MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
Nog een uur om te stemmen.

1. Amber Arcades - It Changes
2. Bedwetter - Stoop Lights
3. Julien Baker - Funeral Pyre
4. Blanck Mass - Silent Treatment
5. London Grammar - Big Picture

De lijnen zijn gesloten! De volgende users bedank ik voor hun stem in de maandfinale:

123poetertjes, Arno, Arrie, Ataloona, Choconas, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, stardust_be en Teunnis

Het was enorm close, twee nummers eindigden met hetzelfde puntenaantal bovenaan en hadden bovendien exact dezelfde stemverdeling! Het stempercentage in de finaleladders gaat dus de beslissing brengen

Teunnis schreef:
Het stempercentage in de finaleladders gaat dus de beslissing brengen
Dan heb ik al een bang voorgevoel hoe het uit gaat pakken...

Er was wat vertraging omdat ik dit keer mijn scherm heb opgenomen bij het verwerken van de uitslag. Ik heb namelijk nog een extra spreadsheet waarmee ik redelijk automatisch de punten kan verwerken. Dit bestand heb ik ook meteen even wat verbeterd en duidelijker gemaakt. Degenen met toegang tot het algemene bestand stuur ik zo het filmpje en de link naar het bestand om punten in te voeren.

12. Mount Eerie - Real Death (6 punten, 3 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Mount Eerie had twee nummers in deze eerste maandfinale van 2017, maar helaas eindigt er eentje redelijk kansloos onderaan. De top-10 staat minstens zeven punten hoger dan Real Death. Het is dan ook een beetje een "klein" nummer: weinig muzikale begeleiding en een korte speelduur. Desalniettemin haalde Real Death in de finaleladder nog het tweede stempercentage en won het beide ladders, waar het o.a. Lana Del Rey, Father John Misty en Julien Baker versloeg). Mount Eerie is een project van Phil Elverum, de frontman van The Microphones. Meer over hem en zijn nieuwe album later in de finale.

11. Father John Misty - Pure Comedy (8 punten, 3 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Ook Father John Misty is een artiest met een rijke geschiedenis. Joshua Michael Tillman, zoals hij officieel heet, was een korte tijd bandlid van o.a. Fleet Foxes (maar heeft nog tig indiebands versleten) en heeft recent samengewerkt met o.a. Beyoncé, Lady Gaga en The Avalanches. Sinds 2012 maakt hij muziek onder de naam Father John Misty en is daar redelijk succesvol mee. Zijn vorige album (I Love You, Honeybear) eindigde in vele eindejaarslijstjes in de top-20. Zijn nieuwe album, met dezelfde titel als dit nummer, komt binnenkort uit. Deze leadsingle bracht hij twee weken geleden live bij Saturday Night Live. Hier is de liefde nog wat koeltjes, slechts drie users zetten dit nummer in hun top-5.

10. Spinvis - Hallo Maandag (13 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Gretz)

We maken even een flinke sprong in het puntenaantal en komen dan aan bij de nieuwste single van Spinvis. Nog een man die geen onbekende is voor de muziekliefhebbers. Hallo Maandag is het enige nieuwe nummer op de eerste greatest hits verzamelaar van Spinvis, Omnibus. En het is ook terecht dat deze tussen zijn andere bekendste werken staat. Al zitten de fans natuurlijk meer te wachten op een compleet nieuw album, zijn ze volgens mij wel erg blij met dit nummer. Ook hier wordt het gewaardeerd, met een tiende plek als resultaat.

9. Lana Del Rey - Love (14 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be)

Het is een finale vol met bekende namen, maar ze eindigen wel voornamelijk onderaan. Ook Lana Del Rey moet tevreden zijn met een plek voor de statistieken. Al vond ik een finaleplek al verrassend, want naar mijn mening is dit absoluut geen hoogvlieger in haar oeuvre. De Amerikaanse komt dit jaar met een vijfde studioalbum. Love is als leadsingle het eerste voorproefje. Love is met zeven noteringen het op één na meest genoemde nummer in deze finale. Maar dat waren voornamelijk 1- en 2-punters.

8. Sundara Karma - Happy Family (15 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arno)

Er waren deze maand gelukkig ook nieuwe artiesten te ontdekken. Al deed deze Engelse band vorig jaar ook al mee met Olympia (15e in december). Hun eerste studioalbum is in januari uitgebracht. Het stemgemiddelde van dat album is niet heel hoog, dus het lijkt erop dat ze vooral opvallen door een aantal erg sterke singles. Happy Family leek de gedoodverfde nummer laatst van de maandfinale - weinig indrukwekkende stempercentages in de ladders - maar verrast een klein beetje met deze achtste plek. Vooral te danken aan drie noteringen in de top-2. Niet mijn kopje thee, daar houd ik het maar op.

