Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017
zoeken in:
1
geplaatst: 16 april 2018, 16:51 uur
6. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (91 punten, 17 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van charlotte2807, Co Jackso en Edgar18
Maand: november
Maandpositie: 17e
Tussenstanden: 9e - 6e - 6e - 7e - 5e - 5e
Ook merkwaardige statistieken voor Sufjan Stevens. Samen met de nummers laatst het minst genoemd, maar toch in het linkerrijtje weten te eindigen. Mede daardoor heeft Tonya Harding (In D Major) de op één na hoogste standaardafwijking. Voor Stevens is dit een evenaring van zijn beste prestatie ooit: twee jaar geleden werd Should Have Known Better ook al zesde in De Grote Finale.
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van charlotte2807, Co Jackso en Edgar18
Maand: november
Maandpositie: 17e
Tussenstanden: 9e - 6e - 6e - 7e - 5e - 5e
Ook merkwaardige statistieken voor Sufjan Stevens. Samen met de nummers laatst het minst genoemd, maar toch in het linkerrijtje weten te eindigen. Mede daardoor heeft Tonya Harding (In D Major) de op één na hoogste standaardafwijking. Voor Stevens is dit een evenaring van zijn beste prestatie ooit: twee jaar geleden werd Should Have Known Better ook al zesde in De Grote Finale.
Had ik vooraf gedacht dat dit de nummer een in mijn lijstje zou zijn? Absoluut niet! Die eer leek weggelegd voor James Holden of Blanck Mass. Maar, de muziek besliste anders. Van de drie zeer sterke nummers die Sufjan Stevens dit jaar uitbracht is dit mijn ultieme favoriet. Wat kan ik meer over dit nummer zeggen dan dat het breekbaar en wonderschoon is? Iedere luisterbeurt staat het kippenvel weer op mijn armen. Tonya Harding is een even fascinerend als tragisch personage met een bizar levensverhaal. De manier waarop Sufjan Stevens dat bezingt vind ik heel knap. Ik kan me geen ander nummer voor de geest halen waarin een personage zo treffend wordt bezongen. De melancholiek in het nummer past bij de persoon die Tonya Harding was en is. Wie de sterke film 'I, Tonya' heeft gezien zal dit ongetwijfeld onderschrijven. Dit nummer blijft me luisterbeurt na luisterbeurt ontroeren. En als een liedje dat voor elkaar krijgt dan is het voor mij de ultieme song van 2017!
Ik ben geen groot liefhebber van Sufjan Stevens, zoals heel veel mensen op MuMe dit wel zijn. Chicago vind ik een fijn nummer en er zijn nog wel een aantal die ik waardeer, maar ik zal het volume er niet meteen voor opschroeven. Dit nummer maakte wel meteen indruk. Misschien ook wel om het simpele feit dat de naam Tonya Harding een bel deed rinkelen bij me. De combinatie van het trieste verhaal van Tonya en de fijne lome stem van Sufjan maken dit een terechte podiumkandidaat, naar mijn bescheiden mening.
chartsmaster schreef:
De fantastische ode van Sufjan Stevens aan Tonya Harding. Deze kunstschaatster werd in 1994 het vleesgeworden evil als kwade genius achter een van de grootste schandalen uit de sport. Wie het niet weet mag het zelf opzoeken. Feit is wel dat Stevens haar in vijf minuten kan veranderen in een gevoelige, melancholieke, kwetsbare vrouw. Dat is de kracht van muziek...
De fantastische ode van Sufjan Stevens aan Tonya Harding. Deze kunstschaatster werd in 1994 het vleesgeworden evil als kwade genius achter een van de grootste schandalen uit de sport. Wie het niet weet mag het zelf opzoeken. Feit is wel dat Stevens haar in vijf minuten kan veranderen in een gevoelige, melancholieke, kwetsbare vrouw. Dat is de kracht van muziek...
0
geplaatst: 16 april 2018, 16:52 uur
Rond zeven uur zal ik de twee nummers plaatsen die buiten het podium eindigen. Tussen negen en tien zal ik die podiumplekken onthullen.
0
geplaatst: 16 april 2018, 16:55 uur
4. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
5. Kamasi Washington - Truth
6. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
9. Phoebe Bridgers - Funeral
10. Blanck Mass - Silent Treatment
11. Alvvays - Plimsoll Punks
12. St. Vincent - Los Ageless
Mijn top 3 zit nog volledig in het spel! Komt niet vaak voor dat ik zo mainstream ben.
5. Kamasi Washington - Truth
9. Phoebe Bridgers - Funeral
10. Blanck Mass - Silent Treatment
12. St. Vincent - Los Ageless
Mijn top 3 zit nog volledig in het spel! Komt niet vaak voor dat ik zo mainstream ben.

1
geplaatst: 16 april 2018, 16:59 uur
01.
02.
03. Phoebe Bridgers - Funeral
04. Alvvays - Plimsoll Punks
05.
06. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
07.
08. Blanck Mass - Silent Treatment
09. St. Vincent - Los Ageless
10.
11. Kamasi Washington - Truth
12. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
02.
03. Phoebe Bridgers - Funeral
04. Alvvays - Plimsoll Punks
05.
06. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
07.
08. Blanck Mass - Silent Treatment
09. St. Vincent - Los Ageless
10.
11. Kamasi Washington - Truth
12. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
0
geplaatst: 16 april 2018, 17:00 uur
Mijn puntloze nummers zijn allemaal al geweest, dat gaat goed. Zelfs een (toch al ingecalculeerd) verlies van Alvvays kan ik wat dat betreft prima hebben
1. (9,8)
2. Alvvays - Plimsoll Punks (9,6)
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0)
1. (9,8)
R-r-r-racking my brain, trying to escape, getting me down
Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
En route: Dansen! Dansen op de pedalen alsof ik terug in Roosje sta.
3. (9,6)Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0)
And it's 4am, again
And I'm doing nothing
Again
Funeral was een lastige om te plaatsen. Ja, het is aan de ene kant een prachtig gevoelig nummer. Aan de andere kant had ik telkens het idee dat het bij vlagen wat geforceerd aandeed, iets van ‘kijk mij eens een verdrietig nummer schrijven’, hetgeen mij zo tegenstaat aan True Love Waits (brrrr, de horror). Echter, toen ik Funeral afgelopen zondagnacht luisterde, knapte er plots iets. Ik had ineens moeite om mijn tranen in bedwang te houden. En ik denk dat het te maken heeft met het overlijden van Michael Goolaerts, de wielrenner die vorige week plots op slechts 23-jarige leeftijd overleed tijdens het uitoefenen van zijn droom. Het verdriet en de interne strubbelingen leken plots zo tastbaar. Een naar ding, die dood.
En route: Het moment om even te stoppen langs de weg. Even staren naar het water. Een momentje voor mezelf. En Michael.
8. Blanck Mass - Silent Treatment (8,0)And I'm doing nothing
Again
Funeral was een lastige om te plaatsen. Ja, het is aan de ene kant een prachtig gevoelig nummer. Aan de andere kant had ik telkens het idee dat het bij vlagen wat geforceerd aandeed, iets van ‘kijk mij eens een verdrietig nummer schrijven’, hetgeen mij zo tegenstaat aan True Love Waits (brrrr, de horror). Echter, toen ik Funeral afgelopen zondagnacht luisterde, knapte er plots iets. Ik had ineens moeite om mijn tranen in bedwang te houden. En ik denk dat het te maken heeft met het overlijden van Michael Goolaerts, de wielrenner die vorige week plots op slechts 23-jarige leeftijd overleed tijdens het uitoefenen van zijn droom. Het verdriet en de interne strubbelingen leken plots zo tastbaar. Een naar ding, die dood.
En route: Het moment om even te stoppen langs de weg. Even staren naar het water. Een momentje voor mezelf. En Michael.
Blanck Mass is een vingeroefening van mister Fuck Buttons Benjamin Power, maar wel nog duidelijk van dezelfde hand afkomstig. Gelukkig maar, want Tarot Sport staat in mijn albumtoptien aller tijden. En ook het Blanck Massproject werpt mooie vruchten af. Silent Treatment is een tamelijk imponerend stuk vol kracht, macht en pracht en het doet, zeker de eerste paar luisterbeurten, zijn naam eer aan: het is zo overweldigend dat je er sprakeloos van wordt. Al moet ik bekennen dat het nummer op de lange termijn minder stand lijkt te houden dan het in epischheid de boel overklassende Rhesus Negative. Dit in combinatie met die fadeout (kom op zeg) zorgt dat Blanck Mass nog twee plekken inlevert in het zich van de haven.
En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
9. St. Vincent - Los Ageless (7,3)En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
St. Vincent viel bij mij net buiten de punten. Ben op zich blij dat een volbloed popliedje de finale weet te halen maar deze werd op dat gebied wel afgetroefd door LAKSHMI, Lorde en Jerry Williams die helaas allen in de kwartfinale strandden.
10. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (6,6)Sufjan doet er doorgaans lang over om indruk op mij te maken en in dit geval dus ook net iets te lang. Voorlopig vind hem, in vergelijking met Wallowa Lake Monster en Mystery Of Love, de minste van de drie. Mooie woorden van Edgar wel, tijd om hem nog maar op te zetten en wellicht dat ik zijn schoonheid ook nog wel kan doorgronden.
11. Kamasi Washington - Truth (5,5)Het bewijs dat langer niet per se beter is. Begon bij mij op een zesje uit sympathie voor de bijzonderheid. Na nog een paar keer luisteren kwam ik er echter achter dat die bijzonderheid wel meevalt en dat het vooral 13 minuten lang gedraal is zonder ergens iets dat er uit springt. Ik merkte dat ik op sommige momenten echt hunkerde naar het einde, en dan bleken er nog maar vier minuten geweest te zijn. Nog weer twee luisterbeurten verder lukte het me in elk geval om hem zonder ergernis af te luisteren waardoor Kamasi er nog een krappe voldoende uit weet te slepen. Toch jammer, want het zal ongetwijfeld goed in elkaar zitten en zijn inbrengen bij RTJ en Kendrick staan als een huis.
12. Anna Von Hausswolff - The Mysterious Vanishing Of Electra (5,0)Deze kon me weinig boeien, waar wel net genoeg om me een klein beetje te irriteren. Sorry Annafans!
0
geplaatst: 16 april 2018, 17:10 uur
Duimen voor mijn nummers 1&2 (weinig verrassing welke 2 dat zijn)!
1.
2.
3. Kamasi Washington - Truth
5. Phoebe Bridgers - Funeral
6. Blanck Mass - Silent Treatment
7. St. Vincent - Los Ageless
8.
9. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
10.
12.
1.
2.
3. Kamasi Washington - Truth
5. Phoebe Bridgers - Funeral
6. Blanck Mass - Silent Treatment
8.
9. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
10.
12.
0
geplaatst: 16 april 2018, 17:13 uur
1.
2. Alvvays - Plimsoll Punks
3.
4. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
5. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
6.
8. Kamasi Washington - Truth
9. Blanck Mass - Silent Treatment
10.
11. Phoebe Bridgers - Funeral
12.
2. Alvvays - Plimsoll Punks
3.
4. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
5. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
6.
8. Kamasi Washington - Truth
9. Blanck Mass - Silent Treatment
10.
12.
0
geplaatst: 16 april 2018, 18:05 uur
1.
2.
3. St. Vincent - Los Ageless
4. Alvvays - Plimsoll Punks
5.
6. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
7. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
8. Blanck Mass - Silent Treatment
9. Spinvis - Stefan en Lisette
10. Kamasi Washington - Truth
12.
Het enige waar ik op hoop is dat mijn #12 niet die mooie titel van Song van het Jaar krijgt.
2.
3. St. Vincent - Los Ageless
4. Alvvays - Plimsoll Punks
5.
6. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
7. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
8. Blanck Mass - Silent Treatment
9. Spinvis - Stefan en Lisette
10. Kamasi Washington - Truth
12.
