Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017
zoeken in:
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:22 uur
12. St. Vincent - Los Ageless (65 punten, 17 keer genoemd)
Genomineerd door Arno
Nummer 1 van Arno
Maand: augustus
Maandpositie: 17e
Tussenstanden: 7e - 8e - 8e - 8e - 12e - 12e
In De Finale bleken er twee nummers duidelijk niet mee te kunnen met de rest van de groep. Het verschil met de top-10 is uiteindelijk bijna twintig punten voor St. Vincent. Het begon nog zeer aardig met Los Ageless - na twintig lijstjes stond het nog knap achtste - maar op het eind kwamen er bijna geen punten meer bij.
Genomineerd door Arno
Nummer 1 van Arno
Maandpositie: 17e
Tussenstanden: 7e - 8e - 8e - 8e - 12e - 12e
In De Finale bleken er twee nummers duidelijk niet mee te kunnen met de rest van de groep. Het verschil met de top-10 is uiteindelijk bijna twintig punten voor St. Vincent. Het begon nog zeer aardig met Los Ageless - na twintig lijstjes stond het nog knap achtste - maar op het eind kwamen er bijna geen punten meer bij.
Wat mij betreft een maatschappijkritisch lied waarbij de mens als onwetend kuddedier wordt geportretteerd dat op krampachtige wijze probeert vadertje tijd te slim af te zijn. En dat gebeurt o.m. aan de hand van een prachtig opgebouwd refrein met drie schijnbaar dezelfde vragen, zij het met een compleet andere betekenis. How can anybody (1) have you and (2) lose you and (3) not lose their mind too? Gaat dit over mijn nakende midlifecrisis? Of ben ik daar nog te jong voor volgens Wiki? In tussentijd schrijf ik een liefdesliedje voor Annie, al vrees ik dat het me niet zal lukken.
In een 'gekke' bui heb ik Pills genomineerd van St. Vincent (mijn meest succesvolle nominatie dit jaar ). Niet helemaal mijn muziek, maar het bleef wel meteen hangen bij me. Gelukkig ook Los Ageless leren kennen, want eigenlijk is deze veel mooier natuurlijk.
Steeg de laatste luisterbeurt (via de koptelefoon) nog een plek in mijn lijstje. De houdbaarheid is net iets beter dan bij Wolf Alice en bij gedetailleerde beluistering hoorde ik toch nog wat frisse en verrassende elementen.
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:29 uur
11. Blanck Mass - Silent Treatment (66 punten, 18 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van Dance Lover
Maand: januari
Maandpositie: 2e
Tussenstanden: 6e - 7e - 10e - 12e - 11e - 11e
Ook Blanck Mass haakte af, in dit geval al na zo'n vijftien lijstjes. Ik vond deze van tevoren lastig te voorspellen, maar uiteindelijk heeft Silent Treatment behoorlijk saai gescoord. Weinig hoge noteringen, weinig genoemd. Eén puntje minder en het was laatste geworden.
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van Dance Lover
Maand: januari
Tussenstanden: 6e - 7e - 10e - 12e - 11e - 11e
Ook Blanck Mass haakte af, in dit geval al na zo'n vijftien lijstjes. Ik vond deze van tevoren lastig te voorspellen, maar uiteindelijk heeft Silent Treatment behoorlijk saai gescoord. Weinig hoge noteringen, weinig genoemd. Eén puntje minder en het was laatste geworden.
