MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
9. Japanese Breakfast - The Body Is a Blade (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be)

De tweede oud-maandwinnaar op rij. En opnieuw een nummer wat er voor mij persoonlijk minder bovenuit steekt dan die maandwinnaar, in dit geval Diving Woman (in juli). En daar is de meerderheid het dus mee eens. The Body Is a Blade deed het nog opvallend goed in de reguliere ladderronde. Daar scoorde dit nummer het hoogste stempercentage van alle finalisten (en deed alleen niet-finalist Grab Life van Jerry Williams het nog beter). In de finaleladder ging het moeizamer en deze negende plek is een logisch vervolg.

8. Sufjan Stevens - Mystery of Love (15 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van stardust_be)

Drie op een rij! Sufjan Stevens won vorige maand nog met Wallowa Lake Monster (en in juli 2015 met Death with Dignity). Het meermonster kwam nog van outtakes van het bejubelde laatste studioalbum Carrie & Lowell. Dit nummer is dan wel gloednieuw opgenomen speciaal voor de film Call Me By Your Name. Het is de eerste keer dat Stevens muziek heeft geschreven voor een film. Het is een heel kaal liedje, zoals die ook op Carrie & Lowell stonden. Persoonlijk heb ik er meer mee als hij iets meer instrumenten uit de kast haalt (zoals op Wallowa Lake Monster en net-niet-finalist Tonya Harding).

7. Corine - Cocktail (18 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie)

Over Corine valt nog weinig te vinden. Het lijkt erop dat ze voorlopig alleen in haar thuisland wordt opgepikt. In een interview met La Parisienne noemt ze haar drie grootste voorbeelden: Madonna, Sophia Loren en Brigitte Bardot. De muziek van Corine is in ieder geval net zo opwindend. De hobo (?) brengt het nummer voor mij tot grote klasse. Ik ga hierna maar eens wat meer van haar luisteren - voorlopig moeten we het wel stellen met een aantal singles en een EP'tje.

6. Circuit des Yeux - Black Fly (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona, nummer 1 van Arrie en Ataloona)

Anders dan de naam doet vermoeden komt deze experimentele folkband niet uit Frankrijk, maar "gewoon" uit de VS. De band timmert al een tijdje aan de weg, maar weet nog niet echt door te breken. Misschien toch maar eens op Spotify zetten? Dat is in ieder geval bij mij de reden dat ik dit nummer nog maar een enkele keer heb gehoord. Dat het dan toch niet ver van de maandwinst zat zegt veel over de kwaliteit van dit nummer.

5. Yotto - North (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van 123poetertjes en Gretz)

Evenveel punten en #1-noteringen als Black Fly. Op #2-noteringen weet Yotto met North nipt de top-5 te halen. Yotto is een Finse DJ/producer, luisterend naar de naam Otto Yliperttula, met al een zeer behoorlijke staat van dienst. Zo heeft hij al eens een remix mogen maken van Adventure Of A Lifetime van Coldplay. Persoonlijk heb ik twee problemen met dit nummer, waardoor het niet mijn top-5 haalde (ondanks dat het zeer genietbaar is): 1) deephouse heeft het gevaar net iets te kazig te zijn 2) het doet me heel erg denken aan een nummer waarvan me de titel en artiest me ontschoten is.

4. Tzusing - Situation Again and Again (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona, nummer 1 van wibro)

Tzusing is een verhaal apart. Geboren in Maleisië, muzikaal getogen in Taiwan, Sjanghai en San Diego. Ik denk niet dat we eerder een artiest geboren in Maleisië of woonachtig in Sjanghai in onze maandfinales hebben gehad. Tzusing is al een tijdje actief in de clubscene in Sjanghai en wordt sinds 2017 ook opgemerkt in het Westen. Voor een interessant (en lang) interview: klik hier.

3. Converge - The Dusk in Us (21 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter)

En alweer de vierde oud-maandwinnaar in deze finale. Met All We Love We Leave Behind verraste Converge vriend en vijand door in oktober 2012 de maandfinale te winnen. Vanaf dat moment kon alles, want als zelfs een metalcoreband kan winnen... Dit jaar kwam de opvolger uit en opnieuw probeerde Converge met het titelnummer de maandtitel te pakken. Ze kwamen heel dichtbij, maar bijna de gehele finale stonden ze net achter de #1. Een podiumplek is ook iets om te koesteren.

2. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (22 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, Choconas en DjFrankie)

De Zweedse Anna Michaela Ebba Electra von Hausswolff - je mag haar Anna noemen - komt over twee maanden met een nieuw album. The Mysterious Vanishing of Electra mogen we alvast voorproeven. Lichtzinniger is ze er niet op geworden. Nog langer van stof blijkbaar wel, want The Mysterious Vanishing of Electra is met ongeveer zes minuten een relatief kort nummer op haar aankomende album. Dit nummer deed het nog niet heel spectaculair in de ladderrondes, maar in de finale bleken toch genoeg users gefascineerd - dat lijkt me het juiste woord bij haar muziek - voor een tweede plek. Ze kreeg de meeste #1-noteringen, maar werd toch net te weinig genoemd voor de maandwinst.

1. James Holden & The Animal Spirits - Thunder Moon Gathering (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Dance Lover en Teunnis)

Dat James Holden nog steeds op veel steun kan rekenen op het forum van MusicMeter bleek wel uit de maandwinst in september. Dat hij twee maanden later weer hetzelfde weet te flikken had ook ik niet verwacht. Zijn nieuwe plaat The Animal Spirits, vernoemd naar zijn "nieuwe" band, werd voorafgegaan aan twee singles, die beiden zeer succesvol bleken in dit spel. Deze maand was het de buurt aan de albumtracks. En tsjonge, gewoon doodleuk 1e en 10e worden, inclusief concurrentie van elkaar. Het is eigenlijk ook wel logisch, aangezien Thunder Moon Gathering minstens zo goed is als Each Moment Like the First Ik heb op zeer onfortuinlijke wijze het optreden bij Le Guess Who? moeten missen, maar gelukkig krijg ik een herkansing bij Rewire. Artiest van het jaar? Op basis van de prestaties in dit spel is dat een objectieve "ja!" en Slowdive er nipt achter.

De top-20 van de maand november:

1. James Holden & The Animal Spirits - Thunder Moon Gathering
2. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
3. Converge - The Dusk in Us
4. Tzusing - Situation Again and Again
5. Yotto - North
6. Circuit des Yeux - Black Fly
7. Corine - Cocktail
8. Sufjan Stevens - Mystery of Love
9. Japanese Breakfast - The Body Is a Blade
10. James Holden & The Animal Spirits - The Animal Spirits
11. Portugal. The Man - Feel It Still
12. Idles - Well Done
13. Jerry Williams - Grab Life
14. Skeleton Hands - Gardens
15. Mario Batkovic - Restrictus
16. U.S. Girls - Mad as Hell
17. Sufjan Stevens - Tonya Harding (In D Major)
18. Jonathan Wilson - Over the Midnight
19. First Aid Kit - Fireworks
20. Sigrid - Plot Twist

Prima winnaar, en een extra voor Tonya Harding die eigenlijk de maand had moeten winnen.

Twee nominaties deze maand. 0 Verwachtingen. Toch 2 keer top 6

Moeilijkdoenerij in muziek kan dus prima hier (valt in deze songs prima mee, maar eigenzinnig zijn ze wel). Leuk dat Tzusing het goed blijft doen. Volgens mij al eens eerder dit jaar (een song van de vorige EP) de finale bereikt. Sterke harde repetitieve ritmes.

Top 3 stond uiteindelijk niet mijn top 5, maar kan er meer dan prima naar luisteren. Fijne finale.

