Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 600 - 2017
zoeken in:
0
geplaatst: 18 december 2017, 09:37 uur
marsupilami schreef:
Spijtige maar begrijpelijke beslissing, hoewel ik er naar uitkeek om al die oude liedjes eens te beluisteren. Zonder de sociale druk zal het een pak moeilijker zijn om me er toe te brengen om ze te beluisteren.
Ik vond dat deze Belpop klassieker eigenlijk niet mocht ontbreken:
The Cousins - Kili Watch uit 1961
En dat Domenico Modugno - Nel blu dipinto di blu uit 1958 ook door niemand is geselecteerd geraakt in die 5 jaar vind ik eigenlijk ook nogal raar, da's toch een nummer dat bijna iedereen wel kent...
Ja, vreemd. Sterker, ik zou zweren dat Domenico een keer heeft meegedaan. Zal zeker op mijn longlist gestaan hebben.Spijtige maar begrijpelijke beslissing, hoewel ik er naar uitkeek om al die oude liedjes eens te beluisteren. Zonder de sociale druk zal het een pak moeilijker zijn om me er toe te brengen om ze te beluisteren.
En dat Domenico Modugno - Nel blu dipinto di blu uit 1958 ook door niemand is geselecteerd geraakt in die 5 jaar vind ik eigenlijk ook nogal raar, da's toch een nummer dat bijna iedereen wel kent...
Ik kom er nu ook achter dat Louis Prima de lijst nooit gehaald heeft. Terwijl dat een van de eerste plaatjes was die ik op mijn pickupje draaide.
2
geplaatst: 18 december 2017, 21:39 uur
remcodulac schreef:
I Remember Clifford kende ik oorspronkelijk door Stan Getz. Ben daarna op zoek gegaan naar een versie door Benny Golson zelf en zo liep ik tegen de versie aan die ik genomineerd heb. Vind het zelf de meest gevoelige die ik tegen ben gekomen. Bovendien de bonus van bewegende beelden, wat mij betreft.
Mee eens. Ik moest even wennen aan deze Belgische versie maar die is inderdaad zeer goed. I Remember Clifford kende ik oorspronkelijk door Stan Getz. Ben daarna op zoek gegaan naar een versie door Benny Golson zelf en zo liep ik tegen de versie aan die ik genomineerd heb. Vind het zelf de meest gevoelige die ik tegen ben gekomen. Bovendien de bonus van bewegende beelden, wat mij betreft.
Over Belgisch gesproken:
marsupilami schreef:
Ik kreeg deze link niet geopend. Waarschijnlijk een Belgische link. Ik krijg: Ik vond dat deze Belpop klassieker eigenlijk niet mocht ontbreken:
Deze video bevat content van SME, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land.
Al die regels ook. Zouden ze moeten afschaffen!
Orbilin schreef:
Het stond dit jaar niet expliciet in de spelregels, maar in 2015, of beter gezegd 24 december 2014
verwoordde ik het zo:
"Als jaartal geldt het jaar van de opname, of het erop volgende jaar - als de plaat toen werd uitgebracht of een hit werd."
Het stond dit jaar niet expliciet in de spelregels, maar in 2015, of beter gezegd 24 december 2014
verwoordde ik het zo:"Als jaartal geldt het jaar van de opname, of het erop volgende jaar - als de plaat toen werd uitgebracht of een hit werd."
Marzipaintree schreef:
Die oude spelregel mag wat mij betreft wel wat explicieter.
Die oude spelregel mag wat mij betreft wel wat explicieter.
Ik pleit voor 1960 voor the Cousins. Toen werd de single uitgebracht.
Ik heb trouwens over the Cousins en Belpop nog een stukje geschreven in een ander topic en een relatie gelegd tussen Belpop en stripfiguren. Leuk dat in dit geval een marsupilami met zo'n nominatie aankomt.
Ik had eerst een sterk vermoeden dat marsupilami het alterego is van Justus18. Dat komt weer door dit stukje. En zo had hij als Captain extra puntjes kunnen vergaren voor team rood volgend jaar.
Maar ik geef toe dat een buitenlands linkje en typisch Vlaams jargon (pak moeilijker) ik niet achter hem zoek. En voor Justus is Marsupilami Marsipulami.
Sorry Justus, voor mijn kwade vooringenomenheid.
0
geplaatst: 18 december 2017, 22:11 uur
remcodulac schreef:
Mijn commentaar was wellicht iets te hard, geboren uit frustratie, maar ik vind het samen met de "Heidezangers" nog steeds het minste nummer in de finale.