De finaleplek voor Blanck Mass voelt als persoonlijke overwinning. Ik nomineerde begin dit jaar een aantal nummers van het album World Eater. Nominaties waarvan ik geen idee had hoe goed ze zouden scoren. Vinden anderen dit ook tof of is het een van die vele nominaties waarvan ik alleen zelf de genialiteit in hoor? Het werd dat eerste. Zowel deze Silent Treatment als het nog iets hardere Rhesus Negative werden tweede in hun maand en presteerden goed in de grote finale. Van die twee is Rhesus Negative mijn ultieme favoriet, dat nummer zou in deze finalelijst op plek een of twee zijn geëindigd. Silent Treatment begon op plek twee maar kon die naarmate de luisterbeurten vorderden niet vasthouden. Wellicht treed er een tijdelijke verzadiging op? Of de top drie is gewoon nog een fractie beter? Op dit moment neig ik naar dat laatste. Niettemin is dit een fantastische luistertrip en ben ik zeer blij met een finaleplek voor dit nummer
Blanck Mass is een vingeroefening van mister Fuck Buttons Benjamin Power, maar wel nog duidelijk van dezelfde hand afkomstig. Gelukkig maar, want Tarot Sport staat in mijn albumtoptien aller tijden. En ook het Blanck Massproject werpt mooie vruchten af. Silent Treatment is een tamelijk imponerend stuk vol kracht, macht en pracht en het doet, zeker de eerste paar luisterbeurten, zijn naam eer aan: het is zo overweldigend dat je er sprakeloos van wordt. Al moet ik bekennen dat het nummer op de lange termijn minder stand lijkt te houden dan het in epischheid de boel overklassende Rhesus Negative. Dit in combinatie met die fadeout (kom op zeg) zorgt dat Blanck Mass nog twee plekken inlevert in het zich van de haven.
Mooie ontdekking. Duurde wel even voordat ik het echt mooi vond.
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:33 uur
Rond de klok van twee plaats ik de volgende twee nummers. Die zijn in punten gelijk geëindigd. Eentje zonder #1-noteringen en eentje met de op één na meeste #1-noteringen (maar wel het minst genoemd). Voorspellingen?
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:34 uur
Blanck Mass verrassend vroeg, al heeft ie bij mij wel wat ingeboet tijdens mijn laatste fietstochtje.
1. (9,8)
2. (9,6)
3. (9,6)
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. (8,0)
8. Blanck Mass - Silent Treatment (8,0)
11. (5,5)
12. (5,0)
1. (9,8)
2. (9,6)
3. (9,6)
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. (8,0)
8. Blanck Mass - Silent Treatment (8,0)
Blanck Mass is een vingeroefening van mister Fuck Buttons Benjamin Power, maar wel nog duidelijk van dezelfde hand afkomstig. Gelukkig maar, want Tarot Sport staat in mijn albumtoptien aller tijden. En ook het Blanck Massproject werpt mooie vruchten af. Silent Treatment is een tamelijk imponerend stuk vol kracht, macht en pracht en het doet, zeker de eerste paar luisterbeurten, zijn naam eer aan: het is zo overweldigend dat je er sprakeloos van wordt. Al moet ik bekennen dat het nummer op de lange termijn minder stand lijkt te houden dan het in epischheid de boel overklassende Rhesus Negative. Dit in combinatie met die fadeout (kom op zeg) zorgt dat Blanck Mass nog twee plekken inlevert in het zich van de haven.
En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
9. St. Vincent - Los Ageless (7,3)En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
St. Vincent viel bij mij net buiten de punten. Ben op zich blij dat een volbloed popliedje de finale weet te halen maar deze werd op dat gebied wel afgetroefd door LAKSHMI, Lorde en Jerry Williams die helaas allen in de kwartfinale strandden.
10. (6,6)11. (5,5)
12. (5,0)
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:34 uur
Die tweede is Kamasi, denk ik. Bij die eerste twijfel ik tussen Alvvays en Phoebe.
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:39 uur
Blanck Mass op elf, die had ik iets hoger gehoopt. Wel opvallend dat het tweede commentaar in lijn ligt met mijn stuk erboven. Rhesus Negative is (nog) beter en als je Silent Treatment vaker luistert wordt ie minder indrukwekkend. Maar he, hij staat wel mooi in de finale
!