Het enige waar ik op hoop is dat mijn #12 niet die mooie titel van Song van het Jaar krijgt.
0
geplaatst: 16 april 2018, 18:09 uur
Gaat wel lekker ja.
1.
2.
3.
4. Blanck Mass - Silent Treatment
5.
7. Kamasi Washington - Truth
8.
1.
2.
3.
4. Blanck Mass - Silent Treatment
5.
7. Kamasi Washington - Truth
8.
0
geplaatst: 16 april 2018, 18:30 uur
Zonde, ik had stiekem op een enorme stunt van Sufjan gehoopt. Maar, linkerrijtje is natuurlijk een uitstekende prestatie. En mijn nummer twee of drie zou ook perfect zijn. Zelfs de nummer vijf mag het van mij worden. Die andere twee dan weer liever niet.
1. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (10,0)
3.
4. Blanck Mass - Silent Treatment (9,0)
6. Kamasi Washington - Truth (8,3)
11. St. Vincent - Los Ageless (7,4)
Had ik vooraf gedacht dat dit de nummer een in mijn lijstje zou zijn? Absoluut niet! Die eer leek weggelegd voor James Holden of Blanck Mass. Maar, de muziek besliste anders. Van de drie zeer sterke nummers die Sufjan Stevens dit jaar uitbracht is dit mijn ultieme favoriet. Wat kan ik meer over dit nummer zeggen dan dat het breekbaar en wonderschoon is? Iedere luisterbeurt staat het kippenvel weer op mijn armen. Tonya Harding is een even fascinerend als tragisch personage met een bizar levensverhaal. De manier waarop Sufjan Stevens dat bezingt vind ik heel knap. Ik kan me geen ander nummer voor de geest halen waarin een personage zo treffend wordt bezongen. De melancholiek in het nummer past bij de persoon die Tonya Harding was en is. Wie de sterke film 'I, Tonya' heeft gezien zal dit ongetwijfeld onderschrijven. Dit nummer blijft me luisterbeurt na luisterbeurt ontroeren. En als een liedje dat voor elkaar krijgt dan is het voor mij de ultieme song va 2017!
2. 3.
De finaleplek voor Blanck Mass voelt als persoonlijke overwinning. Ik nomineerde begin dit jaar een aantal nummers van het album World Eater. Nominaties waarvan ik geen idee had hoe goed ze zouden scoren. Vinden anderen dit ook tof of is het een van die vele nominaties waarvan ik alleen zelf de genialiteit in hoor? Het werd dat eerste. Zowel deze Silent Treatment als het nog iets hardere Rhesus Negative werden tweede in hun maand en presteerden goed in de grote finale. Van die twee is Rhesus Negative mijn ultieme favoriet, dat nummer zou in deze finalelijst op plek een of twee zijn geëindigd. Silent Treatment begon op plek twee maar kon die naarmate de luisterbeurten vorderden niet vasthouden. Wellicht treed er een tijdelijke verzadiging op? Of de top drie is gewoon nog een fractie beter? Op dit moment neig ik naar dat laatste. Niettemin is dit een fantastische luistertrip en ben ik zeer blij met een finaleplek voor dit nummer.
5. 6. Kamasi Washington - Truth (8,3)
In dit topic schreef ik eerder al eens dat Kamasi Washington nog (veel) beter kan en daar blijf ik bij. Het nummer is 'gewoon goed' maar haalt nergens het niveau van de toppers op The Epic. Desalniettemin ben ik een jazz liefhebber en dat zorgt ervoor dat de top acht nooit in gevaar is geweest. Ik laat me graag een kwartiertje toe toeteren door Kamasi.
7. Alvvays - Plimsoll Punks (8,2)Dit soort liedjes wil ik nog wel eens op de grote 'dertien-in-een-dozijn' hoop gooien. Toch heeft dit nummer iets enorm catchy's wat ervoor zorgt dat het niet gauw verveeld. Vooraf had ik dit niet op een top acht plek ingeschat maar vooral het 'dit verveelt niet' element maakt dat de top acht is gehaald.
8. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0) Een klein en breekbaar liedje met een fraaie tekst. Jojode door mijn lijstje heen om uiteindelijk op plek acht uit te komen. Je moet het niet te vaak horen maar luister je op het juiste moment dan komt ie keihard binnen.
9. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (7,9)Dit Anna von Hausswolff nummer heeft zijn speelduur mee. Je moet van deze aparte sound houden en dat doe ik op zich wel. Vooral richting het einde (vanaf ongeveer 04:30) wordt het nummer erg interessant.
10.11. St. Vincent - Los Ageless (7,4)
Steeg de laatste luisterbeurt (via de koptelefoon) nog een plek in mijn lijstje. De houdbaarheid is net iets beter dan bij Wolf Alice en bij gedetailleerde beluistering hoorde ik toch nog wat frisse en verrassende elementen.
12.
0
geplaatst: 16 april 2018, 19:20 uur
5. Spinvis - Stefan en Lisette (96 punten, 22 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van johan de witt, Johnny Marr, luigifort en Vince vega
Maand: maart
Maandpositie: 4e
Tussenstanden: 10e - 11e - 9e - 10e - 8e - 9e
Deze zag ik niet aankomen. Stefan en Lisette deed geen moment mee om de prijzen. Zelfs na dertig lijstjes stond Spinvis nog gewoon negende. De verschillen in de middenmoot waren klein en zo klimt Spinvis dankzij de laatste twee lijstjes nog vier plekken en eindigt ie mooi in de top-5. Dit is trouwens één van de vier Edgar18-nominaties in de top-6
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van johan de witt, Johnny Marr, luigifort en Vince vega
Maand: maart
Maandpositie: 4e
Tussenstanden: 10e - 11e - 9e - 10e - 8e - 9e
Deze zag ik niet aankomen. Stefan en Lisette deed geen moment mee om de prijzen. Zelfs na dertig lijstjes stond Spinvis nog gewoon negende. De verschillen in de middenmoot waren klein en zo klimt Spinvis dankzij de laatste twee lijstjes nog vier plekken en eindigt ie mooi in de top-5. Dit is trouwens één van de vier Edgar18-nominaties in de top-6

Trein Vuur Dageraad was mijn eerste favoriet van Spinvis laatste album. Vervolgens werden het Stefan en Lisette. Toen toch weer Trein Vuur Dageraad en vervolgens weer Stefan en Lisette. Het zal wel iets te maken hebben met mijn gemoed of het moment van de dag. Zoals ik er nu tegenaan kijk zou Trein Vuur Dageraad ook op plek vijf in mijn lijstje zijn geëindigd. Iets dichter bij 'de grote vier' wellicht maar hoger dan plek vijf zou geen Spinvis nummer gehaald hebben. De kracht van het nummer zit hem in de verhalende tekst. Ik beschouw Stefan en Lisette inmiddels als goede bekenden van me. Bekenden op het stille veld, dat wel.
Stefan en Lisette is met afstand het beste nummer dat Spinvis ooit heeft geschreven. Verwaterende contacten, guitige anekdotes en relaties waarvan je al wist dat ze nooit goed konden eindigen: in zeven minuten brengt de troubadour uit mijn buurgemeente Nieuwegein een perfecte beschrijving van het leven en krijg je en passant over iedereen wel wat mee, net genoeg dat je gehele persoonlijkheden kunt uittekenen. En nergens voelt het geforceerd. Bijzonder knap.
Sandokan-veld schreef:
Mooiste nummer is echter 'Stefan en Lisette', een lange monoloog waarin de teloorgang van twee kennissen prachtig wordt getransformeerd tot een metafoor voor de Vergankelijkheid Van Alles. Typisch Spinvis dus, even aandoenlijk als wijs als banaal: 'Stefan schreef een boek, maar dat hebben we eigenlijk nooit geloofd.'
Mooiste nummer is echter 'Stefan en Lisette', een lange monoloog waarin de teloorgang van twee kennissen prachtig wordt getransformeerd tot een metafoor voor de Vergankelijkheid Van Alles. Typisch Spinvis dus, even aandoenlijk als wijs als banaal: 'Stefan schreef een boek, maar dat hebben we eigenlijk nooit geloofd.'
0
geplaatst: 16 april 2018, 19:29 uur
4. LCD Soundsystem - How Do You Sleep? (104 punten, 22 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van GrafGantz, herman en yeahyeahyeah
Maand: september
Maandpositie: 2e
Tussenstanden: 5e - 3e - 3e - 2e - 3e - 4e
LCD Soundsystem kon lange tijd heel behoorlijk meedoen om de titel Song van het Jaar 2017. Het was pas in de laatste fase van het spel dat De Grote Drie het gat sloegen en James Murphy en co. genoegen moesten nemen met een vierde plek. Het voornaamste probleem zat hem erin dat de top-3 duidelijk vaker genoemd werd dan How Do You Sleep?
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van GrafGantz, herman en yeahyeahyeah
Maandpositie: 2e
Tussenstanden: 5e - 3e - 3e - 2e - 3e - 4e
LCD Soundsystem kon lange tijd heel behoorlijk meedoen om de titel Song van het Jaar 2017. Het was pas in de laatste fase van het spel dat De Grote Drie het gat sloegen en James Murphy en co. genoegen moesten nemen met een vierde plek. Het voornaamste probleem zat hem erin dat de top-3 duidelijk vaker genoemd werd dan How Do You Sleep?
James, jij bizarre knakker. LCD weer bij elkaar halen en wederom een toffe plaat maken. Hoe dan? De rijke instrumentatie op dit nummer insinueert dat Patje, Nancy, nieuwbakken transgender Gavin en de andere kleppers jouw teksten weer naar een ontzettend hoog niveau tillen.
Ik lees overigens nu pas dat hij het zou hebben over zijn op de klippen gelopen relatie met medeoprichter van DFA Tim Goldsworthy die o.a. onwettig gebruik zou gemaakt hebben van credit cards, terwijl hij in 2001 halsoverkop weer naar de UK trok. Ondanks sommige precieze verwijzingen ("Standing on the shore, facing east") verwijst dit nummer voor mij naar wegwerpmensen die door en door kut zijn. Waarom bestaan ze? En vooral: how do you sleep, motherfuckers?
Ik lees overigens nu pas dat hij het zou hebben over zijn op de klippen gelopen relatie met medeoprichter van DFA Tim Goldsworthy die o.a. onwettig gebruik zou gemaakt hebben van credit cards, terwijl hij in 2001 halsoverkop weer naar de UK trok. Ondanks sommige precieze verwijzingen ("Standing on the shore, facing east") verwijst dit nummer voor mij naar wegwerpmensen die door en door kut zijn. Waarom bestaan ze? En vooral: how do you sleep, motherfuckers?
Mister Murphy had al sinds 2010 niks uitgebracht en het leek dan ook klaar met het gave LCD-project, maar niets is wat het lijkt en zeven jaar later maakt de opvolger dan toch nog zijn opwachting. Na een dergelijke hiatus kan het twee kanten opgaan: ofwel was er zo weinig inspiratie dat er met alle moeite van de wereld nog een laatste stuiptrekking uitgefrommeld kon worden, ofwel is er zorgvuldig de tijd genomen om iets episch neer te zetten. Gelukkig bleek de waarheid dichter bij het tweede te liggen. De eerste singles waren al lekker catchy, en toen kwam plots deze langs, in dit topic. Lengte: 9 minuut 12. Een redelijke zit voor een popliedje, of in elk geval een lengte waarin je met teen of tander kan experimenteren. Drieëneenhalve minuut in dacht ik dan ook: verrek, dit is best interessant, benieuwd welke kant ze nu opg… OOOOHHHHMYYYYGLOOOOOBBB WAT DE FOK ZIJN DIT VOOR EEN SYNTHS! Goeiegod die synths, er zijn mensen door minder om het leven gekomen. En dan gaat het nog vijf minuten door, en het bouwt en bouwt maar door. Goed, ik heb er nog twee nummers boven staan omdat die persoonlijker zijn, maar How Do You Sleep? heeft wel, meer dan elk ander nummer in de finale, het geluid van een winnaar.
