Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 600 - 2017
zoeken in:
0
geplaatst: 4 december 2017, 16:10 uur
Helaas, helaas, de donderdagavond is voor mij de enige avond in de week dat ik altijd weg ben. Spijtig, maar ik kan dus niet meeluisteren.
0
geplaatst: 4 december 2017, 19:30 uur
Donderdag de 21e komt mij beter uit.
De 14e is één dag na de grote afsluiting, niet twee.
De 14e is één dag na de grote afsluiting, niet twee.
0
geplaatst: 6 december 2017, 04:25 uur
Zo, na een heerlijk nachtje luisteren heb ik m'n finalelijstje ingeleverd.
Ik vind dat we dit jaar de beste finalelijst tot nu toe hebben weten te produceren. Lekker veel variatie en eindelijk echt oude prehistorische nummers in onze finalelijst. Daar waren weliswaar wat extra regels voor nodig, maar die hebben dus goed uitgepakt vind ik.
Maar geen enkel lijstje zonder geklaag. Dat Woody Guthrie de finalelijst niet gehaald heeft (en dan met This Land is Your Land) vind ik toch wel een echt gemis. Daar zou voor mij zelfs één van de DooWop songs voor mogen wijken.
Ik vind dat we dit jaar de beste finalelijst tot nu toe hebben weten te produceren. Lekker veel variatie en eindelijk echt oude prehistorische nummers in onze finalelijst. Daar waren weliswaar wat extra regels voor nodig, maar die hebben dus goed uitgepakt vind ik.
Maar geen enkel lijstje zonder geklaag. Dat Woody Guthrie de finalelijst niet gehaald heeft (en dan met This Land is Your Land) vind ik toch wel een echt gemis. Daar zou voor mij zelfs één van de DooWop songs voor mogen wijken.

0
geplaatst: 6 december 2017, 16:34 uur
Ik zet de datum van de uitzending op Orinoco Radio van de Prehistorische Top 50 2017 op donderdag 21 december 20:00
0
geplaatst: 8 december 2017, 16:38 uur
Zo. Ik heb mijn lijstje ingeleverd.
Mijn complimenten voor de nieuwe opzet.
Mijn complimenten voor de nieuwe opzet.
1
geplaatst: 8 december 2017, 22:29 uur
Ik heb de lijstjes binnen van de volgende spelers, op volgorde:
50tracks
Onweerwolf
Kees-Jan
Marco dB
Teunnis
Edgar18
sokra
Justus18
Orbilin
Een goed begin.
50tracks
Onweerwolf
Kees-Jan
Marco dB
Teunnis
Edgar18
sokra
Justus18
Orbilin
Een goed begin.
0
geplaatst: 8 december 2017, 22:48 uur
Ondertussen is dit een goed moment om na te denken over een volgende editie. Het zal duidelijk zijn dat we gebrek aan stemmers hebben. Vijf is gewoon te weinig om een geloofwaardige rangschikking te maken. Niet dat het niet leuk is, en niet dat de rangschikking nergens op slaat, geenszins. Ik denk dat de Prehistorische ook dit jaar weer 600 toppers uit de prehistorie in het zonnetje heeft gezet, en dat we hiermee een bijdrage hebben geleverd om ze te behoeden voor de vergetelheid. Maar de lijst is wel behoorlijk wispelturig in hoe hoog elke track steeds weer eindigt.
Ik denk dat we meer stemmers moeten aantrekken. Maar hoe?
Het enige wat ik kan bedenken is tijdvakken toe te voegen die een groter publiek aanspreken. Maar als die alleen bijdragen in de stemming over die tijdvakken lost dat niets op. Daarom lijkt het mij een goed idee om dan ook toelatingseisen in te voeren voor de finales. Ik stel voor: Om mee te mogen stemmen in een finale moet je aan tenminste de helft van de ladders (of een derde) van het betreffende groepstoernooi hebben bijgedragen, en om mee te mogen stemmen aan de Grand Finale moet je aan minstens de helft van de groepsfinales hebben deelgenomen.