De Heidezangers. Een trio met een slizzende basspeler.Mijn commentaar was wellicht iets te hard, geboren uit frustratie, maar ik vind het samen met de "Heidezangers" nog steeds het minste nummer in de finale.
Dat doet mij denken aan een ander trio, volgens mij eigenlijk ook behangers. En die hebben ook een basspeler die ik niet kan verstaan: de Sjonnies met zwemmen zonder slip.

Dan ga ik nog weer liever weg met de caravan.
Orbilin, kan ik mijn nummer 4 nog wisselen met nummer 12?
1
geplaatst: 19 december 2017, 13:36 uur
Eerst dacht ik, ik nomineer rode liedjes met gele en blauwe teksten en blauwe liedjes met rode en gele teksten.
Maar dat bleek niet zo eenvoudig, bijvoorbeeld:
Red Sails in the Sunset van Lew Stone uit 1935.
Is dat nou een rood of een blauw liedje?
Toen dacht ik ga prehistorische muziek zoeken bij de volgende onderwerpen:
Maar de milieuklassieker dust bowl blues was ooit al door Kees-Jan weggekaapt.
En om qua mensenrechten met
Scrub Me Mama With A Boogie Beat - Will Bradley (Ray McKinley, vocal) uit 1941
aan te komen? Die hoort bij dit filmpje.
Zo beginnen we misschien weer een Zwarte Pieten discussie terwijl die Sint net het land uit is.
En toen kwam Remco met een prima onderwerp:
Daarom per tijdvak alleen maar nummers die met Louis Prima te maken hebben:
A. 1877 t/m 1927:
1. Funiculì funiculà - Ferruccio Giannini uit 1904.
Motivatie 1904.
Misschien wel de oudste inspiratie van Louis maar in ieder geval een eerbetoon aan zijn "roots" in Napels. De uitvoering van Louis is beter bekend als "Leap before you look"
2. Ethel Waters and the Plantation Orchestra - Dinah (1926)
Als referentie de uitvoering van Louis Prima and his New Orleans Gang uit 1936
B. 1928 t/m 1936:
3. Sing Sing Sing - Louis Prima uit 1936
Een origineel van Prima die we ook nog kennen van de TV, de tune van de Eddie Becker Show.
4. Hoagy Carmichael - Lazy River uit 1930
Als referentie de uitvoering van Louis van Lazy River.
C. 1937 t/m 1945:
5. That's the Blues Old Man van Johnny Hodges and his orchestra uit 1941
Als referentie Night Train van Louis die onder andere door That's the blues geinspireerd is.
6. Niet het origineel maar wel een originelere en heel goede uitvoering: "I ain't got nobody" van Django Reinhardt uit 1937.
Als referentie de beroemde uitvoering van Louis in combi met Just a Gigolo uit de jaren 50.
D. 1946 t/m 1954:
7. Civilization (Bongo, Bongo, Bongo) - Louis Prima een origineel uit 1947.
8. En nog een origineel, de ingetogenere uitvoering van Buona Sera uit 1950 met Keely Smith.
E. 1955 t/m 1962:
9. Alright, okay, you win van Buddy & Ella Johnson uit 1955
Als referentie: de cover van Louis zijn Alright, O.K., You Win uit 1961.
10. I Left My Heart (in San Francisco) van Tony Bennett uit 1962.
Als referentie: de niet prehistorische coveruitvoering van Louis met Sam Butera and The Witnesses feat Rolly Di Lorio uit 1972.
Je zou denken dat Louis in Napoli geboren is en in San Francisco overleden maar niets is minder waar.
Hij is geboren en gestorven in New Orleans.
Maar iedereen mag wat mij betreft geloven dat de Saint Louis Blues een eerbetoon aan hem is.
Maar dat bleek niet zo eenvoudig, bijvoorbeeld:
Red Sails in the Sunset van Lew Stone uit 1935.
Is dat nou een rood of een blauw liedje?
Toen dacht ik ga prehistorische muziek zoeken bij de volgende onderwerpen:
Orbilin schreef:
andere culturen, ethiek, maatschappij, milieu, mensenrechten, dierenrechten, artificiële intelligentie, wetenschap, bitcoins, 3d-printen
als eerbetoon aan de oprichter en grote motivator van dit topic Orbilin.andere culturen, ethiek, maatschappij, milieu, mensenrechten, dierenrechten, artificiële intelligentie, wetenschap, bitcoins, 3d-printen
Maar de milieuklassieker dust bowl blues was ooit al door Kees-Jan weggekaapt.
En om qua mensenrechten met
Scrub Me Mama With A Boogie Beat - Will Bradley (Ray McKinley, vocal) uit 1941
aan te komen? Die hoort bij dit filmpje.