Lastig om in te schatten welk nummer zonder nummer 1 noteringen is gebleven. Ik denk Alvvays maar verwacht dat die hoger staat. Misschien uiteindelijk Kamasi Washington wel? En dat die ander dan Anna von Hausswolf is.
!Lastig om in te schatten welk nummer zonder nummer 1 noteringen is gebleven. Ik denk Alvvays maar verwacht dat die hoger staat. Misschien uiteindelijk Kamasi Washington wel? En dat die ander dan Anna von Hausswolf is.
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:40 uur
4. Blanck Mass - Silent Treatment (9,0)
De finaleplek voor Blanck Mass voelt als persoonlijke overwinning. Ik nomineerde begin dit jaar een aantal nummers van het album World Eater. Nominaties waarvan ik geen idee had hoe goed ze zouden scoren. Vinden anderen dit ook tof of is het een van die vele nominaties waarvan ik alleen zelf de genialiteit in hoor? Het werd dat eerste. Zowel deze Silent Treatment als het nog iets hardere Rhesus Negative werden tweede in hun maand en presteerden goed in de grote finale. Van die twee is Rhesus Negative mijn ultieme favoriet, dat nummer zou in deze finalelijst op plek een of twee zijn geëindigd. Silent Treatment begon op plek twee maar kon die naarmate de luisterbeurten vorderden niet vasthouden. Wellicht treed er een tijdelijke verzadiging op? Of de top drie is gewoon nog een fractie beter? Op dit moment neig ik naar dat laatste. Niettemin is dit een fantastische luistertrip en ben ik zeer blij met een finaleplek voor dit nummer.
11. St. Vincent - Los Ageless (7,4)
Steeg de laatste luisterbeurt (via de koptelefoon) nog een plek in mijn lijstje. De houdbaarheid is net iets beter dan bij Wolf Alice en bij gedetailleerde beluistering hoorde ik toch nog wat frisse en verrassende elementen.
De finaleplek voor Blanck Mass voelt als persoonlijke overwinning. Ik nomineerde begin dit jaar een aantal nummers van het album World Eater. Nominaties waarvan ik geen idee had hoe goed ze zouden scoren. Vinden anderen dit ook tof of is het een van die vele nominaties waarvan ik alleen zelf de genialiteit in hoor? Het werd dat eerste. Zowel deze Silent Treatment als het nog iets hardere Rhesus Negative werden tweede in hun maand en presteerden goed in de grote finale. Van die twee is Rhesus Negative mijn ultieme favoriet, dat nummer zou in deze finalelijst op plek een of twee zijn geëindigd. Silent Treatment begon op plek twee maar kon die naarmate de luisterbeurten vorderden niet vasthouden. Wellicht treed er een tijdelijke verzadiging op? Of de top drie is gewoon nog een fractie beter? Op dit moment neig ik naar dat laatste. Niettemin is dit een fantastische luistertrip en ben ik zeer blij met een finaleplek voor dit nummer.
11. St. Vincent - Los Ageless (7,4)
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:46 uur
Als ik het commentaar op de vorige pagina zo lees dan ben ik mister positivo hier! Mijn nummer laatst scoort nog altijd een heel behoorlijke 7,2. Geen idee wat het gemiddelde van mijn lijstje is maar dat ligt misschien wel boven de 8,5. Het is dan ook een uitstekende finale, minstens twintig keer beter dan die ellende van vorig jaar.
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:50 uur
Teunnis schreef:
Rond de klok van twee plaats ik de volgende twee nummers. Die zijn in punten gelijk geëindigd. Eentje zonder #1-noteringen en eentje met de op één na meeste #1-noteringen (maar wel het minst genoemd). Voorspellingen?
Er zat nog een klein foutje in mijn bestand, waardoor het aantal keer genoemd niet klopte. Beide nummers die zo komen zitten onderaan de middenmoot van het aantal keer genoemd.
