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
Antony and the Johnsons - What Can I Do?
Archive - Violently
Arno - Forget the Cold Sweat
Autechre - Piezo
Avantasia- Farewell
Baby D - Let Me Be Your Fantasy
Beach Boys - Good Vibrations
Beach House - Levitation
Belle & Sebastian - There's too Much Love
Bill Withers - Can We Pretend
Black Slate - Amigo
Blanket Of Secrecy - Say You Will
Bon Iver - Blindsided
Bon Jovi - Runaway
Brian Eno - By This River
Britney Spears - Toxic
Broken Social Scene - Anthems of a Seventeen Year Old Girl
Built to Spill - Kicked it in the Sun
Bush - Glycerine
Celine Dion - Pour Que Tu M'Aimes Encore
Chemical Brothers - One Too Many Mornings
Chris Isaak - Can't Do a Thing (To Stop Me)
Ciara - Body Party
Cock Robin - Straighter Line
Coldplay - True Love
Comus - Drip Drip
Concrete Blonde - Joey
Curtis Mayfield - Freddie's Dead
DJ Cassidy feat. Jessie J & Robin Thicke - Calling All Hearts
DJ Shadow - What Does Your Soul Look Like (Part 2)
Daft Punk - Human After All
Daniël Lohues - Allennig
Darkside - Paper Trails
David Bowie - Golden Years
David Bowie - Heathen (The Rays)
David Bowie - I`m Deranged
David Bowie - Modern Love
Death Cab for Cutie - I Will Possess Your Heart
Diethelm & Famulari - The flyer
Dire Straits - Tunnel of Love
Distant Cousins - You used to
Dj Shadow - High Noon
Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight
Earth & Fire - Memories
Earth, Wind & Fire - Can’t Hide Love
Eels - A Line in the Dirt
Elliott Smith - Angeles
Elliott Smith - Southern Belle
Elton John - Bennie and the Jets
Enya- May it be
Ewert & the Two Dragons - Good Man Down
Fatboy Slim - Right Here Right Now
Feist - Limit to your love
Fiona Apple - Paper Bag
Fish- Vigil in a Wilderness of Mirrors
Five For Fighting - Superman (It's Not Easy)
Forest Swords - Thor's Stone
Frank Sinatra - In the Wee Small Hours of the Morning
Frank Zappa - The Gumbo Variations
Gene Clark - Strength of Strings
George Michael - John and Elvis Are Dead
George Michael - Older
Goldfrapp - Clay
Gravenhurst - The prize
Guided By Voices - Queen of Cans and Jars
Guided By Voices - Teenage FBI
Guns N' Roses - Rocket Queen
Hans Zimmer- Time
Heather Nova - London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)
Het Goede Doel - Net Zo Lief Gefortuneerd
Holden - Renata
Hurts - Stay
Husker Du - Diane
Ian Gomm - Hold On
Iggy Pop - Nightclubbing
Interpol - The Lighthouse
Irma Thomas - Breakaway
Isaac Hayes - Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic
Isley Brothers - Behind a painted smile
It's a Beautiful Day - White Bird
Jack White & Alicia Keys - Another Way to Die
James - Born of Frustation
James Blake - CMYK
James Blake - Life Round Here
James Brown - The Payback
Janet Jackson feat. J. Cole - No Sleeep
Jo Lemaire - Tentations
Joe Jackson & Elaine Caswell - Happy Ending
Joe Jackson - A Slow Song
John Mayer- Neon (live)
Jon & Vangelis - He is sailing
Joy Division - Atmosphere
Joy Division - Day of the Lords
Julian Cope - World Shut Your Mouth
Julien Baker - Rejoice
Justin Bieber feat. Chance the Rapper - Confident
Justin Timberlake - Tunnel Vision
Kanye West - See You In My Nightmares
Kanye West - Send It Up
Kapitan Korsakov - In The Shade Of The Sun
Kendrick Lamar - Compton
Kendrick Lamar - Real
Kevin Coyne - Marlene
Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
Korn - Falling Away from Me
Koto - Visitors
Kraftwerk- Europe Endless
Kraze - The Party
Kylie Minoque - Put Yourself in My Place
Laurie Freelove - Arms of a dream
Lenny Kravitz - The Chamber
Lindsey Buckingham - Trouble
Lorde - Yellow Flicker Beat
Ludovico Einaudi- Primavera
Lykke Li - I Follow Rivers
Madonna - Get Together
Madonna - Nothing Really Matters
Marek Hemmann - Gemini
Mariee Sioux- Wild Eyes
Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
Mary J. Blige - Right Now
Massive Attack- Paradise circus
Michael Jackson - Off the Wall
Miley Cyrus - We Can't Stop
Modest Mouse - Trailer Trash
Mogwai - I'm Jim Morrison, I'm Dead
Monza - Van God Los
Morrissey - The More you Ignore me the Closer i Get
Muse - Invincible
NOFX - The Decline
Naughty Boy feat. SAM ROMANS - Home
Near the Parenthesis - Under Lights
New Order - Regret
Nick Cave and the Bad Seeds - As I Sat Sadly By Her Side
Nightwish- Over the Hills and Far Away
Nils Frahm - Says
Nina Hagen Band - Naturträne
Nina Simone - Wild Is the Wind
Oasis - Stop Crying Your Heart Out
Of Montreal - The Past is a Grotesque Animal
Old Crow Medicine Show - Wagon Weel
Orbital - Way Out
Orchestral Manoeuvres In The Dark - Genetic Engineering
Oscar Harris - Song for the children
PJ Harvey - The Last Living Rose
Paloma Faith - Can't Rely on You
Pet Shop Boys - Being Boring
Peter Blegvad - How beautiful you are
Peter Gabriel - Signal to Noise
Phosphorescent - Song for Zula
Pink Floyd - Pigs (Three different ones)
Pink Floyd - The Final Cut
Porcupine Tree - Lazarus
Prefab Sprout - Bonny
Prince - Partyman
Pulp - Acrylic Afternoons
Pulp - Lipgloss
Pusha T - Crutches, Crosses, Caskets
Queen - Staying Power
R. Kelly - Step in the Name of Love [Remix]
R.E.M. - Fall on Me
Radical Face - A Pound of Flesh
Radiohead - Kid A
Radiohead - Talk Show Host
Radiohead - There There
Radiohead - Videotape
Rihanna - Bitch Better Have My Money
Rihanna - Kiss It Better
Rush - Tom Saywer
Sandra Kim & Udo - Crying Out for You
Scarlet - Independent Love Song
Shearwater - Rooks
Simple Minds - This is Your Land
Sinéad O'Connor - Fire On Babylon
Sinéad O'Connor - Mandinka
Slowdive - Avalyn II
Slowdive - Rutti
Sly & The Family Stone - Everyday People (Different Strokes for Different Folks)
Songs: Ohia - The Black Crow
Sparklehorse - Saturday
Spice Girls - Viva Forever
Stereolab - Crest
Sufjan Stevens - Vesuvius
Take That - Patience
Teenage Fanclub - Ain't That Enough
Terry Callier - Dancing Girl
The Alan Parsons Project - The Raven
The Antlers - Kettering
The Associates - Breakfast
The Beautiful South - Song for Whoever
The Christians - Forgotten town
The Divine Comedy - Our Mutual Friend
The Field - Day
The Fields - A friend of mine
The Game feat. Skrillex - El Chapo
The Hidden Cameras - Ban marriage
The Hidden Cameras - Gay Goth Scene
The Human League - All I Ever Wanted
The Jayhawks - Blue
The Kinks - Shangri-La
The Knife - You take my breath away
The Maccabees - Ayla
The Microphones - The Moon
The Modern Lovers - Hospital
The Moody Blues - Running Water
The Nits - Adieu, Sweet Bahnhof
The Prodigy - Climbatize
The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
The Sound - New Dark Age
The Sparks - When do i get to Sing my Way
The Weeknd - Kiss Land
The xx - Intro
Tom Petty & the Heartbreakers - Don't Come Around Here No More
Tom Waits - Gun Street Girl
Tool - The Grudge
Toots & the Maytals - 54-46 Was My Number
Trans-x Living on video
Trentemøller - Moan
Trentemøller - Take Me Into Your Skin
Tune-Yards - Bizness
Units - High Pressure Days
Van Dik Hout - Meer Dan Een Ander
Van Halen - Ain't Talkin' 'Bout Love
Van der Graaf Generator - Out of my book
Vashti Bunyan - Diamond Day
Wankelmut & Emma Louise - My Head Is a Jungle
Wilco - Ashes of American Flags
Wipers - When It's Over
Yellowman - Strong Me Strong
Yo La Tengo - Our Way to Fall
a-ha - Minor Earth, Major Sky
256
Aafke Romeijn - Karakter
Alicia Keys - Try Sleeping with a Broken Heart
All Saints - Pure Shores
Amy Macdonald - Let's Start a Band
Antony and the Johnsons - What Can I Do?