Ik zou graag weten of er genoeg mensen zijn die zo'n brede belangstelling hebben om hier lol in te zien.
Voor de duidelijkheid: Het is niet de bedoeling een vervanger te zijn voor de Top 2000. De nadruk hier ligt op het eigene van elk tijdperk en de progressie in de muziekgeschiedenis die van periode tot periode is waar te nemen. Daarom moeten we de meeste tijd blijven besteden aan ladderen tussen periodegenoten, en moeten we de tijdvakken in chronologische volgorde gaan spelen. Het hoofdtoernooi blijft een korte, hevige climax waarin de tijdvakken samenkomen.
Mijn voorstel is een startveld van 128 tracks per periode:
1877-1927
1928-1939
1940-1951
1952-1962 (die mijlpaal wil ik vasthouden)
1963-1974
1975-1986
1987-1999
Het wordt krap, exclusief de nominatieronde kost het volgens een eerste opzet 349 dagen, dus misschien redden we het dan net niet binnen een kalenderjaar.
Ik denk dat we meer stemmers moeten aantrekken. Maar hoe?
Het enige wat ik kan bedenken is tijdvakken toe te voegen die een groter publiek aanspreken. Maar als die alleen bijdragen in de stemming over die tijdvakken lost dat niets op. Daarom lijkt het mij een goed idee om dan ook toelatingseisen in te voeren voor de finales. Ik stel voor: Om mee te mogen stemmen in een finale moet je aan tenminste de helft van de ladders (of een derde) van het betreffende groepstoernooi hebben bijgedragen, en om mee te mogen stemmen aan de Grand Finale moet je aan minstens de helft van de groepsfinales hebben deelgenomen.
Ik zou graag weten of er genoeg mensen zijn die zo'n brede belangstelling hebben om hier lol in te zien.
Voor de duidelijkheid: Het is niet de bedoeling een vervanger te zijn voor de Top 2000. De nadruk hier ligt op het eigene van elk tijdperk en de progressie in de muziekgeschiedenis die van periode tot periode is waar te nemen. Daarom moeten we de meeste tijd blijven besteden aan ladderen tussen periodegenoten, en moeten we de tijdvakken in chronologische volgorde gaan spelen. Het hoofdtoernooi blijft een korte, hevige climax waarin de tijdvakken samenkomen.
Mijn voorstel is een startveld van 128 tracks per periode:
1877-1927
1928-1939
1940-1951
1952-1962 (die mijlpaal wil ik vasthouden)
1963-1974
1975-1986
1987-1999
Het wordt krap, exclusief de nominatieronde kost het volgens een eerste opzet 349 dagen, dus misschien redden we het dan net niet binnen een kalenderjaar.
1
geplaatst: 9 december 2017, 00:05 uur
Orbilin schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is tijdvakken toe te voegen die een groter publiek aanspreken.
En daardoor de hele identiteit van de lijst verliezen? Het is natuurlijk jouw spel maar ik zou absoluut een grens trekken ergens half jaren '60. De periode daarna wordt al op duizend en een andere plekken op deze site vertegenwoordigd. Tijdvakken toevoegen vind ik persoonlijk een heel slecht idee. Het enige wat ik kan bedenken is tijdvakken toe te voegen die een groter publiek aanspreken.
Orbilin schreef:
Daarom lijkt het mij een goed idee om dan ook toelatingseisen in te voeren voor de finales. Ik stel voor: Om mee te mogen stemmen in een finale moet je aan tenminste de helft van de ladders (of een derde) van het betreffende groepstoernooi hebben bijgedragen, en om mee te mogen stemmen aan de Grand Finale moet je aan minstens de helft van de groepsfinales hebben deelgenomen.
Dat zorgt eerder voor minder deelnemers dan voor meer.Daarom lijkt het mij een goed idee om dan ook toelatingseisen in te voeren voor de finales. Ik stel voor: Om mee te mogen stemmen in een finale moet je aan tenminste de helft van de ladders (of een derde) van het betreffende groepstoernooi hebben bijgedragen, en om mee te mogen stemmen aan de Grand Finale moet je aan minstens de helft van de groepsfinales hebben deelgenomen.