0
geplaatst: 16 april 2018, 12:50 uur
Voor mij is het toch ook een finale met ups en downs. Mijn favoriete vijf vind ik - ik zal het woord niet gebruiken, maar laat ik zeggen - héél erg goed. Daarachter nog een meer dan behoorlijk drietal, maar de onderste vier kunnen me gestolen worden.
edit: nog even vergeleken met mijn finalelijstje van vorig jaar, en daar waren de toppers minder top dan dit jaar (mijn nummer 1 van toen zou hier rond plek 4 zitten), maar de hekkensluiters ook minder slecht (mijn nummer 12 van vorig jaar zou hier op 8 staan). M.a.w.: dit jaar meer extremen.
edit: nog even vergeleken met mijn finalelijstje van vorig jaar, en daar waren de toppers minder top dan dit jaar (mijn nummer 1 van toen zou hier rond plek 4 zitten), maar de hekkensluiters ook minder slecht (mijn nummer 12 van vorig jaar zou hier op 8 staan). M.a.w.: dit jaar meer extremen.
1
geplaatst: 16 april 2018, 13:28 uur
Aaaah, Silent Treatment staat veel te laag. Dat was mijn nummer 4. Eén van de interessantste nummers uit de finale.
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:11 uur
10. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (84 punten, 20 keer genoemd)
Genomineerd door Arno
Nummer 1 van niemand
Maand: november
Tussenstanden: 1e - 1e - 5e - 5e - 6e - 10e
Lange tijd leek The Mysterious Vanishing of Electra te gaan stunten. Zelfs de koppositie werd na vijf lijstjes brutaal gepakt en ook even vastgehouden. Daarna is ze in de stand wel flink teruggezakt, maar een podiumplek heeft er tot aan het 25e lijstje altijd wel in gezeten. Maar de score uit de laatste acht stemmers was zeer bedroevend en zo zakte Anna von Hausswolff (recentelijke maandwinnaar) toch nog ver terug. Opvallend genoeg is dit één van de twee nummers zonder #1-noteringen, maar daar stonden wel vier #2-noteringen en twaalf top-5-noteringen tegenover.
Genomineerd door Arno
Nummer 1 van niemand
Maand: november
Tussenstanden: 1e - 1e - 5e - 5e - 6e - 10e
Lange tijd leek The Mysterious Vanishing of Electra te gaan stunten. Zelfs de koppositie werd na vijf lijstjes brutaal gepakt en ook even vastgehouden. Daarna is ze in de stand wel flink teruggezakt, maar een podiumplek heeft er tot aan het 25e lijstje altijd wel in gezeten. Maar de score uit de laatste acht stemmers was zeer bedroevend en zo zakte Anna von Hausswolff (recentelijke maandwinnaar) toch nog ver terug. Opvallend genoeg is dit één van de twee nummers zonder #1-noteringen, maar daar stonden wel vier #2-noteringen en twaalf top-5-noteringen tegenover.
Een bijzonder nummer en een bijzondere stem. Deed me erg weinig in het begin, maar de laatste 2 luisterbeurten kwam dat tweede deel van het nummer toch wel echt bij me binnen. Schitterend, en met stip nog gestegen tot 'best of the rest'.
Dit Anna von Hausswolff nummer heeft zijn speelduur mee. Je moet van deze aparte sound houden en dat doe ik op zich wel. Vooral richting het einde (vanaf ongeveer 04:30) wordt het nummer erg interessant.
aERodynamIC schreef:
Alsof er een gothic western van start gaat. Het nummer valt binnen de context van het album veel beter op z'n plaats dan als losse, vooruitgesnelde opwarmer. Anna is sowieso van het tijd nemen in haar nummers, dus het werkte niet wat mij betreft. Gelukkig doet het dat nu wel degelijk. We kennen het inmiddels, een gevaar voor haar stijl zoals ze die op dit moment hanteert, maar voorlopig komt ze nog steeds goed weg met haar uithalen en loodzware, pompende klanken.