Archive - Violently
Arno - Forget the Cold Sweat
Autechre - Piezo
Avantasia- Farewell
Baby D - Let Me Be Your Fantasy
Beach Boys - Good Vibrations
Beach House - Levitation
Belle & Sebastian - There's too Much Love
Bill Withers - Can We Pretend
Black Slate - Amigo
Blanket Of Secrecy - Say You Will
Bon Iver - Blindsided
Bon Jovi - Runaway
Brian Eno - By This River
Britney Spears - Toxic
Broken Social Scene - Anthems of a Seventeen Year Old Girl
Built to Spill - Kicked it in the Sun
Bush - Glycerine
Celine Dion - Pour Que Tu M'Aimes Encore
Chemical Brothers - One Too Many Mornings
Chris Isaak - Can't Do a Thing (To Stop Me)
Ciara - Body Party
Cock Robin - Straighter Line
Coldplay - True Love
Comus - Drip Drip
Concrete Blonde - Joey
Curtis Mayfield - Freddie's Dead
DJ Cassidy feat. Jessie J & Robin Thicke - Calling All Hearts
Daft Punk - Human After All
Daniël Lohues - Allennig
Darkside - Paper Trails
David Bowie - Golden Years
David Bowie - Heathen (The Rays)
David Bowie - I`m Deranged
David Bowie - Modern Love
Death Cab for Cutie - I Will Possess Your Heart
Diethelm & Famulari - The flyer
Dire Straits - Tunnel of Love
Distant Cousins - You used to
Dj Shadow - High Noon
Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight
Earth & Fire - Memories
Earth, Wind & Fire - Can’t Hide Love
Eels - A Line in the Dirt
Elliott Smith - Angeles
Elliott Smith - Southern Belle
Elton John - Bennie and the Jets
Enya- May it be
Ewert & the Two Dragons - Good Man Down
Fatboy Slim - Right Here Right Now
Feist - Limit to your love
Fiona Apple - Paper Bag
Fish- Vigil in a Wilderness of Mirrors
Five For Fighting - Superman (It's Not Easy)
Forest Swords - Thor's Stone
Frank Sinatra - In the Wee Small Hours of the Morning
Gene Clark - Strength of Strings
George Michael - John and Elvis Are Dead
George Michael - Older
Goldfrapp - Clay
Gravenhurst - The prize
Guided By Voices - Queen of Cans and Jars
Guided By Voices - Teenage FBI
Guns N' Roses - Rocket Queen
Hans Zimmer- Time
Heather Nova - London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)
Het Goede Doel - Net Zo Lief Gefortuneerd
Holden - Renata
Hurts - Stay
Husker Du - Diane
Ian Gomm - Hold On
Iggy Pop - Nightclubbing
Interpol - The Lighthouse
Irma Thomas - Breakaway
Isaac Hayes - Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic
Isley Brothers - Behind a painted smile
It's a Beautiful Day - White Bird
Jack White & Alicia Keys - Another Way to Die
James - Born of Frustation
James Blake - CMYK
James Blake - Life Round Here
James Brown - The Payback
Janet Jackson feat. J. Cole - No Sleeep
Jo Lemaire - Tentations
Joe Jackson & Elaine Caswell - Happy Ending
Joe Jackson - A Slow Song
John Mayer- Neon (live)
Jon & Vangelis - He is sailing
Joy Division - Atmosphere
Joy Division - Day of the Lords
Julian Cope - World Shut Your Mouth
Julien Baker - Rejoice
Justin Timberlake - Tunnel Vision
Kanye West - See You In My Nightmares
Kanye West - Send It Up
Kapitan Korsakov - In The Shade Of The Sun
Kendrick Lamar - Compton
Kendrick Lamar - Real
Kevin Coyne - Marlene
Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
Korn - Falling Away from Me
Koto - Visitors
Kraftwerk- Europe Endless
Kraze - The Party
Kylie Minoque - Put Yourself in My Place
Laurie Freelove - Arms of a dream
Lenny Kravitz - The Chamber
Lindsey Buckingham - Trouble
Lorde - Yellow Flicker Beat
Ludovico Einaudi- Primavera
Lykke Li - I Follow Rivers
Madonna - Get Together
Madonna - Nothing Really Matters
Marek Hemmann - Gemini
Mariee Sioux- Wild Eyes
Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
Mary J. Blige - Right Now
Massive Attack- Paradise circus
Michael Jackson - Off the Wall
Miley Cyrus - We Can't Stop
Modest Mouse - Trailer Trash
Mogwai - I'm Jim Morrison, I'm Dead
Monza - Van God Los
Morrissey - The More you Ignore me the Closer i Get
Muse - Invincible
NOFX - The Decline
Naughty Boy feat. SAM ROMANS - Home
Near the Parenthesis - Under Lights
New Order - Regret
Nick Cave and the Bad Seeds - As I Sat Sadly By Her Side
Nightwish- Over the Hills and Far Away
Nils Frahm - Says
Nina Hagen Band - Naturträne
Nina Simone - Wild Is the Wind
Oasis - Stop Crying Your Heart Out
Of Montreal - The Past is a Grotesque Animal
Old Crow Medicine Show - Wagon Weel
Orbital - Way Out
Orchestral Manoeuvres In The Dark - Genetic Engineering
Oscar Harris - Song for the children
PJ Harvey - The Last Living Rose
Paloma Faith - Can't Rely on You
Pet Shop Boys - Being Boring
Peter Blegvad - How beautiful you are
Peter Gabriel - Signal to Noise
Phosphorescent - Song for Zula
Pink Floyd - Pigs (Three different ones)
Pink Floyd - The Final Cut
Porcupine Tree - Lazarus
Prefab Sprout - Bonny
Prince - Partyman
Pulp - Acrylic Afternoons
Pulp - Lipgloss
Pusha T - Crutches, Crosses, Caskets
Queen - Staying Power
R. Kelly - Step in the Name of Love [Remix]
R.E.M. - Fall on Me
Radical Face - A Pound of Flesh
Radiohead - Kid A
Radiohead - There There
Radiohead - Videotape
Rihanna - Bitch Better Have My Money
Rihanna - Kiss It Better
Rush - Tom Saywer
Sandra Kim & Udo - Crying Out for You
Scarlet - Independent Love Song
Shearwater - Rooks
Simple Minds - This is Your Land
Sinéad O'Connor - Fire On Babylon
Sinéad O'Connor - Mandinka
Slowdive - Avalyn II
Slowdive - Rutti
Sly & The Family Stone - Everyday People (Different Strokes for Different Folks)
Sparklehorse - Saturday
Spice Girls - Viva Forever
Stereolab - Crest
Sufjan Stevens - Vesuvius
Take That - Patience
Teenage Fanclub - Ain't That Enough
Terry Callier - Dancing Girl