0
geplaatst: 9 december 2017, 00:36 uur
Als niet deelnemer en alleen maar inzender van een finale lijstje heb ik misschien minder recht van spreken maar ik ben het wel eens met Edgar, ik zou ook een grens trekken ergens halverwege jaren 60 (bijv.het pre-top 40 tijdperk, dus t/m 1964).
En ik denk ook dat toelatingseisen voor finales averechts gaat werken...bij mij in ieder geval wel.
Ik wil je verder je topic niet ontnemen hoor en ook niet de mensen die hier veel plezier aan beleven...maar het geringe aantal deelnemers bij de Anderstalige ladder + dezelfde toch wat beperktere vijver waaruit gevist werd heeft me er mede toe besluiten het topic eens 1 of 2 jaar te laten rusten. Ik ben wel van plan dit weer op te gaan pakken zodat er hopelijk dan ook weer nieuw elan voor is....het is maar een gedachte.
En ik denk ook dat toelatingseisen voor finales averechts gaat werken...bij mij in ieder geval wel.
Ik wil je verder je topic niet ontnemen hoor en ook niet de mensen die hier veel plezier aan beleven...maar het geringe aantal deelnemers bij de Anderstalige ladder + dezelfde toch wat beperktere vijver waaruit gevist werd heeft me er mede toe besluiten het topic eens 1 of 2 jaar te laten rusten. Ik ben wel van plan dit weer op te gaan pakken zodat er hopelijk dan ook weer nieuw elan voor is....het is maar een gedachte.
0
geplaatst: 9 december 2017, 00:59 uur
Twee keer een goed weerwoord. Maar wat dan? Ik neig dan ook naar een pauze.
0
geplaatst: 9 december 2017, 11:26 uur
Van de volgende spelers zijn lijstjes binnengekomen:
johan de witt
remcodulac
thelion
De teller staat hiermee op 12.
johan de witt
remcodulac
thelion
De teller staat hiermee op 12.
0
geplaatst: 9 december 2017, 15:53 uur
Orbilin schreef:
Ondertussen is dit een goed moment om na te denken over een volgende editie. Het zal duidelijk zijn dat we gebrek aan stemmers hebben. Vijf is gewoon te weinig om een geloofwaardige rangschikking te maken. Niet dat het niet leuk is, en niet dat de rangschikking nergens op slaat, geenszins. Ik denk dat de Prehistorische ook dit jaar weer 600 toppers uit de prehistorie in het zonnetje heeft gezet, en dat we hiermee een bijdrage hebben geleverd om ze te behoeden voor de vergetelheid. Maar de lijst is wel behoorlijk wispelturig in hoe hoog elke track steeds weer eindigt.
Vijf deelnemers is weinig, dat klopt. De prehistorische muziek is een niche, en zal dat vermoedelijk ook blijven. Daarom is er voor weinigen ook nog zoveel te ontdekken.Ondertussen is dit een goed moment om na te denken over een volgende editie. Het zal duidelijk zijn dat we gebrek aan stemmers hebben. Vijf is gewoon te weinig om een geloofwaardige rangschikking te maken. Niet dat het niet leuk is, en niet dat de rangschikking nergens op slaat, geenszins. Ik denk dat de Prehistorische ook dit jaar weer 600 toppers uit de prehistorie in het zonnetje heeft gezet, en dat we hiermee een bijdrage hebben geleverd om ze te behoeden voor de vergetelheid. Maar de lijst is wel behoorlijk wispelturig in hoe hoog elke track steeds weer eindigt.
Maar wat is het belangrijkste?: het eindresultaat van de rangschikking? Of het leuke van een jaar lang bezig zijn met prehistorische muziek en die zodoende te behoeden voor vergetelheid? Persoonlijk vind ik de weg erheen - het plezier van het ontdekkend onderweg-zijn - belangrijker dan het einddoel. Een pauze neemt dat onderweg-zijn weg en draagt bij aan de genoemde vergetelheid. Daarbij wordt ook met een klein trouw deelnemersveld de eindlijst steeds sterker omdat samen steeds betere nummers worden ontdekt en boven komen drijven (de precieze rangschikking is imo van secundair belang). Ik ben (mocht dat toch doorgaan) eigenlijk al benieuwd maar de komende nominaties ...
