MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
1. Ruby Fields - P Plates
2. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor
3. Kedr Livanskiy - Ariadna
4. A Tribe Called Quest - Dis Generation
5. Minimum Syndicat - Kenopsia

6. SOPHIE - Ponyboy
7. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat
8. Louane - Si T'étais Là
9. Jane Weaver - The Architect

Over de breedte best een mooie finale. Deadline trouwens pas 17 februari?

123poetertjes schreef:

Over de breedte best een mooie finale. Deadline trouwens pas 17 februari?

Wellicht woensdag 7 feb.?

Wauw, ik weet niet hoe daar 17 februari kwam te staan. Alleen de zaterdag voor de woensdag was correct

DE DEADLINE IS ZATERDAG 27 JANUARI 20.00 UUR!

Lastige finale, waarin de top-6 ongelooflijk dicht bij elkaar zit en nog twee nummers in de buurt kunnen blijven.

1. Converge - A Single Tear
2. Minimum Syndicat - Kenopsia
3. Jane Weaver - The Architect
4. SOPHIE - Ponyboy
5. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat
6. Kedr Livanskiy - Ariadna

7. Second Still - Sleep
8. A Tribe Called Quest - Dis Generation

9. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor

1. Converge - A Single Tear
2. Louane - Si T'étais Là
3. A Tribe Called Quest - Dis Generation
4. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor
5. Ruby Fields - P Plates

1. A Tribe Called Quest - Dis Generation
2. Second Still - Sleep
3. Kedr Livanskiy - Ariadna
4. Tame Impala - List of People (To Try and Forget About)
5. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor

1. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor
2. Ruby Fields - P Plates

3. Jane Weaver - The Architect
4. Minimum Syndicat - Kenopsia

5. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat
6. Second Still - Sleep
7. SOPHIE - Ponyboy
8. Converge - A Single Tear

9. A Tribe Called Quest - Dis Generation
10. Tame Impala - List of People (To Try and Forget About)
11. Kedr Livanskiy - Ariadna

12. Louane - Si T'étais Là

Een aantal fijne ontdekkingen, echter na #4 wordt het al rap minder.

1. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat
2. SOPHIE - Ponyboy
3. Minimum Syndicat - Kenopsia
4. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor
5. A Tribe Called Quest - Dis Generation

Maar eigenlijk vind ik enkel de bovenste drie finalewaardig.

DjFrankie (moderator)
1 Second Still - Sleep
2 Converge - A Single Tear
3 Tame Impala - List of People (To Try and Forget About)
4 Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor
5 Jane Weaver - The Architect

2. Second Still - Sleep
3. Converge - A Single Tear
4. Ruby Fields - P Plates
5. Jane Weaver - The Architect

Leuk, die deadline van 20.00 uur, maar dan ben ik natuurlijk nooit op tijd klaar voor WIDM. Oftewel, de deadline wordt verplaatst naar 21.30 uur (direct na WIDM).

Goed bezig, Teun.
Moltalk hoef je dan niet te zien?

Enne...

Olcay is DM

De lijnen zijn definitief gesloten! Ik dank de volgende dertien voor hun stem in de allerlaatste maandfinale van deze editie:

123poetertjes, Arno, Arrie, Ataloona, Choconas, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Ploppesteksel, Poeha, Teunnis en wibro.

12. Tame Impala - List of People (To Try and Forget About) (8 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door afrekening)

We spelen de maandfinale van december 2017 met een A-kant van een album uit 2016 en zelfs een B-kant van een album uit 2015. List of People verscheen samen met twee andere nieuwe nummers kort geleden op een heruitgave van het bewierookte Currents. Het komt wat mij betreft niet in de buurt van de hoogtepunten van dat album, maar dat is misschien ook iets te veeleisend van een B-kant. List of People bleef dan ook onderaan bungelen; geen verrassing gezien de prestaties in de ladders.

11. Kedr Livanskiy - Ariadna (8 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes)

Wat wél een verrassing mag heten, is dat Ariadna op hetzelfde puntenaantal blijft steken. Sterker nog, het stond precies even vaak op #1, #2, #3, #4 en #5. Het is op basis van het stempercentage in de finaleladders dat Kedr Livanskiy niet als laatste eindigt. En dat stempercentage was best indrukwekkend, net als het stempercentage in de reguliere ladders. Kedr Livanskiy - de echte naam van deze madam uit Moskou is Yana Kedrina - bereikte vorig jaar met Sgoraet nog de negende plek.

10. Louane - Si T'étais Là (10 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz)

Louane Emera is de artiestennaam van de Noord-Franse jongedame Anne Peichert. Ze brak al op 16-jarige leeftijd door dankzij de Franse versie van The Voice. Een jaar later schitterde ze op het witte doek in een hoofdrol voor de film La Famille Bélier. En weer een jaar later bracht ze haar debuutalbum uit. Dat was in de periode 2013-2015. Nu is Louane "al" 21 jaar oud en bereikt ze met haar tweede album een internationaler publiek. Niet in het minst dankzij een samenwerking met het hitduo van The Chainsmokers. Si T'étais Là is gelukkig niet zo schreeuwerig als dat werk, maar kan blijkbaar ook niet genoeg opvallen om deze maandfinale bovenin mee te doen.