The Alan Parsons Project - The Raven
The Antlers - Kettering
The Associates - Breakfast
The Beautiful South - Song for Whoever
The Christians - Forgotten town
The Divine Comedy - Our Mutual Friend
The Field - Day
The Fields - A friend of mine
The Game feat. Skrillex - El Chapo
The Hidden Cameras - Ban marriage
The Hidden Cameras - Gay Goth Scene
The Human League - All I Ever Wanted
The Jayhawks - Blue
The Kinks - Shangri-La
The Knife - You take my breath away
The Maccabees - Ayla
The Microphones - The Moon
The Moody Blues - Running Water
The Nits - Adieu, Sweet Bahnhof
The Prodigy - Climbatize
The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
The Sound - New Dark Age
The Sparks - When do i get to Sing my Way
The Weeknd - Kiss Land
The xx - Intro
Tom Petty & the Heartbreakers - Don't Come Around Here No More
Tom Waits - Gun Street Girl
Tool - The Grudge
Toots & the Maytals - 54-46 Was My Number
Trans-x Living on video
Trentemøller - Moan
Trentemøller - Take Me Into Your Skin
Tune-Yards - Bizness
Units - High Pressure Days
Van Dik Hout - Meer Dan Een Ander
Van Halen - Ain't Talkin' 'Bout Love
Van der Graaf Generator - Out of my book
Vashti Bunyan - Diamond Day
Wilco - Ashes of American Flags
Wipers - When It's Over
Yellowman - Strong Me Strong
Yo La Tengo - Our Way to Fall
a-ha - Minor Earth, Major Sky
256
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:23 uur
vigil schreef:
Geen 256 maar 264?
Geen 256 maar 264?
Oh oeps, dat moet uiteraard 1 plek zijn. Bij deze ingevuld door luigifort.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:24 uur
Is er nog ruimte? Bij de laatste totaalpost stond geen aantal nummers. Ik heb geen laptop bij de hand dus kan niet invoegen, maar dan mag Somehow the Wonder of Life Prevails (Mark Kozelek en Jimmy LaValle) er nog bij. Edit: graag inwisselen, voor Einaudi, als dat nog kan. Anders Is het goed zo.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:25 uur
tbouwh schreef:
Is er nog ruimte? Bij de laatste totaalpost stond geen aantal nummers. Ik heb geen laptop bij de hand dus kan niet invoegen, maar dan mag Somehow the Wonder of Life Prevails (Mark Kozelek en Jimmy LaValle) er nog bij.
Is er nog ruimte? Bij de laatste totaalpost stond geen aantal nummers. Ik heb geen laptop bij de hand dus kan niet invoegen, maar dan mag Somehow the Wonder of Life Prevails (Mark Kozelek en Jimmy LaValle) er nog bij.
Het zit nu vol als het goed is, zal de nummers nog even natellen.
Is er trouwens iemand die even mee zou willen helpen met het zoeken van spotifylinkjes?
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:27 uur
Gretz schreef:
Is er trouwens iemand die even mee zou willen helpen met het zoeken van spotifylinkjes?
Ik zag het, zie de edit in mijn post:) aantal mooie nummers er bijgekomen op de valreep, in ieder geval. Leuk de motivaties te lezen.(quote)
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:28 uur
Een donker Cavesque rocknummer inclusief indrukwekkende gitaarsolo. En ook nog eens een dame met enorme uitstraling. Waarom is dit geen instant MuMe-klassieker geworden? Ik snap er echt helemaal niks van.
Daniël Lohues - Allennig
Gek genoeg bij lange na niet het bekendste of meest gewaardeerde van sowieso een enorm onderschat artiest. Je hoeft maar een klein beetje moeite te doen om het accent te verstaan - zo erg Drents is het niet - en dan ontpopt zich een van de mooiste liedjes ooit geschreven.
DJ Shadow is met zijn drie bekende nummers van Endtroducing..... finalemateriaal in de MuMeLadder. Alles wat die nummers sterk maken, dat zit ook in What Does Your Soul Look Like (Part 2). Part 1 en 3 staan op het bejubelde album, Part 2 op een EP. Dat is waarschijnlijk de reden dat dit bij lange na niet dezelfde waardering krijgt als een Stem / Long Stem. Maar dat is een vrij absurde reden.
Frank Zappa staat bij de meeste mensen niet bekend als jazzvirtuoos, maar dat was hij absoluut. Hot Rats zou in een adem genoemd moeten worden met A Love Supreme en The Black Saint and the Sinner Lady. Met The Gumbo Variations als beste (jazz)nummer aller tijden. Bovendien ook enorm vernieuwend in het combineren van jazz en rock. Miles Davis bracht twee maanden eerder In a Silent Way uit, maar op het gebied van het samenbrengen van jazz en rock was dat album kinderspel vergeleken met Hot Rats. Hierop staat ook het meest onderschatte instrument: de elektrische viool.
James Blake - CMYK
James Blake is bekend om zijn rustige pianoliedjes met in de verte wat dubstepinvloeden, maar was begonnen als producer van innovatieve dubstep. Op een van zijn eerste EP's staat dit CMYK. Als TItmeister al loopt te klagen dat Blake's latere werk onderschat is, dan is dit al helemaal onderschat
Voor 99,9% van de bevolking was het een enorme verrassing dat Justin Bieber ineens met redelijk goede nummers op zijn laatst album kwam. Maar de enkeling die dit nummer al kende zag het uiteraard aankomen. Confident is zelfs beter, volwassener en gedurfder dan zijn laatste singles. Uiteindelijk zal dit nummer wel compleet in de vergetelheid raken en zullen de geschiedenisboeken gaan zeggen dat Justin Bieber pas in 2015 de switch maakte naar betere muziek.
Marek Hemmann - Gemini
Als dit vier/vijf jaar later was uitgebracht had het de Klangkarussels en Bakermats de mond gesnoerd. Dat zijn eigenlijk allemaal matige kopieën van dit nummer. Dit had met gemak de top-40 gehaald als het in diezelfde tijd was uitgebracht. Met het verschil dat dit ook waardering kan krijgen van de "serieuzere" liefhebbers van dance.