Alsof er een gothic western van start gaat. Het nummer valt binnen de context van het album veel beter op z'n plaats dan als losse, vooruitgesnelde opwarmer. Anna is sowieso van het tijd nemen in haar nummers, dus het werkte niet wat mij betreft. Gelukkig doet het dat nu wel degelijk. We kennen het inmiddels, een gevaar voor haar stijl zoals ze die op dit moment hanteert, maar voorlopig komt ze nog steeds goed weg met haar uithalen en loodzware, pompende klanken.
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:11 uur
9. Phoebe Bridgers - Funeral (84 punten, 19 keer genoemd)
Genomineerd door stardust_be
Nummer 1 van arcade monkeys, dumb_helicopter, Simon77 en stardust_be
Maand: september
Maandpositie: 5e
Tussenstanden: 12e - 10e - 11e - 9e - 9e - 8e
Het nummer dat al vanaf het begin af aan heel vaak op #1 werd gezet, maar tegelijkertijd enorm achterbleef qua aantal keren genoemd. Aan dat laatste werd op het einde nog aardig gewerkt, waardoor het definitief afstand nam van de onderste plekken. Zoals voorspeld, een beetje een love/hate-plaat, maar niet degene met de hoogste standaardafwijking. Daarvoor kreeg Funeral te vaak 0 punten.
Nummer 1 van arcade monkeys, dumb_helicopter, Simon77 en stardust_be
Maand: september
Maandpositie: 5e
Tussenstanden: 12e - 10e - 11e - 9e - 9e - 8e
Het nummer dat al vanaf het begin af aan heel vaak op #1 werd gezet, maar tegelijkertijd enorm achterbleef qua aantal keren genoemd. Aan dat laatste werd op het einde nog aardig gewerkt, waardoor het definitief afstand nam van de onderste plekken. Zoals voorspeld, een beetje een love/hate-plaat, maar niet degene met de hoogste standaardafwijking. Daarvoor kreeg Funeral te vaak 0 punten.
Wat een fijne stem en wat een beklemmend nummer. Ik ben meestal niet zo van de teksten (heb vaak meer met het 'gevoel'), maar soms kun je er niet omheen.
"I'm singing at a funeral tomorrow
For a kid a year older than me"
BAM! Ja, dan ben ik wel getriggerd om me toch ook op de tekst te concentreren. Phoebe doet me met dit nummer denken aan Julien Baker. Een enorm gemis dat zij ontbreekt in deze finale, hoewel ze het ook in de Witte Trui en de Ladder lastig heeft (te weinig liefhebbers?). Jammer, want voor mij is het één van de meest bijzondere stemmen van de laatste jaren. Maar van Phoebe in de finale word ik wel erg blij; een beetje dubbel, gezien de heftige tekst ?
"I'm singing at a funeral tomorrow
For a kid a year older than me"
BAM! Ja, dan ben ik wel getriggerd om me toch ook op de tekst te concentreren. Phoebe doet me met dit nummer denken aan Julien Baker. Een enorm gemis dat zij ontbreekt in deze finale, hoewel ze het ook in de Witte Trui en de Ladder lastig heeft (te weinig liefhebbers?). Jammer, want voor mij is het één van de meest bijzondere stemmen van de laatste jaren. Maar van Phoebe in de finale word ik wel erg blij; een beetje dubbel, gezien de heftige tekst ?
Ontroerende song waarbij Phoebe zich klaarmaakt om te gaan zingen op de begrafenis van een goede vriend ‘one year older than me’. Het minimalistische gitaarspel en de strijkers ondersteunen haar aangrijpende stem. Na Julien Baker is er opnieuw een veelbelovend folktalent gearriveerd.