We gaan de laatste maand beginnen! Daarna is het tijd voor het eindspel. Voor december zijn er 28 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2017 op RYM, uitgebracht in 2017. Daarnaast de zes best beoordeelde nummers in de maand december uit het "Maak kennis met... 2017"-topic. Vervolgens de twee hoogst genoteerde nummers uit de allerlaatste weeklijst van de MuMeAfrekening 2017. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeven albums op MusicMeter die in december zijn uitgekomen. De oplettende lezer heeft opgemerkt dat dit minder nominaties zijn dan normaal. Dat is omdat er in december gewoonweg veel minder wordt uitgegeven dan normaal. De nominaties van RateYourMusic zijn niet gebonden aan een bepaalde maand, dus daarvan komen er wel vijf, zoals gebruikelijk. De laatste acht plekken zijn dit keer ingevuld met behulp van allerlei eindejaarslijstjes.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 31 december:

Kimbra - Top of the World
Kendrick Lamar - ELEMENT.
Paramore - Hard Times
Alvvays - Lollipop (Ode to Jim)
A Tribe Called Quest - Dis Generation

De zes best beoordeelde nummers van de maand december uit het topic Maak kennis met... 2017:

Flying Horseman - Deep Earth
Aidan Baker • Simon Goff • Thor Harris - Tin Chapel
Too Sad for the Public - Orphée in Opelousas
Marlon Williams feat. Aldous Harding - Nobody Gets What They Want Anymore
SOPHIE - Ponyboy
Patrick Watson - Broken

Vervolgens de twee hoogst genoteerde nummers uit de allerlaatste weeklijst van de MuMeAfrekening 2017:

Ten Fé - Single, No Return
Tame Impala - List of People (To Try and Forget About)

Ook nog de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeven populairste albums op MusicMeter uit november. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren. Uiteindelijk bleken er maar weinig albums veel stemmen met een redelijk gemiddelde te zijn, wat resulteerde in het volgende zevental:

U2 - The Little Things That Give You Away
Neil Young + Promise of the Real - Stand Tall
N*E*R*D feat. Kendrick Lamar - Don’t Don’t Do It
Chris Stapleton - Scarecrow in the Garden
Ralph de Jongh - A Better Man Not a Bitter Man
Brockhampton - BOOGIE
De Kift - Langzaam Aan

Tot slot heb ik dit aangevuld door allerlei lijstjes langs te gaan (o.a. onze albumjaarlijst, de MuMeAfrekening, NME, Pitchfork, The Quietus, Rolling Stone, FACT, Resident Advisor en misschien vergeet ik er nog wat). Enigszins uit de losse pols, maar wel de strikte regel dat de artiest nog eerder heeft mee mogen doen dit jaar, kwam ik tot deze selectie van acht nummers:

Cardi B - Bodak Yellow
Mosa Wild - Smoke
Playboi Carti - Magnolia
Sam Baker - The Feast of Saint Valentine
Jlin - Black Origami
Charli XCX - Boys
Boef - Habiba
Lanark Artefax - Touch Absence

Alfabetische lijst:

A Tribe Called Quest - Dis Generation
Aidan Baker • Simon Goff • Thor Harris - Tin Chapel
Alvvays - Lollipop (Ode to Jim)
Boef - Habiba
Brockhampton - BOOGIE
Cardi B - Bodak Yellow
Charli XCX - Boys
Chris Stapleton - Scarecrow in the Garden
De Kift - Langzaam Aan
Flying Horseman - Deep Earth
Jlin - Black Origami
Kendrick Lamar - ELEMENT.
Kimbra - Top of the World
Lanark Artefax - Touch Absence
Marlon Williams feat. Aldous Harding - Nobody Gets What They Want Anymore
Mosa Wild - Smoke
N*E*R*D feat. Kendrick Lamar - Don’t Don’t Do It
Neil Young + Promise of the Real - Stand Tall
Paramore - Hard Times
Patrick Watson - Broken
Playboi Carti - Magnolia
Ralph de Jongh - A Better Man Not a Bitter Man
Sam Baker - The Feast of Saint Valentine
SOPHIE - Ponyboy
Tame Impala - List of People (To Try and Forget About)
Ten Fé - Single, No Return
Too Sad for the Public - Orphée in Opelousas
U2 - The Little Things That Give You Away

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2017 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

En de lijst van nummers die al in 2017 hebben meegedaan:
Overzicht 2017

ATTENTIE: Graag deze maand extra goed letten op de officiële releasedatum. Alleen nummers die in 2017 zijn uitgebracht mogen meedoen.

29. Margo Price - All American Made
30. Charli XCX - feat. Carly Rae Jepsen - Backseat

Mijn twee nominaties doen beide al automatisch mee dus dan deze maar.

