MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Top 40 1985 Ladder

zoeken in:
cosmic kid (moderator)
Poeha schreef:
(quote)
Heerlijk dat Veronica dan. Helaas luister ik zelden naar de radio.

(quote)
Tja als Prince er (zelfs) drie keer in zit, zal het voor jou vast geen sterke lijst meer zijn

En daarmee is 1985, net als 1984, opnieuw het jaar van Prince (naar onze begrippen dan). Dat dat gebeurde met twee nummers van het in 1984 verschenen Purple Rain mag de pret niet drukken. Toch wel verrassend. Velen, mezelf incluis, vermoedden toch Bruce Springsteen of Madonna. Die laatste is terecht te licht bevonden voor de finale.

cosmic kid schreef:

En daarmee is 1985, net als 1984, opnieuw het jaar van Prince (naar onze begrippen dan).

Dat kan nog wel even doorgaan. Zowel in 1986 als in 1987 had Prince nog vele grote hits
Lloyd Cole, Scritti Politti, Talk Talk en Kate Bush zijn toch niet zo doorsnee Veronica?

cosmic kid schreef:
Die laatste is terecht te licht bevonden voor de finale.
Mond spoelen met zeep! De meest succesvolle artiest van het jaar ontbreekt in de finale. Voor mij devalueert dat de lijst behoorlijk.

cosmic kid (moderator)
Het lijstje van johannesA was de laatste. Tijd voor de bekendmaking van de finale, op het ongewone tijdstip van een maandagmorgen. Dat is het voordeel van maandag de vaste vrije dag hebben.

Allereerst weer de nummers 40 t/m 17, zij die het (net) niet haalden:

40 Power Station - Some like it hot
39 Nik Kershaw - The riddle
38 Stranglers - No mercy
37 Murray Head & Anders Glenmark - One night in bangkok
36 Colonel Abrams - Trapped
35 Bruce Springsteen - I'm on fire
34 Feargal Sharkey - A good heart
33 Talking Heads - Once in a lifetime (live)
32 Cure - In between days
31 Sheila E - The belle of St. Mark
30 Frankie Goes To Hollywood - The power of love
29 Grace Jones - Slave to the rhythm
28 A-ha - Take on me
27 Madonna - Into the groove
26 Talking Heads - Road to nowhere
25 U2 - Sunday bloody Sunday
24 Duran Duran - A view to a kill
23 Rah Band - Clouds across the moon
22 Cure - Close to me
21 Propaganda - P. Machinery
20 Prince & the Revolution - Purple rain
19 Marillion - Kayleigh
18 Propaganda - Duel eye to eye
17 Kate Bush - Running up that hill

The Cure en Propaganda hadden de finale wel verdiend, Running Up That Hill is ook een opvallende afwezige.
Hoog niveau sowieso ook hier!

cosmic kid (moderator)
3. U2 - The Unforgettable Fire
https://img.discogs.com/8Hw7PCPNkhzTOhuHDAA7Ni0_sAM=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-3481784-1364378404-9129.jpeg.jpg
110 punten
nummer 1 van 50tracks,laxus11,ranboy,Salvadore,cosmic kid,
Afgaande op de prestaties in de MuMe Ladder in mijn ogen de gedoodverfde winnaar. Naïef achteraf want de top 40 ladder is, alleen al door het mindere aantal deelnemers, niet de MuMeLadder.Na 10 lijstjes was het podium nog niet in zicht voor U2, na 20 lijstjes was het de voornaamste uitdager van de nummer 1 en daarna kwam toch weer een beetje de klad erin.

Ik heb nog 1 deelnemer in het spel, mijn nummer 5. Nou hopelijk wint die dan

Ik heb mijn nummers 1 en 2 nog in het spel
Mooie uitslag

cosmic kid schreef:

Afgaande op de prestaties in de MuMe Ladder in mijn ogen de gedoodverfde winnaar. Naïef achteraf want de top 40 ladder is, alleen al door het mindere aantal deelnemers, niet de MuMeLadder.Na 10 lijstjes was het podium nog niet in zicht voor U2, na 20 lijstjes was het de voornaamste uitdager van de nummer 1 en daarna kwam toch weer een beetje de klad erin.