Eén van de allerbeste nummers van Radiohead. Dus waarom staat dit niet gewoon standaard in de finale van de MuMeLadder? Of op zijn minst rond plek 300, zo ongeveer waar de laagst geklasseerde andere Radiohead-toppers staan.
Slowdive - Avalyn II
Langzaamaan ben ik Slowdive meer en meer aan het ontdekken als één van de allerbeste bands. Alle drie de albums zijn goed, maar bovenal zijn een aantal nummers van absolute topkwaliteit. Avalyn II is niet het meest toegankelijke nummer, maar het is dan ook een relatief onbekende van de band. Net als bij Radiohead zal het er wel aan liggen dat het niet op een regulier album staat.
Slowdive - Rutti
Nog eentje van Slowdive, omdat ik het vrij absurd vind dat een band met dit geluid nog niet keihard in mijn gezicht gesmeten is. Natuurlijk had ik wel eens wat gehoord en scheen het wel wat te zijn. Maar dit is zulke enorme kwaliteit dat ik dit meteen opgedrongen had moeten krijgen, zoals wel gebeurde met Sigur Rós of GYBE!
Songs: Ohia is misschien één van de meest onderschatte artiesten dus het was even lastig kiezen welk nummer het meest onderschat is. Uiteindelijk gekozen voor de albumopener van The Lioness. Nog geen 200.000 plays op Spotify
Dit is muziek waar letterlijk iedereen voor zou kunnen vallen, mits op de juiste manier toegestopt en door de luisteraar met de juiste intentie beluisterd. Misschien wat heftig, maar als Johnny Cash' Hurt 87,5 miljoen plays kan krijgen, dan mag The Black Crow er toch op zijn minst wel 2 miljoen.
Ik hoor hier een alternatieve klassieker in, maar gek genoeg had ik lange tijd nooit van dit nummer gehoord. Totdat er door een paar users over werd gesproken in het geweldige topic Song Top 10 per jaar. Ik was direct verkocht en ik denk dat dit voor veel mensen op kan gaan.
The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Look Right)
Ik zat erg te twijfelen tussen Soma en deze. Soma is de toegankelijkere en dus potentieel populairdere, maar The Aeroplane Flies High is hun beste. En eigenlijk niet eens zo afwijkend van hun normale geluid. Vandaar voor deze gekozen.
The Weeknd - Kiss Land
Tsja, The Weeknd... Als artiest tegelijkertijd overschat en onderschat. Zijn enorme succes Can't Feel My Face is een beetje overdreven. Tegelijkertijd heeft The Hills in NL niks gedaan in de charts, terwijl het van hetzelfde album komt. En zijn eerste trilogie is sterk, maar ook wel behoorlijk gehyped. Waar zijn laatste werk het goed doet in de mainstream, is zijn beginwerk enorm populair op verscheidene plekken op het internet. En wat zit daar tussenin? Zijn allerbeste, maar minst gewaardeerde werk. Kiss Land is een meesterwerk. Het was een ander geluid dan zijn beginwerk, waardoor de early adaptors waarschijnlijk snel afhaakten. Tegelijkertijd is Kiss Land veel te experimenteel voor de charts. Maar de liefhebbers van spannende electronische producties - en die zijn er genoeg op MuMe - zouden dit moeten omarmen. Dit nummer zou op zijn minst evenveel waardering moeten krijgen als Frank Ocean's Pyramids - en ook dat nummer is enorm onderschat.
Wankelmut had onverwachts succes met zijn bewerking van Reckoning Song van Asaf Avidan & The Mojos. Toen ik My Head Is a Jungle hoorde, bleek hij nog veel meer in zijn mars te hebben en hoopte ik dat dit nummer mee kon liften op het succes van One Day / Reckoning Song. Helaas werd het niks en zal over tien jaar niemand meer gehoord hebben van Wankelmut.
Een donker Cavesque rocknummer inclusief indrukwekkende gitaarsolo. En ook nog eens een dame met enorme uitstraling. Waarom is dit geen instant MuMe-klassieker geworden? Ik snap er echt helemaal niks van.
Daniël Lohues - Allennig
Gek genoeg bij lange na niet het bekendste of meest gewaardeerde van sowieso een enorm onderschat artiest. Je hoeft maar een klein beetje moeite te doen om het accent te verstaan - zo erg Drents is het niet - en dan ontpopt zich een van de mooiste liedjes ooit geschreven.
DJ Shadow is met zijn drie bekende nummers van Endtroducing..... finalemateriaal in de MuMeLadder. Alles wat die nummers sterk maken, dat zit ook in What Does Your Soul Look Like (Part 2). Part 1 en 3 staan op het bejubelde album, Part 2 op een EP. Dat is waarschijnlijk de reden dat dit bij lange na niet dezelfde waardering krijgt als een Stem / Long Stem. Maar dat is een vrij absurde reden.
Frank Zappa staat bij de meeste mensen niet bekend als jazzvirtuoos, maar dat was hij absoluut. Hot Rats zou in een adem genoemd moeten worden met A Love Supreme en The Black Saint and the Sinner Lady. Met The Gumbo Variations als beste (jazz)nummer aller tijden. Bovendien ook enorm vernieuwend in het combineren van jazz en rock. Miles Davis bracht twee maanden eerder In a Silent Way uit, maar op het gebied van het samenbrengen van jazz en rock was dat album kinderspel vergeleken met Hot Rats. Hierop staat ook het meest onderschatte instrument: de elektrische viool.
James Blake - CMYK
James Blake is bekend om zijn rustige pianoliedjes met in de verte wat dubstepinvloeden, maar was begonnen als producer van innovatieve dubstep. Op een van zijn eerste EP's staat dit CMYK. Als TItmeister al loopt te klagen dat Blake's latere werk onderschat is, dan is dit al helemaal onderschat

Voor 99,9% van de bevolking was het een enorme verrassing dat Justin Bieber ineens met redelijk goede nummers op zijn laatst album kwam. Maar de enkeling die dit nummer al kende zag het uiteraard aankomen. Confident is zelfs beter, volwassener en gedurfder dan zijn laatste singles. Uiteindelijk zal dit nummer wel compleet in de vergetelheid raken en zullen de geschiedenisboeken gaan zeggen dat Justin Bieber pas in 2015 de switch maakte naar betere muziek.
Marek Hemmann - Gemini
Als dit vier/vijf jaar later was uitgebracht had het de Klangkarussels en Bakermats de mond gesnoerd. Dat zijn eigenlijk allemaal matige kopieën van dit nummer. Dit had met gemak de top-40 gehaald als het in diezelfde tijd was uitgebracht. Met het verschil dat dit ook waardering kan krijgen van de "serieuzere" liefhebbers van dance.
Eén van de allerbeste nummers van Radiohead. Dus waarom staat dit niet gewoon standaard in de finale van de MuMeLadder? Of op zijn minst rond plek 300, zo ongeveer waar de laagst geklasseerde andere Radiohead-toppers staan.
