MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2017]

zoeken in:
Leuke beschrijvingen Chevy! Ben het ook bij bijna ieder nummer wel eens wat betreft het hoogtepunt (behalve bij de drugsoorlog, daar kan ik überhaupt weinig hoogtepunten in horen persoonlijk).

Mijn top 12 is binnen.

De top 3 is ongenaakbaar. Het zijn ook de enige drie finalenummers die in mijn persoonlijke top 100 aller tijden staan. De rest van de top 10 bevat vooral songs die nieuw zijn in de finale en hun plaatsje dus zeker verdienen. Mijn rechterrijtje - ik betrap me er jaar na jaar meer en meer op - wordt vooral bevolkt door de ouwe mannen.

Voor mij de zwakste finale tot nog toe. Nog altijd een leuke lijst, maar het niveau is toch al een 2 jaar tanende.

Onweerwolf
Een korte voorspelling van mijn kant dan.

(Voor de duidelijkheid; hoewel ik al heel veel lijstjes heb verwerkt doe ik dat op zo'n manier dat ik zelf geen idee heb over de tussenstand. Je kunt dus absoluut niets baseren op deze post voor wat betreft de daadwerkelijk uitslag)

Arcade Fire - No Cars Go (2007)

Behaalde in 2015 een een verrassende 5e plek maar kwam in alle andere jaren in het rechterrijtje terecht. Ook dit jaar denk ik dat 'No Cars Go' normaalgesproken net buiten de top 10 gaat vallen. Het is echter wel het laatste jaar van deelname dus wellicht dat het nummer er nog een kleine eindsprint bij trekt.

Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)

'Sprawl II' was vorig jaar voor het eerst het hoogstgenoteerde AF nummer en is tevens een van de platen die in elke Witte Trui nog steeg ten opzichte van het vorige jaar. Ik zie dit nummer nog wel meedoen in de toekomst voor een podiumplek al zal dat wellicht lastig zijn. Nu vermoed ik ergens tussen de 5 en 8.

Archive - Collapse/Collide (2009)

Stond al een paar keer op de deur van de finale te kloppen en is nu voor het eerst dan toch binnen. Een plaat die enkele die-hard fans heeft maar ook veel mensen koud zal laten. Het nummer heeft wellicht niet veel haters maar de fanbase is niet groot genoeg voor het linkerrijtje. Dit is het type nummer waarvan het kwartje wellicht dit jaar kan gaan vallen met als gevolg een nog betere prestatie volgend jaar. Eindigt zo rond het midden van het rechterrijtje.

Beach House - Myth (2012)

Ook Beach House viel al een aantal keren net voor de finale af en mag nu voor het eerst meedoen. 'Myth' is nog jong want komt uit 2012 en kan met een lange adem wellicht uiteindelijk nog wel eens de top 10 behalen. Voor Trui begrippen is dit denk ik redelijk mainstream en dat betekent automatisch dat er toch wel een redelijk aantal mensen zal zijn dat hun neus er voor ophaalt. Eindigt in de bovenste helft van het rechterrijtje.

Blonde Redhead - 23 (2007)

Met '23' is het snel gegaan. Ook deze plaat steeg elk jaar door in De Trui en doe in dit laatste jaar van deelname een indrukwekkende eindsprint. Dit is denk ik een nummer dat relatief weinig gehoord zal zijn door de deelnemers ten opzichte van andere finalisten want de band is nooit groot geworden ondanks dat ze al jaren bestaan. Wellicht dat er nog een kwartje valt hier en daar (zoals dat bij mij vorig jaar gebeurde) maar ik vermoed dat laag rechterrijtje het maximum is.

Cloud Nothings - Wasted Days (2012)

Het is erg verrassend te noemen dat 'Wasted Days' de finale heeft gehaald denk ik. Voor mij is dit nummer een groot vraagteken qua voorspelling van de eindnotering. Wellicht rond de 20e plek?

David Bowie - Lazarus (2015)

'Lazarus' kwam vorig jaar heel hoog nieuw binnen op nummer 8 en heeft dit jaar geen concurrentie van 'Blackstar'. Doorstijgen dus zou je verwachten, maar ik weet het niet. Ik heb een beetje het gevoel dat Bowie door de combinatie van zijn overlijden en z'n laatste plaat met ontzettend veel exposure toch wat overkill heeft veroorzaakt. Het zou me niet verbazen als de hype er wat af is en 'Lazarus' ergens laag linkerrijtje plaatst.