Rattlesnakes en Cloudbusting zijn ook vaste MuMe-top 100-klanten, dus zo gedoodverfd leek me U2 als winnaar dan niet.
Geeft wel het hoge niveau van deze finale aan

cosmic kid (moderator)
2. Lloyd Cole And The Commotions - Rattlesnakes
https://img.discogs.com/11sjUKkHI5nlpeEmta_dDcOTvQg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1476646-1290378178.jpeg.jpg
110 punten
nummer 1 van johan de witt
De nummer drie van de startlijst, nummer twee na 10 lijstjes en na 20 lijstjes zelfs even weg gevallen uit de top drie. Uiteindelijk een zeer fraaie zilveren plak voor Lloyd Cole, een nummer wat volgens mij totaal genegeerd wordt in de vaderlandse toplijsten en de radio.

vigil schreef:
Ik heb nog 1 deelnemer in het spel, mijn nummer 5. Nou hopelijk wint die dan

nou dat is niet gelukt

Kate was ook wel de gedoodverfde winnaar, zeker nu Running Up That Hill niet meedeed.
Mooie lijst weer. Ik kijk al uit naar 1986

cosmic kid (moderator)
1. Kate Bush - Cloudbusting
https://img.discogs.com/Il6eUqp2LRPxmBM_bOUImGnUuDI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-390007-1270735181.jpeg.jpg
123 punten
nummer 1 van de startlijst en Tribal Gathering
Door slechts één iemand op 1 gezet maar wel 10x keer op het podium. Het is ook de derde opeenvolgende keer dat de nummer 1 van de startlijst ook de eindwinnaar is. Na 10 lijstjes al redelijk veilig bovenaan, na 20 lijstjes was die voorsprong bijna verdampt. Dankzij 22 punten uit de laatste vier lijstjes toch een even overtuigende als mooie winnaar, al was het niet mijn nummer 1.

cosmic kid (moderator)
En dat was 1985. Eén van de zaken die mij vooral opvielen was dat singles uit 1984 (of zelfs nog eerder, zie Duran Duran) goed boerden in de eindlijst. De trend van goedscorende heruitgaven gaan we nog meer zien de komende jaren, schat ik zo in.

Op naar 1986, voor mijn gevoel een soort tussenjaar. Op Madonna na zijn er geen artiesten die de top 40 gedomineerd hebben. Prince had een aantal hits, Bruce Springsteen was over zijn commerciële hoogtepunt heen en voor U2 en Michael Jackson was het een tussenjaar. Die keren in 1987 in volle glorie terug.

Ik ben benieuwd, aanstaande woensdag begint in ieder geval de 1986 editie.

Dank allen weer voor meespelen en tot 1986.

Mooie editie!

cosmic kid (moderator)
En o ja, elke editie heeft zijn eigen Spotify afspeellijst. Om trouw te blijven aan het top 40 format bestaat die uit de bovenste 40 nummers waarbij de ontbrekende nummers zijn vervangen door de bubbling under nummers vanaf de 40e plek.

1983: Top 40 1983 on Spotify - open.spotify.com
1984: Top 40 1984 on Spotify - open.spotify.com
1985: Top 40 1985 on Spotify - open.spotify.com

Mooi werk, Paddy!

Meer dan 300 deelnemers in 1986 zie ik.
Ik ben benieuwd met welke 40 we overblijven. Voldoende classics in elk geval weer

cosmic kid (moderator)
johan de witt schreef:
Mooi werk, Paddy!

Meer dan 300 deelnemers in 1986 zie ik.
Ik ben benieuwd met welke 40 we overblijven. Voldoende classics in elk geval weer

Met wel de opmerking dat alleen de bovenste 256 van de jaarlijst meespelen. Dat is rekentechnisch het makkelijkst, dan hoef ik geen capriolen uit te halen om uiteindelijk op een finale van 16 nummers uit te komen.

Dank weer Paddy! De top drie valt me helaas wat tegen. Alle drie haalden ook niet mijn top tien. Toch een beetje de suffe liedjes die het goed doen.

Edgar18 schreef:
Dank weer Paddy! De top drie valt me helaas wat tegen. Alle drie haalden ook niet mijn top tien. Toch een beetje de suffe liedjes die het goed doen.

Wat een suf commentaar

Top 3 is ook mijn top 3, alleen in andere volgorde.

Damn! Deadline gemist!

Bedankt weer Paddy!

Hebben we niet 2x zilver op het podium ? Lloyd Cole en U2 hebben allebei 110 punten.
Niet dat het mij iets uitmaakt, maar het viel me op

cosmic kid (moderator)
Salvadore schreef:
Bedankt weer Paddy!

Hebben we niet 2x zilver op het podium ? Lloyd Cole en U2 hebben allebei 110 punten.
Niet dat het mij iets uitmaakt, maar het viel me op

Bij een gelijke stand geeft de positie op de starlijst de doorslag. Maar ach, iedereen die liever andere criteria hanteert neem ik niets kwalijk

Gast
geplaatst: vandaag om 23:11 uur

geplaatst: vandaag om 23:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.