Slowdive - Avalyn II
Langzaamaan ben ik Slowdive meer en meer aan het ontdekken als één van de allerbeste bands. Alle drie de albums zijn goed, maar bovenal zijn een aantal nummers van absolute topkwaliteit. Avalyn II is niet het meest toegankelijke nummer, maar het is dan ook een relatief onbekende van de band. Net als bij Radiohead zal het er wel aan liggen dat het niet op een regulier album staat.
Slowdive - Rutti
Nog eentje van Slowdive, omdat ik het vrij absurd vind dat een band met dit geluid nog niet keihard in mijn gezicht gesmeten is. Natuurlijk had ik wel eens wat gehoord en scheen het wel wat te zijn. Maar dit is zulke enorme kwaliteit dat ik dit meteen opgedrongen had moeten krijgen, zoals wel gebeurde met Sigur Rós of GYBE!
Songs: Ohia is misschien één van de meest onderschatte artiesten dus het was even lastig kiezen welk nummer het meest onderschat is. Uiteindelijk gekozen voor de albumopener van The Lioness. Nog geen 200.000 plays op Spotify
Dit is muziek waar letterlijk iedereen voor zou kunnen vallen, mits op de juiste manier toegestopt en door de luisteraar met de juiste intentie beluisterd. Misschien wat heftig, maar als Johnny Cash' Hurt 87,5 miljoen plays kan krijgen, dan mag The Black Crow er toch op zijn minst wel 2 miljoen.The Modern Lovers - Hospital
Ik hoor hier een alternatieve klassieker in, maar gek genoeg had ik lange tijd nooit van dit nummer gehoord. Totdat er door een paar users over werd gesproken in het geweldige topic Song Top 10 per jaar. Ik was direct verkocht en ik denk dat dit voor veel mensen op kan gaan.
The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Look Right)
Ik zat erg te twijfelen tussen Soma en deze. Soma is de toegankelijkere en dus potentieel populairdere, maar The Aeroplane Flies High is hun beste. En eigenlijk niet eens zo afwijkend van hun normale geluid. Vandaar voor deze gekozen.
The Weeknd - Kiss Land
Tsja, The Weeknd... Als artiest tegelijkertijd overschat en onderschat. Zijn enorme succes Can't Feel My Face is een beetje overdreven. Tegelijkertijd heeft The Hills in NL niks gedaan in de charts, terwijl het van hetzelfde album komt. En zijn eerste trilogie is sterk, maar ook wel behoorlijk gehyped. Waar zijn laatste werk het goed doet in de mainstream, is zijn beginwerk enorm populair op verscheidene plekken op het internet. En wat zit daar tussenin? Zijn allerbeste, maar minst gewaardeerde werk. Kiss Land is een meesterwerk. Het was een ander geluid dan zijn beginwerk, waardoor de early adaptors waarschijnlijk snel afhaakten. Tegelijkertijd is Kiss Land veel te experimenteel voor de charts. Maar de liefhebbers van spannende electronische producties - en die zijn er genoeg op MuMe - zouden dit moeten omarmen. Dit nummer zou op zijn minst evenveel waardering moeten krijgen als Frank Ocean's Pyramids - en ook dat nummer is enorm onderschat.
Wankelmut had onverwachts succes met zijn bewerking van Reckoning Song van Asaf Avidan & The Mojos. Toen ik My Head Is a Jungle hoorde, bleek hij nog veel meer in zijn mars te hebben en hoopte ik dat dit nummer mee kon liften op het succes van One Day / Reckoning Song. Helaas werd het niks en zal over tien jaar niemand meer gehoord hebben van Wankelmut.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:29 uur
tbouwh schreef:
(quote)
Ik zag het, zie de edit in mijn post:) aantal mooie nummers er bijgekomen op de valreep, in ieder geval. Leuk de motivaties te lezen. Ik ga hem voor je inwisselen en dan kunnen we zo van start.
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:37 uur
Hetzelfde schema als in het vorige spel. Als iedereen die heeft genomineerd met enige regelmaat meespeelt moet dit makkelijk haalbaar zijn, zeker ook omdat we zodadelijk een spotifylijst hebben. Ik stel wel voor om in ronde 1 twee battles tegelijk te spelen om het tempo er redelijk in te kunnen houden.
Ronde 1: tot de 5, 1 verschil.
Ronde 2: tot de 6, 1 verschil.
Ronde 3: tot de 6, 2 verschil.
Ronde 4: tot de 7, 2 verschil.
Achtste finales: tot de 8, 2 verschil.
Kwartfinales: tot de 9, 2 verschil.
Halve finales: tot de 11, 2 verschil.
Finale: tot de 12, 2 verschil.
Verder geldt gewoon de 24-uursregel waar nodig, vanaf nu met de volgende appendix: mocht het nog een gelijke stand zijn op dat moment dan laten we de battle nog even staan. Er wordt dan nog een extra 24 uur naar een beslissende stem gezocht. Lukt dat niet dan wint het nummer dat het laatst voorstond. M
Ronde 1: tot de 5, 1 verschil.
Ronde 2: tot de 6, 1 verschil.
Ronde 3: tot de 6, 2 verschil.
Ronde 4: tot de 7, 2 verschil.
Achtste finales: tot de 8, 2 verschil.
Kwartfinales: tot de 9, 2 verschil.
Halve finales: tot de 11, 2 verschil.
Finale: tot de 12, 2 verschil.
Verder geldt gewoon de 24-uursregel waar nodig, vanaf nu met de volgende appendix: mocht het nog een gelijke stand zijn op dat moment dan laten we de battle nog even staan. Er wordt dan nog een extra 24 uur naar een beslissende stem gezocht. Lukt dat niet dan wint het nummer dat het laatst voorstond. M
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:38 uur
Ronde 1: tot de 5, 1 verschil en twee tegelijk dus. We stemmen dus op het nummer dat we het meest onderschat vinden van de twee, dat hoeft niet automatisch ook het nummer te zijn dat je het beste vindt. Het zou leuk zijn als iedereen van de mogelijkheid gebruik maakt om de nummers te beluisteren die je nog niet kent. Veel plezier!