9. Second Still - Sleep (15 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van DjFrankie)

Op plek negen vinden we een typische DjFrankie-nominatie: doordrenkt van de jaren '80-invloeden. Vooral het ritmewerk valt op en doet me heel sterk aan de beginperiode van Cocteau Twins denken. En dat mogen de heren en dame van Second Still als een groot compliment beschouwen. Met een beetje leentjebuur spelen is niks mis. En hetzelfde geldt voor deze negende plek, zeker als je bedenkt dat het minder dan een haar scheelde of Kelly Lee Owens stond in de plaats van Second Still in de maandfinale.

8. Jane Weaver - The Architect (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona)

Het gaat al tijden heel goed met vrouwelijke artiesten in deze competitie. Nu alweer de vierde zangeres op rij en de vijfde staat al klaar. Jane (Louise) Weaver is een vrouw die het liefst alles zelf regelt: zingen, schrijven, een heel scala aan instrumenten bespelen en het label runnen. Ze heeft dan ook ondertussen behoorlijk wat ervaring: in 1992 begon ze met de band Kill Laura - zou het een verwijzing naar Twin Peaks zijn? - en op eigen naam heeft ze alweer zeven albums uitgebracht. Het nieuwste album is min of meer haar doorbraak bij een groter publiek. Ikzelf was van plan om hem voor eind 2017 te beluisteren, maar dat was niet gelukt. Ze staat in ieder geval op mijn radar en het zal er ooit wel eens van komen.

7. SOPHIE - Ponyboy (16 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Ploppesteksel)

Het gaat dit jaar zelfs zo goed met de vrouwen in deze competitie, dat mannen nu zelfs overstappen naar de andere kant. Alle gekheid op een stokje, SOPHIE - voorheen bekend als Samuel Long - is daadwerkelijk een geslachtsverandering aan het ondergaan. Jarenlang hing een schemering van geheimzinnigheid rond de artiest SOPHIE. Het eerste optreden werd verzorgd door een travestiet, die duidelijk geen idee had hoe een draaitafel werkt. De oplettende kijkers wisten bij dat optreden ene Samuel Long te spotten als zogenaamde bodyguard. In 2016 en begin 2017 was het wat stiller rondom SOPHIE, maar met de single It's Okay to Cry maakte Long direct een einde aan alle onduidelijkheid. Samuel Long schrijft op de sociale media dat ze voortaan als Sophie door het leven wilt gaan. In de video's voor zowel It's Okay to Cry als Ponyboy is dan ook wel te zien dat Sophie er een stuk vrouwelijker uitziet dan Samuel. De logische vraag is of al deze randzaken niet ten koste gaat van de muziek. En dat lijkt er niet op, want met Ponyboy evenaart SOPHIE bijna de prestatie van JUST LIKE WE NEVER SAID GOODBYE in oktober 2015.

6. Minimum Syndicat - Kenopsia (17 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Ploppesteksel)

Op de zesde plek vinden we weer een geheimzinnige artiest. Maar dit keer ligt dat meer aan de (on)bekendheid van de artiest. Op Spotify moet Kenopsia het doen met minder dan 5.000 plays en dan is dat nog één van de populairdere nummers van dit Franse collectief. En daar houdt mijn info op. Frans. Collectief. En zo te horen houden ze van techno/acid van de oude school. Dat zoiets dan in de top-6 van de maand kan eindigen verbaast me toch wel een beetje, ook al zien we hier wel vaker gekke dingen.

5. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor (18 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van Poeha)

We komen nu dichter en dichter bij het laatste maandpodium van Song van het Jaar 2017. Thievery Corporation komt twee punten tekort, maar top-5 is ook wel heel erg knap. Het duo Rob Garza en Eric Hilton begon al in de vorige eeuw met hun lounge/downtempo. Een genre dat destijds zijn hoogtepunt kende qua populariteit, maar nu uit de mode is. De heren weten een draai te geven aan hun geluid - wat meer nadruk op dub/reggea - waardoor ze toch weer succesvol zijn. Niet alleen meer in streams, maar nu ook in deze competitie. De champagne zal vanavond vast rijkelijk vloeien in Washington, D.C.!

4. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat (18 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Ataloona en Edgar18)

Handig, ik kan jullie in één maandfinale met twee nummers een update geven over de verrichtingen van PC Music en co. Die co. is SOPHIE en daar heb ik al genoeg over gezegd. PC Music is namelijk ook heel actief achter de schermen. Zoals op de laatste mixtapes van Charli XCX, met onder andere dit nummer. Ooit was Charli de rijzende popster, tot ze ging samenwerken met SOPHIE (op de EP Vroom Vroom). Sindsdien is ze niet meer weg te slaan bij de heren van PC Music en zie je tegelijkertijd haar hitsucces afnemen. Maar toch blijft Charli XCX (en ook A. G. Cook en SOPHIE) verbonden met de mainstream. Zo ook in dit nummer met een gastbijdrage van Carly Rae Jepsen. Het zijn merkwaardige ontwikkelingen, maar het belangrijkste is de muziek. En die wordt hier breed gewaardeerd, getuige deze vierde plek. Zelf hoor ik PC Music ook het liefst in deze symbiose van catchy pop en vernuftige electronica.