Funeral was een lastige om te plaatsen. Ja, het is aan de ene kant een prachtig gevoelig nummer. Aan de andere kant had ik telkens het idee dat het bij vlagen wat geforceerd aandeed, iets van ‘kijk mij eens een verdrietig nummer schrijven’, hetgeen mij zo tegenstaat aan True Love Waits (brrrr, de horror). Echter, toen ik Funeral afgelopen zondagnacht luisterde, knapte er plots iets. Ik had ineens moeite om mijn tranen in bedwang te houden. En ik denk dat het te maken heeft met het overlijden van Michael Goolaerts, de wielrenner die vorige week plots op slechts 23-jarige leeftijd overleed tijdens het uitoefenen van zijn droom. Het verdriet en de interne strubbelingen leken plots zo tastbaar. Een naar ding, die dood.
Een klein en breekbaar liedje met een fraaie tekst. Jojode door mijn lijstje heen om uiteindelijk op plek acht uit te komen. Je moet het niet te vaak horen maar luister je op het juiste moment dan komt ie keihard binnen.
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:13 uur
Arno beleeft geen fijne dag denk ik. Ik daarentegen prima voorlopig. Was ik in de Ladder ook maar zo mainstream....
1. (9,8)
2. (9,6)
3. (9,6)
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0)
11. (5,5)
12. Anna Von Hausswolff - The Mysterious Vanishing Of Electra (5,0)
1. (9,8)
2. (9,6)
3. (9,6)
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0)
And it's 4am, again
And I'm doing nothing
Again
Funeral was een lastige om te plaatsen. Ja, het is aan de ene kant een prachtig gevoelig nummer. Aan de andere kant had ik telkens het idee dat het bij vlagen wat geforceerd aandeed, iets van ‘kijk mij eens een verdrietig nummer schrijven’, hetgeen mij zo tegenstaat aan True Love Waits (brrrr, de horror). Echter, toen ik Funeral afgelopen zondagnacht luisterde, knapte er plots iets. Ik had ineens moeite om mijn tranen in bedwang te houden. En ik denk dat het te maken heeft met het overlijden van Michael Goolaerts, de wielrenner die vorige week plots op slechts 23-jarige leeftijd overleed tijdens het uitoefenen van zijn droom. Het verdriet en de interne strubbelingen leken plots zo tastbaar. Een naar ding, die dood.
En route: Het moment om even te stoppen langs de weg. Even staren naar het water. Een momentje voor mezelf. En Michael.
8. Blanck Mass - Silent Treatment (8,0)And I'm doing nothing
Again
En route: Het moment om even te stoppen langs de weg. Even staren naar het water. Een momentje voor mezelf. En Michael.
En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
9. St. Vincent - Los Ageless (7,3)En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
St. Vincent viel bij mij net buiten de punten. Ben op zich blij dat een volbloed popliedje de finale weet te halen maar deze werd op dat gebied wel afgetroefd door LAKSHMI, Lorde en Jerry Williams die helaas allen in de kwartfinale strandden.
10. (6,6)11. (5,5)
12. Anna Von Hausswolff - The Mysterious Vanishing Of Electra (5,0)
Deze kon me weinig boeien, waar wel net genoeg om me een klein beetje te irriteren. Sorry Annafans!
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:19 uur
1.
2.
3.
4. Blanck Mass - Silent Treatment
5. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
6.
7.
8. St. Vincent - Los Ageless
Gaat nog niet al te best, maar mijn top-3 zit er nog wel in en die stak er toch wel bovenuit.
2.
3.
4. Blanck Mass - Silent Treatment
6.
7.
8. St. Vincent - Los Ageless
Gaat nog niet al te best, maar mijn top-3 zit er nog wel in en die stak er toch wel bovenuit.
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:24 uur
Ach ja. Dan gaat mijn nummer 4 dit spel toch gewoon winnen.
1. St. Vincent - Los Ageless
2. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
3. Blanck Mass - Silent Treatment
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Phoebe Bridgers - Funeral
11.
12.