Dance Lover schreef:
Wat een pracht en praal en een verscheidenheid, How Do You Sleep? dingt alvast mee naar het nummer van het jaar. Als ik zoiets op de dancevloer zou horen zouden ze mij moeten afvoeren, echt Wow!
Wat een pracht en praal en een verscheidenheid, How Do You Sleep? dingt alvast mee naar het nummer van het jaar. Als ik zoiets op de dancevloer zou horen zouden ze mij moeten afvoeren, echt Wow!
0
geplaatst: 16 april 2018, 19:31 uur
De middenmoot vormt de top 3.
1. St. Vincent - Los Ageless
2. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
3. Blanck Mass - Silent Treatment
4. LCD Soundsystem - How Do You Sleep?
5. Alvvays - Plimsoll Punks
6.
7.
8.
9. Kamasi Washington - Truth
10. Phoebe Bridgers - Funeral
11. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
12. Spinvis - Stefan en Lisette
1. St. Vincent - Los Ageless
2. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
3. Blanck Mass - Silent Treatment
4. LCD Soundsystem - How Do You Sleep?
5. Alvvays - Plimsoll Punks
6.
7.
8.
9. Kamasi Washington - Truth
10. Phoebe Bridgers - Funeral
11. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
12. Spinvis - Stefan en Lisette
0
geplaatst: 16 april 2018, 19:35 uur
De Grote Drie doet het dus gewoon! Ik kan daar zeker mee leven.
1. (9,8)
5. (8,8)
6. Spinvis - Stefan en Lisette (8,1)
1. (9,8)
Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
3. LCD Soundsystem - How Do You Sleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep? (9,6)Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
You warned me 'bout the cocaine
Then dove straight in
Mister Murphy had al sinds 2010 niks uitgebracht en het leek dan ook klaar met het gave LCD-project, maar niets is wat het lijkt en zeven jaar later maakt de opvolger dan toch nog zijn opwachting. Na een dergelijke hiatus kan het twee kanten opgaan: ofwel was er zo weinig inspiratie dat er met alle moeite van de wereld nog een laatste stuiptrekking uitgefrommeld kon worden, ofwel is er zorgvuldig de tijd genomen om iets episch neer te zetten. Gelukkig bleek de waarheid dichter bij het tweede te liggen. De eerste singles waren al lekker catchy, en toen kwam plots deze langs, in dit topic. Lengte: 9 minuut 12. Een redelijke zit voor een popliedje, of in elk geval een lengte waarin je met teen of tander kan experimenteren. Drieëneenhalve minuut in dacht ik dan ook: verrek, dit is best interessant, benieuwd welke kant ze nu opg… OOOOHHHHMYYYYGLOOOOOBBB WAT DE FOK ZIJN DIT VOOR EEN SYNTHS! Goeiegod die synths, er zijn mensen door minder om het leven gekomen. En dan gaat het nog vijf minuten door, en het bouwt en bouwt maar door. Goed, ik heb er nog twee nummers boven staan omdat die persoonlijker zijn, maar How Do You Sleep? heeft wel, meer dan elk ander nummer in de finale, het geluid van een winnaar.
En route: Ik zit inmiddels vol op de dijk. Wind eventjes pal op de kop dus ik kan lekker ouderwets stoempen. Waar bij elke trap vooruit ik er zes terugkrijg. Pedaalslagen als donderse dreunen. DRRR DRRR DRRR.
4. (9,0)Then dove straight in
En route: Ik zit inmiddels vol op de dijk. Wind eventjes pal op de kop dus ik kan lekker ouderwets stoempen. Waar bij elke trap vooruit ik er zes terugkrijg. Pedaalslagen als donderse dreunen. DRRR DRRR DRRR.
5. (8,8)
6. Spinvis - Stefan en Lisette (8,1)
Bij nader inzien, altijd achteraf
Stefan en Lisette is met afstand het beste nummer dat Spinvis ooit heeft geschreven. Verwaterende contacten, guitige anekdotes en relaties waarvan je al wist dat ze nooit goed konden eindigen: in zeven minuten brengt de troubadour uit mijn buurgemeente Nieuwegein een perfecte beschrijving van het leven en krijg je en passant over iedereen wel wat mee, net genoeg dat je gehele persoonlijkheden kunt uittekenen. En nergens voelt het geforceerd. Bijzonder knap.
En route: Kijk eens aan, laat ik nou net in Vreeswijk (Nieuwegein) zijn. Nu constant tempo houden, verstand op nul en luisteren naar het verhaal. Wel aandacht op de weg blijven houden uiteraard, ik wil niet zo eindigen als de hoofdrolspelers in het liedje.
7. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0)Stefan en Lisette is met afstand het beste nummer dat Spinvis ooit heeft geschreven. Verwaterende contacten, guitige anekdotes en relaties waarvan je al wist dat ze nooit goed konden eindigen: in zeven minuten brengt de troubadour uit mijn buurgemeente Nieuwegein een perfecte beschrijving van het leven en krijg je en passant over iedereen wel wat mee, net genoeg dat je gehele persoonlijkheden kunt uittekenen. En nergens voelt het geforceerd. Bijzonder knap.
En route: Kijk eens aan, laat ik nou net in Vreeswijk (Nieuwegein) zijn. Nu constant tempo houden, verstand op nul en luisteren naar het verhaal. Wel aandacht op de weg blijven houden uiteraard, ik wil niet zo eindigen als de hoofdrolspelers in het liedje.
And it's 4am, again
And I'm doing nothing
Again
Again
Blanck Mass is een vingeroefening van mister Fuck Buttons Benjamin Power, maar wel nog duidelijk van dezelfde hand afkomstig. Gelukkig maar, want Tarot Sport staat in mijn albumtoptien aller tijden. En ook het Blanck Massproject werpt mooie vruchten af. Silent Treatment is een tamelijk imponerend stuk vol kracht, macht en pracht en het doet, zeker de eerste paar luisterbeurten, zijn naam eer aan: het is zo overweldigend dat je er sprakeloos van wordt. Al moet ik bekennen dat het nummer op de lange termijn minder stand lijkt te houden dan het in epischheid de boel overklassende Rhesus Negative. Dit in combinatie met die fadeout (kom op zeg) zorgt dat Blanck Mass nog twee plekken inlevert in het zich van de haven.
En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
9. St. Vincent - Los Ageless (7,3)En route: Ik zie een tegenligger en groet hem ondanks dat ik eigenlijk veroordeeld ben tot de silent treatment. Weer die verrekte tegenwind. Ik trek een sprintje. Ga weer zitten. Trek weer een sprintje. Het ziet er niet uit maar het gaat in mijn hoofd als een malle. Al blijft de euforie aan het slot een beetje uit, alsof ik niet meer voor winst strijd.
St. Vincent viel bij mij net buiten de punten. Ben op zich blij dat een volbloed popliedje de finale weet te halen maar deze werd op dat gebied wel afgetroefd door LAKSHMI, Lorde en Jerry Williams die helaas allen in de kwartfinale strandden.
10. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (6,6)Sufjan doet er doorgaans lang over om indruk op mij te maken en in dit geval dus ook net iets te lang. Voorlopig vind hem, in vergelijking met Wallowa Lake Monster en Mystery Of Love, de minste van de drie. Mooie woorden van Edgar wel, tijd om hem nog maar op te zetten en wellicht dat ik zijn schoonheid ook nog wel kan doorgronden.
11. Kamasi Washington - Truth (5,5)Het bewijs dat langer niet per se beter is. Begon bij mij op een zesje uit sympathie voor de bijzonderheid. Na nog een paar keer luisteren kwam ik er echter achter dat die bijzonderheid wel meevalt en dat het vooral 13 minuten lang gedraal is zonder ergens iets dat er uit springt. Ik merkte dat ik op sommige momenten echt hunkerde naar het einde, en dan bleken er nog maar vier minuten geweest te zijn. Nog weer twee luisterbeurten verder lukte het me in elk geval om hem zonder ergernis af te luisteren waardoor Kamasi er nog een krappe voldoende uit weet te slepen. Toch jammer, want het zal ongetwijfeld goed in elkaar zitten en zijn inbrengen bij RTJ en Kendrick staan als een huis.
12. Anna Von Hausswolff - The Mysterious Vanishing Of Electra (5,0)Deze kon me weinig boeien, waar wel net genoeg om me een klein beetje te irriteren. Sorry Annafans!
0
geplaatst: 16 april 2018, 20:58 uur
Dus toch de grote drie, we hadden het kunnen weten.
3.
Had ik vooraf gedacht dat dit de nummer een in mijn lijstje zou zijn? Absoluut niet! Die eer leek weggelegd voor James Holden of Blanck Mass. Maar, de muziek besliste anders. Van de drie zeer sterke nummers die Sufjan Stevens dit jaar uitbracht is dit mijn ultieme favoriet. Wat kan ik meer over dit nummer zeggen dan dat het breekbaar en wonderschoon is? Iedere luisterbeurt staat het kippenvel weer op mijn armen. Tonya Harding is een even fascinerend als tragisch personage met een bizar levensverhaal. De manier waarop Sufjan Stevens dat bezingt vind ik heel knap. Ik kan me geen ander nummer voor de geest halen waarin een personage zo treffend wordt bezongen. De melancholiek in het nummer past bij de persoon die Tonya Harding was en is. Wie de sterke film 'I, Tonya' heeft gezien zal dit ongetwijfeld onderschrijven. Dit nummer blijft me luisterbeurt na luisterbeurt ontroeren. En als een liedje dat voor elkaar krijgt dan is het voor mij de ultieme song va 2017!
2. 3.
De finaleplek voor Blanck Mass voelt als persoonlijke overwinning. Ik nomineerde begin dit jaar een aantal nummers van het album World Eater. Nominaties waarvan ik geen idee had hoe goed ze zouden scoren. Vinden anderen dit ook tof of is het een van die vele nominaties waarvan ik alleen zelf de genialiteit in hoor? Het werd dat eerste. Zowel deze Silent Treatment als het nog iets hardere Rhesus Negative werden tweede in hun maand en presteerden goed in de grote finale. Van die twee is Rhesus Negative mijn ultieme favoriet, dat nummer zou in deze finalelijst op plek een of twee zijn geëindigd. Silent Treatment begon op plek twee maar kon die naarmate de luisterbeurten vorderden niet vasthouden. Wellicht treed er een tijdelijke verzadiging op? Of de top drie is gewoon nog een fractie beter? Op dit moment neig ik naar dat laatste. Niettemin is dit een fantastische luistertrip en ben ik zeer blij met een finaleplek voor dit nummer.
5. Spinvis - Stefan en Lisette (8,5)Trein Vuur Dageraad was mijn eerste favoriet van Spinvis laatste album. Vervolgens werden het Stefan en Lisette. Toen toch weer Trein Vuur Dageraad en vervolgens weer Stefan en Lisette. Het zal wel iets te maken hebben met mijn gemoed of het moment van de dag. Zoals ik er nu tegenaan kijk zou Trein Vuur Dageraad ook op plek vijf in mijn lijstje zijn geëindigd. Iets dichter bij 'de grote vier' wellicht maar hoger dan plek vijf zou geen Spinvis nummer gehaald hebben. De kracht van het nummer zit hem in de verhalende tekst. Ik beschouw Stefan en Lisette inmiddels als goede bekenden van me. Bekenden op het stille veld, dat wel.
6. Kamasi Washington - Truth (8,3) In dit topic schreef ik eerder al eens dat Kamasi Washington nog (veel) beter kan en daar blijf ik bij. Het nummer is 'gewoon goed' maar haalt nergens het niveau van de toppers op The Epic. Desalniettemin ben ik een jazz liefhebber en dat zorgt ervoor dat de top acht nooit in gevaar is geweest. Ik laat me graag een kwartiertje toe toeteren door Kamasi.