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2017, 16:08 uur
De verhouding tijd en interesse is voor mij niet dusdanig dat ik mee wil ladderen. Ik vind het desondanks wel erg leuk om de finale te beluisteren en er op te stemmen, hetgeen ik nu bij alle edities heb gedaan en indien De Prehistorische door blijft gaan en ik mag blijven stemmen op de finale blijf ik dat doen.
Ik heb dit jaar weer een stuk of 7 nummers gedownload die ik niet kende. Een enkele sprong daar zeer positief uit zoals bijvoorbeeld Lotte Lenya - Seeräuber-Jenny
Verder heb ik wel waardering voor de kleine maar zeer harde kern die van dit topic elk jaar een succes blijft maken. Ik neem hier door het jaar heen geregeld een kijkje en/of klik een linkje. Ik ben vast niet de enige.
Wat mij betreft heeft het topic zeker recht van bestaan.
Ik heb dit jaar weer een stuk of 7 nummers gedownload die ik niet kende. Een enkele sprong daar zeer positief uit zoals bijvoorbeeld Lotte Lenya - Seeräuber-Jenny
Verder heb ik wel waardering voor de kleine maar zeer harde kern die van dit topic elk jaar een succes blijft maken. Ik neem hier door het jaar heen geregeld een kijkje en/of klik een linkje. Ik ben vast niet de enige.
Wat mij betreft heeft het topic zeker recht van bestaan.
0
geplaatst: 9 december 2017, 17:00 uur
Wow, zolang het mensen helpt muziek als die van Kurt Weill te ontdekken (en dan meteen de teksten van Bertold Brecht erbij cadeau krijgen) is het bestaansrecht al bewezen. 
Ik ben ook nieuwsgierig naar de nieuwe nominaties, waarvan er waarschijnlijk al een boel staan te trappelen, als ik jullie een beetje ken.
Met deze feedback neig ik nu weer naar gewoon de huidige formule komend jaar ongewijzigd voort te zetten.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de nieuwe nominaties, waarvan er waarschijnlijk al een boel staan te trappelen, als ik jullie een beetje ken.
Met deze feedback neig ik nu weer naar gewoon de huidige formule komend jaar ongewijzigd voort te zetten.

0
geplaatst: 10 december 2017, 03:30 uur
Orbilin, ik kan me goed voorstellen dat je, vanwege de geringe belangstelling, nadenkt over een andere opzet van de prehistorische ladder, maar ik ga mee met de argumenten die Edgar en El Ninjo daar tegenin brengen. Ik ben dan ook eerder voor een pauze dan voor een andere opzet van de ladder die het prehistorische karakter van de ladder onderuit haalt.
Voor mezelf zou ik een pauze ontzettend jammer vinden. Ikzelf vind de prehistorische ladder het leukste onderdeel hier op MM, waarbij Sokra goed verwoord wat deze ladder ook voor mij nou juist zoveel plezier geeft: het steeds weer ontdekken van nieuwe pareltjes uit de krochten van de popgeschiedenis.
En ik heb inderdaad alweer een rij nieuwe nominaties klaarstaan waar ik het blauwe kamp graag mee wil teisteren.
Maar je steekt veel tijd en moeite in deze prehistorische ladder. Ikzelf heb de tijd daar niet voor en je zal zelf moeten beslissen of voor jou de meerwaarde van de prehistorische ladder voldoende is, om deze tijd en moeite er ook in 2018 weer in te steken. Ik kan je in ieder geval aangeven dat als je in 2018 weer een prehistorische ladder gaat opzetten, dat ik dan zeker weer van de partij zal zijn.