Mag Boef bij ons nog wel meedoen?

31. N.E.R.D. (ft. Future) - 1000
32. Mønic - Deep Summer [Burial Remix]

33. Kelly Lee Owens feat. Jenny Hval - Anxi. spotify:track:4igRL4VRrulsr5dW1F5nUb
34. De Kift - Bal spotify:track:0CEjzFFKkP9Fc5eCZiB6az

Edgar18 schreef:

Ik wilde hetzelfde vragen

35. Nilüfer Yanya - Baby Luv
36. Anna Burch - Tea-Soaked Letter

Hoe zit het ook alweer, Teunnis? Een nummer dat al eerder in eigen beheer is uitgebracht (in 2015), maar in 2017 voor het eerst op een regulier album verschijnt, mag dat meedoen aan deze SvhJ?

Ja! Zolang het maar nog niet mee heeft gedaan aan eerdere edities van SvhJ en op een of andere manier uitgebracht is in 2017 (re-releases en verzamelaars met oud werk niet meegerekend).

Uitstekend, dank voor je antwoord. Dan ga ik nog even na of hij niet al eerder heeft meegedaan.

37. Fazerdaze - Little Uneasy spotify:track:5XG45dESCiqEBXAtkLUGAR
38. Chastity Belt - Caught In A Lie spotify:track:0QHKCbgYVrOWFow7ikQpdE

39. Kelela - LMK
40. Alice Merton - No Roots

41. Mastodon - Blue Walsh spotify:track:60DY0OKJPAtAbXZydBxtXz
42. Roméo Elvis & Le Motel - Diable spotify:track:6WAsWy1VPdHUFL3weDbCIR

Edgar18 schreef:
29. Margo Price - All American Made
30. Charli XCX - feat. Carly Rae Jepsen - Backseat

Mijn twee nominaties doen beide al automatisch mee dus dan deze maar.

Mooi dat je Charli al nomineert, kan ik lekker iets anders nomineren

43. Equiknoxx - A World of Welsh
44. Jane Weaver - The Architect

43. is echt waanzinnig geproduceerd. Kon bijna niet kiezen. Deze is wat minder toegankelijk dan de rest, maar zit geweldig in elkaar met polyfone ritmiek dat op de meest willekeurige 'instrumenten' wordt gespeeld en gemixt (denk drummen op tinnen blikken, bamboo, 10 verschillende soorten hout, etc.).

Voor nr. 44 hield ik Chloe x Halle (Destiny's Child in een eigenzinnig jasje) - Poppy Flower in de gaten, maar kan ik niet vinden op YT. Nieuwe single I Say So is ook wel lekker, maar ga ik liever voor Jane Weaver

Van Jlin had ik liever Nyakinyua Rise gezien, maar over het algemeen is de startlijst van december zeer goed uitgevallen, met o.m. SOPHIE, Charli XCX, Lanark Artefax en hiphopsensaties Cardi B en Carti.

45. Minimum Syndicat - Kenopsia
46. Dizzee Rascal - Wot U Gonna Do?

Dit jaar heb ik helaas veel te weinig materiaal beluisterd om echt mee te zijn. Toch jammer dat Ibibio Sound Machine, Alexandria, Big K.R.I.T., Daphni, Denzel Curry, Deerhoof, Jonwayne (TED Talk!), Jana Rush, Kaitlyn Aurelia Smith, KiNK, Kitty, Lone, Loyle Carner, milo, Mac DeMarco, Nathan Fake, Open Mike Eagle (95 Radios!), Pender Street Steppers, ... zo weinig of zelfs helemaal niet genomineerd zijn. En nog meer Charli XCX had ook gemogen, uiteraard!

Choconas schreef:
37. Fazerdaze - Little Uneasy spotify:track:5XG45dESCiqEBXAtkLUGAR

Mooi, mijn op 1-na-favoriete nummer van een geweldig album.

45.
46.

Gretz schreef:
Mooi, mijn op 1-na-favoriete nummer van een geweldig album.

Die van mij ook!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:46 uur

geplaatst: vandaag om 12:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.