Het meest onderschatte nummer (K.O.) on Spotify - open.spotify.com
1. New Order - Regret vs. Built to Spill - Kicked It in the Sun
2. Radiohead - Kid A vs. Phosphorescent - Song for Zula
3. Pulp - Acrylic Afternoons vs. Marek Hemmann - Gemini
4. Muse - Invincible vs. Wilco - Ashes of American Flags
5. Van Dik Hout - Meer Dan Een Ander vs. Wipers - When It's Over
6. Bill Withers - Can We Pretend vs. Tune-Yards - Bizness
7. Simple Minds - This is Your Land vs. Trentemøller - Moan
8. Guided By Voices - Queen of Cans and Jars vs. Prefab Sprout - Bonny
9. Queen - Staying Power vs. Kevin Coyne - Marlene
10. All Saints - Pure Shores vs. The Alan Parsons Project - The Raven
11. Madonna - Get Together vs. Kapitan Korsakov - In The Shade Of The Sun
12. Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight vs. Husker Du - Diane
13. James Blake - Life Round Here vs. The Kinks - Shangri-La
14. Sinéad O'Connor - Mandinka vs. The Field - Day
15. The Jam - Down In The Tube Station At Midnight vs. Korn - Falling Away from Me
16. Broken Social Scene - Anthems of a Seventeen Year Old Girl vs. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Genetic Engineering
17. Nils Frahm - Says vs. Iggy Pop - Nightclubbing
18. The Moody Blues - Running Water vs. Giles Corey - No One Is Ever Going to Want Me
19. Britney Spears - Everytime vs. a-ha - Minor Earth, Major Sky
20. The Christians - Forgotten town vs. The Human League - All I Ever Wanted
21. Chemical Brothers - One Too Many Mornings vs. Radical Face - A Pound of Flesh
22. Junior Murvin - Police and Thieves vs. Monza - Van God Los
23. David Bowie - Golden Years vs. Justin Bieber feat. Chance the Rapper - Confident
24. Of Montreal - The Past is a Grotesque Animal vs. Kylie Minoque - Put Yourself in My Place
25. Rush - Tom Saywer vs. The Knife - You take my breath away
26. George Michael - John and Elvis Are Dead vs. Fish- Vigil in a Wilderness of Mirrors
27. Earth & Fire - Memories vs. James Brown - The Payback
28. Isley Brothers - Behind a painted smile vs. George Michael - Older
29. The Microphones - The Moon vs. Stereolab - Crest
30. Ciara - Body Party vs. Justin Timberlake - Tunnel Vision
31. Lorde - Yellow Flicker Beat vs. Orbital - Way Out
32. The xx - Intro vs. R. Kelly - Step in the Name of Love [Remix]
33. David Bowie - Heathen (The Rays) vs. DJ Shadow - What Does Your Soul Look Like (Part 2)
34. Interpol - The Lighthouse vs. Darkside - Paper Trails
35. College feat. Electric Youth - A Real Hero vs. Miley Cyrus - We Can't Stop
36. Spice Girls - Viva Forever vs. The Antlers - Kettering
37. Mogwai - I'm Jim Morrison, I'm Dead vs. Koto - Visitors
38. David Bowie - Modern Love vs. Lenny Kravitz - The Chamber
39. The Associates - Breakfast vs. Pink Floyd - The Final Cut
40. Oscar Harris - Song for the children vs. Coldplay - True Love
41. Slowdive - Avalyn II vs. Radiohead - Talk Show Host
42. Pulp - Lipgloss vs. Old Crow Medicine Show - Wagon Weel
43. Yo La Tengo - Our Way to Fall vs. Units - High Pressure Days
44. The Fields - A friend of mine vs. The Maccabees - Ayla
45. Arno - Forget the Cold Sweat vs. R.E.M. - Fall on Me
46. Van der Graaf Generator - Out of my book vs. Porcupine Tree - Lazarus
47. Sufjan Stevens - Vesuvius vs. Bon Jovi - Runaway
48. Radiohead - Videotape vs. Van Halen - Ain't Talkin' 'Bout Love
49. Radiohead - There There vs. Autechre - Piezo
50. Concrete Blonde - Joey vs. Daniël Lohues - Allennig
51. The Jayhawks - Blue vs. Nina Simone - Wild Is the Wind
52. Rihanna - Kiss It Better vs. Julien Baker - Rejoice
53. Nightwish- Over the Hills and Far Away vs. Hurts - Stay
54. Kraze - The Party vs. Rihanna - Bitch Better Have My Money
55. Cœur de Pirate - Place de la République vs. Kraftwerk- Europe Endless
56. Teenage Fanclub - Ain't That Enough vs. Trans-x Living on video
57. Kendrick Lamar - Compton vs. It's a Beautiful Day - White Bird
58. Peter Gabriel - Signal to Noise vs. Heather Nova - London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)
59. The Divine Comedy - Our Mutual Friend vs. Shearwater - Rooks
60. Black Slate - Amigo vs. The Hidden Cameras - Ban marriage
61. Brian Eno - By This River vs. Nick Cave and the Bad Seeds - As I Sat Sadly By Her Side
62. Sinéad O'Connor - Fire On Babylon vs. James Blake - CMYK
63. The Prodigy - Climbatize vs. Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
64. Sandra Kim & Udo - Crying Out for You vs. The Beautiful South - Song for Whoever
65. Trentemøller - Take Me Into Your Skin vs. John Hiatt - Perfectly Good Guitar
66. Laurie Freelove - Arms of a dream vs. Joy Division - Atmosphere
67. Stars - Your Ex-Lover Is Dead vs. Mariee Sioux- Wild Eyes
68. Sparklehorse - Saturday vs. The Postal Service - Such Great Heights
69. Melody's Echo Chamber - I Follow You vs. Pink Floyd - Pigs (Three different ones)
70. Tool - The Grudge vs. Ewert & the Two Dragons - Good Man Down
71. Mark Kozelek & Jimmy LaValle - Somehow the Wonder of Life Prevail vs. Fiona Apple - Paper Bag
72. Lindsey Buckingham - Trouble vs. Hans Zimmer- Time
73. Ian Gomm - Hold On vs. The Hidden Cameras - Gay Goth Scene
74. Scarlet - Independent Love Song vs. Lambchop - All Smiles and Mariachi
75. PJ Harvey - The Last Living Rose vs. Joy Division - Day of the Lords
76. Todd Terje - Inspector Norse vs. Enya- May it be
77. Dj Shadow - High Noon vs. Joe Jackson & Elaine Caswell - Happy Ending
78. Terry Callier - Dancing Girl vs. Elton John - Bennie and the Jets
79. Elliott Smith - Southern Belle vs. Wankelmut & Emma Louise - My Head Is a Jungle
80. Kendrick Lamar - Real vs. Diethelm & Famulari - The flyer
81. Take That - Patience vs. Distant Cousins - You used to
82. Pet Shop Boys - Being Boring vs. Nina Hagen Band - Naturträne
83. Curtis Mayfield - Freddie's Dead vs. Songs: Ohia - The Black Crow
84. Janet Jackson feat. J. Cole - No Sleeep vs. Aafke Romeijn - Karakter
85. Vashti Bunyan - Diamond Day vs. Joe Jackson - A Slow Song
86. Isaac Hayes - Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic vs. Five For Fighting - Superman (It's Not Easy)
87. The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) vs. Guided By Voices - Teenage FBI
88. Prince - Partyman vs. Lykke Li - I Follow Rivers
89. Baby D - Let Me Be Your Fantasy vs. Naughty Boy feat. SAM ROMANS - Home
90. Julian Cope - World Shut Your Mouth vs. 16 Horsepower - Black Soul Choir
91. Sky Ferreira - Everything Is Embarrassing vs. Jon & Vangelis - He is sailing
92. The Sparks - When do i get to Sing my Way vs. Toots & the Maytals - 54-46 Was My Number