7. Alvvays - Plimsoll Punks (8,2)Dit soort liedjes wil ik nog wel eens op de grote 'dertien-in-een-dozijn' hoop gooien. Toch heeft dit nummer iets enorm catchy's wat ervoor zorgt dat het niet gauw verveeld. Vooraf had ik dit niet op een top acht plek ingeschat maar vooral het 'dit verveelt niet' element maakt dat de top acht is gehaald.
8. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0) Een klein en breekbaar liedje met een fraaie tekst. Jojode door mijn lijstje heen om uiteindelijk op plek acht uit te komen. Je moet het niet te vaak horen maar luister je op het juiste moment dan komt ie keihard binnen.
9. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (7,9)Dit Anna von Hausswolff nummer heeft zijn speelduur mee. Je moet van deze aparte sound houden en dat doe ik op zich wel. Vooral richting het einde (vanaf ongeveer 04:30) wordt het nummer erg interessant.
10. LCD Soundsystem - How Do You Sleep? (7,6)Begon deze finale als nummer laatst in mijn lijstje. Inmiddels hoor ik meer in het nummer maar het overtuigd niet genoeg voor een top acht plek.
11. St. Vincent - Los Ageless (7,4)Steeg de laatste luisterbeurt (via de koptelefoon) nog een plek in mijn lijstje. De houdbaarheid is net iets beter dan bij Wolf Alice en bij gedetailleerde beluistering hoorde ik toch nog wat frisse en verrassende elementen.
12. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses (7,2)Voorafgaand aan de finale schatte ik in dat dit nummer mee ging doen voor plek 7/8 in mijn lijstje. Met iedere extra luisterbeurt zakte het nummer echter iets verder naar beneden. Ik vind het een leuk en fris liedje maar echt noemenswaardig wordt het nergens. Nu maar duimen dat het geen song van het jaar wordt
.
.
1
geplaatst: 16 april 2018, 21:22 uur
3. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses (126 punten, 25 keer genoemd)
Genomineerd door 123poetertjes
Nummer 1 van 123poetertjes, Arrie, Choconas, DjFrankie, Gretz, nelis en Sundance
Maand: juni
Maandpositie: 1e
Tussenstanden: 8e - 4e - 1e - 3e - 2e - 2e
Ja, daar tel ik er toch echt zeven. Zeven man hadden Don't Delete the Kisses op #1 staan. En toch wordt het voor Wolf Alice niet meer dan brons. Ze begonnen wat stroef, maar hadden daarna al vlugde smaak te pakken. Uiteindelijk is Don't Delete the Kisses geëindigd met de hoogste standaardafwijking en daarmee de love/hate-plaat van De Finale. Een schrale troostprijs.
Genomineerd door 123poetertjes
Nummer 1 van 123poetertjes, Arrie, Choconas, DjFrankie, Gretz, nelis en Sundance
Maand: juni
Tussenstanden: 8e - 4e - 1e - 3e - 2e - 2e
Ja, daar tel ik er toch echt zeven. Zeven man hadden Don't Delete the Kisses op #1 staan. En toch wordt het voor Wolf Alice niet meer dan brons. Ze begonnen wat stroef, maar hadden daarna al vlugde smaak te pakken. Uiteindelijk is Don't Delete the Kisses geëindigd met de hoogste standaardafwijking en daarmee de love/hate-plaat van De Finale. Een schrale troostprijs.
Wolf Alice was lang mijn zekere nummer één totdat LCD Soundsystem er nog even kortstondig overheen denderde. Sinds de finale is de initiële liefde echter weer helemaal terug en dat gevoel werd bevestigd op de Fietstocht des Oordeels. Liefde is sowieso het codewoord van Don't Delete The Kisses: elke porie in de instrumentatie, zang en tekst ademt verliefdheid. Het verlangen, de hunkering naar het samenzijn tegenover de angst en onzekerheid voor het toch weer alleen zijn is zo herkenbaar dat het snijdt. Ik ben zelf best een aantal keer verliefd geweest, echt verliefd. Geen van die keren heb ik ook maar de ballen gehad om het meisje in kwestie uit te vragen, toch weer die angst het in je face terug te krijgen, en de meeste crushes lijken inmiddels ook weer definitief uit mijn leven verdwenen. Goed, bij mijn huidige crush is het sowieso lastig scoren omdat ze inmiddels een halve popster is, al heb ik haar in elk geval al een knuffel mogen geven. Het is iets dat ik liever voor mezelf zou willen houden, maar Ellie Rowsell staat hier plots met een breekijzer voor de deur van mijn ziel en weet binnen te geraken. Wie dat voor elkaar krijgt is een fenomenaal muzikante. Eeuwige liefde voor het beste nummer in deze finale, dat durf ik zelfs hardop uit te spreken.
AstroStart schreef:
Net geen eerste plek voor Wolf Alice, terwijl de band misschien wel het mooiste liedje van 2017 maakte. "What if it's not meant for me? Love..." Maar het is wel voor haar bestemt, want Ellen Rowsell zingt dat ze smoorverliefd is. "I'm like a teenage girl. I might as well write all over my notebook. That you 'rock my world'." Muzikaal gaat het alle kanten op bij Wolf Alice en dat maakt de muziek verslavend. Is het shoegaze? Indie rock? Dreampop? Misschien van alles een beetje. Wolf Alice laat zich namelijk niet in een hokje duwen. Gelukkig maar.
Net geen eerste plek voor Wolf Alice, terwijl de band misschien wel het mooiste liedje van 2017 maakte. "What if it's not meant for me? Love..." Maar het is wel voor haar bestemt, want Ellen Rowsell zingt dat ze smoorverliefd is. "I'm like a teenage girl. I might as well write all over my notebook. That you 'rock my world'." Muzikaal gaat het alle kanten op bij Wolf Alice en dat maakt de muziek verslavend. Is het shoegaze? Indie rock? Dreampop? Misschien van alles een beetje. Wolf Alice laat zich namelijk niet in een hokje duwen. Gelukkig maar.
Dance Lover schreef:
Dit is een van de mooiste nummers van het jaar tot dusver. Schaamteloze, zoetgevooisde fluisterzang en een dito vertelstem; heimelijke hunkering bij een gevonden liefde, in combi met de stevige instrumentale begeleiding tijdens het refrein maken dit een nummer om bij op te veren en tevens om gelukzalig bij achterover te leunen. Heb echt een aantal keren met tranen in mijn ogen van geluk over de dijk gefietst bij het beluisteren van dit nummer ''ah zo voelt verliefdheid dus''.
Dit is een van de mooiste nummers van het jaar tot dusver. Schaamteloze, zoetgevooisde fluisterzang en een dito vertelstem; heimelijke hunkering bij een gevonden liefde, in combi met de stevige instrumentale begeleiding tijdens het refrein maken dit een nummer om bij op te veren en tevens om gelukzalig bij achterover te leunen. Heb echt een aantal keren met tranen in mijn ogen van geluk over de dijk gefietst bij het beluisteren van dit nummer ''ah zo voelt verliefdheid dus''.
0
geplaatst: 16 april 2018, 21:40 uur
De top drie heeft in ieder geval een flinke voorsprong op de rest.
2
geplaatst: 16 april 2018, 21:50 uur
Helaas, het heeft niet mogen zijn . Maar Holden en Chromatics zijn ook top natuurlijk. De love-hatefactor past btw wel schitterend in het thema van het liedje.
1. Wolf Alice - Don't Delete The Kisses (9,8)
1. Wolf Alice - Don't Delete The Kisses (9,8)
I might as well write all over my notebook that you rock my world.
Wolf Alice was lang mijn zekere nummer één totdat LCD Soundsystem er nog even kortstondig overheen denderde. Sinds de finale is de initiële liefde echter weer helemaal terug en dat gevoel werd bevestigd op de Fietstocht des Oordeels. Liefde is sowieso het codewoord van Don't Delete The Kisses: elke porie in de instrumentatie, zang en tekst ademt verliefdheid. Het verlangen, de hunkering naar het samenzijn tegenover de angst en onzekerheid voor het toch weer alleen zijn is zo herkenbaar dat het snijdt. Ik ben zelf best een aantal keer verliefd geweest, echt verliefd. Geen van die keren heb ik ook maar de ballen gehad om het meisje in kwestie uit te vragen, toch weer die angst het in je face terug te krijgen, en de meeste crushes lijken inmiddels ook weer definitief uit mijn leven verdwenen. Goed, bij mijn huidige crush is het sowieso lastig scoren omdat ze inmiddels een halve popster is, al heb ik haar in elk geval al een knuffel mogen geven. Het is iets dat ik liever voor mezelf zou willen houden, maar Ellie Rowsell staat hier plots met een breekijzer voor de deur van mijn ziel en weet binnen te geraken. Wie dat voor elkaar krijgt is een fenomenaal muzikante. Eeuwige liefde voor het beste nummer in deze finale, dat durf ik zelfs hardop uit te spreken.
En route: Culemborg is in zicht. Mijn liefde is echter ver buiten bereik. Damn. Desondanks voel ik me tegelijkertijd ook onverwoestbaar. Ik schreeuw met Ellie mee terwijl ik de tranen uit mijn ogen veeg en bedenk: ME. AND. YOU. WERE. MEEEEAANT TO BEEE. IN LOOOOOOOVE!
2. Alvvays - Plimsoll Punks (9,6)Wolf Alice was lang mijn zekere nummer één totdat LCD Soundsystem er nog even kortstondig overheen denderde. Sinds de finale is de initiële liefde echter weer helemaal terug en dat gevoel werd bevestigd op de Fietstocht des Oordeels. Liefde is sowieso het codewoord van Don't Delete The Kisses: elke porie in de instrumentatie, zang en tekst ademt verliefdheid. Het verlangen, de hunkering naar het samenzijn tegenover de angst en onzekerheid voor het toch weer alleen zijn is zo herkenbaar dat het snijdt. Ik ben zelf best een aantal keer verliefd geweest, echt verliefd. Geen van die keren heb ik ook maar de ballen gehad om het meisje in kwestie uit te vragen, toch weer die angst het in je face terug te krijgen, en de meeste crushes lijken inmiddels ook weer definitief uit mijn leven verdwenen. Goed, bij mijn huidige crush is het sowieso lastig scoren omdat ze inmiddels een halve popster is, al heb ik haar in elk geval al een knuffel mogen geven. Het is iets dat ik liever voor mezelf zou willen houden, maar Ellie Rowsell staat hier plots met een breekijzer voor de deur van mijn ziel en weet binnen te geraken. Wie dat voor elkaar krijgt is een fenomenaal muzikante. Eeuwige liefde voor het beste nummer in deze finale, dat durf ik zelfs hardop uit te spreken.
En route: Culemborg is in zicht. Mijn liefde is echter ver buiten bereik. Damn. Desondanks voel ik me tegelijkertijd ook onverwoestbaar. Ik schreeuw met Ellie mee terwijl ik de tranen uit mijn ogen veeg en bedenk: ME. AND. YOU. WERE. MEEEEAANT TO BEEE. IN LOOOOOOOVE!
3. LCD Soundsystem - How Do You Sleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep? (9,6)Het heeft even geduurd (ze hebben zelfs nooit in mijn Afrekening gestaan) maar inmiddels behoort Alvvays tot mijn zeer selecte groepje van favoriete bands van dit moment, en Antisocialites is in mijn ogen het één na beste album van het afgelopen jaar. De Canadezen hebben hiernaast nog één groot voordeel boven de rest: in dit finalegezelschap is het de enige artiest waarvan ik het genoegen heb gehad ze live gezien te hebben. En een genoegen was het! Hun show in Doornroosje was fantastisch en deed me tijdens het dansen (hoi Marco, Geert, Frank) vooral beseffen hoe knap het is om twee albums achter elkaar te maken waarop elk nummer een hit had kunnen zijn. Goed, In Undertow is nog een stapje beter maar het ontiegelijk vrolijke Plimsoll Punks is het perfecte nummer om compleet je bums eraf te zwieren. Oh, en Molly is een schatje.