7. Mount Eerie - Ravens (17 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys)

Ook het tweede nummers van Mount Eerie weet niet het linkerrijtje te halen, al scheelde het niks. Ravens eindigt op hetzelfde puntentotaal als de #6. Zowel Ravens als Real Death zijn sombere nummers met de dood als thema. En dat heeft ook een reden. Zijn vrouw, Geneviève, overleed op 10 juli vorig jaar aan alvleesklierkanker. Het heeft duidelijk zijn invloed gehad op zijn laatste album, die sinds gisteren uit is en gelukkig ook op Spotify staat. Zijn muziek stond al niet bekend als het meest vrolijke, maar Real Death en Ravens zijn al helemaal geen nummers voor op een feestje. Ik ben zeer benieuwd of de rest van het album hetzelfde niveau haalt. Zo ja, dan lijkt me dit een zekerheidje voor mijn eindejaarslijstje.

6. Amber Arcades - It Changes (17 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van 123poetertjes)

Gelukkig komt na de treurigheid een nummer dat me al weken enorm veel vrolijkheid bezorgt. Annelotte de Graaf, geboren en getogen in Utrecht, begint in rap tempo naam en faam te maken. En dat deed ze al met haar vorig werk. Afgestudeerd rechtenstudente en kortgeleden nog werkzaam bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst om te beslissen of familie van asielzoekers naar Nederland mochten komen. Ze heeft nu gekozen voor een muzikale carrière en ook dat gaat haar heel goed af. Een succesvol debuutalbum en ze mag nu touren door Europa, eerst als support act van Grandaddy en later ook solo. Voor het aankomende album, waarvan It Changes een van de singles is, is ze naar New York gegaan om daar op te nemen. Ik vermoed dat we nog lang niet van Annelotte af zijn. Overigens haalde It Changes nog het hoogste stempercentage in de reguliere ladderronde, maar in de finaleladders werd al duidelijk dat dit vooral te danken was aan een zwakke ladder.

5. Bedwetter - Stoop Lights (19 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arrie en Teunnis)

We hebben deze maand bijna alleen maar finalisten met een groot achtergrondverhaal. Bedwetter is de nieuwe artiestennaam van Travis Miller a.k.a Lil Ugly Mane. Het achtergrondverhaal van Miller is mij nog nauwelijks bekend en een snelle speurtocht op het web maakt me niet veel wijzer. Travis Miller is een typische undergroundrapper. In 2010, na hier en daar wat te hebben gerapt in groepen/collectieven, begon hij met het uploaden van eigen nummers op Bandcamp onder de naam Lil Ugly Mane. Al snel werd hij opgepikt en hij werd door o.a. de leden van Odd Future geroemd om zijn talent. Miller maakt geen doorsnee hiphop en zijn artwork is al helemaal merkwaardig te noemen. Het is duidelijk een artiest met een boodschap. Luister bijvoorbeeld maar eens naar zijn "afscheidsnummer" On Doing an Evil Deed Blues. Maar zijn persoonlijke verhaal blijft (voorlopig) een beetje een mysterie. Misschien dat Ploppesteksel meer context kan geven?

4. London Grammar - Big Picture (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso, nummer 1 van Choconas en Co Jackso)

Dit vind ik toch wel verrassend, dat London Grammar hier de vierde plek weet te pakken. Ik had verwacht dat het succes van het debuutalbum van deze band eenmalig zou zijn, maar als dit een voorteken is gaat het tweede album ook gewoon weer scoren. En het scheelde niks - één tweede plek om precies te zijn - met het podium. In 2013 kwamen we deze band, waarvan zangeres Hannah Reid het gezicht is, voor het eerst tegen in deze competitie en dat leidde meteen tot een tweede en derde plek in maandfinales en een 15e en 18e plek in de eindlijst. Daar mogen ze nu een vierde plek in de maandfinale aan toevoegen.

Tja, London Grammar en ik, het zal wel nooit iets worden. Het enige nummer in deze finale dat bij mij een (dikke) onvoldoende scoort.

3. Julien Baker - Funeral Pyre (20 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 vanAtaloona en stardust_be)

Ook de piepjonge Julien Baker was al eerder succesvol in deze competitie. In december 2015 werd Rejoice tweede en haalde hetzelfde nummer de finale van het eindspel. Toen ze dat nummer opnam was ze 19 jaar oud. Funeral Pyre speelde ze al een tijdje bij haar optredens en nu ze getekend heeft bij Matador Records besloten ze om dit nummer op single uit te brengen. Het is mij nog niet bekend of dit ook een nieuw album betekent. Baker bevestigt hier haar talent met een tweede podiumplek. Gezien de ladders een verrassing, want daar werd ze vierde en derde. In de reguliere ladder werd ze verslagen door o.a. Blanck Mass en Slowdive, wat betekent dat in die ladder het complete podium stond.