1. St. Vincent - Los Ageless
2. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
3. Blanck Mass - Silent Treatment
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Phoebe Bridgers - Funeral
11.
12.
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:24 uur
1. Phoebe Bridgers - Funeral
4. St. Vincent - Los Ageless
5. Anna von Hauswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
12. Blanck Mass - Silent Treatment
5. Anna von Hauswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
12. Blanck Mass - Silent Treatment
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:32 uur
7. Phoebe Bridgers - Funeral
7. Phoebe Bridgers - Funeral
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:32 uur
6. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
9. Phoebe Bridgers - Funeral
10. Blanck Mass - Silent Treatment
12. St. Vincent - Los Ageless
Gaat prima!
9. Phoebe Bridgers - Funeral
10. Blanck Mass - Silent Treatment
12. St. Vincent - Los Ageless
Gaat prima!
0
geplaatst: 16 april 2018, 14:34 uur
Om een uur of vier komt een clustertje van drie, elk gescheiden door één punt. Eerst een nummer dat in het begin erg jojode, daarna het tweede nummer dat geen enkele keer op #1 is gezet en tot slot het nummer dat - samen met St. Vincent - het minst genoemd is.
Komt u maar weer met de voorspelling
Komt u maar weer met de voorspelling

0
geplaatst: 16 april 2018, 14:37 uur
Gokje:
8. Spinvis - Stefan en Lisette
7. Alvvays - Plimsoll Punks
6. Kamasi Washington - Truth
8. Spinvis - Stefan en Lisette
7. Alvvays - Plimsoll Punks
6. Kamasi Washington - Truth
0
geplaatst: 16 april 2018, 15:41 uur
Gaat ook prima hier!
01.
02.
03. Phoebe Bridgers - Funeral
04.
05.
06.
07.
08. Blanck Mass - Silent Treatment
09. St. Vincent - Los Ageless
10.
11.
12. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
01.
02.
03. Phoebe Bridgers - Funeral
04.
05.
06.
07.
08. Blanck Mass - Silent Treatment
09. St. Vincent - Los Ageless
10.
11.
12. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
0
geplaatst: 16 april 2018, 16:25 uur
Voorspelling:
8. Kamasi Washington - Truth
7. Spinvis - Stefan en Lisette
6. Alvvays - Plimsoll Punks
8. Kamasi Washington - Truth
7. Spinvis - Stefan en Lisette
6. Alvvays - Plimsoll Punks
0
geplaatst: 16 april 2018, 16:50 uur
8. Kamasi Washington - Truth (89 punten, 20 keer genoemd)
Nummer 1 van Cervantes, stoepkrijt enwibro
Maand: maart
Maandpositie: 16e
Tussenstanden: 4e - 9e - 7e - 4e - 7e - 6e
Net als Anna von Hausswolff begon Kamasi Washington voortvarend door direct al een aantal #1-noteringen te pakken. Het schommelde heen en weer, maar kwam uiteindelijk toch te kort voor een plek in de subtop.
Nummer 1 van Cervantes, stoepkrijt enwibro
Maand: maart
Maandpositie: 16e
Tussenstanden: 4e - 9e - 7e - 4e - 7e - 6e
Net als Anna von Hausswolff begon Kamasi Washington voortvarend door direct al een aantal #1-noteringen te pakken. Het schommelde heen en weer, maar kwam uiteindelijk toch te kort voor een plek in de subtop.