You warned me 'bout the cocaine
Then dove straight in
4. Chromatics - Shadow (9,0)Then dove straight in
For the last time
For the last time
For the last time
For the last time
Een laatbloeier, in de maandfinale had ik er nog geen punten voor over en begreep ik de hele fuzz eromheen nog niet. Toch gaf ik hem om de zoveel dagen weer een luisterbeurt, en langzaam maar zeker begon er iets te dagen. Jewels productie begon me te vervoeren. Radelets vocalen kwamen tot leven. In Shadow ontvouwde zich een stille schoonheid, als dat wat verlegen meisje in je projectgroep dat ineens toch erg leuk blijkt te zijn. Shadow klom op en op in mijn SvhJ-lijst en wipte in de laatste week zelfs nog over Blanck Mass en Holden heen. Oh, en ik ben dan eindelijk aan seizoen 3 van Twin Peaks begonnen. En twee afleveringen weet ik nog niet wat ik er van moet vinden, het is vooral erg raar allemaal zonder de magie van het origineel te bevatten. Maar één scene staat als een huis: laat dat nou net het moment zijn dat de oude bekenden een weerzien hebben in The Roadhouse terwijl er in de achtergrond een bandje optreedt. Jazekers, da’s Chromatics. Toch wel een kippenvelmomentje.
En route: Ik ben alleen. Niemand kan me horen. Ik trap lichter. Ik stijg op. De dijk op welteverstaan. Ik kijk om me heen. Daar is de Lek. Een paar vogels badderen langs de oevers. Aan de overkant ligt Everdingen. Wat kan Nederland toch mooi zijn.
5. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like The First (8,8)For the last time
For the last time
For the last time
Een laatbloeier, in de maandfinale had ik er nog geen punten voor over en begreep ik de hele fuzz eromheen nog niet. Toch gaf ik hem om de zoveel dagen weer een luisterbeurt, en langzaam maar zeker begon er iets te dagen. Jewels productie begon me te vervoeren. Radelets vocalen kwamen tot leven. In Shadow ontvouwde zich een stille schoonheid, als dat wat verlegen meisje in je projectgroep dat ineens toch erg leuk blijkt te zijn. Shadow klom op en op in mijn SvhJ-lijst en wipte in de laatste week zelfs nog over Blanck Mass en Holden heen. Oh, en ik ben dan eindelijk aan seizoen 3 van Twin Peaks begonnen. En twee afleveringen weet ik nog niet wat ik er van moet vinden, het is vooral erg raar allemaal zonder de magie van het origineel te bevatten. Maar één scene staat als een huis: laat dat nou net het moment zijn dat de oude bekenden een weerzien hebben in The Roadhouse terwijl er in de achtergrond een bandje optreedt. Jazekers, da’s Chromatics. Toch wel een kippenvelmomentje.
En route: Ik ben alleen. Niemand kan me horen. Ik trap lichter. Ik stijg op. De dijk op welteverstaan. Ik kijk om me heen. Daar is de Lek. Een paar vogels badderen langs de oevers. Aan de overkant ligt Everdingen. Wat kan Nederland toch mooi zijn.
Als Holden al zelf geen god is, dan is het wel één van zijn directe nakomelingen. Om een meesterwerk als The Inheritors zo op te volgen moet je namelijk van buitenaf gezonden zijn. Weinig artiesten die een genre zo weten toe te eigenen en uitbreiden als de Exeteriaan (of hoe dat ook moge heten) doet in de electronicscene; James krijgt het altijd weer voor elkaar om allerhande niet helemaal passende melodieën bijeen te voegen en het te laten werken. Each Moment Like The First is hierdoor een levend organisme. Het ademt, sluit zich soms ook weer eventjes maar bloeit dan weer terug op.
En route: Ik rij nu op een vrij saai stuk weg rond Tull en ’t Waal. Gelukkig bloeit en broeit het op mijn oortjes en is de weg net een jungle vol met het verrassingen. Mijn hoofd moet kiezen: beentempo volgen of de muziek? De trance waarin ik me bevind dwingt me tot het laatste.
6. Spinvis - Stefan en Lisette (8,1)En route: Ik rij nu op een vrij saai stuk weg rond Tull en ’t Waal. Gelukkig bloeit en broeit het op mijn oortjes en is de weg net een jungle vol met het verrassingen. Mijn hoofd moet kiezen: beentempo volgen of de muziek? De trance waarin ik me bevind dwingt me tot het laatste.
Bij nader inzien, altijd achteraf
7. Phoebe Bridgers - Funeral (8,0)Stefan en Lisette is met afstand het beste nummer dat Spinvis ooit heeft geschreven. Verwaterende contacten, guitige anekdotes en relaties waarvan je al wist dat ze nooit goed konden eindigen: in zeven minuten brengt de troubadour uit mijn buurgemeente Nieuwegein een perfecte beschrijving van het leven en krijg je en passant over iedereen wel wat mee, net genoeg dat je gehele persoonlijkheden kunt uittekenen. En nergens voelt het geforceerd. Bijzonder knap.
And it's 4am, again
And I'm doing nothing
Again
Again
0
geplaatst: 16 april 2018, 22:18 uur
2. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like the First (127 punten, 27 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van 50tracks, ArthurDZ en Titmeister
Tussenstanden: 2e - 5e - 4e - 1e - 1e - 1e
Het leek van tevoren een spannende driestrijd te worden en dat is ook zo uitgekomen. Allemaal hebben ze wel eens op de eerste plek gestaan en de verschillen waren klein. Na negetien lijstjes was het de beurt aan Each Moment Like the First om de leiding te pakken. Het was toen voor het eerst dat een nummer langere tijd de koppositie kon vasthouden. Sterker nog, het leek linea recta naar de overwinning te gaan. Het 28e lijstje gaf het een voorsprong die niet meer uit handen gegeven mocht worden. Maar Chromatics maakte het onmogelijk waar en met, werkelijk waar, het allerlaatste lijstje werd James Holden naar de tweede plek verwezen. Het moet een zure nederlaag zijn voor Holden en zijn fans. Al helemaal als je bedenkt dat het vier jaar geleden ook al zilver was voor James Holden.
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van 50tracks, ArthurDZ en Titmeister
Tussenstanden: 2e - 5e - 4e - 1e - 1e - 1e
Het leek van tevoren een spannende driestrijd te worden en dat is ook zo uitgekomen. Allemaal hebben ze wel eens op de eerste plek gestaan en de verschillen waren klein. Na negetien lijstjes was het de beurt aan Each Moment Like the First om de leiding te pakken. Het was toen voor het eerst dat een nummer langere tijd de koppositie kon vasthouden. Sterker nog, het leek linea recta naar de overwinning te gaan. Het 28e lijstje gaf het een voorsprong die niet meer uit handen gegeven mocht worden. Maar Chromatics maakte het onmogelijk waar en met, werkelijk waar, het allerlaatste lijstje werd James Holden naar de tweede plek verwezen. Het moet een zure nederlaag zijn voor Holden en zijn fans. Al helemaal als je bedenkt dat het vier jaar geleden ook al zilver was voor James Holden.
Als Holden al zelf geen god is, dan is het wel één van zijn directe nakomelingen. Om een meesterwerk als The Inheritors zo op te volgen moet je namelijk van buitenaf gezonden zijn. Weinig artiesten die een genre zo weten toe te eigenen en uitbreiden als de Exeteriaan (of hoe dat ook moge heten) doet in de electronicscene; James krijgt het altijd weer voor elkaar om allerhande niet helemaal passende melodieën bijeen te voegen en het te laten werken. Each Moment Like The First is hierdoor een levend organisme. Het ademt, sluit zich soms ook weer eventjes maar bloeit dan weer terug op.
Holden drie jaar geleden op Pitch was naar mijn mening ontzettend pover. Zelfs Renata kon niet overtuigen... Op het einde speelde hij weliswaar een nieuw nummer van een nieuw project. Fijn hoor. En kijk, twee jaar laten was daar The Animal Spirits! Voor mij is dit nummer het hoogtepunt van die plaat: bezwerend van begin tot eind, met de overheersende synths als leidend instrument.
Zonder meer het beste nummer van het album.
Van James Holden ben ik al jaren een fervent volger en liefhebber. Toen zijn nieuwe werk uitkwam was ik er dan ook als de kippen bij om het te beluisteren en nomineren voor dit spel. Dat het daarin goed scoort verbaast me niet en dat juist dit nummer eruit springt evenmin. The Animal Spirits geven met hun instrumentatie het album een heel eigen smoel. Duidelijk anders dan de eveneens fantastische voorganger The Inheritors. Dit is een van de meest jazzy nummers op het album en het is dan ook niet zo gek dat dit mij als jazzliefhebber zeer goed bevalt.
3
geplaatst: 16 april 2018, 22:18 uur
1. Chromatics - Shadow (130 punten, 27 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van jordidj1, Ploppesteksel en Teunnis
Maand: april
Tussenstanden: 3e - 2e - 2e - 6e - 4e - 3e
Eindelijk is het hoge woord eruit: het nummer Shadow van Chromatics is Song van het Jaar 2017! En hoe! Houdini had het niet beter kunnen doen. Het heeft de eerste drie lijstjes eerst aan kop gestaan - mede doordat het ook mijn #1 is - maar daarna duurde het tot het allerlaatste lijstje voor het weer bovenaan stond. Dankzij die vlotte start - het tweede lijstje was een voltreffer van Ploppesteksel - ging Shadow in het begin nog wel goed mee, maar na vijftien lijstjes kwam de klad erin. Johnny Jewel en Ruth Radelet zagen het helemaal misgaan, want na twintig lijstjes stond het zesde en leken James Holden en Wolf Alice gevlogen. Het steeg nog wel richting de derde positie, maar dat was meer dankzij het afhaken van de subtoppers. Pas vanaf het 25e lijstje werden er weer flinke punten gescoord. En niet zo'n klein beetje ook: in de laatste acht lijstje was het zeven keer top-3 en één keer een vierde plek. En zelfs dat leek niet genoeg te gaan zijn, omdat Holden ook maar in de lijstjes bleef verschijnen. Maar het laatste lijstje van - hoe kan het ook anders - luigifort gaf de genadeklap door Holden niet te noemen. En zo pakt Chromatics de titel Song van het Jaar 2017 voor de single die twee jaar eerder al in vijf andere versies werd uitgebracht en in 2017 zijn uiteindelijke vorm vond als afsluiter van de eerste dubbelaflevering van de tv-serie Twin Peaks: The Return.
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van jordidj1, Ploppesteksel en Teunnis
Maand: april
Tussenstanden: 3e - 2e - 2e - 6e - 4e - 3e
Eindelijk is het hoge woord eruit: het nummer Shadow van Chromatics is Song van het Jaar 2017! En hoe! Houdini had het niet beter kunnen doen. Het heeft de eerste drie lijstjes eerst aan kop gestaan - mede doordat het ook mijn #1 is - maar daarna duurde het tot het allerlaatste lijstje voor het weer bovenaan stond. Dankzij die vlotte start - het tweede lijstje was een voltreffer van Ploppesteksel - ging Shadow in het begin nog wel goed mee, maar na vijftien lijstjes kwam de klad erin. Johnny Jewel en Ruth Radelet zagen het helemaal misgaan, want na twintig lijstjes stond het zesde en leken James Holden en Wolf Alice gevlogen. Het steeg nog wel richting de derde positie, maar dat was meer dankzij het afhaken van de subtoppers. Pas vanaf het 25e lijstje werden er weer flinke punten gescoord. En niet zo'n klein beetje ook: in de laatste acht lijstje was het zeven keer top-3 en één keer een vierde plek. En zelfs dat leek niet genoeg te gaan zijn, omdat Holden ook maar in de lijstjes bleef verschijnen. Maar het laatste lijstje van - hoe kan het ook anders - luigifort gaf de genadeklap door Holden niet te noemen. En zo pakt Chromatics de titel Song van het Jaar 2017 voor de single die twee jaar eerder al in vijf andere versies werd uitgebracht en in 2017 zijn uiteindelijke vorm vond als afsluiter van de eerste dubbelaflevering van de tv-serie Twin Peaks: The Return.