Eefje De Visser - Ongeveer (2013)

Eefje doet voor de 2e keer mee, maar wel met een ander nummer terwijl haar vorige finale nummer door de lijst heen jojo't. Haar nummers zijn niet stabiel en dat maakt voorspellen lastig. Ik geloof niet dat de paar die-hard fans er voor kunnen zorgen dat ze het linkerrijtje haalt. Zelfs helemaal onderaan rechterrijtje zou me niet verbazen. Maar wie weet, toch een beetje een dark horse.

Grimes - REALiTi (Demo) (2015)

Grimes houdt dit jaar de elektronische eer een beetje hoog en zal daardoor van veel mensen sympathie stemmen krijgen. Op voorhand zou je verwachten dat deze licht verrassende finalist niet gaat scoren maar ik denk toch dat een hoge plek in het rechterrijtje er wel in zou moeten zitten.

Kanye West Feat. Pusha T - Runaway (2010)

'Runaway' stond al eens eerder in de finale en werd toen een-na-laatste. Ook dit jaar verwacht ik weer bottom 4 voor dit nummer dat toch echt te veel zal polariseren en vermoedelijk veel meer haters dan liefhebbers heeft.

Lana Del Rey - Video Games (2011)

Lana Del Rey maakte de stap van subtop naar top dit jaar verrassend en ik denk dat 'Video Games' het type nummer is dat geen of weinig hele grote liefhebbers heeft maar wel hier en daar wat kleine puntjes kan meepakken. Eindigt daardoor ergens in het midden van het rechterrijtje.

Leonard Cohen - You Want It Darker (2016)

Cohen is de enige uit 2016 die de finale heeft gehaald en nu is het afwachten hoe het eerste verdict zal uitpakken. De weg naar de finale was een lastige. Wellicht iets lastiger dan verwacht dus ik doe een behouden voorspelling met een plek rond de 12e/13e positie.

Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)

Jubilee Street pakte vorig jaar de 3e plek en is verlost van de nummer 1. Daarmee is Nick Cave gewoon echt kanshebber op de overwinning. Het voordeel dat Nick Cave heeft tov de andere kanshebbers is dat 'Jubilee Street' minder haters heeft. Het nadeel is echter dat er maar weinig mensen zijn die 'Jubilee Street' het beste nummer vinden binnen het oeuvre van Cave. Het zou wellicht wat aanvoelen als armoede mocht 'Jubilee Street' toch winnen. Desalniettemin vermoed ik in ieder geval top 4.

Phosphorescent - Song For Zula (2013)

Song For Zula haalt voor de 2e keer de finale. Vorig jaar was de 16e plek de eindstand en dit jaar vermoed ik dat het daar weer naar toe zal gaan. Een nummer dat weinig mensen afstoot maar dat ook weinig grote fans heeft. Genoeg om niet in de achterhoede te geraken maar voor de prijzen meedoen zal er niet in zitten.

Portishead - The Rip (2008)

Ik vind het heel bijzonder dat 'The Rip' voor het tweede jaar op rij de enige Portishead in de finale is. De andere twee tracks hebben blijkbaar toch te veel tegenstanders. Wel eindigen alle Portishead tracks elk jaar ergens laag linkerrijtje of heel hoog rechterrijtje. Ook 'The Rip' werd vorig jaar keurig 12e. Zou er iets meer in zitten? misschien met de hakken over de sloot 10e?

Radiohead - Jigsaw Falling Into Place (2007)

Jigsaw is de gedoodverfde nummer 1, met een 6e,4e,1e en 2e plek op zak en het voordeel van het laatste jaar van deelname staat de winst al voorgedrukt op papier. Wat kan er mis gaan? Niets toch? Heel misschien is er een kansje dat die andere plaat waarvan we allemaal denken dat die de komende jaren gaat domineren nu al dusdanig uit de startblokken schiet dat zelfs het perfect scenario voor De Puzzel aan duigen ligt maar ik betwijfel het. Of zou die nog andere plaat die dit jaar ook voor het laatst meedoet roet in het eten kunnen gooien?