93. Earth, Wind & Fire - Can’t Hide Love vs. Comus - Drip Drip
94. Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen vs. Beach Boys - Good Vibrations
95. Yellowman - Strong Me Strong vs. Het Goede Doel - Net Zo Lief Gefortuneerd
96. Morrissey - The More you Ignore me the Closer i Get vs. Death Cab for Cutie - I Will Possess Your Heart
97. Blanket Of Secrecy - Say You Will vs. Alicia Keys - Try Sleeping with a Broken Heart
98. Gene Clark - Strength of Strings vs. Daft Punk - Human After All
99. Michael Jackson - Off the Wall vs. Slowdive - Rutti
100. Jack White & Alicia Keys - Another Way to Die vs. Imogen Heap - Speeding Cars
101. Near the Parenthesis - Under Lights vs. Bon Iver - Blindsided
102. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken vs. Britney Spears - Toxic
103. Guns N' Roses - Rocket Queen vs. Cock Robin - Straighter Line
104. Tom Petty & the Heartbreakers - Don't Come Around Here No More vs. Beach House - Levitation
105. James - Born of Frustation vs. Amy Macdonald - Let's Start a Band
106. Mr. Flagio - Take a Chance vs. Irma Thomas - Breakaway
107. Fatboy Slim - Right Here Right Now vs. Carissa's Wierd - Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone
108. Frank Zappa - The Gumbo Variations vs. Dire Straits - Tunnel of Love
109. John Mayer- Neon (live) vs. David Bowie - I`m Deranged
110. Forest Swords - Thor's Stone vs. Jo Lemaire - Tentations
111. Gravenhurst - The prize vs. The Weeknd - Kiss Land
112. Soap&Skin - Mr. Gaunt Pt 1000 vs. Sly & The Family Stone - Everyday People (Different Strokes for Different Folks)
113. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours of the Morning vs. Holden - Renata
114. The Sound - New Dark Age vs. Feist - Limit to your love
115. Eels - A Line in the Dirt vs. Tom Waits - Gun Street Girl
116. Avantasia- Farewell vs. NOFX - The Decline
117. Peter Blegvad - How beautiful you are vs. Elliott Smith - Angeles
118. The Modern Lovers - Hospital vs. Goldfrapp - Clay
119. Paloma Faith - Can't Rely on You vs. Chris Isaak - Can't Do a Thing (To Stop Me)
120. Inspiral Carpets - This Is How It Feels vs. Archive - Violently
121. Pusha T - Crutches, Crosses, Caskets vs. Mary J. Blige - Right Now
122. Bush - Glycerine vs. Belle & Sebastian - There's too Much Love
123. Oasis - Stop Crying Your Heart Out vs. Celine Dion - Pour Que Tu M'Aimes Encore
124. The Nits - Adieu, Sweet Bahnhof vs. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
125. The Game feat. Skrillex - El Chapo vs. Massive Attack- Paradise circus
126. Modest Mouse - Trailer Trash vs. Kanye West - Send It Up
127. Kanye West - See You In My Nightmares vs. Madonna - Nothing Really Matters
128. DJ Cassidy feat. Jessie J & Robin Thicke - Calling All Hearts vs. Antony and the Johnsons - What Can I Do?
Het meest onderschatte nummer (K.O.) on Spotify - open.spotify.com
5. Van Dik Hout - Meer Dan Een Ander vs. Wipers - When It's Over
6. Bill Withers - Can We Pretend vs. Tune-Yards - Bizness
7. Simple Minds - This is Your Land vs. Trentemøller - Moan
8. Guided By Voices - Queen of Cans and Jars vs. Prefab Sprout - Bonny
9. Queen - Staying Power vs. Kevin Coyne - Marlene
10. All Saints - Pure Shores vs. The Alan Parsons Project - The Raven
11. Madonna - Get Together vs. Kapitan Korsakov - In The Shade Of The Sun
12. Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight vs. Husker Du - Diane
13. James Blake - Life Round Here vs. The Kinks - Shangri-La
14. Sinéad O'Connor - Mandinka vs. The Field - Day
15. The Jam - Down In The Tube Station At Midnight vs. Korn - Falling Away from Me
16. Broken Social Scene - Anthems of a Seventeen Year Old Girl vs. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Genetic Engineering
17. Nils Frahm - Says vs. Iggy Pop - Nightclubbing
18. The Moody Blues - Running Water vs. Giles Corey - No One Is Ever Going to Want Me
19. Britney Spears - Everytime vs. a-ha - Minor Earth, Major Sky
20. The Christians - Forgotten town vs. The Human League - All I Ever Wanted
21. Chemical Brothers - One Too Many Mornings vs. Radical Face - A Pound of Flesh
22. Junior Murvin - Police and Thieves vs. Monza - Van God Los
23. David Bowie - Golden Years vs. Justin Bieber feat. Chance the Rapper - Confident
24. Of Montreal - The Past is a Grotesque Animal vs. Kylie Minoque - Put Yourself in My Place
25. Rush - Tom Saywer vs. The Knife - You take my breath away
26. George Michael - John and Elvis Are Dead vs. Fish- Vigil in a Wilderness of Mirrors
27. Earth & Fire - Memories vs. James Brown - The Payback
28. Isley Brothers - Behind a painted smile vs. George Michael - Older
29. The Microphones - The Moon vs. Stereolab - Crest
30. Ciara - Body Party vs. Justin Timberlake - Tunnel Vision
31. Lorde - Yellow Flicker Beat vs. Orbital - Way Out
32. The xx - Intro vs. R. Kelly - Step in the Name of Love [Remix]
33. David Bowie - Heathen (The Rays) vs. DJ Shadow - What Does Your Soul Look Like (Part 2)
34. Interpol - The Lighthouse vs. Darkside - Paper Trails
35. College feat. Electric Youth - A Real Hero vs. Miley Cyrus - We Can't Stop
36. Spice Girls - Viva Forever vs. The Antlers - Kettering
37. Mogwai - I'm Jim Morrison, I'm Dead vs. Koto - Visitors
38. David Bowie - Modern Love vs. Lenny Kravitz - The Chamber
39. The Associates - Breakfast vs. Pink Floyd - The Final Cut
40. Oscar Harris - Song for the children vs. Coldplay - True Love
41. Slowdive - Avalyn II vs. Radiohead - Talk Show Host
42. Pulp - Lipgloss vs. Old Crow Medicine Show - Wagon Weel
43. Yo La Tengo - Our Way to Fall vs. Units - High Pressure Days
44. The Fields - A friend of mine vs. The Maccabees - Ayla
45. Arno - Forget the Cold Sweat vs. R.E.M. - Fall on Me
46. Van der Graaf Generator - Out of my book vs. Porcupine Tree - Lazarus
47. Sufjan Stevens - Vesuvius vs. Bon Jovi - Runaway
48. Radiohead - Videotape vs. Van Halen - Ain't Talkin' 'Bout Love
49. Radiohead - There There vs. Autechre - Piezo
50. Concrete Blonde - Joey vs. Daniël Lohues - Allennig
51. The Jayhawks - Blue vs. Nina Simone - Wild Is the Wind
52. Rihanna - Kiss It Better vs. Julien Baker - Rejoice
53. Nightwish- Over the Hills and Far Away vs. Hurts - Stay
54. Kraze - The Party vs. Rihanna - Bitch Better Have My Money
55. Cœur de Pirate - Place de la République vs. Kraftwerk- Europe Endless
56. Teenage Fanclub - Ain't That Enough vs. Trans-x Living on video
57. Kendrick Lamar - Compton vs. It's a Beautiful Day - White Bird
58. Peter Gabriel - Signal to Noise vs. Heather Nova - London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)