"I took your picture from the frame / And now you're nothing like you seem / Your shadow fell like last night's rain". De daaropvolgende climax is nét anticlimactisch genoeg om het hele nummer te redden. In het geval van M83-achtige bombast had ik zonder twijfel afgehaakt. Nu blijft het trouw aan de apathische zang van Ruth Radelet, wiens stem je vanaf de eerste frase hypnotiseert. Dit nummer heb ik hopelijk niet for the last time gehoord. Moderne classic.
Chromatics + Twin Peaks : de perfecte match
Chromatics is een band waar ik in het verleden niet altijd mee wegliep. Het ene nummer raakt me duidelijk meer dan het andere. Bij Shadow was ik echter na een luisterbeurt verkocht. Een bezwerend liedje met een sterke bridge. De overgang naar "At night I'm driving in your car" is werkelijk wonderschoon. Dat het nummer gebruikt wordt in het slot van de eerste (nieuwe) Twin Peaks aflevering zorgde voor nog iets meer liefde. Muziek en beeld vullen elkaar daar perfect aan.
0
geplaatst: 16 april 2018, 22:20 uur
Chromatics
, met een paar teenlengtes! Mooi hoor, terechte winnaar!
, met een paar teenlengtes! Mooi hoor, terechte winnaar!
1
geplaatst: 16 april 2018, 22:22 uur
Dansen! Dansen! Iedereen een hoedje op en....
*Oh dat is toch wat lastig bij Shadow
. Niettemin zo'n epische evergreen waarvan je hoopt dat ie over 20-30 jaar nog steeds veelvuldig te horen is.
*Oh dat is toch wat lastig bij Shadow
. Niettemin zo'n epische evergreen waarvan je hoopt dat ie over 20-30 jaar nog steeds veelvuldig te horen is.
0
geplaatst: 16 april 2018, 22:24 uur
Pfoe, dat was spannend! Prachtige winnaar natuurlijk, al had ik James Holden nog wel iets toffer gevonden.
Teunnis, das was weer een puike presentatie! Veel dank daarvoor. Sowieso een bedankje aan iedereen voor een heel jaar ladderen
. Wat mij betreft een schitterend ladderjaar, laten we dat vooral doortrekken.
Teunnis, das was weer een puike presentatie! Veel dank daarvoor. Sowieso een bedankje aan iedereen voor een heel jaar ladderen
. Wat mij betreft een schitterend ladderjaar, laten we dat vooral doortrekken. 1. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (10,0)
2. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like the First (9,5)Van James Holden ben ik al jaren een fervent volger en liefhebber. Toen zijn nieuwe werk uitkwam was ik er dan ook als de kippen bij om het te beluisteren en nomineren voor dit spel. Dat het daarin goed scoort verbaast me niet en dat juist dit nummer eruit springt evenmin. The Animal Spirits geven met hun instrumentatie het album een heel eigen smoel. Duidelijk anders dan de eveneens fantastische voorganger The Inheritors. Dit is een van de meest jazzy nummers op het album en het is dan ook niet zo gek dat dit mij als jazzliefhebber zeer goed bevalt.
3. Chromatics - Shadow (9,0) Chromatics is een band waar ik in het verleden niet altijd mee wegliep. Het ene nummer raakt me duidelijk meer dan het andere. Bij Shadow was ik echter na een luisterbeurt verkocht. Een bezwerend liedje met een sterke bridge. De overgang naar "At night I'm driving in your car" is werkelijk wonderschoon. Dat het nummer gebruikt wordt in het slot van de eerste (nieuwe) Twin Peaks aflevering zorgde voor nog iets meer liefde. Muziek en beeld vullen elkaar daar perfect aan.
4. Blanck Mass - Silent Treatment (9,0)De finaleplek voor Blanck Mass voelt als persoonlijke overwinning. Ik nomineerde begin dit jaar een aantal nummers van het album World Eater. Nominaties waarvan ik geen idee had hoe goed ze zouden scoren. Vinden anderen dit ook tof of is het een van die vele nominaties waarvan ik alleen zelf de genialiteit in hoor? Het werd dat eerste. Zowel deze Silent Treatment als het nog iets hardere Rhesus Negative werden tweede in hun maand en presteerden goed in de grote finale. Van die twee is Rhesus Negative mijn ultieme favoriet, dat nummer zou in deze finalelijst op plek een of twee zijn geëindigd. Silent Treatment begon op plek twee maar kon die naarmate de luisterbeurten vorderden niet vasthouden. Wellicht treed er een tijdelijke verzadiging op? Of de top drie is gewoon nog een fractie beter? Op dit moment neig ik naar dat laatste. Niettemin is dit een fantastische luistertrip en ben ik zeer blij met een finaleplek voor dit nummer.
5. Spinvis - Stefan en Lisette (8,5)Trein Vuur Dageraad was mijn eerste favoriet van Spinvis laatste album. Vervolgens werden het Stefan en Lisette. Toen toch weer Trein Vuur Dageraad en vervolgens weer Stefan en Lisette. Het zal wel iets te maken hebben met mijn gemoed of het moment van de dag. Zoals ik er nu tegenaan kijk zou Trein Vuur Dageraad ook op plek vijf in mijn lijstje zijn geëindigd. Iets dichter bij 'de grote vier' wellicht maar hoger dan plek vijf zou geen Spinvis nummer gehaald hebben. De kracht van het nummer zit hem in de verhalende tekst. Ik beschouw Stefan en Lisette inmiddels als goede bekenden van me. Bekenden op het stille veld, dat wel.
6. Kamasi Washington - Truth (8,3) In dit topic schreef ik eerder al eens dat Kamasi Washington nog (veel) beter kan en daar blijf ik bij. Het nummer is 'gewoon goed' maar haalt nergens het niveau van de toppers op The Epic. Desalniettemin ben ik een jazz liefhebber en dat zorgt ervoor dat de top acht nooit in gevaar is geweest. Ik laat me graag een kwartiertje toe toeteren door Kamasi.
10. LCD Soundsystem - How Do You Sleep? (7,6)Begon deze finale als nummer laatst in mijn lijstje. Inmiddels hoor ik meer in het nummer maar het overtuigd niet genoeg voor een top acht plek.
11. St. Vincent - Los Ageless (7,4)Steeg de laatste luisterbeurt (via de koptelefoon) nog een plek in mijn lijstje. De houdbaarheid is net iets beter dan bij Wolf Alice en bij gedetailleerde beluistering hoorde ik toch nog wat frisse en verrassende elementen.
12. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses (7,2)Voorafgaand aan de finale schatte ik in dat dit nummer mee ging doen voor plek 7/8 in mijn lijstje. Met iedere extra luisterbeurt zakte het nummer echter iets verder naar beneden. Ik vind het een leuk en fris liedje maar echt noemenswaardig wordt het nergens. Nu maar duimen dat het geen song van het jaar wordt
.
.
4
geplaatst: 16 april 2018, 22:25 uur
En zo zit deze editie er weer op. Nogmaals iedereen bedankt! Laten we er in 2018 net zo'n mooie editie van maken.
Song van het Jaar 2017 Top 240
1. Chromatics - Shadow (Edgar18)
2. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like the First (Edgar18)
3. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses (123poetertjes)
4. LCD Soundsystem - How Do You Sleep? (release)
5. Spinvis - Stefan en Lisette (Edgar18)
6. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (Edgar18)
7. Alvvays - Plimsoll Punks (topic)
8. Kamasi Washington - Truth (stardust_be)
9. Phoebe Bridgers - Funeral (stardust_be)
10. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (Arno)
11. Blanck Mass - Silent Treatment (Edgar18)
12. St. Vincent - Los Ageless (Arno)
13. Japanese Breakfast - Diving Woman (DjFrankie)
14. The xx - Say Something Loving (topic)
15. Charlotte Gainsbourg - Deadly Valentine (stardust_be)
16. Maud Geffray - Polaar (topic)
17. The National - Carin at the Liquor Store (dumb_helicopter)
18. Amber Arcades - It Changes (Dance Lover)
19. Arcade Fire - Everything Now (afrekening)
20. Susanne Sundfør - Undercover (Edgar18)
21. Slowdive - Star Roving (RYM)
22. Slowdive - No Longer Making Time (Choconas)
23. The National - Day I Die (stardust_be)
24. Charlotte Gainsbourg - Ring-a-Ring O' Roses (stardust_be)
25. Bicep - Glue (Arno)
26. Slowdive - Sugar for the Pill (afrekening)
27. London Grammar - Big Picture (Co Jackso)
28. Bedwetter - Stoop Lights (RYM)
29. Flying Horseman - Deep Earth (topic)
30. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed) (123poetertjes)
31. Alvvays - In Undertow (RYM)
32. Jerry Williams - I'm Not in Love with You (123poetertjes)
33. Sufjan Stevens - Mystery of Love (stardust_be)
34. Cigarettes After Sex - Apocalypse (stardust_be)
35. Spinvis - Trein Vuur Dageraad (Edgar18)
36. Converge - A Single Tear (Arno)
37. Princess Nokia - Tomboy (Ploppesteksel)
38. The National - The System Only Dreams in Total Darkness (afrekening)
39. Beach House - Chariot (topic)
40. Lorde - Green Light (release)
41. Marie Davidson - Adieu au Dancefloor (123poetertjes)
42. Lorde - Sober (afrekening)
43. James Holden & The Animal Spirits - Thunder Moon Gathering (Teunnis)
44. Ali Barter - The Captain (123poetertjes)
45. Blanche - City Lights (afrekening)
46. Ali Barter - Girlie Bits (Gretz)
47. Alvvays - Not My Baby (Gretz)
48. James Holden & The Animal Spirits - The Animal Spirits (Edgar18)
49. The War on Drugs - Holding On (afrekening)
50. The Luxembourg Signal - Laura Palmer (DjFrankie)
51. GusGus - Featherlight (topic)
52. Amor - Paradise (Co Jackso)
53. Minimum Syndicat - Kenopsia (Ploppesteksel)
54. Yotto - North (123poetertjes)
55. The Black Angels - Life Song (release)
56. The War on Drugs - Strangest Thing (stardust_be)
57. LCD Soundsystem - Tonite (topic)
58. Blanck Mass - Rhesus Negative (Edgar18)
59. Johnny Jewel - Windswept [Reprise] (Teunnis)
60. Bicep - Aura (123poetertjes)
61. BROCKHAMPTON - BOOGIE (release)
62. Julien Baker - Turn Out the Lights (stardust_be)
63. Naive Ted feat. MuRli - Only the Oppressor Knows Peace (123poetertjes)
64. Daughter - Burn It Down (DjFrankie)
65. Tzusing - Situation Again and Again (Ataloona)
66. The War on Drugs - Nothing to Find (afrekening)
67. Arcade Fire - Put Your Money on Me (Gretz)
68. James Holden & The Animal Spirits - Pass Through the Fire (topic)
69. Steve Monite - Only You [Frankie Francis Disco Jam Edit] (Ataloona)
70. Amenra - A Solitary Reign (release)
71. Sufjan Stevens - Wallowa Lake Monster (RYM)