2. Blanck Mass - Silent Treatment (23 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Dance Lover en Edgar18)

Tussen al dat geweld van grote namen was er toch nog een relatief onbekende die bijna de maandtitel pakt. Maar schijn bedriegt, want Blanck Mass is een soloproject van de helft van Fuck Buttons. En het duo van Fuck Buttons werd al eens tweede (en derde) in 2013. Bovendien heeft Benjamin John Power met Blanck Mass al meer succes gehad, zo werd een van zijn nummers gespeeld tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen en mocht hij in het voorprogramma staan van Sigur Rós tijdens hun Britse tour van 2013. Nu hebben we dit soloproject ook hier ontdekt en het was al vanaf de reguliere ladders duidelijk dat dit een kanshebber zou gaan zijn. Maar zelfs een hoog stempercentage in de finaleladders was niet genoeg.

1. Slowdive - Star Roving (23 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van DjFrankie en dumb_helicopter)

En de eerste maandwinnaar van Song van het Jaar 2017 is geworden... Slowdive met Star Roving! In de reguliere ladder verloren ze het rechtstreekse duel met Blanck Mass op één punt, nu verslaan ze de landgenoot met een nog miniemer verschil. De fotofinish moest 100x worden ingezoomd en pas toen bleek dat shoegazers van weleer de overwinning mogen claimen. De buzz rondom Slowdive kreeg al een enorme boost na hun reünietoer in 2014. Zeker hun optreden op Primavera (Barcelona) zorgden voor een hernieuwde waardering en interesse voor deze band, die tussen 1991 en 1995 drie briljante albums heeft uitgebracht en een jaartje ervoor één van de allerbeste EP's aller tijden (naar mijn niet-bescheiden mening). Begin dit jaar kwamen ze dan met hun eerste nieuwe nummer in 22 jaar, Star Roving. En hoe beter terug te komen dan door meteen de titel Song van de Maand Januari te pakken? Ik zou het niet weten en ik denk dan ook dat de leden van Slowdive helemaal in hun nopjes zullen zijn met deze prijs. Wat zal de rest van het aankomende album brengen (waarvan ik toch wel aanneem dat die in 2017 zal uitkomen)?

Edgar18 schreef:
(quote)
Dan heb ik al een bang voorgevoel hoe het uit gaat pakken...

Hebben jouw nominaties nog niet vaak genoeg gewonnen dan?

Teunnis schreef:
7. Mount Eerie - Ravens (17 punten, 6 keer genoemd)

Ik zie nu dat deze single op RateYourMusic gewoon al op de 60ste plek staat in de lijst beste singles aller tijden!

Even ter vergelijking: de beste single van 2016 staat 481e overall met meer dan het dubbele aantal stemmen (Radiohead - Daydreaming).

De top-20 van de maand januari:

1. Slowdive - Star Roving
2. Blanck Mass - Silent Treatment
3. Julien Baker - Funeral Pyre
4. London Grammar - Big Picture
5. Bedwetter - Stoop Lights
6. Amber Arcades - It Changes
7. Mount Eerie - Ravens
8. Sundara Karma - Happy Family
9. Lana Del Rey - Love
10. Spinvis - Hallo Maandag
11. Father John Misty - Pure Comedy
12. Mount Eerie - Real Death
13. CocoRosie feat. ANOHNI - Smoke 'em Out
14. Xiu Xiu - Jenny GoGo
15. Mr. Tophat feat. Robyn - Right Time
16. Real Estate - Darling
17. Natalia Lafourcade - Tú Sí Sabes Quererme
18. Elbow - All Disco
19. Shambolics - Love Collides
20. The xx - Say Something Loving

Alle uitslagen:
Januari

Spotify-playlists per maand:
Januari

Nog even een dingetje, ik heb allebei de reguliere playlists (van 2017 en finale 2016) als "collaborative" gezet, waardoor iedereen aanpassingen kan doen. Zodat jullie zelf de playlist bij kunnen houden als ik weg ben.

En de startlijst voor februari zal laat in de avond volgen, tenzij iemand zich geroepen voelt om dit te doen.

Teunnis schreef:
Nog even een dingetje, ik heb allebei de reguliere playlists (van 2017 en finale 2016) als "collaborative" gezet, waardoor iedereen aanpassingen kan doen. Zodat jullie zelf de playlist bij kunnen houden als ik weg ben.
Komt in orde!