59. The Divine Comedy - Our Mutual Friend vs. Shearwater - Rooks
60. Black Slate - Amigo vs. The Hidden Cameras - Ban marriage
61. Brian Eno - By This River vs. Nick Cave and the Bad Seeds - As I Sat Sadly By Her Side
62. Sinéad O'Connor - Fire On Babylon vs. James Blake - CMYK
63. The Prodigy - Climbatize vs. Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
64. Sandra Kim & Udo - Crying Out for You vs. The Beautiful South - Song for Whoever
65. Trentemøller - Take Me Into Your Skin vs. John Hiatt - Perfectly Good Guitar
66. Laurie Freelove - Arms of a dream vs. Joy Division - Atmosphere
67. Stars - Your Ex-Lover Is Dead vs. Mariee Sioux- Wild Eyes
68. Sparklehorse - Saturday vs. The Postal Service - Such Great Heights
69. Melody's Echo Chamber - I Follow You vs. Pink Floyd - Pigs (Three different ones)
70. Tool - The Grudge vs. Ewert & the Two Dragons - Good Man Down
71. Mark Kozelek & Jimmy LaValle - Somehow the Wonder of Life Prevail vs. Fiona Apple - Paper Bag
72. Lindsey Buckingham - Trouble vs. Hans Zimmer- Time
73. Ian Gomm - Hold On vs. The Hidden Cameras - Gay Goth Scene
74. Scarlet - Independent Love Song vs. Lambchop - All Smiles and Mariachi
75. PJ Harvey - The Last Living Rose vs. Joy Division - Day of the Lords
76. Todd Terje - Inspector Norse vs. Enya- May it be
77. Dj Shadow - High Noon vs. Joe Jackson & Elaine Caswell - Happy Ending
78. Terry Callier - Dancing Girl vs. Elton John - Bennie and the Jets
79. Elliott Smith - Southern Belle vs. Wankelmut & Emma Louise - My Head Is a Jungle
80. Kendrick Lamar - Real vs. Diethelm & Famulari - The flyer
81. Take That - Patience vs. Distant Cousins - You used to
82. Pet Shop Boys - Being Boring vs. Nina Hagen Band - Naturträne
83. Curtis Mayfield - Freddie's Dead vs. Songs: Ohia - The Black Crow
84. Janet Jackson feat. J. Cole - No Sleeep vs. Aafke Romeijn - Karakter
85. Vashti Bunyan - Diamond Day vs. Joe Jackson - A Slow Song
86. Isaac Hayes - Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic vs. Five For Fighting - Superman (It's Not Easy)
87. The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) vs. Guided By Voices - Teenage FBI
88. Prince - Partyman vs. Lykke Li - I Follow Rivers
89. Baby D - Let Me Be Your Fantasy vs. Naughty Boy feat. SAM ROMANS - Home
90. Julian Cope - World Shut Your Mouth vs. 16 Horsepower - Black Soul Choir
91. Sky Ferreira - Everything Is Embarrassing vs. Jon & Vangelis - He is sailing
92. The Sparks - When do i get to Sing my Way vs. Toots & the Maytals - 54-46 Was My Number
93. Earth, Wind & Fire - Can’t Hide Love vs. Comus - Drip Drip
94. Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen vs. Beach Boys - Good Vibrations
95. Yellowman - Strong Me Strong vs. Het Goede Doel - Net Zo Lief Gefortuneerd
96. Morrissey - The More you Ignore me the Closer i Get vs. Death Cab for Cutie - I Will Possess Your Heart
97. Blanket Of Secrecy - Say You Will vs. Alicia Keys - Try Sleeping with a Broken Heart
98. Gene Clark - Strength of Strings vs. Daft Punk - Human After All
99. Michael Jackson - Off the Wall vs. Slowdive - Rutti
100. Jack White & Alicia Keys - Another Way to Die vs. Imogen Heap - Speeding Cars
101. Near the Parenthesis - Under Lights vs. Bon Iver - Blindsided
102. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken vs. Britney Spears - Toxic
103. Guns N' Roses - Rocket Queen vs. Cock Robin - Straighter Line
104. Tom Petty & the Heartbreakers - Don't Come Around Here No More vs. Beach House - Levitation
105. James - Born of Frustation vs. Amy Macdonald - Let's Start a Band
106. Mr. Flagio - Take a Chance vs. Irma Thomas - Breakaway
107. Fatboy Slim - Right Here Right Now vs. Carissa's Wierd - Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone
108. Frank Zappa - The Gumbo Variations vs. Dire Straits - Tunnel of Love
109. John Mayer- Neon (live) vs. David Bowie - I`m Deranged
110. Forest Swords - Thor's Stone vs. Jo Lemaire - Tentations
111. Gravenhurst - The prize vs. The Weeknd - Kiss Land
112. Soap&Skin - Mr. Gaunt Pt 1000 vs. Sly & The Family Stone - Everyday People (Different Strokes for Different Folks)
113. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours of the Morning vs. Holden - Renata
114. The Sound - New Dark Age vs. Feist - Limit to your love
115. Eels - A Line in the Dirt vs. Tom Waits - Gun Street Girl
116. Avantasia- Farewell vs. NOFX - The Decline
117. Peter Blegvad - How beautiful you are vs. Elliott Smith - Angeles
118. The Modern Lovers - Hospital vs. Goldfrapp - Clay
119. Paloma Faith - Can't Rely on You vs. Chris Isaak - Can't Do a Thing (To Stop Me)
120. Inspiral Carpets - This Is How It Feels vs. Archive - Violently
121. Pusha T - Crutches, Crosses, Caskets vs. Mary J. Blige - Right Now
122. Bush - Glycerine vs. Belle & Sebastian - There's too Much Love
123. Oasis - Stop Crying Your Heart Out vs. Celine Dion - Pour Que Tu M'Aimes Encore
124. The Nits - Adieu, Sweet Bahnhof vs. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving
125. The Game feat. Skrillex - El Chapo vs. Massive Attack- Paradise circus
126. Modest Mouse - Trailer Trash vs. Kanye West - Send It Up
127. Kanye West - See You In My Nightmares vs. Madonna - Nothing Really Matters
128. DJ Cassidy feat. Jessie J & Robin Thicke - Calling All Hearts vs. Antony and the Johnsons - What Can I Do?
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:38 uur
0-0
0-1
0-0
0-1
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:43 uur
0-1
0-2
0-1
0-2
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:46 uur
1-1
0-3
1-1
0-3
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:47 uur
2-1
1-3
2-1
1-3
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:55 uur
2-2
2-3
2-2
2-3
0
geplaatst: 3 juni 2016, 22:59 uur
3-2
2-4
3-2
2-4
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:22 uur
3-2
2-5
3-2
2-5
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:37 uur
4-2
1-0
4-2
1-0
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:42 uur
5-2
1-0
0-0
5-2
1-0
0-0
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:52 uur
1-1
0-1 (op nummers van het debuut na is alles van Muse overschat)
1-1
0-1 (op nummers van het debuut na is alles van Muse overschat)
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:53 uur
1-1
0-2
1-1
0-2
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:54 uur
2-1
0-3 (Muse is moeilijk onderschat te noemen, en Wilco is fantastisch).
2-1
0-3 (Muse is moeilijk onderschat te noemen, en Wilco is fantastisch).
0
geplaatst: 3 juni 2016, 23:59 uur
2-2
0-3
2-2
0-3
0
geplaatst: 4 juni 2016, 00:18 uur