72. A Tribe Called Quest - Dis Generation (RYM)
73. Kelly Lee Owens - Lucid (wibro)
74. Natalia Lafourcade - Tú Sí Sabes Quererme (RYM)
75. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat (Edgar18)
76. Oh Sees - Static God (Arno)
77. Spinvis - De Kleine Symfonie (Edgar18)
78. Aldous Harding - Imagining My Man (topic)
79. Spinvis - Dageraadplein (Co Jackso)
80. Msafiri Zawose - Nzala Urugu (Ataloona)
81. Converge - The Dusk in Us (release)
82. Spinvis - Artis (Gretz)
83. Destroyer - Tinseltown Swimming in Blood (topic)
84. Julien Baker - Funeral Pyre (topic)
85. Circuit des Yeux - Black Fly (Ataloona)
86. Future Islands - Ran (topic)
87. Margo Price - Just Like Love (Edgar18)
88. Ruby Fields - P Plates (Gretz)
89. Corine - Cocktail (Arrie)
90. Louane - Si T'étais Là (Gretz)
91. Gas - Narkopop 2 (release)
92. Talaboman - Safe Changes (wibro)
93. Sóley - Úa (Arno)
94. Wolf Alice - Yuk Foo (afrekening)
95. Karim Sahraoui - White Horse (wibro)
96. Sailor & I - Black Swan (Gretz)
97. Not Waving feat. Marie Davidson - Where Are We (123poetertjes)
98. Strand of Oaks - Radio Kids (release)
99. Torres - Three Futures (Arrie)
100. Tzusing - Esther (Ataloona)
101. Alvvays - Dreams Tonite (RYM)
102. SOPHIE - Ponyboy (topic)
103. alt-J - Adeline (Arno)
104. Julien Baker - Appointments (stardust_be)
105. Jerry Williams - Grab Life (afrekening)
106. Kelly Lee Owens feat. Jenny Hval - Anxi. (Teunnis)
107. The Dream Syndicate - Glide (DjFrankie)
108. Chelsea Wolfe - 16 Psyche (RYM)
109. Grizzly Bear - Mourning Sound (release)
110. Talaboman - Loser's Hymn (Edgar18)
111. Fazerdaze - Lucky Girl (DjFrankie)
112. The War on Drugs - Thinking of a Place (stardust_be)
113. Dave Clarke feat. Anika & Keith Tenniswood - I'm Not Afraid (Ploppesteksel)
114. Japanese Breakfast - The Body Is a Blade (stardust_be)
115. Young Ejecta - Build a Fire (topic)
116. BROCKHAMPTON - HEAT (RYM)
117. Second Still - Sleep (DjFrankie)
118. Waxahatchee - Silver (Choconas)
119. Idles - Well Done (topic)
120. Japanese Breakfast - Boyish (stardust_be)
121. London Grammar - Hell to the Liars (Choconas)
122. First Aid Kit - Fireworks (stardust_be)
123. Sparks - Edith Piaf (Said It Better Than Me) (Arrie)
124. Mount Eerie - Real Death (RYM)
125. Japanese Breakfast - Road Head (DjFrankie)
126. Eivør - Into the Mist (topic)
127. Hurray for the Riff Raff - Living in the City (release)
128. Spinvis - Hallo, Maandag (afrekening)
129. Ibeyi feat. Kamasi Washington - Deathless (Edgar18)
130. Hundred Waters - Blanket Me (Co Jackso)
131. Courtney Barnett & Kurt Vile - Continental Breakfast (Edgar18)
132. Radiohead - I Promise (afrekening)
133. Mount Eerie - Ravens (arcade monkeys)
134. Four Tet - Two Thousand and Seventeen (Teunnis)
135. Sundara Karma - Happy Family (Arno)
136. Alvvays - Lollipop (Ode to Jim) (RYM)
137. Las Aves - Antistar (123poetertjes)
138. Ride - Charm Assault (Arno)
139. Laura Marling - Next Time (stardust_be)
140. Yaeji - Guap (Ploppesteksel)
141. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor (123poetertjes)
142. Palms Trax - Honey Lemongina (Arrie)
143. Melanie de Biasio - All My Worlds (Teunnis)
144. Jane Weaver - The Architect (Ataloona)
145. TORRES - Skim (stardust_be)
146. Idles - Mother (Ataloona)
147. Ellen Allien - Stormy Memories (Dance Lover)
148. St. Vincent - Pills (Simon77)
149. First Aid Kit - You Are the Problem Here (stardust_be)
150. Blonde Redhead - Golden Light (topic)
151. Angel Olsen - Special (Choconas)
152. Fever Ray - To the Moon and Back (afrekening)
153. UNKLE feat. Mark Lanegan & Eska - Looking for the Rain (wibro)
154. The National - Guilty Party (RYM)
155. London Grammar - Oh Woman Oh Man (release)
156. ABRA - Bounty (Arrie)
157. Kobi Onyame feat. Heir of the Cursed - Wedadi (Arrie)
158. Soup - The Boy and the Snow (release)
159. Tyler, the Creator - I Ain't Got Time (RYM)
160. Brutus - Drive (dumb_helicopter)
161. CocoRosie feat. ANOHNI - Smoke 'em Out (topic)
162. Orbital - Kinetic 2017 (Dance Lover)
163. Zola Jesus - Soak (DjFrankie)
164. Someone - Say Something (Arno)
165. Courtney Barnett & Kurt Vile - Over Everything (stardust_be)
166. Rolling Blackouts Coastal Fever - French Press (Ploppesteksel)
167. London Grammar - Rooting for You (Choconas)
168. Shabazz Palaces feat. Thaddillac - Shine a Light (RYM)
169. Aidan Baker • Simon Goff • Thor Harris - Tin Chapel (topic)
170. Fazerdaze - Little Uneasy (Choconas)
171. Lorde - Perfect Places (Gretz)
172. Father John Misty - Pure Comedy (topic)
173. Kedr Livanskiy - Ariadna (123poetertjes)
174. BROCKHAMPTON - SWEET (RYM)
175. Radiohead - Man of War (afrekening)
176. Anwar Sadat - Todestriebe (Ataloona)
177. Kiasmos - Blurred (stardust_be)
178. Portugal. The Man - Feel It Still (dumb_helicopter)
179. Algiers - The Underside of Power (Co Jackso)
180. Xiu Xiu - Jenny GoGo (Co Jackso)
181. SØS Gunver Ryberg, Aïsha Devi, Rrose & Paula Temple - DR2-1 (Arrie)
182. Someone - The Deep (123poetertjes)
183. Nadine Shah - Holiday Destination (release)
184. Lana Del Rey - Love (stardust_be)
185. Moon Moon Moon - Disintegration Loop (topic)
186. Austen / Scott - The Consciousness [Version 1] (123poetertjes)
187. U.S. Girls - Mad as Hell (Gretz)
188. Bjørn Riis - Forever Comes to an End (HugovdBos)
189. Amber Arcades - Can't Say That We Tried (topic)
190. Howling - Phases (topic)
191. School Is Cool - Trophy Wall (Arno)
192. Tame Impala - List of People (To Try and Forget About) (afrekening)
193. Soviet Soviet - Endless Beauty (DjFrankie)
194. Skeleton Hands - Gardens (DjFrankie)
195. Lorde - Hard Feelings / Loveless (Gretz)
196. Elbow - All Disco (Choconas)
197. Real Estate - Darling (stardust_be)
198. Jonathan Wilson - Over the Midnight (Choconas)
199. Angus & Julia Stone - Chateau (Choconas)
200. Craig Finn - God in Chicago (Co Jackso)
201. Forest Swords - Raw Language (Arno)
202. Amadou & Mariam - Filaou Bessame (topic)
203. Arcade Fire - Creature Comfort (Arno)
204. Spinvis - Tienduizend Zwaluwen (Gretz)
205. Mew - Carry Me to Safety (afrekening)
206. Natalia Lafourcade - Rocío de Todos los Campos (En Manos de los Macorinos) (Edgar18)
207. Broken Social Scene - Hug of Thunder (release)
208. Octo Octa - Adrift (Arrie)
209. Algiers - Cry of the Martyrs (Co Jackso)
210. Alice Merton - No Roots (Arno)
211. Michele Mininni - Rave Oscillations (Arrie)
212. Mr. Tophat feat. Robyn - Right Time (topic)
213. Benjamin Clementine - The Phantom of Aleppoville (topic)
214. WWWater - WWWater (Arno)
215. The Weather Station - Thirty (Co Jackso)
216. Mario Batkovic - Restrictus (Teunnis)
217. Ariel Pink - Feels Like Heaven (RYM)
218. Arca - Piel (Co Jackso)
219. The Preatures - Girlhood (DjFrankie)
220. Sigrid - Plot Twist (Gretz)
221. Protomartyr - A Private Understanding (release)
222. Feist - Century (release)
223. Mount Kimbie feat. King Krule - Blue Train Lines (release)
224. Royal Blood - Lights Out (release)
225. Fleet Foxes - Third of May / Ĺdaigahara (afrekening)
226. Ulver - 1969 (DjFrankie)
227. Stillwave - Cradle (Co Jackso)
228. Aldous Harding - Elation (topic)
229. Jennie Abrahamson - Not In My Name (Choconas)
230. Young Summer - Heart in Slo Mo (Gretz)
231. Lizards - Tzatziki (Arrie)
232. GAPS - Shatter (Arrie)
233. King Gizzard and the Lizard Wizard - Crumbling Castle (topic)
234. Superorganism - Something for Your M.I.N.D. (Gretz)
235. The Mysterons - Turkish Delight (wibro)
236. Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly & James McAlister - Saturn (Edgar18)
237. Shambolics - Love Collides (DjFrankie)
238. Dust from 1000 Yrs - Smoke Em Up (Ataloona)
239. Dahlia Sleeps - Still Light (123poetertjes)
240. The Doppelgangaz feat. Tnava - Roll Flee (Poeha)
Song van het Jaar 2017 Top 240
1. Chromatics - Shadow (Edgar18)
2. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like the First (Edgar18)
3. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses (123poetertjes)
4. LCD Soundsystem - How Do You Sleep? (release)
5. Spinvis - Stefan en Lisette (Edgar18)
6. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major) (Edgar18)
7. Alvvays - Plimsoll Punks (topic)
8. Kamasi Washington - Truth (stardust_be)
9. Phoebe Bridgers - Funeral (stardust_be)
10. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (Arno)
11. Blanck Mass - Silent Treatment (Edgar18)
12. St. Vincent - Los Ageless (Arno)
13. Japanese Breakfast - Diving Woman (DjFrankie)
14. The xx - Say Something Loving (topic)
15. Charlotte Gainsbourg - Deadly Valentine (stardust_be)
16. Maud Geffray - Polaar (topic)
17. The National - Carin at the Liquor Store (dumb_helicopter)
18. Amber Arcades - It Changes (Dance Lover)
19. Arcade Fire - Everything Now (afrekening)
20. Susanne Sundfør - Undercover (Edgar18)
21. Slowdive - Star Roving (RYM)
22. Slowdive - No Longer Making Time (Choconas)
23. The National - Day I Die (stardust_be)
24. Charlotte Gainsbourg - Ring-a-Ring O' Roses (stardust_be)
25. Bicep - Glue (Arno)
26. Slowdive - Sugar for the Pill (afrekening)
27. London Grammar - Big Picture (Co Jackso)
28. Bedwetter - Stoop Lights (RYM)
29. Flying Horseman - Deep Earth (topic)
30. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed) (123poetertjes)
31. Alvvays - In Undertow (RYM)
32. Jerry Williams - I'm Not in Love with You (123poetertjes)
33. Sufjan Stevens - Mystery of Love (stardust_be)
34. Cigarettes After Sex - Apocalypse (stardust_be)
35. Spinvis - Trein Vuur Dageraad (Edgar18)
36. Converge - A Single Tear (Arno)
37. Princess Nokia - Tomboy (Ploppesteksel)
38. The National - The System Only Dreams in Total Darkness (afrekening)
39. Beach House - Chariot (topic)
40. Lorde - Green Light (release)
41. Marie Davidson - Adieu au Dancefloor (123poetertjes)
42. Lorde - Sober (afrekening)