Teunnis schreef:
Hebben jouw nominaties nog niet vaak genoeg gewonnen dan?
Nou... En toch had ik Blanck Mass heel graag zien winnen want ik vind het een waanzinnig nummer. Ik ben van plan ook komende maand weer een nummer van dit album (album van het jaar tot nu toe) te nomineren, mits niemand me voor is.

Mooie maand dit, bedankt weer Teun!

Teun bedankt, altijd fijn om je presentatie te lezen!

En een mooie prestatie van Blanck Mass

Edgar18 schreef:
En toch had ik Blanck Mass heel graag zien winnen want ik vind het een waanzinnig nummer. Ik ben van plan ook komende maand weer een nummer van dit album (album van het jaar tot nu toe) te nomineren, mits niemand me voor is.

Mits je Rhesus Negative niet gaat nomineren ben je veilig!

Dance Lover schreef:
Mits je Rhesus Negative niet gaat nomineren ben je veilig!
Dat was ik eigenlijk wel van plan...

En misschien is ie zelfs wel automatisch genomineerd!

Teunnis schreef:
Misschien dat Ploppesteksel meer context kan geven?
Helaas, ik moet je teleurstellen, Teun. Travis Miller gaat gehuld in mysterie.

Jammer dat ik niet meer heb kunnen stemmen deze maand. Volgende maand hoop ik weer wat meer mee te doen. Die Teun blijft daarentegen non-stop topwerk afleveren .

We gaan verder met de maand februari. Dank aan dumb_helicopter voor het opstellen van het grootste gedeelte van de startlijst. Er zijn 28 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2017 op RYM, uitgebracht vóór 1 maart. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand februari uit het "Maak kennis met... 2017"-topic. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste twaalf albums op MusicMeter die in februari zijn uitgekomen.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 28 februari:

Young Thug - Wyclef Jean
Father John Misty - Ballad of the Dying Man
Soko - Sweet Sound of Ignorance
Shade Empire - Anti-Life Saviour
Calvin Harris - Slide

De acht best beoordeelde nummers van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2017:

Six Organs of Admittance - Taken by Ascent
THe Black Angels - Currency
Novella - Does the Island Know
Mark Lanegan Band - Nocturne
Savoy Motel - Sorry People
Emma Ruth Rundle - The Distance
Future Islands - Run
Eivør - Into the Mist

Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017:

Fleet Foxes - Third of May / Ōdaigahara
Pumarosa - Dragonfly
Mew - Carry Me Home to Safety

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums op MusicMeter uit februari. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Ryan Adams - Do You Still Love Me?
Blackfield - Family Man
Thundercat feat. Michael McDonald en Kenny Loggins - Show You the Way
Tinariwen - Nànnuflày
Strand of Oaks - Radio Kids
Rag'n'Bone Man - Human
The Feelies - Time Will Tell
Mercy John - This Ain't New York
The Mysterons - Sold My Medicine
Ralph de Jongh - China
Dool - Vantablack
Kairon; IRSE! - Sinister Waters I

Alfabetische lijst:

Blackfield - Family Man
Calvin Harris - Slide
Dool - Vantablack
Eivør - Into the Mist
Emma Ruth Rundle - The Distance
Father John Misty - Ballad of the Dying Man
Fleet Foxes - Third of May / Ōdaigahara
Future Islands - Run
Kairon; IRSE! - Sinister Waters I
Mark Lanegan Band - Nocturne
Mercy John - This Ain't New York
Mew - Carry Me Home to Safety
Novella - Does the Island Know
Pumarosa - Dragonfly
Rag'n'Bone Man - Human
Ralph de Jongh - China
Ryan Adams - Do You Still Love Me?
Savoy Motel - Sorry People
Shade Empire - Anti-Life Saviour
Six Organs of Admittance - Taken by Ascent
Soko - Sweet Sound of Ignorance
Strand of Oaks - Radio Kids
THe Black Angels - Currency
The Feelies - Time Will Tell
The Mysterons - Sold My Medicine
Thundercat feat. Michael McDonald en Kenny Loggins - Show You the Way
Tinariwen - Nànnuflày
Young Thug - Wyclef Jean

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2017 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

En de lijst van nummers die al in 2016 hebben meegedaan:
Overzicht 2016
Overzicht 2017

29. Cigarettes After Sex - Apocalypse
30. First Aid Kit - You Are The Problem Here

31. Ride - Charm Assault
32. School Is Cool - Trophy Wall

33. Heretoir - The Circle (Omega)
34. Warhola - Jewels

Gast
geplaatst: vandaag om 14:00 uur

geplaatst: vandaag om 14:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.