Voor mezelf zou ik een pauze ontzettend jammer vinden. Ikzelf vind de prehistorische ladder het leukste onderdeel hier op MM, waarbij Sokra goed verwoord wat deze ladder ook voor mij nou juist zoveel plezier geeft: het steeds weer ontdekken van nieuwe pareltjes uit de krochten van de popgeschiedenis.
En ik heb inderdaad alweer een rij nieuwe nominaties klaarstaan waar ik het blauwe kamp graag mee wil teisteren.

Maar je steekt veel tijd en moeite in deze prehistorische ladder. Ikzelf heb de tijd daar niet voor en je zal zelf moeten beslissen of voor jou de meerwaarde van de prehistorische ladder voldoende is, om deze tijd en moeite er ook in 2018 weer in te steken. Ik kan je in ieder geval aangeven dat als je in 2018 weer een prehistorische ladder gaat opzetten, dat ik dan zeker weer van de partij zal zijn.
0
geplaatst: 10 december 2017, 14:28 uur
Ook El Ninjo heeft gestemd. 13 lijstjes zijn binnen en verwerkt.
Er zijn nog geen grote kloven ontstaan in het klassement, binnen de top 3 kan één stemmer moeiteloos alles omgooien. Er zit een kiertje tussen #3 en #4 van 1,89 gemiddeldepunt. De laagste love-hate-score heeft de laagstgeclasseerde plaat, dus daar is men het min of meer over eens. De plaat met de hoogste love-hate-score staat halverwege.
Ik heb nog geen kampenanalyse gedaan, maar zo te zien heeft niemand te klagen, of juist iedereen natuurlijk.
Er zijn nog geen grote kloven ontstaan in het klassement, binnen de top 3 kan één stemmer moeiteloos alles omgooien. Er zit een kiertje tussen #3 en #4 van 1,89 gemiddeldepunt. De laagste love-hate-score heeft de laagstgeclasseerde plaat, dus daar is men het min of meer over eens. De plaat met de hoogste love-hate-score staat halverwege.
Ik heb nog geen kampenanalyse gedaan, maar zo te zien heeft niemand te klagen, of juist iedereen natuurlijk.

0
geplaatst: 11 december 2017, 15:00 uur
Nieuwe lijstjes:
wendyvortex
Marzipaintree
laxus11
Teller: 16
Nummer 1 heeft 0,46 gemiddeldepunt voorsprong op #2, die 0,95 punt voorsprong heeft op #3.
Ik denk dat de rangschikking dicht tegen zijn eindvorm aanzit, met nog wat stuivertje verwisselen mogelijk hier en daar.
wendyvortex
Marzipaintree
laxus11
Teller: 16
Nummer 1 heeft 0,46 gemiddeldepunt voorsprong op #2, die 0,95 punt voorsprong heeft op #3.
Ik denk dat de rangschikking dicht tegen zijn eindvorm aanzit, met nog wat stuivertje verwisselen mogelijk hier en daar.
1
geplaatst: 11 december 2017, 21:17 uur
Het is zover, de tijd is verstreken, de race is gelopen. Ik moet nog even de punten van Choconas verwerken, en dan is er een rangschikking, waarvan ik morgenavond de laatste acht zal bekendmaken.
Maar zo direct laat ik jullie alvast de uitslag van de statistische kampen-analyse weten.
Maar zo direct laat ik jullie alvast de uitslag van de statistische kampen-analyse weten.

0
geplaatst: 11 december 2017, 21:47 uur
KAMP ROOD heeft een duidelijke voorkeur voor
+ The Marcels - Blue Moon
+ The Four Knights - I Get So Lonely (When I Dream About You)
+ Frankie Laine - Rawhide
+ Dion - Runaround Sue
+ Del Shannon - Runaway
+ Elvis Presley - That's All Right
KAMP BLAUW heeft een duidelijke voorkeur voor
+ Yusef Lateef - Love Theme From "Spartacus"
+ Art Blakey & The Jazz Messengers - I Remember Clifford
+ Cannonball Adderley - Autumn Leaves
+ Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
+ Nina Simone - Wild Is The Wind
+ Billie Holiday - God Bless the Child
Er is een derde kamp te bespeuren, met een opvallende voorkeur voor
+ Jacques Brel - Ne me quitte pas
+ The Howlin' Wolf - Moanin' at Midnight
+ Chuck Berry - Johnny B. Goode
+ Dion - Runaround Sue
+ Del Shannon - Runaway
+ Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
Er is een derde kamp te bespeuren, met een opvallende voorkeur voor
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 december 2017, 22:04 uur
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen Rood & Blauw?