Santigold - Disparate Youth (2012)

Santigold is terug van weggeweest en staat nu voor de 3e keer in de finale. Een van de meest originele nummers in de finale en kan daardoor rekenen op sympathie stemmen. 'Disparate Youth' is echter niet populair genoeg gebleken voor de echte top met een 17e en 19e plek en dat zie ik ook nu niet meer gebeuren. Misschien dat ze net 15e kan worden.

Spinvis - Oostende (2011)

Spinvis staat voor de 4e keer in de finale maar kwam nooit hoger dan de 15e plek. Voor het eerst staan dit jaar zowel Eefje als Spinvis in de finale en het is natuurlijk wel leuk om te gaan zien wie van de twee de Nederlandstalige eer het hoogste weet te houden. Ik gok op Oostende maar hoog rechterrijtje zal wel weer het maximum zijn.

Tame Impala - Let It Happen (2015)

'Let It Happen' dan. Vorig jaar debuterend met een 6e plaats en door velen als kanshebber op de titel in de komend jaren beschouwd. Ook ik denk dat Tame Impala De Witte Trui zal gaan winnen maar in welk jaar dat voor het eerst gebeuren zal? Ik denk niet dat het dit jaar zal zijn. De top 4 moet echter wel te doen zijn.

The Boxer Rebellion - Diamonds (2013)

Misschien wel de meest polarisende plaat uit de finale van De Witte Trui ooit. Bottom 4 vermoed ik want ik denk dat deze plaat het minst zal worden genoemd.

The National - Bloodbuzz Ohio (2010)

Bloodbuzz doet het steeds slechter in onze finale met vorig jaar een beschamende 21e plek. Vanaf volgend jaar heeft Bloodbuzz echter geen concurrentie meer van 'Fake Empire' en wellicht zit er dan weer een Top 10 in. Dit jaar vermoed ik ergens tussen de 13 en 16.

The National - Fake Empire (2007)

Tsja en dan hebben we een probleem. Want naast 'Jigsaw' is ook 'Empire' toe aan zijn laatste jaar van deelname. Wie van de twee kan dat voordeel het meeste verzilveren zoals ook The Knife dat vorig jaar deed? In de afgelopen jaren stond 'Jigsaw' twee keer hoger dan 'Fake Empire' en twee keer was het andersom. Echter was de winst voor 'Jigsaw' wel in de afgelopen twee jaar en bovendien haalde 'Jigsaw' al eens de #1 positie. 'Fake Empire' kwam nooit hoger dan #3. Echter ook nooit lager dan #4 terwijl 'Jigsaw' al eens 6e was. 'Fake Empire' heeft dan weer extra concurrentie van 'Slow Show' dit jaar maar hoeveel zegt dat? Nou, zeg het maar?

The National - Slow Show (2007)

'Slow Show' was in 2013 al heel dicht bij de finale maar haalde ook al twee keer niet eens de halve finale. Verrassende aanwezigheid dus en gelet op het feit dat dat er nog twee nummers van The National in de finale staan vermoed ik dat 'Slow Show' tot de bottom 4 zal gaan horen.

The War On Drugs - Red Eyes (2013)

Tenslotte dan 'Red Eyes'. Was twee jaar geleden 6e en vorig jaar 5e. 'Red Eyes' is de aanvoerder van het mainstreamsegment in De Witte Trui en zal vermoedelijk elk jaar de finale wel halen. Ik denk echter dat de noteringen van de afgelopen twee jaar ook het maximum zal zijn zijn. Het nummer heeft gewoon net iets te veel tegenstanders voor een podium notering net als bijvoorbeeld Band of Horses en Midlake dat hadden en ik denk dat we dat dit jaar al zullen gaan zien aan een eindnotering in de twee helft van de top 10.

Onweerwolf schreef:

ik kan me er wel in vinden!