De muziek voor de Harmony of Difference EP, de opvolger van het monumentale drieluik The Epic, begon als begeleiding van een installatie van schilderijen van zijn zus in het New York City museum. Truth is het 13 minuten durende slotstuk van de plaat waar de voorgaande thema’s en melodieën samen komen. Ondersteund door een koor en een strijkersensemble zwelt het nummer aan tot een prachtige climax.
herman schreef:
Kamasi is een saxofonist en jazz-muzikant die in 2015 het driedubbelalbum The Epic uitbracht dat erg goed werd ontvangen, ook op deze site. Truth had ook net zo goed Epic kunnen heten, want dat is het wel. De eerste vijf minuten bouwt het nummer langzaam op tot een soort onophoudelijke golf van geluid om vervolgens ineens helemaal stil te vallen. Vanaf dan geen muur van geluid meer, maar juist focus op het spel van de individuele instrumenten, zoals de tenorsax van Kamasi, het gitaarspel en de strijkers. Ook valt de stichtelijke koorzang op. Al met al een nummer dat erg organisch aanvoelt en ondanks zijn lengte zo voorbij is.
Kamasi is een saxofonist en jazz-muzikant die in 2015 het driedubbelalbum The Epic uitbracht dat erg goed werd ontvangen, ook op deze site. Truth had ook net zo goed Epic kunnen heten, want dat is het wel. De eerste vijf minuten bouwt het nummer langzaam op tot een soort onophoudelijke golf van geluid om vervolgens ineens helemaal stil te vallen. Vanaf dan geen muur van geluid meer, maar juist focus op het spel van de individuele instrumenten, zoals de tenorsax van Kamasi, het gitaarspel en de strijkers. Ook valt de stichtelijke koorzang op. Al met al een nummer dat erg organisch aanvoelt en ondanks zijn lengte zo voorbij is.
arcade monkeys schreef:
Ik ben niet echt thuis in de jazz-wereld maar ik leer het genre wel meer en meer waarderen, de vorige plaat van Kamasi Washington heeft daar onder andere toe bijgedragen. Zijn nieuwe nummer is ruim 13 minuten genieten.
Ik ben niet echt thuis in de jazz-wereld maar ik leer het genre wel meer en meer waarderen, de vorige plaat van Kamasi Washington heeft daar onder andere toe bijgedragen. Zijn nieuwe nummer is ruim 13 minuten genieten.
0
geplaatst: 16 april 2018, 16:50 uur
7. Alvvays - Plimsoll Punks (90 punten, 22 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van niemand
Maandpositie: 1e
Tussenstanden: 11e - 12e - 12e - 11e - 10e - 7e
Plimsoll Punks leek gedoemd tot een bijrol in De Finale. Het kreeg zelden veel punten en is uiteindelijk niet één keer op #1 gezet. Sterker nog, tot aan vijf lijstjes voor het einde had het ook nog maar één #2-notering. Maar Alvvays had nog een enorme eindsprint in de benen, waardoor ze nog bijna in het linkerrijtje eindigen.
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van niemand
Maandpositie: 1e
Tussenstanden: 11e - 12e - 12e - 11e - 10e - 7e
Plimsoll Punks leek gedoemd tot een bijrol in De Finale. Het kreeg zelden veel punten en is uiteindelijk niet één keer op #1 gezet. Sterker nog, tot aan vijf lijstjes voor het einde had het ook nog maar één #2-notering. Maar Alvvays had nog een enorme eindsprint in de benen, waardoor ze nog bijna in het linkerrijtje eindigen.
R-r-r-racking my brain, trying to escape, getting me down
Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
Het zoveelste indiepopliedje... Maar wat voor één! De intonatie waarmee ranke Molly haar eerste strofe inzet doet het 'm. Geen trage opbouw, de intensiteit zit meteen goed. Het repetitieve, meezingbare refrein kan daardoor ook zonder problemen passeren. Ik weet in ieder geval dat ik nooit van m'n leven nog een plimsoll zal aantrekken.
Dit soort liedjes wil ik nog wel eens op de grote 'dertien-in-een-dozijn' hoop gooien. Toch heeft dit nummer iets enorm catchy's wat ervoor zorgt dat het niet gauw verveeld. Vooraf had ik dit niet op een top acht plek ingeschat maar vooral het 'dit verveelt niet' element maakt dat de top acht is gehaald.
* denotes required fields.