43. James Holden & The Animal Spirits - Thunder Moon Gathering (Teunnis)
44. Ali Barter - The Captain (123poetertjes)
45. Blanche - City Lights (afrekening)
46. Ali Barter - Girlie Bits (Gretz)
47. Alvvays - Not My Baby (Gretz)
48. James Holden & The Animal Spirits - The Animal Spirits (Edgar18)
49. The War on Drugs - Holding On (afrekening)
50. The Luxembourg Signal - Laura Palmer (DjFrankie)
51. GusGus - Featherlight (topic)
52. Amor - Paradise (Co Jackso)
53. Minimum Syndicat - Kenopsia (Ploppesteksel)
54. Yotto - North (123poetertjes)
55. The Black Angels - Life Song (release)
56. The War on Drugs - Strangest Thing (stardust_be)
57. LCD Soundsystem - Tonite (topic)
58. Blanck Mass - Rhesus Negative (Edgar18)
59. Johnny Jewel - Windswept [Reprise] (Teunnis)
60. Bicep - Aura (123poetertjes)
61. BROCKHAMPTON - BOOGIE (release)
62. Julien Baker - Turn Out the Lights (stardust_be)
63. Naive Ted feat. MuRli - Only the Oppressor Knows Peace (123poetertjes)
64. Daughter - Burn It Down (DjFrankie)
65. Tzusing - Situation Again and Again (Ataloona)
66. The War on Drugs - Nothing to Find (afrekening)
67. Arcade Fire - Put Your Money on Me (Gretz)
68. James Holden & The Animal Spirits - Pass Through the Fire (topic)
69. Steve Monite - Only You [Frankie Francis Disco Jam Edit] (Ataloona)
70. Amenra - A Solitary Reign (release)
71. Sufjan Stevens - Wallowa Lake Monster (RYM)
72. A Tribe Called Quest - Dis Generation (RYM)
73. Kelly Lee Owens - Lucid (wibro)
74. Natalia Lafourcade - Tú Sí Sabes Quererme (RYM)
75. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat (Edgar18)
76. Oh Sees - Static God (Arno)
77. Spinvis - De Kleine Symfonie (Edgar18)
78. Aldous Harding - Imagining My Man (topic)
79. Spinvis - Dageraadplein (Co Jackso)
80. Msafiri Zawose - Nzala Urugu (Ataloona)
81. Converge - The Dusk in Us (release)
82. Spinvis - Artis (Gretz)
83. Destroyer - Tinseltown Swimming in Blood (topic)
84. Julien Baker - Funeral Pyre (topic)
85. Circuit des Yeux - Black Fly (Ataloona)
86. Future Islands - Ran (topic)
87. Margo Price - Just Like Love (Edgar18)
88. Ruby Fields - P Plates (Gretz)
89. Corine - Cocktail (Arrie)
90. Louane - Si T'étais Là (Gretz)
91. Gas - Narkopop 2 (release)
92. Talaboman - Safe Changes (wibro)
93. Sóley - Úa (Arno)
94. Wolf Alice - Yuk Foo (afrekening)
95. Karim Sahraoui - White Horse (wibro)
96. Sailor & I - Black Swan (Gretz)
97. Not Waving feat. Marie Davidson - Where Are We (123poetertjes)
98. Strand of Oaks - Radio Kids (release)
99. Torres - Three Futures (Arrie)
100. Tzusing - Esther (Ataloona)
101. Alvvays - Dreams Tonite (RYM)
102. SOPHIE - Ponyboy (topic)
103. alt-J - Adeline (Arno)
104. Julien Baker - Appointments (stardust_be)
105. Jerry Williams - Grab Life (afrekening)
106. Kelly Lee Owens feat. Jenny Hval - Anxi. (Teunnis)
107. The Dream Syndicate - Glide (DjFrankie)
108. Chelsea Wolfe - 16 Psyche (RYM)
109. Grizzly Bear - Mourning Sound (release)
110. Talaboman - Loser's Hymn (Edgar18)
111. Fazerdaze - Lucky Girl (DjFrankie)
112. The War on Drugs - Thinking of a Place (stardust_be)
113. Dave Clarke feat. Anika & Keith Tenniswood - I'm Not Afraid (Ploppesteksel)
114. Japanese Breakfast - The Body Is a Blade (stardust_be)
115. Young Ejecta - Build a Fire (topic)
116. BROCKHAMPTON - HEAT (RYM)
117. Second Still - Sleep (DjFrankie)
118. Waxahatchee - Silver (Choconas)
119. Idles - Well Done (topic)
120. Japanese Breakfast - Boyish (stardust_be)
121. London Grammar - Hell to the Liars (Choconas)
122. First Aid Kit - Fireworks (stardust_be)
123. Sparks - Edith Piaf (Said It Better Than Me) (Arrie)
124. Mount Eerie - Real Death (RYM)
125. Japanese Breakfast - Road Head (DjFrankie)
126. Eivør - Into the Mist (topic)
127. Hurray for the Riff Raff - Living in the City (release)
128. Spinvis - Hallo, Maandag (afrekening)
129. Ibeyi feat. Kamasi Washington - Deathless (Edgar18)
130. Hundred Waters - Blanket Me (Co Jackso)
131. Courtney Barnett & Kurt Vile - Continental Breakfast (Edgar18)
132. Radiohead - I Promise (afrekening)
133. Mount Eerie - Ravens (arcade monkeys)
134. Four Tet - Two Thousand and Seventeen (Teunnis)
135. Sundara Karma - Happy Family (Arno)
136. Alvvays - Lollipop (Ode to Jim) (RYM)
137. Las Aves - Antistar (123poetertjes)
138. Ride - Charm Assault (Arno)
139. Laura Marling - Next Time (stardust_be)
140. Yaeji - Guap (Ploppesteksel)
141. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor (123poetertjes)
142. Palms Trax - Honey Lemongina (Arrie)
143. Melanie de Biasio - All My Worlds (Teunnis)
144. Jane Weaver - The Architect (Ataloona)
145. TORRES - Skim (stardust_be)
146. Idles - Mother (Ataloona)
147. Ellen Allien - Stormy Memories (Dance Lover)
148. St. Vincent - Pills (Simon77)
149. First Aid Kit - You Are the Problem Here (stardust_be)
150. Blonde Redhead - Golden Light (topic)
151. Angel Olsen - Special (Choconas)
152. Fever Ray - To the Moon and Back (afrekening)
153. UNKLE feat. Mark Lanegan & Eska - Looking for the Rain (wibro)
154. The National - Guilty Party (RYM)
155. London Grammar - Oh Woman Oh Man (release)
156. ABRA - Bounty (Arrie)
157. Kobi Onyame feat. Heir of the Cursed - Wedadi (Arrie)
158. Soup - The Boy and the Snow (release)
159. Tyler, the Creator - I Ain't Got Time (RYM)
160. Brutus - Drive (dumb_helicopter)
161. CocoRosie feat. ANOHNI - Smoke 'em Out (topic)
162. Orbital - Kinetic 2017 (Dance Lover)
163. Zola Jesus - Soak (DjFrankie)
164. Someone - Say Something (Arno)
165. Courtney Barnett & Kurt Vile - Over Everything (stardust_be)
166. Rolling Blackouts Coastal Fever - French Press (Ploppesteksel)
167. London Grammar - Rooting for You (Choconas)
168. Shabazz Palaces feat. Thaddillac - Shine a Light (RYM)
169. Aidan Baker • Simon Goff • Thor Harris - Tin Chapel (topic)
170. Fazerdaze - Little Uneasy (Choconas)
171. Lorde - Perfect Places (Gretz)
172. Father John Misty - Pure Comedy (topic)
173. Kedr Livanskiy - Ariadna (123poetertjes)
174. BROCKHAMPTON - SWEET (RYM)
175. Radiohead - Man of War (afrekening)
176. Anwar Sadat - Todestriebe (Ataloona)
177. Kiasmos - Blurred (stardust_be)
178. Portugal. The Man - Feel It Still (dumb_helicopter)
179. Algiers - The Underside of Power (Co Jackso)
180. Xiu Xiu - Jenny GoGo (Co Jackso)
181. SØS Gunver Ryberg, Aïsha Devi, Rrose & Paula Temple - DR2-1 (Arrie)
182. Someone - The Deep (123poetertjes)
183. Nadine Shah - Holiday Destination (release)
184. Lana Del Rey - Love (stardust_be)
185. Moon Moon Moon - Disintegration Loop (topic)
186. Austen / Scott - The Consciousness [Version 1] (123poetertjes)
187. U.S. Girls - Mad as Hell (Gretz)
188. Bjørn Riis - Forever Comes to an End (HugovdBos)
189. Amber Arcades - Can't Say That We Tried (topic)
190. Howling - Phases (topic)
191. School Is Cool - Trophy Wall (Arno)
192. Tame Impala - List of People (To Try and Forget About) (afrekening)
193. Soviet Soviet - Endless Beauty (DjFrankie)
194. Skeleton Hands - Gardens (DjFrankie)
195. Lorde - Hard Feelings / Loveless (Gretz)
196. Elbow - All Disco (Choconas)
197. Real Estate - Darling (stardust_be)
198. Jonathan Wilson - Over the Midnight (Choconas)
199. Angus & Julia Stone - Chateau (Choconas)
200. Craig Finn - God in Chicago (Co Jackso)
201. Forest Swords - Raw Language (Arno)
202. Amadou & Mariam - Filaou Bessame (topic)
203. Arcade Fire - Creature Comfort (Arno)
204. Spinvis - Tienduizend Zwaluwen (Gretz)
205. Mew - Carry Me to Safety (afrekening)
206. Natalia Lafourcade - Rocío de Todos los Campos (En Manos de los Macorinos) (Edgar18)
207. Broken Social Scene - Hug of Thunder (release)
208. Octo Octa - Adrift (Arrie)
209. Algiers - Cry of the Martyrs (Co Jackso)
210. Alice Merton - No Roots (Arno)
211. Michele Mininni - Rave Oscillations (Arrie)
212. Mr. Tophat feat. Robyn - Right Time (topic)
213. Benjamin Clementine - The Phantom of Aleppoville (topic)
214. WWWater - WWWater (Arno)
215. The Weather Station - Thirty (Co Jackso)
216. Mario Batkovic - Restrictus (Teunnis)
217. Ariel Pink - Feels Like Heaven (RYM)
218. Arca - Piel (Co Jackso)
219. The Preatures - Girlhood (DjFrankie)
220. Sigrid - Plot Twist (Gretz)
221. Protomartyr - A Private Understanding (release)
222. Feist - Century (release)
223. Mount Kimbie feat. King Krule - Blue Train Lines (release)
224. Royal Blood - Lights Out (release)
225. Fleet Foxes - Third of May / Ĺdaigahara (afrekening)
226. Ulver - 1969 (DjFrankie)
227. Stillwave - Cradle (Co Jackso)
228. Aldous Harding - Elation (topic)
229. Jennie Abrahamson - Not In My Name (Choconas)
230. Young Summer - Heart in Slo Mo (Gretz)
231. Lizards - Tzatziki (Arrie)
232. GAPS - Shatter (Arrie)
233. King Gizzard and the Lizard Wizard - Crumbling Castle (topic)
234. Superorganism - Something for Your M.I.N.D. (Gretz)
235. The Mysterons - Turkish Delight (wibro)
236. Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly & James McAlister - Saturn (Edgar18)
237. Shambolics - Love Collides (DjFrankie)
238. Dust from 1000 Yrs - Smoke Em Up (Ataloona)
239. Dahlia Sleeps - Still Light (123poetertjes)
240. The Doppelgangaz feat. Tnava - Roll Flee (Poeha)
0
geplaatst: 16 april 2018, 22:25 uur
123poetertjes, leuk al die stukjes bij de nummers 
En Teunnis, waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe de uitslag zou zijn uitgepakt als je enkel naar de vaste spelers kijkt. Laten we zeggen degene die minstens een op de drie ladders een stem uitbrengen. Mocht je binnenkort nog wat tijd over hebben....

En Teunnis, waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe de uitslag zou zijn uitgepakt als je enkel naar de vaste spelers kijkt. Laten we zeggen degene die minstens een op de drie ladders een stem uitbrengen. Mocht je binnenkort nog wat tijd over hebben....

* denotes required fields.