Onweerwolf schreef:
Grimes - REALiTi (Demo) (2015)

Grimes houdt dit jaar de elektronische eer een beetje hoog en zal daardoor van veel mensen sympathie stemmen krijgen. Op voorhand zou je verwachten dat deze licht verrassende finalist niet gaat scoren maar ik denk toch dat een hoge plek in het rechterrijtje er wel in zou moeten zitten.
Ik ben de finalelijst nog eens in zijn geheel aan het luisteren en daarom kwam ook dit nummer net weer langs. En ik blijf dit (beluistering na beluistering) toch wel zo'n nietszeggend dertien-in-een-dozijn nummer vinden. Als dit de elektronica moet vertegenwoordigen dat is het slecht gesteld met het genre.

Door deze finale ben ik juist weer voor de zoveelste keer verslaafd geraakt aan REALiTI, ik beluister hem de laatste weken dagelijks en dat is voor mijn doen vrij uniek.

Net ook mijn lijstje ingestuurd. Als ik zelf mijn punten had kunnen verdelen, waren ze allemaal naar Grimes gegaan, maar dat terzijde. Ik ben vooral heel blij dat The National eindelijk eens met het juiste nummer een finale heeft weten te halen. Wat mij betreft zou juist Slow Show hun grote klassieker moeten zijn.

Ik was net eens aan het kijken welke hooggeplaatste nummers van de Witte Trui nog niet in de MuMeLadder staan, en toen viel me op dat nog helemaal niemand Kate Tempest - Europe Is Lost heeft genomineerd? Dat verbaast me behoorlijk. Zal dan volgend jaar wel hoog binnen moeten kunnen stromen.

Onweerwolf
Ik ben vooral benieuwd wie daar allemaal nog meer verbaasd over is.

Nou vergis je niet, het nummer haalde afgelopen jaar bijna de finale van Song van het Jaar. En scoorde erg goed in de MuMeAfrekening. Populairder dan je denkt.

DjFrankie (moderator)
Niet in Venray. Geert ga je morgen ook opgeven voor Bossche popquiz.
Daar waar de meeste mumeters zijn.

DjFrankie schreef:
Niet in Venray. Geert ga je morgen ook opgeven voor Bossche popquiz.
Daar waar de meeste mumeters zijn.

Voor die quiz in januari van Mourad? Ja, daar wil ik wel aan meedoen.

DjFrankie (moderator)
Zul je morgen een kaartje moeten kopen, v erkoopt snel uit.
Zijn altijd een 15 tal musicmeters daar

Verbaasd niet, maar van mij mag Europe Is Lost ook zeker de ladder in!

Oehh... Hier wil ik ook wel over nadenken....

Kan iemand mij uitleggen van welke lijst ik nu een top xx moet maken?

Thanks

Onweerwolf
Hey Dave!

Alle informatie omtrent de finale staat in deze post:

Muziek >> Muziekgames >> De Witte Trui [Editie 2017]

Europe Is Lost stond bij mij al een tijdje genoteerd als zekere nominatie voor volgend jaar, dus dat komt helemaal goed! Vanmorgen toevallig nog Let Them Eat Chaos naar vijf sterren verhoogd, wat een plaat.

Ketamine For Breakfast werd trouwens wel kansloos uitgeschakeld in de tweede ronde, Afrekeningsucces zal dan ook geen garantie zijn voor een mooie Truiscore.

Verder slaat Arnout zowel wat Grimes als Slow Show betreft de spijker op zijn kop.

Onweerwolf schreef:
Ik heb het niet geteld, maar volgens mij bestaat jouw rechterrijtje uit driekwart van de nummers.

Onweerwolf
Bij deze een tweede herinnering voor mensen die nog niet hebben gestemd; je hebt nog een ruime week om je punten door te geven.

50tracks, 7744leon, Angelo, Aroentje, Ceasar, charlotte2807, Choconas, dvdschaaf, Dwejkk_, dynamo d, Edgar18, Etiul, Fathead, Gebruiker43757, Gele Stift, gerre, GrafGantz, Grafmat, Gretz, Guessmaker, hoolie55, HugovdBos, ineeeee, jassn, JoaMuse, kemm, kobe bryant fan, Koenr, L_T_B, luigifort, Lukas, madmadder, Maestrov, MVW, nico1616, Oldfart, Onweerwolf, panjoe, Poeha, Poek, remcodulac, Rudi S, Salvadore, Simon77, starbright boy, stoepkrijt, The Eraser, vigil, zaaf

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De Witte Trui stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt.