Zo beginnen we misschien weer een Zwarte Pieten discussie terwijl die Sint net het land uit is.
En toen kwam Remco met een prima onderwerp:
remcodulac schreef:
Ik kom er nu ook achter dat Louis Prima de lijst nooit gehaald heeft. Terwijl dat een van de eerste plaatjes was die ik op mijn pickupje draaide.
Dat was bij mij ook zo. Buena Sera om precies te zijn, schandalig dat Louis nooit de lijst haalde. Ik kom er nu ook achter dat Louis Prima de lijst nooit gehaald heeft. Terwijl dat een van de eerste plaatjes was die ik op mijn pickupje draaide.
Daarom per tijdvak alleen maar nummers die met Louis Prima te maken hebben:
A. 1877 t/m 1927:
1. Funiculì funiculà - Ferruccio Giannini uit 1904.
Motivatie 1904.
Misschien wel de oudste inspiratie van Louis maar in ieder geval een eerbetoon aan zijn "roots" in Napels. De uitvoering van Louis is beter bekend als "Leap before you look"
2. Ethel Waters and the Plantation Orchestra - Dinah (1926)
Als referentie de uitvoering van Louis Prima and his New Orleans Gang uit 1936
B. 1928 t/m 1936:
3. Sing Sing Sing - Louis Prima uit 1936
Een origineel van Prima die we ook nog kennen van de TV, de tune van de Eddie Becker Show.
4. Hoagy Carmichael - Lazy River uit 1930
Als referentie de uitvoering van Louis van Lazy River.
C. 1937 t/m 1945:
5. That's the Blues Old Man van Johnny Hodges and his orchestra uit 1941
Als referentie Night Train van Louis die onder andere door That's the blues geinspireerd is.
6. Niet het origineel maar wel een originelere en heel goede uitvoering: "I ain't got nobody" van Django Reinhardt uit 1937.
Als referentie de beroemde uitvoering van Louis in combi met Just a Gigolo uit de jaren 50.
D. 1946 t/m 1954:
7. Civilization (Bongo, Bongo, Bongo) - Louis Prima een origineel uit 1947.
8. En nog een origineel, de ingetogenere uitvoering van Buona Sera uit 1950 met Keely Smith.
E. 1955 t/m 1962:
9. Alright, okay, you win van Buddy & Ella Johnson uit 1955
Als referentie: de cover van Louis zijn Alright, O.K., You Win uit 1961.
10. I Left My Heart (in San Francisco) van Tony Bennett uit 1962.
Als referentie: de niet prehistorische coveruitvoering van Louis met Sam Butera and The Witnesses feat Rolly Di Lorio uit 1972.
Je zou denken dat Louis in Napoli geboren is en in San Francisco overleden maar niets is minder waar.
Hij is geboren en gestorven in New Orleans.
Maar iedereen mag wat mij betreft geloven dat de Saint Louis Blues een eerbetoon aan hem is.

0
geplaatst: 19 december 2017, 21:40 uur
Marzipaintree schreef:
Dat doet mij denken aan een ander trio, volgens mij eigenlijk ook behangers. En die hebben ook een basspeler die ik niet kan verstaan: de Sjonnies met zwemmen zonder slip.
Geweldig!
Ik kan me goed voorstellen dat anderen dit de overtreffende trap van foute en vreselijke muziek vinden, maar ik kan echt genieten van dit soort flauwe humor.En de Sjonnies zijn niet de enige die Runaround Sue te pakken hebben genomen. Rubberen Robbie (helaas dit jaar overleden) doet het nog eens dunnetjes over met het briljante Hop Hop Ome Henne Henne Hop. Misschien moet ik Runaround Sue nog wat hoger in mijn lijstje plaatsen.

1
geplaatst: 19 december 2017, 22:02 uur
Schitterende nominaties, Marzipaintree, ook weer heerlijk beschreven (ben best jaloers op hoe je dat toch iedere keer weer voor elkaar weet te krijgen
). En goed dat je Louis Prima op deze manier in het zonnetje zet.