3. Ruby Fields - P Plates (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van 123poetertjes en Gretz)

Als we het dan toch over catchy hebben... In het kielzog van Courtney Barnett staat er alweer een volgende indiesensatie uit Sydney klaar. Met een gezonde DIY-houding ging Ruby vanaf haar veertiende aan de slag met muziek en in 2017 leidde dat tot haar eerste twee singles: I Want en P Plates. I Want deed twee maanden geleden al mee, maar haalde toen niet eens de finaleladders. Met P Plates ging het heel wat overtuigender en was ze vooraf één van de kanshebbers op de laatste maandtitel van 2017. Het is bij een podiumplek gebleven, maar ik vermoed dat er in 2018 wel nieuwe kansen komen voor Ruby.

2. Converge - A Single Tear (23 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, dumb_helicopter en Teunnis)

Vorige maand stond Converge ook al op het podium met het titelnummer van het laatste album, The Dusk In Us. Nu doet A Single Tear daar nog een schepje bovenop, al is het te weinig voor een tweede maandtitel voor deze mathcoreband (ter herinnering: All We Love We Leave Behind won in 2012). Toevallig stond Converge samen met de maandwinnaar in de finaleladder en wist het die ladder zelfs als #1 te eindigen. Maar de paar extra stemmers zorgen voor een twist in deze maandfinale. Ach, nu is de collectie in ieder geval compleet voor Converge: na goud en brons, nu zilver!

1. A Tribe Called Quest - Dis Generation (26 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arrie, Choconas en wibro)

En zo sluiten we 2017 af met een merkwaardige finale en een net zo merkwaardige winnaar. Niet dat ATCQ een hele verrassende winnaar is - sterker nog, ze wonnen al eens - maar wat Dis Generation als winnaar van december 2017 bijzonder maakt, is dat het afkomstig is van een album uit 2016. De reden dat het nu alsnog meedoet is dat Dis Generation in maart 2017 als single uitkwam, inclusief videoclip. Of beter gezegd, met alleen maar een videoclip. Geen fysieke release en ook geen speciale single-uitgave op iTunes of Spotify. Dat het album pas eind 2016 uitkwam en Dis Generation niet heel duidelijk een 2017-single was, zal wel de reden zijn dat dit pas in december 2017 genomineerd werd - dankzij een automatische nominatie via de RYM-lijst nota bene! En zo wint A Tribe Called Quest (met wijlen Phife Dawg) een jaar en een maand later voor de tweede keer een maandfinale. Met 99% zekerheid de allerlaatste deelname van A Tribe Called Quest in deze competitie. Een mooi laatste eerbetoon aan één van de invloedrijkste hiphopgroepen ooit.

Ach ja, als singlesluisteraar is Dis Generation voor mij veel meer een 2017- dan een 2016-nummer, heb hem rond april/mei heel veel gedraaid (en daarvoor nog nooit, vermoed ik). Voelt voor mij dus niet zo merkwaardig. Prachtige winnaar!

Heb P Plates nog maar eens opgezet, maar ik begrijp echt totaal niet waarom dat nummer zo ontzettend goed scoort. Klinkt wel héél erg doorsnee. Het wil ook maar niet blijven hangen bij mij.

De top-20 van de maand december:

2. Converge - A Single Tear
3. Ruby Fields - P Plates
4. Charli XCX feat. Carly Rae Jepsen - Backseat
5. Thievery Corporation feat. Racquel Jones - Letter to the Editor
6. Minimum Syndicat - Kenopsia
7. SOPHIE - Ponyboy
8. Jane Weaver - The Architect
9. Second Still - Sleep
10. Louane - Si T'étais Là
11. Kedr Livanskiy - Ariadna
12. Tame Impala - List of People (To Try and Forget About)
13. Aidan Baker • Simon Goff • Thor Harris - Tin Chapel
14. Kelly Lee Owens feat. Jenny Hval - Anxi.
15. Alvvays - Lollipop (Ode to Jim)
16. Alice Merton - No Roots
17. Flying Horseman - Deep Earth
18. Fazerdaze - Little Uneasy
19. Octo Octa - Adrift
20. Brockhampton - BOOGIE

Arrie schreef:
Heb P Plates nog maar eens opgezet, maar ik begrijp echt totaal niet waarom dat nummer zo ontzettend goed scoort. Klinkt wel héél erg doorsnee. Het wil ook maar niet blijven hangen bij mij.
Dat heb ik dan weer met de maandwinnaar. Heb de groep best hoog zitten, maar waarom deze middelmatige track juist 1e wordt, ontgaat mij dan weer.

Had gehoopt op Converge, maar Dis Generation is ook een mooie winnaar.
Zie trouwens zopas dat Au-Dessus, als 21ste van deze maand echt maar net uit de boot is gevallen. Erg spijtig.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:07 uur

geplaatst: vandaag om 01:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.