-------------------

Heb je al wel een lijstje opgestuurd maar krijg je toch een tag in deze post laat het me dan zo snel mogelijk weten want dan is er iets fout gegaan.

Heb je wel een lijstje opgestuurd maar daarop geen reactie in de vorm van een blauw/paars screenshotje gekregen van mij, laat het me dan ook weten.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Ik heb het niet geteld, maar volgens mij bestaat jouw rechterrijtje uit driekwart van de nummers.

Slechts 14.

Als ik Oostende & Bloodbuzz iets omhoog schop komt het precies uit.

Wasted Days kwam net voorbij en ik kreeg van mijn bezoek het commentaar "wat is dit nou, het lijkt wel Green Day" .

Edgar18 schreef:
Wasted Days kwam net voorbij en ik kreeg van mijn bezoek het commentaar "wat is dit nou, het lijkt wel Green Day" .

Dan is er nog hoop dat Cloud Nothing ooit ook de Top 2000 gaat halen. Want als Green Day het met vergelijkbare muziek kan...

Arrie schreef:
Door deze finale ben ik juist weer voor de zoveelste keer verslaafd geraakt aan REALiTI, ik beluister hem de laatste weken dagelijks en dat is voor mijn doen vrij uniek.

REALiTI staat hier ook al weer bijna een uur op repeat. Niet normaal verslavend inderdaad.

Gretz schreef:
(quote)

REALiTI staat hier ook al weer bijna een uur op repeat. Niet normaal verslavend inderdaad.

Misschien wel het meest verslavende nummer ooit gemaakt.

Het kwartje is bij mij ook eindelijk gevallen bij dat nummer. Dit jaar nog niet in m'n top-12, maar als 'ie volgend jaar terugkomt zeker!

Je mag vast wel een nieuw lijstje opsturen

Ik ga m'n lijstje zo opsturen. De finale van dit jaar is zo sterk dat ik zowel Spinvis als Lana Del Rey puntloos moet laten.

Mijn lijstje is ook opgestuurd. Qua niveau is de finale ongeveer gelijkwaardig aan vorig jaar. De twee jaren ervoor waren aanmerkelijk beter met o.a. Sufjan Stevens, Kendrick Lamar en Arctic Monkeys.

Vergeleken met vorig jaar ben ik mijn nummer 2, 4, 6, 7, 11 en 12 uit mijn finalelijstje kwijt.
Daarvoor terug komen de nummer 1, 5, 7 en 10.

Ook frappant, vijf compleet nieuwe finalisten bevolken de plekken 20 t/m 24...

Onweerwolf
Het 60e lijstje is inmiddels gearriveerd in de vorm van remcodulac's deelname.

Nou, het gaat er dan toch echt van komen! Ik heb het me al 2 jaar voorgenomen en er niks mee gedaan, maar dit jaar wordt de hele finaledag uitgezonden op Orinoco Radio! We gaan zo veel mogelijk van de lijst draaien, en beginnen op het moment dat Onweerwolf ook het eerste lijstje plaatst. Hoe laat dat precies is, dat is pas bekend als de stembus sluit. En dus weten we ook dan pas bij welk nummer we gaan aftrappen, maar het wordt vroeg in de ochtend, zo veel lijkt wel zeker!
Uiteindelijk is de bedoeling dat we om 21u00 's avonds alles tot en met positie 25 hebben gedraaid, en daarna nog de 24 finaleplaten in volgorde aan je voorbij laten komen. De presentatie is in de amateurkundige handen van Grafmat en ondergetekende, maar we laten zo veel mogelijk de muziek het werk doen. Wat mij betreft de ideale manier om de leukste spelontknoping hier op Musicmeter te voorzien van perfecte begeleiding. Want wat is er nou leuker dan die nummers die je een jaar lang bij elkaar geladderd hebt ook nog eens in de juiste volgorde achter elkaar te horen??

Dus kortom:
Zondag 10 december, vanaf ??:??u (gelijk met de bekendmaking van het eerste lijstje!)
Orinoco Radio
De Witte Trui 2017!

Mee luisteren kan zondag via http://185.87.186.220:8000/orinoco (directe link) of via Orinoco Radio: Orinoco Radio - orinocoradio.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 12:08 uur

geplaatst: vandaag om 12:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.