Rood is Pop & Rock 'n' Roll, Blauw is Jazz & Soul?
0
geplaatst: 11 december 2017, 22:25 uur
Onweerwolf schreef:
De kampen zijn volgens mij niet specifiek aan genres gekoppeld, maar aan de voorkeuren van de stemmers. De kleuren waren ooit bedacht op basis van de toenmalige nummers die veel of weinig waardering kregen van groepen stemmers.
0
geplaatst: 11 december 2017, 22:31 uur
KAMP ROOD bestaat uit
+ Kees-Jan (captain)
+ Justus18 (captain)
+ laxus11
+ 50tracks
+ wendyvortex
+ johan de witt (tikje geel)
KAMP BLAUW bestaat uit
+ sokra (captain)
+ remcodulac
+ Orbilin
+ El Ninjo (tikje geel)
+ Choconas
+ Teunnis
KAMP GEEL bestaat uit
+ Edgar18
+ Onweerwolf (tikje rood)
+ Marzipaintree (tikje blauw)
+ Marco dB (tikje blauw)
+ thelion (tikje blauw)
+ Kees-Jan (captain)
+ Justus18 (captain)
+ laxus11
+ 50tracks
+ wendyvortex
+ johan de witt (tikje geel)
KAMP BLAUW bestaat uit
+ sokra (captain)
+ remcodulac
+ Orbilin
+ El Ninjo (tikje geel)
+ Choconas
+ Teunnis
KAMP GEEL bestaat uit
+ Edgar18
+ Onweerwolf (tikje rood)
+ Marzipaintree (tikje blauw)
+ Marco dB (tikje blauw)
+ thelion (tikje blauw)
0
geplaatst: 11 december 2017, 22:39 uur
Ik begrijp nu waarom het dit jaar zo slecht ging met de rode nummers. 2 kapiteins op het schip

0
geplaatst: 11 december 2017, 22:45 uur
En in het blauwe kamp was er teveel onenigheid. Meer het voorbeeld van de kapitein volgen 

0
geplaatst: 11 december 2017, 22:46 uur
Onweerwolf schreef:
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen Rood & Blauw?
Uitleg vorig jaarWat is eigenlijk precies het verschil tussen Rood & Blauw?
Uitleg 2014
Afgezien van de kleur is er een heel technisch verhaal over de 'objectieve' manier van tracks en spelers in groepjes indelen.
0
geplaatst: 11 december 2017, 23:19 uur
Onweerwolf schreef:
Hoewel de kampen niet ingedeeld zijn op muziekstijlen, klopt rood = rock 'n roll en blauw = jazz toch wel heel aardig

0
geplaatst: 11 december 2017, 23:21 uur
Justus18 schreef:
Ik begrijp nu waarom het dit jaar zo slecht ging met de rode nummers. 2 kapiteins op het schip
Eeuh, volgens mij ben ik dit jaar pas tot captain gepromoveerd door Orbilin. Dat betekent dat we het volgend jaar dus met twee kapiteins gaan doen (als er een volgend jaar komt). Wat een drama moet dat dan wel niet worden?

0
geplaatst: 11 december 2017, 23:25 uur
Orbilin schreef:
+ Dion - Runaround Sue
+ Del Shannon - Runaway
Er is een derde kamp te bespeuren, met een voorkeur voor
+ Dion - Runaround Sue
+ Del Shannon - Runaway
Er is een derde kamp te bespeuren, met een voorkeur voor
Chuck Berry hoort NIET thuis in het rode kamp ???

* denotes required fields.