Tot mijn schande heb ik heb hem, net als remcodulac, totaal over het hoofd gezien bij het nomineren de afgelopen jaren. Mijn favoriete nummer van hem is overigens Jump Jive an' Wail
). En goed dat je Louis Prima op deze manier in het zonnetje zet.Tot mijn schande heb ik heb hem, net als remcodulac, totaal over het hoofd gezien bij het nomineren de afgelopen jaren. Mijn favoriete nummer van hem is overigens Jump Jive an' Wail
0
geplaatst: 20 december 2017, 23:13 uur
Een laatste lijstje potentiële nominaties (een paar minder interessante heb ik achterwege gelaten):
1927 | Red Patterson's Piedmont Log Rollers | Down on the Banks of the Ohio | Red Patterson's Piedmont Log Rollers - Down on the Banks of the Ohio
1928 | The Red Fox Chasers | We Shall Meet on That Beautiful Shore | The Red Fox Chasers - We Shall Meet On That Beautiful Shore
1931 | Blanche Calloway | I Got What It Takes | Blanche Calloway - I Got What It Takes
1936 | Blue Sky Boys | Don't This Road Look Rough And Rocky | Blue Sky Boys - Don't This Road Look Rough And Rocky
1952 | Don Howard | Oh Happy Day | Don Howard - Oh Happy Day
1953 | Clyde McPhatter & The Drifters | Money Honey | Clyde McPhatter & The Drifters - Money Honey
1954 | Schaumburger Märchensänger | Mein Vater war ein Wandersmann | Schaumburger Märchensänger - Mein Vater war ein Wandersmann
1956 | Harry Belafonte | Day-O (Banana Boat Song) | Harry Belafonte - Day O (Banana Boat Song )
1958 | The Crickets | I Fought the Law | The Crickets - I Fought The Law
1959 | Johnny and the Hurricanes | Red River Rock | Johnny and the Hurricanes - Red River Rock
1961 | Eddie Hodges | I'm Gonna Knock on Your Door | Eddie Hodges - I'm Gonna Knock On Your Door
1927 | Red Patterson's Piedmont Log Rollers | Down on the Banks of the Ohio | Red Patterson's Piedmont Log Rollers - Down on the Banks of the Ohio
1928 | The Red Fox Chasers | We Shall Meet on That Beautiful Shore | The Red Fox Chasers - We Shall Meet On That Beautiful Shore
1931 | Blanche Calloway | I Got What It Takes | Blanche Calloway - I Got What It Takes
1936 | Blue Sky Boys | Don't This Road Look Rough And Rocky | Blue Sky Boys - Don't This Road Look Rough And Rocky
1952 | Don Howard | Oh Happy Day | Don Howard - Oh Happy Day
1953 | Clyde McPhatter & The Drifters | Money Honey | Clyde McPhatter & The Drifters - Money Honey
1954 | Schaumburger Märchensänger | Mein Vater war ein Wandersmann | Schaumburger Märchensänger - Mein Vater war ein Wandersmann
1956 | Harry Belafonte | Day-O (Banana Boat Song) | Harry Belafonte - Day O (Banana Boat Song )
1958 | The Crickets | I Fought the Law | The Crickets - I Fought The Law
1959 | Johnny and the Hurricanes | Red River Rock | Johnny and the Hurricanes - Red River Rock
1961 | Eddie Hodges | I'm Gonna Knock on Your Door | Eddie Hodges - I'm Gonna Knock On Your Door
1
geplaatst: 28 december 2017, 14:59 uur
Begint De Volkskrant nu ook al prehistorisch taalgebruik ("kampen") over te nemen? 
Gisteravond (19:49 uur) verscheen daarin de tekst "Zijn liedjes drijven niet op een muziekmode, op de heersende hiphop of dance, maar staan los van muziektrends en kunnen daardoor alles samenvoegen. Op zijn laatste plaat mengt hij doodleuk Ierse folk met rap, en al kan Sheeran dus niet tot een kamp worden gerekend: hij brengt bestaande kampen wel bij elkaar." [Robert van Gijssel]

Gisteravond (19:49 uur) verscheen daarin de tekst "Zijn liedjes drijven niet op een muziekmode, op de heersende hiphop of dance, maar staan los van muziektrends en kunnen daardoor alles samenvoegen. Op zijn laatste plaat mengt hij doodleuk Ierse folk met rap, en al kan Sheeran dus niet tot een kamp worden gerekend: hij brengt bestaande kampen wel bij elkaar." [Robert van Gijssel]
0
geplaatst: 29 juli 2018, 21:24 uur
Na het zien van de film The Grapes of Wrath (1940),
weet ik eindelijk waar Tom Joad van Woody Guthrie over gaat.
weet ik eindelijk waar Tom Joad van Woody Guthrie over gaat.
0
geplaatst: 5 juni 2025, 16:05 uur
Met dank aan remcodulac voor de tip wil ik de deelnemers hier erop wijzen dat er nieuw spel voor 'prehistorische' muziek is:
De Zestigplusladder 2025 - MusicMeter.nl
De Zestigplusladder 2025 - MusicMeter.nl
* denotes required fields.